Horizon Forbidden West Review

Nog beter dan Zero Dawn

Goed verhaal en fijne verrassingen (lichte spoilers)

LET OP: deze pagina bevat enkele lichte spoilers. Zonder op details in te gaan, bespreken we wat elementen die te maken hebben met het verhaal. Ook benoemen we een onderdeel van de gameplay dat we erg tof vinden en waarvan we ons kunnen voorstellen dat anderen dit zelf willen ontdekken, hoewel er elders op internet wel beelden van zullen verschijnen. Wij laten de keuze aan jouzelf. Op deze pagina lees je onder meer hoe lang wij erover deden om bij de credits te komen, wat dat speciale gameplayelement is dat wij zo tof vinden en wat we vinden van het einde van het verhaal. Mocht je dit niet willen lezen, sla deze pagina dan over.

Op naar het westen

Op de vorige pagina beschreven we de opmaat naar Horizon Forbidden West. De game begint wanneer Aloy en Varl, een goede vriend en eveneens Nora-stamlid, op zoek zijn naar Gaia. Dankzij de inmiddels opgedane kennis weet Aloy dat Gaia de sleutel is om de aarde volledig te herstellen en de machines weer onder controle te krijgen. Dat is nodig, want de aarde wordt bedreigd door een gevaarlijk goedje dat schadelijk is voor mensen en de grond onvruchtbaar achterlaat. Daarnaast duiken ook weer nieuwe, agressieve machines op, wat duidt op een actieve rol voor Hephaestus, die we in Frozen Wilds al even tegenkwamen.

Al snel blijkt dat de zoektocht naar Gaia niet zo makkelijk gaat en dat de gebeurtenissen in Horizon Zero Dawn verre van het einde betekenen. Sterker nog, zelfs de grote vijand in dat spel, Hades, blijkt nog niet helemaal verdwenen. Zijn spoor leidt richting het westen en dat is een probleem. Het gebied in het westen is namelijk verboden voor iedereen die niet behoort tot de westelijke stammen. Het toeval wil wel dat er een breekbare vrede geregeld is tussen de westelijke stammen en oostelijke stammen als de Carja, maar die vrede wordt door velen als ongewenst gezien. Aloy is dus gewaarschuwd. Die waarschuwing blijkt terecht. Een overleg tussen de diverse stammen wordt ruw verstoord door een kwaadwillende rebellenleider, die nota bene op een machine rijdt. Haar rebellen slachten een groot deel van de afgezanten van de overige stammen af, terwijl Aloy ternauwernood weet te overleven. Het is in elk geval duidelijk dat het Verboden Westen Aloy niet bepaalt welkom heet.

Wanneer je op dit punt bent aangekomen, ben je al enige uren bezig. Horizon Forbidden West begint in het oosten, laat Aloy - begeleid door prachtige opening-credits - afreizen naar het westen, alwaar je eerst enige uren bezig bent met het voorbereiden van bovengenoemd ‘diplomatiek overleg’. In die eerste uren leer je ook hoe het zat met de machines en wat Aloy ermee kan. Daar komen we op de volgende pagina’s wat uitgebreider op terug. Voor wat het verhaal betreft: hier begint het allemaal pas. Voordat bij ons de credits over het scherm rolden, stond er 61 uur op de teller en dat is zonder ook maar een poging te hebben ondernomen om de game als een completionist te spelen. We hielden voor we het eindspel in gingen nog een aardige waslijst aan sidequests over en hadden op dat moment zelfs niet alle questtypen ontdekt. Gelukkig kun je Horizon Forbiden West voorbij de verhaaltechnische eindstreep door blijven spelen. Er valt dan nog steeds genoeg te doen en te ontdekken.

Komt er nog meer?

Wel heb je dan de voornaamste reden om steeds sterker te worden al achter je liggen. Veel gamers houden zonder de drijfveer van het hoofdverhaal te weinig reden over om een game door te spelen. Of dat bij Horizon Forbidden West ook zo is, valt af te wachten. Wanneer je na afloop van het hoofdverhaal met metgezellen in je basis praat, krijg je allerlei antwoorden als ‘ik ben met iets bezig, ik laat het je weten als ik meer weet’. Nee, het verhaal is na Horizon Forbidden West nog niet afgelopen en dat had natuurlijk ook niemand verwacht. De houding van je vrienden doet vermoeden dat ook dit spel uitgebreid zal worden met downloadable content, terwijl er in de verdere toekomst ook wel weer een volledig nieuwe game zal komen. Wat dat betreft had het einde van ons best iets meer gesloten mogen zijn, want Guerrilla zet in de eindfase alles dat nu is gebeurd een beetje weg als ‘was leuk, maar de écht grote dreiging komt er nog aan’. Dat doet wat afbreuk aan het verhaal dat je net hebt doorgespeeld. Het had minder expliciet mogen zijn, al is al te lang stilstaan bij dit punt een beetje muggenziften.

Wings of the Ten

Wat nog steeds gewoon overblijft was, of is, een dijk van een avontuur. Greep het verhaal ons net zo vast als dat van Horizon Zero Dawn? Nee, dat niet. Maar dat is ook niet zo gek. Destijds was de wereld helemaal nieuw. Ontdekken waarom onze oude wereld was verworden tot de wereld in Horizon was onderdeel van dat avontuur. Nu je dat al weet en in de achtergrond verdere details worden ingevuld terwijl er langzaam wat nieuwe elementen worden toegevoegd, zorgt dat niet voor hetzelfde effect. Dat betekent niet dat Horizon Forbidden West je niet zal verrassen. Sterker nog, de verhaalmissies zorgen voor meerdere enorm spectaculaire momenten. Bereik de missie genaamd ‘Wings of the Ten’, die je spelervaring tot op dat moment flink weet te veranderen, en je begrijpt wat we bedoelen. Of het voor die tijd al mogelijk is, durven we niet te beweren, maar na die missie kun je op de rug van een Glinthawk door de spelwereld vliegen. Dat is ongelooflijk gaaf en hoewel je af en toe wel wat inladende textures ziet, is het knap dat de game deze manier van rondreizen door de wereld gewoon aankan.

Trouwens ook gaaf om te zien, is de persoonlijke ontwikkeling die Aloy heeft doorgemaakt tegen de tijd dat je het einde van Forbidden West hebt bereikt. Het ogenschijnlijk simpele meisje uit de Nora-clan dat in Zero Dawn van de ene verbazing in de andere viel, groeit gaandeweg dit spel uit tot een echte leider. Daar moet ze aanvankelijk niets van weten. Ze probeert zelfs haar meest trouwe kompaan, Varl, in het oosten achter te laten. Met elk uur dat vervolgens verstrijkt, zie je een Aloy die meer en meer op haar strepen gaat staan. We zien haar een gevecht voorkomen door aan een stel kwaadwillende lui te vragen of ze het wel écht een goed idee vinden om te gaan knokken met de dame die (in Horizon Zero Dawn) Meridian heeft gered van Hades. We zien haar later in de game een eigen plan bedenken, tegenwerkers op het matje roepen en orders geven aan haar metgezellen. Waar Aloy in Zero Dawn nog vooral speelbal was van het lot dat kennelijk het hare was, is ze in Forbidden West meer vastberaden en steeds meer 'in control'.