Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Borgtocht-aanvraag MegaUpload-baas opnieuw afgewezen

Door , 68 reacties

Het verzoek van MegaUpload-voorman Kim DotCom om op borgtocht vrijgelaten te worden is door een rechtbank in Nieuw Zeeland opnieuw afgewezen. Een eerder verzoek van DotCom werd ook al geweigerd, maar hij ging daarop in beroep.

Volgens de rechtbank is de kans dat DotCom op de vlucht slaat te groot en daarom zal hij tenminste tot 22 februari vastgehouden worden. Het feit dat DotCom meerdere paspoorten heeft en daarnaast de beschikking heeft over het geld en de middelen om te reizen droegen bij aan het besluit van de rechtbank. Naar verwachting zal nog deze maand een verzoek van de Amerikaanse overheid tot uitlevering behandeld worden.

DotCom claimt geen plannen hebben om te vluchten en zegt dat hij enkel terug wil naar zijn kinderen en zwangere vrouw. Naar eigen zeggen is hij van plan om de beschuldingen aan zijn adres aan te vechten. De Duitser, die zijn achternaam in 2005 van Schmitz naar DotCom liet veranderen, werd eind januari samen met drie anderen opgepakt, onder andere omdat zijn website MegaUpload.com primair gebruikt zou worden voor de uitwisseling van illegale bestanden.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

03-02-2012 • 09:29

68 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik ben het niet eens met alles wat er gebeurd met megaupload maar ik moet toe geven dat ze hier wel een punt hebben.

Iemand met zo veel geld die in zo'n grote problemen zit zal inderdaad graag wel eens willen vluchten lijkt me.

Al vind ik dat wat hij zegt, als dit klopt, wel iets belangrijks is!
"DotCom claimt geen plannen hebben om te vluchten en zegt dat hij enkel terug wil naar zijn kinderen en zwangere vrouw."

Iemand die een succesvolle website heeft wordt opeens vastgehouden alsof hij een moord heeft gepleegd...
Zijn vrouw Mona, zat op het moment van de inval al in Hong Kong (zie: http://www.wired.com/threatlevel/2012/01/kim-dotcom/) Dus wat dat betreft is het ook een drogreden; hij was immers al van zijn vrouw gescheiden (puur op aanwezigheid, niet huwelijk :P ).
Ik ben ook wel eens een weekje weg van mijn vriendin. Dat betekend toch niet dat onze relatie over is of dat ik de bevalling van mijn kind will missen?

Kinderen die in HK geboren worden hebben automatisch het recht om daar ook te wonen (right to abode). Ik vermoed zomaar dat DotCom zijn kind op deze manier extra mogelijkheden en vrijheden wil geven. Zou ik ook doen als ik hem was - niks mis mee.

Overigens toevallig deze week in het nieuws hier in Azie dat HK het aantal allochtonen dat komt bevallen met 66% wil verminderen.
Het gaat dan vast niet over westerse multimiljonairs maar arme chinezen die om de hoek wonen.

De wired-link van me_mrtn hierboven is trouwens erg het lezen waard.
Wat jij doet is een drogreden :) Hij was vroeger ook al een keer niet bij z'n vrouw, dus nu zal hij dat ook wel niet willen :P (vorm van argumentum ad antiquitatem )

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 3 februari 2012 11:02]

De Duitser, die zijn achternaam in 2005 van Schmitz naar DotCom liet veranderen,

Dit op zich vind ik al zeer opmerkelijk... je kunt ook werkelijk alles als je geld hebt.

Ik kan het standpunt van de rechtbank, zoals weergegeven, deels begrijpen: meerdere paspoorten en geld. Maar het hebben van een gezin en een vrouw die zwanger is en de mogelijkheid van de technische oplossing van huisarrest had toch ook kunnen worden gekozen.
Als ik het me goed herinner, had hij ook valse paspoorten in zijn bezit. (nieuws: MegaUpload-oprichter blijft in voorarrest)
En het gaat niet alleen om simpele copyright schendingen, maar ook om grootschalige geld witwassen, (nieuws: Nederlander opgepakt bij FBI-actie tegen MegaUpload)
We hebben het hier dus gewoon over een daadwerkelijke crimineel, die zich echt niet laat tegenhouden door iets anders dan tralies.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 3 februari 2012 10:10]

Schuldig tot zijn onschuld is bewezen?
Volgens mij is er nog niks officieels besloten over of hij schuldig is of niet.
Schuldig tot zijn onschuld is bewezen?
Volgens mij is er nog niks officieels besloten over of hij schuldig is of niet.
maar het hebben van valse / meerdere identiteiten en bijhorende paspoorten is wel bewezen. En iedere rechter ter wereld zal dan bepalen: vluchtgevaar groot.
Hoho, MegaUpload wordt VERDACHT van zulke zaken.
Nee hij is daar persoonlijk ook voor verdacht.
Dat zijn slechts details. Het ging er om dat hij/zij alleen nog maar verdachte is/zijn.
Volgens mij was er al een jury uitspraak in de VS geweest over Megaupload zelf, ik denk dat hij geen verdachte meer is, maar dat dit alleen over de uitlevering gaat.
Ik snap het hele jury verhaal ook niet helemaal.

In sommige staten van de VS (onder andere in dit geval) moet voor een strafzaak een grand jury eerst kijken of er basis is om een onderzoek te starten. Hier in Nederland zou het OM deze stap gewoon nemen.

Mogelijk dat het slechts die stap is geweest en er dus nog niet zo heel veel spannends gebeurd is in de VS.
Hij zit echter in nieuw zeeland vast en wat een jury in de VS zegt is niet relevant.
De Duitser, die zijn achternaam in 2005 van Schmitz naar DotCom liet veranderen,

Dit op zich vind ik al zeer opmerkelijk... je kunt ook werkelijk alles als je geld hebt.
Zolang je een zak met euro's hebt, kan dat in zo'n beetje elk land. Ook in Nederland. ;) Jij kan het wellicht opmerkelijk vinden, maar het gebeurd dus vaker.
Heb het net nagelezen. Hier kost het iets meer dan 800 euro en er zijn een hele berg voorwaarden waar je aan moet voldoen. DotCom of CptChaos als achternaam gaat je hier niet lukken.


Maar ik vraag me af, kan je in het buitenland je naam laten veranderen zodat het hier ook geldig is?

[Reactie gewijzigd door Durandal op 3 februari 2012 15:20]

In het Reuters nieuwsartikels staat het volgende:
"The judge correctly concluded that the risk of flight cannot be mitigated by the imposition of conditions, including electronic monitoring," said prosecutor Anne Toohey.
Ze hebben het dus wel overwogen, maar hebben geoordeeld dit niet te doen.
Weet niet wat je onder 'als je geld hebt' verstaat, maar in Nederland kost het indienen van een verzoek 835 euro. Valt imho erg mee.

http://www.rijksoverheid....-van-mijn-achternaam.html
Heel logisch. Hij heeft voldoende geld om te vluchten, en in zijn geval is het niet onrealistisch dat hij dit zal doen. Ik hoop echter wel dat hij de rechtszaak zal winnen, om in ieder geval aan andere filehosters een signaal af te geven dat ze door kunnen blijven gaan zonder bang te hoeven zijn dat ze worden opgepakt.
De man zit in de cel voor een activiteit die in zijn land compleet legaal is. Indien ze hem willen uitleveren kunnen ze hem verbieden het land te verlaten, wat gecontroleerd kan worden op alle vliegvelden. Ze kunnen hem zelfs onder huisarrest plaatsen of hem een enkelband omdoen.

Maar Nieuw-Zeeland vindt het blijkbaar helemaal niet erg om menselijk leed te veroorzaken in opdracht van de US of A.
De man zit in de cel voor een activiteit die in zijn land compleet legaal is. Indien ze hem willen uitleveren kunnen ze hem verbieden het land te verlaten, wat gecontroleerd kan worden op alle vliegvelden.
Het gaat erom wáár de schade is aangericht. In dit geval menen Amerikanen schade te hebben geleden door acties vanuit Nieuw Zeeland. Als een auto schade oploopt, dan stap je toch ook op de aanrichter daarvan af en niet een willekeurige passant?
Is dat zo?
Nieuw Zeeland herkent anders wel de conventie van Berne waardoor de auteursrechten van Amerikaanse artiesten ook van toepassing zijn in Nieuw Zeeland.
De man zit in de cel voor een activiteit die in zijn land compleet legaal is.
Verspreiden of er aan meewerken om het te verspreiden van copy right materiaal is bijna negers ter wereld toegestaan, is ook verboden in Nederland en Duitsland! En is ook strafbaar, staat zowel celstraf of/en geldboete. Daarbij zal je kaal geplukt worden van alle het geld wat je er mee verdient heb, althans dat zal hier in Nederland kunnen gebeuren via de ontnemingswetgeving.

Daarbij is copy right software ook nog eens illegaal om te downloaden en verspreiden in de EU!

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 februari 2012 12:02]

Maar waarom hoop je dat dan?

Ik hoop ook dat er sites blijven bestaan, waar je grote hoeveelheden data kunt parkeren en delen.

Maar dat is niet de reden dat de betreffende personen zijn opgepakt. De reden is dat men er van wordt verdacht willens en wetens te hebben meegewerkt aan het verspreiden van grote hoeveelheden illegale bestanden. En dat is strafbaar. Ook in Nederland.
Kijk als hij niet meerdere paspoorten had gehad zag het er misschien anders uit.

Daarnaast als hij vlucht naar Duitsland zit hij daar veilig. Duitsland levert geen onderdanen uit.

Dat alles speelt natuurlijk mee in het besluit.
Toch een beetje ouderwets. Geef hem dan een enkelband en plaats hem onder huisarrest met een Internet verbod.
Want zo enkelband kan je niet eraf halen en dan alsnog vluchten. dotcom heeft mogelijkheden daarvoor, meerder paspoorten, dus enkelband is geen optie.
Wat ongetwijfeld mee zal tellen is het feit van het safehouse wat hij in zijn huis had gemaakt en waarachter hij zich schuil hield ten tijden van de inval. Daarmee geef je wel een signaal af dat je tot het uiterste wilt gaan om niet gepakt te willen worden.

Aan de andere kant blijft het wat raar dat je voor vermeende copyright schending zo lange tijd in de cel wordt gegooid. De schaal van de zogenaamde copyright schendingen (Dotcom beroept zich op het feit dat hij slechts storage beschikbaar stelde) en ongetwijfeld politieke druk van USA maken het mogelijk dat je langere tijd in voorarrest kan blijven zitten.

Blijkbaar reisde hij nooit naar USA anders hadden ze hem daar wel opgepakt.
Wat ongetwijfeld mee zal tellen is het feit van het safehouse wat hij in zijn huis had gemaakt en waarachter hij zich schuil hield ten tijden van de inval.
Kerel, dit is echt een vrij normaal ding bij "rich and famous". Zo een saferoom vind je in de US of A in zeer veel landhuizen.

tis trouwens idd saferoom en niet safehouse, subtiel verschilletje

[Reactie gewijzigd door Cambion Daystar op 3 februari 2012 11:07]

Bij iemand die 10 miljoen in cash heeft mag je zo'n safehouse inderdaad wel verwachten...

Echter, zo'n safehouse gebruik je om je tegen inbrekers en ontvoerders te beschermen, en niet om de politie te ontlopen. Helemaal jofel is dat niet natuurlijk.
Mja, als je huis word bestormd door gewapende politie met helicopterondersteuning enzo kan een mens wel een keer in paniek geraken he :)
... safehouse ...

Oh kom op. Als dat zelfs al gebruikt wordt om hem schuldig te verklaren, dan zijn we hier wel erg ver heen. Is het al bekend of dat huis die saferoom al had toen hij hem kocht? Bovendien kan ik me voorstellen dat je in paniek raakt en je dus terugtrekt. Maar je wilt me toch niet wijs maken dat je zou denken dat de politie wel weggaat "want hij zit in zijn saferoom"?
Schmitz(dotcom) probeerde een legale muziek distributie site de lucht in te brengen onder de naam 'megabox' en was maar dagen verwijderen van zijn officiële release, na het met meer dan een miljoen gebruikers getest te hebben.

Artiesten konden hier muziek distribueren zonder een label en zelf 90% van alle verdiensten ontvangen. De site zou ook nog eens gratis muziek aanbieden en de artiesten zouden via advertisements toch nog geld krijgen.

Dit luttele dagen voor zijn arrestatie.

Mooie afbeelding: http://t3n.de/news/wp-con...pload-megabox-595x327.jpg

Bron: http://t3n.de/news/megaupload-steckt-musikindustrie-363239/

Dit kan zeer goed relevant zijn voor de 'plotselinge' arrestatie, aangezien dit een grote deuk in platenmaatschappijen zou kunnen toebrengen. Wie weet is het toeval, maar dan wel erge toeval. Dit zou ook reden kunnen zijn dat hij in hechting moet blijven, vooral aangezien hij dan geen finaliserende stappen kan ondernemen voor zijn nieuwe 'megabox' website.

Vluchtgevaar, of angst-voor-megabox-finishing? Niet alles is altijd zo zwart wit en waar als dat je het voorgeschoteld krijgt. En we weten ondertussen al allemaal hoe hard de muziekindustrie kan zijn, alles is toegestaan zolang het maar onder de radar kan blijven.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 3 februari 2012 12:12]

Het wordt met de dag grappiger. Dus jij suggereert hier tegelijkertijd dat het zogenaamde megabox al overeenkomsten had met Universal, Sony en blijkbaar een heel aantal grote labels, maar dat diezelfde labels tegelijkertijd megabox weer stuk beginnen procederen? En is er een reden waarom dat de platenlabels nog niks weten van die overeenkomsten, maar dat megabox die muziek toch kon gebruiken voor zijn - uiteraard - nieuwe legale dienst? En waarom zouden de label volgens jou dan de fbi of de staat virginia gebruiken om wereldwijd een proces te voeren dat niets met de oorzaak van het probleem (dat wat volgens jou het probleem is, die megabox) te maken heeft?

Dingen als 'we weten ondertussen al allemaal' vind ik trouwens ook maar zwak qua argumentatie...
Ehm, volgens mij zegt kaluro iets heel anders, namelijk dat er plannen waren voor een digitaal distributieplatform & muzieklabel waar artiesten 90% van de inkomsten zouden krijgen. Je stopt niet alleen woorden in zijn of haar mond maar verward ook nog 's artiesten met platenlabels.

In het bron-artikel staat nadrukkelijk dat er deals zouden zijn gemaakt met artiesten;
Ein weiterer Grund für die Verhaftung der Betreiber Kim Schmitz und Co. sieht Weigert darin, dass sie mit namhaften Musikern Deals geschlossen haben, um ein alternatives Vertriebsmodell für Musik ins Leben zu rufen, das parallel zu klassischen Musiklabels aufgebaut werden sollte.
Maargoed, je post history leest als die van een BREIN medewerker, dus niet echt verwonderlijk dat je doet alsof je niet kan lezen.
Je mag er weg degelijk vanuit gaan dat ik het verschil ken tussen artiesten en labels. Artiesten als Fergie, Black Eyed Peas, Outkast ea kunnen in eigen naam geen wereldwijde distributiedeals sluiten. Dat is het rechtstreekse gevolg als je onder contract ligt bij zulk een label. Dus ofwel bestaan de deals niet waarvan sprake is (en zullen ze ook nooit bestaan), ofwel lijkt het me wel heel ver gezocht dat platenmaatschappijen via de fbi die contracten gaan aanvechten. Een Duitse website vind ik qua bronverwijzing overigens wel heel zwak voor het onderschrijven van het bestaan van die contracten.

Voor de rest hoop ik dat je het verschil kent tussen een vraag en woorden in zijn of haar mond stoppen.

Dus ja, in deze zaak betwist ik heel wat dingen. Dat megabox een platform zou kunnen worden voor nieuwe D.I.Y.-artiesten, dat wil ik nog wel geloven. Maar verder betwist ik toch:
- Dat megabox daarvoor ook overeenkomsten heeft gesloten of zou gaan sluiten met individuele artiesten (onder contract).
- Dat megabox een legaal platform zou worden.
- Dat dit verkoopsmodel bedreigend zou zijn voor de muziekindustrie, als het op een legale manier zou opgezet worden. Integendeel, alle eerdere DIY-verkoopsplatformen (zowel de gratis varianten als die waar het om verkoop gaat) zijn nooit als een bedreiging gezien, maar eerder als een aanvulling op het bestaande aanbod.
- Dat dit verhaal een andere bedoeling heeft dan het goedpraten van de illegale activiteiten van mega* En blijkbaar trappen daar ook weer heel veel mensen in...

Trouwens, ik ben geen medewerker van brein, ik ben nog niet eens een Nederlander.
ja ik ben er ook van overtuigd dat het daar ook mee te maken heeft ..
maar het is dus al getest met welke artiesten vraag ik me dan af.
kijk het idee is gewoon goed en de muziek industrie gaat er zeker niet blij me zijn .
maar dat idee is dus dat artiesten onafhankelijk hun muziek kunnen verpreiden zonder tussenkomst van de industrie , maar als ik dat screenshotje zie dan lijkt het inderdaad illigaal te zijn want de artiesten die op het screenshotje staan staan allemaal volgens mij gewoon onder contrat bij de platen maatschapij ?? . en dan is er mss idd terrecht sprake van 'illigale' muziek ?
ja het blijft allemaal een gok over hoe of wat er nu precies gaande is .
Ik vind dit gewoon ronduit belachelijk, hij word behandelt alsof ie al jaren in het criminele circuit zit en een serie moordenaar is. Volgens mij beseft men in Nieuw-Zeeland niet waar ze mee bezig zijn als ze serieus overwegen hem uit te leveren aan de USA. Geef die kerel een dikke boete, een strafblad en een voorwaardelijke gevangenis straf als ie echt wist wat er gaande was op zijn site.
Lees je even in over het verleden van deze kerel......
altijd een net op/over het randje legaal/crimineel geweest.
Dus zeker geen Opensource-vrije rechten/meningen etc held. (a la asange)
Gewoon een (dikke (sic)) poenschuiver
Ik snap niet hoe hij ooit nog een eerlijke jury-rechtspraak kian verwachten na alle negatieve publiciteit die ze over hem uitbrengen. Zelfs hier roept bijna iedereen al op voorhand dat hij wel schuldig zal zijn.
Er gingen miljoenen om in zijn "handeltje". Om dat op voorhand af te doen met een voorwaardelijke gevangenisstraf?
"Dotcom, 38, and three others, were arrested on January 20 after armed New Zealand police raided his country estate at the request of the U.S. Federal Bureau of Investigation".
Vooropgesteld dat ik niks heb met meneer DotCom (wat een naam), maar ik vind dit toch wel eng. Wat heeft ie onder de Nieuw Zeelandse wet gedaan? Is de Amerikaanse FBI gepromoveerd tot een globale politie?

En ik begrijp dat ie de middelen heeft om te vluchten, maar hij heeft toch geen mensen vermoord oid? Elk ander zou ook gewoon op borg vrijkomen. Er zijn tegenwoordig toch genoeg (elektronische) middelen om iemand in de gaten te houden. Laat die man gewoon bij zijn zwangere vrouw het proces afwachten.
Soms krijg ik toch de indruk dat mensen last krijgen van verstandsverbijstering, als het over internet gaat. Die mens heeft gewoon op redelijk grote schaal een hele hoop wetten overtreden. Niet alleen in Nieuw-Zeeland, niet alleen in de USA, maar grensoverschrijdend. Dat is een rechtstreeks gevolg van het bespelen van een internationale markt, en ook van het feit dat hun servers over verschillende continenten verspreid stonden. Het gaat ook over het witwassen van geld, en daarin zijn zowel de USA, Hong Kong, Nieuw Zeeland als Nederland betrokken (en waarschijnlijk nog wel wat meer landen). Internationale criminaliteit maakt het niet straffeloos, he. Ook al denkt men dat hier blijkbaar wel. En FBI politieagent van de wereld? Wat een onzin weer. Het onderzoek liep wereldwijd, zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen... En neen, dat wil niet zeggen dat een sheriff uit Virginia persoonlijk over de hele wereld dat onderzoek voert. Ook de politie kan over de grenzen heen samenwerken, dat is geen exclusieve mogelijkheid voor alleen maar de criminelen.

Moest het je weten, elke andere betrokkene in deze zaak is ook 'gewoon' op borgtocht vrijgekomen. Dotcom niet. Dat zegt meer over Dotcom dan over de hele zaak.
Team America, world police ;)
Volgens mij wist meneer DotCom (de naam alleen al....) prima wat er op zijn site gebeurde. En dat dat niet legaal was was hem waarschijnlijk ook wel bekend. Ik denk dat de discussie zou moeten gaan of zijn relatieve strafmaat wel overeenkomt met de ernst van het vergrijp. en tja, daarover verschillen de meningen nogal.

Persoonlijk vind ik in ieder geval een luchtje aan de 'DotCom' zitten.
Hallo allemaal.

Ik denk niet dat dit helemaal waar is.
Uitgaande ervan dat het bedrijf MegaUpload op zich niet al te groot was.
(daarmee bedoel ik niet veel personeel in dienst had) is het wel het feit dat
ik vaak genoeg probeerde om een video te kijken op MegaUpload en
deze verwijderd was wegens copyright infractmen(als ik het zo goed typ).

Ik kan begrijpen dat meneer DotCom wist wat er aan de hand was.
Echter kan ik inzien dat je met een paar man niet zo'n idioot grote website kan beheren en controleren.

Veel online site's zoals (watchepisodes, Beemp3, enz) maakte allemaal gebruik van deze site.

Ik vind dat in deze gevallen de "UPLOADER" zou moeten worden gestraft.
Megaupload is een dienst(een service).

Uiteraard is dit mijn mening, en zullen er enig mens zijn die het inet met mij eens zijn.
Het lijkt me geinig om meneer dotcom weer vrijuit te zien gaan!

En ik hoop dat hij normaal behandeld word door die gekke americanen.
Tja Kim dat krijg je als je legaal probeert te gaan. Dan hebben je vriendjes van de FBI eindelijk iets in handen om je te pakken :'(
De marsmannetjes hebben gebeld en gevraagd of je aluminium hoedje wil afzetten, ze hebben namelijk slechte ontvangst.

Het onderzoek tegen MegaUpload is al meer dan 5 jaar oud en staat dus volledig los van zijn plannen om een legaal platform te lanceren. Als hij wil dan kan hij die plannen zelfs nog uitvoeren via zijn advocaat, zolang hij niet veroordeeld is heeft hij nog steeds zijn burgerrechten en kan hij dus ook vanuit de gevangenis opereren.

Iedereen die denkt dat de FBI dit expres heeft gedaan, is in mijn ogen paranoïde, want zelfs als hij plots volledig legaal zou gaan, wil dat niet zeggen dat hij niet meer kan worden veroordeeld voor zaken in het verleden.

Maar goed, het internet staat vol met cowboy verhalen van mensen die denken dat MegaUpload offline is gehaald door de SOPA-wetgeving, ondanks dat die niet eens is goedgekeurd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*