Nederlandse zonneauto's starten vooraan bij Solar Challenge

In Australië gaat zondag de World Solar Challenge weer van start. Aan de race voor auto's die voortgedreven worden door de energie van uitsluitend zonnepanelen doen de Nederlandse 21Connect en Nuna6, en de Belgische Umicar Imagine mee.

De race loopt van Darwin naar Adelaide: een afstand van ongeveer 3000 kilometer. Er doen ongeveer 40 teams uit 20 landen mee, waaronder twee teams uit Nederland. Voor studenten uit Twente is het de derde keer dat ze met een zonne-auto meedoen en voor de TU Delft is het de zesde keer. Dit laatste team heeft een flinke reputatie opgebouwd en wist de wedstrijd al vier keer op zijn naam te zetten. Voor België doet de Umicar Imagine-auto mee aan de race.

Tijdens de kwalificatie op zaterdag hebben de Nederlandse teams een goede startpositie weten te behalen. De 21Connect-auto van de Twentse studenten wist de snelste tijd neer te zetten terwijl het Nuon Solar Team de tweede plek bezette, met tijdsverschil van ruim tweetiende van een seconde. De kwalificatie bepaalde de startvolgorde van de race. Het UM Solarteam van de universiteit van Michigan, dat ook als een titelkandidaat geldt, zette de derde tijd neer. Tweakers.net maakte eerder twee video's over de presentatie van de 21Connect en de Nuna6.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-10-2011 • 12:04

57 Linkedin

Lees meer

Reacties (57)

57
55
40
8
1
5
Wijzig sortering
Anoniem: 83718
16 oktober 2011 18:22
Voor degenen die het een beetje proberen te volgen,
er zijn wat nuttige sites:
http://www.solarwebsite.nl/
Volgens mij wereldwijd de beste overzichts site,
alleen Jeroen gaat 's nachts wel slapen,

http://www.worldsolarchallenge.org/
en
https://sites.google.com/.../2011-wsc-dash-board/home
De officiele site,
echter omdat ze er op een koopje vanaf willen komen, niet goed gehost,
ligt er na een uurtje racen dus weer uit.
Buitendien komt positie-info asynchroon binnen, dus een echt duidelijke positie is er niet.
(asynchroon betekend dat alle positie info niet op hetzelfde moment wordt geupdated
waardoor je dus soms bij een deelnemer een half uur achter kan lopen)

Erg actueel-informatief is:
http://umsolar.com/wsc
de Michigan site, met een live chatbox, waarop door de hele nacht wel actuele informatie binnenkomt. ook van support-deelnemers.
(ze liggen bij de voorste 3, dus ook Nuna-info en ze zijn momenteel eigenlijk de meest up-to-date website)

Verder prive-tracker data van wat verschillende wagens:
http://share.findmespot.c...NRtkM4ghqiXUmnvLZ8mbrjrMT
voor Quantum / Michigan Uni. (top3)

http://share.findmespot.c...CTQC87KUeZZTxhnkio9Jhpoj0
voor Tokai -Japan.(top3)

en evt:
http://share.findmespot.c...HvYvDYq5zVy6h6KOfbkjjKRSo
voor Xenith / Stanford (liggen ver achter)


twitter:

@wsolarchallenge
@UMSolarCarTeam
@NuonSolarTeam
@solarteamtwente

info druppelt op twitter echter erg traag binnen,
zal wel met geen bereik te maken hebben.

Aandacht op NL TV:
http://www.rtl.nl/xl/#/a/189074/
http://www.rtl.nl/automotor/worldsolarchallenge/
vooral twente-georienteerd.
RTLZ (is rtl7 volgens mij) iedere dag om 17:45.

verder zag ik dat Kampheus? ook iets probeert vanuit australie,
dus zal ook wel een (niet actueel) programma worden op NL TV.

Verdere toevoegingen zijn welkom!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 16 oktober 2011 22:57]

Voor degenen die het een beetje proberen te volgen,
er zijn wat nuttige sites:
http://www.solarwebsite.nl/
Volgens mij wereldwijd de beste overzichts site,
Hartelijk dank voor het compliment, hoewel ik zo onbescheiden ben het daarmee eens te zijn :) De organisatie doet veel te weinig aan PR en communicatie.
alleen Jeroen gaat 's nachts wel slapen,
Ja maar dat doe ik strategisch: precies als de auto's aan het racen zijn. Er zijn dan toch nauwelijks updates. Het echte nieuws komt pas los aan het eind van de racedag, als de teams hun kamp opgezet hebben en er tijd is om blogs te typen, video te editen etc.
en heeft wat moeite met het data-verkeer.
een donatieknop zou welkom zijn.
Welnee! Voordat dat verhaal een eigen leven gaat leiden, mijn website draait prima en ik he bnog bandbreedte zat. Niets aan de hand en donaties zijn absoluut niet nodig. Bedankt voor de bezorgdheid.
Anoniem: 83718
@JeroenH16 oktober 2011 22:52
Nah, onbescheiden (maar wel verdiend) Jeroen, je bent al 4/6? jaar de enige up-to-date info over dit gebeuren.
veel dank (alsnog) daarvoor!

(Donatie-opmerking is weggehaald)

maar misschien heb jij nog wat actuele bronnen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 16 oktober 2011 23:03]

Twitter en Facebook en de weblogs van de diverse teams geven veel informatie, maar inplaats van het jezelf moeilijk te maken en die allemaal zelf af te lopen kun je ook gewoon kijken naar www.solarwebsite.nl, ik hou het daar allemaal bij.

Dit is nu de derde World Solar Challenge die ik 'doe', dus zes jaar nu al. En ik hoop het nog heel lang te doen!

Het wordt wel steeds meer werk, ik heb er dit jaar zelfs een week vrij voor genomen. Het is niet te combineren met fulltime werken.
Anoniem: 83718
@JeroenH17 oktober 2011 00:38
Mhm, Zei hij kwaadaardig.....
Als je toch speciaal vrij hebt genomen.......
waarom ga je dan slapen?
Wil eigenlijk een per-minuut update!

Nah ja, de officiele site heeft al afgedaan!

Het meest informatief was
http://umsolar.com/wsc

door de continue updates van of meedoeners,
of mensen in de omgeving daarvan!


Andere bronnen blijven evenwel welkom!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 17 oktober 2011 04:26]

Mhm, Zei hij kwaadaardig.....
Als je toch speciaal vrij hebt genomen.......
waarom ga je dan slapen?
Omdat ik ook maar een mens ben? Ik kan niet goed inschatten hoe je dit precies bedoelt (dat is het nadeel van text) maar het komt niet heel erg aardig over. Als je het niet onaardig bedoelde: niets aan de hand.
Wil eigenlijk een per-minuut update!
Sja. Ik wil ook wel eens wat.

Ik zou zeggen, regel een domeinnaam en een hostingpakket, installeer Wordpress en ga aan de gang. Wat ik doe ik echt niet moeilijk, alleen maar heel veel werk.

En je wordt op je wenken bediend, ik ben een co-auteur gevonden (ex-lid van een eerder Nuon Solar Team) die het niet erg vind 's nachts (dus in AUS overdag tijdens de racedag) updates te plaatsen. Daarmee heb ik een min of meer 24/7 dekking. Lees ook de comments onder de artikelen, veel mensen posten daar ook heel interessante dingen.
Anoniem: 83718
@JeroenH17 oktober 2011 14:22
Nee, is absoluut niet echt "kwaadaardig" bedoelt,
misschien had ik er een :) bij moeten zetten, maar er is geen duiveltje.

Zoals eerder, uiteindelijk ben jij de enige goed werkende website met
de meest actuele info.
De top-5 werkt weer aardig:
http://dashboard.worldsolarchallenge.org/top-5

Nuon is even afgezakt naar de derde plek, maar de top-3 ligt nog steeds dicht bij elkaar.

Op dit moment moet je erg inzoomen bij Lake Woods om Twente te vinden achter de marker van Aurora. Die 2 moeten nog oppassen voor een kop-staart botsing op plek 4/5.

edit 3:50:
https://sites.google.com/...g/2011-wsc-dash-board/map
'All teams' is iets minder actueel, maar daar kun je vinden dat Ashiya daar redelijk dicht achter zit. En de Belgen liggen nog steeds op plek 8.

edit 4:06
Nu ligt 'all teams' weer voor. Vlakbij Tennant Creek is Nuon weer tweede.

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 17 oktober 2011 04:07]

De eerste racedag is toch al afgelopen? Ik meen dat Twente nu 5e staat, na problemen aan de start. Delft staat 3e. Voor meer info: http://dashboard.worldsolarchallenge.org/
Na de eerste dag staat Deflt (Nuon) op de tweede plaats, Twente op de zesde plaats.
Hier het overizcht tot en met nu (wordt per dag bijgewerkt!)

[Reactie gewijzigd door oohh op 16 oktober 2011 12:17]

TU en Tokio hebben gelijke tijden. Spannend!

Jammer dat de TU Delft niet in de Team Naam staat :/

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 16 oktober 2011 12:22]

Zijn geen tijden, is afgelegde afstand. geeft hoe dan ook gewoon goed aan wat het onderlinge verschil is en zoals het er nu naar uit ziet rijden de eerste 3 in een treintje achter elkaar.
Jup, dat is het grote probleem in de huidige vorm van de challenge imo.

Een aantal jaar geleden was Delft verreweg het snelste team, maar werden er nog geen snelheden boven het snelheidslimiet behaald (of niet gecontroleerd).

Tegenwoordig zijn teams zich verplicht zich aan de maximum snelheid te houden, én de auto's in staat deze met gemak te halen, waardoor je op deze lange rechte stukken eigenlijk vrij weinig voorsprong kunt veroveren.

Het is nu meer een endurance race-geworden, waarbij de meest degelijke wagen wint. Immers, een lekke band en je ligt uit de race.

Ik hoop eerlijk gezegd dat het concept meer aangepast wordt naar daadwerkelijk bruikbare voertuigen in het verkeer. Dus bv. 2 personen in een auto ipv 1. Op die manier komt efficiëntie weer wat meer in het vizier denk ik.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 16 oktober 2011 13:10]

Anoniem: 80466
@RobbieB16 oktober 2011 14:07
Een aantal jaar geleden was Delft verreweg het snelste team, maar werden er nog geen snelheden boven het snelheidslimiet behaald (of niet gecontroleerd).
De snelheid was het hoogste bij de Nuna 3 die gemiddeld meer dan 103 km/ uur reed. Daarna zijn de oppervlaktes de zonnecellen flink ingeperkt. (9m2 naar 6m2)
De snelste zonneracers reden namelijk continu op de maximum snelheid (110 en 130 km afhankelijk van de staat) en de support auto's reden vaak nog flink harder ombijvoorbeeld eerder bij een controle stop te komen en onderhoud voor te bereiden.

Dit jaar is er weer een reductie door voor 6m2 zonnecellen alleen nog met goedkopere silicium cellen toe te staan en voor dure high end GaAs cellen nog maar 3m2 oppervlak. Toch rijden de zonnewagens nu nog steeds ruim 90 km/uur

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 16 oktober 2011 14:12]

Ik weet niet of dat zo een probleem is hoor met de huidige race, degelijkheid van de auto is naar mijn mening belangrijker dan de maximale snelheid. Wat heb je immers aan een auto/techniek die om de haverklap kapot gaat? Daarnaast moeten ze zich binnen steden ook gewoon houden aan de verkeersregels, een paar keer pech met een stoplicht en je loopt ook voorsprong of achterstand op.

Het pusht de teams toch om te innoveren en een zo degelijk mogelijke auto te maken die nog steeds de maximale snelheid kan behalen. Wat trouwens niet alle teams lukt, er zijn er genoeg bij die niet de maximale snelheid weten te behalen.


Overigens speelt efficientie nog steeds een grote rol, deels vanwege het creëeren van een zo degelijk mogelijke auto die nog steeds de maximale snelheid weet te behalen, ook bij wat minder zonlicht. En deels door de steeds stricter wordende regels mbt tot maximaal oppervlakte zonnepanelen, zitpositie, etc. Het zou me sowieso niets verbazen als binnen 1-2 races een tweede inzittende inderdaad verplicht is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 16 oktober 2011 13:48]

"een paar keer pech met een stoplicht en je loopt ook voorsprong of achterstand op."

Exact, niet echt iets wat je wilt in een 'race' lijkt mij.

De rest van je punten ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Mijn kritiek is denk ik vooral dat de aanpassingen in het reglement soms te klein zijn voor een race die maar 1x per 2 jaar plaats vindt.
Beide zijn interressant, het is alleen een verschillend soort race. Vergelijk Formule 1 met LeMan.

Met 60 wagens is het veld groot genoeg om allebij te organiseren, bijv het ene jaar op maximum snelheid (wegen afzetten) en het andere jaar op endurence.

Kun je ook nog een allround-classement oprichten voor de wagens die in beide races meedoen.
Anoniem: 44174
@oohh16 oktober 2011 12:18
Zover ik weet Delft = Nuon in deze race.
Kwam ik achter, heb het aangepast ;)
Er is een kopgroep van drie. Qantum,Tokai Challenger 2 en Nuna 6.
gevolgd door vijf achter volgers waaronder Twente met België aan het elastiek.
Mooie beelden van de kopgroep die langs komt rijden (met een enorm konvooi aan volgwagens)

http://www.youtube.com/watch?v=h7S4MhUXgSU
Anoniem: 80466
@Iooryz16 oktober 2011 13:18
Er lijken serieuze problemen te zijn met Google sites want de live tracking kaart display van de World Solar challenge werkt niet of nauwelijkt.

Volgens de WSC site was er een outage bij Google.
As you may have noticed, we're experiencing major issues with the display of tracking data. This is caused by an outage at Google. We're working together to resolve and we will update the BLOG as more information comes to hand.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 16 oktober 2011 13:20]

Voor de Belgen, we staan op de 8e startplaats, go Belgium! :Y)

Ik blijf dit de 1 van de meest fascinerende wedstrijden op het jaar vinden. Hopelijk komen er snel wagentjes voor ons _/-\o_
Groep T - Umicore Solar Team?

Verder vindt ik dit een zeer goed concept en steun ik het volledig. Zelf neem ik deel aan Formula Student. Eveneens een internationale ingenieurscompetitie, maar op veel grotere schaal. Op verschillende vlakken lijken de 2 concepten op elkaar, maar biedt Formula Student (FormulaStudent.com of FormulaStudent.de) veel meer mogelijkheden.

Om terug te komen tot de Nederlandse auto's: hét team van FS, zowat de Red Bull van Formula Student, is het DUT Racing: Racing TU Delft. Echter, op Tweakers ben ik hier nog niets van tegen gekomen, zelfs niet na hun overwinningen van voorbije zomer... Dat betreur ik wel. Van Tweakersvernuft zit ook daar zeker veel potentieel ;) . (Ook in de rest van de Benelux wordt dit onder-geapprecieerd.)

Zie dit niet als concurrentie voor Formula Student: ze zijn complementair.
Anoniem: 83718
@freelh16 oktober 2011 21:50
Ik geef je groot gelijk, Ware tweakers horen hierin geïnteresseerd te zijn
ook op Red-bull .e.a.:
op mogelijk innovatieve projecten wordt echter nauwelijks gereageerd.
(de vraag is natuurlijk: is een solar-race innovatief, of weer een herhaling van het voorgaande)
Maar, iedere verbetering is welkom.
het gebeurd slechts eenmaal per 2 jaar, dus een beetje aandacht zou welkom zijn!
(als vergelijikng dit topic heeft 42 reakties,
terwijl een no-no-bericht als whatsapp-maakt-ios-versie-gratisl al gelijk 200 reakties heeft!)

Ik lees echter op de site van Twente dat studenten die meedoen aan dit project mogelijk
problemen kunnen krijgen met hun studie-toelage.....
Te belachelijk (voor woorden) in een land dat een kennis-economie pretendeert!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 16 oktober 2011 22:25]

Ik lees echter op de site van Twente dat studenten die meedoen aan dit project mogelijk
problemen kunnen krijgen met hun studie-toelage.....
Dat klopt, helaas. Ik heb gesproken met de teamleden van zowel Nuon als Twente en inderdaad kan e.e.a. maar net, en bij sommigen zal de vertraging die ze oplopen door dit fantastische project gevolgen hebben voor (de financiën van) de rest van hun studie.
Te belachelijk (voor woorden) in een land dat een kennis-economie pretendeert!
Hear, hear! Maar de regering die wij gekozen hebben wil helemaal geen kenniseconomie, dat is wel duidelijk.
Anoniem: 83718
@JeroenH16 oktober 2011 22:43
Tja, dan kan ik alleen maar zeggen inderdaad de regering die "wij" gekozen hebben,

Misschien moeten die mensen die zo-genaamd hun stem niet uitbrengen (uit no-no protest)
of die zogenaamde "protest-stemmen" op de verkeerde partij uitbrengen eens gaan nadenken?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 16 oktober 2011 22:45]

Tja, dan kan ik alleen maar zeggen inderdaad de regering die "wij" gekozen hebben,
Daarom zei ik het ook zo specifiek op die manier. Zeiken op overheden is makkelijk genoeg, maar je moet bij de mensen om je heen zijn, die kiezen die overheid.

Maar dat is mijn mening.
Anoniem: 83718
@JeroenH17 oktober 2011 01:05
Tja, dan moet je vooral bij je oude vader zijn, (30%/40% van de bevolking)
die somehow door ouderdom "rechts" is, (behoudend/mijn poen! verkalking)
Maar echter wel profiteert van "links" AOW etc, en dat ziet als een "recht"

Een beetje innovatie in NL kost echter geld, zonder directe opbrengst.
Dus wordt momenteel heftig wegbezuinigd.

Ik zeg niet dat Nuon/Twente en een dergelijke race een nieuwe industrie/innovatie whatever oplevert, het brengt echter wel een manier van denken, misschien anders dan het ge-eikte paadje, dat uiteindelijk wel iets zal opleveren!

En zeker een reden om dit soort initiatieven vooral aan te moedigen!
(en uiteindelijk 2 studententoelages is maar 1xAOW, maar wel een weg naar de toekomst, ipv betalen voor het verleden)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 83718 op 17 oktober 2011 04:55]

Het klopt dat studenten hun studiefinanciering hiervoor kunnen verliezen, maar er zit een duidelijke redenering achter: niet alleen de zonnewagen functioneert dankzij dat systeem. Een student wordt gefinancierd door de staat voor een bepaalde opleiding, alle extra's kosten voor de staat gewoon 'handenvol' geld. Dat is ook de reden voor het beperken van de te verbruiken credits. Projecten als deze verbruiken echter geen credits (verbeter indien nodig!).

Even kort door de bocht, maar daar komt het op neer. Ik steun die projecten wel hoor :) .
Anoniem: 134674
16 oktober 2011 12:30
mischien een rare vraag maar waarom werken deze 2 teams niet samen om internationaal sterker te worden?
Competitie binnen een land kan juist de hele zooi op een hoger plan brengen.
Inderdaad, er bestaat een zeer gezonde competitie nu tussen de twee Nederlandse teams :). Bovendien heb je met twee kandidaten in de race meer kans op de overwinning.
Omdat er gezonde (soms wat minder gezonde...) competitie tussen Delft en Twente bestaat. Ik denk dat je het qua sentiment wel een beetje kunt vergelijken tussen AFC Ajax en FC Twente.
Al je geld op 1 spreekwoordelijk paard is misschien ook niet slim....Nu heb je 2 ontwerpen die het in verschillende omstandigheden misschien beter doen en dus in het voordeel zijn. Houdt je het bij 1 auto en ontwerp kan je net de pech hebben dat je in situaties terecht komt waar het gekozen ontwerp nou net niet optimaal voor is.
Tevens: Mocht er 1 om wat voor reden uitvallen, dan heb je nog het andere team.
Is er nu nog (veel) voortgang geboekt qua technology of is het het tweaken van de auto's van vorig jaar?

Een zonnecel die een ietwat hoger rendement produceert t.o.v. concurrentie zou die concurrentie kansloos moeten laten (behalve ik geval van storingen etc.)
Elk jaar veranderen de eisen voor de auto's. Zo moet men nu met een kleiner oppervlak aan zonnepanelen rijden.
Anoniem: 80466
@jip_8616 oktober 2011 14:09
Of met goedkopere silicium cellen zoals Nuna nu doet
Dat niet. Men mag hetzelfde oppervlak hebben, maar dan moeten het wel "normale" cellen zijn. Met de laatste ruimtevaarttechniek mag je nu maar 3 vierkante meter hebben. Met normale cellen is dat 6 vierkante meter zoals voorheen afaik.
Go nuna6 o/

Altijd goed te zien dat Nederland op wereldschaal ergens goed mee bezig is
Zeker mooi en dit soort projecten zijn prachtig om parktijk en theorie aan elkaar te koppelen! Het moge duidelijk zijn dat Nederland op technologisch vlak prima mee kan komen (gezien de huidige 2e en 6e plaatsen die hieronder worden genoemd).

Wat ik wel jammer vind is dat zonne-energie in Nederland moeilijk voet aan de grond lijkt te krijgen. In het filmpje wordt duidelijk gemaakt dat veel technologie van dit project via bedrijven wel een weg naar de markt vindt, maar ik vraag me af in hoeverre het gaat om zonnetechnologie. Nederland zou denk ik best beter kunnen presteren op het gebied van duurzame energie, zeker omdat we de technische kennis in huis lijken te hebben. De politieke wil lijkt echter een beetje te ontbreken, zie bijvoorbeeld hoe het in Duitsland wordt aangepakt...

En over politiek gesproken; Halbe Zijlstra staat hier leuk de show te stelen, maar of hij nou zo veel goeds doet voor het Nederlandse onderwijs... ;)

Anyway, veel succes gewenst aan beide teams en moge de beste winnen! :)
Alleen vind ik het jammer dat iedereen nu dezelfde zonnepanelen gebruikt.

Op zich leuk als het puur om de race gaat, maar het gaat toch ook deels om te zien wat zonnecellen kunnen.

Dat betekend (niet eens helaas) dat het team met veel geld de beste kans heeft. Nu kan je met minder geld ook goed mee doen. Toch vind ik dat, mits mogelijk, een team het beste van het beste moet kunnen gebruiken en zoveel als ze willen.

Mocht het dan te snel gaan ga je maar met twee man race in de auto.
Aan de andere kant zijn het siliciumcellen die in de realiteit op huizen e.d. worden toegepast. Die andere zijn veel en veel te duur. Effectief ga je de innovatie dan dus focussen op zaken die wat dichter bij de praktijk ligt. Het is allemaal leuk en aardig natuurlijk dat je met ruimtevaarttechnologie hele toffe dingen doet, maar het spreekt natuurlijk nog veel meer tot de verbeelding als je hetzelfde met industry grade toepassingen kunt doen.
Daarnaast helpt de innovatie natuurlijk directer de commerciele toepassing in dit geval.
Anoniem: 80466
@Buggle16 oktober 2011 16:54
De silicium cellen op de zonnewagen zijn toch nog wel een stuk beter dan de cellen die op huizen liggen. Een ook flink duurder.
Maar vergeleken met de hele dure triple junction GaAs zonnecellen uit vorige jaren zijn ze natuurlijk goedkoop.
Anoniem: 80466
@Kevinp16 oktober 2011 14:32
Alleen vind ik het jammer dat iedereen nu dezelfde zonnepanelen gebruikt
Men mag nog steeds kiezen tussen 6m2 silicium cellen of 3m2 betere cellen
Dat is 50% minder oppervlak dus die cellen moeten dan wel verschrikkelijk veel beter zijn dan silicium.
Dat valt wel mee, want 50% minder oppervlak brengt ook weer een kleinere wagen met zich mee, minder gewicht en rolwrijving dus.
Anoniem: 80466
@NBK16 oktober 2011 16:47
GaAs cellen kunne zo'n 35% efficient zijn. Dat is anderhalf keer zo goed als silicium.
Maar je kunt het combineren met zonneconcentratoren voor nog betere resultaten.
De rit verticaal door Australië. Laat daar nou eens net heel veel woestijn zijn met veel zon.
Daar is zonne-energie genoeg om te gebruiken. In Nederland is er niet wat minder zon, dus is het ook minder rendabel en kun je er gewoon relatief weinig stroom mee opwekken.
Atijd goed te zien dat Nederland op wereldschaal ergens goed mee bezig is
En dat interne concurrentie loont.
Anoniem: 417949
16 oktober 2011 15:17
De belgische zonnewagen kan je via hun blog volgen: http://www.solarteam.be/2011/blog/

Hier kan je ook de kwalificatietijden terugvinden:

1. Solar Team Twente: 2’02”025

2. Nuon Solar Team: 2’02”050

3. Michigan Solar Car Team: 2’03”01

4. Sunswift: 2’04”

5. Tokai University: 2’07”

6. Umicore Solar Team: 2’09”

7. Stanford University Solar Car: 2’11”
Ik vind dit altijd echt geweldig. Ik weet dat dit geen nuttige post is.. Maar ik wou het toch even melden :P
Anoniem: 383801
16 oktober 2011 15:24
Beide NL deelnemers vind ik een schitterend design hebben, dat is al de helft gewonnen ;)
Anoniem: 83718
17 oktober 2011 04:37
Aarch; Volgens de laatste berichten ligt japan(tokai) plm 20 minuten voor op de rest (nuon&michigan)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee