Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Het Nuon Solar Team van de Technische Universiteit Delft heeft op de tweede wedstrijddag van de World Solar Challenge zijn derde positie weten vast te houden. Solar Team Twente heeft de vierde plaats in handen.

Het weer in Australië zou maandag beter zijn geweest dan zondag, toen de harde wind het Belgische team noodlottig werd, zo meldt het Solar Team Twente op zijn blog. Wel zou de zon niet op volle kracht op de 21Revolution geschenen hebben door bosbranden in de buurt en opwaaiend zand, waardoor niet constant op volle snelheid gereden kon worden. Na het verhelpen van een lekke band en een reparatie aan de body van de zonneauto wist het team op tijd bij de laatste controlepost aan te komen. Uiteindelijk wist het Solar Team Twente zijn vierde plaats vast te houden en zou het ondanks de tussenstops een half uur tijdwinst hebben geboekt op de nummer vijf, het Amerikaanse MIT Solar Team.

De Nuna 5 van het Nuon Solar Team wist ook met succes de tweede dag door te komen en zou de nummer twee in het klassement, het University of Michigan Solar Car Team, tot op 21km zijn genaderd. In tegenstelling tot zondag waren er bovendien geen tussenstops nodig in de ruim 750km lange rit, zo meldt het team. Koploper in de wedstrijd blijft de Tokai University; de Japanners hebben 1 uur en 15 minuten voorsprong op de studenten uit Delft.

Nuna 5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

De inhaalrace is al begonnen! :)
Wat niet in dit artikel staat maar wel op de blog is dat ze al bezig waren met inhalen van Michigan:
Vlak voor het einde van de racedag kreeg het Nuon Solar Team rond 15.46 uur de auto van Michigan University in zicht. Nuna5 moest voordat ze deze zonnewagen kon gaan inhalen eerst nog een truck passeren en alle volgauto’s van dat team. De staart van de Amerikaanse zonnewagen kwam al in zicht voor de Delftse studenten. Op dat moment ging Michigan versnellen. Door de problemen met het uitlezen van de accu was het voor Nuna5 niet zeker of de wagen nog voldoende energie had om de achtervolging in te zetten. Het Nuon Solar Team moest de inhaalpoging staken en eindigde zo op een derde positie op deze tweede racedag.
Het was dus echt al inhalen :)

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 26 oktober 2009 18:45]

Waarom wordt altijd zoveel aandacht besteed aan de prestaties van delft in deze race.

Delft is al jaren superieur omdat Shell al die tijd de beste apparatuur (vooral de zonnecellen) levert.
Shell? Bij mijn weten gebruiken ze zonnecellen die normaal op satellieten van NASA moesten, maar om een of andere reden afgekeurd zijn (andere kleur, krasje, ...). Ook is Nuon de hoofdsponsor die ervoor zorgt dat ze die zonnepanelen kunnen aankopen.
Misschien benzine, diesel en kerosine voor de volgwagens en het KLM vliegtuig?

Hell dit hele project stoot meer CO2 uit dan een file op de A2.
Hell dit hele project stoot meer CO2 uit dan een file op de A2.
Da's toch wel erg kortzichtig. 'T gaat er toch juist om om ontwikkelingen in alternatieve energie (in dit geval zonneenergie) te stimuleren? Zodat benzine en diesel op de wat langere termijn helemaal niet meer nodig zijn.
Dat vliegtuig vliegt toch wel, is namelijk een reguliere KLM vlucht.
Klopt. De meeste zonnecellen worden gemaakt van silicium, die van nasa worden gemaakt van Gallium(III) arsenide omdat deze stof het hoogste bandgap heeft van de toepasbare stoffen voor zonne energie waardoor ook de hoogste rendement.
Nou en? Sponsoring is ook een groot onderdeel van dit hele project.
Je moet 4 dingen doen om te winnen en zonder 1 van de 4 lukt het niet:
a) hele goede sponsoring
b) goed technisch ontwerp & bouw
c) goede logistiek
d) goede planning

Zonder die 4 zaken kun je niet winnen en ik heb het idee dat de mannen van de UT bij punt 1 nog niet het niveau bereikt hebben dat de mannen van de TU Delft hebben. Dan win je dus niet... dus er is feitelijks niks oneerlijks aan dat ze naaiend goede cellen gesponserd krijgen.

[Reactie gewijzigd door FrankNStein op 26 oktober 2009 17:44]

Mede daardoor hebben ze toch hebben kunnen starten na de crash van drie weken terug waarbij een deel van het bodywork, de wielophanging en een aantal cellen beschadigt zijn geraakt.
Dankzij goed contact met de zonnecelfabrikant Azur Space in Duitsland en aanbiedingen van KLM om alles snel naar Australie te vliegen hebben we goede hoop dat we met een compleet paneel aan de race kunnen beginnen.
onder die 4 zaken kun je niet winnen en ik heb het idee dat de mannen van de UT bij punt 1 nog niet het niveau bereikt hebben dat de mannen van de TU Delft hebben. Dan win je dus niet... dus er is feitelijks niks oneerlijks aan dat ze naaiend goede cellen gesponserd krijgen.
Je hebt zeker gelijk dat sponsoring noodzakelijk is, maar het is natuurlijk ook een vicieuze cirkel.
-Ten eerste heeft Delft al meer naamsbekendheid dan Twente.
-Als Delft wint (met goede spullen) krijgen ze meer exposure --> meer sponsoring -->w inst

Een sponsor wil gewoon zoveel mogelijk media-aandacht en er is nou eenmaal meer aandacht voor het team uit Delft. Dan heb ik het over kranten, tv, internet etc.
Al heb ik wel het idee dat Twente dit jaar meer aandacht krijgt.
Het scheelt natuurlijk ook dat Delft een BNer heeft (Wubbo) die interessant is voor de media.

Laat het even duidelijk zijn dat ik ze zeker hun successen gun en dat ze het verdienen, maar ik denk niet dat het zo simpel is als even sponsoring zoeken.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 26 oktober 2009 18:56]

Mannen/vrouwen van de UT an Saxion zul je bedoelen. Het is een joined effort van 2 onderwijsinstellingen die het moeten doen met een fractie van het budget (begin dit jaar zat men dusdanig onder de begroting dat ze niet eens mee konden doen, in de maanden daarna hebben ze dus nog wel wat geld binnen weten te halen waardoor ze nu wel mee kunnen doen) wat ze bij het team van de TU Delft hebben. En wie zit de TU Delft op de hielen? Hele goede sponsoring wil dus in het totaal plaatje niet erg veel zeggen maar het kan wel bijdragen aan punten b, c en d omdat je op die punten meer hulp (training, advies) in kunt schakelen en je onder punt b ook de betere materialen en onderdelen kunt aanschaffen. Rest je alleen nog punt e: een goede strategie en juist dat is het meest belangrijke in deze race.

[Reactie gewijzigd door ppl op 26 oktober 2009 22:31]

Beetje Nederlandse trots toch? Ik bedoel, wie ziet nou niet graag zijn land goed zijn in iets, wat dan ook?

En als de TU aan de beste spullen kan komen, kunnen anderen dat ook. Lijkt mij dat er in Japan vast geen gebrek is aan bedrijven die het beste van het beste kunnen leveren wat betreft zonnecellen etc. Maargoed spullen alleen is 1 ding, je moet het als team veder toch nog maar doen. Kijk maar naar de F1, Toyota en honda hebben daar ik weet niet hoeveel geld en middelen ingestopt maar nooit wat gepresteerd puur omdat geld en spullen nog niet betekent dat het team ook de nodige prestatie levert.
Beetje Nederlandse trots toch? Ik bedoel, wie ziet nou niet graag zijn land goed zijn in iets, wat dan ook?
Nou... ik kan mij toch wel een aantal dingen bedenken waarvoor ik mij kapot zou schamen als Nederland daar de beste in was... :X

Overigens ben ik het totaal met je eens, ik kan de duurste en beste sportschoenen van de wereld hebben, maar dat maakt mij nog geen wereldrecord brekende hardloper. Behalve talent komt daar nog zoveel bij kijken, misschien wel nog belangrijk dan talent is bijvoorbeeld passie voor hetgeen je doet, daarna komen goede spullen pas in zicht. Plus niet te vergeten maar lekker cliché; een team is maar zo sterk als de zwakste schakel. 8-)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 26 oktober 2009 18:43]

En dus..? andere teams hebben ook de gelegenheid sponoring te zoeken van grote bedrijven. Bovendien komen de cellen volgens mij van Dutch Space.
Je moet ook niet vergeten dat Delft het ook opneemt tegen topuniversiteiten zoals MIT en Stanford. Die hebben ook zat geld.
Knappe prestatie van onze mannen!
tsja ik wil niet negatief doen (ik kom zelf uit delft, TU dus ik draag het team absoluut een warm hart toe) maar ik heb toch het gevoel dat ze steken laten vallen.. 4 jaar eerste, dus je hebt als nieuw team de techniek in handen om te winnen. Natuurlijk ligt er dan ook druk op je om eerste te worden, maar aan de andere kant is het ook minder moeilijk om eerste te worden.

Wat ik er van begreep is dat een bepaald onderdeel gebruikt om nog meer electriciteit om te zetten weigerde.. wat ik me dan afvraag is waarom alles daarvan af hangt. Hadden ze het niet zo kunnen maken dat hij ook zonder die 'booster' door kon? En hadden ze ook nu derde geworden als ze niet dat onderdeel gebruikt hadden maar gewoon dezelfde kar van vorig jaar?

dat gezegd hebbende sta ik natuurlijk pontificaal achter ze 8-)

[Reactie gewijzigd door Garma op 26 oktober 2009 17:27]

Een MPPT (Maximum Power Point Tracker) is geen 'booster' of speciaal onderdeel dat alleen door Delft gebruikt wordt. Het is een stukje elektronica dat ervoor zorgt dat je maximaal rendement haalt uit de binnengehaalde energie. Wanneer een accu voller begint te raken, wil je deze op een andere manier opladen. Daar zorgt dat apparaat voor.

Ik moet zeggen dat ik verrast ben door de snelheid van de Japanners, maar Michigan was tijdens de vorige race ook al gruwelijk snel. Ze hadden toen een crash meegemaakt in de eerste vijf minuten. Na een dag lang de auto repareren zijn ze tot vlak achter Twente gekomen. Dat Michigan het dit jaar dus weer zo goed doet was, zeker gezien hun bijzonder gedegen voorbereiding, te verwachten.
De mppt doet meer dan alleen de accu's opladen, hij doet nog iets veel belangrijkers namelijk. Een zonnepaneel heeft namelijk een bijzondere curve als het gaat om vermogens output. Als je een zonnepaneel te veel belast, zakt de spanning namelijk volledig in, terwijl de stroom op een bepaald punt blijft steken. En als je hem niet zwaar genoeg belast, dan blijft de spanning vrijwel constant, en krijg je dus ook een lage opbrengst.

Wat de mppt voor belangrijke functie heeft, is de belasting op het zonnepaneel precies op het kantelpunt houden( vandaar ook de naam, maximum power point tracker), en dat natuurlijk op de meest efficiënte manier mogelijk doen. Hierbij moet rekening gehouden worden met veranderende omgevings variabelen, stel er zit een wolk voor de zon opeens. MPPT's doen dat door een buck converter toe te passen, met wat intelligente elektronica om te bepalen waar het mpp ligt.

MPPT's zullen bij elk team gevonden worden, zonder mppt zul je een groot gedeelte van het zonlicht onbenut laten.

[Reactie gewijzigd door Zjosh op 26 oktober 2009 21:04]

De regels worden steeds aangepast. En kan je volgens mij niet de zelfde kar gebruiken. Nu moeten ze volgens mij ook rechtop zitten. En dat was vorige jaar niet.
Jawel, vorige keer (niet vorig jaar ;)) moesten ze ook al rechtop zitten en werd de maximaal toegelaten oppervlakte van de panelen vermindert van 9 m² naar 6 m².
Bij de meeste competities is het zo dat het vasthouden van de titel nog moeilijker is dan de titel een keertje winnen. De titelhouder heeft namelijk last van extra druk t.o.v. andere deelnemers, en de andere deelnemers kunnen eenvoudig gezegd het ontwerp van de titelhouder integreren. Als titelhouder moet je daarom ieder jaar met iets nieuws komen om voor te blijven lopen... zo gaat het in ieder geval met de competities die ik heb gewonnen :Y)
Er is zelfs een naam voor die situatie: de wet van de remmende voorsprong. Een voor de hand liggende remedie is jezelf puur op wilskracht erg hoge doelen stellen, iets wat Team Delft vast heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 26 oktober 2009 20:37]

Ja ze hadden (of hebben nog steeds) problemen met de Maximum power point tracker

Denk trouwens niet meer dat ze winnen het japanse team ligt al ruim 200km verder aan kop. Alleen als er iets fout gaat bij de jappaners maken ze denk ik nog kans.

[Reactie gewijzigd door Chip. op 26 oktober 2009 18:30]

Het valt mee! "Het Nuon Solar Team heeft een achterstand van 1 uur 15 minuten/ 89km op koploper Tokai University uit Japan."
tsja ik wil niet negatief doen (ik kom zelf uit delft, TU dus ik draag het team absoluut een warm hart toe) maar ik heb toch het gevoel dat ze steken laten vallen.. 4 jaar eerste, dus je hebt als nieuw team de techniek in handen om te winnen.
Vergeet niet dat solar energy en duurzaamheid de laatste jaren explosief groeien. Dit betekent dat er dus ook veel meer en serieuzere competitie is. En het draait toch voornamelijk om geld. Ervaring is leuk, maar dat is een bonus.
Hadden ze het niet zo kunnen maken dat hij ook zonder die 'booster' door kon?
Dat hangt van het ontwerp af. Vergeet niet dat ze gebonden zijn aan een bepaald gewicht, om te voorkomen dat het ding als een soort vrachtwagen over de weg gaat. Daarnaast zijn er regels, die eisen stellen aan de 'wagens' waarmee ze rijden.

Ik kan me zo voorstellen dat een bypass-syteem te zwaar (en duur?) is, maar dat het ook in strijd is met de regels van het evenement. Ten slotte is het geen tentoonstelling van beta-activiteiten, maar verwachten ze dat je met een werkende machine aan komt zetten.
Ze werden toch elk jaar 1e?
Wat is hier opeens zo goed aan?
Misschien omdat het erg veel moeite kost om elke keer weer te blijven presteren? Eerste worden is niet bepaald makkelijk, zeker niet met zoveel factoren die meespelen.
Ze werden toch elk jaar 1e?
Wat is hier opeens zo goed aan?
Ze hebben nogal wat tegenslagen moeten verduren, zoals een ernstige crash 2 weken voor de start. Ik vind het een heel staaltje dat ze uberhaupt de start gehaald hebben.
Derde plaats(inmiddels 2e) uit 32 deelnemende teams lijkt me nog steeds erg prima.

Blijkbaar is die Japanse club dit jaar gewoon beter, wat natuurlijk gewoon respect verdient.
Overigens is er op dit moment op de site van Michigan grote ruzie over een mylar sheet van het Nuon team. Bij het stoppen van de auto hangt men de vleugel recht naar de zon gekanteld en spant het team er een sheet onder om meer zon te vangen. Michigan zag dit op een foto en is blijkbaar nu woedend. Interessant om te volgen :)

edit: Je kan het zien op de foto in dit nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door pkwarts op 26 oktober 2009 19:47]

The "spirit of the event" doesn't include anything about ignoring injustices. What they're doing with that mylar tarp is clearly an affront to the spirit of the race, and it would really make me angry if they got away with it.
Dit komt van de "power-electrical engineering leader" van het Michigan team af. Zo staan er nog wel meer van te lezen in de comments.
Met de algemene consensus: "als dit een maas in de regelementen is, zijn we bovenal jaloers dat we er zelf niet opgekomen zijn".

Het schijnt dat die jongens er een sport van maken dat na iedere race die ze gereden hebben, er een nieuwe regel opduikt in de reglementen, of eentje aangescherpt wordt. :)
Koploper in de wedstrijd blijft de Tokai University; de Japanners hebben 1 uur en 15 minuten voorsprong op de studenten uit Delft.
Ze zijn dus nog geen steek dichterbij gekomen. Dan moet er de komende dagen serieus gewerkt worden om een verlies en daarmee een PR-drama te voorkomen.

Ik riep na de overwinning van Nuna3 al dat we moesten stoppen, maar zoals gebruikelijk wordt er vaak onvoldoende naar mij geluisterd. En zodra je eenmaal een keer verloren hebt heeft stoppen op dat moment geen zin meer.
Waarom stoppen? Is de vooruitgang van de techniek niet meer belangrijk als je een paar keer hebt gewonnen?
Ik denk dat je een te romantisch beeld hebt van wat de wedstrijd inhoudt. Het heeft met echt onderzoek niet zoveel te maken, het is meer een leuke uitdaging voor een enthousiaste groep studenten. Vervolgens heeft de TU het project min of meer geadopteerd vanwege de PR-functie.

Een universiteit richt zijn in zijn onderzoek op vernieuwing. Dat een groep studenten vijf keer aan een wedstrijd als deze deelneemt is mooi, maar heeft met echte vooruitgang weinig te maken. Dan blijft het PR-aspect dus over, en ik vind niet dat je vooruitstrevendheid uitstraalt door keer op keer in grote lijnen hetzelfde te doen. Wij hebben nu ons steentje bijgedragen, het is aan anderen (het bedrijfsleven, etc.) om iets met de opgedane ervaring te doen.
...maar heeft met echte vooruitgang weinig te maken
Ten eerste is er nog altijd vooruitgang, ten tweede is kleine vooruitgang nog altijd vooruitgang en ook belangrijk - met name als 't op lange duur op grote schaal gebruikt kan worden.
...ik riep na de overwinning van Nuna3 al dat we moesten stoppen, maar zoals gebruikelijk wordt er vaak onvoldoende naar mij geluisterd
Je kan wel meer roepen, en er zijn gekken genoeg die allerlei onzin roepen. Blij dat ze niet naar jouw geluisterd hebben. En waarom zouden ze naar jouw moeten luisteren? Omdat je toevallig een student-assistent bent op de TU Delft?