Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Zondag is in Australië de World Solar Challenge weer van start gegaan, de tweejaarlijkse race voor auto's die rijden op zonne-energie. Nederland doet dit jaar mee met twee teams, België met één team.

De wedstrijd is van start gegaan in de stad Darwin in het noorden van Australië. De finish bevindt zich 3021 kilometer zuidelijker in de stad Adelaide. De eerste zonnewagens worden daar op 25 oktober verwacht, terwijl de race op 28 oktober officieel eindigt.

Nuna4Het Nuon Solar Team van de universiteit van Delft is de gedoodverfde favoriet. Twee jaar geleden wist de Nuna 3 van het team de afstand in 29 uur en 11 minuten af te leggen, dankzij een gemiddelde snelheid van 102,8 kilometer per uur. Ook in 2003 en 2001 wist het team uit Delft als eerste over de streep te komen.

Twente One De Nuna 4 overbrugde op de eerste dag 712 kilometer en lag daardoor op de tweede plaats, achter het Belgische Umicore Solar Team. Het andere Nederlandse zonnevoertuig, de Twente One, wist 572 kilometers af te leggen en belandde daarmee op de zesde plaats na dag één. Na dag twee moest het Nuon Solar Team plek twee te delen met het Belgische voertuig, nadat dit pech kreeg. Het Australische Aurora Team gaat aan kop.

In totaal doen er 41 teams vanuit de hele wereld mee aan de race, die is onderverdeeld in twee klassen. In de 'Adventure'-klasse hoeven de voertuigen aan minder strikte regels te voldoen; in deze categorie vallen bijvoorbeeld ook auto's die al eerder mee hebben gedaan. Deelnemers aan de Challenge-categorie, waaronder de twee Nederlandse team vallen, moeten bijvoorbeeld rechtop zittende bestuurders bevatten en het oppervlak van de zonnepanelen mag niet groter zijn dan zes vierkante meter.

Solar Challenge route

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

. Na dag twee moest het Nuon Solar Team plek twee te delen met het Belgische voertuig, nadat dit pech kreeg. Het Australische Aurora Team gaat aan kop.
Vreemd volgens het belgische blog gaat de Nuna 4 na dag twee aan kop met de Aurora en de belgische Umicore zelf op ruim een half uur achterstand.

edit:

volgens het officiele blog
http://worldsolarchallenge.blogspot.com/
Nuna 20 km north of Alice springs
Aurora 60 km North of Alice springs
Umicore 70 km North of Alice springs

[Reactie gewijzigd door 80466 op 22 oktober 2007 16:42]

Terwijl als je op de site van Nuon Solar Team kijkt, ze op een 3e plaats staan:

- Aurora Vehicle Association 1547 km
- Umicore Solar Tema: 1545 km
- Nuon Solar Team: 1477 km
(frontpage, kolom rechts: race en stand)

Terwijl ze in de Blog dan weer roepen: En we liggen op de eerste positie!!!

snappum ff niet meer. Maar vind het wel een mooie race: het toont toch aan dat het rijden met zonne-energie steeds beter mogelijk wordt...
Hier nog wat info.
http://overijsselshart.rtvoost.nl/solarteam/
Website werkt NIET met opera..wel met IE

Ze gaan trouwens wel hard:
Afgelegde afstand
762, 041 km


Statistieken / Fun facts
Prestaties Nuna4 tijdens tweede racedag:
- Gemiddelde snelheid: 92,36 km/uur;
- Topsnelheid, bij inhaalmanoeuvres: 121,3 km/uur;
(de maximum snelheid in Australie is 110 kmh)
- Gestart op de tweede positie en de racedag geëindigd op de eerste plaats in het klassement;
- Totale rijtijd 8 uur en 15 minuten (zonder stilstaan)
- Nuna4-coureur Joep zat het Belgische zonnewagenteam op de hielen in de World Solar Challenge;
- Nuon Solar Team verwisselt band Nuna4 tijdens tweede dag zonnerace in 3’45”.

[Reactie gewijzigd door andreh op 23 oktober 2007 02:07]

http://www.nuonsolarteam.nl/files/press/Nuna4_factsheet.doc

http://www.rtl.nl/automotor/worldsolarchallenge/

http://www.tudelft.nl/liv...800a-6f627097de95&lang=nl

http://www.solarteam.nl/Zonneauto/Auto%202007.doc/

http://www.amt.nl/web/Nie...op-in-Solar-Challenge.htm


Wat zijn de verschillen met Nuna3?
Zonnepaneel is 6 m2 in plaats van 9 m2. Nuna4 zal daardoor langzamer rijden dan haar voorganger. De wagen is ook kleiner dan Nuna3.
De piloot zit bijna rechtop. In de vorige Nuna’s lag hij.
De piloot wordt niet alleen beschermd door een stevige ‘canapee’ (kunststof koepeltje), maar ook door een rolbeugel en een helm.
Nuna4 heeft een stuur. Eerdere Nuna’s werden bestuurd met hendeltjes.
Nuna4 is hoger. De frontale weerstand van de zonnewagen is wat groter. Maar dat wordt deels gecompenseerd door een nog betere aërodynamische vormgeving.

[Reactie gewijzigd door andreh op 23 oktober 2007 23:21]

Ik ben benieuwd of ze in de afgelopen 2 jaar veel hebben kunnen vernieuwen op het gebied van zonnetechnologie, want dat een karretje op zonnepanelen kan rijden weten we al jaren. Als deze races worden benut om de zonnetechnologie continue te verbeteren, zijn ze natuurlijk geweldig om de technologie voor de (mogelijke) brandstof van de toekomst verder te ontwikkelen. Als de meeste aandacht echter is uitgegaan naar het doorontwikkelen van het ontwerp en aerodynamica, zou ik het nut van deze races wat lager waarderen. Desalniettemin hoop ik dat wederom een Nederlandse universiteit er met de prijs vandoor gaat.
Nou, dat moet je niet zeggen. Zo heeft het team uit Twente inmiddels een patentaanvraag lopen op het door hun gebruikte systeem met fresnellenzen en daaronder translerende zonnecellen om ze in de focus te houden. Ook het kantelsysteem van dit team is behoorlijk innovatief.
Innovatief, dat wel maar ik gok dat die translerende zonnecellen een negatief effect hebben op de aerodynamica, hoe verklaar je anders dat de zelfs met die fresnellenzen (geeft evenveel energie als 9m² in maar 6m² zonnecellen) toch nog ongeveer 150km achter liggen op de Nuna?
Als de meeste aandacht echter is uitgegaan naar het doorontwikkelen van het ontwerp en aerodynamica, zou ik het nut van deze races wat lager waarderen.
Ze hebben vooral aan de aerodynamica gesleuteld.
Ook hier is nog veel mee te verdien hoor. Neem nou bijvoorbeeld de achterkant van een vrachtwagen, die zuigt enorm veel lucht mee. Allemaal verloren energie, dus als men hier iets op vindt neemt het verbruik ook af...
Helemaal mee eens, maar dan lijkt de Formule 1 mij meer geschikt voor dat soort onderzoek. :)
Ik had begrepen dat je maximaal 30 kg aan accus mee kan en mag nemen. Klopt dat een beetje ? Want ik las net op de aurorasite dat ie maar 18kg aan accus meenam. Neemt bijna iedereen niet de volledige hoeveelheid mee ?EN klopt het dat ze bijna 5 uur op een acculading kunnen rijden ?
De regels volgens Wikipedia:
De accu's van de wagens mogen een capaciteit van maximaal 5 kWh hebben en mogen aan de start vol geladen zijn. De accu's mogen tijdens de race niet vervangen worden. Als ze kapot gaan mag dat wel, maar dan krijgt men strafminuten.
Hoe beter je accu is, hoe minder hij weegt om aan die 5kWh te komen, hoe sneller je weer kan gaan.
Ik denk wel dat de meeste teams hun 5kWh meenemen, je weet nooit wat het weer brengt. (Nuna 4 heeft 30kg aan accu's bij)
Of je 5 uur ermee kan doen weet ik niet, maar het kan kloppen als je motor 1kWh verbruikt ;), en dat is afhankelijk van de snelheid van de wagen.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 22 oktober 2007 20:12]

Leuke race altijd :) Hopelijk winnen ze dit jaar ook.
Pure verspilling, maar een toffe hoby

Zonne energie gaat nooit wat worden, Waterenergie daarentegen, kan ongeloofelijk veel.

Op elke klein reviertje een turbine instaleren, en we geraken aan 20% hernieuwbare energie!
Waarom zou zonne energie nooit wat worden ?
Zeker als de opbrengst van een zonnepaneel nog aanzienlijk verhoogd kan worden heeft het juist heel veel potentieel.

Energie uit waterkracht heeft ook veel nadelen zowel economisch (dammen in rivieren die boten en vis blokkeren) als milieutechnisch.
Zonneenergie heeft veel beperkter milieunadelen bij bijvoorbeeld toepassing op daken of plaatsing in woestijnachtige gebieden.
Pure verspilling, maar een toffe hoby
Eigenlijk is het een zeer leerzaam project van studenten die ergens aan het eind van hun studie op de TU Delft zitten, net als de Forumula Uni wagen van hun, en de waterstofkart die ze gaan bouwen. Het wordt inderdaad in eigen tijd gedaan, maar het blijft een enorm leerzaam project, voor zowel de studenten als 'de technologie' uiteraard ;)
Zonne energie gaat nooit wat worden, Waterenergie daarentegen, kan ongeloofelijk veel.
Onderbouwing?
Met de Luna rijden ze in Australië, en daar, net als in Afrika / Zuid Amerika, hebben ze toch veel meer aan zonne-energie dan aan water-energie, omdat er simpelweg meer zon is. Hier echter, is het inderdaad andersom in 90% van de gevallen.
Met de Luna rijden ze in Australië
Nuna*
zonne energie:
1 ... zonne stralen direct opvangen op een paneeltje.
2 ... zon beetje lucht oneven opwarmen en de wind proberen op te vangen.
3 ... wachten tot een zonne straal water opwarmt, dat weer neerregent en dan terug stroomt naar waar het vandaankwam
4 ... zonne stralen op planten laten vallen, laten rotten, miljoen jaar wachten en dan als olie of gas oppompen
5 ... stukjes radioactief steen zoeken, en dan beschieten met neutronen ... net zoals op de zon.

Ik denk dat zonne energie, zichzelf vanaf dag 2 heeft bewezen.
Leuk, maar 5 klopt niet. In de zon is er sprake van kernfusie, niet kernsplijting zoals bij de huidige kerncentrales die wij hebben gemaakt.
Een stuwdam in elk riviertje zal de dierenbescherming vast niet goed vinden. Lijkt me verder ook verdomd lastig voor de scheepvaart. Zonnetechnologie is nog volop in ontwikkeling en kan veel meer rendement opleveren dan dat momenteel het geval is. Verder is er plek zat om deze neer te planten zonder dat je er iemand mee stoort, als alle daken vol zijn gelegd hebben we de Sahara nog. Wellicht dat het benodigde oppervlak zelfs meevalt zodra de Amerikanen een aantal van hun geplande ion-cannon satellieten heeft rondzweven.
[zeikmode]
eigenlijk is een stuwdam ook gebruik maken van de energie van de zon. Immers, de rivier is een stroom van water, die alsmaar naar beneden blijft gaan, doordat het water wordt aangetrokken door het draaien van de aarde(om de zon) en indien er geen verdamping van het water zou plaats vinden, zouden er geen wolken zijn op aard en zou het dus ook niet kunnen regenen. zonder die regen geen water dat van een hoog punt naar een laag punt wil gaan. De energie van de zon zorgt dus voor de verplaatsing van het water in de rivier.
[/zeikmode]

knap van dat team dat ze het zo goed doen daar. tis alleen zo klote om die techniek te gebruiken om 's avonds na overwerk naar huis te rijden.
uiteindelijk komt alle energie op aarde van de zon ;)
knap van dat team dat ze het zo goed doen daar. tis alleen zo klote om die techniek te gebruiken om 's avonds na overwerk naar huis te rijden.
batterijen anyone?
Het hoeft niet perse een stuwdam zijn hoor (zolang het riviertje maar blijft doorstromen) je kan er ook een soort draaikolk van maken waaruit je elektriciteit kan winnen :)
Oh ja want een draaikolk geeft minder problemen voor de scheepvaart... 8)7
En dan een lange kabel van dat riviertje naar je autotje zeker?
Doet jou mobiele telefoon 't ook met een draad dan? Of denk je dat de uitvinding van de batterij wel 'n goede is geweest?
Het hele idee van die WSC is dat die kar vrolijk rond kan blijven rijden zonder dat je 'm bij een of andere energiebron (afgezien van de alomaanwezige zon dan) op hoeft te laden. Dan is energie opwekken uit een riviertje leuk, maar niet nuttig voor dit soort toepassing.
Nee, een apparaat dat het water elektrolyseert en waterstof opslaat :Y)
Reactie op g4wx3

Ben ik niet met je eens. De eerste brandstofmotor had ook een output waarop je nog geen koffiemolen kon laten lopen. Het rendement is in de loop van de jaren behoorlijk gestegen (naar wel +/- 30%). Ik geloof in zonne-energie, de output van zonnepanelen wordt steeds beter en kunnen steeds kleiner worden.

Go Nuna4. Gisteren (maandag) stonden ze 90 Km voor de belgen.

[Reactie gewijzigd door marquis op 23 oktober 2007 08:02]

boeien of het een verspilling is of niet, dit is een prestige project, hierdoor laten ze zien (ipv op een beurs) wat de mogelijk heden van zonne energie is.
Het ook impliceerd dat ze dat al eerder deden. Doelende op de Nuna 4 ;) van het Nuon Solar Team.

Zouden ze ook airco in die dingen hebben? Lijkt me nog al warm een beetje door de Australische woestijn te rijden en geen airco hebben :s.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 22 oktober 2007 16:42]

Ze rijden inderdaad zonder airco; dat zou véél teveel energie kosten, en véél te zwaar zijn.

Gelukkig is het niet zomaar een plasticen zwarte auto, het grootste deel van de zonne-energie wordt door de zonnepanelen omgezet in elektriciteit, dus de auto zal niet zo snel opwarmen als een normaal stuk zwart plastic. Echter, het blijft heet, en het kan inderdaad wel 50 graden worden in de wagen (is wel zo'n beetje het max hoor ;) ).
Het grootste deel wordt omgezet in warmte. Zelfs de hier gebruikte GaAs zonnecellen hebben geen rendement van meer dan 30%.
Volgens mij zijn die dingen inderdaad zonder airco oid,

Ik meen dat de temperatuur op kon lopen tot 50 graden..
Hopelijk winnen ze dit jaar weer, maar daarna moeten ze er echt mee ophouden (beter was het geweest om na de vorige keer al te stoppen). Je zit nu namelijk in de situatie dat je *moet* winnen om geen gezichtsverlies te lijden, zelfs een tweede plaats is al een nederlaag. De PR-winst die je boekt met een overwinning is daarentegen vele malen kleiner dan na de eerdere keren, omdat mensen een overwinning als "gewoon" zijn gaan ervaren.

Het is dezelfde reden als waarom Renault uit de Formule 1 gestapt is (inmiddels zijn ze trouwens terug en hebben ze zelfs een compleet team in plaats van alleen motorenleverancier te zijn, maar dat terzijde). Ze waren zo goed geworden dat ze alleen nog maar in het nieuws kwamen als er problemen waren. Dat is het moment dat je succes tegen je is gaan werken.
Publiciteit is niet het doel.
Innovatie mbt zonne-energie is het doel.
Ik denk dat publiciteit toch een aardige drijfveer is voor de betrokken studenten / docenten / instellingen!
Precies!

Ik zie nergens het doel "Publiciteit" terugkomen!
De "Challenge" race is puur voor het testen van nieuwe technieken.
Wat nu nieuwe technieken ?
Nederland won vorig jaar of 2 jaar terug alleen omdat ze van de Estec zonnepanelen hadden gehad die voor geen ander team beschikbaar waren en dat waren geloof ik nog afdankertjes van een oude sateliet oid.
Ik zie nergens het doel "Publiciteit" terugkomen!
Uh... er zullen maar weinig bedrijven zijn die roepen: " wij sponsoren dit evenement uit publiciteitsoogpunt..." Maar denk je nou echt dat ING de marathon van Amsterdam sponsort omdat ze hopen dat al hun klanten hart kunnen lopen? De Fortis Feijenoord sponsort omdat ze hopen dat alle Feijenoord-supporters in de haven werken? Of Nuon deze race sponsort omdat ze nieuwe zonnetechnieken willen testen?

De "Challenge" race is puur voor het testen van nieuwe technieken.
Nee, niet puur. Misschien oorspronkelijk wel, maar tegenwoordig allang niet meer. Maar dat is bijzaak: belangrijkste is dat er nieuwe technieken getest worden...
Natuurlijk is publiciteit het belangrijkste doel dat de TU Delft nastreeft door dit project te ondersteunen... Daarmee is overigens niet gezegd dat de betrokken studenten het ook vooral voor de publiciteit doen. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat het team achter Nuna 1 het zeker niet voor de publiciteit gedaan heeft. Wat betreft alle teams die daarna kwamen kan ik alleen maar gissen naar hun motieven, aangezien die natuurlijk al wisten wat Nuna 1 teweeg had gebracht zal dat invloed gehad kunnen hebben op hun beslissing om mee te doen. Maar dat de TU Delft in deze publiciteit als hoofddoel heeft kan ik je, als redelijke insider van de TU-bestuurscultuur, toch wel verzekeren. Als het daadwerkelijk als onderzoeksproject bedoeld was geweest dan zou de de insteek totaal anders geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door Jorden Verwer op 23 oktober 2007 18:05]

Inderdaad, volgens het NUNA-blog: "En we liggen op de eerste positie!!!"

En verderop: "We staan nu 12,4km van de control stop af en zullen die morgen vroeg dus snel bereiken. De Belgen hebben door het weer hun batterijen leeg gereden en staan 68km verderop. Aurora staat daar nog 2 km voor".

De NUNA ligt dus eerste.

[Reactie gewijzigd door BMWisse op 22 oktober 2007 16:43]

Ze liggen ondertussen al eerste met 65 km voorsprong op belgie

zie ook:
http://www.nu.nl/news/128...orld_Solar_Challenge.html

[Reactie gewijzigd door Sneezzer op 22 oktober 2007 16:40]

Jammer voor die belgen dat ze vandaag twee keerr pech hadden en daardoor een achterstand hebben opgelopen.

Het Belgische voertuig lijkt wel het snelste voertuig in de challenge categorie maar tot nu toe wel iets kwetsbaarder en blijkbaar minder goed in wat meer bewolkte omstandigheden
http://www.solarteam.be/Solarteam2/page.php?66
De NUNA had bij de start ook pech en startte niet als 3e maar als 27e.
ik denk dat niemand zoveel pech heeft gehad als het team van de University of Michigan. Die hebben op de eerste dag hun solar car in een van hun eigen wagens die voor hen reed geboord. Pech voor hen maar wel goed voor de Belgische en Nederlandse teams want was een van hun grootste concurrenten }>
Moet wel verschrikkelijk zijn als je weet dat die mensen 2 jaar lang hun best hebben gedaan om een topwagen te bouwen en dan door een stom remmanoeuver zogoed als kansloos worden :'(
Ze hebben ook 'vals' gespeelt met de zonnepanelen: ze hadden zonnecellen voor een stuk over elkaar gezet en daarmee extra cellen op hun auto gemonteerd...
Die extra cellen waren niet echt het probleem. Het probleem was dat ze daarmee boven de toegestane 6 m2 uitkwamen. Daar is door het Nuon team protest tegen aangetekend. Het blijkt dat het protest wel terecht was, maar dat UoM dispensatie gekregen had...

bron: Nuon Solar Website, blogpagina's
Ze hebben minder zonnepanelen tot hun beschiking en zijn minder gestroomlijnt dan anders.
Als ze ook nu de snelheden van vorige keer kunnen benaderen dan heeft de techniek weer een grote stap voorwaards gedaan