Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Orange heeft aangekondigd dat het ‘s werelds eerste bluetooth-headset gaat verkopen die werkt op zonne-energie. De Iqua 603 Sun is uitgerust met een klein zonnepaneel om het apparaat te voorzien van energie.

Iqua 603 SunDe Iqua 603 Sun weegt 14 gram en biedt in volledige duisternis tweehonderd uur standbytijd en negen uur gesprekstijd. Bij direct zonlicht kan het headset ongelimiteerd lang zijn werk doen.

Het apparaat staat momenteel met een prijskaartje van 49,99 pond, omgerekend 72 euro, in de Britse Orange-winkel. Volgens Pocket-lint heeft Orange de eerste drie maanden het exclusieve recht om de headset aan de man te brengen. Het is echter onduidelijk of dit alleen geldt voor het Verenigd Koninkrijk. Tevens is onbekend of Orange de headset ook in Nederland zal gaan verkopen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Waarom zijn er nog geen riemen/jassen met flexibele zonne collecters en universele adapters, lijkt me handiger en toepasbaar voor vele zaken die we tegenwoordig op zak hebben. Waarom zijn er nog geen laptops met op de deksel een collecter ? Ga maar na, het gaat allemaal veel te traag om zo langzaam de markt uit te buiten.

Nederland ICT land maar er word door de Nederlandse industrie te weinig commercieel op ingesprongen. Nee, Philips maakt liever een kussen waar je een sms'je op kan displayen. Erg leuk maar het nutteloze staat boven toepasbare noodzaken.

Het zal wel aan mij liggen, misschien denk ik te simplistisch :)
Enig idee wat een beetje zonnepaneel kost? Enig idee hoe weinig watt zo'n ding opbrengt?
www.conrad.nl kun je zonnepanelen bestellen. Volgens mij zijn die dingen best prijzig maar je kunt ze zelf verbouwen. Dus met een beetje verstand van elektronica etc. kun je er wel mee uit de voeten. Trouwens, dit soort dingen moeten ze eigenlijk ook in de achterkant van je telefoon inbouwen. Dan kun je toch een hele lange gesprekstijd hebben ipv na een paar keer bellen (zoals ik) weer je telefoon aan de lader te leggen. (dat zijn dan wel gesprekken van ca. 1 a 2 uur 8)7 maar dan wil je me rekening ook niet zien. |:( )
Daar zat ik ook aan te denken, maar als jij je laptop open klapt moet de zon al van de zijkant erop schijnen (Zeker bij een laptop i.v.m. het verbruik) en in de zomer kan dit voor een hitte probleem zorgen, denk ik tenminste.
Zo'n paneel levert niet enorm veel stroom in vergelijking met wat je laptop zelf verbruikt. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar een laptop van §1200, waar je nog eens een zonnepaneel moet opkrijgen die niet dik is (anders heb je een scherm van 5 cm dik ofzo) zou die prijs echt teveel de hoogte insturen.
Ik heb een paneeltje dat ongeveer zo groot is als een 19inch scherm en daar komt 12watt vanaf. Die gebruik ik om in de zomer de radio in de tuin mee te voeden. Werkt erg fijn :) Een zuinige laptop zou best toe moeten kunnen met een bescheiden paneel hoor.
Er was gisteren een vergelijkbaar item te koop op ibood voor 50§
http://www.ibood.be/site/...thread&forum=1&topic=9919
Dus zeer exclusief is hun verkooprecht niet?

[Reactie gewijzigd door Bicky op 13 november 2007 08:10]

Lijkt mij erg handig :) gewoon beetje buiten rondlopen, bellen. Nooit meer opladen. tenzij het om de 6 maanden doodgaat :)
Als je buiten rondloopt wil je niet echt met z'n ding op je hoofd zou ik denken, die dingen zijn meer bedoeld voor het hands-free bellen in de auto. Dat brengt me meteen op het punt dat je, als je in de auto zit, niet echt vaak de zon zo hoog op je hoofd hebt staan dat het ding ook echt kan opladen.

Je zou hem dan natuurlijk in de auto kunnen laten liggen, maar ze slaan je raampjes tegenwoordig al voor een wuppie in, laat staan zo'n (toch best leuk) apparaatje.
Een zonnepaneel werk op licht, ipv zon
Oh dus je moet er de hele tijd met een lamp op schijnen om hem te laten werken.
Dan hou ik het wel bij een batterij. :z

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 12 november 2007 22:52]

Zonlicht welteverstaan. Hoeft niet persť direct te zijn wil Maeslant dus zeggen.
Oftwel als je in een auto zit laad hij ook gewoon, wat zwakker, maar toch.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 13 november 2007 00:41]

@Remco Kramer:

Kan toch ook gewoon licht zijn van een lamp? Mijn rekenmachientje vroeger werkte ook gewoon 's avonds bij een gloeilamp. Rendement zal wellicht wat lager zijn.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 13 november 2007 08:10]

Je moet es buiten lopen, ik zie veel yuppen met zo'n ding lopen...
Tijd voor een cabrio of, voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons, een schuifdakje.
:+
of een eend voor de absolute low lifes (like me :) )
Denk je nu echt dat je direct zonlicht nodig hebt? ;) lol

Dan zou het helemaal handig zijn om dat ding in engeland te verkopen, waar toch al zoveel zon is ;)
Even off-topic: Engeland mag dan bekend staan om zijn weinig zonneschijn maar uiteindelijk valt dat erg mee. Ze hebben daar meer dagen zon per jaar dan wij in Nederland.
Terug on-topic: dat apparaat is dus beter te gebruiken in Engeland dan in Nederland.
Ik zie toch regelmatig bouwvakkers en andere buitenwerkers met van die dingen vastgegroeid in hun oor. Dat schinjt dus zo gek nog niet te zijn.
In de auto ben je natuurlijk gewoon keihard aan het falen als je met een headsetje van 70 euro gaat tobben terwijl je voor dat geld ook gewoon een BT enabled carkitje in kan laten bouwen. Deze dingen zijn dus pertinent niet bedoeld oor bellen in de auto.
Tenzij je dat headsetje ook buiten de auto gebruikt...
Je GSM moet je wel nog steeds opladen hoor...
tenzij je natuurlijk met een enorme verlangkabel achter je aan gaat lopen natuurlijk :Y)
In Nederland bestaat toch geen Orange meer ?
Nee en ja,

T-mobile heeft Orange gekocht, (zie reclame op tv).
Maar wat ik begrijp is dat Orange blijft bestaan naast t-mobile, met als eigenaar T-mobile..

:)
Nee helaas, Tmobile heeft het bedrijf Orange (nederland)gekocht maar niet de merknaam, ze mogen deze na een tijdje dus niet meer gebruiken.

(ik werk bij t-mobile dus neem het maar van me aan :) )
Klopt, voor zover ik weet hebben ze dan ook alleen de Nederlandse Divisie van Orange overkocht, niet de multinational.
Correct me if I'm wrong..
Ik weet dat dit in BelgiŽ Base geworden is, over Nederland weet ik niets.
In Nederland is het samengegaan met T-Mobile. Je ziet daar va die reclames van in de bushokjes.
Dat is waar, maar het mobiele telefonie bedrijf Orange bestaat op dit moment nog steeds, ik heb geen idee over of ze de naam gaan veranderen na de samenga-ing met T-Mobile.
Ja de naam orange vervalt en wordt ook t-mobile.
Zal het merk Orange blijven bestaan?
In het verkoopcontract met France Telecom staat dat het merk Orange na een bepaalde periode moet worden losgelaten. De activiteiten van het nieuwe bedrijf zullen vallen onder het merk T-Mobile. Het merk Orange verdwijnt dus in de loop der tijd van de Nederlandse consumentenmarkt.
En in sommige plaatsen gaan er orange of t-mobile shops weg als dit te overlappend is.
Blijven de Orange shops bestaan?
T-Mobile zal de winkelnetwerken combineren. Omdat er veel T-Mobile en Orange shops zijn in Nederland, verwachten we enige overlap. Daar waar dat het geval is, zullen we enkele shops sluiten. Dit kan zowel een T-Mobile als een Orange winkel zijn. Maar de combinatie van onze winkelnetwerken zorgen voor een verdere uitbreiding van onze persoonlijke service.
Bron: http://www.t-mobile.nl/co...bile/nieuws_t-mobile.aspx

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 november 2007 11:54]

Ik weet dat dit in BelgiŽ Base geworden is, over Nederland weet ik niets.
Nee. De merknaam 'Orange' is de merknaam 'Base' geworden, maar de Belgische tak van de multinational Orange is Mobistar. Bizar spel der aandelen.
Nederland ligt ten noorden van Belgie. ;)
In Nederland bestaat toch geen Orange meer?
Maakt niet uit, we hebben toch ook geen zon... :+
Okay! Dat is nog eens slim! Als die uitkomt in Nederland ga ik hem absoluut kopen! Nooit meer batterij problemen :-)
Nu nog mobiele telefoons op zonne-energie :-)
niet zo heel handig want die zit grotendeels in je zak :P
Oeh... Daar heb je een heel sterk argument tegen mobieltjes op zonne-energie ;)
je kan een flexibel zonnepaneeltje (komt nog wel) op je jas of broek plakken en die met je tel verbinden dan heb je altijd stroom......
Hebben jullie al eens naar buiten gekeken. Tis toch alweer even geleden dat ik het zonnetje zag. Is deze ook oplaadbaar met het licht van m'n burolamp ;)
Lekker efficient, dan zet je elektriche energie om in licht en het licht weer in elektrische energie. Om nog maar niet over rendement te spreken.

Hoewel, het kan natuurlijk wel handig zijn als je dat ding 's avonds oplaad terwijl je aan je buro zit te werken. Toch een goed idee eigenlijk. ;)
Die lamp staat toch wel aan. Kost dus geen stroom, wordt zelfs nuttiger gebruikt dan licht was op een ander ding valt.
hoe je het ook went of keert, zolang die lamp aan staat kost het stroom...... ;)
Zelf als het bewolkt is laadt zo'n dingetje wel op. Ik denk dat het niet zo'n heel slecht dingetje zal zijn. Tijdens de zomer zal je je zeker geen zorgen moeten maken over de energiebevoorrading. Tijdens de winter heel mss als je constant loopt te bellen in echt donkere omgevingen. En ja, zoiets laadt ook gewoon op met het licht van een bureaulamp (maar zoals hierboven gezegd, de bureaulamp aanzetten enkel voor het opladen is hoegenaamd dom te noemen).
orange blijft nog even bestaan maar volgens t-mobile gaat de naam compleet weg en gaat het verder als t-mobile.
gaan ze dan ook de telefoondienst verbeteren? heb hier nog steeds geen bereik wat ik als T-mobile wel heb. (geen bereik binnenshuis)

[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 15 november 2007 13:41]

wat jij liet zien is een bluetooth carkit, en geen handsfree ding voor in je oor.
voor de hand liggende inventiviteit brengt eindelijk resultaat ... Hieraan kunnen veel grote bedrijven het voorbeeld aan nemen... _/-\o_
Een draadloze muis met zonnepaneeltje zou ook handig zijn. Met een kleine lichte li-ion of li-poly accu, en de body van de muis is zoveel mogelijk zonnepaneel. Je hebt je muis niet continu vast (ik iig niet) en ik mag hopen dat er wel een beetje ligt in de buurt is :)

Mooie oplossing voor die ellendige loodzware batterijen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 november 2007 18:59]

Dan moet je wel zorgen dat er in die muis ook iets zit wat de stroom kan opslaan als je WEL je muis vast hebt. Ik denk dat je in totaal bijna even zwaar uit bent hoor. En je kunt niet meer in het donker muizen. Wat ik vrij veel doe (schemerlicht)
Heb je weleens een usb-stick-formaat mp3-speler uit elkaar gesloopt? Dat zit een superlichte li-ion accu in (als je een goeie hebt). Een draadloze muis is echt alleen maar zo zwaar omdat er twee dikke lompe batterijen in moeten.

En daarbij: wat weerhoudt je muis ervan om zichzelf overdags op te laden als het schemerlicht vervangen is door zonlicht? Voor het opladen hoeft je PC toch niet aan te staan.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 17 november 2007 17:56]