Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Kort na de presentatie van de zonneauto van het Twentse team heeft het Nuon Solar Team zijn nieuwe Nuna6 aan het publiek voorgesteld. De geheel vernieuwde zonneauto van het Delftse team is compacter en lichter dan zijn voorganger.

De Nuna6 heeft een lengte van 4,44m en is daarmee de meest compacte zonneauto die het Nuon Solar Team heeft gebouwd sinds zijn eerste voertuig in 2001. Ook is het gewicht verder gereduceerd; het voertuig weegt 145kg en is daarmee 35kg lichter dan de 21Connect van het Solar Team Twente.

Bij het ontwerp van de Nuna6 heeft het Delftse team opnieuw gekozen voor een vleugelprofiel. Volgens het Nuon Solar Team is dit een beproefd ontwerp en heeft de aerodynamische vorm zich bewezen in de windtunnel. Ten opzichte van de Nuna5 zou de luchtweerstand van het driewielige voertuig met 10 procent zijn afgenomen.

Zowel het chassis als de topshell is gemaakt van schuim en de koolstofvezel textreme. Dit materiaal wordt onder andere in de Formule 1 toegepast. Een aantal onderdelen is bovendien met aramide versterkt om steenslag tegen te gaan en de chauffeur te beschermen. Overigens wordt de coureur ook beschermd door een titanium rollbar.

De Nuna6 wordt aangedreven door een CSIRO InWheel Direct Drive-elektromotor. Deze is in de velg van het achterwiel gemonteerd en zou een efficiëntie van 98 procent bieden. De 21kg wegende accu's, met een capaciteit van 5kWh, worden van stroom voorzien door in totaal 1690 monokristallijne zonnecellen, die over een oppervlak van 6m² over de auto zijn verdeeld. Volgens het Nuon Solar Team weten de panelen een efficiëntie van 22 procent te behalen.

Het Nuon Solar Team, bestaande uit dertien studenten van de TU Delft, reist in augustus af naar Australië om opnieuw deel te nemen aan de World Solar Challenge. In de laatste race, in 2009, eindigde het team nog met zilver, maar het team wist daarvoor vier keer goud te pakken. De leden zijn ervan overtuigd dat zij met de Nuna6 opnieuw een goede kans maken op de eerste plaats. Ook stelt het Nuon Solar Team dat de ontwerpen van de concurrerende zonnewagens steeds meer gaan lijken op de Delftse Nuna. Daaruit zou blijken dat dit het succesvolste ontwerp is.

Nuna6 van het Nuon Solar Team Nuna6 van het Nuon Solar Team Nuna6 van het Nuon Solar Team Nuna6 van het Nuon Solar Team Nuna6 van het Nuon Solar Team

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Mooi video-verslag! En ik ben ook benieuwd hoe we het gaan doen...
Ik vind "auto" eigenlijk toch wel een te zwaar woord voor deze voertuigen. Qua gewicht en vermogen zijn het toch eigenlijk een soort elektrische ligfietsen met zonnecellen.
Ik vind auto eigenlijk wel op zijn plaats als deze voertuigen snelheden rond de 100 km/h kunnen halen en dus gewoon de maximumsnelheden op de meeste wegen kunnen rijden.

Verder is het toch wel een hele prestatie dat ze ieder jaar met strengere eisen toch weer wagens maken met betere aerodynamica en relatief betere prestaties. Petje af..

[Reactie gewijzigd door musicer op 29 juni 2011 13:44]

Met snelheid heeft het wel of niet auto zijn niets te maken.

De betere vraag is wat is de definitie van een auto.

Een fiets, zittend of liggend is een open constructie waar je zo op, af of instapt.
In dit voorbeeld lees ik echter wel een rolbar en andere dingen om de chauffeur te beschermen. Dat lijkt dan weer meer op auto dan op een fiets.

Het is een driewieler maar in het verleden zijn er ook driewielige auto's geweest (Reliant bijv)

Het feit dat het ding weinig vermogen heeft maakt niets uit voor de definitie van auto of geen auto. Het zelgt alleen dat ze met naar verhouding weinig vermogen toch hogere snelheden kunnen bereiken. Een auto met een lage cw waarde kan met minder vermogen even hard rijden als een auto met slechtere cw waarde en meer vermogen.

Kijk je naar bovenstaand dan lijkt het toch wel op de definitie van een auto.
Het lijkt in ieder geval meer op een auto dan op een fiets.
Een fiets stap je op, een auto stap je in.
Auto dus als je het mij vraagt
okay, dus een lichtfiets met aero behuizing, ala de flevobike orca
is een auto.

Maar een Quad, met NL-auto-kentenplaat ala de can-am renegade
is eigenlijk een fiets?

Niet alles valt netjes in catagorieen op te delen.
En wat maakt het ook uit, dit "voertuig" voldoet aan de regels voor de WSC en dat is het enige wat belangrijk is.

Een F1 "auto" zal niet zo snel voldoen aan de "auto" definitie die de NL-staat hanteerd, maar ook niet aan 1 van de andere staats definities voor voertuigen. Zolang hij maar aan de FIA definitie voldoet is het goed.

[Reactie gewijzigd door Rapier op 29 juni 2011 17:40]

Dat iets een snelheid van 100 km/h kan halen betekent nog niet direct dat het vergelijkbaar met een auto is want er zijn wel meer voortbewegende voorwerpen die die snelheid kunnen halen. Ben het ook eerder met de fipo eens dat het meer een ligfiets of iets in de trant is dan een auto.

Wat me interessanter lijkt is wat voor soort type zonnecellen hebben ze gebruikt. Degene die je op het dak van de tegenwoordige huizen kan vinden of de nieuwe zonnecellen waar nu veel onderzoek naar gedaan wordt.
Deze auto gebruikt silicium zonnecellen, zoals ook in het filmpje gezegd wordt. Dit zijn Single-junction zonnecel op een type IV halfgeleidermateriaal. Andere jaren werden er multi-junction Ga-As (Gallium-Arsenide) zonnecellen van een type III-V halfgeleider materiaal gebruikt.

De nu gebruikte silicium cellen zijn hetzelfde type als ik op het dak heb liggen. Alleen zijn deze dan wel met het aller beste productie proces gemaakt en hebben ze de aller beste cellen uitgekozen. Duur voor op je dak, misschien (puur speculaas) 2x of 3x zo duur als een standaard zonnepaneel, maar daarmee nog steeds véél goedkoper dan de cellen die ze in voorgaande jaren gebruikte.

Dit zal ook de bedoeling zijn geweest van de organisatie toen ze de regels aanpaste: Door impliciet siliciumcellen verplicht te stellen worden de kosten en daarmee de drempel om mee te doen significant verlaagd. Er moest weer een aanscherping komen van de regels omdat de vooruitgang in zonneauto's bij de afgelopen race dusdanig was dat de auto's te dicht tegen de maximum snelheid aan zaten (deze is ongeveeer het halve traject 110km/u).

Eerder al in bij de editie van 2007 zijn de regels om dezelfde reden aangescherpt naar maximaal 6m² en een meer rechte positie van de bestuurder. En nu zijn siliciumcellen impliciet verplicht, wat het doel van echte praktische auto's dichterbij brengt. De verplichting is overigens nog steeds impliciet, omdat er nog steeds met space-grade zonnecellen geracet mag worden, maar dan maximaal 3m². Het verlies aan oppervlak wordt hierbij echter niet goed gemaakt door het hogere rendement. Desondanks kiest de Solarworld GT hier bijvoorbeeld wel voor:
http://www.hochschule-boc...olarworld-gt/rollout.html
Ik ben benieuwd wanneer ze met een 'cargo' requirement komen. Een extra passagier ofzo. Deze wagens hebben steeds meer weg van solar-powered super-charged scooters...

Als dit ooit de toekomst moet zijn voor transport, zul je meer gewicht mee moeten kunnen nemen, niet minder.
Waarschijnlijk niet.

Het zijn namelijk race auto's. Net zoals formule 1 auto's maar voor 1 persoon zijn zal dat hier ook zo blijven denk ik. Bij formule 1 is er dan wel een minimum gewicht, maar dat zie ik hier ook niet snel gebeuren, omdat het gewicht een belangrijk aspect is van efficiëntie.

Ik zie eerder meer beperkingen op het gebied van het de zonnecellen, het formaat en hogere veiligheidseisen. De huidige aanpassing zal echter voorlopig meer dan genoeg zijn om de zonneauoto's in te perken. Ik vermoed dat dit een flinke impact op de performance gaat hebben die minstens deze en de volgende WSC nog niet ingehaald zal zijn door technologische vooruitgang.

Meerdere personen in een auto is overigens helemaal niet zo belangrijk. >90% van de tijd vervoer ik alleen mezelf met mijn auto en dat zal bij de meeste auto's zo zijn.

[Reactie gewijzigd door Paul C op 29 juni 2011 14:41]

Bij de Formule 1 is het race-element velen malen belangrijker; bij deze race speelt ook het ontwikkelings-element mee. Als je een gewichtslimiet (minimum) gaat stellen zullen de ontwikkelingen op het gebied van lichtere materialen (voor dit project) misschien stil komen te liggen en het lijkt mij dat dat nooit de bedoeling kan zijn.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat een wagen met een zonnepaneel van 3m2 ook veel minder zwaar zal zijn en minder luchtweerstand heeft dan een auto van 6m2. De opbrengst van die triple-junction Ga-As zonnecellen is uit mijn hoofd wel richting de 2x zo hoog als van silicium-cellen. (20% om 35% ofzo, pin me er niet op vast). Als je dat allemaal meerekent denk ik dat ze redelijk aan elkaar gewaagd zijn.
Hoeveel vermogen hebben deze wagens eigenlijk nodig om 110 km/u te rijden? Wat is het weerstandsoppervlak (Cd*A)?
Die snelheden halen ze vooral vanwege de extreme aerodynamische vorm. Deze vorm is zo dominant dat het hele ontwerp van de wagen eraan ondergeschikt is. Daardoor heeft deze auto nauwelijks eigenschappen gemeen met de auto's die we dagelijks gebruiken:
- er past maar één persoon in en er is geen ruimte voor bagage
- hij heeft drie wielen
- de motor zit in de wielen ipv in een motorruimte
- ik vermoed dat de bestuurder niet zelfstandig in- en uit zal kunnen stappen en dat het sturen ook niet met een stuurwiel gebeurt

Dit zijn allen eigenschappen die het in mijn ogen meer gemeen doet hebben met een ligfiets met een motor (die bestaan) dan met een gewone auto. Dat doet er verder niets aan af dat ik het fantastisch vind dat ze zo snel op zonne-ennergie kunnen rijden.
beste AAP:

- de motor zit in de wielen zodat je geen verlies hebt in de overbrenging. zouden ze met echte auto's ook eens mee moeten beginnen (elektrische auto's dan)
- bestuurder moet zelfstandig kunnen in/ uitstappen in kader van veiligheid
- sturen gebeurd met hardware. is een ontwerp-eis van de challenge.

*edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Heinemancp op 29 juni 2011 14:06]

Off-topic: bij gewone elektrische auto's is het niet makkelijk de motor in de wielen te integreren, want dan wordt een lekke band vervangen wel erg duur:S

On-topic: Zal een rollbar verplicht zijn? Want bij het nieuwsbericht van de auto van Twente is hier niets over gezegd. Of zou dit komen doordat ze voor titanium gekozen hebben?
En wat betreft de keuze van de buitenlaag ten opzichte van de auto van Twente, lijkt mij deze beter, want van het effect van de "nano wax" blijft denk ik niet behouden na wat steenslag of een laagje zandstof (maar ik ben maar een leek op het gebied van aerodynamica en de toepassing daarvan).
Als een band lek is vervang je de band en niet het wiel ;) . Reservewielen zijn al uit de tijd. Veel nieuwe auto's worden geleverd op runflats en hebben omwille van ruimte- en gewichtsbesparing geen reservewiel meer. Een groot nadeel van een elektromotor in het wiel is dat het onafgeveerde gewicht veel hoger wordt en dat wil je juist zo laag mogelijk houden.
Het zal waarschijnlijk best mogelijk zijn om een naaf te ontwerpen waar de motor in. Zit zodat je het wiel gewoon kan verwisselen maar het probleem zal meer het gewicht zijn. De onafgeveerde massa word veel hoger waardoor het comfort en veiligheid minder wordt. Wat voor deze "auto" natuurlijk een lagere prioriteit heeft. Vermoedelijk zit de bestuurder recht boven dit wiel en is de band en velg extreem licht, iets wat men bij commerciële auto's omwille van betaalbaarheid/duurzaamheid nog niet kan realiseren (het licht zijn)
Sommige elektrische auto's hebben de motor ook in de wielen. Die van Mitsubishi bijvoorbeeld.
De fluo gele/groen Mercedes AMG, 4 elektrische motor (op elk wiel 1) +-500Pk en een hoop koppel :D, nu weet ik niet hoe de motoren aan de wielen zitten.
Een fiets houdt IMO in dat het (op z'n minst gedeeltelijk) met mankracht aangedreven wordt, anders spreekt je over een brommer.
Voor een brommer is het dan weer te groot, dus blijft voor mij toch auto de beste naam voor dit ding.
Daardoor heeft deze auto nauwelijks eigenschappen gemeen met de auto's die we dagelijks gebruiken:

Je noemt het zelf een auto en dan weer niet :-)
Mee eens, ik vind dat ze een minimum gewichtseis moeten introduceren, dan is het wat minder ver van praktisch gebruik als dit apparaat. Een fiets met zonnecellen met zo weinig bescherming wil je niet als vervoersmiddel hebben. En qua offspin zal het ook wel meevallen, het meest interessant zijn de zonnecellen.
Doet overigens niets af aan de prestatie van de studenten.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 29 juni 2011 13:52]

Een minimum gewichtseis betekent dat er nog minder valt te winnen op goed ontwerpen aangezien alles met ruime toleranties gemaakt kan worden. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor toekomstige WSC races en toekomstige zonneauto's. Je moet deze race echt zien als de formule 1 van het zonneracen, elke kilo wordt moeite voor gedaan, elke % winst wordt alles voor gedaan.

De auto weegt maar 145 kilo, dat betekend absoluut niet dat deze niet veilig is. De eerdere auto, Nuna5, is in Australië drie weken voor de race gecrashed met 110 km/h [klik] en de coureur is er zonder kleerscheuren weer uitgeklommen.

Ik denk verder dat als je eens een kijkje neemt binnenin de auto, dan denk je niet meer dat het een fiets is, want dat is het niet ;) Het is absoluut een race auto! Onze eigen teamleden rijden er in dus veiligheid is voor alle zonneraceteams erg belangrijk!

[Reactie gewijzigd door woytek op 29 juni 2011 15:08]

Juist geen minimumgewicht: dan gaan ze nog steeds eenzelfde voertuig maken, maar simpelweg meer accu's toevoegen. Hierdoor krijgen ze een oneerlijk voordeel tegenover de tegenstand, als ze de rest van hun electrische ligfiets licht houden (hoeveel energie kunnen ze wel niet in 150 kilo aan accu's kwijt?)
je hebt een max accugewicht. dus dat zal wel mee vallen...
Nee jouw definitie (in je hoofd) van auto is gewoon verkeerd :)

Dit is gewoon een auto, al was die 3 hoekig en 30 meter hoog (beetje slecht voor de luchtweerstand) kan het alsnog een auto zijn!
Jou definitie is fout, het is geen auto.

De van dale zegt:

 au·to [autoo, ootoo] de; m -’s; autootje vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederen

En ik zie maar drie wielen.
D'r zijn genoeg driewielers die als auto door de neerlandsche regering als automobiel belast worden / werden. Het vier wielen gedeelte zit de Van Dale dus niet helemaal goed in, of ze hebben het in de definitie specifiek over de vierwielige variant.

Dit soort dingen kun je ook beter in een encyclopedie opzoeken. Die beschrijving is al iets accurater en breder:
Een auto of automobiel [...] is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.
[...]
Een personenauto heeft meestal vier, soms drie of zes, eventueel acht, wielen [...] Zijn er meer wielen, dan spreekt men van een vrachtauto.
En die overberuchte driewielers dan? Zijn dat geen auto's?
Dan heeft de van Dale het ook niet helemaal juist. De letterlijke betekenis van een automobiel is namelijk "zelfbewegend".

Wikipedia zegt:
Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("zelf") en Latijn mobile ("bewegend")) is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.
Leuk om de van dale erbij te halen, dan haal ik de wet erbij.

Ooit gehoord van reliant. Een driewielige auto, moest je gewoon een autorijbewijs voor hebben, je kreeg een auto kenteken en dus was de wettelijke definitie gewoon auto.

Daarnaat lees ik personen een meervoud, dat wil zeggen dat je dus meer dan 1 persoon moet kunnen vervoergen om als auto aangemekrt te worden.

Een formule 1 wagen heeft plek voor 1 persoon en dus niet voor personen en zou volgens de van dale ook geen auto zijn. Toch valt het onder de categorie race-auto

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 29 juni 2011 14:02]

Je zegt het al zelf race auto, is een andere categorie he :D en dat ding heeft geen nr plaat, krijg je ook nooit ingeschreven, of je moest in England wonen ;D
race auto, vracht auto, personen auto

Allemaal vormen van auto's. Auto is dus meer een verzamelnaam.
achterwielen zijn vaak 2 wielen achter elkaar geplaatst (thrust ssc) of heel dicht bij elkaar geplaatst waardoor 2 wielen effectief 1 wiel wordt. Anders mag het idd geen auto(mobiel) heten. Maar volgens mij hoeft het in de solarchallange geen auto te zijn, maar voertuig.
Ik kan ongelijk hebben natuurlijk :P Maar je kan het hier lezen:
http://www.worldsolarchallenge.org/participants/regulations
Dit is een voertuig van vroeger, voor mij een van de oudste driewielers die ik nog persoonlijk ken. Daar wordt hij omschreven als "Kabinenroller" of in het nederlands vrij vertaald "CabineScooter".
http://www.nuentoen.nl/fo...nroller-in-nederland.html
http://www.citrobe.org/messAMkl.htm

Wel goede ontwikkelingen daar in Delft maar ik hoop dat de CabineScooter van de UT-Twente een keertje gaat winnen :)

edit:

Nog even een linkje voor de Reliant Robin fans:
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8

[Reactie gewijzigd door nemadr op 29 juni 2011 16:16]

Je hebt ook van die driewielige auto's

Maar ik ben het er wel eens, het is geen auto het is maar voor 1 persoon dus vindt ik het meer lijken op een driewielige motor dan een auto.

Eigenlijk is het een geheel apart en opzichzelfstaande soort voertuig. :P
Dus een f1-auto is geen auto?
Het valt onder de noemer auto omdat het aangedreven wordt door een (elektro)motor en op meer dan 2 wielen rijdt.

Ik vind het prachtig hoe ze elk jaar toch weer met een significante verbetering komen in het ontwerp. En van de techonlogie ben ik zelf erg fan.
Ik hoop dat ze winnen!

[Reactie gewijzigd door evonck op 29 juni 2011 14:53]

Het woord auto is juist het meest op z'n plaats, want dat is een "afkorting" van automobiel oftewel een zich zelf verplaatsend voertuig. Een (lig)fiets is veel, maaar dat in ieder geval niet.

<offtopic>
Het woord velomobiel lijkt weliswaar op automobiel, maar is taalkundig gezien een van andere samenstelling dan de tweede en dus eigenlijk een heel vreemd woord
</offtopic>
Ik begrijp dat het vitaal is voor de financiering dat de sponsors op de wagen vermeld worden. Toch vind ik het altijd weer jammer dat dergelijke futuristische designs beklad worden met stickers van de betreffende sponsors.
Door de gekozen achtergrond lijkt het overigens net alsof de auto een miniatuurformaat heeft. :)
owhja? het is niet nodig hoor: http://www.solarteam.nl/w...loads/2011/06/MG_7639.jpg Het gaat erom hoe je het verteld. In 2008 zijn wij (Solar Team Twente 2009) afgestapt van sponsoren op de auto, het is net een regenboog aan kleuren die met 100 km/h langs rijdt. Daarom geen reclame erop en een strak en krachtig ontwerp, zodat elke sponsor zich in de auto kan vinden en kan publiceren zonder dat daar heel groot "NUON" of andere sponsoren op staan. ;)
Het verschil is dat Twente meer dan 100 kleine sponsoren heeft, als deze allemaal op de auto moeten staan dan levert dit inderdaad een wirwar van logo's op. Overigens is een plek op de auto bij Twente ook te koop als er meer dan xxx.000 euro ingelegd wordt. Dat deze sponsoren niet zijn gevonden is een ander verhaal natuurlijk.
klopt, alles is te koop. maar ging over design en dat het nodig was om geld binnen te krijgen. daarop heb ik antwoord gegeven. dus het klopt toch ;)
Door de gekozen achtergrond lijkt het overigens net alsof de auto een miniatuurformaat heeft
De techniek/stijl van de fotograaf helpt hier ook wel een beetje bij ;)
lijkt me zelfs slecht bewerkt. door onscherpe voor/ achterkant van de auto lijkt het alsof de fotograaf een kleine scherptediepte gebruikt. maar daarentegen is de achtergrond in het midden wel scherp. dus is onscherp gemaakt links en rechts...

*edit: typo

[Reactie gewijzigd door Heinemancp op 29 juni 2011 14:02]

Zoek eens op tilt shift lenzen, dat verklaart waarschijnlijk alles :) Geen bewerking op deze foto's.
Dit is geen echte tilt shift lens, dit is gewoon wazig gemaakt om een tilt-like effect te krijgen.
beetje zonde idd..

Die twee cartoonogen (lucht systeem) op de achtergrond maken het ook niet veel beter.
klopt, zonder die "ogen" en met die industriele achtergrond (en natuurlijk een compleet scherpe auto) was het best een mooie foto geweest ...
Dat heeft meer te maken met het vreemde DOF-effect wat ze aan de foto toegevoegd hebben.... Daardoor lijkt het miniatuur
Dat kun je ook meteen toevoegen in de vorm van een tilt-shift lens. Maar ik ben het met de voorgaande reakties eens dat de foto's zuigen. En als er een tilt-shift lens gebruikt is, dan vind ik dat heel zonde omdat die lenzen meestal bedoeld zijn om juist dit soort effecten tegen te gaan wanneer je ze niet wilt (bij interieur fotografie bijvoorbeeld).

/edit: Mijn baas sponsort het team uit Twente, dus ik moet niet te positief zijn over deze auto, LOL.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 29 juni 2011 14:34]

Wat op zich erg jammer (en tevens het sterkste punt) is van Delft, is dat ze voortborduren op een al bestaand ontwerp. Het team van Twente bouwt vanaf nul een compleet nieuwe auto en zijn wat dat betreft veel vernieuwender bezig. Daarom vind ik dat een interessantere auto. Maar als ik moet gokken welke van de twee beter is, dan zeg ik die van Delft.
"Why change a winning...", het feit dat het design zovaak gekopieerd wordt zegt idd wat over het concept. Het is gewoon goed, dan kun je heel veel willen veranderren om het veranderen maar als het geen nut heeft.
Ever change a winning....

Zeker bij dit soort wedstrijden, waar innovatie een grote invloed heeft. En veranderingen hoeven niet groot te zijn. ;)
Als die Japanners maar niet weer met een snellere variant komen zoals de vorige keer.
Die hadden toen wel een setje hele dure celletjes op hun snelle karretje.
Er zijn dit jaar wel regels omtrent het type zonnecellen dat je mag gebruiken had ik begrepen. Dus dat zou het wat 'eerlijker' moeten maken.
Die regels waren er vorig jaar ook al volgens mij. Met de huidige strikte regels van zonnepanelen, accu's en de bij vrijwel iedereen geoptimaliseerde aerodynamica is het gewicht van de bestuurder van doorslaggevende invloed.
Maar wie weet is er een minimumgewicht voor de chauffeur. Het zou de race wel eerlijker maken.
Jeps, die is er. gewicht van de coureur wordt aangevuld tot 80kg.

de zonnecellen van dit jaar hebben zo'n 10-12% minder vermogen. dus kosten ook minder. je hebt dus minder energie aan inkomsten, dus moet er ook een stuk minder uit aan energie, anders ga je erg langzaam.
Ik vraag me af hoe die auto's/trikes/ligfietsen zich onderling verhouden met betrekking tot de kostprijs. Of is het tegenwoordig zo dat er een maximum budget is?
Nee. auto's kosten ruim meer dan een 1mln. Maar dit jaar al minder dan vorig jaar door de "goedkopere" zonnecellen (nog steeds 200k aan zonnecellen die 3000km gebruikt worden... -> reken de afschrijving van de auto eens uit ;) )
In het licht van dit bericht is het toch een doodzonde dat er OPNIEUW een belangrijk zonnecelcentrum in Nederland de deuren moet sluiten. Zie http://dub.uu.nl/node/4190
In het licht van ;)
Mooie tekst, helaas wat minder van het onderwerp. Zolang het schijnbaar te duur is gaan we niet masaal over helaas. Zolang olie regeerd en we niet echt bijna zonder zitten zal het niet serieus genoeg worden genomen dat we op zoek moeten naar alternatieven :(
We zoeken wel naar alternatieven, maar zolang stroom maken met een zonnecel nog zoveel duurder is zullen weinig mensen nu panelen kopen, maar wachten totdat die panelen goedkoper worden. Of de overheid moet het verschil bijpassen uit een potje gevuld met belastingen op olie/gas/kolen (zoals in NL via de SDE+ regeling), maar daarmee maak je stroom voor iedereen weer duurder, en dat potje is dus niet zo groot.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 juni 2011 03:03]

Het lijkt een beetje op het office titel design (diegene met blauwe strepen).

De rode zonneauto van het Solarteam Twente vind ik toch mooier. Zo te horen lijkt het er dit jaar echt om te gaan spannen. Succes beide!
Supernet filmpje, mooi gedaan Tweakers! Stuk beter dan die vroegere videoreports :)
Ik zag het RDW langskomen als sponsor maar een kentekenplaat erop zou wel slecht zijn voor de aerodynamica :P
Ik zag het RDW langskomen als sponsor maar een kentekenplaat erop zou wel slecht zijn voor de aerodynamica :P
het scheelt dat het ding dan ook maar zelden op de openbare weg komt, dus zo'n kenteken is niet nodig ;) (ontheffing voor de situaties waarbij ze 'm wel op de weg laten rijden, ik heb de nuna4 ooit voorbij zien komen geloof ik)