Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Het Belgische Umicore-team presenteert zondag zijn nieuwe zonne-auto. De Umicar Imagine rijdt met drie vierkante meter germaniumcellen. De nieuwe auto moet het tijdens de World Solar Challenge beter gaan doen dan de voorganger, die crashte.

De Umicar Imagine maakt gebruik van een nieuw concentratorsysteem om meer energie op te vangen. Door middel van parabolische spiegels moet er meer zonlicht op de zonnecellen vallen. Volgens het studententeam zijn parabolische spiegels zelden gebruikt op rijdende voertuigen.

Het Belgische team doet met de auto in oktober mee aan de World Solar Challenge. Bij die race tussen zonne-auto's moet een afstand worden afgelegd van 3000 kilometer door de woestijn van Australië. De reglementen voor de komende race zijn aangepast. Waar vorige keer nog zes vierkante meter germaniumcellen mocht worden gebruikt, nu is dat nog maar drie vierkante meter. Een auto met traditionele zonnecellen mag nog wel altijd een oppervlakte van zes vierkante meter bedekken met cellen.

Tijdens de World Solar Challenge moet de Umicar Imagine het onder meer opnemen tegen de Nederlandse auto's 21Connect van Solar Team Twente en Nuna6 van het Nuon Solar Team. De Nuna-auto's sleepten in vier van de vijf vorige edities de eerste plaats in de wacht.

Belgische zonnewagen Umicar Imagine Belgische zonnewagen Umicar Imagine Belgische zonnewagen Umicar Imagine Belgische zonnewagen Umicar Imagine

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Hartstikke leuk dit, maar dit soort speeltjes kosten klauwen met geld en wat is nu het daadwerkelijke nut? Okee, het is bewezen dat het kan, maar in Nederland bijvoorbeeld zal het nooit rendabel worden.

Wordt het niet eens tijd dat we realistisch naar nieuwe echte oplossingen gaan kijken in plaats van dit soort wolkenfietserij?
Ook in Nederland kan dit gewoon rendabel zijn hoor, zeker met de nieuwere technieken heb je zonnecellen er binnen een afzienbare periode al uit, financieel gezien.

En voor zonnecellen hoeft de zon niet per definitie te schijnen hoor, hoewel de efficientie uiteraard wel groter is als de zon volledig schijnt.

Om dit soort dingen als wolkenfietserij af te doen is nogal slecht geinformeerd en kort door de bocht. Het is niet de oplossing nee, maar het kan er wel deel van uitmaken, of iig een aanzet tot de oplossing geven.

En er word ook naar andere zaken gekeken hoor, denk je dat elke onderzoeker op dit vlak alleen met zonne-energie bezig is?
Een auto met zonnepanelen is in Nederland niet mogelijk, ik moet TimMer daar gelijk in geven. Sowieso krijg je met 3 vierkante meter zonnecel de komende 25 jaar nog geen gemiddelde middenklasser van zijn plek.

Dat je zonnecellen inzet bij laadstations, opwekking van elektroenergie etc dat is goed.

Maar, TimMer, er wordt hier gigantisch veel kennis opgedaan met optimaliseren van auto, aerodynamica en processen. Kijk naar de Formule1, ook vrijwel niet vergelijkbaar. Toch wordt er veel 'uitgevonden' en enorm veel geld aan uitgegeven.
Een auto met zonnepanelen is in Nederland niet mogelijk, ik moet TimMer daar gelijk in geven.
Dat klopt ja, maar deze techniek kan natuurlijk ook voor andere toepassingen worden gebruikt, zoals het verwarmen van gebouwen etc. En daarvoor is hij dus wťl al rendabel, ook in Nederland.

Dat het in dit specifieke voorbeeld op een auto is gemonteerd wil niet zeggen dat de techniek ook niet op andere manieren kan worden gebruikt. Het blijven zonnepanelen, of ze nu op een auto, een huis of weet ik wat zitten.
Het gaat ook niet alleen om de zonnenpanelen. Er zit veel meer techniek achter. Het word gesponsord en niet onbelangrijk; de studenten leren er enorm veel van. Het is publiciteit voor de bedrijven en universiteiten. Dus ik snap niet dat mensen hie problemen mee hebben ;)

Ik begrijp dus dat TimMer zijn volledige salaris nu naar Giro 555 aan het overmaken is? Dat is ongeveer de logica die ik eruit haal ;)
de zonnepanelen zelf zijn maar een hulpmiddel dat ze extern aankopen/verkregen, die ontwerpen/ontwikkelen ze niet zelf.

die veredelde go-karts zijn niet veilig, zijn enorm ruimte-inefficiŽnt en kosten daarbij nog eens een belachelijk grote hoop geld, voor iets dat al meer dan 20 jaar van de grond probeert te komen
Als men een universitaire opleiding doet, is het goed om niet alleen te kijken naar hoe er geld kan worden verdient, maar ook naar innovatie op gebieden die mogelijk nog lang niet rendabel zijn. Het nut ervan is niet zozeer de auto zelf, maar ook de educatieve waarde van het maken van de auto.

Daarbovenop komt nog het nut voor de wetenschap. Als bijvoorbeeld blijkt dat de constructie van parabolische spiegels met zonnecellen die hier wordt gebruikt in een voertuig compact genoeg en goed genoeg werkt, kan deze techniek in de praktijk worden toegepast. Denk aan zeilboten, die niet veel ruimte hebben voor zonnecellen, maar wel alle benodigde elektriciteit eruit moeten kunnen halen (vaak zit er een motor met dynamo bij, maar als je puur wilt zeilen, wil je die niet moeten gebruiken).

Ik denk dus dat dit zeker een goed initiatief is, en dat je breder moet kijken dan de auto, naar dingen als het leerproces, wetenschappelijke vernieuwing en mogelijk nog bijkomende uitvindingen/ideeŽn.
TimMer:
Okee, het is bewezen dat het kan, maar in Nederland bijvoorbeeld zal het nooit rendabel worden.
RielN
Sowieso krijg je met 3 vierkante meter zonnecel de komende 25 jaar nog geen gemiddelde middenklasser van zijn plek.
Ik denk dat dit gecombineerd met andere technieken in de toekomst best wel mogelijk is. Ook in Nederland. We moeten straks wel als de goedkope olie op is. Dan moeten we af van het idee dat een middenklasser >1000 kg moet wegen. De huidige elektrisch auto's komen niet ver. Ik weet niet hoever Nuna 6 (145 kg) komt met een volle acculading. Maar dat zal al een heel eind zijn. Je kan je voorstellen dat de tijd dat jij op je werk zit of thuis op de bank zit, je auto op de parkeerplaats de accu weer oplaadt. In de winter is misschien wat hulp nodig.

Je ziet nu dus ook al dat het UmiCor team kiest voor 3 m2 aan hoogwaardige zonnecellen, terwijl de Nuna 6 nog 6 m2 aan "standaard" zonnecellen gebruikt. 3m2 geeft veel meer design vrijheden. Ik ben benieuwd hoe dat uitwerkt tijdens de race.
Dan moeten we af van het idee dat een middenklasser >1000 kg moet wegen
Veel ruimte voor verbetering ziet daar niet in.
Auto's zijn al jarenlang flink geoptimaliseerd voor zaken als gewicht.
Auto's zouden veel lichter kunnen zijn door gebruik van composietmaterialen e.d., maar dan zouden ze ook een flink stuk duurder worden (momenteel toch nog, ik ga er van uit dat composietmaterialen e.d. ook goedkoper zouden worden als ze meer gebruikt worden?).

Een ander probleem daarmee is echter ook perceptie: mensen zijn bang om in een "plastic" auto te rijden...
Bedoel je met wolkenfietserij nou http://www.solarimpulse.com/ ?

Zonder grappen: het doel van de wedstrijd is natuurlijk tweedelig. Aan de ene kant is het een supermanier voor studenten om te leren tijdens hun studie (als je zo'n auto bouwt leer je opeens allemaal dingen die ze niet in het college hebben verteld).

Aan de andere kant moet er door deze wedstrijd op allerlei vlakken geinnoveerd worden:
- lichtgewicht structuur
- accu's (laden/ontladen, etc.)
- aerodynamica
- electronica
- experts weten van nog wel meer punten op te nomen
Natuurlijk kan het wel rendabel worden. Als de energieprijzen blijven stijgen, en het rendement van zonnepanelen blijven stijgen en hun prijs blijven dalen. Maar momenteel zijn zonnepanelen op je huis, of in de tuin, economisch idd totaal niet interessant. Laat staan op het dak van de auto. En dan hebben we het niet eens over de "accu's" die nodig zijn om de pieken en dalen op te vangen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 6 augustus 2011 17:09]

Als de energieprijzen blijven stijgen
Probleem (voor zonnepaneel investeerders) is op het moment dat de energieprijzen in Nederland niet stijgen - de piekprijzen schommelen nu al drie jaar tussen de 60 en 70 euro/MWh. De olieprijs stijgt wel, maar zonnepanelen maken stroom, geen olie.

Maar als de prijzen van panelen zo hard blijven vallen als de afgelopen jaren, komen we er vanzelf.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 augustus 2011 12:06]

Door de challange worden er continue nieuwe methoden gezocht voor onder meer elektrische aandrijving en efficiente energie omzetting. Ook voor de deelnemers (het ontwerp komt van studenten) is het een prima kans om ervaring op te doen in het ontwerpen en bouwen van nieuwe technieken.
Ik denk dat dit wel stappen zijn in de goede richting. Het heeft ook even geduurd voordat men met airliners over de oceaan vloog na de eerste vlucht.
De regelementen bij de solar challenge worden steeds een beetje aangepast. De zithoek van de bestuurder is al veranderd, nu zijn er limitaties qua zonnecel-oppervlak.

Daarnaast laten deze autos al wel zien in welke richting je moet zoeken voor een auto op zonnecellen denk ik: Lichter, aerodynamischer en efficienter. Die wielkappen van de Nuna geven ook mooi een concept aan: het gebruik maken van zijwind ipv het als hinder ervaren. En de problemen die je dan gaat merken illustreren ze ook al indirect: gevoelligheid voor windvlagen bij het Belgische team, de klapbanden van 2 jaar terug, etc.

Kortom: ik denk dat met deze challenge kleine stapjes gemaakt worden in de goede richting. De techniek is in zijn geheel nog niet volwassen genoeg voor een product op de markt, maar juist dit soort races laat zien in welke richting we nog heel veel kunnen verbeteren, willen we gewone autos op zonne-energie laten rijden.

[Reactie gewijzigd door roeles op 7 augustus 2011 08:41]

Bij elk onderzoek of andere vormen van investeringen in de toekomst en andere technieken heb je altijd wel mensen die komen zagen over wat het nut is, het kost bakken vol met geld, besteed je tijd nuttiger enzovoort.

Zien jullie dan zelf niet dat bepaalde uitvindingen, nieuwe technologie vaak uit de meest onverwachtse hoeken komen? Dat zonder vele van deze investeringen veel alledaagse producten er nooit geweest zouden zijn. Dit soort onderzoeken zijn broodnodig. Durf eens verder te kijken dan enkel de gekende waarden. Moeten er dan altijd resultaten uitkomen? Of is falen in onze maatschappij niet meer toegelaten?

En waarschijnlijk geven al deze mensen die lopen te zeuren zelf hun geld uit aan de meest onzinnige dingen.
voor een klein filmpje:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1082502

Als Belg kan ik niet anders dan hopen dat ze goed gaan presteren. Het blijft me wel verbazen in wat een krappe ruimte de chauffeurs toch steeds moeten, zonder enige vorm van comfort :p.

Hopelijk kunnen ze nu ook beter weg met de windvlagen...
[...] Het blijft me wel verbazen in wat een krappe ruimte de chauffeurs toch steeds moeten, zonder enige vorm van comfort :p.
Wacht even, ze heeft een flink stuk schuimrubber waar ze op zit. Maar ze had wel iets langer mogen zijn: ze kan amper uit het raampje kijken ...
Vooruit kijken, alhoewel, zou het het hoofd helemaal kunnen draaien in die krappe glazen cabine? :)
Niettemin, tijd dat een keer een niet Nederlander wint: die wonnen de laatste 4 van de 5 races ...
Toegevoegd: misschien helpen hun germaniumcellen daarbij.
Of de piloot: chauffeuren kan ze wellicht goed, als dochter van ex-racer Jacky Ickx: http://www.nieuwsblad.be/...articleid=DMF20110806_054

[Reactie gewijzigd door Xubby op 7 augustus 2011 13:03]

Vanina Ickx is niet enkel "de dochter van", ze is zelf ook race-piloot, en reed o.a. Paris-Dakar en vele 24h-races.
Het is ook een 'race auto', deze zijn over het algemeen niet echt hťťl comfortabel ;) !

OT: HUP NEDERLAND !!
Dat ziet eruit als een vrij aardige auto, en zeker geinspireert op de Nuna. Waarom ook niet, is een bewezen concept.

Ik ben ook zeker benieuwd wat de winst is in de efficientie van de cellen die nu met parabolische spiegels zijn geplaatst!

Ik had echter wel wat liever mooie foto's gezien ipv. renderingen ;)

[Reactie gewijzigd door K.Rotteveel87 op 6 augustus 2011 16:47]

Geinspireert is netjes gezegd, ik vind het gewoon een nagenoeg perfecte kopie. Tuurlijk lijken allemaal ze op elkaar, maar dit is een beetje te makkelijk afgekeken.
Tijd voor wat vorm innovatie zo ook eens leuk zijn, we weten ondertussen allemaal dat de Nuna div. de titel heeft gewonnen. Dus niet alleen expirimenteren met de cellen maar ook met de looks ;)
De Twentse racer lijkt er ook nog wel op maar 1 voor en 2 wielen achter is al redelijk anders en kleur doet ook heel wat :)
http://www.solarwebsite.n...twente-onthult-21connect/

De Duitse machine is een redelijk realitisch model en zeker luxer voor de berijder...
http://www.hochschule-boc...olarworld-gt/rollout.html

[Reactie gewijzigd door bonus op 6 augustus 2011 17:06]

Die Duitse heeft gewoon een stoel voor een bijrijder, je zou maar eens in de Nuna een extra passagier moeten stoppen :P

De look van de Nuna is op zich qua aerodynamica erg logisch, en met een zonneauto maakt dat heel veel uit, sinds de wrijving van de wielen vrij laag is en je weinig energie verliest aan remmen en accelereren, kan de luchtweerstand al snel voor een behoorlijk deel van de tegenkracht gaan tellen.

Ik ben het er mee eens dat het wat goedkoop is om de boel gewoon te kopiŽren, maar ik denk echt dat ze wel een aantal modellen qua luchtweerstand en stabiliteit hebben getest, en dat de Nuna gewoon daar heel goed op scoort, en ze niks beters voor elkaar konden krijgen.
tijd dat ze de regels aanpassen en een wagen voor 2 personen moeten bouwen , die huidige wagentjes zijn toch niet echt representatief voor een verkoopbaar model.
Ik denk niet dat het bedoelt is om verkoopbaar model daar neer te leggen. Het is racen, net als de formule 1 race. Daar bouwen ze toch ook niet een wagen voor 2 personen.
Dit opgezet om de technieken verder te ontwikkelen, de wedstrijd is een praktijk test en de prijs is de motivator. Formule 1 is vermaak voor miljoenen en in eerste instantie niet bedoeld om techniek te verbeteren maar om te entertainen.
In F1 worden juist wel veel zaken getest, zeker op gebied van motoren, composietmaterialen, etc.
qua perfecte aerodynamica zijn er niet zo veel mogelijkheden als je wielen en een cockpit moet bouwen. de nuna's waren in dat opzicht zelf ook maar "copycats" als je het zo wilt noemen, want de Spirit of Biel was in dat opzicht de geestelijke vader van dit ontwerp
Geinspireert is netjes gezegd, ik vind het gewoon een nagenoeg perfecte kopie. Tuurlijk lijken allemaal ze op elkaar, maar dit is een beetje te makkelijk afgekeken.

Dus niet alleen expirimenteren met de cellen maar ook met de looks
Voor wetenschappelijk/technisch onderzoek zijn de looks niet relevant.
De functie bepaald de vorm, zoals ook bvb bij Formule 1 racen, waar alle autos op elkaar lijken.
Het concept van de Nuna was in 2001 ook niet nieuw maar je zag de eerste vormen in die richting reeds in de WSC van 1993. Tijdens de eerste edities zag je trouwens een hoop vreemde voertuigen voorbijkomen. Bekijk het filmpje maar eens op de homepage van de wsc.
Nuna was eerst eersteklas Nederlands/Delfts valsspelen. In Australie is er een continue zijwind en Nuna was als een soort vleugel ontworpen die kracht uit deze wind haalde. Het heeft niet zoveel met zonneauto van doen, maar meer met een zeilboot op de weg.
Waarom zou je tegenwerkende krachten niet mogen gebruiken in je voordeel? Als je weet dat zoiets gegeven is, is het toch gewoon slim en innovatief om het te gebruiken?
Ik vind dat het meer iets zegt over de andere teams die er niets mee doen
Ja mee eens, dat geeft maar weer eens aan hoe "out of the box" denken werkt. Het benutten van alle omstandigheden is belangrijk om te winnen.
Ik zie nix van de parabolische zonnecellen in het uiteindelijke uitvoering.
http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnecollector/
Leuk die concept tekeningen maar lijkt niet op de "auto" in het filmpje.

Het nut ervan sjah ik zie dat ook niet echt.
Samenraapsel van bestande technieken.
"educatieve waarde van het maken van de auto" daar zie ik wel nu wel wat in.
Maar als ze 15 maanden met 13 man niet studeren omdat ze met de auto bezig zijn sjah.
(2 man zijn al afgestudeerd en er zit een student uit China bij)

Iets nieuws hebben ze nog niet "uitgevonden"
En sjah uiteindelijk lijken het allemaal copieen van elkander net als telefoons :P
Het model werkt het beste, waarom iets anders.

Vind Trouwens die Duitse auto wel wat hebben daar zie ik meer in als in die platte pizza dozen (waarschijnlijk niet zo effectief als de andere maar wel meer gericht op het daadwerkelijke gebruik op de weg)
De ontwikkelaars van deze auto zijn allemaal studenten van Groep T.
Groep T is een internationale school die samenwerkt met een universiteit in China waardoor er ook een Chinese student in dit team zit en volgens mij ook een enorme meerwaarde is.

Je verwoordt het volgens mij een beetje slecht. "als ze 15 maanden met 13 man niet studeren omdat ze met de auto bezig zijn sjah." wordt er niet altijd gezegd dat je het meeste leert uit de praktijk? Door projecten/wedstrijden zoals deze, waar studenten die hun master van Industrieel ingenieur hebben of gaan behalen het jaar nadien leren hier enorm veel uit. Niet alleen het ontwikkelen van deze nieuwe technologieŽn maar ook teamwork, internationale contacten, management(sponsering) en zeker niet te vergeten innoverend denken.

GeÔnspireerd op de Nuna, dit is inderdaad aerodynamische het beste concept maar niet te vergeten dat al vanaf 2005, de eerste keer dat Groep T studenten een wagen ontwikkelde, het dit concept al had.
En met een echte race pilote kan je toch niet anders dan winnen :+

Vorige keer waren ze goed bezig tot aan de crash, laat ons hopen dat deze wagen het minstens even goed zal doen.
tja, deze auto mag dan wel op de nuna lijken, maar dat is dan voornamelijk vanwege de aerodynamica van de auto. het gaat echter in de solar race om de zonnecellen-technologie, en die is nu dan toch wel een stuk anders: parabolische spiegels bij de germanium cellen.

eigenlijk vind ik dit wel zo eerlijk: alles wat er niet toe doet in de solar race trek je gelijk (de buitenkant dus) .. en dan win je dus puur op technologie.

dat gezegd hebbende hoop ik dat nuna dit jaar weer wint =)
beste lijkt mij nog altijd veel goedkope cellen op groot oppervlak (6m2)
de cellen verdelen in relatief kleine groepen met elke groep een soort mini mppt schakeling (wat met de huidige picjes prima mogelijk is) gecombineerd met solar tracking (kan zelfs met simpele modelbouw servotjes) zodat de auto ook werkt als je in de andere richting gaat :P

ennu .... altijd luchtstroom onder de cellen door laten gaan ... niet afsluiten dus, zoals je bijna altijd ziet

oh ja, in geval van misverstanden ...
die solar tracket is dus niet het hele ding kantelen maa klusters van cellen kantelen
denk maar even aan 100 kleine paneeltjes die tegelijk via hele dunne (omloop)spindels bediend worden met 2 servo's in een matrix
het verbaasd me hoeveel ruimte op de auto onbenut blijft enniet is volgeplakt met panelen.
is het gewicht nadeliger dan het voordeel van extra zonne energie opvangen of kunnen ze simpelweg niks met de extra zonne energie doen zonder andere motoren enz.?
Er staat dacht een maximum oppervlak in de regels van de race.
Nuna heeft twee keer de oppervlakte, dus daar ligt het niet aan. Er is wel een limiet aan de accucapaciteit, misschien dat daardoor meer zonnecellen geen zin hebben?
Dat lijkt mij niet: stel het is verschrikkelijk slecht weer en de zon breekt even een minuutje door, dan wil je optimaal gebruik maken van dat minuutje om je accu's te vullen: dus meer zonnecellen zijn dan wel handig.
Er is een maximum van 3m≤ aan zonnepanelen als je met de nieuwe technologieŽn werkt zoals bij deze van Solar Team

Nuna werkt nog met de technologie van vorig jaar en mag nog een oppervlakte van 6m≤ vullen.

Voor meer informatie kan je ook altijd op de site van solar team gaan kijken :)

[Reactie gewijzigd door slam_duck op 6 augustus 2011 21:01]

Sorry maar dat is absoluut niet waar :)

In de regels staat dat er 3m2 Gallium Arsenide (ruimtevaart cellen) gebruikt mag worden of 6m2 Silicium (cellen gebaseerd op dezelfde techniek die je vind op daken van huizen).

Nuna heeft tot nu toe altijd gereden op Gallium Arsenide cellen, en rijdt dit jaar voor het eerst op Silicium vanwege de verandering in regelgeving.

De belgische zonnewagen blijft op Gallium Arsenide rijden en mag daarom ook maar 3m2 gebruiken. Echter hebben zij dit systeem nog niet ingebouwd en ligt er nu als vervanging toch Silicium op.
Wat een praktische auto! :+

Je kan er vast in met een vrouw en drie kinderen, een hond, een surfbord op het dak en twee koffers in de kofferbak. En hij heeft ook vast wel stuurbekrachtiging, airco, deurvergrendeing, satnav, cruise control, en BT :)

Hoe rijdt het ding 's nachts trouwens?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 7 augustus 2011 15:38]

Hoe rijdt het ding 's nachts trouwens?
Niet, 's avonds stoppen ze allemaal op hetzelfde uur en slaan ze hun tentjes op.
Dus ongeveer net zoiets als 13 uur wachten tot de accu van je elektrische auto opgeladen is :)
Wel apart trouwens dat de bestuurder niet in het midden zit; aan de linkerzijde (rechts voor de kijkers) zit er meer ruimte tussen hem/haar en het voorwiel.
Handig, dan kan je de (ook zware) accu's naast de bestuurder zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True