Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Google heeft ontwikkelaar Slide voor een bedrag van 182 miljoen dollar overgenomen, meldt TechCrunch. De zoekreus lijkt de developer te hebben gekocht om zijn in aanbouw zijnde sociale-netwerksite aantrekkelijker te maken.

SlideGoogle zou de overname van Slide vrijdag officieel aankondigen, zo meldt TechCrunch. Bovendien heeft Google plannen voor nog meer overnames op korte termijn om zo voldoende te zijn toegerust voor de uitrol van een eigen sociale-netwerksite, mogelijk onder de naam Google Games.

Volgens geruchten wil Google nog dit jaar de concurrentie met Facebook aangaan. Ook zou de zoekreus onderhandelen met een aantal ontwikkelaars die games op sociale-netwerksites plaatsen en heeft het naar schatting 100 tot 200 miljoen dollar in Zynga geïnvesteerd.

Slide noemt zich een social entertainment-bedrijf en maakt widgets en games die op sociale netwerken als Facebook en MySpace zijn te vinden. De firma werd in 2005 opgericht door Max Levchin, een van de oprichters van PayPal. Of Levchin bij Google in dienst zal blijven, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ik verwacht best veel van de Google social networkingsite. Als ik kijk naar Facebook dan gruwel ik enorm van de site. Het is hopeloos onoverzichtelijk. Je kunt niet makkelijk in 1 oogopslag zien wie allemaal n je friendslist zijn, welke groepen je bij zit en de 'wall' is een afgrijselijke spam van dingen die mensen doen en je absoluut niet interesseren in het algemeen.

Aan de andere kant is het zo dat het eigen is dat sociale netwerksites altijd honingpotten van persoonsinformatie en we weten dat Google voor zijn ad-diensten een zeer groot vangnet wilt hebben. Dus zelfs als Google zegt dat je de opties voor informatie te verzamelen kunt uitzetten zullen veel mensen dit met een korreltje zout nemen.

@Mannes
Ik vermoed dat Google Games een onderdeel gaat worden van de social networksite van Google net zoals Hyves en Facebook ook een aparte lichting spellen heeft.

@himlims_
Zeg niet te snel dat Google kansloos is t.o.v. Facebook. Facebook is een gruwelijk monster dat ouderwets en inefficient aan doet. Omdat Facebook zo groot is en deze opbouw het gevolg is van hoe de orspronkelijke code in elkaar is gezet is aanpassing zeer moeilijk. (broncode aanpassen en het geklaag van veel mensen door de veranderingen)
Google komt later in het spel en zal een goed ontwerp lanceren naar alle waarschijnlijkheid.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 5 augustus 2010 10:09]

Ben benieuwd hoe deze "war" gaat lopen tussen social network site's als Google zich erin gaat mengen.
Ik denk dat google toch met iets origineels moet komen wil het facebook inhalen.
imho kan facebook niet meer ingehaald worden, daarvoor is deze te groot en te diep genesteld in de maatschappij (mobiel/applicaties/verwijzingen van commerciele bedrijven etc.) - dat gaat google niet evenaren. Net zo kansloos als wave

laat ik 't anders stellen; is er behoefte bij de consument/zakelijke markt voor een zoveelste social netwerk? Ik denk 't niet, aanbod is inmiddels immens. Markt 'lijkt verzadigd' als er geen behoefte is, kun je trachten die behoefte te genereren door iets unieks in de markt te zetten. Maar de vraag blijft dan nog; zal de consument over switchen? acht de kans minimaal dat zij facebook e.v.a. zomaar even voorbij streven :N gaat niet gebeuren - faceboek is neit aan vervanging toe.

nieuws: Facebook verdubbelt omvang van zijn datacenter
^- succes :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 augustus 2010 10:47]

Ik denk dat ze het ook niet gaan redden. Google Buzz werd ook aangekondigd als Twitter killer en is uiteindelijk ook niks geworden.
Omdat integratie en bijv. de games (die facebook groot maakten) afwezig waren.
Toen kwam daar ook nog de hele rel bij dat je e-mail contact list werd geopenbaard, en toen was het eigenlijk al ten dode opgeschreven...
Niet dat Buzz op elke andere manier in een aantal maandjes groter had kunnen worden...
Denk dat Twitter ingebakken is bij de mensen (zelfde voor Facebook) en dat je dat niet zomaar veranderd, ook niet met wat games. Daar heeft Google zich een beetje in vergist bij Buzz.

[Reactie gewijzigd door Cubidotnl op 5 augustus 2010 10:28]

Omg je gelooft toch niet zelf dat games FB hebben gemaakt. FB is groot geworden omdat het de eerste was die ook een doelpubliek buiten tieners kon bekoren.
huh, dat dacht men 2 jaar geleden van Hyves ook, maar die gaat nu langzaam dood ten behoeve van Facebook..
hyves is relatief beperkt (goed 't is internationaal) maar 80% van de userdatabase is NLD. Facebook is overal, klein verschilletje :Y)
Dat hangt heel erg af wat Google met games wil gaan doen. Google heeft zeker wel potentie om er een succes van te maken, maar doen moeten ze dat ook wel doen.
Maar ook facebook moet aan de weg blijven timmeren.

Vooral op het gebied van snelheid (servercapaciteit), leuke gadgets etc. heeft Google toch een voordeel denk ik.
Dat kan zeker, op een gegeven moment gaat facebook ook eens hard onderuit, net zoals bijna elke online dienst. Het is een kwestie van tijd. Zolang facebook maar met nieuwe dingen komt.

Laatst nog een hoop van geleerd in de documentaire: "Download: The True Story of the Internet" (erg interessant :) ).
je vergeet het feit dat google groot is en meerdere dingen heeft.

zoals o.a android..

mocht er een social network komen kunnen ze daar bijv android in vast linken...
en zal er ook cker een update voor android komen met dit erin.

dan heb je in 1 klap een paar miljoen extra mensen te pakken *van het totaal zal misschien 33% joinen*

en zo zijn er meer dingen waar google heer en meester in is en waar ze dit in kunnen instoppen
imho kan facebook niet meer ingehaald worden
wat een onzin. het is niet omdat facebook nu groot en populair is dat het dat over 5 jaar nog zal zijn.
Kijk naar second life, Internet explorer, icq, ...
En wat dacht je van myspaces? Toen facebook pas was begonnen werd er ook gezegd 'hoe kan facebook ooit op tegen het grootte myspaces; myspaces heeft al honderden milioenen gebruikers'
offtopic:
Het is myspace, niet myspaces
Google games is de naam van de sociale netwerksite? de nadruk ligt dan dus op de spellen? Zouden ze die javascript quake 3 er ook op gaan zetten? :)
Ik zou haast zeggen waarom niet? Het lijkt me helemaal niet zo moeilijk voor Google om zo iets te doen of zelfs om met een eigen editor te komen gebaseerd hier op...

Google Games is een naam die waarschijnlijk ook maar bedacht is door een verslaggever en niet door een marketing persoon bij Google. Laten we eerst eens zien waar Google zelf mee komt... op dit moment lijkt het allemaal nog erg vroeg dag om al met een naam naar buiten te komen.
Het verklaart in ieder geval waarom ze nog een social networksite maken en dit keer n die, net als Facebook, inderdaad meer gericht is op games.
Of zijn we de redelijk geflopte Hyves wannabe Orkut al vergeten?
Geflopte Hyves wannabe Orkut?
As of July 2010, Alexa traffic ranked Orkut 65th in the world; the website currently has more than 100 million active users worldwide. Anyone of age above 13 years can join orkut.[1][2][9]
http://en.wikipedia.org/wiki/Orkut
Dit zijn er nog wel wat meer dan wat Hyves heeft.
Lijkt mij dat Orkut alles behalve geflopt is. Tenminste niet als je vergelijkt met het ledenaantal van Hyves. Echter is het nadeel dat Orkut merendeel gebruikt word in landen als Brazilie, India, etc.

[Reactie gewijzigd door Archiebald op 5 augustus 2010 12:31]

Je hebt gelijk.
In Nederland is Orkut echter, vergeleken met Hyves en Facebook, niet echt populair. Ik had even over de grens moeten kijken :)
Ik ben heel erg benieuwd maar verwacht er niet zo heel veel van.
Nee, inderdaad niet, ik denk niet dat ze echt een concurrent kunnen zijn van facebook, daarvoor is facebook wat te populair geworden...

offtopic:
Dat moet wel tof zijn om zoals google zoveel geld te hebben dat je eigenlijk niet meer weet wat je ermee moet doen en het in vrij random-projecten te steken:
1) Wind-energieparken
2) Zelf even een sociale netwerksite uit de grond stampen om toch eens te proberen concurreren met facebook
3) De creatieve dag die iedere werknemer krijgt per week om een eigen project te bedenken en te maken volgens publiciteitsfilmpjes
"vrij random-projecten"? Volgens mij past dit toch goed in het staatje van Google.
1.) Ze willen een groen imago hebben. En daarnaast, Energie word alleen maar duurder.
2.) Een social network is een droom voor een advertentie bedrijf als Google. Allemaal mensen die persoonlijke gegevens op een site zetten waarop Google kan inspelen met hun add's.
3.) Je zegt het zelf al "publiciteitsfilmpjes" ...
Ja, uiteraard, het dient allemaal een doel, dat valt niet te ontkennen, maar een bedrijf dat groot geworden is uit een zoekmachine die gaat investeren in een windmolenpark of andere dingen (ik meen mij te herinneren dat n van die projecten van een werknemer hier op tweakers stond, iets met een 180 monitor, maar vind het niet terug). Dat vind ik gewoon straf en hoewel het dus wel een doel dient, toch nog altijd vrij random...
Zouden ze die javascript quake 3 er ook op gaan zetten? :)
Dat was (helaas) Quake 2 (niet 3).
Even een kleine selectie quotes:
ik denk dat ze een beetje te laat zijn, en dus achter de feiten aan zullen gaan lopen...
Hmm, ik geloof er geen zak van dat google een succesvol alternatief voor facebook kan volhouden. Het maken misschien wel, maar waarom zou men overstappen??
Tevens vraag ik me af, of het Google lukt een concurrerend platform op te zetten en vervolgens ook te laten groeien. Mensen hebben geen interesse in het beheren van verschillende profielen, als deze profielen allemaal hetzelfde doel hebben. Ik ben ontzettend benieuwd hoe Google dit gaan aanpakken!
Ik ben van mening dat jullie er helemaal verkeerd naar kijken. Als de benzine bij de pomp een stukje verder goedkoper is, stappen mensen over. Als de auto's van Opel net zulke racemonster waren als die van Ferrari, kocht vrijwel niemand meer een Ferrari. Dus als Google een (of enkele) exclusieve spelletjes (en/of features) biedt die nergens anders te krijgen zijn maar die mensen wel geweldig vinden, stappen ze over. Men zit niet op FB omdat men FB een warm hart toedraagt, men zit op FB omdat dat op dit moment, voor hun, het meeste plezier etc. geeft.
Ik ben van mening dat jullie er helemaal verkeerd naar kijken. Als de benzine bij de pomp een stukje verder goedkoper is, stappen mensen over.
Nu ga je echter voorbij aan 't feit dat een social network slechts interessant is als al je vrienden er ook bij zitten. Iets waar Hyves aan ten onder gegaan is, dan wel gaat. Alle Nederlandse vrienden zaten dan wel op hyves, maar de niet Nederlanders stapten naar Facebook. Gevolg: je kent meer mensen op facebook dan hyves -> je vertrekt.

Dit heeft verdomd weinig met "de prijs" te maken of wat je daar allemaal wel niet kunt doen. Een social network is immers niet veel meer dan plaatjes/verhaaltjes/videootjes delen met je vrienden.

Google Social of hoe ze 't ook gaan noemen wordt alleen interessant als de meerderheid van je vrienden over stappen. Het kan, maar is erg onwaarschijnlijk in mijn ogen.
Als de auto's van Opel net zulke racemonster waren als die van Ferrari, kocht vrijwel niemand meer een Ferrari.
In een puur rationele wereld zou je gelijk hebben, alleen koopt praktisch geen Ferrari-eigenaar het ding vanwege z'n race kwaliteiten (je mag immers toch bijna nergens ter wereld zo hard rijden). Juist met auto's koopt men niet rationeel. Bij auto's gaat 't meer om status en merk.
Men zit niet op FB omdat men FB een warm hart toedraagt, men zit op FB omdat dat op dit moment, voor hun, het meeste plezier etc. geeft.
Men zit op facebook omdat alle "vrienden" daar ook zitten. Dat is echt de enige reden.

Als Google werkelijk facebook uit de markt wil zetten, moeten ze in no-time een extreem grote userbase creeeren. Iets wat ik ze niet direct zie doen.
Zodra een (1) persoon een berichtje plaats met een link naar iets op de site van, in dit geval, Google gaat 75% van die lijst daar kijken en zo nodig registreren. Je moet natuurlijk wel net zo 'hip' zijn als de rest ;)
Interessant, want in mei werd er nog door Facebook het volgende gepubliceerd:

Facebook and Zynga announced today that they have entered into a five-year strategic relationship that increases their shared commitment to social gaming on Facebook and expands use of Facebook Credits in Zinga's Games.

En nu zijn er geruchten dat Google 100 tot 200 miljoen in Zynga wil investeren. Ik vraag me af, hoe dat zich dan uitwerkt op deze strategische partnership :/ .

Tevens vraag ik me af, of het Google lukt een concurrerend platform op te zetten en vervolgens ook te laten groeien. Mensen hebben geen interesse in het beheren van verschillende profielen, als deze profielen allemaal hetzelfde doel hebben. Ik ben ontzettend benieuwd hoe Google dit gaan aanpakken!
Hmm, ik geloof er geen zak van dat google een succesvol alternatief voor facebook kan volhouden. Het maken misschien wel, maar waarom zou men overstappen??
Hmm google heeft onderhand wel invloed op verschillende factoren welke een social network site tot een succes kunnen maken.
Zet voor jezelf eens de diverse producten/diensten van google op een rijtje:
- Android
- Youtube
- Gmail / Talk
- Chrome
- ChromeOS
- Earth / Maps / streetview
En de rest: http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Inc.
Ik zie hier eigenlijk toch wel een recept voor een soort algemene portal.
Veel mensen gebruiken dagelijks: hotmail, hyves/facebook, twitter, sms, msn en youtube.
Google is prima in staat een social networking site te maken welke functies van al deze producten combineert.

En het bericht dat men met Wave stopt is aan de ene kant raar, maar in mijn ogen is er nooit aggresief reclame voor gemaakt. Over android kwam ik dagelijks wel weer een bericht tegen ook op bijvoorbeeld nu.nl terwijl ik eigenlijk alleen zo nu en dan op tech sites iets heb gelezen over Wave.
Ik heb het idee dat Wave niet liep zoals men had gedacht en toen heeft besloten om het voor experimentele doeleinden online te houden waarschijnlijk hebben ze inmiddels genoeg info verzameld over het succesvol maken van een dergelijke dienst.

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 5 augustus 2010 10:56]

Het kan verkeren: vroeger was MySpace d social network-site bij uitstek. Die is door Facebook toch snel overschaduwd.

Er bestaan bijv. geen MySpace apps, maar wel Facebook apps voor je telefoon/ipod. Als Google in z'n Android een app plaatst voor zijn social network, zou het ook zo maar kunnen aanslaan.
Myspace is voor groepen zichzelf te promoten, facebook is een echte site voor sociale netwerken. Bij groepen is Myspace daarom nog steeds populair. Zo is Devianart nog steeds populair bij artiesten, flickr bij fotografen, ...

Het zijn namen zoals Redbox/Netlog welke Facebook heeft weggedrukt.

Moest Google hun Youtube een beetje verder uitbreiden zouden ze eigenlijk Myspace kunnen wegconcurreren. Ze hebben geen nieuw concept nodig dat zal falen tegen reus FB.
...en nog weer eerder was Friendster heel erg populair. Wie kent dat nog?
Ik ben ook wel benieuwd wat er met Orkut gaat gebeuren. Dat zullen ze wel samenvoegen met de nieuwe service lijkt me.
Jozef die Max Levchin zal het wel redelijk voor elkaar hebben... eerst PayPal nu dit... Dat moet een slimme vent zijn!
Wat een fail voor Max. Hij heeft drie jaar geleden aan de verzamelde pers laten weten dat het zijn enige bedoeling met Slide dat hij twee keer na elkaar een $1B bedrijf kan verkopen.

Om het met zijn eigen woorden te zeggen: "If I sell it for less, then what have I Iearned?"

Zie ook: http://www.nytimes.com/2007/10/28/business/28invent.html

[Reactie gewijzigd door newinca op 5 augustus 2010 18:11]

Is echt een slimme vent, vooral als het op beveiliginsmechanismes aankomt :) Lees er het boek "Founders At Work' op na, heel verhelderend!
Als er leuke nieuwe games uitkomt, des te beter.

Gaan ze Google ads in-game doen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True