Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Googles mobiele besturingssysteem Android zal Microsofts Windows XP in de markt voor goedkope netbooks gaan verdringen. Dat verwacht onderzoeksbureau Ovum. Android werd al eerder geport naar de Eee PC van Asus.

Een van de belangrijkste argumenten waarop Ovum zich baseert, is dat Android oorspronkelijk is ontworpen voor smartphones met een permanente internetverbinding. Daardoor is het prima werkbaar op de kleine schermen van netbooks, zegt Laurent Lachal, die bij Ovum onderzoek doet naar de markt van opensource-producten. Ook kunnen derden sinds kort betaalde applicaties plaatsen in de software-downloadwinkel Android Market, waardoor Android op veel steun van ontwikkelaars kan rekenen, zegt Lachal.

Oorspronkelijk werden netbooks veelal uitgerust met een Linux-distro, maar de afgelopen tijd verschenen er steeds meer netbooks met Windows XP. Toch is de gedachte van Android op netbooks niet vreemd. Googles mobiele OS werd al kort na het verschijnen geport naar een Asus Eee PC.

Android staat tot nu toe op twee modellen smartphones: de G1 van T-Mobile en de Vodafone Magic, beide gemaakt door de Taiwanese mobieltjesfabrikant HTC. Dit jaar nog zullen ook Sony Ericsson en Samsung met Android-smartphones naar buiten komen.

Eee PC/Android

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Leuk altijd, die uitspraken van onderzoeksbureaus. Weten we nog, Gartner die beweerde dat HP en Compaq niet zouden fuseren, VDC die riepen dat de markt voor wearable embedded computers in 2006 explosief gegroeid zou zijn, en IDC die beweerde dat Windows in 2007 een marktaandeel van 57% zou hebben?

Dit soort onderzoeken zijn toch meer voorspellingen uit de glazen bol dan indicaties van waar de markt echt naar toe gaat, lijkt me.
Zoals gebruikelijk.komen partijen in het nieuw met meest wilde voorspellingen.
(vaak omdat ze er zelf belangen bij hebben)

Twee jaar geleden zou linux het dominante OS worden op netbooks.
En hoe zit dat nu ook al weer ?
Het is inderdaad wel erg voorbarig, Android is alleen nog maar geport naar de EEE pc. Het artikel hier: nieuws: Asus werkt aan Android-versie van Eee PC geeft ook aan dat Asus nog niet eens zeker weet of ze het wel willen gebruiken ipv linux/windows.

Voor de rest is Android dan ook alleen in het wild te vinden bij hobbyisten die het geport hebben. Android heeft dus eigenlijk nog maar 0% marktaandeel in netbooks. Dus waarom zou het ineens het dominante netbook os worden? Er zijn iig nog geen aanwijzingen dat dat zo is.

(Een fabrikant die er is over nadenkt en een paar hobbyisten die een proof of concept hebben gemaakt is in mijn ogen geenj bewijs dat volgend jaar alle netbooks op android draaien :P )
aan de andere kant, is er ook al een tijdje bekent dat er bedrijven zijn die bezig willen met ARM cpu's in netbooks. - mocht dit idd binnekort gaan gebeuren. kun je toch verwachten dat android - makkelijker te porten is dan bijv windows. want Wimo is toch weer net niet helemaal geschikt - denk ik..
WiMo CE draait dacht ik ook op ARM architecturen.
Precies, snap ook eigenlijk niet dat Windows CE niet de eerste keus is geweest van MS. Goed te porten naar verschillende architecturen, er zijn al voldoende applicaties beschikbaar en werkt prima samen met XP
voldoende applicaties beschikbaar
Het aantal apps voor Windows CE (dus niet de WiMo apps ontworpen voor 320x200 schermpjes) is bij lange na niet vergelijkbaar met wat er op XP te draaien valt. Bedenk je eens wat qua functionaliteit de huidige Windows Mobile apps kunnen tov volwaardige Windows apps als IE7, WMP11, iTunes, Office, (<2 jaar oude) games, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 maart 2009 14:00]

Ja, maar Windows CE is geen Windows. Daar zit een gigantisch verschil tussen. Linux blijft Linux, ongeacht het platform. Eigenlijk hoef je al hardware bouwer alleen maar een installer te maken voor het platform en je kunt direct een Linux distributie installeren.
"Linux blijft linux" is redelijk vaag, aangezien je met de kernel alleen niets kan doen. Er zit veel meer verschil op linux dan op windows.
Ik bedoel daar mee dat je onder Linux een applicatie zonder problemen op alle mainstream platforms kunt laten draaien / compileren. De Debian Linux distributie kun je bijvoorbeeld zonder problemen op een ARM of MIPS platform installeren. Dat gaat met Windows applicaties niet.
De Debian Linux distributie kun je bijvoorbeeld zonder problemen op een ARM of MIPS platform installeren. Dat gaat met Windows applicaties niet.
Dat probleem krijg je met Linux applicaties ook. Of je moet zelf gaan compileren. En dan moet je ook nog es de source hebben...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 18 maart 2009 20:36]

Nog een keer lezen: De mensen van Debian hebben alle apps al voor je gecompileerd! Het Openoffice pakket is bijvoorbeeld voor 9 platforms (waaronder ARM) kant en klaar beschikbaar.
GNU/Linux dan, als we pietluttig willen doen ;).

Niet alleen de Linux-kernel is best portable, ook de GNU code is dat over het algemeen (en laat dat de meest populaire userland zijn voor de Linux-kernel). En vele handen maken licht werk. Linux is al operationeel op ARM, en hoeft daarin geen concessies te doen tegenover de x86 versie. Wat met Windows wel het geval is.
android linux het blijft nog steeds geen echt plug en play verhaal. Daarnaast worden netbooks ook groter 10 inch scherm en veel mensen werken nu éénmaal met windows en kunnen gemakkelijk data die ze op hun windows pc hebben uitwisselen.

Linux op netbooks is ook geen echt succes geworden en waarom zou android dat wel worden. Dat het prima werkbaar is op kleine schermen gaat ook op voor windows en je kan tenslotte niet alles zo klein maken dat het onleesbaar gaat worden. Wat dat betreft maakt het weinig uit welk os je hebt pictogrammen moeten toch allemaal evengroot zijn wil je ze kunnen zien.

Nee een echt succes zie ik het niet worden zeker omdat Microsoft windows xp ook voor weinig verkoopt voor gebruik op netbooks.
De hoofd reden dat Android een groter succes kan hebben dan Linux komt vooral doordat ze ook telefoons met Android levert

Mensen met Android op hun telefoon zullen sneller een Android netbook nemen dan 1tje van Linux

Toevallig hoor ik mijn vrienden (totaal geen it'ers want heb geen it vrienden :P) al praten over de Android telefoon.... Zulk soort praat heb ik alleen maar bij de Iphone gehoord toen hij net uit kwam dus dat is goed nieuws en geeft aan dat Android nu al een beter naam heeft onder de niet it'ers dan Linux ooit heeft gehad

Daarnaast zit de naam Google er aan vast dus dan weet je 100% zeker dat hij goed werkt op het internet tenminste zo komt het over op de consument

Toch wel aardige feiten waarmee het succes van de Android laptop verklaard kan worden

Geef maar bij linux een paar feiten waarmee een commercieel succes behaald/verklaard kan worden...

Zelfde verhaal als bij de Iphone trouwens... Mac/Ipod gebruikers hebben zoiets van nou ik wil nooit meer iets anders dan een Mac/Ipod dus de Iphone zal waarschijnlijk net zo goed zijn zodat ik nooit meer iets anders wil hebben (of dit klopt is een 2e maar daar komen ze pas achter nadat ze al een Iphone hebben gekocht)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 maart 2009 15:34]

De hoofd reden dat Android een groter succes kan hebben dan Linux komt vooral doordat ze ook telefoons met Android levert
Hier ben ik het niet mee eens, dat het soepel werkt op mobieltje wil nog niet zeggen dat mensen het ook op hun netbooks willen hebben ;) Ik denk eerder dat mensen hun desktopversie op hun netbook willen hebben ;). Want was Windows Mobile ook wel marktleider geweest op de telefoonmarkt en hadden mensen met een Iphone ook wel een Mac gekocht ;)
Daarnaast zit de naam Google er aan vast dus dan weet je 100% zeker dat hij goed werkt op het internet tenminste zo komt het over op de consument
Oh ja natuurlijk omdat Google er aan vast zit werkt het 100% 8)7, omdat microsoft naam aan Windows ME zat moest het zeker ook goed werken ;). Maar ik geef je wel een beetje gelijk, Google heeft naamsbekendheid bij de leek en Linux niet!
[/quote]Geef maar bij linux een paar feiten waarmee een commercieel succes behaald/verklaard kan worden...[/quote]
Linux heeft niet alleen maar hobbyisten die er aan werken, 80% werkt voor een commericëel bedrijf. Denk aan serverbeheer en dergelijk (Novell met Suse en Red Hat), maar ook diverse overheden maken gebruik van linux, dan hebben we het nog niet eens over overheiden en wetenschappers:
Today Linux distributions are used in numerous domains, from embedded systems to supercomputers,and have secured a place in server installations with the popular LAMP application stack.
lees verder
Daarnaast heb je zeker nog nooit gehoord van een aangepaste Ubuntu versie speciaal op netbooks gericht: http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr.
Android is a software platform and operating system for mobile devices, based on the Linux kernel
het een sluit het ander niet uit ;)
Is een Seat ook gelijk een volkswagen puur omdat het een volkswagen motor onder de motorkap heeft?
Het verschil is dat bij Volkswagen het plaatje van voor zegt of het een Volkswagen is of niet en bij Linux is het de motor (=kernel) die 't 'm maakt. Linuxer dan een Linux kernel kan het niet. (Tenzij je het over GNU/Linux hebt, maar dan moet je ook wel GNU/Linux zeggen en niet Linux)
wat is GNU/Linux dan dat Linux niet is? Linux is de kernel, heeft de GPL als licentie, dus valt onder de GNU/Linux noemer voor de licentie liefhebbers (Debian, etc...)
Alles om de kernel heen is geen Linux!
Dat klopt, en iedereen mag die kernel gebruiken.
Als Microsoft zou besluiten om XP of Vista rondom de Linux-kernel zou programmeren, dan zou dat amper merkbaar zijn.
Zoals op deze manier, een Linux-computer die het XP uiterlijk imiteert:
http://www.xpde.com/shots.php

Of deze, een Compiz-thema dat Vista imiteert:
http://www.xfce-look.org/...t=42875&PHPSESSID=932b029

Voor het uiterlijk hoef je niet bij Windows te blijven hangen. Voor het innerlijk overigens ook niet.
De enige reden om voor Windows te kiezen, die volgens mij hout snijdt is dat je afhankelijk bent van het Windows eco-systeem, dat je afhankelijk bent van software die alleen voor Windows verkrijgbaar is. Maar vaak is dat een zaak van vooroordelen en slecht opgelet, want er is meer verkrijgbaar voor Linux dan veel mensen weten.

Anders dan bij Windows ben je bij Linux niet veroordeeld tot een XP of Vista look, er zijn duizenden looks.
http://www.xfce-look.org/?xcontentmode=102

[Reactie gewijzigd door BairFra op 19 maart 2009 09:12]

"Tegen 1985 heeft Volkswagen 51% van de aandelen opgekocht. In 1990 uiteindelijk heeft Volkswagen bijna alle aandelen in handen."

ja dus.
Waarom support Google dan niet Wine om er ook de meeste windows applicaties op te kunnen laten draaien? Of doen ze dat? Weet iemand daar iets van?

edit: ik had het ook over de netbooks idd.

[Reactie gewijzigd door s463042 op 18 maart 2009 12:31]

Waarom zou je er windows applicaties op willen draaien? Die marketplace/appstore e.d installatie systemen zijn juist bedoelt om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Alles wat je daarmee binnenhaalt is getest en zou prima moeten werken.
Als je echter Windows applicaties gaat zitten installeren, kom je alle ongemakken van windows weer tegen. Iedere applicatie van een website moeten download door een gebrek aan een centrale lokatie. Updates zijn onhandig omdat je voor de meeste applicaties het hele ding moet downloaden bij een update. Next-next-ok installers waarvan je niet weet wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. Applicaties die het nodig vinden om 10 verschillende nutteloze websites en helpfiles in je al overvolle startmenu er bij te planten. Om het nog maar niet eens te hebben over desktopvervuiling door dat soort icoontjes. Software die dll's van andere applicaties overschrijft met een incompatible versie. Allemaal dingen waar je cleane out of the box experience alleen maar van achteruit gaat.
Komen nog extra issues bij door het ontbreken van "uninstall" mogelijkheden voor dit soort applicaties, omdat linux niet weet hoe het wine-applicaties verwijdert, en wine bugs an sich natuurlijk, want niet iedere windows app draait vlekkeloos op wine.
Als ik Google was zou ik ook niet aan wine beginnen. Zo gauw je het officieel support krijg je ook alle wine issues over je heen.

En waarom? Er is zat goede kwaliteit linux software...
wine gaat niet werken, want de meeste telefoon hebben een niet x86 cpu.
wine gaat niet werken, want de meeste telefoon hebben een niet x86 cpu.
Netbooks daarentegen...


Wat de voorspelling betreft, tsja, Google heeft natuurlijk een extreem sterke reputatie. Als er één bedrijf is dat de dominantie van XP op de netbooks kan breken dan is het Google wel. Mensen mogen voor PCs dan wel gewend zijn aan windows, maar als ze Android al van hun telefoon kennen zijn ze misschien meer bereid om het ook op een iets groter apparaat te proberen.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 18 maart 2009 12:28]

Google is op dit moment minder geinteresseerd in C/C++ stuff (zoals Wine) op Android.
Het sterke punt van Android is dat de apps in Java horen te zijn geschreven en dus automatisch werken op elk nieuw hardware platform dat het OS naar geport is.
Dit maakt hiet niet onwaarschijnlijk dat Andoid de mobile wereld gaat veroveren.

Je kan C/C++ stuff compilen voor een specifieke processor en dat in een speciale wrapper gooien zodat Android ermee om kan gaan maar dan zit je dus met de ergernis dat je een x86, ARM, Motorola, Samsung. etc... versies van je binaries moet onderhouden. Als je meer wil weten moet je op de forums van ScummVM kijken, die gebruiken de C wrapper voor Android.
99% van de mensen groeit op met windows daar zit gewoon al het probleem iets moet wel verdomd goed zijn om daar tegen op te kunnen. Ik zie het iig niet gebeuren

En wat betreft dat onderzoeks bureau dat is niets waard die zeggen ook alleen maar wat hun opdrachtgever wil horen en gelijk mooie PR voor hun eigen bedrijf met zulk nieuws.

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 18 maart 2009 12:23]

99% van de mensen kan het eigenlijk niet schelen hoe de software heet, maar willen gewoon activiteiten uitvoeren, en hebben daar software bij nodig. De meeste mensen kiezen niet voor software, maar gebruiken gewoon wat er op staat.
Kijk maar naar mobieltjes. Volgens jouw redenatie zou iedereen een windows mobile mobieltje willen hebben, want dat kennen mensen al van hun computer. Maar natuurlijk is dat onzin, want het zijn verschillende apparaten.
Mensen kunnen best wennen aan iets nieuws. Als ze dat niet zouden kunnen zou niemand MS Office 2007 hebben willen gebruiken. En toch zijn er bergen mensen die tijd hebben willen investeren in het leren van een nieuwe interface. Waarom slikken ze dat voor MS software volgens jou wel en voor andere niet? Simpel. Dat doen ze voor andere software ook (anders wilde ook niemand een iPhone, en die verkoopt natuurlijk ook voor geen meter... kuch...), maar omdat een stel geeks ze aan loopt te praten dat ze perse windows moeten hebben, blijven ze dat kopen.
iets moet wel verdomd goed zijn om daar tegen op te kunnen.
Nee, het moet gratis zijn, voorgeïnstalleerd en moeilijk te vervangen. Daarom is DOS en daarna Windows ooit een succes geworden; niet omdat het zo goed was.
Qua veiligheid is Windows zelfs het slechtste besturingssysteem in omloop en FAT is ook een van de slechtste bestandssystemen (ook nog eens gepatenteerd) in omloop, maar toch gebruikt iedereen het, dus dat geeft al aan dat kwaliteit de gebruiker niet echt boeit.
Idd, maar die onkritische consument is juist ook het grootste gevaar, er is immers geen klantetrouw vanuit de massa naar microsoft, als een alternatief product op dezelfde wijze de markt kan manipuleren als microsoft destijds deed dan kan het zo omslaan (google heeft wat dat betreft het momentum mee).
Patent op fat is vervallen (meer dan 20jaar)
blijft een feit dat ontwikkelaars apart moeten programmeren voor het OS. XP is een windows os. programma's die voor xp gebouwd zijn kunnen ook in vista of win7 gebruikt worden, dat heeft ook voordelen. Verder is XP veel populairder bij de 'gewone' gebruiker. Simpelweg omdat het:
a) herkenbaar is
b) bekende naam (microsoft / windows / XP)
c) vrijwel alle programma's die op internet te vinden zijn, hebben een windows versie. Soms een linux versie en heel soms een mac versie, maar vrijwel altijd een XP versie

ik betwijfel het dus hoe populair android wordt voor netbooks in de consumenten markt.

linux is ook niet populair geworden bij de bijvoorbeeld Dell laptops.
a) Hetzelfde OS op je telefoon en netbook is niet herkenbaar wou je zeggen?
b) Google is geen bekende naam?
c) Vrijwel alles wat je met een computer wilt doen zit in linux package managers. Dat jij nou toevallig alleen windows software kent is jouw eigen tunnelvisie. Ik ken genoeg software die niet op windows draait, maar ik dagelijks gebruik.
a) Hetzelfde OS op je telefoon en netbook is niet herkenbaar wou je zeggen?
Relatief weinig mensen hebben een Android telefoon en diegene die het wel hebben daarvan weten enkel tweakers en nerds dat er een OS afkomstig van Google op draait.
b) Google is geen bekende naam?
De gemiddelde persoon weet nauwelijks van het bestaan van Android af, gezien dit alleen bij techies en telefoon liefhebbers leeft. Niet iedereen is een telefoon liefhebber op technisch vlak. De gemiddelde mens volgt de meute (Iphone of Nokia) mensen zijn eenmaal kuddedieren (uitzondering nagelaten)
De gemiddelde persoon ziet het verband tussen Google en Android niet.. echt niet
c) Vrijwel alles wat je met een computer wilt doen zit in linux package managers. Dat jij nou toevallig alleen windows software kent is jouw eigen tunnelvisie. Ik ken genoeg software die niet op windows draait, maar ik dagelijks gebruik.
Leuk, maar de gemiddelde persoon heeft nu eenmaal tunnelvisie. En dat is precies je probleem. Waarom overstappen op Gnu/Linux als Windows werkt. en Windows XP werkt redelijk goed. En dat Gnu/Linux technisch veel beter is (I fully agree) dat vinden techneuten en nerds vaak geweldig. Voor de gemiddelde persoon interesseert het geen ruk. Die denken dat Windows op je mobiel veel stoerder is... kijk. het is net een PC.

Je moet niet vergeten.. we hebben het hier over een netbook. Dat is bijna een notebook. Mensen die notebooks kopen verwachten eerder dat het lijkt op hun notebook of hun notebook van hun zaak. NIET van hun telefoon???

[Reactie gewijzigd door KayJay op 18 maart 2009 20:48]

als je een netbook als extra pc willen gebruiken, waarom zouden je dan een telefoon OS willen installeren ipv windows of linux. dat maak ik niet helemaal op uit je reactie, want google is een bekende naam, en er zijn vast wel veel applicaties te vinden voor androit, maar waarom zou je dat willen als er ook een volwaardig OS op de netbook kan ipv een 'telefoon OS'. ... buiten dat het mogelijk is om android er op te zetten.
komt een beetje neer om windows mobile op een netbook zetten, want de naam is bekent en het draait ook op een telefoon en er zijn genoeg programma's voor te vinden, als je dat niet kunt , dan heb je een tunnel visie

[redelijk offtopic]
linux is onbekend en dat maakt onbemind. en om er nog maar een leuke term tegen aan te gooien "never change a winning team" ( in de zin van: ik heb mijn favo programma's waarom zou ik alles veranderen omdat het mogelijk is? en dan maakt het niet uit van welk naar welk OS je gaat).

als je vanauit de visie van een windows gebruiker bekijkt.
op windows: ik kan alles, en ik heb voor alles wat ik moet doen een goed programma
die zelfde gebruiker op een mac: 'hé microsoft office' , er leuk tot dat de oude programma's niet werken.

windows gebruiker op linux: huh ... wat moet ik doen om mijn gedownloade programma werkend te krijgen? ... ( na 2 uur zoeken op internet ), ik probeer wel een soordgelijk programma die wel een grafische installatie heeft

een windows gebruiker op android: en nu ... kunnen die iconen niet in een soort van menu om ze te starten, zech maar een soort ... "start menu"

een linux gebruiker op windows daar integen: 'oeiw ... microsoft office ... het werkt wel maar bah principieel OOo installeren, en firefox downloaden want IE werkt erg traag... waarom duurt het zolang voordat er een blauw scherm komt? .... alles werkt veel sneller met de cli, zou ik al een virus hebben?'

[Reactie gewijzigd door Splorky op 18 maart 2009 14:28]

Wat is het verschil dan tussen een telefoon OS en een volwaardig os?

Als ik zo kijk naar andoid vs windows xp dan is xp wat dat betreft minder volwaardig, vergeet niet dat gamen op een netbook niet echt een optie is dus dat de primaire voorsprong die windows xp had in dat opzicht niet relevant is.

Kwa gebruiksgemak, software aanbod en snelheid zou ik voor een linux variant gaan op een netbook imho, legacy zut zoals xp zou ik juist mijden (mede vanwege de performance)
mmniet, C is niet waar. Er is een groep ontwikkelaars die software alleen voor Mac (en soms iPhone) schrijven. Denk aan Panic, OmniGroup, Macromates, Delicious Monster, een heel veel kleine bedrijven die vaak hele mooie software afleveren.
Er is ondertussen al meer iPhone software dan Windows Mobile software (stond laatst op deze site). Dat zegt al genoeg denk ik :)
Dat zegt eigenlijk bar weinig. Ik schat dat 30% van de software op iTunes appstore demo/lite versies zijn, en er dus een 2e programma opstaat die eigenlijk identiek hetzelfde doet maar met meer functies. Die applicaties zou je al niet mogen meetellen.

Daarnaast is het onmogelijk om een aantal te zetten op de applicaties voor windows mobile, aangezien er geen degelijke centrale plaats is om ze te zetten.

Het is gewoon idioot om daarover uitspraken te gaan doen, dat nieuwsbericht zou ik dus ook niet zeer ernstig nemen...
En wilde je daar nou mee zeggen dat jij denkt dat WM meer apps heeft? Afgezien van het feit dat tellingen vaak onnauwkeurig zijn en moeilijk uit te voeren zijn in sommige situaties, geeft het wel degelijk een beeld. Voor WM zullen er ook bergen apps zijn die dubbele functionaliteit bevat. Net zoals er ook een hoop apps zijn die wel voor WM geschreven zijn, maar uberhaupt niet draaien. Vraag me niet waarom, maar de laatste keer dat ik met een WM apparaat zat te spelen gaf het alleen maar vage meldingen als "this is not a valid windows application" bij software die gewoon zou moeten werken...
Ik heb toch liever een volwaardige Linux op mijn netbook. Als daar bovenop ook Android komt lijkt me een goede aanpak. Maar een pure android netbook lijkt me weinig kans van success. Tenzij je ook alle productivity software wil porten naar Android (e.g. Office pakketten)
Die hoef je niet te porten, die draait al prima op de linux kernel :+

Het enige wat ze hoeven te doen is een package manager meeleveren (misschien een volwaardige package manager integreren in de marketplace?).
Het is iets ingewikkelder dan dat hoor. Android heeft een linux kernel maar dat wil nog lang niet zeggen dat je alle open source programma's er op kunnen draaien. 1 van de balangrijkste componenten die mist zal ongetwijfeld de X server zijn. Daarnaast zal je een hele meuk aan libraries nodig hebben die allemaal niet bij Android zitten.
X11 software is ook te draaien op een framebuffer, door gewoon andere X11 libraries mee te leveren dan degenen die standaard tegen een X11 server aanpraten. Het leuke aan X11 is, dat het de applicatie niet kan schelen hoe de rendering uit wordt gevoerd, maar dat lekker aan het grafische systeem over laat :)
Die extra libraries zijn gewoon mee te leveren in de package manager en worden doorgaans automatisch geinstalleerd als de software die je aanvinkt het nodig heeft. Zo werkte linux 10 jaar geleden iig al :p

[Reactie gewijzigd door kozue op 18 maart 2009 13:55]

dat klopt dus zul je guis moeten bouwen die android friendly zijn. maar bijv een pakket als OOo blijkt dan al te kunnen - aangezien er ook al een webbased versie van is.

verder heeft android natuurlijk al een office pakket in de vorm van google.docs
ik denk dat Ubuntu / eeebuntu Netbook remix toch een stuk stabieler is dan android

1. Het ziet er daarnaast ook nog eens mooier uit
2. Je kan er veel meer mee omdat het al een jaren lang bestaande OS is.
3. Android staat in zijn kinder schoenen dus zal nog veel kinder problemen hebben.

plus er is meer ondersteuning te vinden voor linux (Ubuntu) dan over welk OS dan ook.

Windows is niet handig op een netbook omdat je altijd een externe cdrom nodig hebt om het te installen daarom staat het bij mij er niet meer op hij liep vast in windows dus ben ik maar helemaal over gegaan op eeebuntu

linux install je van een Usb stick of SD kaart of over het netwerk dus is heel makkelijk,

Ik zal binnen kort eens android gaan bekijken maar ik geef het weinig kans eigenlijk, dat het in vergelijking tot me Ubuntu beter draait
linux install je van een Usb stick of SD kaart of over het netwerk dus is heel makkelijk,
makkelijk is relatief. In mijn woordenboek is makkelijk iets wat mijn moeder met een pc kan doen en ik denk niet dat dit eronder valt.


sorry for Off topic.
Mijn vader kon het en die is nou ook geen wijsneus hij heeft eerst de cd van internet gedownload het toen op zijn desktop gezet zonder hulp van mij.

daarna belde ik een paar dagen later op en was hij met de usb installer die in Ubuntu zit een usb stick aan maken voor ubuntu omdat hij zijn oude labtop wilde installeren waar de cd rom niet goed van werkt

is hem allemaal gelukt zonder mijn hulp,

Hij had echt zoiets waarom ben je met windows 3 uur bezich
en met ubuntu 30-60 min en heb je al je drivers en office en extra apps er al op hij snapte echt niet waarom windows zo moeilijk moet zijn.

Maar het is een heel simple klein programmatje (wat al in je ubuntu zit) wat de image van je ubuntu cd of andere linux cd op een usb stick zet en deze bootable maakt.

off topic antwoord

[Reactie gewijzigd door dispie op 20 maart 2009 10:59]

Ik vrees dat één van de issues die android nog zal moeten aanpakken het verschil in resolutie tussen verschillende devices is.

Een app geoptimaliseerd voor een verticaal georienteerde smartphone ziet er waarschijnlijk redelijk slecht uit op een horizontaal georienteerd netbook scherm. Zelfs met gebruik van goede layout managers is dit nog een tricky zaak.

Pas op android is niet de enige die dit zal moeten overwinnen, toekomstige iPhones met hogere resolutie zullen ook één of andere backwards compatibility mode moeten hebben, voor de UI elements zelf is scaling niet zo'n probleem, maar voor bitmapped images in de app zelf kan dit weer slecht utiziende applicaties opleveren.
Op zich heb je een valide punt, maar het is niet zo erg als je nu voor doet komen. Ten eerste wordt er in de API al rekening gehouden met de schermoriëntatie. Voor een telefoon is het immers ook mogelijk om hem 'landscape' te houden. Er is zelfs een appart event voor gedefinieerd. Bij de G1 wordt dit event afgevuurd wanneer het toetsenbord open gevouwen wordt, maar het is ook voor te stellen dat het door een tilt sensor aangestuurd wordt (zoals bij de iPhone).

Voor het gebruik van bitmaps in de GUI hebben ze ook een mooi meeschalend concept bedacht/overgenome genaamd NinePatch.

Ik denk dus dat het al me tal redelijk meevalt.
Android draait ook mijn n810 met 800x480 landscape schermpje.

http://www.talkandroid.com/65-google-android-nokia-n810/

Dus dat zit denk ik wel goed.
Zolang XP te verkrijgen is zullen de meeste wel voor XP kiezen. Kwestie van compatibiliteit met de documenten, de spelletjes en gewoon de reeds aanwezige ervaring met XP.
Ik heb zo'n eeepc, maar waarom zou ik Android moeten installeren, terwijl XP een volwaardig operating system is en Android (heb er geen ervaring mee) eerder een smartphone OS lijkt. De netbooks gaan er ook niet trager op worden in de toekomst, en XP loopt al als een treintje op mijn eeepc.
Documenten zijn prima te openen in OOo of andere moderne office suites. Spelletjes (iig het soort waar de meeste bezoekers van deze site aan denken) zijn netbooks toch te traag voor, en als je geen cpu-vretende commerciele games speelt heeft linux genoeg games te bieden.
En eigenlijk draai je de situatie om... waarom zou je XP installeren, terwijl android ontworpen is voor kleine schermen en mobiel gebruik, terwijl XP verouderde rommel is waar dit jaar de support voor ophoudt en eerder een OS voor saaie thuisdesktops lijkt? Android loopt als een trein op netbooks, terwijl iedere recente versie van windows eigenlijk nogal traag aan voelt als je iets anders gewend bent.
Schijnt het, net zoals de zon. Uit ervaring (jaja ik installeer OO bij mensen) weet ik dat het toch niet vlekkeloos werkt...
En vergis je niet, spellen worden ook op netbooks gespeeld, zelfs San Andreas loopt er op.
XP rommel noemen toont alleen maar aan met welke vooroordelen je schrijft. XP wordt door techies en in het bedrijfsleven gezien als hét client besturingssysteem.
Support voor XP loopt trouwens nog tot 2013 of 2014 voor security e.d. updates. Functionele updates worden niet meer gemaakt, maar eerlijke gezegd XP werkt goed zoals het is. Misschien heb je onder een steen geleefd de voorbije 2 jaar, maar hun nieuw spul "Vista" slaat niet erg aan :)

Ik wil gerust over 2 jaar nog eens terug komen naar dit topic en ik wed er mijn huis voor dat Android op netbooks ooit populairder dan XP zou worden. Als je toch wil vergelijken: Chrome vs IE7

Chrome is een superbrowser, maar heeft nauwelijks 1% marktaandeel. Nieuwe producten introduceren is moeilijk en mensen houden van hun bekende producten.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 18 maart 2009 16:14]

Ik sluit me aan bij het artikel, Android OS is een sterk stukje kunst voor een nieuwkomer op de OS-scene. Natuurlijk zijn de meningen hier redelijk verdeelt, maar Tweakers maken slechts een klein deel uit van de geïnteresseerden in netbooks. Met dat deze dingen te vinden zijn in de telefoonwinkels t.e.m. de Auchan, is een mainstream market access feit.

Als je als consument kan vervolgens kiezen uit: Linux, Microsoft of Google, grote kans dat het laatste wordt. Linux valt meestal al snel uit de boot en Google is men over het algemeen zeer tevreden over, kennen ze ook en is hip. Microsoft kent men ook, maar er heerst blijkbaar de populaire cultuur om het af te breken en de consument is ook trendgevoelig.

Technisch gezien is het ook beter geoptimaliseerd voor een kleiner scherm, want zoals het artikel al zei het is ontworpen voor mobiele telefoons. Het feit dat er touch functionaliteit inzit en de eerste touch netbooks in het vooruitzicht klaar staan, speelt ook in zijn voordeel. Windows 7 heeft dat natuurlijk ook, maar die komt pas later uit. Ook is hier weer het verhaal, "weer een nieuwe Windows en ik heb gehoord dat Vista zo slecht was.."

Ik gun het Google alvast. Ik kijk uit naar mijn G-1 die later deze week zou moeten landen en het heeft mij als Tweaker voor het eerst laten uitkijken naar een mobiele telefoon. Dit is natuurlijk louter persoonlijke mening en is mijn aanvoeling bij het product. Toch ben ik niet de enige die er fan is van geworden en mainstream maakt het ook een kans, dus we zien wel. Ik ben alvast benieuwd. :)

Nog een kleine opmerking rond resoluties, niet vergeten dat de G-1 verticaal en horizontaal ondersteund. Daarom ook het uitschuifbaar keyboard op het toestel. Aangezien dit het eerste Android toestel is, ben ik er zeker van dat in de toekomst deze ondersteuning gewaarborgd zal blijven en het geen problemen zal opleveren met netboosk en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door KS1987 op 18 maart 2009 12:30]

Huh, lees je je eigen verhaal wel? Eerst zeg je dat een mainstream market access een feit is en dan suggereer je dat de consument vrijwel automatisch voor Android zou kiezen. Volgens mij kent, buiten 1 promille tweakers (of wat daar tegenwoordig voor door moet gaan) geen hond Android en zal minimaal 90 % automatisch voor Microsoft kiezen. Er zal een minimaal groepje voor Linux kiezen, waarbij de aanschaf prijs een belangrijke rol speelt, en het overige deel zal voor Android gaan. Maar dat zal niet meer dan 1 of 2 procent zijn.

Je hebt duidelijk niet opgelet op de ontwikkelingen in de markt of je hebt oogkleppen.
De consument kiest gebaseerd op de naam/image als het gaat om netbooks, juist het gebrek aan kennis en kunde wat dat betreft bij de consumentenmassa is een gigantische mogelijkheid voor google om zn linux distro te marketen op netbooks.