Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Telecomtoezichthouder Opta stelt in zijn jaarverslag 2007 tevreden te zijn met de daling van communicatieprijzen voor consumenten, en met de stijging van het aantal digitale-tv-kijkers. Maar op zakelijk vlak moet er meer concurrentie komen.

De waakhond constateert dat de prijs voor mobiele telefonie de afgelopen vijf jaar met nagenoeg de helft is gedaald, en dat breedbandinternet over dezelfde periode bezien bijna zesmaal goedkoper is geworden. Ook de kosten voor het bellen via een vaste lijn zijn gedaald, en wel met circa tien procent. Bovendien zou de ingreep in roamingtarieven door de EU de Nederlandse consumenten in de laatste drie maanden van 2007 een slordige 37,5 miljoen euro hebben opgeleverd.

breedbanddraad De prijsdalingen komen volgens de Opta deels voort uit fusies, zoals die tussen Casema, Multikabel en @Home, en de overnames van Tiscali door KPN en van Orange door T-Mobile. Deze zogenoemde convergentie zou er ook aan hebben bijgedragen dat meer mensen via het internet zijn gaan bellen: in 2007 waren dat er 1 op de 3, een jaar eerder stond de teller nog op een kwart. Ook het aantal consumenten dat digitale televisie kijkt steeg, naar veertig procent van het totale aantal tv-kijkers.

De Opta weet tevens met gepaste trots te melden dat het aantal mobieletelefonieaansluitingen in Nederland de 19 miljoen is gepasseerd, waarmee Nederland met 115 procent een van de hoogste penetratiegraden ter wereld heeft. Bijna driekwart van de Nederlandse huishoudens beschikt bovendien over een breedbandaansluiting.

De toezichthouder is overigens ook te spreken over de lage ranking van Nederland op de lijst van landen van waaruit spam wordt verstuurd en de daling op de lijst van landen waar 'ongewenste software' wordt gehost.

Opta logo Met de ontwikkelingen op de zakelijke markt is de Opta echter minder blij, maar steekt de hand wel in eigen boezem: de waakhond heeft de focus de laatste jaren namelijk sterk op de consumentenmarkt gericht. Het komende jaar zal de Opta daarom gaan kijken of het zakelijke segment van de communicatiemarkt extra gereguleerd moet worden, "om ervoor te zorgen dat zakelijke klanten net zoveel profijt hebben van concurrentie als de consument dat heeft".

Consumenten zouden evenwel niet bang hoeven zijn voor verslapte aandacht van de telecomtoezichthouder: later dit jaar komt de Opta met een verscherpt handhavingsbeleid voor een betere bescherming tegen onder meer misbruik van dure betaalnummers, spam en telemarketing.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Misschien moet de OPTA een opleidingscentrum openen voor Telecomregulatoren op te leiden? Zouden andere landen blijkbaar nog wat van kunnen leren?
Op zich doet de Nederlandse overheid niet veel meer dan het goed implementeren van de Europese regelgeving. De OPTA heeft daarbij voldoende middelen gekregen om die regels ook te handhaven. En de Europese regelgeving wijkt weer niet zo ver af van de richtlijnen beschreven in het Telecommunications Regulation Handbook van de ITU.

In Belgie is dat een stuk slechter geregeld en heeft de BIPT veel te weinig mogelijkheden om de monopolisten aan te pakken. (Zie ook de laatste alinea van nieuws: Belgische minister wil van downloadlimieten af)

Soms vraag ik me trouwens af of de OPTA niet te goed bezig is. KPN wordt op de Nederlandse markt heel hard aangepakt, maar de andere oude europese monopolisten stromen de Nederlandse markt in (T-mobile, Orange, Alice etc.)

[Reactie gewijzigd door mr_obb op 27 mei 2008 22:57]

Mooi betoog!

Maar KPN wordt nu ookweer niet "zo hard" aangepakt.
T-Mobile blijft enkel op mobiel zitten.
- Tele2/Versatel heeft 'n netwerk van niets & huurt KPN Voor mobiele telefonie, Vastelijnen & onbereikbare plaatsen van het versatel netwerk (en dat is nog 'n hoop)
- De enige "hardliners" zijn: Vodafone, Kabel exploitanten; UPC & Ziggo & BBNed idd. (Alice & BBeyond vallen daar nl. onder)
Vodafone huurt welliswaar ook vaste lijnen voor ADSL (2+), maar heeft 'n veel groter budget dan Tele2.
(iemand die RTLZ vandaag heeft gezien :P )

pdf van Vodafone zelf (engels-talig)
webcast

Aan de rest verdient KPN veel of hebben ze helemaal geen competitie. (en met BBned doel ik dus ook op glasvezel projecten als A'dam & R'dam e.d; Nuenen - hoe leuk de verbinding ook zal zijn - is geen echte concurrent te noemen natuurlijk..

Waar ik me meer zorgen over maak: Buitenlandse investeerders die KPN te grazen nemen.
Als ik 1,5 miljard Euro's had, zou ik wel weten waar ik 900 miljoen voor 'n hele lange termijn in zou steken hoor. ;)

België heeft met het BIPT/de regering 'n stuk lastiger te stellen dan wij inieder geval. :P

Even wat spelfoutjes gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 28 mei 2008 00:46]

Ik doe niet zo zeer op aangepakt door de concurrentie, maar door de OPTA. KPN is de afgelopen jaren redelijk gereguleerd, omdat ze een grote marktmacht hadden/hebben. Buitenlandse bedrijven krijgen hierdoor de mogelijkheid om op de Nederlandse markt te komen, maar andersom heeft de KPN al snel te weinig kracht om in het buitenland mee te kunnen komen. KPN kan op Europese schaal niet concurreren met bedrijven als BT, Vodafone, T-Mobile en Orange, puur en alleen omdat deze bedrijven een veel grotere thuismarkt hebben. Met E-Plus en Base hebben ze een redelijke voet aan de grond in de Duitse en Belgische mobiele markt, maar daar houdt het wel bij op.

Ik ben dan ook voorstander van een meer europese blik op de telecommarkt, maar dan kom je bij het probleem dat we qua regulering hier in Nederland gewoon al heel ver zijn. De Nederlandse markt is redelijk gezond, maar in veel andere landen is dat nog lang niet zo. Voordat we naar een europese toezichtshouder kunnen zullen de verschillende landen toch nog iets beter hun best moeten doen.

[Reactie gewijzigd door mr_obb op 28 mei 2008 08:42]

Het gaat helemaal niet goed met de telecombranche. Nog steeds is het toegestaan per seconde/per dagdeel/per doelnummer met de klant af te rekenen. Het netwerk van telefonieproviders staat 24/7 "aan", dus of je nu veel of weinig gebruik maakt van het netwerk, de exploitatiekosten zijn gelijk. Sterker nog de exploitatiekosten stijgen doordat er een infrastructuur opgezet is die het het factureren per seconde/hoogtarief/daltarief/belbundel/etc mogelijk maakt. Allemaal kosten die niet gemaakt hoeven te worden als je gewoon flat-rate aanbiedt.

Providers moeten daarom verplicht worden alles flat-rate aan te bieden. Het zal tevens de abonnementen inzichtelijk en transparant maken zodat je weer normaal prijzen kunt vergelijken zonder de voorwaarden helemaal door te spitten.
De marktwerking zal er zelf voor zorgen dat we uiteindelijk alles flatrate kunnen afnemen. Op het moment dat internet telefonie op de mobiel goed mogelijk is (nu vergt het nog zoveel energie dat het niet praktisch bruikbaar is) zullen de providers ook flatfee spraak gaan aanbieden. Maar waarom eerder aanbieden als je nog een hele lang tijd je huidige, meer provitabelere businesscase kunt toepassen? Het blijven uiteindelijk allemaal commerciële bedrijven die een winstoogmerk hebben.
En vergeet ook niet dat het allemaal het spel is, nu betaal je misschien 40 euro per maand, ik zweer je dat als we straks alles flatrate hebben dat je nog steeds 40 euro per maand betaalt, het is alleen anders opgebouwd en je communiceert misschien iets meer. Maar uiteindelijk blijft die 40 euro...

En ik denk ook niet dat providers iets verplicht zou moeten worden, laat de overheid zich lekker bezig houden met de lange termijn politiek in plaats van (adhoc) regels voor te schrijven die het lekker doen in verkiezingstijd.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 28 mei 2008 10:14]

Waarom zou alles flat-rate moeten zijn? Ik vind het normaal dat iemand die meer belt ook meer betaalt dan iemand die zelden tot nooit betaalt. Ter vergelijking: gebruik van het weggennet is flat-rate, en zie de problemen waar dat toe leidt. Als een telefonieprovider het weggennet flat rate in de markt had zitten, dan had deze twee oplossingen om de files op te lossen:
1. Extra wegen bouwen, alle klanten betalen hier aan mee.
2. Extra wegen bouwen, en de kosten laten betalen door de gebruikers die de problemen veroorzaken. Dit betekent flat-rate loslaten.

Het laatste is precies wat er met het weggennet gaat gebeuren.

In mijn ogen is het terecht dat telefonie niet flat-rate is. Ik zou niet weten waarom de grootste gebruikers niet ook de grootste betalers moeten zijn.
Goed dat de OPTA de prijzen in gaten houdt, maar mijns inzien zijn de nog steeds niet super goedkoop. Wil je niet een rekening krijgen van 100 euri of meer dan moet je al een abo nemen van minimaal 50 euri per maand. Verder moet er een verschuiving komen van landerlijk toezicht naar europees toezicht, zoniet global toezicht. Is er eigenlijk al een europese toezichthouder. Lijkt mij dat ze verschillende versie's van de OPTA in de diverse landen de handen ineen moeten slaan.
als je een rekening van 100 euro krijgt, dan komt dat waarschijnlijk ook omdat je veel gebruik maakt van de diensten. De providers moeten ook ergens hun inkomsten vandaan halen, niet alles is natuurlijk gratis.

Dat er nog steeds dingen beter kunnen, dat lijkt me logisch. Ik was pas in Hong Kong en daar bellen ze echt nog een flink stuk goedkoper dan wij hier in Nederland, dus het is best mogelijk, met natuurlijk wel de kanttekening dat daar de kosten voor de providers ook wel lager zullen liggen, maar nooit een factor 10 volgens mij.

En ik denk dat een Europese toezichthouder erg goed zou zijn, de nederlandse markt is erg goed, en volgens mij geldt dat voor wel meer gebieden waar de europese richtlijnen van toepassing zijn, maar in het buitenland zijn ze toch wat beschermender heb ik het idee. Het zou mooi zijn als dat goed aangepakt wordt, en we 5-10 Europese providers krijgen, dan is er nog voldoende concurrentie en schaalvoordelen waardoor kosten ook nog lager kunnen liggen dan nu.
Ik heb InternetPlusBellen Basic, duur vergeleken met sommige andere opties. Per maand ben ik net meer dan 70 euro kwijt. Dit is inclusief ADSL en inclusief al mijn telefoongesprekken, waaronder enkele uren per maand bellen met de VS.

Als je meer dan 100 euro kwijt bent, wat heb je dan voor abonnement en hoeveel bel je?
Dat van de zakelijke aanbieders ben ik geheel eens met de Opta, je hebt in Nederland nog maar 3 zakelijke aanbieders met een eigen netwerk (volgens mij KPN, Versatel en BBned).
Nee hoor, je kan ook terecht voor je zakelijke verbinding bij oa Ziggo en UPC.
Die hebben dan wel geen landelijk dekkend netwerk, maar wel een groot stuk van nederland gedekt, en wat ze niet hebben dat kunnen ze dan inhuren bij bv. KPN, Versatel of BBNed in.

@jprommen:
Waarom zou groot zakelijk geen alternatief kunnen vinden in Ziggo of UPC, het tegendeel is juist waar, ook groot zakelijk kan goed terecht bij niet landelijk dekkende aanbieders.
Ze zijn er nu weg, maar bv. Ben(mobiel), Sita(afvalbedrijf) en AT&T zijn klant geweest bij Enertel, Enertel had dan wel een landelijk dekkend netwerk, maar het laatste stukje moest bijna altijd via andere aanbieders zoals KPN of UPC. Hierbij ging het niet om kleine contracten voor een enkele DSL lijn ofzo, maar echt het grote werk, meerdere STM1 verbindingen, of een grootschalig VPN netwerk.
En vergeleken met KPN of zelfs UPC was Enertel maar een kleintje tussen de grote, dus de grote van het bedrijf heeft niet altijd invloed op de klanten die ze hebben.

[Reactie gewijzigd door cHoc op 28 mei 2008 17:30]

Ik denk niet dat opta doelt op klein zakelijk, voor groot zakelijk zijn ziggo en upc vaak geen optie. Er is geen landelijk dekkend netwerk en vereist vaak alsnog combineren met KPN, Versatel of BBned.

Bovendien is het hele 'direct glasvezel' nog zwaar overpriced. Voor 4Mbit betaal je al makkelijk 500 euro per maand of meer.
OPTA geeft zichzelf een leuk schouderklopje, maar er is nog veel te doen. Keek gisteren wat de tarieven voor roaming in Kroatie ... via Telfort 2,25! ook voor lokaal bellen. Via T-mobile weliswaar goedkoper, waarschijnlijk doordat beide providers T-mobile zijn, maar dan nog 1,25. Beetje absurd. Ik kan mij niet voorstellen dat die hoge tarieven aan die providers in het buitenland liggen, daar je met die buitenlandse providers hier amper 0,70 cent betaalt.
Dus, zonder dat ik ondankbaar klink voor het goede werk dat reeds verricht is door de OPTA, ze mogen de duimschroeven nog wat verder aandraaien bij die grote Telecomproviders, want nog wordt er veel te veel betaald buiten de EU.
Als je bekijkt dat Landen als Spanje juist door die Roaming tarieven extra geld in het laatje kregen verbaast dit mij niets.
Waarschijnlijk zal niet 90 % van dat geld naar de staat daar gaan maar ik denk wel dat die er ook een graantje van meepikken. Hier is dat onmogelijk gemaakt in EU verband maar daar hebben zij voorlopig nog geen last van!
Ha, Kroatie. daar heeft T-mobile het staats telefoonbedrijf overgenomen voor een prikkie met 10 jaar monopoli recht.
"Een kwart van de Nederlandse huishoudens beschikt bovendien over een breedbandaansluiting."

Er heeft toch wel meer dan een kwart een breedbandaansluiting? Of gaat dit over mobiele telefonie?

[Reactie gewijzigd door rick77 op 27 mei 2008 20:29]

Volgens het originele artikel moet dit 3 kwart zijn wat mij ook logischer in de oren klinkt!

Ik quoteer:
Het aantal aansluitingen is de 5,5 miljoen gepasseerd. Dit betekent dat 74% van alle Nederlandse huishoudens in 2007 beschikking had over breedbandinternet.
De zakelijke markt of consumentenmarkt zijn beide anders, ik las op http://www.nu.nl/news/158...markt_schiet_tekort'.html
Dat de Opta gaat kijken of het voor buitenlandse aanbieders, zoals het Britse BT en het Amerikaanse Verizon, makkelijk is om op de zakelijke markt in Nederland voet aan de grond te krijgen. zodat er meer concurrentie zal ontstaan.
Op zeker dat er wel prijsafspraken zijn voor de SMS-tarieven. Want SMS-verkeer kan stukken goedkoper dan wat telco's er voor vragen. Bovendien functioneert de telecommarkt niet goed dankzij de telco's, maar dankzij de Opta/Nma.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 27 mei 2008 21:59]

De waakhond constateert dat de prijs voor mobiele telefonie de afgelopen vijf jaar met nagenoeg de helft is gedaald, en dat breedbandinternet over dezelfde periode bezien bijna zesmaal goedkoper is geworden.

6 maal goedkoper ?
6 maal hoeveel goedkoper ?
6 maal goedkoper zegt dus niks.
Dat kan dus ook 6 maal 0,5 procent goedkoper betekenen, dus in totaal 3 % goedkoper.
Er staat duidelijk dat het in de afgelopen vijf jaar 6x zo weinig is gaan kosten.
Ik denk ookwel dat je die je kosten verschillen relatief moet zien.
moet de klantenservice vaker gebeld worden? is de verbinding stabiel(er)?
Krijg je voor dat prijsverschil nogsteeds de zelfde voordelen/service & extra'tjes?

Bij Planet in ieder geval niet.. ;) (niet dat ik daar nog zit, maar ik ben bezig voor anderen abo's in de gaten te houden) :O

@Wildjim (onder me):
Wahahha, jammer genoeg werkt dat niet zo... :P
Zou wel relaxt zijn als 'n bepaalde organisatie uit 'n willekeurig land zomaar de orde op zaken kon stellen in andere landen. 8)7
(Mits die organisatie er natuurlijk wel zéér efficient & bedreven in is gebleken hè)

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 28 mei 2008 01:13]

En als jullie taak er op zit, komen jullie van OPTA maar eens naar belgie, om hier eens goed aan de boom te schudden, want het is hard nodig!
Onze vergelijkbaare dienst BIPT ligt gewoon te slapen of is mss omgekocht (of beiden)