Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Volgens Microsoft wijst het feit dat Windows-verkopen de laatste tijd harder stijgen dan pc-verkopen, erop dat zijn antipiraterijtool Windows Genuine Advantage zijn vruchten afwerpt.

Harde statistieken omtrent de vermeende daling van het aantal Windows-piraten heeft het Redmondse softwarebedrijf niet, maar het afgelopen kwartaal steeg de verkoop van Windows met twintig procent, terwijl de toename in de afzet van computers circa vijftien procent bedroeg. Het verschil weerspiegelt het feit dat mensen met illegale kopieën zich gedwongen zien 'the real thing' op hun pc te installeren, aldus wga-hoofd Cori Hartje tegen de Australische krant Sydney Morning Herald.

Wga is sinds de zomer van 2005 in gebruik. In eerste instantie zorgde de software ervoor dat enkel gebruikers van legitieme Windows-versies updates konden ophalen. Tegenwoordig moeten gebruikers hun software binnen dertig dagen activeren. In het geval er Vista wordt gebruikt, schiet de software anders in de zogeheten reduced functionality mode waarbinnen een aantal features niet beschikbaar is en de gebruiker na een uur automatisch wordt uitgelogd. XP-gebruikers moeten het onder meer met lagere schermresoluties doen en krijgen veelvuldig meldingen op het scherm dat hun besturingssysteem niet legitiem is.

Microsofts wga lijkt niet veel navolging te vinden in producten van andere bedrijven. Veel software werkt met serienummers, een beveiligingsmethode die veelal snel wordt gekraakt. Volgens Bob Kruger, voormalig hoofd van de Business Software Alliance, zijn veel softwarebedrijven bang dat strengere manieren om illegale kopieën buiten te sluiten vervelend gevonden worden door legitieme gebruikers. Dat zou ze in de armen van de concurrentie drijven.

Windows Vista in reduced functionality mode

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

In het geval van mijn ouders klopt dit verhaal wel. Mijn vader was het zat continue nieuwe cracks te vinden, en met zijn computerkunde moest ik dus regelmatig virussen en trojans komen verwijderen :) Hij heeft gewoon een XP licentie gekocht toen, geen gesodemieter meer met updates.
Ik denk evenwel dat jeugd zonder geld voor een officiele windows nog steeds illegale versies blijven gebruiken. De WGA werkt denk ik voornamelijk bij oudere mensen die het om het geld niet meer hoeven laten
Ik denk toch dat het tot op zekere hoogte voor iedereen wel te betalen is. Al is het maar in de vorm van een studentenlicentie ofzo.

Maar ja, mensen vinden het al snel te duur...
Nogal logisch!
Als Microsoft elk jaar weer vrolijk staat te roepen dat we wéér meer miljarden winst hebben gemaakt en dat Office en Windows daar verantwoordelijk voor zijn, dan bewijst dat toch dat het goedkoper kan?
Veel mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van Windows én Office (of van Office en daardoor van Windows (hoewel de mac dan nog een optie is)) en zien dan de rekening terwijl er zulke goede GRATIS (of vrije, zoals je wilt) alternatieven zijn. Dan is het inderdaad al snel te duur... Terecht!

[Reactie gewijzigd door Evanescent op 27 november 2007 20:51]

Laat er nou voor die 'jeugd zonder geld' toch educatieve licenties zijn...

Dat 'zonder geld' zal denk ik ook wel meevallen... Als je ziet wat de jeugd uitgeeft aan hun GSM / MP3-speler / Stappen... Het is een kwestie van 'waar besteed ik m'n geld aan'.
ingeval van mijn pa heeft hij dus o.a.om deze reden een Mac gekocht, zelfde resultaat, pech voor Microsoft. Hij gaat nooit meer terug.
Hij heeft dat heus niet zelf geïnstalleerd??
Kom op nou!

Ik weet dat een Ubuntu installatie heel gemakkelijk gaat, dat kan iedereen werkelijk nog wel uitvissen. Mijn ervaringen stammen af nu al 3 jaar terug. Maar Als je internet wil, of een redelijke scherm resolutie, moet je al gauw op zoek naar drivers, nou daar begint het voor mij al moeilijk te worden, dan moet je ze nog installeren, daar snap ik geen bal van. aptget??

Maar photoshop op wine instelren ging me wel goed af, maar geen drivers dus..
(ik zit heit ook wel moeilijk te doen: ATI RADEON en WLAN)
Och, als je niet te exotische hardware hebt (cq. dus goed ondersteund door Linux) heb je, zeker met de laatste Ubuntu versie (7.10) geen klagen meer. Op hele nieuwe hardware blijft het altijd lastiger.
Ik vermoed dan dat de software die jij op je pc hebt staan, grotendeels illegaal betrokken is. Overstappen naar Apple klinkt namelijk wel leuk (ik heb er zelf ook over nagedacht), maar als je honderden zo niet duizenden euro's in Windows-software hebt geïnvesteerd, is een overstap veel kostbaarder dan de aanschaf van een legaal exemplaar van Windows.

(Je kunt voor die programma's dan natuurlijk een virtualisatieprogramma of Apple's BootCamp gebruiken, maar dat is verre van optimaal -- het argument is toch dat je van Windows af wilt.)

//off-topic

Overigens: volgens Apple is een Mac geen pc, dus jouw volgende pc zal zeker geen Mac zijn. :)

[Reactie gewijzigd door aa_koch op 26 november 2007 13:59]

Crossover ? En Linux is ook een optie met Wine/Crossover. Beetje computeraar heeft zijn Windows software zo aan de gang op een Mac of Linux PC. Behoud je investering.

En als je dan nog slimmer bent en je vervangt die duizenden euro's kostende software langzaam door de gratis alternatieven zoals OpenOffice etc. dan heb je niet alleen geen nieuwe kosten maar spaar je in de toekomst heel veel geld uit.
Ik dacht toch echt dat ik bordjes bij de introductie van de G5 heb gezien waar op stond:
'The fastest pc of the moment.' oid.
daarnaast is een mac ook gewoon een pc hoor(pc is personal computer, en de mac is toch echt voor de meeste een personal computer.)
Waar haal jij vandaan dat apple ooit zou hebben beweert dat macs geen pc's zijn!?!
Oorspronkelijk werd met PC bedoeld een computer die compatible is met de IBM Personal Computer. Dat zijn de huidige computers met een x86 processor en een IBM-compatible BIOS ook.

Tegenwoordig wordt met PC vaak gewoon een desktopcomputer aangeduid, maar dat neemt niet weg dat dat gebruik eigenlijk verkeerd is.

Als je bewijs wil dat Apple ook dat onderscheid maakt, kun je bijvoorbeeld naar hun reclamecampagne kijken. Veel duidelijker wordt het niet. ;)
Ik kan me ook reclames herinneren waarin werd voorspeld dat ik op een dag geen bier meer zou drinken, maar Grolsch... is dat dan ook bewijs dat Grolsch geen bier is? Dat komt namelijk op precies hetzelfde neer.
Oorspronkelijk werd met PC bedoeld een computer die compatible is met de IBM Personal Computer.
En hoe kom je aan die wijsheid als ik vragen mag? Toen de eerste IBM PC in 81 verscheen had Apple de term namelijk al voor de Apple II gebruikt.
A 1978 ad for the Apple II used the wording "Apple, the personal computer".
En uiteraard heb ik een bron ;)

[edit] datum en url gefixed!

[Reactie gewijzigd door Zigi_Samblak op 26 november 2007 22:14]

Nou misschien de

Hello I´m a Mac! and I´m a PC!

commercials van Apple...

http://nl.youtube.com/wat...T9tRopB1Y&feature=related
Volgens Bob Kruger, voormalig hoofd van de Business Software Alliance, zijn veel softwarebedrijven bang dat strengere manieren om illegale kopieën buiten te sluiten vervelend gevonden worden door legitieme gebruikers. Dat zou ze in de armen van de concurrentie drijven.
Dat is ook al gebeurd... Persoonlijk was ik een ruim jaar geleden aan het kijken wat XP nou zou kosten bij legale aanschaf, al dan niet in combinatie met een nieuwe PC. Helaas voor Microsoft werd WGA in die tijd steeds opdringeriger en aanweziger en ben ik maar eens bij een Apple reseller binnengestapt... De rest laat zich raden...
Hmm, dankzij... Statistisch verband maar vast geen causaal verband.. Het is nogal moeilijk te bewijzen dat je _dankzij_ WGA meer verkoopt..
Idd, het had net zo goed kunnen zijn: "Verkoopstijging Vista door DX10"
Tja, toch hoor je van steeds meer mensen dat ze maar een officiele versie gaan kopen (al dan niet een OEM) zodat ze geen gezeik meer hebben.. tevens zien ze ook wel in dat de prijs best meevalt als je gaat kijken hoe vaak je het gebruikt..
Is er niet meer verband met het feit dat XP al een jaar "verouderd" is...?

Of omdat mensen na een tijdje wachten op Vista kinderziektes nu besluiten om een nieuw PC te kopen - met Vista meegeleverd?

Het lijkt mij helemaal niet de grootste reden waarom mensen nu een Vista licentie zouden kopen. Niet dat ik dat doe, of behoeft aan heb, maar tja...

[Reactie gewijzigd door MossMan op 26 november 2007 14:14]

Inderdaad, dit klinkt mij ook een beetje als: Zie je wel dat WGA werkt.
Terwijl het net zo goed zou kunnen zijn dat er voor bestaande PC's Vista is gekocht om te draaien waardoor de Windows verkoop sneller is gestegen dan de PC verkoop. Dat klinkt mij toch echt logischer in de oren. Dat dit een mogelijk effect is van WGA, tsja probeer dat eens te bewijzen.

1+1 is niet altijd 2

[Reactie gewijzigd door bartvl op 26 november 2007 13:17]

WGA werkt voor de gemiddelde thuisgebruiker, daar twijfel ik niet aan. Niet iedereen kan of wil zich immers bezighouden met het omzeilen van een beveiligingssysteem.

Dat resulteert zeker in meer verkopen voor MS Windows, maar anderzijds zullen consumenten ook meer naar alternatieven gaan kijken. In dat opzicht zou Linux (en meerbepaald Ubuntu) wel eens de grote winnaar kunnen worden op termijn.

Een distro als Ubuntu is in die mate geëvolueerd dat er voor de doorsnee gebruiker geen reden meer is om nog Windows te gebruiken: installatie is eenvoudig en snel, standaard zijn alle courante programma's voorgeïnstalleerd (Firefox, OpenOffice, Messenger-variant, etc...), installatie van andere programma's is heel eenvoudig, bediening is intuïtief, en er is een zeer uitgebreide helpfile en actieve community.

Voor de echte Windows-adept heb je software als Wine die het mogelijk maakt Windows-programma's uit te voeren onder Linux. Zelfs 'complexe' spellen als World of Warcraft krijg je tegenwoordig al draaiende onder Linux.

Toegegeven: Linux (Ubuntu) is nog geen volwaardige vervanger van Windows, omdat bepaalde hardware en software (nog) niet ondersteund zijn, maar dat is maar een tijdelijke kwestie.
Ben ik het mee eens. Ubuntu is een vrij goede tegenhanger voor Windows en nu er ook een generatie in 3de wereld landen opgroeit met Linux (Ubuntu) zal het marktaandeel alleen maar gaan groeien.

MS ziet dit overigens ook aankomen en heeft een tijd geleden al in een interview aangegeven dat ze over een jaar of 10 waarschijnlijk meer een bedrijf zijn die zich bezighoudt met patentschending dan software ontwikkeling.
Ik denk dat dat wel aardig klopt ja. Ik raad mensen die bij mij pc's kopen ook altijd aan om een officieel windows versie te kopen omdat ze anders later problemen kunnen krijgen met Activatie of met updates.

Echter ben ik ook nog steeds van mening dat nog meer mensen een officiële versie zullen kopen als microsoft lagere prijzen zou hanteren. Microsoft zegt zelf dat dit niet zal helpen. Maar iedereen die ik ken schrikt als ze zien wat ze voor Vista ultimate of Office 2007 Enterprise moeten neertellen. Vooral office met Access er in er veel en veel te duur.
als ze zien wat ze voor Vista ultimate of Office 2007 Enterprise moeten neertellen
Tja, dan neem je ook meteen de duurste versies. De meeste thuisgebruikers kunnen het ook af met een Home Premium of standaard office versie hoor :)

En wat is nou die paar tientjes (in het geval van Windows) op de totale prijs van de PC?

Van mij zouden de prijzen ook lager mogen zijn hoor, maar ja...
Nouja als je de prijs van een budget pc pakt dan gaat dat bedrag toch al redelijk meetellen.
Ik weet nog wel dat de XP home versie wel om te huilen was in vergelijking tot pro. Nu heb ik geen idee van de verschillen tussen de 5 (??) versies van Vista, ik wacht sowieso nog ff tot SP1 voordat ik eraan ga.

Access moet je niet willen, Als je db functionaliteit van MS wil, kan je beter voor de gratis versie van MSSQL gaan.
Je hebt niet altijd de keus of je Access wil of niet ;)
Wil de 'gewone' man dan een vista ultimate? laat staan een enterprise van office!
Eeen home volstaat toch prima.

Je hebt ongetwijfeld gelijk dat ze er dan meer verkopen, maar je moet kijken naar de netto opbrengst/omzet, meer stuks verkopen voor een lagere prijs betekent niet automatisch meer omzet/winst. Je zal de prijs moeten vinden waar je de meeste winst mee behaald.
Blijkbaar weet jij maar al te goed dat die prijs lager is ;)

[Reactie gewijzigd door DarkTemple op 26 november 2007 13:24]

Ik ben hééééel gewoon mag ik wel zegen, maar Ultimate wil ik toch wel. :)
Waarom dan? Dat betekent dat je alleen maar heeeeel veel extra betaalt voor opties die je nooit gebruikt. Dat is gewoon een slechte aankoop en dat is je eigen schuld.
Is dat zo? Zonder Ultimate mis je juist een paar van de beste features van Vista kun je beter stellen volgens mij. Namelijk Bitlocker encryptie en Complete PC Backup and Restore. Windows Fax and Scan is natuurlijk ook niet slecht voor de thuisgebruiker evenals de Ultimate extra's (die er nog nauwelijks zijn).

En zakelijke gebruikers missen weer een paar van de leuke multimedia dingen die Vista boven XP heeft zoals Media Center en Movie Maker... en Bitlocker lijkt me ook wel handig voor bedrijven.

vergelijking versies
Waarom? Omdat je alleen de Premium en Business editions mag downgraden naar XP :(
Echter ben ik ook nog steeds van mening dat nog meer mensen een officiële versie zullen kopen als microsoft lagere prijzen zou hanteren.
Hoezo te duur? Ik vind zeker de OEM helemaal niet te duur je moet ook in het hoofd houden dat je het OS 5 jaar gebruikt.
Maar iedereen die ik ken schrikt als ze zien wat ze voor Vista ultimate
Ik vraag me af of het wel zinvol is dat Jan met de Pet/Nien uit Assen Vista Ultimate koopt. Ze zullen genoeg hebben aan Home Premium.
Ik vraag me af of het wel zinvol is dat Jan met de Pet/Nien uit Assen Vista Ultimate koopt. Ze zullen genoeg hebben aan Home Premium.
Dat is dus ook een enorme verbetering met XP.
Er is nu een home en een home premium versie waar iedere beetje computeraar in 2002 nog een relatief dure XP proffesional wilde hebben omdat de home versie te uitgekleed was.
Pas later kwam er een zeer succesvolle XP MCE editie en MS lijkt juist daarvan geleerd te hebben en dat als de basis voor een home premium versie genomen te hebben
ik ben het eens met diegenen boven me. Ik hoor vaak genoeg van mensen dat ze Vista Ultimate gekocht hebben, en altijd vraag ik hun of ze die specifieke extra features uberhaupt wel gebruiken om de extra investering te verantwoorden.
Punt is dat als je Home Premium neemt, je geen Remote Desktop hebt, wat lastig is als je op afstand regelmatig op een andere PC moet inloggen.
Persoonlijk laat ik Vista voorlopig links liggen, misschien als SP2 de performance issues fixed en ze eindelijk het wisselkoers-verschil tussen de dollar en de euro fatsoenlijk doorrekenen.
Als mensen de hele tijd een remote desktop nodig hebben, hebben die mensen volgens mij een probleem met het beheer van hun files. Of hebben ze een laptop nodig.
Verder zijn remote desktop gebruikers voornamelijk zakelijke gebruikers of geavanceerde gebruikers die uberhaupt geen Home Premium hebben maar een andere editie die door de zaak wordt betaald.
Maar iedereen die ik ken schrikt als ze zien wat ze voor Vista ultimate of Office 2007 Enterprise moeten neertellen. Vooral office met Access er in er veel en veel te duur.
Reden te meer om OpenOffice.org te gebruiken! Kost niks, is prima compatibel, en werkt prima! En je hoeft ook nog eens niet bang te zijn voor de BSA ook nog.
draai nog altijd illegaal en heb nooit echt last ondervonden van wga.
je hebt hier naar mijn idee de verkeerde mensen mee.

heb al bij verschillende mensen gezien dat ze bij hun legale windows wga gezeik kregen.
inderdaad ik heb eenmalig de vista ultimate 64bit van muiz er op gezet:
-ik kan alle updates downloaden zonder gezeik
-ik heb geen last van uac
-geen last van wga

mijn andere systeem waar ik vista home premium voor gekocht heb heeft daarentegen wel last van uac en wga.
UAC heeft helemaal niets met activatie of WGA te maken. Als je dat uit wil zetten (wat onverstandig is, maar goed) dan kan dat net zo goed in een legale versie van Vista.

[Reactie gewijzigd door Maria_von_Trapp op 26 november 2007 13:31]

als ik in de legale versie uac uitzet krijg ik elke keer als ik hem aanzet een melding dat ik de beveiligings instellingen moet controleren.
en wie zegt dat het onverstandig is om uac uit te zetten: je krijgt zoveel meldingen van uac dat je na een tijdje overal ja op klikt en dan werkt het dus averechts :Y)
Nouja, ben je een tweaker of niet. Dit is wel héél simpel.

melding, beveiligingscentrum, ring a bell??

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 26 november 2007 13:50]

Dus je wil zeggen dat het een goed idee is om altijd als Administrator te draaien?

En waar krijg je zo vaak meldingen van? Ik zie ze namelijk zelden. Misschien eens in de twee weken. Of installeer je iedere dag nieuwe drivers of applicaties?

[Reactie gewijzigd door Maria_von_Trapp op 26 november 2007 13:47]

En dat heeft er niet mee te maken dat mensen nu vista op een Windows XP pc gaan zetten, die dus al legaal was?
Ik weet dat er deals bestaan om te upgraden naar vista, als je in het bezit bent van een legale XP, maar dat zal niet iedereen doen.
ik denk dat het dan eerder te maken heeft dat nu ook de stekker uit autopatcher is getrokken. ik vond het persoonlijk een erg handig proggie. bij een verse install gelijk alle patches in een keer installeren.
Ik betwijfel dat autopatcher door zoveel mensen gebruikt werdt dat ze voor zo'n stijging in de verkoop van Windows hebben gezorgd.
Ik gebruik nu een MSDN versie :P, maar ik denk dat als de prijzen worden worden gehalveerd, en voor sommige dingen tot 75 procent eraf de verkopen echt zullen stijgen. Helemaal software als office zijn gewoon veel te duur voor particulieren. Ik gebruik trouwens ook openoffice sinds kort. Bevalt me net zo goed :) .
idd, daar komt nog bij dat Office een hoeveelheid features heeft die de gemiddelde gebruiker nooit zal gebruiken. Je hebt wel MS Works die soms bij nieuwe PC's geleverd wordt, maar dat was (als ik het me goed herinner) weer wat teveel gestript.
Ik had toevallig een legale Works door aankoop van een PC. Ik heb het vergeleken met een Word.

Ik kwam tot de conclusie dat Word en Excel niet nodig waren. Toegegeven, er missen wat dingen, maar toevallig heb ik die niet nodig. Works is eigelijk alles wat je nodig hebt als je niet veeleisend bent. De extensies zijn soms net iets anders: de spreadsheet heeft een andere extensie dan Excel, dat zou sommige ontvangers van email kunnen verwarren. Maar is het is wel 100% compatibel en probleemloos te bewerken voor iemand met Excel.

Openoffice had ook gekund, maar had Works al gratis bij een aankoop, maar het kan er goed mee door. Ik heb natuurlijk wel een recente versie van Works (voor Vista). Ik kan mij oudere versies herinneren, die waren niet zo knap en er zat vaak geen spreadsheet bij. Works heeft nu dus wel een spreadsheet en dat heeft mijn mening ook positief beinvloed.

Legaal is echt makkelijker, maar ik koop dan ook alleen wat ik echt nodig heb en dan alleen OEM (in de praktijk heet dat: geen support). Dan vallen de kosten wel mee. Bovendien goed kiezen: een Office is al gauw 3x zo duur als een Works en voor een hoop mensen niet nodig. Works kost amper 60 euro en dat had ik er denk nog wel voor over gehad, nu ik het geprobeerd heb.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 26 november 2007 14:05]

Ik kan mij oudere versies herinneren, die waren niet zo knap en er zat vaak geen spreadsheet bij.
Dan moet je je al heel oude versies van Works herinneren. De works waar ik nog veel mee gewerkt hebt (versie op windows 3.11) had al een spreadsheet, en dat is toch al een hele tijd geleden.

Jammer genoeg heeft MS geen office suite met alleen Access en Outlook, gezien dit de enige twee onderdelen zijn die ik effectief gebruik. En beide los kopen kost al zoveel als een suite met Word en excel erbij :(