Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Microsoft heeft meer informatie vrijgegeven over wat bezitters van een nog niet geactiveerde versie van Windows Vista kunnen verwachten, als de nieuwe versie van wga na het installeren van SP1 in werking treedt.

Vista WGA checkAlex Kochis, wga-specialist van Microsoft, legt op zijn blog uit hoe het nieuwe activatieproces eruit komt te zien. Nadat de periode waarbinnen nog niet gevalideerd hoeft te worden, is verlopen, krijgt de gebruiker een activatiescherm te zien als hij zich aanmeldt. Na vijftien seconden kan hij ervoor kiezen om pas later te activeren. Doet hij dat, dan kan hij Vista gewoon blijven gebruiken, maar wel met een zwarte bureaubladachtergrond. Gebruikers kunnen de achtergrond wel veranderen, maar elk uur zet Vista deze weer op zwart, waarbij het systeem een melding geeft dat Windows geactiveerd moet worden. Dat SP1 voor Vista een einde maakt aan de 'Reduced Functionality Mode' maakte Microsoft begin december vorig jaar al bekend.

Bezitters die het activatieproces van Vista via de 'oem bios'- of 'grace timer'-hack omzeilen, zullen merken dat SP1 deze exploits ongedaan maakt, aldus Kochis. Systemen met de 'oem bios'-exploit krijgen pas na vijftien dagen de melding dat ze moeten activeren; dat is een gevolg van de manier waarop de activatie voor oem-partners is geregeld. Vista-installaties met de 'grace timer'-hack tonen na de SP1-update wel direct de melding. Later deze maand gaat Microsoft een update via Windows Update verspreiden die de betreffende exploits, los van SP1, detecteert en de gebruiker attendeert op hun aanwezigheid. In eerste instantie zal een verwijderapplicatie apart worden aangeboden, maar in een later stadium worden de detectie en de verwijdering samengevoegd.

Vista SP1 WGA Desktop Vista SP1 WGA Detectie Vista SP1 WGA Activatie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Ik begrijp een ding even niet, iedereen hier is zwaar tegen dit systeem, want ''Microsoft zit in je systeem te zoeken etc.'', maar als je een legale versie hebt is er toch niks aan de hand?

Niet dat ik helemaal legaal ben, maar dat is meer omdat ik ooit XP Home op mijn P4 had (OEM) en na een HDD upgrade de klantenservice weigerde een serial te geven, ik heb gewoon even rustig uitgelegd dat ik hier dus geen zin in had en ik dan maar meteen de Pro installeerde, heb dit ook gedaan en draai hem nu al een tijd, ''een'' (mag natuurlijk niks zeggen) crack maakt hem permanent genuine, die crack komt langs elke validatie zelfs de eigen tools van M$ bestempelen mijn 100% illegale als 100% legaal.

Goed nu even terug naar Vista, ik heb dit geprobeerd (timerstop), en vind niet dat het de paar honderd Euro verdient, ik als 15-jarige vind dat te veel voor een systeem wat brakkig is, het uiterlijk spreekt me enorm aan, en probeert me over de streep te trekken om naar Vista te gaan, maar prestaties/stabiliteit is een ramp.

Ik ben zelf wel voor een eventuele abbonementsvorm, voor een vijfje er maand hoor je mij niet klagen (wel Ultimate dan)...

Maar ehm... zoalang het niet werkt zoals XP gebruik ik liever dat geld voor een GraKa...
Vista is niet brak, de mensen die hem verkloten zijn brak. Enige gebruiker met wat ervaring kan vista perfect draaien, stabiel, veilig én snel. Net na zijn release was hij idd vrij labiel maar na een trein vol patches en updates kan ik gerust zeggen dat vista heel soepel loopt nu. prestaties/stabiliteit is een ramp... installeer em dan ook niet op je pc van 3 jaar oud...

Mensen met zero computerkennis zullen altijd klagen dat een OS slecht is omdat ze het zelf naar de zak helpen. Je moet niet denken dat ubuntu plotseling eht beloofde land is voor een noob, die zal evenzeer ubuntu of OSX of Windows naar de knoppen helpen
maar je kan als als ik het goed begrijp nu toch gewoon mits je een illegale versie hebt er voor kiezen om geen updates te installeren die als patch het wga om zeep helpt en sp1 is toch geen verplichting.
Ik bedoel men heeft nog altijd de keuze vrijheid om te bepalen of je een update wil installeren.

Zolang die patch niet verplicht wordt geinstalleerd, kan je nog steeds de wga omzeilen, als het nu geactiveerd is.

ze zouden iets moeten vinden die zonder tussenkomst van de gebruiker de patch op je pc installeert, maar ja dat zal wel weer niet mogen vanwege de keuzevrijheid vande gebruiker

[Reactie gewijzigd door Paradox270863 op 23 februari 2008 00:01]

Wat er mis is met linux? Games zijn vrijwel een no go. Driverondersteuning is een drama bij ATi grafische kaarten. MS Office bestanden zijn niet probleemloos uitwisselbaar met een linux systeem dus even thuis een verslag afwerken en vervolgens op je werk openen is een no go. Men moet opnieuw leren werken met open office. firefox, en de emailcient. Voor een HTPC zijn er nog geen feilloos werkende alternatieven onder linux. Het ene linux systeem werkt met apt de ander met yum en weer een ander met yast dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Wil je al je functies van je geluidskaart gebruiken zijn er weer geen drivers voor ontwikkeld of slechts met beperkte functionaliteit.

Nu zijn al die probleempjes tegenwoordig goed op te lossen. Maar toch levert het voor 90% van de mensen een te hoge overstap drempel op. Vooral voor gezinnen met schoolgaande kinderen is linux het net niet...

Ik ben het er wel mee eens dat het voor de Tweaker een serieus alternatief is. Het is stabiel systeem met eindeloze mogelijkheden als je er tijd voor neemt om je erin te verdiepen.
De ''OEM crack'' werkt nog gewoon op SP1.
Ze kunnen dit volgens mij ook niet disablen, aangezien ze dan alle OEM gebruikers (van acer,hp,dell enz) uitschakelen.
De emulatie kunnen/mogen ze niet eens zien, dan zou microsoft je disk scannen dus dat mag al helemaal niet.
Als het op een of andere manier wel mogelijk is om de emulatie van de bios te detecteren kan je altijd nog zelf nog je bios aanpassen om te zorgen dat microsoft ziet je die licentie bij je pc kreeg, alle serials van de fabrikanten zijn namelijk hetzelfde (per fabrikant).

De echte piraten komen hier altijd mee weg dus, weer een zinloze zet van microsoft?
De ''OEM crack'' werkt nog gewoon op SP1.
Ik weet niet waar jij precies je informatie vandaan haalt, maar ik kan je toch met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid melden dat dat foute informatie is.
Ze kunnen dit volgens mij ook niet disablen, aangezien ze dan alle OEM gebruikers (van acer,hp,dell enz) uitschakelen.
Zoals un1ty netjes heeft uitgelegd is dit niet het geval. Het klopt inderdaad dat de OEM Bios Crack zich hetzelfde voor doet als die van HP, Acer, etc maar dit emuleert hij. (Het heet niet voor niets een Bios Emulator) Het enige wat Microsoft hoeft te doen is kijken in de map System32 en het bestandje royal.sys te verwijderen en je bios crack is gedisabled.

De Crack zelf zal inderdaad blijven werken, hij zal iedere opstart netjes weer de bios emuleren, maar omdat het bestand royal.sys niet langer bestaat zal Windows zich niet activeren.

Zoals ook eerder is gemeld doen HP, Acer, Dell, etc het anders via een zogenaamde SLIC Bios. Het zogenoemde System License Certificate (SLIC) zit in je bios en bevat een OEM (Original Equipment Manufacturer) sleutel (niet echt een sleutel, meer een marker / markeerpunt). Via een technologie die SLP 2.0 (System Locked Preinstallation) wordt genoemd kan Windows Vista communiceren met deze sleutel in de Bios en zodra jij een juiste kopie sleutel invoert (de SLP Public Key) wordt deze marker geactiveerd. Zodra de SLIC Bios actief wordt, communiceert deze weer met een OEM Certicate wat in je Windows zit gebakken en deze activeert op zijn beurt Windows Vista.

Vooral de OEM Certicate is heel lastig om aan te komen, alleen de grotere computer producenten krijgen er een. Deze is speciaal door Microsoft gesigned en kan niet zomaar worden nagemaakt. Dat is de reden dat de crack ook maar een bepaalde bios emuleert, om de juiste bios bij de juiste OEM Certicate te krijgen.
De emulatie kunnen/mogen ze niet eens zien, dan zou microsoft je disk scannen dus dat mag al helemaal niet.
Hoezo niet?! Hoe denk jij dat Windows Vista's Auto Update Manager detecteerd of jij updates nodig hebt of niet? Hoe denk jij dat WGA ziet of jij een legale versie van Windows hebt?!

Nee, zodra jij de licensie van Windows Vista accepteerd geef jij enige vrijheid uit handen. Alle bestanden op je pc mogen in princiepe onderzocht worden door een programma mits jij daar toestemming voor geeft. Voor Windows Vista heb jij toestemming gegeven dat het zichzelf mag beschermen en dus mag kijken of het nog wel in de originele staat aanwezig is. Dus controleert het de bestanden in de map C:\Windows\ regematig en als het dus een bestand vind dat op de 'blacklist' staat wordt het verwijderd en krijgt de gebruiker een meldig.
Als het op een of andere manier wel mogelijk is om de emulatie van de bios te detecteren kan je altijd nog zelf nog je bios aanpassen om te zorgen dat microsoft ziet je die licentie bij je pc kreeg, alle serials van de fabrikanten zijn namelijk hetzelfde (per fabrikant).
Klopt, die methode bestaat al en wordt al uitgebreid geexploid. Maar waar je aan moet denken is dat deze methode zeer veel werk zal kosten, je moet namelijk zelf een bios pakket gaan samenstellen. Dit kan aan de hand van het aanpassen van een bestaand pakket, door de SLIC toe te voegen, of door er zelf een te maken. Hoe dan ook een 'simpele' eindgebruiker zal dit niet kunnen en is dus eerder geneigd om toch een legale versie te kopen en dat is precies wat Microsoft wil bereiken.
De echte piraten komen hier altijd mee weg dus, weer een zinloze zet van microsoft?
Echte piraten komen overal mee weg, geen software kan niet worden gekraakt en dus ook deze methode zal weer worden omzeilt. Alleen moet je er rekening mee houden dat er een groot deel van de computergebruikers mee wordt ontmoedigd. Een in verhouding 'simpele' computergebruiker installeert wel een Bios Emulation Crack, omdat het 3 klikjes zijn en je bent klaar, maar gaat niet zijn eigen bios maken, omdat dat te ingewikkeld is.

Dit betekent dat uiteindelijk de echte 'piraten' de enige zijn die een gehackte Windows gebruiken. Zelfs al zouden ze pre-made biosen gaan uitgeven, dan zal een eindgebruiker het niet zomaar gebruiken, omdat bios flashen enige computer kennis vereist (zo niet durf om je bios te flashen).

Conclusie: Het is uit Microsofts oogpunt best een goede zet. Het zal jammer zijn voor iedereen die denkt weg te komen met een OEM Bios Crack, maar ergens geef ik Microsoft gelijk voor hun zet. Ik denk namelijk dat niemand hier zou willen dat bijvoorbeeld hun huis wordt leeggehaald als je weg bent, dus doe je je deur op slot en je ramen dicht. Ik denk dat je het bij Windows hetzelfde moet zien, ze doen gewoon deuren en ramen dicht zodat je minder gauw iets 'steelt'.
Er is al een hele tijd een bootloader voor vista beschikbaar, die geladen wordt in de mbr. Deze heeft geen royal.sys en is geen driver binnen vista. Sp1 werkt hier uitstekend mee.

Het activeren van vista met die bootloader is ook een fluitje van een cent, er zijn diverse GUI interfaces in omloop die alles voor je regelen.

De timer en de bios driver hack zijn dan misschien om zeep, maar deze beslist niet.
Men gaat wel door met kraken ed. Let er wel even op of je echt geen royal.sys hebt! Op mijn Vista x64 heb ik hem nl niet in System32, echter wel een Royal86.sys in SysWOW64.
Niet echt zionloos. Heb je eng idee wat je zelf allemaal al gezegd hebt om de illegale versie nog aan de praat te houden? Het wordt steeds moelijker en de gewone mens zal vroeg of laat het bijltje er alsnog bij neer gooien.
Bullcrap... Ik heb al langer dan 15 dagen SP1 met een oem bios hack en heb nog nergens last van gehad. Het gaat hier om Vista X64 engels.

Het zou kunnen liggen aan het feit dat ik niet de officiele SP1 heb maar die voor Technet abbonees van de nieuwsgroepen heb geplukt misschien, maar het verhaal gaat dus zeker niet voor iedereen op.

Ik kon zelfs met Vista X64 SP1 de ultimate extra's zoals dreamscene gewoon netjes via WindowsUpdate downloaden.

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 22 februari 2008 12:29]

Ik lees hier toch duidelijk:
Later deze maand gaat Microsoft een update via Windows Update verspreiden die de betreffende exploits, los van SP1, detecteert en de gebruiker attendeert op hun aanwezigheid.
De patch is dus niet integreert in SP1 zoals jij suggereert, maar een aparte patch.
Ik denk dat die patch los van SP1 kan worden gedownload eigenlijk. het zou wel heel dom van MS zijn op de manier die jij denkt iig. Windows update niet automagisch laten updaten, SP1 er op knallen, de rest buiten houden..

Dus ik denk dat de patch EN in SP1 zit EN apart wordt verspreid voor de mensen die nog niet over willen op SP1.
Aangezien SP1 al RTM is gegaan lijkt het mij niet dat die patch integreert is.
En ik lees toch duidelijk:
Bezitters die het activatieproces van Vista via de 'oem bios'- of 'grace timer'-hack omzeilen, zullen merken dat SP1 deze exploits ongedaan maakt, aldus Kochis.
Alleen wordt de update _ook_ los van SP1 via windows update verspreidt, voor degenen die SP1 niet willen installeren.
Waarschijnlijk wil de M$ nu weer de grootschaligheid illegale vista's reduceren :Y)
Ten eerste is het MS en niet M$. Daarnaast, als je zo perse Windows Vista wilt hebben, waarom koop je deze dan niet gewoon? Duur vind ik echt zo'n onzin. Voor de meeste mensen is een avondje stappen echt meer geld in vergelijking met de eenvoudigste Vista versie.

En daarnaast, je -hoeft- niet perse Windows Vista te draaien. Er is een zeer grote kans dat de computer die je kocht met XP kwam. Die kun je nog prima blijven gebruiken. En als je echt geen cent voor een OS over hebt kun je altijd nog Ubuntu of een andere Linux distributie gaan gebruiken. Verreweg de meeste dingen kun je daar ook gewoon mee en op sommige punten is het nog een beter OS ook.

Wil je toch perse Vista? Wees dan een man (of vrouw :P) en koop deze gewoon netjes.
Sorry man maar als student heb ik NOOIT meer dan 90¤ op zak hoor, windows is bij mij het duurste element van mijn pc, het duurste stukje software dat ik heb!

Ik vind dat MS Vista zou moeten verkopen voor ¤50-60, ¤100 is en blijft onredelijk: vrijwel alle pc-producten zijn in prijs gedaalt, en dalen nog altijd, voor zover ik me kan herriner is dat windows producten nooit gebeurt, MS blift vasthouden aan die +¤100 bedragen...

En vooruitgang??? Veel mensen zijn het met me eens als ik zeg dat Windows xp ook nog perfect werkte en dat Vista wat teveel/ te zwaar is voor de gemiddelde man/vrouw...

Oh ja kan MS hun afgedangte producten(lees windows Xp) ook nooit in prijs laten zakken zoals producenten van hardware dat doen? Dat zou de prijs van een gewone budget pc al met ¤50 laten zakken!
En dan nog behoor je deze software gewoon legaal te kopen. Je had ook genoeg geld om een PC te kopen.
Als je vista zo zwaar vind dan moet je gewoon bij XP blijven.

Verder kunnen de meeste studenten bij surfspot erg goedkope software kopen (vista + office 2007 is daar voor mij bijvoorbeeld 25 euro)
wat loop je nou te zeuren, je kan vista, business upgrade dat dan weer wel, voor ¤50 euro kopen via surfspot
Microsoft kennende zullen overige updates dan misschien ook niet meer installeren omdat die weer afhankelijk zijn van het feit dat die update is geďnstalleerd.
ik dus ook, ik kon m zelfs valideren :S
maar hebben ze alles al gelanceerd, of staan ze nou in de startblokken om dit te doen>?
Dat boeit eigenlijk niet... Als het bij ons na 15 dagen nog werkt zal het in onze versies van Vista of de SP niet zitten. Wellicht dat het met een extra update alsnog wordt geactiveerd maar die zal je dan toch eerst moeten downloaden en installeren.
Ik heb ook Windows Vista Engels 64 bit + SP1.... Met die GRUB BIOS hack..... Werkt perfect....

Alleen dit: Op alle pc's die deze hack hebben krijgen dezelfde product-id.... 8987-OEM-*******-00031.

Ook de sterretjes zijn bij mij hetzelfde ;)

Nu is mijn vraag ook, zal dit nummer ook geblokeerd worden? Of hebben de echte ASUS OEM vista's OOK deze ID?

Er staat BTW inderdaad een "grldr.sys" op de C-root. Als je die verwijderd dan werkt de hack niet meer. Dus een simpel batch bestandje kan die grldr bestandje al weg halen ......
Met als nadeel dat de personen die bijvoorbeeld met linux werken weer de dupe worden...

maar ja als ik de verhalen die hier worden rond gestrooid mag geloven dan maakt microsoft het niet...

alhoewel als je SUSE naast Windows draait je behoorlijk kan balen...

Dus eigenlijk kun je het bestand niet weghalen, omdat anders legitieme gebruikers de dupe worden
Ik zal in VMware de datum/tijd eens vooruit zetten en kijken wat er gebeurt met mijn (test) installatie...
Ik vindt dit een goede zet, gebruikers die iligale software gebruiken, moeten ze eigenlijk nog harder aanpakken. Het beste zou zijn dat ze als Vista na 15 dagen niet is geactiveerd, Windows niet kan worden gebruikt (op het activeren na dan) en pas na het activeren van Vista weer de "functionaliteit" van dit besturingsysteem weer kunnen gebruiken.

Ik kan mij zo boos over dit onderwerp maken, waarom betalen sommige mensen de volle poen, wat bij M$ nogal wat is, en gebruiken "piraten" een iligale versie, alleen dan met zwarte achtergrond.
Als je mainstream monopolist bent en je durft 300 euro voor een besturingssysteem te vragen vind ik zeker zo verwerpelijk als illegale software. Zeker als je door met de tijd mee te kunnen gaan, zo goed als gedwongen wordt je systeem ieder 3 jaar te upgraden. ( OEM is goedkoper, maar als je een essentieel component wijzigt mag je een nieuwe versie van het OS gaan kopen )

Ik snap bijv niet waarom MS niet gewoon een besturingssyteem introduceert op basis van abbonementsvorm waarbij je zeg maar tussen de 15 en 30 euro per jaar voor betaald. Na een jaar blokkeert dan je systeem tenzijde je 'm unlocked. Ik ben zo naief te denken dat hiermee de illegailteit af zal nemen.

Het Windows Genuine gebeuren vind ik ook verwerpelijk: "We behandelen u als een potentiele crimineel, maar als u niks te verbergen heeft hoeft u zich geen zorgen te maken". Waarom moet iemand bij (bijna) iedere update aan tonen dat ie legaal windows draait? Ik prefereer dan toch het Nederlandse rechtsysteem waarbij de beschuldigende partij zal moeten aan tonen dat jij iets fouts gedaan hebt & niet dat jezelf continu je onschuld hoeft te bewijzen.

edit: @Tsurany:
MAW, jij bent zo'n iemand die alles gratis en goedkoop wilt en vind dat als iets te duur is je het gewoon mag jatten.
Waar beweer ik precies dat je het gewoon mag jatten? Ik geef aan dat ik Microsofts handelwijze net zo verwerpelijk vind als illegaal Software gebruik . Waarom kan een volledige Linux versie met veel extra software wel voor een paar tientjes over de plank, terwijl hun marktsegment veel kleiner is? Waarom moet ik nieuwe hardware aanschaffen wil ik van Vista's & directX 10 gebruik kunnen maken?

@Tsurany :
Heeft niks met rechtsysteem te maken, als jij gebruik wilt maken van nieuwe functies moet je even aantonen dat je betaald hebt, te vergelijken met garantie in de winkel waarbij je een bon moet laten zien
@ Pingwin :
Als ik in de trein zit moet ik ook mijn kaartje aan de conducteur laten zien. Die hoeft echt niet te gaan bewijzen, zonder mijn medewerking, dat ik geen kaartje heb en dus iets fouts aan het doen ben.
Nee, slechte vergelijkingen. Het is hetzelfde als een conducteur je niet alleen om je kaartje vraagt (dat is nl. onderdeel van zijn functie) maar ook iedere keer om een betalingsbewijs van je kaartje, of een agent die je zonder reden op straat aanhoudt en je vraagt je te legitimeren.
Laat MS ervoor zorgen dat illegaal installeren moeilijker maar vooral onaantrekkelijker wordt (door er voor een doorsnee mens fatsoenlijk bedrag voor te vragen of een abonnementsvorm) , maar ga mensen die legaal te werk zijn gegaan niet lastig vallen met dit soort pesterijen.

Met de instelling: "wie niks te verbergen heeft moet maar met de billen bloot", ben ik het volstrekt oneens, maar het wordt ons in deze maatschappij meer en meer opgedrongen.

[Reactie gewijzigd door vladimirP op 22 februari 2008 19:26]

MAW, jij bent zo'n iemand die alles gratis en goedkoop wilt en vind dat als iets te duur is je het gewoon mag jatten. Dit zijn namelijk typisch de uitvluchten die je overal op internet tegenkomt en het is naar mijn mening gewoon aanstellerij. 300 euro voor een systeem dat je soms wel 4 uur per dag gebruikt, is dat echt zo duur? Als je ziet hoelang microsoft bezig is met support geven dan vind ik het helemaal niet duur. Als je ziet dat mensen wel 50 euro aan een game uitgeven waar je misschien maar 40-50 uur speeltijd uithaalt maar voor iets dat je 4000 uur gebruikt (4 uur per dag, 3 jaar lang) is 300 euro weer te duur. Snap echt niet wat het probleem is, uit eten gaan 5 keer in die 3 jaar is hetzelfde bedrag, maar daar krijg je veel minder voor terug.

En dat gezeur dat je moet bewijzen dat je een legale windows versie hebt lijkt me niks meer dan normaal, het is een check die nog geen minuut duurt en waar je amper last van hebt. Heeft niks met rechtsysteem te maken, als jij gebruik wilt maken van nieuwe functies moet je even aantonen dat je betaald hebt, te vergelijken met garantie in de winkel waarbij je een bon moet laten zien dat je het apparaat daadwerkelijk gekocht hebt.
gadver man werk je voor microsoft ofzo? of een fanboy?
ik zou me eerder afvragen waarom iemand (buiten met als reden de hype, look , of met een nieuwe pc) we vista zou kopen. Ik heb een legale copy, en geloof me als ik zeg het is het niet waard en ik zou veel liever nog een copy v xp hebben gehad.

en ja voor een typische gebruiker is 300 euro veel geld , jij mag dan geld zat hebben ik niet. en ik heb helemaal geen probleem met piraten het is hun keuze en ze moeten er een gedeelte extra moeite voor doen en zullen in de toekomst waarscheinlijk ook wat sp's moeten missen.

en nee ik heb ook niet het geld om veel games te kopen of een dure console ...
en sorry dat dat me ook al precies niet meer gegund is ...

ik doe net als de meerderheid : download en probeer eerst bevalt het me dan spaar ik en ga ik het kopen. en ik heb spijt dat ik dit met vista ook niet heb gedaan want dan had ik het nooit gekocht!
Geen fanboy, werk ook niet voor microsoft. Maar ik word wel gek van al die aanstellerige mensen die denken altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te mogen zitten. 300 euro is veel geld, maar wel een investering voor 3-4 jaar, zelfs langer als je niet veel eisen hebt. Is dat nu echt te duur? En als je dat niet kan missen, dan neem je toch een alternatief? Als je een mp3 speler van 300 euro niet kan betalen neem je er een van 30 euro. Enkel in dit geval is het zo dat als je het niet kan betalen je het je maar moet toe eigenen door het gewoon te downloaden en wat cracks te gebruiken, daar zit toch wel effe het verschil.
@Tsurany, jij vindt dat dus een laptop maar weer ¤30.000 moet gaan kosten. Want ik vindt dat dan de hardware waar ik zo'n 30.000uur gebruik van maak dan wel iets meer waard.
Tussen 30.000 en 300 euro zit een enorm verschil, factor 100 duurder. Beetje redelijk zijn kan geen kwaad. Een laptop geef je zoveel aan uit omdat je het vaak gebruikt en je het nodig hebt, waarom zou dat bij een OS anders zijn? Tuurlijk als een OS 1000 euro zou kosten dan zou dat ook abnormaal zijn, maar door marktwerking zal het nooit zo duur worden, maar 300 euro en zelfs een stuk minder voor een basis versie, hoeveel is dat nou? Mensen geven per jaar meer uit aan uit eten gaan of aan luxe hapjes of snacks. Sorry maar ik vind het gewoon aanstellerij in dit geval, microsoft heeft ook hun kosten, is er ook werk aan kwijt en levert ook support, dan mag je er ook gewoon geld voor vragen.
Bevalt dat je niet? Stap over naar open source, keuze genoeg. Maar nee, moeite doen of andere software opgeven kan natuurlijk ook weer niet.
De vraag is natuurlijk, hoe redelijk is 300 euro ? Jij meet dat op basis van wat het persoonlijk voor jou waard is en vind op basis van een persoonlijke analyse 300 euro voor iets wat je een aantal jaren gebruikt niet duur.

Ik vind de tijd dat ik iets gebruik geen goede maatstaf voor wat iets waard is. Een pen gebruik ik misschien ook wel een jaar toch wil ik daar geen 100 euro voor betalen.

De prijs moet ook in relatie staan tot de kosten om het product te produceren en ondersteunen. Vooral bij monopolisten is die balans vaak niet in evenwicht, getuigen ook de enorme winsten die Microsoft in de afgelopen 20 jaar heeft behaald.

Overstappen naar opensource is in veel gevallen geen optie, omdat bepaalde functionaliteit nou eenmaal niet beschikbaar is in opensource. Wat alleen maar weer bevestigd dat Microsoft in een monopolie positie zit.
Voor een pen zijn niet een gigantische hoeveelheid mensen jaren aan het werk geweest waar ook salarissen voor betaald moeten worden.
Natuurlijk is tijd niet alleen een goede maatstaf, er zitten een hoop haken en ogen aan als je het alleen op tijd gaat baseren. Maar ik ben het gedeeltelijk absoluut wel eens met Tsurany.

Misschien dat het wel iets minder mag dan 300 euro [sowieso de OEM versies kosten je nog niet eens 1/3e van de prijs] maar gezien de effort, de support, netjes de patches mag er best wel wat voor worden neergeteld.

Zeker ook omdat het altijd zo makkelijk illegaal te krijgen is geweest zit er bij veel mensen een bepaalde tegenstand om er nu ineens voor te moeten betalen. Of het zit 'gratis' bij je PC of je kon de nieuwste versie downloaden/bij de buren halen.

Buiten dat, als je kijkt hoeveel mensen Windows illegaal draaien houdt dat de prijs ook weer hoog, omdat ze er wel aan moeten verdienen omdat er zoveel mensen zijn die WEL support krijgen maar NIET betaald hebben. Als iedereen netjes z'n windows zou kopen zou de prijs ook lager zijn. En natuurlijk, je kan het ook omdraaien, als windows minder duur was zouden meer mensen het kopen.

Bottom line, zo'n heel team van developers jaren aan het werk op een product dat voor een redelijk groot deel herschreven is, wat je dagelijks gebruikt, wat blijkbaar dus ook meer en betere functionaliteit heeft [wat je zelf zegt] dan de opensource varianten, mag best wat voor betaald worden. Koop een OEM versie, dan ben je net zoveel geld kwijt als voor bijv. Norton Internet Security maar de functionaliteit is eindeloos meer.

Persoonlijk vind ik 300 euro niet onredelijk voor zo'n product. Als ik het geld niet heb dan blijf ik nog even hangen op Windows XP. Werkt ook prachtig, niemand verplicht je om te upgraden voor 300 euro. Je wordt ook niet verplicht om een nieuwe auto te kopen als je andere auto het nog prima doet?
Als ik in de trein zit moet ik ook mijn kaartje aan de conducteur laten zien. Die hoeft echt niet te gaan bewijzen, zonder mijn medewerking, dat ik geen kaartje heb en dus iets fouts aan het doen ben.
De royal.sys en de timer zijn dan misschien om zeep, maar de bootloader die al tijden in omloop is en die geen drivers/andere bestanden in vista heeft, werk nog steeds perfect.

Het installen van die bootloader is ook een fluitje van een cent want er zijn diverse GUI interfaces in omloop die dit erg simpel maken.

Sp1 werkt hier uitstekend mee, ook na 2 weken.
Wat ik nou niet snap is dat zoveel mensen nog illegaal bezig willen zijn, als er al een goed alternatief is ... tada... "linux", in diverse smaken. En Ubuntu is misschien wel de meest vriendelijke voor computer analfabeten. Draait ook bij m'n schoonmoeder.
jongens wat mis je nou met linux, niks toch? Foto- en videobewerken, programmeren (eclipse) etc alles is mogelijk. Speel je spellen gewoon op je PS3 of Xbox en je mist niks.
Erger nog, na een tijdje gebruik wil je niet eens meer naar die brakke zooi terug. En mocht je niet tevreden zijn met de gratis programma's dan zijn er ook nog uitstekende betaalbare programma's beschikbaar. Bovendien draait Photoshop CS prima onder wine. Ook over je belasting aangifte hoef je je geen zorgen te maken.
Wie zoveel problemen heeft met Windows en er niet voor wil betalen zou dus gewoon het enig juiste moeten doen. Wissen die illegale sh!t en linux erop.
eh...

DX10?
Games?
bepaalde software die niet draait onder linux?

Beetje verder kijken dan je wapper desktop..
Jemig, hoeveel poen besteed Micrsoft aan dit gedoe? Kunnen ze niet net zoals Apple (geen serials nodig) gewoon de hele activatie wegdonderen en hun energie in een OS steken dat gewoon werkt? Als systeem admin wordt ik gek van alle activatie handelingen en het intypen van codes (ja, je KAN natuurlijk ook alles unattended doen maar daar gaat het hier niet om).
Om te zorgen dat Vista zo goed zou werken als OSX moet MS z'n OS compleet opnieuw opbouwen en er de komende 10 jaar dedicated aan werken, incl. betatesting. Want na een lange tijd XP is er dus maar weinig verbeterd aan Vista, als ik de mening van diverse mensen hier hoor.

Wat ik denk is dat ze dit poen willen uitgeven omdat ze daar ooit eens mee zijn begonnen in de hoop dat het zou werken. Nu, zoveel jaren later schijnt het dus nog niet te werken. Wat doe je dan als bedrijf, hou je vol of stop je? Dan zou je toch weer je OS moeten gaan toetakelen/slopen. Maar dat boeit niet genoeg, want ze denken werkelijk dat het ze uiteindelijk zal lukken. Alleen wanneer he? ;)
Om OSX te gebruiken heb je een Apple computer nodig, Apple verdient het meeste door verkopen van hardware itt MS die de meeste verdiensten halen uit de verkoop van software.


edit: zinsopbouw

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 22 februari 2008 13:50]

Dat SP1 voor Vista een einde maakt aan de 'Reduced Functionality Mode' maakte Microsoft begin december vorig jaar al bekend.
Dat was in de MSDN versies waar SP1 al in zat dus niet het geval. Ik had mijn Vista mét SP1 laten verlopen en ik kreeg toch echt de 'Reduced Functionality Mode' voor mijn kiezen.
Overigens kun je dan via Internet Explorer nog steeds in de verkenner komen door bijv. C:\ in de adresbalk te typen. Op die manier kun je nog wel wat foefjes uithalen om (tijdelijk) weer van die 'Reduced Functionality Mode' af te komen. :)
Eigenlijk toch van de gekke dat je niet eens de kans krijgt om je data te backupen voordat je vista er af zou halen (als je bijvoorbeeld alleen aan het testen bent). Lijkt me dat je dan echt wel wat bestanden hebt gemaakt die je liever nog wel wilt bewaren.
Is het dan niet van de gekke dat je belangrijke data zonder back-up op een testbak zet?
Je krijgt 15 dagen! Los daarvan kan je het verwachten, dat is namelijk een consequntie van de timehack. ad je kunnen bedenken voor je die ging gebruiken.. ;)
Weinig foefjes FlowDesign. Er is namelijk een heel stricte disc quota ingesteld waardoor je sowieso geen bestanden meer bij kan plaatsen.
Nou je kunt wel via een andere PC een exe downloaden op je USB-stick en daarmee de 'rearm trick' uitvoeren waarmee je nogmaals 15 dagen respijt krijgt en vanaf dat punt kun je weer alles doen met je Vista installatie. ;)
Nou je kun wel gewoon explorer starten :Y) c:\windows\explorer.exe. en je kunt weer redelijk wat. Dus dat is wel handig als je ff wat bestanden wilt zoeken, of wilt kopieeren voor het geval je alles kwijt bent :P
als een niet geactiveerde SP1 gewoon blijft draaien, wat is dan nog het nut om hem te activeren, buiten de meldingen dat hij geactiveerd moet worden :?
Een vraagje:
Bij XP-prof is het mogelijk een illegale OEM windows versie (die wordt meegeleverd bij een groot niet nader te noemen on-line PC-merk) te installeren op een ander PC. Deze installatie, waarvan de activatie pas achteraf gevraagd wordt, kun je vervolgens "natuurlijk" niet kan activeren (wat natuurlijk ook niet mag en wat natuurlijk ook niemand doet).

Vervolgens doe je een herinstallatie met een legale - doch goedkopere - upgrade van dezelfde XP- prof, die je vervolgens wel kunt activeren. Et voila, je bent opeens "volkomen legaal" bezig....

Dat dit uberhaupt mogelijk is, vind ik echt te stompzinnig voor worden.
Hebben ze deze schlemiele truc binnen Vista inmiddels om zeep geholpen?

edit: @catfish
Natuurlijk ben je op deze manier volkomen illegaal bezig.(m'n sarcasme gemist?) Waarom ik dit aangeef is dat ik niet snap dat MS deze methode niet simpelweg verhindert. Moet toch simpel zijn voor een upgrade om te valideren of het geinstalleerde systeem geactiveerd is of niet. Door 'm ook nog te melden kunnen ze er wat aan doen.

[Reactie gewijzigd door vladimirP op 22 februari 2008 19:29]

dat is dus een misvatting, het is niet omdat je de software kan misleiden dat je "legaal" bezig bent
als je niet aan de voorwaarden van de upgrade versie voldoet, ben je gewoon fout bezig...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True