Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Service Pack 1 voor Vista gaat een nieuwe versie van Windows Genuine Advantage introduceren. De anti-piraterijmaatregel wordt minder streng maar zal zijn checks wel op de achtergrond gaan uitvoeren.

Vista WGA checkMet de nieuwe versie van wga stapt Microsoft af van de methode waarbij het uitschakelen van functionaliteit gebruikers ertoe moet overhalen over te stappen op legitieme versies van Windows.

'Onze nieuwe tactiek zal beginnen met SP1 voor Vista en zal ook onderdeel uit gaan maken van Windows Server 2008', aldus Mike Sievert van de Windows marketing-afdeling op de Microsoft-site.

Het wga-systeem scant pc's als gebruikers updates via de site van Microsoft willen installeren. Als de huidige dienst constateert dat er sprake is van een illegale versie, kan de Vista-gebruiker bijvoorbeeld geen gebruik meer maken van de Aero Glass-interface of Windows Defender. Bovendien kan hij slechts een uur aangemeld blijven op zijn systeem.

Als de komende versie van WGA denkt te maken te hebben met een non-legitieme Windows Vista-installatie, kan de pc-gebruiker zijn systeem blijven gebruiken, maar wordt hij er herhaaldelijk op gewezen dat zijn besturingssysteem illegaal is. Zo krijgt de desktop een zwarte achtergrond met een witte waarschuwing en wordt de gebruiker er iedere keer als hij inlogt op geattendeerd dat hij legitieme software moet aanschaffen. Bovendien doemt ieder uur een pop-up op met dezelfde mededeling, schrijft Associated Press.

Gebruikers die besluiten over te stappen op een geldige Vista-installatie kunnen tegen gereduceerd tarief een licentie aanschaffen. 'We willen er zeker van zijn dat onwetende slachtoffers een goede behandeling krijgen', aldus Mike Sievert.

De Vista-update zal volgens Sievert ook regelmatig zelf controleren of er sprake is van een legale Vista-installatie, zonder dat de gebruiker hier actie voor onderneemt. Bovendien zal de update twee lekken dichten die softwarepiraten in staat stelden illegale kopieŽn te fabriceren.

De versoepeling is opvallend want volgens Microsoft bedraagt het aantal illegale Vista-installaties de helft van het aantal in gebruik zijnde XP-kopietjes, omdat piraterij bij het laatste Windows-besturingssysteem moeilijker zou zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Toch benieuwd of ze hiermee de biosactivatie hack weten te herkennen. Mijn ervaring is dat vista hiermee zelfs het makkelijks van allemaal illegaal valt te activeren.

Aangezien de download link illegaal is, effe een copy paste met de achtergrond info:
__________________________________________

"How does it work?
Microsoft allows large hardware manufacturers (e.g. ASUS, HP, Dell) to ship their products containing a Windows Vista installation that does NOT require any kind of product activation as this might be considered an unnecessary inconvenience for the end-user.

Instead these so-called 'Royalty OEMs' are granted the right to embed certain license information into their hardware products, which can be validated by Windows Vista to make obtaining further activation information (online or by phone) obsolete.

This mechanism is commonly referred to as 'SLP 2.0' ('system-locked pre-installation 2.0') and consists of the following three key elements:

1. The OEM's hardware-embedded BIOS ACPI_SLIC information signed by Microsoft.

2. A certificate issued by Microsoft that corresponds to the specific ACPI_SLIC information.

The certificate is an XML file found on the OEM's installation/recovery media, ususally called something like 'oemname.xrm-ms'.

3. A special type of product key that corresponds to the installed edition of Windows Vista.

This key can usually be obtained from some installation script found on the OEM's installation/recovery media or directly from a pre-installed OEM system.

If all three elements match Windows Vista's licensing mechansim considers the given installation a valid system-locked pre-activated copy (that does not require any additional product activation procedures).

So the basic concept of the tool at hand is to present any given BIOS ACPI_SLIC information to Windows Vista's licensing mechanism by means of a device driver. In combination with a matching product key and OEM certificate this allows for rendering any system practically indistinguishable from a legit pre-activated system shipped by the respective OEM. "

__________________________________________


Aanvakelijk waren de cracks die op deze methode waren gebaseerd omslachtig, maar tegenwoordig zijn er 2 in omloop die single click werken als je ze in admin mode uitvoerd. Overigens heb ik sinds maart netjes een legale OEM licentie + serial.

[Reactie gewijzigd door Terror op 4 december 2007 11:40]

Deze preactivated versies gebruikern voor 95% dezelfde key(s). Door deze te blacklisten worden er maar 3 of 4 echte gebruikers benadeeld, en 95% van de illegale gebruikers.

net als XP sp2 bepaalde keys deactiveerde.
Nee, je krijgt volgens mij eigenlijk 2 keys bij je OEM PC/Laptop:

Een Pre-Installed key en een OEM-Key. De laatste zit op de stikkertjes en wijkt idd af en zijn uniek. Deze zijn voor een clean install waarbij de genoemde bestanden dus niet meekomen voor de OEM BIOS check waardoor het is alsof je een zelfgebouwde PC haalt bij je PC boer met OEm licentie.

De eerste is echter een key die staat op een image. Dell, Asus, Acer, HP ed jassen gewoon 1 en dezelfde HDD image op al die laptops/PC's Dta zijn er dus duizenden. Ze gaan echt niet voor al die PC's zelf handmatig nog keys invoeren. Al die computers hebben dus ook dezelfde key. Als je die key dus blacklist dan weigeren opeens miljoenen computers.

Overigens klopt het ook wel, de fora waar de hacks wegkomen staan niet vol met keys, per OEM staan er vaak maar 1 a 2 per Windows Vista editie. Als alle PC's een andere key zouden hebben zou je er honderden zien staan. Er wordt vaak ook nadrukkelijk gevraagd bij nieuwe merken of andere Vista versies of men de key kan geven, de ACPI-SLIC table en het xrm-ms bestand zodat deze kan worden toegevoegd.

De enige manier voor MS is een tooltje weten te maken dat dus kan zien of dat stukje BIOS wordt geemuleerd of echt is. Volgens mij is dat heel lastig want anders hadden ze dat al gedaan. Zoals Terror zegt: Vista is het makkelijkst te kraken OS van Microsoft en daarbij komt dat het ook nog vrij safe is om te doen zoals het binnenhalen van updates.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 4 december 2007 14:30]

@ GENIETX, TERROR

makkelijkst te kraken OS? Windows 9X gewoon serialtje invoeren klaar, hoeveel makkelijker kan het? MS-DOS! geen beveiliging (voorzover ik weet). :z
Windows 9X gewoon serialtje invoeren klaar, hoeveel makkelijker kan het?
Voor Windows 98 hoef je niet eens een product key in te vullen. Zie hier voor meer informatie. Op die URL wordt geen illegale software of product keys aangeboden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 december 2007 19:45]

Is het niet zo dat hier device drivers en ook keys van de grote oems gebruikt worden? Kortom, deactiveren van die keys stelt de OEM in slecht daglicht en kunnen ze niet maken??
Ja, maar elke installatie van een oem heeft (VOLGENS MIJ) een andere key. Deze staat op de sticker.

Er zijn 2 veel voorkomende methoden om bovenstaand verhaal op je pc te grutten.
-Een officiŽle installatie doen en deze met bovenstaande one-click tool te activeren. bij deze oneclick tool worden 4 keys meegeleverd.
-Een preactivated image -> gebruikt 1 key. (theorie... ik draai geen badvista, lees enkel de fora)

Microsoft kan met wga zien welke keys te vaak gebruikt worden. Deze keys worden geblokt . Er worden vervolgens 5 mensen die een echte oem versie gekocht hebben benadeeld. 5 mensen die problemen hebben met een grote oem? :shock:

Leuk detail: mocht jij 1 van die 5 mensen zijn: Microsoft verwijst voor support altijd naar de oem, terwijl de oem niks kan met problemen met de sleutel.

Uiteraard kun je zonder updaten wel blijven draaien..... maar of je dat onbeperkt wil.......
Ja, maar elke installatie van een oem heeft (VOLGENS MIJ) een andere key. Deze staat op de sticker.
Onwaar. Een OEM versie wordt vanaf fabriek niet geÔnstalleerd met de product key op de sticker. Je kan de 'niet-zo-unieke' key van de fabriek opduiken uit je Windows installatie met de juiste programma's.
Heb laatst een als hierboven beschreven versie eens geprobeerd, en gelijk even gekeken of ik op download.microsoft.com door de wga check kwam. Tot mijn verbazing vond die check mijn versie genuine.
Ik vraag me af of MS binnen de wet opereert als ze het gebruik een illegale versie van iemand die te goeder trouw is gaan beperken, of van zo iemand eisen dat ze een legale versie aanschaffen. Ik heb het dan dus over de klant die een pre-installed PC koopt in de winkel waarvan de Windows versie later illegaal blijkt te zijn.
Als ik een gestolen fiets koop, maar ik betaal daarvoor een redelijke prijs zodat ik te goeder trouw ben, dan mag de oorspronkelijke eigenaar ook niet eisen dat ik de fiets alsnog ook aan hem betaal of de banden leeg laten lopen om mijn gebruik te beperken...

@wolkje lees dit
Als Bert de auto te goeder trouw en voor een fatsoenlijke prijs gekocht had, zou hij bij de rechter een goede kans gehad hebben om als eigenaar aangewezen te worden.
en dit maar eens.
Het Gerechtshof Arnhem vindt de aangevoerde argumenten niet genoeg om de koper tot afgifte van de auto te dwingen.
Meestal is er geen sprake van teruggeven bij te goeder trouw !

[Reactie gewijzigd door ogre_nl op 4 december 2007 14:21]

Vaak moet je die gestolen fiets dan inderdaad teruggeven aan de oorspronkelijke eigenaar ja :) Via de politie/rechter kun je dan je geld terugkrijgen van diegene van wie je de fiets gekocht hebt. Althans een poging doen. Jij bent dan evenveel slachtoffer als diegene van wie de fiets gejat is. De man-in-het-midden is de oorzaak van alle ellende en daar regel jij dus je zaakjes mee.

Hetzelfde geldt voor "per ongeluk" een gestolen auto kopen. Die moet je ook ťcht teruggeven hoor, ondanks jij 'ter goeder trouw' hebt lopen handelen. :) Daar heeft de oorspronkelijke eigenaar verder niets mee te maken. De rest is dan een zaak tussen jou en diegene die de auto aan jou verkocht heeft.

Het is hopelijk begrijpelijk dat de bovenstaande "oplossingen" niet zo makkelijk opgaan voor software. Daar moet dus iets anders geregeld worden. Officieel nog steeds met de man in het midden, maar MS biedt aan om het direct met hun te regelen. Overigens is het volgens mij ook zo dat als je de winkel aangeeft, waar de illegale versie vandaan kwam, je alsnog gratis een licentie krijgt. Daar heb ik echter geen bron voor :)

[Reactie gewijzigd door Cloud op 4 december 2007 12:55]

Als jij een gestolen fiets koopt wordt je opgepakt wegens heling.
Stel je bent serieus onwetend slachtoffer, en je besluit gebruik te maken van het aanbod om tegen een gereduceerd tarief een licentie aan te schaffen, krijg je dan slechts een key op de mail om de versie te legaliseren of krijg je echt een mooie box met een officieel dvdtje thuis?
Bij XP kon je de illegale installatie via internet legaal maken, en kreeg je een week later een dun plastic hoesje met een CDtje erin thuisgestuurd. Ik denk dat de kans op die plastic retailbox niet groot is.
Dus als ik illegaal Vista download, en daarna meld dat ik illegale software heb....kan ik Vista dus goedkoop aanschaffen? Beetje raar dat ik voordeel heb van dit feit.
Overigens vind ik de nieuwe WGA regels minder erg dan de huidige, elke uur uitloggen lijkt me vrij irritant.
Je moet dan wel ontwetend zijn in de aanschaf, en vaak informatie verschaffen waar je de computer gekocht hebt. Dit is puur bedoeld om de winkels/bedrijven aan te pakken die een computer verkopen met illegale software erop.

Als je zelf dus Windows download en dan denkt goedkoop een 'echte' licentie te bemachtigen, dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis.
Mijn illegale XP heb ik zo ook omgezet, goed wetend dat die illegaal was aangezien ik hem zelf gedownload had. Heb toen minder betaald dan een OEM versie terwijl ik hem wel mag overdragen naar een andere PC.

De echt onwetende consument die een illegale XP had gekocht bij een handelaar met een goed uitziende CD kan/kon zijn XP zelfs volledig gratis legaliseren.
Mooi jongen, schrijf jij maar even een regel die er voor zorgt dat Microsoft dat met 100% zekerheid kan controleren. Dat is volgens mij echt werkelijk onmogelijk. :)

Jeroen87 heeft gewoon gelijk en ik zou iedereen zelfs willen aanraden dit te doen.
Da's spelen met vuur. MS geeft heus niet zomaar een licentie af, maar wil zoals Ron.IT zegt informatie hebben over hoe je aan die illegale installatie komt. Als je MS vervolgens voorliegt door te verwijzen naar een of andere winkel die volgens jou illegale installaties verkoopt, dan moet je niet raar opkijken als MS er bij een controle achter komt dat je ze voor de gek hebt gehouden. Ben benieuwd hoe hard MS je dan terug pakt d.m.v. een rechtzaak o.i.d.

[Reactie gewijzigd door TommyCP op 4 december 2007 11:41]

Als je nu de pc tweedehands via marktplaats ofzo hebt gekocht? :?

@hieronder:
Ik bedoel dat je dat zegt tegen M$.
En je weet ook helemaaal niet meer wie het was

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 4 december 2007 21:27]

Ga terug naar degene van wie je het gekocht hebt, je hebt namelijk recht op geld terug.
Als dat niet werkt is er via Marktplaats ook vast wel een andere oplossing te vinden.
Computerwinkels weten heus wel wie die microsoft controleurs zijn ;)
Als de klant voor het eerst in de winkel komt en 'rare' vragen stelt en niet eens in de buurt woont, weet die winkelier wel genoeg. Ik ken er zo, de controleurs van microsoft zouden met 'lokaas' moeten werken, mensen die klant zijn 100 euro geven om het eens te 'proberen' bij die winkelier.
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in BelgiŽ is uitlokking verboden
In Nederland ook.
Dat geldt dacht ik alleen voor de politie
hmm,

ik heb ze al 2x gehad (weet ik aan de brieven achteraf)
en ik heb echt geen idee wie ze geweest kunnen zijn!
Overigens vind ik de nieuwe WGA regels minder erg dan de huidige, elke uur uitloggen lijkt me vrij irritant.
Daar hoef je toch geen last van te hebben? Voor iets minder dan 70 Euro heb je al een Vista home version. Daar doe je een jaar of 5-6 mee. Voor net even over de euro per maand dus. Ik koop wel een biertje minder

edit:Typo's

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 december 2007 12:00]

Doe je daar een jaar of 6 mee? Dat betwijfel ik, over 2 jaar of iets langer is er de volgende Windows alweer. Xp was een uitzondering hoelang die het heeft uitgezongen. Natuurlijk kan je 6 jaar doen met Vista, maar ons tweakers gaat echt wel over over 2 jaar, als die versie een stuk slanker blijkt te zijn (dat is ons nu al beloofd door Ms). Dus als ik hem nu koop, doe ik 2 jaar met Vista, best veel geld dan voor 2 jaar, als ik zou nemen wat ik wil (Business Retail a 350).
Doe je daar een jaar of 6 mee? Dat betwijfel ik, over 2 jaar of iets langer is er de volgende Windows alweer.
Ok, dan doe je er 4 jaar mee (Vista is er al een jaar) Maar 'stijgt' de prijs naar 1.50 Ero per maand. Waar hebben we het over? Waarschijnlijk gebruikt je PC meer aan stroom in die tijd. Bovendien moet ik het nog zien dat het zo snel gaat

En tweakers zijn geen 'gewone' mensen. Die 2-3% van de mensheid kan je niet tot norm verheffen. En zelfs bij de tweakers zijn er genoeg die gewoon een licentie van de Home version kopen. Ik ben er prima tevreden mee. Het bedrag is maar een fractie van wat de hele PC kost. Dat jij zonodig een Bussiness Retail version wil is een uitzondering. En als jij die echt nodig hebt omdat je een bedrijf hebt is het nog eenvoudiger. Dan betaal je geen BTW en trek je de rest af van de belasting. Dan ben je totaal iets van 100-150 Euro kwijt. Dus wat is het probleem?

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 december 2007 13:47]

Je kan wel zeggen dat XP de uitzondering is, maar dan vergeet je toch dat de meeste mensen niet halverwege de levensduur van hun computer een nieuw OS aanschaffen, en op die manier in het verleden dus 1 of meer versies van windows hebben overgeslagen. 5 a 6 jaar met een windows doen is dus helemaal niet vreemd.
heb je helemaal gelijk in. ;) Maar die mensen kopen hun Windows toch wel, omdat dat oem bij hun pc komt voor niet al te duur. Tevens heeft deze groep amper van illegale versie's gehoord. Die groep hoef je niet te overtuigen IMO.

De groep die wel naar illegale versie's grijpen zijn de zelfbouwers, of oemcomputer-users die weleens wat anders willen proberen. Die worden geconfronteerd met een flinke prijs voor een gecastreerde Windows (de oem mag je maar 1x gebruiken), of een achterlijke prijs als ze "zonodig" de Retail willen (die je wel meerdere keren mag gebruiken, maar ook nog maar op 1 pc tegelijk( vergelijk dan eens een gratis Linux cd die je zovaak mag installen als je wilt)). Dat zijn ook nog eens de gebruikers die, op Xp na mischien, echt niet 6 jaar blijven hangen bij een OS.
Noem dan eens andere software op die verhoudingsgewijs goedkoper is?
Newspro nieuwslezer die ik voor 27§ kocht, doe ik al 3 jaar mee, en gebruik ik dagelijks.
miRC registratie kostte ook weinig, doe ik al 6 jaar mee. Winamp gebruik ik helemaal veel, en was gratis, hetzelfde geldt voor Firefox.
Of doel je specifiek op besturingsystemen? Daar kan ik niks noemen, omdat OsX of Linux voor mij geen optie is, dat is tegelijk ook het probleem, er is geen keus.

Maar deze hele discussie wil ik liever niet aangaan, het ging mij erom aan te geven dat 6 jaar doen met Windows helemaal niet zo vanzelfsprekend is als de voorstanders van legaal aanschaffen altijd aannemen bij hun berekening.
Alles wat gratis is, om maar eens iets te noemen ;)
Niet doorvertellen, maar van een Illegale XP Pro, naar een Legale XP Pro upgraden via microsoft is §141,-. De OEM versie kost §139. Maar hier zouden nog verzendkosten bij moeten komen. Dus ja : Je bent goedkoper uit als je illegaal bezig bent.

En er is mij geen enkele keer gevraagd waar ik mijn illegale kopie vandaan had. (Een verre vriend die ik niet meer spreek. :+)


@Hieronder:
Omdat als je hem via microsoft.com laat upgraden naar een legale versie, je 'gratis' een kopie thuisgestuurd krijgt. :)

[Reactie gewijzigd door not3pad op 4 december 2007 14:59]

Waarom komen er verzendkosten bij de OEM versie? Deze is gewoon te koop in de betere computerwinkel. Maar inderdaad: 2 euro verschil is wel wat weinig.
@Jeroen87
Dus als ik illegaal Vista download, en daarna meld dat ik illegale software heb....kan ik Vista dus goedkoop aanschaffen? Beetje raar dat ik voordeel heb van dit feit.
Ja, net als Shareware. Da's vaak ook best goedkoop geprijsde software :)
Het wil ook zeggen dat MS idioot veel winst maakt per licentie.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 4 december 2007 14:35]

Ik vind het wel altijd heel vaag hoe Microsoft dit meer als a feature ziet als een nadeel, blij dat het iets losser is geworden.
Het is in mijn ogen ook geen nadeel. Je hebt alleen last van deze feature als je niet betaald.
Sterker nog, met de nieuwe functionaliteit zou het zelfs een keuze kunnen worden om altijd te werken zonder licentie, alsof het een share-ware OS is.
Leuke vergelijking met een shareware OS, maar die vlieger gaat niet echt op hoor :)

Er zit een groot verschil tussen 'werken zonder licentie' en 'werken met een illegale licentie' ;) Dat eerste mag en na verloop van tijd krijg je (v.z.i.w.) nog steeds beperkte functionaliteit. Echter als je werkt met een illegale licentie, ben je nog steeds illegaal bezig; je gebruikt namelijk wel alle functionaliteit maar je betaald niet.

De eerst genoemde situatie (waar we het hier niet over hebben) is inderdaad vergelijkbaar met een shareware OS. De tweede situatie waar dit artikel dus wťl overgaat, is en blijft werken met illegale software. Het is inderdaad een keuze om zo door te werken, maar desalniettemin een illegale keuze.
Het is wel een nadeel, want je kan geen spelletjes spelen door deze melding. Tot voor kort draaide ik ook illegaal. Had Vista besteld en voordat ik deze installeerde verklootte ik de activatie van m'n illegale installatie en kreeg dus ook deze meldingen.. vervolgens als ik een spel startte kreeg ik deze popup ook en werd het spel fijn geminimaliseerd. Popup wegklikken en spel weer maximaliseren ging mooi niet door, want kreeg gewoon weer een nieuwe popup.
Een OEM licentie kost niet zo heel veel, alleen kan je deze officieel niet meer installeren als je je systeem upgrade... dus wat Ortep zegt dat je die licentie 5 a 6 jaar kan gebruiken gaat ook niet echt op.
hmmm wat ik nog weet van win xp wga die een paar keer per ongeluk op computers bij mij terechtkwam was dat het supersimpel was om hem uit te schakelen, zoek de .exes en .dlls die erbij horen op, klik rechts beveiliging en ontneem iedere user incl. system de rechten voor de bestanden et voila weg pop-ups en zooi ;)
ik neem aan dat dit ook wel op vista zal werken (bestanden moeten er zijn en afhankelijk van je vista smaak moet je ook rechten kunnen toekennen/ontnemen)
Nog even en je mag advertenties gaan klikken.

Wil je een update? Dan eerst op 240 advertenties klikken met userinput. Wil je een systeeminstelling veranderen eerst 50 keer klikken.

Adware OS/spyware OS. MS krijtg toch het geld binnen en jij een gratis OS.

Ehh nu maar hopen dat dit niet wordt uitgevoerd. Stel je voor klt belt helpdesk, klik start configuratiescherm,............. en dan eerst 50 advertenties moeten zien voordat je de klant verder kan helpen.
Zolang Windows Vista stukken zwaarder draait dan Windows XP en geen enkele belangrijke (voor mij) functionaliteit meebrengt dus geen meerwaarde heeft, hoef ik geen windows Vista te draaien, ik draai op een legale XP installatie en die voldoet nogsteeds aan mijn wensen, tevens is het zo dat nog veel drivers brak zijn op Vista, ik ben wel vanplan vista te "proberen" zodra SP1 uit is, misschien dat het dan wat sneller draait (en mss betere compabiliteit met drivers.)

Dat ze dit natuurlijk zo doen is geen verassing, windows XP had/heeft dezelfde feature volgens mij, als je daar illegaal draait krijg je ook de mogelijkheid een legale versie te aan te schaffen met korting.

Nee ik wacht nog wel even op "Windows Seven", als de ondersteuning voor Windows XP afgelopen is is het bovenstaande OS alwel uitgebracht.
:) Ach dit hoor je toch altijd... Bij SP2 was ik ook een early adopter... Om mij heen hoorde ik allemaal reacties dat ze het niet wouden installeren, en dat er meer troep in windows was gekomen, en dat het niet goed werkte etc. Nu met vista, nemen ze ineens hetzelfde standpunt over, dat ze lekker op SP2 blijven :z
Nu met vista, nemen ze ineens hetzelfde standpunt over, dat ze lekker op SP2 blijven
SP2 was voor Windows XP briljant en heb het vanaf dag 1 gebruikt. Performance verlies is er nauwelijks, vooral als je SP2 slipstreamed met de RTM versie van XP.

Al praten we over Vista, dan praten we nog steeds over een nieuw besturingssysteem waarin de gebruiker niet altijd controle heeft over het gehele systeem. In Windows XP+SP2 werden veel dingen ook gebruiksvriendelijker, maar je hebt nog steeds de mogelijkheid om elk van die 'gebruiksvriendelijke' functies uit te schakelen (Security Center, Windows Firewall, Driver Signing, bepaalde DRM ondersteunende instellingen)... bij Vista gaat dit of moeilijker of helemaal niet (denk aan driver signing op Windows Vista x64, wat hardcoded aanstaat).

Dat het systeem standaard gebruiksvriendelijk is met een paar overbodige functies kan ik begrijpen. Echter, zodra ik niet meer de 'uit'-knop van deze functies kan vinden of ik mis functies die ik echt nodig heb (Nvidia en custom display parameters, bijvoorbeeld) dan is dit OS (nog) niet volwassen genoeg om professioneel gebruikt te worden. De meerwaarde op Windows XP is ook nihil: er zijn geen functies waarvoor ik Vista wel zou willen hebben. Ik ben ook niet bang voor innovatie: draai XP x64 editie zonder problemen (met 2003SP2, uiteraard).

Ow ja... voor iedereen die met de opmerking komt over dat het niet Microsoft zijn schuld is voor de slechte driver-ondersteuning: het boeit mij niet wie zijn schuld het is. Zolang er alleen maar brakke drivers voor mijn videokaart en mijn geluidskaart aangeboden worden dan houdt het gewoon op.
Driver signing is in Windows Vista X64 gewoon uit te zetten met BCD Edit.

UAC (user account control, nagscreens), Windows Defender, Firewall en dergelijke functies zijn ook allemaal uit te zetten. WGA gerelateerde zaken zijn tot nu toe ook prima te omzeilen, ik kan (tot nu toe) ook gewoon windows update draaien.

De Indexing Service die standaard performance vreet is uit te zetten of zo in te stellen dat ie je toch nog van dienst is zonder al te veel resources te snoepen.

Aero Interface is het enige dat "Zwaar" is tijdens normaal OS gebruik, maar dat is uit te zetten.

Toegegeven, games draaien minder vlot en Creative meuk moet je niet gebruiken. Maar dat laatste ligt niet per-se aan Vista, 't is maar net van welke kant je dat bekijkt.

Ik wil niet zeggen dat Vista zo heilig is hoor, maar het is nu al weer een ruime tijd mijn main OS (dualboot XP voor 'n paar spelletjes waar de performance in vista net onder de maat is). Die XP blijft zo lekker schoon en als Vista helemaal Oke is of wanneer ik weer ga upgraden gaat ie er mooi helemaal af :)
Tja, of je kan natuurlijk gewoon die saaie uitgekauwde reactie voor je houden, want het is volledig off-topic (het gaat hier niet over performance, maar over WGA) en klinkt als een oude langspeelplaat die is blijven hangen. Hoop dat topic-vervuilers als jij snel weg worden gemod...
Nu zal iedereen hier wel weer over vallen, eigenlijk puur en alleen omdat het een Microsoft verhaal is. Maar ik vind dit buitengewoon netjes! Dit is constructief op zoek gaan naar een oplossing voor het piraterij probleem (vooral bij onwetende gebruikers)!
Ja de echte piraten zullen wel weer een mannier vinden om deze nag-ware uit windows te slopen :p
Ik lees inderdaad nergens dat ze iets tegen de SLIC tabel emulatie gaan doen. Met een product key, SLIC tabel en een certificaat kan je nu elke computer voorzien van een (voor Microsoft) legale Windows Vista editie.
De Vista-update zal volgens Sievert ook regelmatig zelf controleren of er sprake is van een legale Vista-installatie, zonder dat de gebruiker hier actie voor onderneemt. Bovendien zal de update twee lekken dichten die softwarepiraten in staat stelden illegale kopieŽn te fabriceren.
Er zijn zat grote bedrijven die als policy -niets- automatisch willen versturen over een extern netwerk. Er zal wel een methode komen/zijn om deze 'service' uit te schakelen.

Overigens komt in 2008 ook SP3 uit voor Windows XP (32-bit). Voorlopig is een overstap naar Vista vanuit een algemeen veiligheidsperspectief nog niet nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 december 2007 19:41]

Als dat op de achtergrond-checken maar niet ten koste gaat van m'n performance! Als ik zo'n 'genuine' validatie doe op de MS website is dat ding even behoorlijk aan het ratelen (ok, valt mee, maar niet tijdens m'n spelletje aub!).

Ik draai gewoon legaal, en van mij mogen ze dat zo vaak checken als ze willen. Maar zodra dat ten koste gaat van mijn ervaringen met het product stap ik direct weer over op illegaal!
Zelfde gedaan met muziek/DVD's. Zodra ik er achter kwam dat ik dankzij de geweldige DRM die zooi niet (allemaal) meer in de pc werkt ben ik maar gaan downloaden.. geld is geen issue, bruikbaarheid wel)
WGA vind ik persoonlijk weer een voorbeeld van een beveilging tegen illegale versie's van een product waar voornamelijk de mensen die wťl een legale versie hebben last van hebben. Als je Vista wilt download, zijn er vast wel dingen te vinden die de WGA eruit slopen, resultaat: goedwerkende Vista zonder WGA voor niks, het enige 'probleem' is dan dat er niet ge-update kan worden, maar dat is vast ook wel anders op te lossen. De gebruikers die wťl betalen en dus een legale versie van Vista hebben, die hebben wťl WGA erin zitten die "zijn checks wel op de achtergrond gaan uitvoeren", dat betekend dus mindere prestatie's.
WGA is anders wel 1 van de enige beveiligingen waarmee ik het niet met je eens bent. Met moderne spellen is het veel erger of bijvoorbeeld Autodesk produkten...

Hiermee heb je geen gratis, gelokaliseerd, nederlands sprekend telefoonnummer die je kunt bellen om je produkt te laten aktiveren als er wat verkeerd gaat (wat zelden het geval is). Wat dat betreft heeft Microsoft een hele goede technische ondersteuning.
zolang windows desktop search en windows defender standaard aan staan ga je in vergelijking echt niet merken dat WGA een paar bestanden checked op echtheid hoor lijkt me.

Je hebt alleen last van activaties met het verwisselen van componenten dat kan wel frustrerend zijn. Verder is het niet zo'n probleem volgens mij alleen de illegale gebruikers die klagen over WGA.
Ik vraag me af waarom Microsoft die WGA nu versoepelt? Is het vanwege de eerdere problemen die opdoemden voor legitieme gebruikers ... of willen ze op deze manier de adoptiesnelheid van Vista opkrikken?

Een beetje van allebei, denk ik.
Ik gok op het tweede "Ze willen op deze manier de adoptiesnelheid van Vista opkrikken"
Precies. WordPerfect (door velen alweer vergeten) werd destijds marktleider omdat ze hun software onbeveiligd uitgaven. Concurenten deden juist hun uiterste best diskettes onleesbaar te maken voor kopieerprogramma's. Wie herinnert zich Cop2pc nog ?