Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Microsoft heeft maandag tegen eenentwintig bedrijven in de Verenigde Staten aanklachten ingediend wegens de verkoop van illegale kopieŽn van Microsoft-programma's. In de meeste gevallen ging het om Windows XP en Office.

Muziek- en softwarepiraterijIn sommige gevallen ging het om gekopieerde dvd's, maar doorgaans werd de illegale software voorgeÔnstalleerd verkocht, samen met pc's. De kopers hiervan hadden er vaak geen idee van dat ze een illegale versie kochten. De handleidingen of installatie-dvd's kregen ze er veelal niet bij, maar ze betaalden wel de volle prijs. Dat de software illegaal was kwam over het algemeen pas aan het licht toen de klanten updates probeerden te downloaden of wanneer een herinstallatie noodzakelijk was.

Van de eenentwintig softwarepiraten hadden er acht een eerdere aanklacht van Microsoft geschikt. Desondanks bleven ze illegale software verkopen. In een persbericht over de zaak haalt Microsoft een rapport van de Business Software Alliance aan, waarin wordt gesteld dat softwarepiraterij in de VS in 2007 een omzetverlies heeft veroorzaakt van acht miljard dollar. Microsoft heeft een website om consumenten te helpen bij het maken van onderscheid tussen legale en illegale software.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

waarin wordt gesteld dat softwarepiraterij in de VS in 2007 een omzetverlies heeft veroorzaakt van acht miljard dollar.

leuk altijd die cijfers, maar zoals het met economie is, geeft de consument of bedrijf geld maar 1 keer uit. dus het omzetverlies van 8 miljard zal ergens ander wel weer aan zijn uitgegeven.
Maar krijgt men die 8 miljard er bij dan verliest men ergens anders weer 8 miljard aan omzet.

die cijfertjes zijn leuk maar ze zeggen helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 10 juni 2008 16:09]

Die MPAA/RIAA/Brein mensen rekenen inderdaad teveel naar zich toe :(
Praktijken zoals in dit nieuwsbericht zijn natuurlijk tť erg: ťn Microsoft krijgt er niks voor, ťn de gebruiker betaalt wťl - en krijgt er uiteindelijk ook niks voor want updates gaan het niet (goed) doen. En dan loopt Microsoft (of wie dan ook) aantoonbaar inkomsten mis.
De andere groep, die jij ook bedoelt, kunnen ze inderdaad fatsoenlijkerwijs niet meerekenen. Als (bv) mijn buurjongen niet meer Office of Photoshop 'op de kop' zou kunnen tikken, dan schakelt-ie over op OpenOffice en The Gimp. Hij gaat nou eenmaal niet even een paar duizend euro betalen voor software die hij niet -echt- nodig heeft. Kan hij ook niet betalen van zijn krantenwijk :+

edit: typoos

[Reactie gewijzigd door danielsrje op 10 juni 2008 15:51]

Die MPAA/RIAA/Brein mensen rekenen inderdaad teveel naar zich toe :(
Wat hebben die er nu mee te maken?
Er zou een schatting gemaakt kunnen worden aan de hand van gebruikers die met zo'n illegale kopie opscheept werden en een klach in hebben gedient of op een andere manier.

Als je weet hoeveel gebruikers er ongeveer gedupeerd zijn kan je met een simpel reken sommetje uit rekenen hoeveel M$ is mis gelopen aan inkomsten aangezien die gebruikers gewoon hebben betaald voor de illegale kopie als of dit een legale versie was.

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 10 juni 2008 15:50]

In dit geval kloppen de bedragen exact. Als een malafide bedrijf ter waarde van 1 miljoen dollar aan Windows licenties heeft verkocht weet je dus dat MS exact 1 miljoen dollar is misgelopen.

De kopers van deze producten waren immers te goeder trouw en betaalden de criminelen netjes het verschuldigde bedrag wat eigenlijk naar MS had moeten gaan.
Niet helemaal aangezien een bedrijf normaal gesproken ook nog een percentage aan winst heeft, M$ krijgt niet 100% van het geld dat de consument aan een legale kopie van Windows besteed.
"maar zoals het met economie is de consument,"

wat bedoel je nou te zeggen?
Dat die 8 miljard al uitgegeven is aan "iets". Hetzei andere software/hardware hetzei hogere salarissen.

stel dat ze die 8 mijard hadden moeten betalen aan MS, dan hadden ze weer voor 4 miljard minder uit gegeven aan hardware. En was er 4 miljard minder uitgegeven aan salarissen.

(die bedragen zijn natuurlijk gewoon verzonnen, maar zo is het wel).
Zo zie je maar dat er veel te veel leken op het gebied van licentiegebruik zijn..
Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien de licenties van (bijv) Microsoft soms dermate ingewikkeld zijn, dat zelfs niet-leken moeite hebben om de licentiestructuur te overzien. denk aan bijv. de diverse licenties die je nodig hebt voor netwerkgebruik, of gebruik in virtuele omgevingen. Niet voor niets hebben sommige distributeurs hiervoor zelfs een speciale licentie 'helpdesk'.
Is gewoon fraude wat deze winkeliers plegen, hoort bestraft te worden met een boete of gevangenisstraf. Zou tof van microsoft zijn als ze coulant zouden zijn tegen deze gedupeerden en alsnog een officiŽle licentie zouden uitdelen, maar het is in feite niet hun probleem.
Gewoon met korting een WGA windows aan laten schaffen vind ik eigenlijk al coulant genoeg :P Die winkels moeten de klanten maar gaan refunden.
Mijn eerste gedacht: Ze klagen ze aan omdat het geen vista kopieŽn zijn :P


Voor de rest vind ik het ook not done dat men winst maakt op een ander zijn product, en ook nog eens de consument bedriegt.
Zeer toevallig, ik kreeg zaterdag ineens een melding op mijn laptop dat ik opnieuw moest activeren. Dit mislukte echter(telefonisch en via internet). Ik kreeg een bericht met "U bent mogelijk slachtoffer van softwarepiraterij"

En dat op een toshiba laptop... Of zou dit van de winkel komen?
Imho is dat een mooie actie van MS.
Ik ben absoluut geen moraalridder tegen de piraterij ofzo... maar winkels die mensen oplichten met een illegale windows, wat men niet weet en waar men nog voor moeten betalen ook; dat is een schande!
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens.
Kijk dat je voor jezelf kopieerd nou ja mag misschien ook niet, maar de verliezen die bedrijven daar mee lijden zijn minimaal. Immers verkopen de meeste winkels, en zeker de "dell, en hp's" toch voorgeinstalleerde zooi waarvoor gewoon betaald wordt en dit is de grote afzetmarkt.

MS moet gewoon geld eisen van die winkels per pc, en de klanten opzoeken om ze alsnog de legale versie te "geven". deze wordt dan dus door de winkel betaald(hiervoor is toch al betaald bij de aanschaf).

Ik denk dat die winkels iig vanaf nu op moeten letten, er zal regelmatig een inspecteur komen controleren daar :).

Imho geld hetzelfde voor cd's/films. Thuiskopieren ok, maar ze verkopen met orginele hoesjes doosjes boekjes ed dat kan echt niet.
Mee eens.
Maar hoe weet je als Jan-met-de-pet dat je teveel betaalt?
De handleidingen of installatie-dvd's kregen ze er veelal niet bij, maar ze betaalden wel de volle prijs.
Want waar ik als eerste aan denken moest is dit: Stel je wilt een pc kopen waar geen
windows op (voor)geinstalleerd is. Dat wordt moeilijk, vooral als je een kant en klaar product koopt.
Wil je daar echt geen Windows op dan kan dat wel, alleen krijg je dan maar een fooitje terug voor de niet gebruikte licentie!

Hoe weet je dan als je de volle prijs betaalt, of je nu betaald hebt voor een legale versie (die haast niets 'extra' kost) of een illegale (die 'niets' kost)?
En hoe hebben de onderzoekers die volle prijs vastgesteld?

[Reactie gewijzigd door Kailash op 10 juni 2008 16:49]

Ik draai nu toch al bijna een jaar Vista ultimate 64bit zonder enig probleem (heb wel eens last gehad van een bluescreen maar dat is te danken aan een issue met VMWare en draadloze toetsenborden, dit kan MS niet verweten worden). Op mijn laptop daarentegen heb ik ondertussen al drie maal Ubuntu mogen herinstalleren. Op onverklaarbare manier blijft telkens de titelbalk van elk venster dat ik moet te zien krijgen weg te zijn... En don't bother, heb al overal gezeten, van thema instellingen tot beeldschermdrivers toe... niets helpt.

Ik kan dus stellen, de stabiliteit van moderne besturingssystemen kan worden gemeten met de ervaring die de gebruiker van dit besturingssysteem heeft met het OS in kwestie... Ik twijfel er niet aan dat het probleem waarschijnlijk wel zou kunnen opgelost worden moest ik wat meer ervaring met Ubuntu hebben, but then again, why bother als Vista voor mij doet wat het moet doen.
Ik kan dat laatste bevestigen met dat verschil dat mijn ubuntu installatie wel zeer stabiel is en dat ik bij men vista op mijn desktop al 3 keer heb mogen herinstalleren. Toegeven sinds vista sp1 heb ik geen last meer gehad.

Nu goed Vista doet zijn ding en Ubuntu doet zijn ding, maar voor mij persoonlijk zou een combinatie van bijde OS'en prachtig zijn :-p
Offtopic, but well ;)
Op onverklaarbare manier blijft telkens de titelbalk van elk venster dat ik moet te zien krijgen weg te zijn
Dit is volgens mij een probleem van Compiz - heb je al eens geprobeerd alle desktop effects uit te zetten? Dit kan volgens mij door in terminal het volgende te typen:
metacity --replace
In onderstaande links wordt dit probleem besproken, en worden er (mogelijke) oplossingen aangeboden.
No window border, window title in compiz-fusion
Bug #148958 in compiz (Ubuntu)
Feisty - no window title, butttons, borders.

Welke versie van Ubuntu draai je trouwens en heb je hier al eens een topic voor aangemaakt @ www.ubuntuforums.org?

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 11 juni 2008 10:43]

Jou opmerking is een beetje scheef getrokken volgens mij..

Waarom gaat Rolex zichzelf niet aanklagen omdat noobs niet weten waar ze een *echte* Rolex aan kunnen herkennen? Zo komen er nl. ook illegale kopijen in omloop.

Ik veronderstel ook dat het niet de keuze is van MS om geen cd's meer te leveren bij OEM pc's? Lijkt mij eerder een kostenbesparing van het merk dat de pc zelf verkoopt.
Als je in de winkel Windows aanschaft krijg je er gewoon een CD bij (of DVD). Als je een OEM systeem koopt krijg je een installatie medium in de vorm van een recovery partitie. Dat is niet ideaal maar het geeft je nog steeds de mogelijkheid om indien nodig windows opnieuw te installeren.

edit: En dit is inderdaad aan de PC bouwer, niet aan MS om te bepalen hoe dit gebeurt, als er maar een install medium bijzit.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 10 juni 2008 17:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True