Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Enkele bronnen rond Microsoft hebben laten weten dat het eerste service pack voor Windows Vista zeer waarschijnlijk binnen enkele weken gaat verschijnen. Het Redmondse softwarebedrijf zou zich niet op een releasedatum willen vastpinnen.

Reddingsboei met Windows Vista logoEnkele weken geleden had Microsoft officieel laten weten dat het eerste service pack voor Vista in het eerste kwartaal van 2008 verwacht zou worden, maar volgens de bronnen is de releasedatum een stuk eerder dan de uiterlijke datum van 31 maart: het pakket met updates zou ieder moment kunnen worden vrijgegeven. Sommige nieuwssites spreken over 15 februari, maar Michael Cherry, als analist werkzaam bij Directions on Microsoft, meent dat de release op elk moment kan plaatsvinden.

Verschillende bronnen rond Microsoft stellen echter dat de lanceerdatum van 15 februari niet ver bezijden waarheid is. Chris Swenson, directeur van de software-afdeling van analistenbureau NPD Group, is het daarmee eens. Volgens hem zou het Redmondse bedrijf zich echter niet op een specifieke datum willen vastleggen om zichzelf tijd te gunnen om eventuele bugs op te kunnen lossen.

Microsoft heeft in december vorig jaar een release candidate vrijgegeven, die begin deze maand werd bijgewerkt. Binnen de software-industrie is men zeer te spreken over de stabiliteit van deze testversie van het eerste service pack voor Windows Vista, en daarom wordt aangenomen dat de definitieve release aanstaande is. Naar verwachting zal de vrijgave van het service pack een nieuwe golf van upgrades naar Windows Vista tot gevolg hebben binnen het bedrijfsleven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Ik moet even op een paar algemene dingen reageren.

User Account Control is zo flawed als het maar zijn kan. Het idee is leuk, mensen laten realizeren waar ze nou feitelijk mee bezig zijn, maar de realiteit wijst toch uit dat leken over het algemeen op datgene klikken dat het gewenste resultaat brengt, en als "Nee" niet het gewenste resultaat brengt dan doen ze het gewoon opnieuw en klikken ze "Ja". Dit systeem zou veel handiger zijn geweest als het als Linux zou werken, met een root wachtwoord. Dit zou dan niet helpen in gezinnen vol met leken, maar het zou tenminste wel een verschil maken voor gezinnen waarin er iemand is die de computer beheert, wat tegenwoordig wel zo normaal is.

Vista is op het gebied van games gewoon veel trager dan XP. Je kunt roepen dat je BF2 op high kunt spelen met een 8600GS kaart en dat daarom Vista geweldig is, maar je kunt waarschijnlijk 20-30 FPS meer halen met dezelfde configuratie als je het spel eens op XP zou draaien. Buiten DirectX 10, wat op dit moment een te harde "performance decrease : quality increase" ratio heeft, voegt Vista ook niks toe aan games t.o.v. XP, en DirectX 9 zal nog een jaartje of 2-3 ondersteunt worden. Het is dus voor games geen noodzaak om op Vista over te stappen.

Daarnaast heb ik het idee dat Microsoft met Vista veel meer S3 als de nieuwe S5/G3 stand wil introduceren. Vista start retetraag op, maar komt wel snel uit slaapstand (na wat bugfixes ;) ). Daarnaast had XP wel eens het probleem dat een pc die lang aanstond traag werd, terwijl Vista dat veel minder heeft omdat het veel beter met geheugen omgaat. Hierom denk ik dat Vista veel meer gemaakt is om in S3 stand te gaan dan in S5/G3, en als je dat doet zul je zien dat de helft van de "Jezus wat is het traag" klachten al de prullenbak in kunnen (wel even SuperFetch uitzetten op systemen met minder dan 2GB RAM).

Daarbuiten heb ik wel het idee dat Vista de nieuwe ME is, mijn klanten (ik verkoop custom pc's) vragen pertinent om XP, het bedrijfsleven wacht massaal op Vista SP1, wat vervolgens het gros van de eisen van het bedrijfsleven niet oplost. Ik ken 3 bedrijven hier in de straat die Vista gewoon leuk overslaan, simpelweg omdat er geen toegevoegde waarde is t.o.v. XP, en het wel met de nodige extra eisen komt.

Kortom, Vista heeft nauwelijks meerwaarde over XP, zeker niet in combinatie met de extra eisen die het besturingssysteem stelt.
Dat is joun mening,maar als je een echte gamer bent weet je ook dat er games tegenwoordig alleen op vista werken.En niet op XP. En nu is dat mischien nog maar een klein deel. Maar het wordt steeds groter. Je kunt overgens ook wel zeggen dat ik dan met 20 FPS sneller kan spelen,maar wat maakt het uit? Ik speel gewn op HIGH met een 21'' scherm,en het ziet er perfect uit.

En jij kunt nu wel gaan roepen dat XP zo geweldig is,maar XP heeft ook problemen in het begin gehad. Net zoals windows vista. En als jij over een jaartje ook Windows Vista moet aanschaffen weet je dat het handiger is. Je kunt wel zeggen dat Vista nauwelijks een meerwaarde heeft dan XP. Maar dat is zeker niet het geval. Er zijn verschijnlijke dingen die tezien zijn (denk aan side bar etc) maar Windows Vista is ook beter beveiligt. Ik ga nu niet allemaal precies erzetten hoe dat in zun werk gaat, maar Windows Vista is gewoon beter beveiligd.

In Vista zit onder meer een soort beveiligingssysteem genaamd 'user account control' (uac), dat bijvoorbeeld bij het installeren van software om wachtwoorden vraagt, zodat er geen ongelegitimeerde programma's (zoals spyware en malware) heimelijk worden geÔnstalleerd. Denk ook is aan dit : Kernel Patch Protection, Data Execution Prevention en Address Space Layout Randomization. Dit is maar een klein voorbeeltje,maar er zitten veel meerdere beveiligen in. Ik heb wel eens geprobeerd in te spreken in een Windows Vista PC,en een Windows XP PC,en bij de Vista PC had ik meer moeilijke heden. (het is me overgens wel gelukt,maar alles is te kraken) Als vista SP1 uit is, en Vista werkt weer gewoon zoals het hoort. Dan is het weer ''Vista is geweldig'' zoals jij nu doet over windows XP.

Je kunt overgens ook wel zeggen dat Dirext X 9 nog 2 jaar wordt ondersteun,maar als je een echte gamer bent, zul je Direct X 10 nodig hebben. Jij denkt te makkelijk, als je een gamer was (en dan bedoel ik niet iemand die een gaming toetsenbord heeft,maar ook echt gamed) Zul je merken dat je met vista meer mogelijkheden hebt. En hoezo start Vista rete traag op ? Ik heb dual boot op een computer hier,en Vista start sneller op dan Windows Vista. Inderdaad het bedrijfsleven wacht massaal op SP1. Maar dat was met XP ook het geval, over 3 jaar als Vienna uit is,ga jij zeker Vista de lof inprijzen.
Het is overgens ook terrecht dat vista extra eisen heeft aan het systeem, anders kun je netzogoed geen nieuwe versies van windows meer uitbrengen. Nieuwe systemen brengen hun dingentjes mee,en pc's voor de 2de wereld oorlog doen het daarop inderdaad niet.

[Reactie gewijzigd door Masteromg op 27 januari 2008 14:52]

Gutte gut. Verkeerde been uit bed gestapt?

"Dat is joun mening,maar als je een echte gamer bent weet je ook dat er games tegenwoordig alleen op vista werken.En niet op XP. En nu is dat mischien nog maar een klein deel. Maar het wordt steeds groter. Je kunt overgens ook wel zeggen dat ik dan met 20 FPS sneller kan spelen,maar wat maakt het uit? Ik speel gewn op HIGH met een 21'' scherm,en het ziet er perfect uit."

Dat is leuk en aardig, omdat je het nu over een oud spel hebt, of over een nieuw systeem. Maar niet iedereen zit in jouw positie, en/of heeft de luxe, in materialistische zin of in nostalgische zin. Je gaat mij hier niet zitten wijsmaken dat een "echte gamer" (je schijnt nogal veel waarde aan die woorden te hechten) die 20 FPS minder links laat liggen om een sidebar of andere meuk die je niet gebruikt. Natuurlijk zijn er games die alleen op Vista werken, maar die zijn allemaal stuk voor stuk gekraakt omdat ze leukweg op DirectX 9 draaien.

"En jij kunt nu wel gaan roepen dat XP zo geweldig is,maar XP heeft ook problemen in het begin gehad. Net zoals windows vista. En als jij over een jaartje ook Windows Vista moet aanschaffen weet je dat het handiger is. Je kunt wel zeggen dat Vista nauwelijks een meerwaarde heeft dan XP. Maar dat is zeker niet het geval. Er zijn verschijnlijke dingen die tezien zijn (denk aan side bar etc) maar Windows Vista is ook beter beveiligt. Ik ga nu niet allemaal precies erzetten hoe dat in zun werk gaat, maar Windows Vista is gewoon beter beveiligd."

Je schijnt niet te begrijpen dat ik het natuurlijk niet over de XP uit 2002 heb, dat zou irrelevant zijn, ik heb het over XP SP2 met de laatste patches, want dat is de keuze voor de consument van tegenwoordig, niets meer, niets minder. En aangezien ik Vista al sinds november 2006 dual boot (ik moet wel) hoef je me ook niet te vertellen hoeveel "handiger" het is, of zou zijn; sidebars en half-assed security measures doen weinig in de vorm van handigheid. Daarbij is een correct geconfigureerde XP net zo veilig als een Vista, en laat dat nou m'n baan zijn.

"Je kunt overgens ook wel zeggen dat Dirext X 9 nog 2 jaar wordt ondersteun,maar als je een echte gamer bent, zul je Direct X 10 nodig hebben. Jij denkt te makkelijk, als je een gamer was (en dan bedoel ik niet iemand die een gaming toetsenbord heeft,maar ook echt gamed) Zul je merken dat je met vista meer mogelijkheden hebt."

Meer mogelijkheden? Zoals?

"En hoezo start Vista rete traag op ? Ik heb dual boot op een computer hier,en Vista start sneller op dan Windows Vista. Inderdaad het bedrijfsleven wacht massaal op SP1. Maar dat was met XP ook het geval, over 3 jaar als Vienna uit is,ga jij zeker Vista de lof inprijzen."

Als op dat moment Vista de betere keus is voor consumenten.

Ik snap niet helemaal waar ik op je teentjes trap, ik zeg gewoon dat in mijn mening Vista op dit moment niet de betere keus is als operating system t.o.v. XP, daar kan je het mee eens zijn, of mee oneens, maar dat kan ook wat objectiever en met wat minder attitude.
nee jij denkt gewoon veel te gemakkelijk. Want je quite alleen de dingen waar je een weerwoordt op hebt, maar over mijn zinnetje van de beveiliging van Windows Vista hoor ik niet's ? En met je leuke baan,er bestaan wel meer ICT'ers die met windows vista en XP werken. Daar ben jij heus niet de enigste in. Jij kunt geen vergelijking maken met een Windows XP die 6 jaar verbeterd is,en een windows vista die nog geen jaar uit is.(zo daar ben jij nu even lekker stil over).

Overgens heb ik als voorbeeld Battlefield 2 gegeven, maar met Call of Duty 4, of andere spellen is het het zeflde geval. Overgens,als jij de side bar niet handig vindt,zit er ook zoon heel leuk knopje dat je dat kunt uitschakkelen.

En wat jij vertelt dat alle games gekraakt zijn,kan mischien wel zo zijn. Maar het past niet voor niet's op een Direct X 10 past, dat is gemaakt zodat het er MOOIER uitziet, en als je dat kraakt naar Direct X 9 heb je toch kwaliteit's verlies (is mijn vermoedden dan) moraal ridder.
Ik denk dat "makkelijk denken" hier niet bepaald het probleem is, aangezien jij niet uit het oog van de gemiddelde consument denkt.

Over selectief reageren gesproken, lees jij je eerste reactie maar eens na als je dat zo belangrijk vind. Waar is het stuk over ACPI? Hypocrisie noemt men dat, maak je geen vrienden mee. Over geen vrienden maken gesproken, het "lekker puh" gehalte druipt er weer vanaf, klasse!

Om het kort te houden, want ik zie niet in hoe ik in hemelsnaam met jou een volwassen discussie kan voeren, de sidebar is het grootste probleem ja, ik raad mensen XP aan omdat ik de sidebar niet wegkrijg.

*EDIT* </sarcasme> (Het moet blijkbaar.) *EDIT*

(Op je DirectX10 commentaar verwijs ik je graag naar mijn eerste post)

[Reactie gewijzigd door 96284 op 28 januari 2008 17:40]

Om het kort te houden, want ik zie niet in hoe ik in hemelsnaam met jou een volwassen discussie kan voeren, de sidebar is het grootste probleem ja, ik raad mensen XP aan omdat ik de sidebar niet wegkrijg.
Huh ? gewoon afsluiten ? en hij is weg. zelfs na een herstart ?
RC3 is gisteren naar testers gestuurd, maar het is inderdaad te weinig verschil qua performance. De Windows 7 M1 build is nu al veel responsiever dan Vista, en dat zegt wel wat denk ik. Als je kijkt hoe snel die build boot en reageert, dan is Vista echt nog lang niet volwassen wat dat betreft....

Toch is Vista geen slecht OS, ik denk dat de vele voordelen niet opwegen tegen de zogenaamde nadelen. De 'domme' consument klaagt gewoon teveel als bijvoorbeeld de printer niet meer werkt of een ander apparaat. Niet wetend dat ze andere software nodig hebben. De problemen die de meeste mensen hebben zijn gemakkelijk op te lossen en is zeker niet de schuld van Microsoft.

Als je een PC hebt met 2GHZ en 1GB ram en een fatsoenlijke videokaart (of hoger), dan is Vista een verreiking. Lager dan die specs en het is voor de meeste een verarming...
Nou, laat printerfabrikanten zoals HP die software maar eens maken: Ik heb voor mijn printer nog steeds geen fatsoenlijk werkende software van HP kunnen krijgen waardoor je niet eens meer liggend kunt printen.
Windows Server 2008 en Vista Service Pack 1 RTM build is 6001.18000.080118-1840. Is net Gold gegaan.


SP1 RC2 Refresh heeft trouwens ook al geen build-tags meer op het bureaublad, in System properties staat ook gewoon Service Pack 1. Zeer waarschijnlijk is dit de final als er niks verkeerd gevonden wordt.
Dit is nog build 1616. 1840 is de RTM build.


@bitflusher
Staat op MSDN.

Nog wat meer info:
6001.18000.080118-1840_x86fre_Client_en-us-FRMCFRE_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Client_en-us-FRMCXFRE_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Business_en-us_VL-FRMBVOL_EN_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Enterprise_en-us_VL-FRMEVOL_EN_DVD.iso

Server 2008:
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_en-us_VL-KRMSVOL_EN_DVD.iso

Languagepacks:

6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_1-KRMSLP1_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_2-KRMSLP2_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_3-KRMSLP3_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_4-KRMSLP4_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_5-KRMSLP5_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_x86fre_Server_LP_6-KRMSLP6_DVD.iso

6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_1-KRMSLPX1_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_2-KRMSLPX2_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_3-KRMSLPX3_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_4-KRMSLPX4_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_5-KRMSLPX5_DVD.iso
6001.18000.080118-1840_amd64fre_Server_LP_6-KRMSLPX6_DVD.iso


Nog wat:
d3d10_1core.dll
FileVersion 6.0.6001.18000 (longhorn_rtm.080118-1840)

Nu moet je wel genoeg info hebben hoor :Y)

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 27 januari 2008 16:48]

bron ??

waarom RTM gaan een dag na een rc uitbrengen?

http://neowin.net/news/ma...ws-vista-sp1-rc-refresh-2


lijkt me vreemd omdat je dan geen enkele tester fatsoenlijk de tijd geeft om te testen een een bug report in te dienen.

@Phyxion
kan het niet vinden, alleen rc2 refresh
ook niet op de msdn vista sp1 site, http://msdn2.microsoft.co...ista/bb898842(en-us).aspx

[Reactie gewijzigd door bitflusher op 26 januari 2008 17:57]

Lijkt me stug.. Binnen de beta tester groepen is daar niets van bekend en zijn net twee dagen terug de refresh releases beschikbaar gesteld.
De 2de dinsdag van de maand word normaal door Microsoft gebruikt voor updates. Dat zou dan 12 Februari wezen.

Als het echter een grote download is, dan zal het me niet verbasen als ze hem inderdaad dan wat dagen daarna gaan versturen, om de update servers te ontlasten. Het duurt gemiddeld 1-5 dagen voordat gebruikers ook daadwerkelijk met internet verbonden zijn na de desbetreffende dinsdag om de updates te downloaden.

Microsoft werkt wel samen met Akamai voor het verspreiden van de downloads, maar met 100 miljoen Vista gebruikers is dat natuurlijk een zeer zware belasting op het netwerk. Het zou me ook niet verbazen als Microsoft weer besluit om een IT-admin release eerst uit te geven, zodat de load verdeeld wordt.
Toch heb ik het gevoel dat Microsoft met Vista SP1 nog niet genoeg verbeteringen doorvoert. Bijvoorbeeld de fix voor de kopiŽersnelheid (die ook al vrijgegeven is) lost het probleem slechts deels op. Ik krijg een beetje het gevoel dat er nu een SP1 wordt uitgebracht, om bedrijven over te halen met Vista te beginnen. Het woord SP1 is nu eenmaal het magische woord waar een groot deel van de bedrijven op wacht bij een nieuw besturingssyteem.

Over het algemeen vind ik Vista trouwens niet slecht. Het veelvuldige ratelen van de hardeschijf is sinds een paar maand behoorlijk afgenomen, veelgebruikte programma's starten lekker snel op en ook het opstarten van de pc gaat hier vrij vlot. Maar ik heb dan ook een modern systeem (e6600 met 4Gb geheugen). De directe vergelijking met XP op gelijke hardware zal Vista gewoon niet winnen, wat dus wel een groot nadeel is. Maar met een snelle pc is het op zich prima te gebruiken.

Wat zou het toch geweldig zijn als Microsoft de performance eens als uitgangspunt neemt, en een echt vlot en lightweight besturingssysteem uitbracht, die er ook nog eens goed uitzag, en met (eindelijk) echt goede usability voor de enorme doelgroep die MS moet bedienen. Plus natuurlijk de compatibility met de ontelbare soorten randapparatuur, en snelle gaming-performance. Maar dat alles zal wel een droom blijven...
Maar dat alles zal wel een droom blijven

Afwachten. Vienna is wat dat betreft best hoopgevend.

[edit] linkje

[Reactie gewijzigd door houseparty op 26 januari 2008 16:01]

RC1 bedoel je waarschijnlijk?

Ik heb deze build sinds gisteren ook op mijn "productie" machine staan, daarvoor alle builds op mijn laptop getest.

Tot mijn stomme verbazing werd ťlk hardware onderdeel automatisch herkend, ik heb de Asus driver cd-rom voor de P5B-de luxe geheel niet nodig gehad. Voor het eerst in 6 jaar dat ik niet op F6 heb hoeven drukken om een RAID setup te hoeven installeren!
Ook de vaak genoemde perikelen met printers heb ik niet mogen ervaren. Wilde mijn HP 5550 gaan installeren, hoefde niet: was al herkend en geinstalleerd...

Draait verder als een zonnetje in stand alone modus, ik ga em dit weekend eens aan mijn bestaande Server 2008 domein hangen, kijken hoe dat draait.
Ik dacht dat SP1 tegelijkertijd met Server 2008 uit zou komen. Bovenstaande betekent dus dat we Server 2008 ook snel kunnen verwachten?
De release van Server 2008 is al een tijdje geplanned voor 27 februari, zie dit artikel. Rond die tijd komen overigens nog een aantal andere '2008'-versies van produkten uit, zoals SQL Server en Visual Studio.

Dat klopt dus wel ongeveer ja.
Op 27 februari is de officiele wereldwijde introductie van die drie producten; de start van een enorme marketingcampagne. Visual Studio 2008 is allang uit in Amerika. Zie het als de legging van de "eerste steen" op een heleboel andere stenen. Ik verwacht dat Server 2008 en SQL Server 2008 best eerder in Amerika kunnen komen, net als Visual Studio.
Ik heb gehoord dat SQL Server 2008 wel eens wat later zou kunnen zijn, misschien zelfs nog niet echt af op de officiŽle launch date. Visual Studio 2008 is al dik anderhalve maand beschikbaar voor msdn subscribers.
Niet alleen voor MSDN leden, de trial van 90 dagen kan iedereen downloaden en de gratis Express versies ook al:

http://www.microsoft.com/express/product/default.aspx
via de microsoft action pack program is visual studio 2008 al gereleased naar nederlandse klanten. (ik heb hem bijvoorbeeld al liggen)
weet alleen niet of hij al gewoon te koop is...
27 feb is de datum waarop visual studio 2008 via de normale retailkanalen verkocht gaat worden.

Hij is echter al in november 2007 gereleased voor MSDN subscribers en andere MS programma's
Binnen enkele weken is natuurlijk heel vaag ;)

27 feb is de release date voor Server 2008, dat is in feite ook al binnen enkele weken...
Komt de NL versie ook gelijk uit of kunnen we daar nog 2 maanden langer op wachten?
Is er dan een verschil met uitkomen in verschillende talen? Ik heb ook de NL versie, maar wil natuurlijk wel direct van SP1 gebruik kunnen maken.
The release / kick-off datum van Windows Server 2008, Visual Studio 2008 en SQL2008 CTP5, is in Nederland gepland op 6 Maart in een Business Center in Nieuwegein. (uitnodigingen zijn al verzonden, entree kost § 90,=)

Misschien is de internationale officiele release / kick-off datum wel eerder, ik verwacht van wel.
Ik vraag me af of dit Service Pack ook de performance problemen verbetert. Vista is toch nog altijd opmerkelijk trager dan XP, zeker bij het kopiŽren van kleine bestanden en ook het opstarten duurt een stuk langer.

Verder hoop ik natuurlijk op het fixen van allerlei bugs zoals het spontaan niet meer herkennen van mass storage devices.
Voor dat trage kopieren is in augustus al een fix uitgekomen die dat grotendeels oplost.

Ik draai zelf de (eerste) Release Candidate al een tijdje. De performance, die ook in de RTM-versie al prima was, is een stukje verbeterd. Grootste voordeel vind ik dat men de Indexing Service een stukje slimmer heeft gemaakt, waardoor de harddisk aanzienlijk minder herrie maakt.

Verder is de waslijst aan fixes echt enorm, dus het lijkt me sowieso een aanrader om straks SP1 te installeren. Temeer omdat een heleboel van de fixes nog niet eerder publiekelijk zijn uitgekomen (sommigen wel op request verkrijgbaar uiteraard).

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 26 januari 2008 10:56]

Ja, ik ben bekend met deze fix maar het heeft niet mogen baten bij mij. Het kopiŽren van vele kleine bestanden tussen twee fysieke schijven blijft zeer traag gaan. Het kopiŽren van een kleinere hoeveelheid bestanden is al wel verbeterd maar blijft trager dan onder XP.

Dat de harde schijf minder herrie maakt vind ik een goede verbetering. Gewone bestandsindexering heb ik in ieder geval uitgeschakeld maar Superfetch staat nog aan. Of het zoveel helpt weet ik niet want mijn programma's voelen niet echt sneller aan en het geheugengebruik blijft op 29% van de 3GB steken. Van mij mag Vista gerust meer geheugen gebruiken zolang het maar vrijgemaakt wordt als een ander programma het nodig heeft.
over hardeschijven gesproken: weet iemand of winFS nou wel of niet in SP1 zit? werdt wel over gepraat enzo, maar of het nou daadwerkelijk zo is.......
nee, zit er niet in
Denk het niet, nergens iets van te bekennen in ieder geval. Ik heb WinFS niet meer gezien sinds de vroegere Longhorn builds, op een gegeven moment (build 4xxx) is het eruit gesloopt.

Ik mis het ook niet erg eerlijk gezegd, met de (meta) search functie onder Start heb je je bestanden ook in no-time gevonden, waar ze ook staan. Wat natuurlijk maar een klein onderdeel van die hele nieuwe bestandsindeling is, dat besef ik wel.
Ik vind de zoekfunctie van Vista waardeloos vergeleken met die uit XP. Voorbeeld uit de praktijk: Ik connect naar een share en browse naar een directory voor een grote hoeveelheid vbs en cmd-files staan (ook in subdirectories). Ik wil in alle scripts zien waarin de string "\\server1\share1" staat. Met XP was dit simpel. Met vista is dit me nog niet gelukt.
Vista search werkt perfect bij bestanden die geÔndexeerd zijn. Wil je echter in niet-geÔndexeerde mappen gaan zoeken kun je gerust even een bak koffie halen, vervolgens gaan lunchen en als je terug komt heeft hij misschien wat gevonden.
Heel vreemd, hier werkt het zoeken naar niet-geÔndexeerde mappen nauwelijks trager . Ik kan niet eens met mijn ogen knipperen of het is er al.
sinds die fix doet het kopieren nu helemaal raar. eerst klopte de tijd die hij nodig had voor het kopieren altijd maar sinds de fix niet meer, als je een groot bestand verstuurt zegt ie dat ie maar 5 seconden nodig is en bij een klein bestand wil ie dr een paar uur over doen. niet dat het anders veel uitmaakt maar die fix heeft hier bij mij iig niks geholpen.
maar ik ben wel benieuwd of die sp1 echt wat gaat veranderen aan vista. heb tot nu toe nog niks geen problemen met vista, imo kan alleen de performance een beetje beter.
Zelfs met die fix gaat het nog veel te langzaam.

edit: Grappig trouwens om te zien hoeveel posts hier naar beneden worden gemod, wanneer er terechte opmerkingen op Vista gemaakt worden. Dat is nu echt fanboy gedrag.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 januari 2008 20:01]

het langer opstarten komt toch door superfetch? wat na het opstarten de algehele ervaring verbeteren moet.

het trager zijn merk ik jammergenoeg wel. maar eigenlijk alleen met gamen. wat ik toch vrijwel niet doe :)
Sneller opstarten zul je met grote programma's merken. Games zijn idd groot, maar met bijvoorbeeld Photoshop merkte ik enorme vooruitgangne. Mijn intuitie zegt 2x zo snel, maar het zou zomaar zelfs 3x zo snel kunnen zijn.
ik weet niet bij jou maar misschien begrijp ik je verkeerd. Maar photoshop CS3 start bij mij in 2-3sec op.

Hopelijk fixed deze Pack behoorlijk wat dingen ja ben benieuwd. Kan alleen nog maar afwachten. :D
Ja bij mij start het dan juist weer sneller op. Het kopiŽren en deleten van files gaat wel beduidend trager. Opstarten van programma's gaat bij mij juist sneller. Het heeft zo zijn voordelen en nadelen.
Hopelijk verminderen de nadelen met deze service pack. Het kopieren over het netwerk is alvast onder handen genomen.
Ik werk dagelijks met vista systemen op mn werk. (technische dienst IT bedrijf)
Als ik zie wat voor rare vage problemen vista allemaal met zich mee brengt, denk ik toch vaak terug aan hun windows Millenium Editie.....
Als microsoft dan zelf al aangeeft dat ze in 2009 alweer de opvolger klaar willen hebben denk ik. hmmm ze willen er echt snel vanaf...
Nee dat vista is voor mij ME v2.0
Als microsoft dan zelf al aangeeft dat ze in 2009 alweer de opvolger klaar willen hebben denk ik. hmmm ze willen er echt snel vanaf...
Sorry, maar dat heeft er niets mee te maken. Het is altijd al de bedoeling geweest dat er twee jaar zou zitten tussen Longhorn (Vista, oorspronkelijke releasedate 2003) en zijn opvolger (Blackcomb/Vienna, oorspronkelijk geplanned voor 2005). Dat heeft met een al dan niet falen van Vista niets te maken. Overigens faalt Vista helemaal niet, want de verkoopcijfers zijn enorm goed, en de winst/omzet-stijging die mede door Vista is veroorzaakt is ook behoorlijk groot, zie artikel dat gisteren daarover is geplaatst.
Nee dat vista is voor mij ME v2.0
Die vergelijking gaat helemaal niet op, en wel om twee redenen. Ten eerst omdat ME is mislukt (is ook door Microsoft toegegeven) en Vista juist een succes geworden is.

Ten tweede omdat ME was gebaseerd op de Win9x-kernel en Vista is gebaseerd op de NT-kernel. Alleen daarom al kan je ze dus niet vergelijken, want ze vertegenwoordigen beiden een heel andere tak van de Windows-familie.
Die verkoopcijfers zijn uiterst betrekkelijk en de uitspraak dat vista succesvol is daarmee ook.

Het overgrote deel van de vista verkopen bestaan uit OEM versies meegeleverd met pc's. Als we een vergelijking met millenium willen gaan maken zouden we deze data dus ook in beschouwing moeteng gaan nemen.
Daarnaast neemt microsoft in zijn verkoopcijfers ook de "vista" versies mee die eigenlijk gedowngrade zijn naar XP, wat er ook nog best wel wat zijn.
Tenslotte zijn we toch ook een groeiend marktaandeel van OSX en toegegeven - ik gebruik het verder zelf niet - Apple heeft zijn besturingssysteem momenteel veel beter in elkaar steken dan Microsoft.

Over een succes spreken is eenvoudigweg te voorbarig.
Ik heb in januari 2007 een nieuwe PC gekocht - Windows XP Pro met upgrade naar Vista Business Edition. Die Vista CD ligt nu nog steeds stof te verzamelen op mijn bureau, maar ik denk dat ik dus ook wel meegeteld word in het "succes". En ik weet dus weldegelijk wat ik mis, op kantoor werk ik in een team van 4 man waarbij de andere 3 Vista hebben. Ondertussen zijn we genoeg kleine irritante dingetjes tegengekomen (weliswaar geen grote problemen), we hebben het altijd over de "wows" van Vista :). Echt stomme dingen zijn er ook, b.v. de CD/DVD burning wizard is knullig geprogrammeerd en werkt ronduit slecht (kan geen DVDs branden op onze hardware en weet ook CD's ouderwets te verprutsen).
Die vergelijking gaat helemaal niet op, en wel om twee redenen. Ten eerst omdat ME is mislukt (is ook door Microsoft toegegeven) en Vista juist een succes geworden is.
Je vergeet iets. Er zijn 2 dingen; het financiele gedeelte en het technische gedeelte.

Financieel zal Vista het een stuk beter doen dan ME.
Technisch is een andere zaak.
Ten tweede omdat ME was gebaseerd op de Win9x-kernel en Vista is gebaseerd op de NT-kernel. Alleen daarom al kan je ze dus niet vergelijken, want ze vertegenwoordigen beiden een heel andere tak van de Windows-familie.
Dat is lulkoek. ;) Beide zijn een besturingssysteem en behoren zonder problemen te werken. Welke kernel ze gebaseerd zijn heeft niets te maken met wel/niet een mislukking. Of denk je dat ze gewoon lukraak een OS op NT kernel kunnen uitgeven en deze zou (ondanks de zichtbare problemen) volgens jouw gedachte geen mislukking kunnen zijn. |:(

Feit blijft wel dat Vista tegenover XP een aantal mankementen heeft, die eigenlijk niet zouden moeten mogen:
1. Traagheid van kopieren
2. Grotere schijfruimte, terwijl oude code verwijderd is
3. Hogere systeem eisen
4. Minder ondersteuning van hardware

Verder duurde Vista zo lang, omdat ze (praktisch) overnieuw zijn begonnen. Hoewel we daar geen waarde oordeel over het uiteindelijke product mogen geven, geeft dit wel aan dat iig. de voorgaande versie niet aan de gestelde eisen voldoet.
Feit blijft wel dat Vista tegenover XP een aantal mankementen heeft, die eigenlijk niet zouden moeten mogen:
1. Traagheid van kopieren
2. Grotere schijfruimte, terwijl oude code verwijderd is
3. Hogere systeem eisen
4. Minder ondersteuning van hardware
1. allang een fix voor beschikbaar
2.who cares about 1 of 2 gig schijfruimte met de capaciteit van huidige hardeschijven?
3.idem, waarom zou een modern besturingssysteem geen 'moderne' systeemeisen mogen hebben? Je gaat als je Crysis koopt toch ook niet zeuren dat het niet zo vlot loopt op je P3 met TNT2 kaartje..
4. Er zit juist veel meer ondersteuning voor hardware in Vista, alleen sommige fabrikanten nemen niet de moeite om drivers te updaten voor apparatuur van jaren oud.
1. Fix hier fix daar, waarom kan het niet gewoon van de eerste keer goed voor zoiets triviaals?
2. Als je meer en grotere files hebt, wordt het al gauw trager.
3. Van games mag je verwachten dat ze alles van je hardware vragen. Een OS moet hardware zo efficiŽnt mogelijk aanbieden aan de gebruiker of software die er mee werkt. En niet met het grootste deel ervan gaan lopen.
4. Tja, als je als fabrikant een perfect werkende driver voor XP hebt, dan nog eens eentje maken omdat MS het per se anders wil doen..

Het is maar van welke kant je het bekijkt. Ik vind Vista gewoon extreem zwak. Zeker als je er nog eens de niet afgeleverde maar wel beloofde features, beschikbare werkkrachten en financiŽle kracht van MS er tegenaan gooit.
Dat noemen we product-levenscyclus. Die is eindig voor elk product, ook software.

Elke software-bedrijf is alweer bezig met features voor de volgende versie te bedenken terwijl de huidige versie amper uit is.
Voor testers is sinds een paar dagen Windows Vista SP1 RC Refresh 2 (Build 6001.18000) beschikbaar op Windows Update. Dat zal dan wel zo'n beetje de laatste build zijn voor de release.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True