Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Microsoft stelt dat het de afgelopen twee jaar aanzienlijk meer meldingen heeft ontvangen van gebruikers die een illegale Windows-versie op hun computer hebben draaien. Het zou wereldwijd gaan om meer dan 150.000 meldingen.

Vervalste Windows-discDe softwaregigant organiseert jaarlijks de 'Consumer Action Day', waarmee het bedrijf consumenten wil voorlichten over de potentiële gevaren van piratenversies van zijn software. Veel piratenversies van onder andere Windows en Office zouden malware en virussen bevatten, wat gevaren voor de eindgebruiker oplevert, zo stelt Microsoft.

Microsoft laat verder weten dat steeds meer eindgebruikers de moeite nemen om vrijwillig illegale Windows-versies bij Microsoft te melden, mede 'aangemoedigd' door het Windows Genuine Advantage-validatieprogramma. Microsoft stelt dat het in de afgelopen twee jaar meer dan 150.000 meldingen heeft binnengekregen, afkomstig uit zeventig landen. Volgens het softwarebedrijf is er een stijgende lijn te zien in het aantal meldingen dat het binnenkrijgt.

In de hoop het bewustzijn van consumenten over de gevaren van illegale software te vergroten, heeft de softwaregigant onder andere een educatieprogramma voor Chinese scholen gemaakt. Ook heeft Microsoft voor de Duitse markt voor softwarehandelaren een zogeheten originals club geopend. Microsoft laat verder weten dat het in samenwerking met onder andere opsporings- en overheidsinstanties meer dan driehonderd juridische procedures is gestart, verspreid over diverse landen. Met name de aanpak van computerwinkels en softwarehandelaren die illegale Microsoft-software aanbieden, zou zijn aangescherpt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Met name de aanpak van computerwinkels en softwarehandelaren die illegale Microsoft-software aanbieden, zou zijn aangescherpt.
Terecht, winst maken met andermans werk is echt not done. Dat mag idd hard worden aangepakt.

Wel mooit dat steeds meer mensen kennelijk tot het inzicht komen dat niet netjes is, zacht uitgedrukt, om illegale software te gebruiken. Als men dan in het vervolg de software legaal koopt, lijkt me dat een goede zaak.

Word dit ook nog actief aangepakt, of blijft het bij enkel registratie van illegale versies?
Als men dan in het vervolg de software legaal koopt, lijkt me dat een goede zaak.
Los van het feit dat je juridisch bekeken natuurlijk helemaal gelijk hebt, vraag ik me af en toe toch het volgende af:

Als er echt zo massaal verliezen worden geleden door illegale kopieen die er gemaakt worden, wie is hier dan in vredesnaam de dupe van? Noem mij één artiest die in de goot is beland omdat z'n muziek tegenwoordig niks meer opbrengt (dankzij illegale downloads, welteverstaan...ik wil 'smaak' hier even helemaal buiten laten :Y) ). Ik kan me er oprecht niet eentje bedenken.

En ook game-studios als E.A. zullen momenteel echt geen honger lijden (terwijl ze wel het hardst lopen te klagen). Sterker nog, de meeste medewerkers van deze studio's hebben een goed betaalde baan, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en vaker wel dan niet een flinke lease-bak onder hun kont.

Is het nu werkelijk de bedoeling dat honderduizenden, zo niet miljoenen mensen die het vele malen slechter hebben (en ongetwijfeld gedeeltelijk juist DAAROM illegaal aan hun software en/of media moet komen; als je 't niet breed hebt, kun je 't immers ook niet breed laten hangen) allemaal het volle pond gaan betalen (zelfs voor software die ze anders wellicht nooit gekocht zouden hebben), zodat dat relatief kleine groepje game-developers (laat 't er wereldwijd eens een paar duizend zijn) NOG dikkere lease-bakken onder hun kont kunnen rijden, en de vrijdagmiddag-borrel voortaan al op woensdag-middag kunnen laten beginnen omdat het geld toch wel binnenstroomt?

Nogmaals, ik wil hiermee het overtreden van de wet (die er overigens mede is gekomen door een enorme lobby-industrie van dezelfde industrie-bozo's) niet goedpraten. En ik ben ook helemaal voor een gezonde economie.

Maar zo ongezond is die entertainment-industrie volgens mij op dit moment helemaal niet. En daarbij: tussen al het gepraat over 'rechtvaardigheid' en 'terechte beloningen' mis ik een beetje wat wij, de enorm grote groep 'simpele' consumerende burgers, er nu precies mee opschieten om dat handjevol lobbyende bozo's van de entertainment-industrie te geven waar ze eigenlijk ECHT om vragen: nog meer bakken met ons geld, bovenop de letterlijke miljarden die er al binnenstromen.

En ja, ik besef dat dit natuurlijk een beetje een cliché-argument is, maar ik vraag me dit af en toe toch echt af. Ik heb namelijk het idee dat wij, als consumenten en gewone burgers, er beter mee af zijn om de huidige status-quo (een soort van 'gedoogbeleid') gewoon lekker te behouden.

Je hoeft natuurlijk geen bedrijfs-econoom te zijn om te beseffen dat de commercie hier natuurlijk heel anders over denkt, maar goed....wij, de consument, hebben ook belangen. En daar mogen we best wel eens wat harder voor opkomen, als je 't mij vraagt.

Zomaar klakkeloos betalen wat er gevraagd wordt, hoe legaal ook, hoeft in mijn ogen dus zeker niet altijd een goede zaak te zijn. En het niet betalen, hoewel juridisch officieel 'illegaal', lang niet altijd een slechte.

[Reactie gewijzigd door tofus op 3 december 2009 19:32]

Wat betreft game studios moet ik je toch ongelijk geven. Grote namen als Ubisoft en Electronic Arts zoals jij noemt draaien wel degelijk steeds meer verlies.

EA b.v. heeft $391 mil. verlies gedraaid over het afgelopen kwartaal, en mede als gevolg hiervan 1500 mensen ontslagen.

Ubisoft iets minder maar toch nog $191 mil. over Q2

Komt dit allemaal door piracy? Natuurlijk niet, maar beter worden ze er ook niet van en die 1500 mensen die EA eruit heeft gegooid zullen in een zeer reele zin mischien wel honger lijden mede als gevolg van piracy.
Ik vind het ook prachtig ... gebruikers krijgen nu de melding dat hun software misschien 'illegaal' is en dat ze daarom gevaar lopen (angst aanpraten helpt altijd erg goed bij de onwetenden). Diezelfde gebruikers gaan dan naar hun persoonlijk it-service (meestal een kennis,oom/tante of nichtje/neefje) en die gaat hun dan vertellen dat ze of niet op die melding moeten letten of dat ze een legale versie moeten kopen. Bij dat laatste moet er dan opeens geld gaan rollen en gaat men zich opeens afvragen of de alternatieven niet goedkoper en beter/vergelijkbaar zijn. En opeens komt Mac-OS en/of Linux naar voren.

Microsoft heeft jaren op een smerige manier klanten gebonden aan hun OS (en wmb nog steeds via koppelverkoop bij notebooks). Het zogenaamde educatie programma in China is ook alleen bedoelt om de met windows voorgeinstalleerde PC het klaslokaal binnen te krijgen en zo zieltjes te winnen voor het Windows imperium. Ik hoop dat de Chinese regering hier een stokje voor gaat steken. Iig vind ik het jagen op 'illegale' gebruikers een geweldige actie van dit op $$ gefocust bedrijf, waarbij ze duidelijk niet beseffen dat ze zichzelf in de voet schieten. Ik zou zo zeggen: Goed zo MS, pak die illegale Windows gebruikers nog maar harder aan. Dat komt ten goede aan het aantal gebruikers van het OS waarmee ik werk.
En opeens komt Mac-OS en/of Linux naar voren.
Alleen zijn die ten eerste lang nietzo gebruiksvriendelijk als Windows, en ten tweede draait de meeste software die de mensen (niet-tweakers) gebruiken er niet op. Dingen als spelletjes, MSN (nee, geen ander chatprograma) etc.

Daarom zullen deze OS-en dus ook al héél snel afvallen bij de meeste mensen., iig de overgrote meerderheid.

Daarnaast kost Windows echt niet zoveel geld, je hebt Windows 7 al legaal vanaf 70 euro. Aangezien de meeste niet-tweakers rustig 5 jaar met een PC doen is dat dus nog geen 15 euro per jaar, oftewel 1 euro per maand. Daar gaat echt niemand over vallen hoor, zeker niet als je net een PC van 1000 euro ofzo hebt aangeschaft, dan kunnen die 7 tientjes er ook wel vanaf.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 3 december 2009 14:42]

Alleen zijn die ten eerste lang nietzo gebruiksvriendelijk als Windows
Daar gaan we weer... Deze besturingssystemen zijn echt niet minder gebruiksvriendelijk dan Windows. Het probleem is juist dat mensen jaren lang met Windows hebben gewerkt en aan deze manier van werken gewend zijn geraakt. Als ze dan ineens iets voor hun neus krijgen dat geen Start-knop linksonder in de hoek heeft zitten, kunnen ze er niet mee omgaan (zeggen ze, ook al zijn ze gewoon te lui om even te kijken waar de lijst met geïnstalleerde programma's dan wel te vinden is). Dat heeft helemaal niet te maken met gebruiksvriendelijkheid, maar gewoon met vast geroest zitten aan de (meestal juist zeer vreemde) manier van werken.

Laat eens een aantal mensen zonder enige computerervaring eens met Linux (Ubuntu bijvoorbeeld), Mac OS en Windows werken. Dan zal zeker naar voren komen dat Windows niet het meest gebruiksvriendelijk is.

Ik maak zelf alleen maar gebruik van Linux en Mac OS, maar als ik dan weer eens een keer Windows moet gebruiken, kom ik er steeds weer achter hoe onlogisch het in elkaar zit. Zo moest ik laatst verbinding maken met een verborgen draadloos netwerk. In Ubuntu is het zo ontzettend logisch: Klik op het netwerkicoontje, klik op "Connect to a hidden network", vul de gegevens in en klik op "Connect". Dat is alles.

Later wilde ik hetzelfde doen in Windows XP. Ik heb het gevonden, maar ik kan echt niet zeggen dat het gebruiksvriendelijk is. Het was op een onlogische plaats weggestopt en er stond ook nergens duidelijk bij "Verbind met een verborgen netwerk" of iets dergelijks. Om het nog erger te maken: De installatie van Windows XP die ik gebruikte bleek nog niet eens WPA2 te ondersteunen. Ik moest dus eerst een update downloaden om WPA2-ondersteuning te krijgen. Ik had nog geen draadloze verbinding op de Windows XP laptop, dus ik wil de update downloaden vanaf mijn PC. Komt Microsoft ineens aan met zijn belachelijk WGA. Op mijn PC draait geen Windows, hoe wil ik dan door die WGA heen komen? Waarom wordt deze controle uitgevoerd bij een update voor WPA2? Snappen ze niet dat ik nog geen internet heb als ik die WPA2-fix nog niet heb geïnstalleerd? Is het dan zo vreemd dat ik die update vanaf een andere PC of laptop moet downloaden? Is het zo vreemd dat die andere PC of laptop geen Windows draait? Nu kon ik nog met mijn laptop naar de router toe lopen om daar de netwerkkabel in te steken, maar wat moet ik doen als mijn netwerkkaart voor het bekabelde netwerk kapot is of als ik Windows XP op een MacBook Air heb draaien (die dus alleen draadloos heeft) of als ik ergens een PC heb staan met een draadloze netwerkkaart en in de kamer waar de PC staat ligt geen netwerkkabel, waardoor ik mijn hele PC, monitor, toetsenbord en muis naar de kamer toe moet slepen waar wel bekabeld internet is?

Je hebt het over MSN, maar Microsoft heeft gewoon een Mac-versie van MSN. Daarbij, waarom zeg je "nee, geen ander chatprogramma"? Er is namelijk ook zoiets als aMSN en Emesene. Dit is geen MSN, maar beide programma's zijn volledige klonen van de echte MSN, waardoor ze in gebruik precies hetzelfde zijn. De gewone thuisgebruiker kan dus gewoon met zijn vrienden, familie en kenissen MSN-en.

Wat doet de gemiddelde thuisgebruiker nog meer op de PC? Een beetje internetten (Firefox, Opera, Google Chrome (nu nog beschikbaar als Chromium), enz. (voor Mac OS ook nog Safari), keuze genoeg dus), een e-mailtje sturen en ontvangen (Evolution, Thunderbird en dergelijke (in Mac OS Mail)), een simpel Flash-spelletje spelen (werkt ook gewoon Linux en Mac OS) en af en toe eens een brief typen (OpenOffice.org is voor vrijwel iedere thuisgebruiker meer dan voldoende (voor Mac OS is er ook nog iWorks en als je het dan per se wilt Microsoft Office)). Voor het afspelen van muziek of filmpjes is er Rhythmbox, Totem, VLC en nog veel meer voor Linux en voor Mac OS iTunes, QuickTime, VLC en Flip4Mac voor de benodigde ondersteuning van Microsofts formaten. Wat heeft een gemiddelde thuisgebruiker nu nog meer nodig?
Waarom is Mac OS X of linux dan wel logisch? Van een Mac of ubuntu gebruiker kun je ook zeggen dat hij vastgeroest is aan zijn manier. Dat maakt Windows nog niet meteen onlogisch en niet gebruiksvriendelijk. Dit geld dus beide kanten op.

Als iets voor de een gebruiksvriendelijk is wil dat niet zeggen dat dat ook voor de ander geld. Zo zaten ik en een mac gebruiker in de instellingen te neuzen en we wisten gewoon niet hoe we het in moesten stellen. De vraagstelling was namelijk op 2 manieren in te stellen. Dus als een Mac gebruiker en een windows gebruiker niet snappen wat er staat (Op mac of windows) dan is dat niet gebruiksvriendelijk.
Omdat de meeste mensen grote problemen ervaren met Windows. En ja hier zullen wel weer reakties op volgen dat zij nooit problemen ervaren maar ik heb het over mensen die nooit op tweakers komen.

Ik zelf was vroeger ook zo. Ik kon ook niet met een computer overweg tot ik op Mac overstapte en alles logisch werkte zoals dat moest. Sindsdien kan ik helemaal mee en doe wat ik wil met mijn computer. Een computer is nu voor mij een tool geworden. En ja nu word ik steeds lastig gevallen door mensen die problemen met hun computer hebben, voor mij is hun probleem gewoon Windows.
waarom ook niet, we vergelijken de laatste nieuwe ubuntu versie met een windows versie van bijna 9 jaar oud (!)

Iedere keer als er een nieuwe Kubuntu versie uitkomt, installeer ik die vol goeie hoop nu toch eens bij linux te kunnen blijven. Telkens loopt er wel iets mis waardoor mijn installatie onbruikbaar wordt. Vorige keer was het de windows manager, waardoor mijn startbalken verdwenen en geen enkel scherm nog een taakbalk had.

Linux voelt ook gewoon even kwaliteitsvol aan als wat ik er voor betaald heb. Er gaat gewoon niets boven de gebruiksvriendelijkheid van Windows (vs linux dan, bij OSX heb ik geen ervaring)
wellicht eens proberen Linux op een Linux-pc te instaleren ipv op een Windows-pc?
Als je Linux instaleerd op een machine die ontworpen is voor Windows kan je inderdaad driver-issues krijgen.

Op mijn machine werkt Ubuntu out of the box en goed
Win 7 werkt hier compleet niet op. Die snapt mijn Sata-raid-controller niet.
Een Linux-pc? Windows-pc? De mijne heeft gewoon beide en die doen het prima, dat 1 stukje hardware bij jouw niet werkt wil nog niks zeggen.
Als je alleen maar een beetje internet, een paar briefjes typt en e-mail verstuurt, kun je tegenwoordig prima met Linux overweg. Vooral Ubuntu doet het erg goed tegenwoordig. Mijn moeder, niet al te handig met computers, kan prima overweg daarmee.

Uiteraard wordt het een ander verhaal met computerspelletjes, dan zul je je er een stuk meer in moeten verdiepen.
Gamen onder linux gaat gelukkig steeds beter. Kijk bijvoorbeeld eens hier en spellen als Word of warcraft zijn heel erg goed met wine te draaien. Tel daarbij op dat steeds meer hardware fabrikanten aandacht beginnen te besteden aal Linux support. Linux wordt steeds beter! :Y)
Uiteraard wordt het een ander verhaal met computerspelletjes, dan zul je je er een stuk meer in moeten verdiepen.
In principe is dat makkelijk, ervan uitgaande dat men net als in windows een videokaart gebruikt die fatsoenlijke drivers heeft (exit ati) en een native game + installer gebruikt gaat het prima, maar ja, helaas zakt de game markt toch af naar consoles en de meeste goede pc titels komen ook uit voor osx/linux
(MacOS, Linux) Alleen zijn die ten eerste lang nietzo gebruiksvriendelijk als Windows,
Zo! Mac OS is toch echt wel net zo gebruikersvriendelijk als Windows.

En wat die software betreft - ik lees hier altijd dat de meeste niet-tweakers niet meer doen dan wat office en wat surfen. Dat kan op OS X ook net zo goed.
Alleen zijn die ten eerste lang nietzo gebruiksvriendelijk als Windows, en ten tweede draait de meeste software die de mensen (niet-tweakers) gebruiken er niet op. Dingen als spelletjes, MSN (nee, geen ander chatprograma) etc.
Vaak gebruiksvriendelijker inderdaad (osx en linux) en native software draait net zo goed (zo niet beter) op osx en linux, waar jij op doelt is de vaak eenzijdige support voor windows, dat is zo gegroeit door het gebrek aan een gezonde markt en staat los van het OS zelf.

Dat mensen nu gewend zijn aan de beperkingen van windows maakt het nog geen goed OS ;)
Daar gaat echt niemand over vallen hoor, zeker niet als je net een PC van 1000 euro ofzo hebt aangeschaft, dan kunnen die 7 tientjes er ook wel vanaf.
Het feit dat er zo weinig pirated versies in de omloop zijn heeft niets met geld te maken zeker?

Hoe harder MS tegen dit soort praktijken optreedt hoe sneller mensen geneigd zijn iets anders dan Windows te nemen. En hoe harder Linux gaat groeien als mainstream OS. Prima toch, krijgen we iig eens een keer fatsoenlijke keuzes.

[Reactie gewijzigd door farlane op 3 december 2009 18:38]

Je hebt een goed punt hier, die 'educatieklassen' in China zijn waarschijnlijk alleen maar bedoeld om de jeugd aldaar al vroeg kennis te laten maken met Windows en vooral niet met een ander besturingssysteem. Ik denk dat dat een doel is van MS wat misschien nog wel hoger ligt dan het verhinderen van illegaal gebruik van Windows, dat viert toch hoogtij daar.

Maar het verhaal van ''MS een op $$ gefocust bedrijf'' is een beetje krom, elk bedrijf is dit namelijk. Say hi to capitalism! Zo werkt dit economisch systeem nou eenmaal.. Apple is wat dit betreft bijvoorbeeld net zo erg ;)
En vergeet niet, Apple doet ook aan koppelverkoop met hun Mac OS X, dus die zijn dan minstent net zo fout bezig, als je het zo plaatst!

Denk daarnaast niet dat de Chinese overheid hier een stokje voor kan en/of gaat steken, aangezien het land in het verleden al lang genoeg geprobeerd heeft de marktwerking met ijzeren hand te regelen, maar tegenwoordig vreemd genoeg (alhoewel het communistisch is) meer en meer marktwerking laat zien.

Verder denk ik dat MS wel 'wint' op deze manier aldaar. Immers, Mac OS X en vooral Linux zijn vijanden voor Windows, andersom eigenlijk minder. Mensen die eenmaal met een alternatief hebben gewerkt en hier aan gewend zijn geraakt, zullen minder snel of (slechts) deels terugkeren..
en die gaat hun dan vertellen dat ze of niet op die melding moeten letten of dat ze een legale versie moeten kopen
Of verwijdert de Office WGA-update en "hide" deze in MS Update.
Of installeert gewoon OpenOffice.org ;)
En opeens komt Mac-OS en/of Linux naar voren.
Om OS X legaal te mogen draaien moet je ook Apple-hardware hebben.
En die is meestal nog wel wat duurder dan Office ;)
Om Windows en Office legaal te draaien heb je ook een PC nodig, of kan jij dat zonder hardware? ;)
ja,maar als je geen belang hecht aan de wow-factor van het merk, kun je gerust met een pc van 500 euro uit de voeten.
Word dit ook nog actief aangepakt, of blijft het bij enkel registratie van illegale versies?
Hoe had je dat in gedachten dan? De FAQ op het WGA-gedeelte bij Microsoft is er vrij duidelijk in dat het systeem niet gebruikt wordt om personen te identificeren.
Klopt, maar je zou kunnen denken aan dingen als het doen van aangifte als iemand meld een illegale versie te hebben, om zo de bron te pakken te krijgen.

Dus niet een aangifte tegen de melder, maar tegen degenen van wie hij zijn illegale kopie gekregen heeft (of alle uploaders daarvan, indien via P2P verkregen).

Of dat er een speciaal team is opgezet om verspreiders van illegale versies op te sporen en er aangifte tegen te doen, ook zonder meldingen.

Dat soort dingen dus. Moet op zich toch op te zetten zijn voor een groot bedrijf, of al dan niet gezamenlijk met andere bedrijven die veelvuldig slachtoffer zijn van illegale gebruikers?
Sinds wanneer gaat dit soort dingen via het strafrecht dan ? Je kunt moeilijk aangifte doen van een civiele zaak.
Software-piraterij is nog altijd wel strafbaar. Verkopen van gekopieerde versies is gewoon heling, en daar kunnen ze mensen makkelijk voor pakken.

Microsoft is natuurlijk wel weer zo leuk om hun verwoording naar de goeie kant te draaien: "De gevaren van niet-originele Microsoft software", alsof dat gelijk zou betekenen dat je PC gevaar loopt als je een illegale Windows draait. Hooguit gevaar voor hun portemonnee.

Sure, er zijn genoeg crackz die een trojan bevatten of andere smerige dingen doen. Maar een gekopieerde Windows op zich is geen beveiligings-risico.
Verkopen van gekopieerde versies is gewoon heling
Dat heeft niets met heling te maken. Heling gaat over verhandelen van gestolen waar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heling

Het is gewoon illegaal!!
en een gekopierde versie word ook wel gestolen genoemd. hangt van je interpertatie af.
Wat voor interpretaties er allemaal mogelijk zijn lijkt me niet heel relevant, het lijkt me in elk geval zaak om, voordat je met termen als heling en diefstal gaat strooien, eens kijkt of die juridisch op zijn plaats zijn.

In elk geval gaat het bij diefstal en heling om goederen. Zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Goed_(vermogensrecht)
Bij heling en diefstal gaat het, althans, volgens de definitie van het wetboek (en dus niet de PR machine van BREIN, wat overigens een private instantie is met dezelfde hoeveelheid macht als jij of ik) om goederen die overdraagbaar zijn

In het geval dat ik een kopie maak van software, is er in GEEN geval sprake van het overdragen van een goed - de term "uitputtelijk goed" is hier volgens mij ook op zijn plaats. Als ik een boek van jou steel, steel ik het fysieke exemplaar en ben jij niet meer in bezit van dit boek. Als ik het boek kopieer, ben ik in het bezit van de inhoud van het boek, maar heb jij het boek ook nog steeds.

Ik kan dus jouw CD met windows stelen, maar als ik mijn eigen CD met windows kopiëer en vervolgens de kopie aan jou verkoop is er geen sprake van diefstal of heling

Waar wel sprake van is, is een onrechtmatige verveelvoudiging van een auteursrechtelijk beschermd materiaal. Dit gebeurt op het moment dat ik een kopie maak zonder daarvoor toestemming te hebben van de auteursrechthebbende. Dit is ook precies waar het verschil tussen muziek en software op de proppen komt: in de auteurswet is het zo bepaald dat je voor het kopiëren van software naar je werkgeheugen om het programma te gebruiken toestemming moet hebben van de rechthebbende, waar dat bij muziek niet het geval is.

In het geval van het verkopen van de CD's zou ik zeggen dat je bezig bent met een onrechtmatige openbaarmaking - dit is natuurlijk ook het geval als je de software op internet aanbiedt. Je stelt het auteursrechtelijk beschermde materiaal beschikbaar aan derden, zonder dat je toestemming hebt van de rechthebbende. Ook dit mag niet en in het geval dat je er ook nog eens geld aan verdient zal de rechter vermoedelijk een stuk minder mild zijn.

Kortom: de juiste termen hier zijn dus niet "Diefstal en Heling", maar "Verveelvuldiging en Openbaarmaking". En die staan gewoon in het wetboek. Het doet het alleen iets minder goed in de PR-machine van Stichting Brein, omdat de gemiddelde mens zich minder snel schuldig zal voelen over een verveelvuldiging dan over diefstal.
je kan in windows installaties dingen meegeïnstalleerd laten worden, ook trojans. zoek maar eens naar unattended versies van microsoft.
Kun je gewoon bij Microsoft zelf melden. Je kunt zelfs melden dat je concurrent 'stiekem' Windows 7 OEM licenties verkoopt aan gewone consumenten en ook dan beloven ze er wat aan te gaan doen. Terwijl ze in de pers iets heel anders beweren.

Overigens heb ik uit vernomen dat Microsoft zelf in bepaalde regio's bij winkels zou informeren of je een 'gratis' Office licentie zou kunnen bemachtigen. Mogelijk is dit pas na klachten van kopers.

Al met al is het zeker met de komst van 'verklik jou verkoper en ontvang geld' programma heel wat gevaarlijker geworden om illegale software te leveren. Zeker dat als je weet dat als je gratis Office of Windows aan mensen geeft ze dan nog klikken bij Microsoft en zelf gratis een legale versie krijgen. Deze mensen zijn eerst zelf akkoord gegaan met de deal.
Niet goed van de verkoper (schenker in dit geval), maar van degene die het aangeeft is het wel heel slecht.

Hier is het te lezen. Eerste je leverancier verraden en dan gratis Office krijgen van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 3 december 2009 14:45]

Vreemd. Ik las vandaag op de homepage van HCC, dat je daar als lid een W7 versie kunt kopen met korting. Het vreemde zit erin, dat daar ook de OEM versie aangeboden wordt. Zonder verdere aankoop van mobo en/of processor.
Dat hoeft ook niet, in het oorspronkelijke programma voor OEM kon je als particulier al een OEM versie legaal draaien ( en dat was volgens MS legaal ) als je zelf geheugen in je PC prikte. Laat staan als je je PC zelf bouwde.

Overigens is het ook gewoon geheel mogelijk dat HCC hiervoor een speciale deal heeft afgesloten met Microsoft, en het daarom helemaal in orde is. Iedere organisatie kan aparte / afwijkende licentiedeals sluiten met Microsoft.
Het verkopen van Windows 7 OEM licenties is gewoon toegestaan (XP- en Vista-OEMs lieten dit niet toe), alleen biedt Microsoft geen ondersteuning en wordt de licentie aan de PC gekoppeld waarop je hem installeert.
Dat soort dingen dus. Moet op zich toch op te zetten zijn voor een groot bedrijf, of al dan niet gezamenlijk met andere bedrijven die veelvuldig slachtoffer zijn van illegale gebruikers?
Ja, dat noemen we de BSA toch? ;)
Maar die is niet gericht op particulieren (Business Software Alliance).
ohnee, er wordt anders bij de office wga wel vriendelijk gevraagd om in te vullen wie je de boel op je pc geïnstalleerd heeft. Zo kan Microsoft inzichtelijk krijgen wie er hier de boel loopt te belazeren en wie de rekening gepresenteerd kan krijgen. Dan identificeer je naar mijn mening net zo goed.

@ Gunner, bron van wat, bron dat ze je vragen wie de troep op je systeem geïnstalleerd heeft? Install maar eens een illegale office en laat die de laatste updates meenemen dan ben je daar snel genoeg achter. En vervolgens krijg je een schermpje waarin Microsoft jou een office 2007 licentie aanbiedt tegen gereduceerd tarief, moet je wel even invullen wie dat gedaan heeft. En wat denk wat ms dan met die info doet?

linkje

@ jou edit, nee maar als blijkt dat die ene particulier een netwerkje van 100 mensen heeft denk je dat ze die dan daar ongestraft mee weg laten komen?

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 3 december 2009 21:25]

en eerlijk gezegd is dat een goeie zaak. Dat je als tweaker ff een illegale windows versie download en installeert op even te testen kan ik nog inkomen, maar dat je als winkel illegale versies verkoopt aan onwetende consumenten vind ik niet kunnen. Ook gratis office installeren als service vind ik ook oneerlijke concurrentie tegenover computerwinkels die wel legale licenties verkopen.
volgens mij is dat onzin. heb je daar een bron van?

@edit: denk jij nou echt dat ze een enkele particulier met een bezoekje gaan vereren die een enkele illegale office heeft geïnstalleerd?

[Reactie gewijzigd door Gunner op 3 december 2009 15:03]

Terecht, winst maken met andermans werk is echt not done. Dat mag idd hard worden aangepakt.
Beetje kort door de bocht. Een uitgeverij maakt winst met de schrijfsels van een ander.

Maar dat mensen tot inzicht komen heb ik nog niet echt gezien. Zelfs op een poll hier een tijd geleden gaf, als ik het me goed herinner, zo'n 50% aan een illegale windows te draaien. Maar ik ben het er mee eens dat je geen illegale software moet draaien.

@widhagen: natuurlijk niet te vergelijken, maar je generaliseerde nogal. Mijn voorbeeld was om aan te tonen hoe breed jouw uitspraak was.

[Reactie gewijzigd door durian op 3 december 2009 14:51]

Beetje kort door de bocht. Een uitgeverij maakt winst met de schrijfsels van een ander.
Niet te vergelijken situatie, daar de auteur daarvoor expliciet toestemming geeft, de uitgever en auteur gaan dan ook een contract aan. Dat is bij het verkopen van illegale software dus niet het geval (de naam 'illegaal' geeft dat al aan).
Tja, het kunstmatig inperken van de marktwerking teneinde te kunnen profiteren van een marktverstoring lijkt me ook illegaal, laten we wel wezen, als dat niet gebeurt was dan was het gebruik van windows aanzienlijk lager geweest en dan was er geen externe noodzaak geweest het te gebruiken..(en dan was het zeker geen product geweest met 80% winstmarge)

maar ja, juridisch is het inderdaad illegaal (al was microsoft daar vroeger maar wat blij mee)
Wel mooit dat steeds meer mensen kennelijk tot het inzicht komen dat niet netjes is, zacht uitgedrukt, om illegale software te gebruiken.
Enerzijds heb je natuurlijk gelijk. Maar toch heb ik altijd het gevoel dat er voor software schandalig hoge prijzen gevraagd worden. Natuurlijk zijn er de ontwikkelkosten, maar dat is dan ook het enige. Daarna kan hetzelfde product eindeloos gedupliceerd worden en tegen zeer lage kosten naar de klant verscheept worden.

Ter vergelijking. Een autofabrikant heeft dezelfde ontwikkelingskosten (zo niet meer...) om een nieuwe auto te ontwikkelen. Daarna moet elke auto die verkocht gaat worden, ook daadwerkelijk geproduceerd worden, voordat die naar de klant kan. Hier is geen sprake van een gemakkelijk kopieerproces van DVDtjes stampen.

Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat de softwareproducenten het gebruik van illegale software deels aan zichzelf te danken hebben.
Actief aangepakt?

Not: kijk even bijvoorbeeld even op marktplaats en verbaas je over het overstelpende illegale aanbod daar.

Marktplaats hierop aanspreken en contact opnemen met Microsoft omdat marktplaats er niets aan doet heeft geen enkel nut helaas.

Dus al met al doe er eens wat aan Ome Bill behalve mooi praten, de afdeling counterfit software doet er in ieder geval niet mee en aandringen helpt ook niets de illegale troep staat op diverse handelplaatsen nog steeds in overvloed te koop.

Mijn meldingen van een jaar terug is NIETS mee gedaan.

Leuk nieuwsbericht maar het kan naar het rijk der fabelen verwezen worden. :(

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 4 december 2009 05:58]

winst maken met andermans producten? wat denk je dat supermarkten en computerwinkels normaal doen dan...

de licentiekosten zijn toch veel te hoog, daar mee werken ze dit in de hand.
Wel mooit dat steeds meer mensen kennelijk tot het inzicht komen dat niet netjes is, zacht uitgedrukt, om illegale software te gebruiken. Als men dan in het vervolg de software legaal koopt, lijkt me dat een goede zaak.
Wat ik niet netjes vind zijn die belachelijk hoge prijzen voor een OS die je binnen een paar jaar weer af kunt schrijven. Dat weiger ik dus te betalen. Ik gebruik wel een gratis OS + XP voor de zaken waar ik M$ windows voor nodig heb.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 4 december 2009 18:13]

150.000 maar? Volgens mij zijn er minstens 10x zoveel illegale versies in omloop en geinstaleerd. Anyway, wel goed dat ze de verkoop van illegale versies aanpakken ;)
10x? volgens mij heeft iedereen wel ergens een iets minder legale windows xp cd liggen. Alleen al om het feit dat de meeste licenties voor home-users, uit xp home bestaan. Die eigenlijk niet zo goed met nieuwere hardware om konden gaan.

Is het trouwens wel toegestaan om een surfspot windows te bezitten en te gebruiken, als je al klaar bent met je studie en eigenlijk niet meer met de universiteit / hogeschool verbonden bent? In dat geval denk ik dat er nog wel meer "illegale" windows versies rondslingeren.
...Is het trouwens wel toegestaan om een surfspot windows te bezitten en te gebruiken, als je al klaar bent met je studie en eigenlijk niet meer met de universiteit / hogeschool verbonden bent? In dat geval denk ik dat er nog wel meer "illegale" windows versies rondslingeren.
Ja dat mag. Van veel andere op surfspot aangeboden software vervalt de licentie als je van de HBO/UNI af bent. Voor de office/windows licenties geldt dit echter niet.

Uit de Surfspot FAQ:
"...Een uitzondering hierop betreffen de producten van de volgende aanbieders:
- Microsoft (alleen voor toepassing voor studenten)
- Adobe
- Quark

De producten van bovengenoemde softwareaanbieders kennen een eeuwigdurend gebruiksrecht, dit betekent dat je ook nadat je bijvoorbeeld afgestudeerd bent van de via SURFspot.nl bestelde producten van deze aanbieders gebruik mag blijven maken."
[10x? volgens mij heeft iedereen wel ergens een iets minder legale windows xp cd liggen. Alleen al om het feit dat de meeste licenties voor home-users, uit xp home bestaan. Die eigenlijk niet zo goed met nieuwere hardware om konden gaan]

De gemiddelde digibeet helper weet ook niks van windows.
Ik heb heel veel gevallen gezien waarbij de digibeet helper de herstel partitie verwijderd had en een illegale xp home er op zat met wga cracks, terwijl er een legale key op de pc zit...
Dan moet het toch mogelijk zijn om een legale situatie te herstellen.
Ik heb heel veel gevallen gezien waarbij de digibeet helper de herstel partitie verwijderd had en een illegale xp home er op zat met wga cracks, terwijl er een legale key op de pc zit...
Dan moet het toch mogelijk zijn om een legale situatie te herstellen.
Klopt, dat heb ik ook al gezien. Als je echt geen herinstallatie wil doen kan je natuurlijk de product code bijwerken met deze MS tool (alleen als je dezelfde versie hebt, Home of Pro). Maar een schone installatie is natuurlijk een hoop netter :)
even denken... Ja,

Iedereen die ik ken heeft minstens één keer in zijn leven de EULA van Microsoft begroken met illegale kopieën, of handelingen die illegaal zouden zijn. Zo ben ik 'natuurlijk' een systeem leverancier en lever dan ook een OEM versie aan mij zelf. Ook heb ik hier thuis een complete collectie mircosoft windows, die terug gaat tot 98, allemaal OEM.

Ik denk dat het totaal aantal illegale kopieën wel meer dan 10 miljoen is, over de hele wereld. Dit klinkt belachelijk hoog, maar hou er rekening mee dat landen als China en India (2.4 miljard inwoners samen) er berucht om staan dat ze veel illegaal doen.
10x? volgens mij heeft iedereen wel ergens een iets minder legale windows xp cd liggen. Alleen al om het feit dat de meeste licenties voor home-users, uit xp home bestaan. Die eigenlijk niet zo goed met nieuwere hardware om konden gaan.
Zo ver ik weet zit er geen verschil tussen drivers voor xp home of professional... heb je een bron?
Denk niet dat je zo goed begrijpt wat M2M bedoelt. Het gaat er om dat de mensen die weten hoe ze met hun computer/hardware moeten omgaan, al sneller een pro versie van een OS aanschaffen (legaal/illigaal). Hij heeft het niet over de drivers...
niet de drivers, maar de fysieke limieten die windows xp home heeft op bijvoorbeeld, quad core processors.
Dat zijn 150.000 mensen die windows hebben gekocht bij een niet zo'n eerlijke verkoper/winkel. Dus een illegale versie hebben gekocht. Deze mensen willen dus hun illegale versie omruilen (kost wel geld) voor een legale versie.

De mensen die downloaden zullen echt niet gaan betalen voor een legale editie ;)
Als ze toch zo graag mensen willen stoppen met illegaal downloaden. Moeten ze maar beter de prijzen naar beneden halen!
Als ze toch zo graag mensen willen stoppen met illegaal downloaden. Moeten ze maar beter de prijzen naar beneden halen!
Rare redenatie. Als je een produkt te duur vind, koop je het niet, maar dan moet je het ook niet illegaal gaan gebruiken, maar gewoon helemaal links laten liggen.

Als je een brood te duur vind, jat je het toch ook niet?

Dan ga je gewoon naar een concurrent, en ga je dat produkt gebruiken.
Als je een brood te duur vind, jat je het toch ook niet?
Juist! helemaal mee eens. Maar hoeveel verschillende bakkers zijn er, en hoeveel verschillende broden zijn er, het zal wel ergens in de duizenden lopen.

Op software gebied ken ik er maar drie: Microsoft, Apple, Linux... klaar punt uit. lekker veel keuze heb je dan! natuurlijk had ik chrome moeten zeggen, maar dat is er nog niet!

En wat je zegt kan je nog steeds overstappen naar een ander systeem, ja natuurlijk laten we alle aspecten die het ene os heeft vallen voor het andere zo kun je natuurlijk geen zak. [kort door de bocht modus]gamen kan alleen maar fatsoenlijk op windows[/kddb] dan sluit je al een grote groep gebruikers uit als je hun forceert maar een ander os te gaan zoeken.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 3 december 2009 15:16]

Op software gebied ken ik er maar drie: Microsoft, Apple, Linux... klaar punt uit. lekker veel keuze heb je dan!
ReactOS, Chrome OS, en zo zullen er nog wel meer zijn.

En dan nog, met drie heb je nog steeds concurrentie. Als de prijs van de één je niet aan staat, kan je nog altijd een van de anderen gebruiken.

Het geeft iig niet het recht om dan maar het illegaal te gaan gebruiken. Net zoals je ook niet het recht hebt een brood te stelen als je het te duur vind.
Je bent je eigen gedrag gewoon aan het goedpraten met drogredenaties. Blijkbaar vind je dat je niet genoeg keus hebt, terwijl net prijs nog je belangrijkste argument was. Als je het gratis wil kan je kiezen uit verschillende linux distributies, als je het gegarandeerd out of the box werkend wilt kan je kiezen uit windows of apple. Wat wil je nou nog meer precies dan? Gegarandeerd out of the box werkend en gratis?
Als je het gratis wil kan je kiezen uit verschillende linux distributies, als je het gegarandeerd out of the box werkend wilt kan je kiezen uit windows of apple
Probleem is wel dat veel software enkel op Windows goed werkt.
Ja, er zijn perfect werkende Linux-alternatieven, maar ik kom toch regelmatig omstandigheden tegen dat ik software moet gebruiken die enkel op Windows werkt.

En verder werkt Windows zeker ook niet out-of-the-box goed hoor ;)
Wat een onzin. Windows 7 home edition is prima betaalbaar voor een stuk software dat je zo ontzettend veel gebruikt (slechts een paar tientjes duurder dan het gemiddelde nieuwe hippe pc spel). Als je het gratis wil dan kan je aan ubuntu.
Ik snap al die beredeneringen hier niet over of Windows goedkoop of duur is. Dat is namelijk een gevoelskwestie (hopelijk wel enigszins gebaseerd op feiten) maar de argumenten die ik hier tegen kom raken echt kant nog wal.

Bij de beredenering "100 euro voor Windows is niet duur, want je gebruikt het veel" vraag ik me altijd af of die mensen ook 100 euro betalen voor een deurknop. Die gebruik je namelijk doorgaans ook veel. Meerdere keren per dag zelfs.

En de beredenering waarin Windows vergeleken wordt met een computerspel: die beredenering doet mij Windows alleen maar extra duur lijken. Immers heeft een computerspel een verwaarloosbare doelgroep in verhouding met Windows. De afzetmarkt wijst dus uit dat Windows makkelijker veel goedkoper verkocht kan worden en toch makkelijk woekerwinsten behaald.

Bovendien wordt bij 100 euro wel uitgegaan van een OEM-versie, en Microsoft heeft de regels onlangs zodanig verscherpt dat een particulier tegenwoordig niet meer zelf de rol van systeembouwer op zich mag nemen (dus alleen bij de aanschaf van een nieuwe PC een OEM mag kopen, maar dus niet meer voor bestaande PC's). Als jij al een goede PC hebt en je wil Windows kopen, ben je dus verplicht RETAIL te kopen en betaal je een meervoud van die 100 euro.
Je gebruikt zelf ook argumenten die kant nog wal raken. Je kan windows toch niet vergelijken met een deurknop? Teneerste gebruik je windows veel vaker. Ten tweede stelt een deurknop je niet in staat om zoveel verschillende taken zo efficient uit te voeren (een deurknop is maar voor 1 ding en dat is het vastpakken van een deur), oftwel een deurknop werkt niet zo productiviteitsverhogend als windows. Ten derde is de verhouding tussen productie en ontwikkelkosten bij een deurknop totaal anders (resp. iets hoger en veel lager) en als laatste is het zo dat er voor een deurknop vele alternatieven zijn die ik zelf kan maken. Wiens argumentatie slaat nou kut op dirk?

Ten tweede heb je natuurlijk gelijk dat een computerspel een beperktere markt heeft. Een computerspel heeft echter ook beperktere ontwikkelkosten, maar is vooral veel duurder per uur dat je het gebruikt (uitzonderingen daargelaten) en toch is er een grote groep individuen die wel voor een spel wil betalen, maar niet voor windows. De vergelijking met een spel dringt zich vooral op omdat het vooral de groep is die gamed (de enthousiaste pc gebruiker) die windows illegaal gebruikt. Verder heb je ongetwijfeld gelijk en zou windows best goedkoper kunnen, maar je kan niet ontkennen dat het per gebruiksuur verreweg de goedkoopste software is die er bestaat (op gratis software na).

Tenslotte is de OEM versie nog wel wat goedkoper dan 100 euro en heeft microsoft die ongeveer legaal verklaard als je zelf je pc bouwt (ze gaan er iig niet achteraan en doen niks tegen de verkoop). Een retail family pack heb je al rond de 120 euro.
Onzin, Windows is niet duur, en zelfs al kost een Ultimate exemplaar 50 euro dan nog zullen er mensen zijn die het gewoon downloaden.
ik zou zou een ultimate willen kopen voor 50 euro zelfs 75 maar ik wijger its te kopen wat niet werkt naar mijn zin.

startbalk is het grote minpunt van win7

moet zelf snelstart iconen toevoegen programmas worden niet goed weergegeven in startbalk (msn 3x wanneer in gesprek) en het pinnen kan niet vatsoenlijk uitgezet worden wat zeer irritant is omdat ik hier geen behoefte aan heb sterker nog het is irritant.

the minimize to desktop knop zit op de meest domme locatie in de geschiedenis van windows.

dan nog de spacing tussen iconen op buroblad wat niet normaal is.

nog maar niet te spreken of de geheugenvretende processen die uitgezet moeten worden en de irritante firewall en security center die eruit geript moet worden om het naar mijn zin te laten werken.


nee dank je als het zou werken zoals ik zou willen (zoals aangegeven in de mislijdende reclames) zou ik betalen maar voor iets wat niet werkt naar mijn zin betaal ik niet.

ik blijf dan ook wederom bij xp hangen omdat het nog steeds sneller werkt en er minder aan gesleuteld hoeft te worden en dx 10 en 11 geen meerwaarde hebben.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 december 2009 18:26]

ha, en jij werkt al de volle 5 minuten met windows 7 dan? Wen er ff aan het het lukt al heel wat beter. Uiteraard kan een programma geen snelstart iconen automatisch meer toevoegen, want het zijn eigelijk geen snelstart iconen meer, maar dan pin je die toch gwn naar je startbalk?

minimize to desktop staat daarentegen op de geniaalste plaats ooit, nu is het niet meer naast je start knop zoeken naar het desktop icoontje maar gwn de muis vlot uiterst rechts beneden en voila.

op je desktop kun je rechts klikken dan beeld selecteren en dan kleine pictogrammen, is ook altijd leuk.

Geheugenvretende processen, irritante firewall en een irritant security center ben ik ook nog niet tegengekomen. Of heb je het via via van horen zeggen over vista?

blijf jij dan idd nog flink bij XP hangen terwijl de rest van de wereld erop vooruit gaat :)
ik zou zou een ultimate willen kopen voor 50 euro zelfs 75 maar ik wijger its te kopen wat niet werkt naar mijn zin.
En dus download je 't maar? Als het niet naar je zin werkt waarom gebruik je het dan überhaupt? Er zijn zat OS'en om uit te kiezen.
moet zelf snelstart iconen toevoegen
QuickLaunch kun je gewoon nog aanzetten. Right click -> toolbars -> new toolbar, en laat die naar een folder wijzen waar je je snelkoppelingen in kunt zetten.
programmas worden niet goed weergegeven in startbalk (msn 3x wanneer in gesprek)
Dat ligt niet aan Windows 7, dat ligt aan MSN. Als je 'm runt in Vista compatibility mode denkt MSN dat hij op Vista runt en krijg je het oude behaviour
en het pinnen kan niet vatsoenlijk uitgezet worden wat zeer irritant is omdat ik hier geen behoefte aan heb sterker nog het is irritant
Welk pinnen heb je het precies over?
beter lezen ik gebruik xp dus dat ik win7 gedownload heb is gebaseerd op gebakken lucht
ga op de rest niet eens in.
Ah, je bedoelt dus eigenlijk dat je post compleet offtopic was? Want waar de discussie mee begon was:
Als ze toch zo graag mensen willen stoppen met illegaal downloaden. Moeten ze maar beter de prijzen naar beneden halen!
Waarom jij dan ineens begint te zeuren over het niet eens willen hebben van Win7 is me dan ook compleet een raadsel.
op zich zijn de meeste prijzen wel gerechtvaardigd, als je het vergelijkt met overige software. Het is wel een besturingssyteem waar je het over hebt. Niet zomaar een programma waar legio alternatieven voor zijn. Waar linux de grote tegenhanger is, draait niet alles even soepel op linux, en zijn de meeste mensen een alternatieve interface niet gewend, of de eventuele complexiteit die dat OS met zich mee zou kunnen brengen dingen die mensen afschrikken.
Enfin, als je windows beschouwd als een programma, even voor het gemak, dan is het wel hét programma wat je het meeste gebruikt toch?
Je zegt het al zelf, in andere bewoording: Microsoft heeft met Windows dus nog steeds een gigantische monopoly-positie en vraagt prijzen die het niet hoeft te vragen, maar dat wel doet.
Juist omdat er geen goed werkbare voordelige alternatieven zijn voor de gemiddelde gebruiker, beschouw ik de vraagprijzen voor Windows juist niet als gerechtvaardigd.

En het is wel een besturingssysteem waar je het over hebt, dus je kunt er niet omheen. Voor toepassingssoftware zijn er meestal wel prima betaalbare (of zelfs gratis) alternatieven, waardoor ik niet zo gauw val over hoge prijzen die daar soms gevraagd worden.

Windows is echter zo alom aanwezig en zodanig van maatschappelijk belang tegenwoordig, dat vrije marktwerking hier niet meer geheel op zijn plaats is.

[Reactie gewijzigd door Timfonie op 3 december 2009 17:36]

De prijzen zijn niet onredelijk, als je ziet wat je er voor terugkrijgt. Als je ziet dat een gemiddeld spel van €50 je maar 10-15 uur plezier geeft (singleplayer), dan is een OS van nog geen €80 natuurlijk een schijntje. (ook al ga ik nu allemaal reacties krijgen over dat OS X veel goedkoper is en linux zelfs gratis, dus dat MS dan ook maar goedkoper moet worden).

Wat ik persoonlijk wèl belachelijk vind is dat MS Nederland niet mee wou doen aan de launch acties, met als gevolg dat de halve wereld Win7 goedkoop aan kon schaffen (en daarom ook veel mensen legit zijn gegaan), maar dat je in Nederland gewoon het volle pond moest betalen. Voor dat soort acties kan ik geen begrip opbrengen.
os van nog geen 80 euro mits je een nieuwe pc koopt hè mannetje want anders zijn we ook nog steeds illegaal bezig
Er is ook nog steeds geen Nederlands family upgrade pack terwijl dat wel was toegezegd.
Ms had toch meteen gezegd dat het in januari of februari zou komen en niet bij de launch.
Microsoft heeft mij enkele weken terug teruggebeld en laten weten dat er helemaal geen Nederlandse family (upgrade) packs uitkomen .... het komt uit in Nederland, maar de taal is Engels.

Ik vermoed dat Microsoft hier op termijn gewoon taal pakketjes voor in de Windows Update gaat droppen.
Dat is dan niet in overeenstemming met de eerder bij Tweakers verschenen berichtgeving.
@twifight: 50 euro voor een spelletje is net zo goed vreselijk veel te duur, MS net zo. Wat al eerder is gezegd: de productiekosten zijn behalve de ontwikkelingskosten bijna niks. Prijzen worden dus alleen maar kunstmatig hoog gehouden
ik vind de prijzen helemaal niet zo hoog. Als je goed kijkt vind je de meeste windows versies wel rond de 100 euro. en wat is 100 euro voor iets wat je 3 jaar iedere dag gebruikt? (en dan heb je nog de studentenversies etc)
Niemand dwingt je windows te gebruiken. Je kunt ook ubuntu met openoffice oid gaan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 3 december 2009 14:22]

Probleem is dat dit per persoon verschilt.

De een koopt 10 speletjes per jaar a 60 euro en wil daar geen geld uitgeven voor een OS omdat hij een OS te duur vind. terwijl je deze 3 jaar gebruikt.

De ander koopt nooit speletjes en vind Windows überhaupt al duur en gaat dus ook aan het iligaal.

En andere vinden 200 euro voor iets wat zij minimaal 3 jaar gebruiken niet zo veel geld en kopen dan windows.
Windows 7
Home Premium
$119.99

Windows 7
Professional
$199.99

Windows 7
Ultimate
$219.99

Estimated retail prices

Als je dit niet wilt betalen voor iets wat je 3 jaar gebruikt vind ik het zwaar triest tenzij je het niet kan betalen (kleren voor je kinderen is belangrijker dan legale windows op je computer)!
Daarnaast krijg je bij vrijwel elke computer Windows 7 Home gratis meegeleverd!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 december 2009 14:44]

Ben ik deels met je eens maar ik heb een laptop, een mediacenter en een gewone PC. Dan ben ik al 3x $219,99 kwijt als ik overal Windows 7 Ultimate op wil. En elk huishouden heeft tegenwoordig wel 2 of meer systemen.

Bovendien heb ik in het verleden al zo vaak een Windows licentie gekocht, al dan wel of niet bij mijn systeem geleverd dat ik het wel een keer goed vindt.

MS komt met Windows 7, nauwlijks anders dan Vista en dan mag ik weer $660,- gaan lappen zeker omdat zij hun werk met Vista niet gelijk goed hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 3 december 2009 15:13]

$660 dollar? Ik weet niet hoor, maar een family pack Windows 7 Home Premium (dat zijn dus 3 licenties), kost je 122 euro...

En dan mag je hem dus op drie PC's installeren, wat je wil. Is dat nou werkelijk zoveel als je voor een paar duizend euro (want dat kost wat jij noemt wel) hebt aangeschaft...

Want Ultimate hebben de meeste mensen écht niet nodig. En als je dan per se het topprodukt wil hebben is dat prima, maar dan moet je ook de prijs accepteren.
Ja maar ik wil geen Home Premium, ik wil Ultimate. Ik ben nou eenmaal een veeleisende gebruiker net als de meeste mensen hier.

Enneh binnen nu en 3/4 jaar zijn mijn systemen weer verouderd, koop ik weer nieuwe en dan krijg ik vanzelf weer OEM Windows licenties erbij.

Als ik dan Home Premium krijg geleverd bij mijn laptop en ik knal daar Ultimate op voel ik me echt niet schuldig hoor. Microsoft heeft al genoeg aan mij verdiend kan ik je verzekeren.
Als ik dan Home Premium krijg geleverd bij mijn laptop en ik knal daar Ultimate op voel ik me echt niet schuldig hoor. Microsoft heeft al genoeg aan mij verdiend kan ik je verzekeren.
Heb jij geen enkel gevoel van goed en slecht? Heb jij geen enkel gevoel van schaamte? Gaat het bij jou alleen maar om jezelf en de rest kan stikken? Pak jij wat je wilt hebben of het nou legaal is of niet? Praat je dat goed met "ze hebben al genoeg aan mij verdiend"?

@Petervanakelyen: dat stel ik ook helemaal niet, ik vroeg het

[Reactie gewijzigd door durian op 3 december 2009 17:45]

Heb jij geen enkel gevoel van goed en slecht?
Je reactie mag inhoudelijk wel juist zijn, maar ik vind het een beetje overdreven om te stellen dat de persoon in kwestie geen gevoel heeft van goed of slecht omdat hij een illegale versie van Windows gebruikt...
Ik vind het wel irritant dat Microsoft (e.a.) niet alleen functies toevoegt om mensen te prikkelen om een krachtiger/duurdere versie te kiezen, maar dat ze ook nogal kunstmatige beperkingen stellen daarvoor.
Voorbeeld daarvan is de geheugenlimiet van 16GB. Wat is dat nou voor flauwekul om die limiet te stellen? Het niet stellen van die limiet had ze zelfs wat werk bespaard!
Pure marketing dus.

Met de altijd nog monopoly-positie plus het enorme aantal gebruikers, is het niet nodig zulke prijzen te vragen, zeker niet als je bepaalde mensen dan voor het blok zet.
@durian: hahaha, ik neem aan dat je een grapje maakt in ieder geval. Wel of geen illegale software is in mijn wereld bepaald geen grote strijd tussen goed en kwaad. Meer een beetje rommelen in de marge.
Alsof jij nooit iets download durian. MP3's enzo. Is dat zo verschillend? Met MS hoef je echt geen medelijden te hebben hoor, die hebben geld zat. Weet je wat de marge is per verkochte Windows versie? Genoeg kan ik je vertellen.
@durian: Wel raar want al die vragen die jij nu stelt zijn net zo goed op Microsoft van toepassing.
Maar zolang jij ze nog gaat verdedigen ook blijven ze lekker achterover zitten daar
Family Pack is heel netjes qua prijs, maar vergeet niet dat dit upgrade licenties zijn.


Volkomen met je eens verder dat mensen die over de prijs moeilijk doen, niet naar Ultimate moeten kijken, want dat heb je inderdaad over het algemeen echt niet nodig.
Voor windows 7 is/komt het family pack, kan op 3 pc's geinstalleerd worden.:

nieuws: Microsoft brengt Windows 7 Family Pack toch naar Nederland
Er zit helemaal geen verschil tussen die mensen, allemaal moeten ze gewoon beginnen betalen. En wij moeten hun gewoon het goede voorbeeld tonen om de mentaliteit te veranderen. Het moet gedaan zijn met even illegale versies te installeren overal. Als mensen software willen, zeg je maar hoeveel het zal kosten of stel je gratis alternatieven voor. Je bent uiteindelijk een tweaker, meestal heb je genoeg kennis voor alternatieven en anders heb je nog altijd GoT voor extra hulp.
Sorry hoor Rizon, maar ik hoef helemaal geen goed voorbeeld te geven als het gaat om software. Dat moeten die leveranciers maar lekker zelf oplossen. Als het nou om diefstal ging is het wat anders, maar ik heb moreel helemaal niet zoveel tegen gekopieerde muziek, software en schoolboeken.
ik vind zowel 200 en 60 euro teveel
true, - als je een pc van 850 euro koopt met windows 7 premium (a 150 euro) .... dan - is het maar 10% van je totale pc...

echter als je een pc koopt van 400 euro dan is het bijna een kwart....

dat kan voor veel mensen wel eens te duur blijken...
De benzine voor een goedkope auto kost evenveel als de benzine voor een dure auto.

Als je geen geld hebt voor een legale Windows versie dan zul je een gratis alternatief moeten gebruiken en dat is geen illegale windows versie O-)
Hij heeft het hier over een PC die je zelf samenstelt. Dan gaat dat argument prima op.
En let a.u.b. een beetje op je taal...
Ik geloof dat dit niet zozeer gaat over downloadende thuisgebruikers, maar mensen die denken dat ze een legale Windows hebben gekocht en dat blijkt dat de leverancier gewoon een kopie heeft verkocht voor veel geld.
Als je het bericht zou gelezen hebben zou je zien dat dit gaat over mensen die een PC kopen bij een winkel die er dan een illegale versie op zet in plaats van een OEM.

En hoezo zijn de prijzen hoog dan ? Een Windows 7 Home Premium OEM licentie kost 99 euro. Wil je het dan gratis bij een pak melk krijgen ofzo ?
Ik vind persoonlijk 99 euro niet bijster veel geld voor iets dat je zo goed als elke dag (en soms hele dagen) gebruikt over een periode van 3-4 jaar (de tijd dat de gemiddelde consumenten-pc mee gaat)

Uiteindelijk gaat het hier over winkels die mensen lekker die 99 euro doorrekenen terwijl ze er een gedownloade versie op zetten. Dat is dus 99 euro rechtstreeks hun zak in.
Ik denk dat dit maar een deel van het probleem is, nu bij de release van Windows 7 worden er toch ook massaal oem versies verkocht en aangekocht om maar een zo goedkoop mogelijk maar toch volwaardig functionerend besturingssysteem te hebben. (Terwijl dit tegen de gebruiksvoorwaarden van de OEM licentie is) Wat je vervolgens ziet is dat die mensen office er dan niet legaal bijkopen maar gewoon de 2007 versie illegaal installeren.

Dan heb je in mijn ogen nog weinig tot niets bereikt, de acceptatie om inmiddels 70 tot 80 euro voor een O.S. te betalen begint nu te komen, maar het betalen voor een office pakket wordt vaak nog als overbodig bestempeld. Of men stapt op naar OpenOffice v3. wat inmiddels een goed alternatief is geworden.

De lering die Microsoft hieruit moet trekken is vind ik dat ze hun besturingssysteem nog goedkoper moeten maken. Natuurlijk zit je met ontwikkelkosten dit, marketing dat en noem nog maar eens iets geks. Maar ondanks dat je je aanschaf bedrag moet verspreiden over de termijn dat je met je computer werkt (350 euro voor een ultimate bijv <<< is fictief bedrag. delen door 4 jaar dat je ermee werkt = € 87,5 per jaar) vinden veel mensen dat bedrag het gewoon niet waard!

@ Gunner, dat is niet mijn perceptie ervan, maar zo wordt er wel geredeneerd en ik kan er nog begrip voor hebben ook. Had jij tijdens de introductie van Windows Vista 500 euro voor een retail ultimate willen lappen om er vervolgens achter te komen dat de beloofde features en nog toe te voegen toeters en bellen een grote flop zou zijn. En dat het O.S. zo traag als dikke stront zou zijn. Ik zou wel uitkijken! En daarom zou ik ook uitkijken of Windows 7 wel een succes zou zijn (is het nu wel, dat is gebleken)

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 3 december 2009 14:48]

en ik kan er nog begrip voor hebben ook.
Ik heb totaal geen begrip voor die redenatie. Software is een net zo essentieel onderdeel van een PC als een CPU, geheugen of hardeschijf. Er mag dus ook gewoon een prijskaartje aanhangen. 87,5 euro is bepaald niet veel, en je kunt het veel minder maken door niet voor de ultimate te gaan maar voor een goedkopere variant.
Euh, nee, software is geen hardware. Je hoeft er geen begrip voor te hebben, maar het is volgens mij gevoelsmatig wel oke om af en toe illegale software te gebruiken. Het is niet toegestaan, maar dat is dronken fietsen ook niet.
dat is dus net zoiets als dat jij een porsche carerra 2 koopt en de chip erin software voor een lada draait waardoor jij niet rijden kan zoals je zou willen maar er wel voor moet betalen omdat je anders helemaal niet rijden kan.

het fijt blijft dat microsoft niet luisterd naar de consument en maar wat aanklooit maar je wel verplicht om het te kopen als is het 10 euro dan is het nog te veel als het niet werkt zoals jij zou willen het is echt een eitje voor microsoft om een andere startbalk in te bouwen zodat het werkt zoals je zou willen ze verdommen het gewoon en dus is de prijs niet juist
Maar ondanks dat je je aanschaf bedrag moet verspreiden over de termijn dat je met je computer werkt (350 euro voor een ultimate bijv. delen door 4 jaar dat je ermee werkt = € 87,5 per jaar) vinden veel mensen dat bedrag het gewoon niet waar
Dat vind ik altijd zo'n onzinargument. Als je iets te duur vind, moet je het niet gebruiken. Het is niet alsof er maar 1 besturingssysteem in de vorm van Microsoft Windows bestaat. Genoeg gratis alternatieven.

En dan heb ik het nog niet eens over of het wel nodig is om een Ultimate-versie te draaien als Home Premium in 90 procent van de gevallen ook best zou voldoen.

[Reactie gewijzigd door Gunner op 3 december 2009 14:33]

Ik heb programma's, die ik persé wil gebruiken, die ENKEL onder Windows draaien.
Zeg eens, wat is mijn alternatief?


(Ik heb een legale windows hoor, ik ben gewoon die "linux is altijd en voor iedereen goed" bullshit beu)
Opgelet, nu gaan de linux kerels je zeggen dat je Wine of iets VMWare achtigs kan installeren...

Ik begrijp je wel, ik werk zelf op OS X, maar op school en zo gebruiken we niet altijd programma's die op mac werken, of waarvan een variant niet bestaat voor mac.
(vb: op de unief werken we met Maple 11 classic, een verouderde versie van Maple, voor OS X echter bestaan er voor zover ik weet geen classic versies)

On-Topic: dingen kosten nu eenmaal geld, microsoft developers dus ook, in windows kruipt veel werk, als je dat gebruikt moet je gewoon maar betalen vind ik.
Ik vind het wel zo een beetje zever van allemaal die versies te hebben. Moesten ze nu gewoon een light versie maken (web, mail, msn, ....) en een soort van ultimate versie,
voor de ene dan 50 euro vragen en voor de anere 100 ofzo ...

Ik bedoel, je gaat mij niet wijsmaken dat de productiekosten van de ultimate versie zoveel hoger liggen als die van de andere versies. Nu zorgen ze ervoor dat je ofwel de goedkope koopt of ultimate download, de brave zielen die ultimate kopen zijn sterk in de minderheid( en ik respecteer ze sterk)
Windows XP
Windows Vista

je hoeft niet over te stappen op Windows 7 als je dat te duur vindt.
Dat zijn geen gratis alternatieven, die 2 kosten/kostten even veel.
Er is natuurlijk een gigantisch verschil tussen windows en office. Windows gebruik ik elk moment dat m'n pc aan staat. Office gebruik ik vrijwel nooit buiten m'n werk om, dan wordt de prijs die je per gebruik betaald heel anders. Microsoft hoeft ook helemaal geen lering te trekken en windows goedkoper te maken, je gaat uit van ultimate, maar dat heeft bijna niemand echt nodig. De home edition is voor 98% van de consumenten prima en veel goedkoper per gebruikssessie.

Wat microsoft voor lering kan trekken is dat ze office voor consumenten gewoon gratis maken omdat de bedrijven de kosten toch wel dragen, maar hoe je erbij komt dat windows goedkoper moet zijn is me een raadsel.
Ik ben het gedeeltelijk akkoord, behalve met je laatste punt. De prijs van een besturingssysteem zit volgens mij wel goed, maar aan de prijs van Office mag volgens mij nog best wat gesleuteld worden. (btw, waar haal jij die 350 euro vandaan voor de Windows 7 Ultimate versie ... de retail versie vind je al vanaf 211 euro en de OEM vanaf 150; http://tweakers.net/price...4/besturingssystemen.html)

Wat mij vooral stoort bij Office is dat de losse versies enorm duur zijn tegenover de complete suite. De Home & Student versie kan je al krijgen vanaf 80 euro maar dan heb je het hele Office pakket. Ik heb alleen behoefte aan Word, niets meer, niets minder. Echter betaal ik voor een losse versie van Word bijna 200 euro.
Als Microsoft, net als de hele entertainment-industrie, zich nou is achter de oren gaat krabben wat betreft het prijsbeleid......

Die prijzen die ze rekenen zijn echt absurd, en in mijn ogen voor de gemiddelde consument nog steeds niet echt helder. OEM, Retail, Upgrade, het komt allemaal op dezelfde software neer.
Het wordt tijd dat ze daar in Redmond wat meer naar de consument gaan kijken.
Natuurlijk is het niet juist om met illegale software te werken, en heeft de maker recht op een winst maar toch is het niet juist, de manier waarop MS met betalingen omgaat.
Als Microsoft, net als de hele entertainment-industrie, zich nou is achter de oren gaat krabben wat betreft het prijsbeleid......
Dat is onzin, Windows (in dit geval, gaat het artikel immers over) heb je al legaal vanaf 70 euro (bij nieuwe PC), of 120 euro (retail). Dat lijkt me een heel schappelijk bedrag voor het belangrijkste stuk software op je computer (zonder OS doet een PC immers niks), en dat je jarenlang gebruikt.

Beetje raar dat mensen wel zo 1000 euro aan hardware uitgeven, maar een paar tientjes voor het onderdeel dat alles aanstuurt, het OS dus, is dan opeens teveel? Terwijl het OS vaak langer meegaat dan sommige hardware-onderdelen.

En het is al helemaal van den zotte als je het dan illegaal gaat gebruiken.
Komt omdat je Windows gratis kunt downloaden, en die 70 of 120 euro die je dan bespaard kun je weer aan hardware uitgeven.

Is erg inderdaad, maar zo werkt het wel.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 3 december 2009 14:48]

helemaal van de zotten als je 1000 euro hardware koopt en dan verplicht 70+ euro uit moete geven om het te kunnen gebruiken (laten we eerlijk zijn lunux is geen optie voor meer dan algemeen gebruik) en je 1000 euro systeem dan nog maar net zo goed werkt als een systeem van 800 euro en dan ook nog eens niet werkt zoals JIJ de klant (de belanerijkste persoon in het hele microsoft concern) zou willen.
Sorry, het probleem is dat iedereen 'ultimate' wilt thans de oudere mensen die bij mij langskomen (+40)..

Die willen 'het hoogste pakket' .. als ik zeg dat dat ultimate is.. & de prijs ervan vallen ze achter over...


Ik zeg dan dat de Home Premium goed genoeg voor hun is en dat dat "maar" x euro kost...
Dat vinden ze vaak meevallen.. dan komen ze naderhand vaak terug en willen ze een pc zonder os...

Dan weet je hoe laat het is.. buurjongen x of collega y heeft gezegd dat hij het erop zet voor 20euro...
140 euro inc btw vind ik geen geld, zeker niet als je het 5 jaar of langer gebruikt zoals bv xp. zou ze linux adviseren, helemaal gratis gratis, moet het goed doen bij de Nederlanders overigens vind ik 40+ niet oud, dat is middelbare leeftijd.
Mee eens. Sommigen beweren dat Windows zo goedkoop is, echter vind ik het ook belangrijk om te melden dat een Windows installatie out-of-the-box vrijwel niks kan en er dus, als je het officieel doet, voor een klein vermogen aan software aangeschaft dient te worden.

Daarnaast vergt Windows ook veel onderhoud. Het is niet zo dat na een verse installatie en wat Windows updates, het OS na 3 jaar nog perfect werkt. Sterker nog, zelfs met een virus scanner, crap cleaners, registry fixers etc draait Windows binnen een jaar normaal gebruik al brak voor het overgrote deel van de gebruikers.

Een product dat zo slecht is uitgewerkt en waarvan de core in feite in 10 jaar niet is veranderd, zou gewoon gratis als een update aangeboden moeten worden. Al krijg ik een paar duizend toe, zal ik absoluut nooit meer op Windows willen werken.
Een product dat zo slecht is uitgewerkt en waarvan de core in feite in 10 jaar niet is veranderd, zou gewoon gratis als een update aangeboden moeten worden. Al krijg ik een paar duizend toe, zal ik absoluut nooit meer op Windows willen werken.
Volgens mij hang je nog steeds in het windows 98 tijdperk. En daarnaast is het meestal de gebruiker zelf die een zootje maakt van zijn windows installatie.

Mijn ervaringen met windows 7 zijn tot nu toe zeer goed.
Sommigen beweren dat Windows zo goedkoop is, echter vind ik het ook belangrijk om te melden dat een Windows installatie out-of-the-box vrijwel niks kan en er dus, als je het officieel doet, voor een klein vermogen aan software aangeschaft dient te worden.
Een operating system is een stuk software wat als interface dient tussen hardware en overige software, en een presentatie naar de gebruiker aanbiedt. Windows voldoet daar ruimschoots aan.

Sterker nog, persoonlijk vindt ik Windows vrij bloated voor een OS, wat gewoon clean en simpel moet zijn, en niet in de weg staan als programma's cpu-tijd eisen.

Out-of-the-box kan het niks? Er zit een klein tekstverwerkertje bij, een browser, mediaspeler, een compleet Media Center, een handjevol spelletjes, en MS biedt gratis (via Live Essentials) een messenger, mailprogramma, foto-beheer-programma, movie-editor en een blogtool aan. Wat de f*** wil je nog meer, "out-of-the-box"?

[Reactie gewijzigd door 19339 op 3 december 2009 15:40]

Snap nog steeds niet waarom Microsoft werkt met activatie in Windows. Waarom niet via account verbonden serial codes? Dan zijn ze van het illegale gezeur af qua illegale gedownloade Windows.

Maar dit gaat niet helpen tegen de verkoop van illegale Windows....
als dat 1x chrasht dan zitten al je gebruikers zonder, en dan kun je je bedrijf wel opdoeken, dit is de safe way, dan maar stukje verlies via piraten.
Microsoft is er deels natuurlijk wel bij gebaat dat mensen die geen windows kopen toch windows blijven gebruiken. Waarschijnlijk kunnen ze het best helemaal dichtrammen qua beveiliging, maar dan neemt alleen het marktaandeel van Linux toe. De kans dat iemand die gedwongen wordt naar linux dan ooit nog eens legaal windows koopt wordt dan een stuk kleiner.
Gewoon de licenties naar 30 euro gooien, ik denk dat dan minimaal 90% legaal Windows draait.
Onder aan de streep is Microsoft dan ook goedkoper uit.
Als nu 80% legaal Windows draait (wat volgens mij klopt want of bij een PC gekegen of op het werk) dan gaat jouw vlieger niet op.
prijs naar beneden haald veel mensen over de streep en zal MS niet veel kosten door stijgende aantal legale gebruikers maar op dit moment hoef ik het nog niet als het gratis is puur omdat het niet werkt zoals IK wil dat het werkt op MIJN pc.
het is jammer dat MS niet een optie advanced install maakt en daar wat extra features zoals een costum start balk toevoegt en een optie waar je dingen weg kan laten uit de install zoals security center enzovoort en proceccen zoals intel achtergronds overdracht service en print spooler windows firewall.
Aanpakken? Kom nou...liever een illegale windowsop een pc. dan een linuxvariant. Zo denkt MS, en ze hebben gelijk vanuit hun standpunt bekeken.
En besmetting met malware is een drogredenering. Hoeveel kleiner is de kans dat een legale gevalideerde windows besmet raakt? Zijn daar cijfers van?
Illegale versies updaten werkt niet altijd en niet iedereen kan dat oplossen, dus ze zijn onveiliger. Er kunnen ook doodleuk warez ingebouwd zijn op de dvd, installeer je je eigen virussen.
Ik heb nu ook een illegale versie windows XP op mijn laptop. Ik heb wel een originele cd aangeschaft, al sinds ik mijn laptop heb, alleen ben ik de cd al een tijdje kwijt. Als ik heel lang bezig ben met zoeken zou ik hem waarschijnlijk wel vinden, of ik kan net zo goed een 'illegale' versie downloaden en gewoon die gebruiken. Vraag me af hoeveel van die 150.000 net zo als ik zijn.
Als je je originele licentienummer gebruikt, is het dan alsnog geen illegale versie. Als je een niet aangekocht licentienummer gebruikt natuurlijk wel.
Je zou dat denken he.
Ik denk dat dat downloaden eerder heel grijs gebied is dan gewoon "legaal".
Zouden ze het heel erg vinden dat mensen illegale versies gebruiken?


Ik denk het niet eigenlijk. Ze zijn namelijk wel blij dat mensen dan toch voor Windows kiezen, ipv Ubuntu ofzo.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 3 december 2009 14:36]

Zouden ze het heel erg vinden dat mensen illegale versies gebruiken?


Ik denk het niet eigenlijk. Ze zijn namelijk wel blij dat mensen dan toch voor Windows kiezen, ipv Ubuntu ofzo.
zo zou het moeten werken voor veel mensen is het nu illegaan volgende pc schaffen we het aan wel zo makkelijk.

plus mensen die nu gratis fietsen met windows hoefen straks niet opnieuw te leren fietsen (tenzij de volgende windows net zon slechte grap als win 7 word...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True