Google gaat Linux-groep bijstaan in bescherming tegen patenten

Google sluit zich aan bij het Open Invention Network, waarvan de leden Linux-patenten met elkaar delen en zich gezamenlijk verweren als Linux onder vuur ligt wegens schending van patenten.

Google volgt met zijn steun voor het Open Invention Network zes andere bedrijven, waaronder IBM, Philips en Sony. 'Linux speelt een vitale rol bij Google', aldus Chris DiBona, manager opensourceprogramma's bij het bedrijf. Volgens hem maakt Google voor het indexeren en analyseren van webpagina's gebruik van clustersystemen die Linux draaien. De verzameling Linux-patenten van het netwerk, dat in 2005 werd opgericht, omvatte voor Google zich bij de gelederen aansloot ruim honderd technologieën. Hoeveel patenten het zoekbedrijf bijdraagt aan de portfolio kon DiBona niet zeggen.

'We zien dat het Linux Ecosysteem groeit en we zijn blij dat Google onze eerste eindgebruiker is die een licentie neemt', aldus Jerry Rosenthal, ceo van het bedrijf dat waakt over het intellectueel eigendom van het Open Invention Network. Ook Red Hat en Novell maken overigens onderdeel uit van het netwerk. Microsoft benaderde beide bedrijven vorig jaar voor de inmiddels beruchte Linux-overeenkomsten. Onderdeel hiervan is dat Microsoft klanten van samenwerkende bedrijven vrijwaart van vervolging bij patentzaken die betrekking hebben op Linux. Het lukte Microsoft een samenwerkingsverband met Novell te sluiten, evenals met een aantal andere bedrijven, waaronder Dell en Linspire. Red Hat haakte in een vroeg stadium af.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-08-2007 • 16:04

23

Bron: Open Invention Network

Lees meer

Reacties (23)

23
20
10
6
0
0
Wijzig sortering
Fijn, zo'n initiatief kan nooit gneoeg 'grote jongens' achter zich hebben staan. MS zal eindelijk moeten leren leven met een nieuwe realiteit. En gewoon goede programma's moeten gaan verkopen.
Of ik Google 'vertrouw' is een tweede. Niet echt, maar ze hebben vooralsnog een veel betere track record dan MS.
Anoniem: 69767 7 augustus 2007 16:06
Dit doen ze alleen maar uit eigenbelang omdat Google zelf ook veel linux op hun systemen gebruikt en dat anders door patentzaken in gevaar kan komen. Dus er is niets eerwaardigs aan Google's handelen in dit geval. Nothing to see here kids..Loop maar door.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 2 augustus 2024 18:37]

Waarom zou Google altijd altruïstische daden moeten doen? Dit is een actie die voor hun goed is, maar ook voor OIN. Voor Google is het handig dat ze niet worden aangeklaagd door alle bedrijven die in het OIN zitten (en dat zijn grote jongens).

Voor het OIN is het handig dat steeds meer bedrijven toetreden, waardoor het aantal patenten groeit. Hoe meer patenten OIN heeft, hoe sterker het staat tegen andere patent-verzamel-bedrijven. Bovendien, hoe meer bedrijven achter OIN staan in de rechtzaal, hoe moeilijker deze te verslaan is. Het is een wapenwedloop.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69437 op 2 augustus 2024 18:37]

Voor Google is het handig dat ze niet worden aangeklaagd door alle bedrijven die in het OIN zitten (en dat zijn grote jongens).
Het doel van OIN is niet het aanvallen van (andere) bedrijven die Linux gebruiken. Het doel van OIN is het tegengaan van rechtszaken tegen Linux gebruikers.

Ik weet niet of het OIN Google zou verdedigen als deze niet met het OIN meedeed en een rechtszaak had gekregen.
De beste verdediging is de aanval 8)7
Dat is met gewone patenten niet anders. Bedrijven nemen elkaars patentenportfolio's in licentie als een "don't sue me" verzekering. Als deze organisatie een beetje tempo krijgt wordt het voor bedrijven ook steeds interessanter om zich hierbij aan te sluiten. Uit eigenbelang, ja -- maar met collectief eigenbelang is niks mis, toch?
Ja, precies. Superhelden redden ook alleen maar andere mensen, omdat ze willen voldoen aan onze morele waarden en zo respect krijgen aardig gevonden en zelfvertrouwen daardoor. Egoistisch, bah |:(
Dit doen ze alleen maar uit eigenbelang
Alles wordt toch gedaan uit eigenbelang, direct of indirect?
Anoniem: 223468 7 augustus 2007 16:31
Als je het mij vraagt is Google van plan (geweest?) met een eigen -op Debian gebaseerde- Linux distributie te komen, zou deze actie hier iets mee te maken hebben?
Dat zou ik niet verkeerd vinden, google is een bedrijf dat een goed weerwoord tegen microsoft kan bieden. Iedereen kent google, in tegenstelling tot Ubuntu, Red Hat en andere distributies. Gezien de expertise op het gebied van gebruiksvriendelijkheid zou Google er voor kunnen zorgen dat meer gebruikers linux als desktop te laten gebruiken. Wellicht wordt google de eerste met een web based operating system. ;)

[Reactie gewijzigd door PHiXioN op 2 augustus 2024 18:37]

Ik zie het niet zo direct doen. Bekijk de vorige speculaties tegenover een Google browser. Uiteindelijk is Google daar ook gegaan voor het steunen van het grootste open source project: Mozilla Firefox met ingebouwde searchbar van Google.

Hier zie ik ze ook eerder hetzelfde doen: Ubuntu met een uitgebreide Google repository (en repository die uitgebreider is dan wat Google tot nu toe in zijn repository heeft staan, dus niet enkel i386 en niet enkel hun eigen apps, maar bv. ook applicaties die gebruik maken van de diensten van Google, artwork, APIs, extra tooltjes, ... ). Maar ik zie ze niet zelf een hele distributie op poten houden, misschien de laatste versies van Ubuntu met die applicaties al direct in (het voordeel daarvan is dat ze zelf niet zo veel mankracht moeten investeren in het uitbrengen van een geheel OS, het blijven dan de Ubuntu-ontwikkelaars die met de echt moeilijke problemen zitten (en misschien zijn er daarvan wel al enkele tewerkgesteld bij Google, dankzij hun mooie regelgeving dat hun werknemers tijdens werktijd aan externe projecten mogen werken), maar heeft Google wel het voordeel van een schijnbaar customized OS).

Maar volgens mij gaat dat Google OS niet voor de eerste maanden zijn: Linux mag dan veel volwassener geworden zijn, voor heel veel mensen is het nog geen waardig alternatief: heel wat software draait niet native (wine lukt niet altijd, en virtualisatie is niet iets dat je iedere gebruiker makkelijk kan laten opzetten). Ook, een browser kan je gewoon in je eigen OS installeren, maar heel weinig mensen zouden echt overwegen om hun pc gans te herpartitioneren (tenzij ze een systeem als Wubi zouden gebruiken) omdat Google hen dat aanbeveelt. Een programma is makkelijk te installeren, je Windows behouden en Linux installeren is niet zo simpel als dat. Het zou mooi zijn van Google om Linux aan te prijzen, en daarvoor is een eigen LiveCD + installatie inderdaad heel mooi.
Dit is eigenlijk gewoon belachelijk.. Linux developers moeten gewoon IMHO net als andere commerciele bedrijven gewoon betalen voor de patenten die ze gebruiken...
Dat weten ze zelf ook hoor :+
Dit draait dan ook over "wat komen kan" en de preventie daarvan. Kijk bv. naar de dreigementen van Microsoft: "Linux schendt x aantal patenten van Microsoft, maar we zeggen niet welke. Gebruik dus geen Linux of we kunnen je aanklagen!"
Als de Linux developers weten WAT er geschonden wordt, dan wordt dat meteen herschreven naar een andere methode ofzo.
De meeste bedrijven klagen echter wel liever anderen aan om geld binnen te rijven dan even vriendelijk te melden dat ze een patent misbruiken met de vraag dit even aan te passen. Met deze overeenkomst beschermen bedrijven elkaar dus tegen dit soort geldzuchtige aanklachten, een preventiemaatregel.

Ten slotte is er nog het feit dat vele patenten gewoonweg belachelijk zijn. Je moest de patentenlijst van Microsoft eens bekijken: er staan de gekste dingen in. En dat is niet zo alleen bij Microsoft. Men heeft bijvoorbeeld ook al eens het wiel weten patenteren (met erg ingewikkelde wazige berekeningen, er werd niet over een wiel gesproken) om aan te tonen hoe slecht het patentensysteem werkt.
Ook een leuk punt daarbij is dat veel van die patenten door iedereen misbruikt worden en té triviaal zijn om nog te gelden. De patenten kunnen dan pas echter geschrapt worden bij een rechtszaak waarbij de rechter dit oordeel velt. Tot dan toe is er alleen maar twijfel ...
Herschrijven gaat niet helpen, want patenten beschermen het idee en het ontwerp. Wil je niet meer een patent schenden moet je de functionaliteit verwijderen of op een heel andere wijze implementeren.

Verder noemt Microsoft de patenten niet bij naam en nummer, omdat nog niet is bewezen of deze rechtsgeldig zijn, een onwetendheid welke zij het liefst in stand willen houden aangezien de meesten waarschijnlijk worden verworpen mocht het tot een rechtzaak komen.
Kan aan mij liggen maar ondanks alle goede bedoelingen wantrouw ik google net zo goed als Microsoft. Het zijn nl. 2 te groot geworden supermachten.

Het is vooral de overname drang bij beide partijen die mij zorgen baart. :|
Hier ben ik het helemaal mee eens. Alhoewel ik meer op heb met Google dan met Microsoft is de gigantische overload aan nieuwe applicaties, overnames en dergelijke de laatste tijd wel een soort van signaal dat het iets té goed gaat met Google.

Alhoewel het aan de andere kant natuurlijk wel goed is als er een bedrijf is wat zich met Microsoft kan meten, zeker als ze aan de Linux-kant staan. Ik blijf hopen dat er geen belangenverstrengeling op zal treden.
Anoniem: 117334 8 augustus 2007 01:57
ik denk dat microsoft zich wel heel erg hard achter z'n oren zal krabben alvorens ze linux gaan aanvallen. ibm, sony, philips en google zijn niet de kleinste en als zij ook nog eens hun krachten bundelen.
MS heeft een "hype"-naam, dat weten ze, en gebruiken dat ook. Ik heb al x-aantal bedrijven zich weten afhouden van Xen & VMWare....omdat MS Viridian heeft aangekondigd (dat ondertussen de helft vd features zijn geschrapt etc... maakt niet uit).

Als Microsoft iets verkondigt, dat ze iets "gaan doen/maken" dan wordt daar zóó hard opgesprongen.

Als MS zegt dat Linux patenten schendt, dan maakt het niet uit welke en wat er van waar is, de marketing-schade is al berokkend. Bedrijfsleiders lezen dat in de krant en kijken niet naar de "verdediging" van het Linux kamp, Linux heeft afgedaan, want het is bijna al illegaal (bij wijze van spreken, en vanuit de manager zijn ogen bekeken). Het is een publiek geheim dat veel Fortune 500 bedrijven "bribes" aan Microsoft betalen voor hun Linux gebruik, puur uit angst voor mogelijke patent issues.

Microsoft zal dus nooit rechtstreeks het OIN aanvallen, maar wel kleine steekjes doen en de pers & marketing gebruiken (waar ze altijd al no. 1 in geweest zijn).
Je hebt gelijk, maar IBM klinken bij bedrijven nog veel groter/belangijker dan microsoft. Als zowel IBM als MS een voorstel doet bij een bedrijf om de productie lijn te optimaliseren, dan krijgt vaak IBM de voorkeur.
IBM assosieren ze echter niet met linux, in de verste verte niet.

Achja, en dan natuurlijk niet vergeten dat je ook nog SUN hebt
Dan moeten ze dringend de regering aanklagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.