Sony weet nog niet wanneer de PlayStation 6 uitkomt of wat die gaat kosten

Sony heeft nog niet besloten wanneer de PlayStation 6 uitkomt. Dat bevestigt topman Hiroki Totoki tegenover aandeelhouders. Ook de verkoopprijs is nog niet bepaald. Dat komt door de prijzen van werkgeheugen, die de afgelopen maanden enorm zijn gestegen.

"We hebben nog niet besloten wanneer we de nieuwe console op de markt brengen, noch tegen welke prijzen", zei de topman. Volgens hem wil het bedrijf voorlopig eerst kijken hoe de geheugenmarkt zich de komende tijd ontwikkelt, schrijft VGC.

"Gezien de huidige omstandigheden wordt verwacht dat de prijzen voor geheugenchips ook in het boekjaar 2027 erg hoog zullen blijven, omdat er dan nog steeds een tekort aan aanbod zal zijn. Dus met die veronderstelling in het achterhoofd moeten we goed nadenken over wat we gaan doen", vervolgt de topman.

Sony overweegt verschillende opties om de pijn te verlichten, al is het bedrijf vaag over wat die opties precies inhouden. "We willen graag verschillende scenario's overwegen, waaronder het aanpassen van bedrijfsmodellen, om zo tot de beste oplossing en strategie te komen", aldus de topman, zonder daar verder over uit te wijden.

De verwachting was dat de PlayStation 6 eind volgend jaar of in de loop van 2028 zou verschijnen. De huidige PlayStation 5 verscheen eind 2020, en zou tegen die tijd dus ruim zeven jaar oud zijn. De opmerkingen van Sony doen vermoeden dat de PS6 mogelijk iets langer op zich kan laten wachten, al is dat nog niet zeker.

Geheugenschaarste door AI-gekte

Sony is niet de eerste fabrikant die last heeft van deze marktomstandigheden. Er is een enorme vraag naar werkgeheugen vanuit de AI-sector. AI-chips van bedrijven als Nvidia gebruiken namelijk gigantische hoeveelheden werkgeheugen. Omdat die branche ontzettend veel geheugen opslokt, zijn de prijzen de afgelopen maanden omhooggeschoten. Tweakers schreef daar een achtergrondverhaal over.

Dat is niet alleen te zien bij de prijzen van AI-chips; ook consumentenhardware wordt steeds duurder, aangezien die ook geheugen bevatten. Zo ook de consoles van Sony. De huidige PlayStation 5 heeft 16GB werkgeheugen aan boord; bij de PS6 zal dat nog meer zijn.

Ook andere consolemakers hebben daar last van. Deze week nog verhoogde Nintendo de adviesprijs van de Switch 2. Die Japanse gamegigant volgde daarmee Sony en Microsoft, die hun huidige consoles het afgelopen jaar ook duurder maakten.

Daarnaast komt Valve dit jaar met de Steam Machine, ook een soort console, waarvan de release is verstoord door de hoge geheugenprijzen. Andere elektronicafabrikanten moesten ook hun producten duurder maken of releaseplannen schrappen. Zelfs Apple, dat tot nu toe de problemen redelijk wist te omzeilen, waarschuwt dat het later dit jaar de impact van de geheugencrisis steeds meer gaat voelen.

PlayStation 5 Pro
De PlayStation 5 Pro (links) en PlayStation 5. Foto: Tweakers

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

09-05-2026 • 12:41

48

Reacties (48)

Sorteer op:

Weergave:

Je kan je ook afvragen wat nu de meerwaarde is tegenover de PS5. De PS5 is momenteel nog steeds krachtig genoeg voor vrijwel alle games die uitgebracht worden. De PS6 zal uiteraard een veelvoud sneller zijn en weer mooiere graphics kunnen weergeven, maar ook gamers zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen om daar meer dan de huidige prijs voor te betalen.
Dan onderschat je denk toch echt de fanbase.

De PS5 Pro verkoopt minder dan de normale PS5, maar dat komt omdat er keus is.

Als de PS6 straks voor 750,- zou worden verkocht dan ben ik ervan overtuigd dat ze als zoete broodjes over de toonbank gaan en zelfs de scalpers er zonder moeite met 1000,- van af komen.
Klopt, maar €750 is zeer optimistisch in de komende paar jaar gezien de inkoopprijzen van hardware en de tekorten aan productieruimte voor geheugen en chips. €1000 als officiële prijs zou al meevallen. Een nieuwe console zou flink sterker moeten zijn om het bestaan te rechtvaardigen.

De snelheid van adoptie zou lager kunnen zijn dan bij PS1-5 - eerdere generaties hadden ook onderlinge verschillen. De PS3 had een relatief hoge prijs bij release en die verkocht ook trager, te meer door sterke concurrentie van de flink goedkopere Xbox 360 en Wii. De PS5-release ging al gepaard met flinke tekorten in de eerste paar jaar, wat een kleine versie zou zijn van de problemen die we nu zouden zien.

Een PS6-release dit jaar of volgend jaar zou zeer problematisch verlopen vanwege hardwaretekorten, hoge prijzen, en toch ook wel lager enthousiasme bij de doelgroep tot op zekere hoogte. Veel gamers zouden graag nog een flink aantal goede games zien op de huidige generatie. Er zouden wel miljoenen verkocht worden maar het is niet bepaald de optimale periode voor een consolerelease.

Sony is bekend met al deze factoren en meer, en het is logisch dat ze zich nu niet toeleggen op een plan.

Hopelijk geeft dit de game-ontwikkelaars de tijd om klappers te maken voor de PS5. De hardware is inmiddels bekend terrein, en er is een relatieve droogte aan first-party games geweest. Sony had ~12 van de eigen studio's ingezet voor live service-games die nooit zijn uitgekomen, en die teams kunnen over de komende paar jaar eindelijk weer mooie dingen gaan uitbrengen. Dat zie ik zelf liever op PS5 + Pro dan op een (dure en moeilijk leverbare) nieuwe console.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 mei 2026 14:04]

De PS5 Pro verkoopt niet omdat het 1000 euro kost en 0,0 meerwaarde heeft. Sony heeft met de Pro vol ingezet op PSSR, echter geeft de fake-frames upgrade maar marginale visuele verbeteringen. PSVR2 zou hier wel baat bij hebben om de framerate flink te verhogen, maar Sony bouwt amper support in de VR spellen.
In PC VR is upscaling volgens mij ook niet gebruikelijk. Ik vermoed dat de extra latency het voor VR minder aantrekkelijk maakt.
PSSR stelde initieel niet veel voor maar over PSSR2 is volgens mij iedereen vrij lovend. Dat gaat gelukkig de goede kant op. Of het de prijs waard is is natuurlijk een persoonlijke afweging.
Dat is een beetje een vreemd statement, alle games die nu uitkomen zijn gemaakt voor de PS5 (of om ermee compatible te zijn). Bij een nieuwe console zullen er weer games uitkomen die deze krachtigere hardware vereisen.
Het was altijd wel dat een nieuwe gen console echt met nieuwe en betere spellen kwam. Maar zover ik weet komen de meeste Xbox games nog steeds ook voor de vorige Xbox uit. Ik weet niet of dit bij Playstation anders is. Je kon tenminste in het begin van de 5 de nieuwste games nog prima op de 4 spelen.
Maar zover ik weet komen de meeste Xbox games nog steeds ook voor de vorige Xbox uit.
Nog steeds? Nee hoor. De eerste paar jaar misschien, maar dat was bij PS5 niet anders (afgezien van twee of drie launch titles zoals Demon's Souls Remake).

Tegenwoordig (beginnende in 2024 en later) zijn de meeste Xbox games Series X/S en PC exclusief. Om enkele te benoemen:
  • Senua's Saga: Hellblade II
  • Microsoft Flight Simulator 2024 (2020 editie idem dito)
  • Avowed
  • South of Midnight
  • Gears of War: Reloaded
  • The Outer Worlds 2
  • Gears of War: E-Day
  • Grounded 2
  • Fable
  • Forza Horizon 6
  • Halo: Campaign Evolved
Edit: ja, ik weet dat veel van bovenstaande spellen ook op PS5 te spelen zijn. De opmerking ging over de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door Daraxo op 9 mei 2026 15:32]

Microsoft Flight Simulator 2024 is ook verkrijgbaar op PS5 (niet kopen op dit moment want de laatste update heeft massieve problemen).
Een flink deel van dit lijstje is gewoon multiplatform. :) Exclusiviteit is vooral voor console warriors nog onderwerp van gesprek op social media.
Da's toch logisch? Vrijwel alle zware games worden gemaakt met Series X/S en PS5 in gedachten. Games waarvan de minimum required specs hoger zijn dan de huidige generatie consoles, zijn extreem zeldzaam. Als ze al bestaan.

De meerwaarde van een PS6 is nog helemaal niet te bevatten, want die exclusieve spellen betaan nog niet. Denk even terug aan de PS4-generatie. Had je toen al een beeld van spellen zoals GTA 6, die alleen op een toekomstige PS5 zouden kunnen draaien? Natuurlijk niet. Pas over vele jaren kunnen we zeggen: ja, ik begrijp waarom dit spel te zwaar en complex is voor de hardware van PS5 (Pro).
Ik dacht precies hetzelfde. Wat zou de echte toegevoegde waard zijn. Zeker als je het afzet tegenover de nieuwe prijs.

IK zit niet in de PS6 rumours, maar wat ik mij afvraag is hoe cloudgaming invloed gaat hebben op de PS6. Nu zijn de prijzen te hoog. Maar op een bepaalde manier zou ik er geen probleem mee hebben dat ik een kleine PS6 heb waar ik - lets say - 200 euro voor betaal en dat ik dan maandelijks betaal voor cloudgaming. Ik snap dat dit niet voor iedereen gewild is, maar ik zie hier echt wel veel voordelen in. Bijvoorbeeld, ik vind de witte grote PS5 echt lelijk. Dan heb ik liever een klein ‘doosje’ zoals een apple TV wat dan de PS6 is.

Lets see. Voor nu is mijn PS5 nog genoeg voor de komende jaren!
Ondanks dat ik het op sommige punten met je eens ben, wil ik wel games kunnen kopen en blijven spelen.

Ik ben zelf een gamer die een paar games per jaar koopt, maar die soms langere tijd geen tijd heeft om te gamen.

Ik wil misschien gewoon een game voor ren uurtje kunnen starten, om de console daarna misschien de rest van de maand niet aan te zetten. Dan is dat uurtje erg duur…

Maar ook vooral wil ik games kunnen kopen, zodat deze “licentie” ook van mij is. Ik na enkele jaren de game nog zou kunnen starten etc…
Tuurlijk loop je soms tegen limieten aan, de hele reden waarom uiteraard “stop killing games” ooit is verschenen.

Maar het gros van de games is gelukkig nog te staren (in elk geval de singleplayer. Maar een situatie waarin alle games cloud-only zullen worden, dan is het opeens technisch onmogelijk om nog games te kunnen behouden.

Al is “Technisch financieel” misschien beter verwoord, maar ik vind het logisch dat je geen game kan blijven hosten die maar door een zeer klein aantal mensen gespeeld wordt. Hier is niet alleen wat opslag voor nodig maar ook infrastructuur, security, software voor het streamen, de input moet begrepen worden etc…

Het is goed te begrijpen dat als een Ubisoft een besluit neemt om een game te stoppen, mensen hier iets van vinden.
Maar je hoort er bijna niemand over als een cloud-streaming provider, een van de games die op het platform mogelijk was er tussenuit haalt. (Omdat dit okk gewoon te verdedigen is)
Ik kijk / keek op de zelfde manier als jij doet naar gaming. Ik merk nu ik een digital PS5 heb dat ik wel het schuifje en daarmee het eigendom mis. Tegelijkertijd, even een game downloaden. Of direct (via cloudgaming) even een spel kunnen uitproberen, dat is ook erg fijn.

Ik schat de kans in dat we straks alleen nog maar retro games kunnen spelen zonder licentie of zonder ‘voorwaarden’. Kans is groot dat je straks gewoon richting een prima model gaat. Je moet een basis abonnement hebben om uberhaupt te kunnen gamen en dan kan je steeds upgraden als je toch next level wilt. Geen eigendom, puur vertrouwen dat het werkt.

Aan de ene kant jammer. Aan de andere kant (ik speel vaak periodes veel en dan weer heel weinig) zou het voor mij zelfs wel een oplossing zijn. Geen 600e investment meer. Maar 200e per jaar aan game subscription. Is het optimaal? niet qua eigendom en wat mijn voorkeur heeft. Zal het werken voor veel mensen (inclusief mijzelf)? Dat denk ik wel.
€200 digitale baksteen met een abbonement dienst waar je zoiezo duurder mee uit bent dan de spellen los te kopen... Nee Dankje
Je kan je ook afvragen wat nu de meerwaarde is tegenover de PS5. De PS5 is momenteel nog steeds krachtig genoeg voor vrijwel alle games die uitgebracht worden.
Lees nog eens wat je schreef....
@luchtbakker: je hebt gelijk, ik ken geen Sony games die te zwaar zijn voor de PS5!
Ik denk dat we het idee van generaties wel een beetje voorbij zijn, maar er is altijd meerwaarde om een beetje bij te blijven qua hardware. Ik verwacht niet dat games ineens niet meer voor de PS5 ontwikkeld zullen worden. Dat gaat nog heel lang duren. Maar voor de liefhebber zijn het toch weer hogere framerates en resoluties. Die zijn deze generatie niet altijd top geweest.

En zeker nu de PS5 niet goedkoper word zie ik weinig problemen om gewoon een nieuwe te lanceren. We zijn inmiddels zeven jaar verder. De prestaties die je per euro (en per watt) kunt krijgen zijn een stuk beter met nieuwere GPU generaties. Dat mis je bij de PS5 pro.

Tien jaar terug kocht je een GTX 1080 voor €800. Vergelijkbare prestaties kosten momenteel, zelfs met de hoge GPU prijzen, nog geen €300.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 mei 2026 15:56]

Zo gaat het elke keer: eerst zeggen dat er niks beter zal zijn aan de nieuwe versie, en als de nieuwe console/handheld/etc. eenmaal op de markt is, gaat iedereen de nieuwe console verdedigen, omdat die vele malen beter is dan de oude.
Dat ligt aan je wensen. Voor mij zijn de PS5 en PS5 Pro dat niet. Native 4K 60 voor de PS5 Pro al lastig in de meeste games, laat staan voor de gewone PS5. Voor de huidige games op native 4K/120 te spelen heb je een PS6 wel nodig, als hij dat überhaupt gaat redden, denk het niet eens. Laat staan niet nieuwe games.
Precies als de game ontwikkelaars zich meer focussen op optimalisatie dan kan een ps5 en de Xbox tegenhanger nog makkelijk jaren mee.

We zijn een beetje op het punt beland als met de smart phones. De hardware is goed genoeg om langer mee te gaan dan wat in het begin bedacht was.
Meer fps. 60 fps vind ik eigelijk al veels te weinig.
Ik vrees dat we ons bij de prijsstijgingen neer zullen moeten leggen en dat die niet teruggedraaid zullen worden, erger nog, de prijzen zullen, ook relatief, immer blijven stijgen zolang AI geheugen en storage nodig heeft. Het lijkt mij dan ook niet onwaarschijnlijk dat console makers als Sony over zullen stappen naar een bedrijfsmodel waarbij de games volledig op centrale servers draaien en de consument een speciaal soort modem krijgt dat niets anders doet dan controller input versturen en content ontvangen en naar een scherm versturen om zodoende noodzakelijk geheugen en opslag tot een absolute minimum te beperken. Geen "eigendom" van games meer in de traditionele zin des woords en niet langer offline kunnen gamen. Dit geeft bedrijven als Sony en Microsoft direct ook de mogelijkheid om data te verzamelen waarvoor tot nu toe de mogelijkheid van opt-out beschikbaar was. Daarbij komt dan ook nog eens het voordeel dat dergelijke modems slechts een fractie hoeven te kosten van wat consumenten inmiddels gewend zijn te betalen voor consoles dus die kunnen voor lagere prijzen verkocht worden terwijl er nog steeds flink winst op gemaakt kan worden in tegenstelling tot de huidige praktijk. Win, win, win voor Sony, Microsoft en Nintendo....
Vroeger was ik echt verslaafd aan gamen, daarna werd ik een casual gamer en tegenwoordig zet ik vaker liever een film op. Tja, ik word oud...Om die reden met ik nog altijd een Xbox One S aan mijn TV hangen.

Tot het nieuwe uitstel, had ik de stille hoop nog éën keer goed te kunnen upgraden, gelijktijdig met de release van GTA6.

Of dat een PlayStation / Xbox of zelfs een Switch zou worden, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

Maar nu alles uitgesteld blijft worden, weet ik het helemaal niet meer.
Vervelender dan het uitstel op zich is dat de onzekerheid het voor Sony lastig maakt de console te ontwikkelen.

B.v. Een snelle console maar met weinig RAM? Vereist andere opzet van de game developer.

Als de prijzen hoogblijven een bescheiden PS6 uitbrengen, maar een PS5Pro+?

Als de prijzen hoogblijvenm gaan voor een €1500 console… verkoopt die dan genoeg om veel games mee te verkopen?
Ik denk dat het belangrijkste is of het straks GTA 6 goed kan afspelen. Om de één of andere reden wacht de halve wereld op dat spel (zie er de lol niet van in). Dus alles draait om de release van GTA 6 en gezien de huidige prijzen van de PS5 zou het me niks verbazen dat het een 1000 euro of hoger console wordt.
Laat ze nog maar lang wachten met de Ps6, we hebben al genoeg rekenkracht. Leuke games die goed ontwikkeld zijn is veel belangrijker. Het leven wordt alleen maar duurder voor iedereen dus alweer nieuwe hardware is in mijn ogen niet nodig. Daarbij stagneren GPU's in de pc markt ookal een tijd. Zeker qua VRAM.
Zou ik ook zeggen met de games die eind dit jaar uit komen (hallo gta 6) waarom zou je ook maar de kleinste aanleiding geven aan consumenten, om hun aankoop van een console uit te stellen.

Ze weten allang wanneer die uitkomt, al geloof ik wel dat ze nog niet zeker zijn over de kosten, logisch ook gezien de huidige markt/wereld waarin we leven.
GTA 6 is nog niet uit dus duurt nog wel even.
En waarschijnlijk weer heel veel PS5 games met PS6 upgrades uiteindelijk. Ik zeg het al vaker: deze generatie consoles is eigenlijk perfect met veelal 4K 120fps. Voor de gemiddelde consument kan en hoeft het echt niet veel beter te worden de komende jaren.. de stap van PS5 Pro naar PS6 is waarschijnlijk verwaarloosbaar, tenzij ze echt multi platform of een dock uitbrengen ala Switch. Maar voor de thuisgamer is het dan waarschijnlijk ook nog onvoldoende om snel over te stappen.
Toch zijn ze hier wel redelijk op terug gekomen. Er zijn maar een handjevol games die daadwerkelijk 4K 120fps ondersteunen. Het is veelal een lagere resolutie, lagere fps of een combinatie van beide. Ze hebben bij de release ook even met 8K op de doos geadverteerd, echter hebben ze dat er later gauw afgehaald gezien ze dat niet waar konden maken. Ik denk dat het al bijzonder wordt als de PS6 daadwerkelijk games in volwaardige 4K-resolutie met 120fps gaat ondersteunen.
Mijn ervaring (PS5 Pro) is anders, 4k120 wordt zelden gehaald, en 4k60 is meestal alleen haalbaar met upscaling en/of performance mode. De CPU (zelfde als in de gewone PS5) begint ook een bottleneck te worden.

Ik vind het zelf prima als het nog even duurt voordat er een PS6 uitkomt maar denk niet dat je kunt stellen dat PS5 Pro => PS 6 een verwaarloosbare stap gaat zijn.
Ik hoop echt dat we een keer een hele lange generatie hebben en dat de PS6 pas na 20230 komt.

Call me crazy.


Laat ze maar alles uit de PS5 (Pro) persen. Je zult versteld staan.
Ik ben het daarmee eens. 2030 zou perfect zijn.
Ik ben nooit zo onder de indruk van die PS specs. Dat wil zeggen, het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de games en hoe ze deze mogelijkheden benutten. Ik heb net nog weer eens Zelda BOTW gespeeld, bijna 10 jaar oud alweer, maar het is nog steeds verbluffend mooi, ook met veel en veel mindere specs.
Ik zou daarom liever zien dat Sony erin zo slagen om écht weer toffe spellen uit te brengen. Met de PS1 hadden ze echt een wow-factor weet ik nog goed. Ik zou graag weer zo'n revolutie in gaming willen meemaken, als dat er tenminste nog inzit. (Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik ook het oude Sega mis :( )

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn