Valve opent Steam Controller-wachtlijst om scalpers tegen te gaan

Valve heeft gisteravond een reserveringssysteem voor de Steam Controller online gezet. Gebruikers kunnen zich nu inschrijven en krijgen een melding als ze een controller kunnen bestellen. Valve wil zo voorkomen dat scalpers de controller voor veel te veel geld doorverkopen.

De Steam Controller-reserveringen zijn te vinden op de Steam-website. Ingelogde Steam-gebruikers die zich daar gratis inschrijven, komen op de wachtlijst terecht. Zodra ze een Steam Controller kunnen bestellen, krijgen ze een seintje per e-mail. Daarna krijgen ze drie dagen de tijd om de controller daadwerkelijk te kopen, anders vervalt hun plek.

Om een plek te kunnen reserveren, heb je een actief Steam-account nodig met een goede reputatie. Dat betekent dat je account niet gemarkeerd of geband mag zijn voor fraude of valsspelen. Bovendien moet je vóór 27 april 2026 een aankoop hebben gedaan op Steam om te kunnen deelnemen aan de wachtlijst. Gebruikers kunnen ook maar één Steam Controller kopen per account.

Valve heeft die voorwaarden toegevoegd om scalpers te dwarsbomen. De Steam Controller kwam afgelopen maandag uit, maar raakte al snel uitverkocht. Binnen no time verschenen veel controllers op tweedehandssites als eBay. Ze werden daar vaak ver boven de normale verkoopprijs van 99 euro aangeboden. Door de wachtlijst te beperken tot actieve gebruikers met een goede reputatie, moeten meer controllers bij daadwerkelijke gamers terechtkomen.

Steam Controller
De Steam Controller. Bron: Valve

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

09-05-2026 • 11:47

109

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

Erg goed nieuws! Ik vind scalpers echt verschrikkelijk. Ze maken vaan ook gebruik van trucjes en duwen prijzen onnodig omhoog. Een van de slechte eigenschappen van onze kapitalistische systeem helaas.
Je hoeft hem niet te kopen he voor die hogere prijs. Zeker niet van een scalper, die hem na zijn onboxing video toch niet meer nodig heeft. Laat het systeem zijn werk doen en stem met je portomonnee en koop alleen bij Steam. Laat de scalper er lekker in zakken.
Gevalletje sounds good, doesnt work. Als scalpers de gehele beperkte voorraad weten weg te kapen (al dan niet met bots en scripts), dan zijn zij de enige aanbieders waar je wel een kans maakt. Je keuze is dan of meer betalen voor wel een SteamController of geen kans maken. Dan kun je nog steeds zeggen "we moeten collectief niet bij scalpers kopen dan dalen de prijzen" maar dan ben je nog steeds overgeleverd aan wat anderen doen. Veel mensen zullen de meerprijs er wel voor over hebben en vis jij achter het net met je goede intenties. Zie de ram tekorten, PlayStation5 release, populaire concertkaarten en vrijwel iedere nieuwe release van Nvidia als willekeurig voorbeeld hiervan

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 9 mei 2026 12:09]

Het werkt prima zo lang mensen maar hun poot stijf houden. Het probleem is dat er nog genoeg mensen zijn die de 'scalpertax' kunnen en willen betalen. Zo blijft dat systeem in stand. Zo lang deze mentaliteit niet veranderd blijft dit een ding en wordt het alleen maar erger. Zo zijn we ook verzeild geraakt in idiote 'standaard' prijzen van o.a. GPU's. Die komt echt niet alleen maar door (relatief) hogere kosten voor de fabrikant.

Scalpers zijn niet het probleem, het zijn de mensen die niet nadenken (of lak hebben) en dingen kopen bij scalpers.

Snap in deze niet helemaal waarom Valve dit niet gelijk heeft gedaan. Dit zag iedereen natuurlijk aankomen. Hopelijk doen ze dit wel gelijk met de aankomende Steam PC en VR-bril. €100 voor een controller gaat 'm voor mij in ieder geval niet worden. Ergonomisch gezien heb ik wel mijn twijfels bij de form factor, zeker voor de gebruikers met kleinere handen.
Scalpers zijn niet het probleem, het zijn de mensen die niet nadenken (of lak hebben) en dingen kopen bij scalpers.
Zonder scalpers zou er geen scalping zijn. Zonder mensen die van scalpers kopen zou er geen scalping zijn. Ik zou zeggen dat beiden onderdeel zijn van het totale probleem.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 mei 2026 13:32]

Lijkt me vooral een klassiek gevalletje kip-ei. 'Het internet' is alleen erg snel in het primair afvallen van scalpers. Ik heb er ook een mening over maar het probleem ligt zeker niet alleen daar. Het stoppen van een actie door de beoogde success factor (winst) weg te halen. Lijkt me echter een grotere kans van slagen hebben dan andersom.

Net als dropshipping is dit ook 'gewoon' een manier van geld verdienen met handel. Dat is niet altijd gebaseerd op leuk en vriendelijk gedrag.
Ik denk dan “ga werken, beunhaas”. Eigenlijk zou je die lui gewoon bij de fiod aan moeten kunnen geven. Het is immers vooropgezet met handel en winst als enig doel, in plaats van het verkopen van tweedehands waar. Maar die hebben natuurlijk ook wel wat beters te doen dan achter zulk kaf aan te gaan.
Handel en winst als enig doel is natuurlijk niks mis mee.

Maar ik denk dat je doelt op woekeren, onredelijke prijzen vragen in tijden vans schaarste.

Kunnen de oliemaatschappijen ook wel bij als ik naar de jaarcijfers van shell kijk.
Er is niets mis met handel en ("redelijke") winst zolang de handelaar ook iets van -waarde- toevoegt voor de koper.

Dat is in de huidige online (shop) tijd steeds lastiger natuurlijk maar een winkelier neemt (in principe) een hoop gedoe uit handen van klanten.

Dat is in het geval van scalpers dus absoluut niet zo.
Kunnen de oliemaatschappijen ook wel bij als ik naar de jaarcijfers van shell kijk.
Zeker. En zet de Staat dan gelijk bovenaan. Niet dat olie alleen maar voor brandstof wordt gebruikt maar bij de pomp gaat meer dan de helft van de prijs die je betaalt naar de belastingdienst ...

(En als je dan toch bezig bent met graaiers benoemen ... wat dacht je van de gigantische farmaceutische en cosmetische industrie? En die "gebruiken" trouwens ook "nogal wat" olie voor hun producten ...)
Er zijn zat alternatieve controllers. De scalpers hebben hier succes vanwege doorgeslagen consumentisme. De steamcontroller is daardoor bij beperkt aanbod en grote vraag dus simpelweg meer waard dan waarvoor valve em verkoopt

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 10 mei 2026 05:32]

Dus, wat valve niet pakt, pakken zij.
Precies. Je zou kunnen zeggen dat scalpers een rol hebben in het laten zien wat een product ‘echt waard’ is, namelijk wat de gek er bereid is er voor te betalen.
Dat is inderdaad het slechtste aan scalpers, ze verpesten de markt. Bedrijven zijn ook niet stom en verhogen het jaar erop gewoon de prijzen omdat er genoeg eikels zijn die laten zien dat de prijzen wel meevallen en ze bereid zijn om meer te betalen aan een hebzuchtige aasgieren.
Strikt genomen verpesten scalpers niet de markt, maar dragen ze bij aan de juiste ‘price finding’. Dat is eerder een teken van een goed functionerende markt. ik ben geen fan van scalpers maar zolang er een wezenlijk verschil is tussen wat valve er voor vraagt en wat blijkbaar grote groepen mensen er bereid voor zijn te betalen is er ruimte voor scalpers.
Juiste price voor de aandeelhouders Ja.

Er bestaan ook niet Tweakers en mensen die het minder breed hebben. Deze ontneem je door deze marktwerking hun hobby. En laat dit nu de meerderheid zijn van het land.

Dus ga vooral door met deze marktwerking dan is game straks iets voor de rijke of het bloed geheel dood.
'Het internet' is alleen erg snel in het primair afvallen van scalpers. Ik heb er ook een mening over maar het probleem ligt zeker niet alleen daar. Het stoppen van een actie door de beoogde success factor (winst) weg te halen. Lijkt me echter een grotere kans van slagen hebben dan andersom.
Eens. Hetzelfde met ransomware en double extortion.
Je hebt scalpers en je hebt scalpers. Als een controller van 100 dollar ineens voor 120 gaat is dat geen ramp. Als dat 220 of meer wordt...
Nee.

Het probleem zit hem in mijn ogen bij de verkoper die een product op de markt zet voor een prijs die lager ligt dan de marktwaarde. Bij PS5 ook zo. Verkoop de eerste batch (speciale gouden editie) gewoon voor 3000 euro per stuk met de uitleg dat de volgende batch of die daarna maar 500 gaat kosten. Die 3000 euro dingen komen dan bij de rijken en youtubers etc. terecht. Scalpers wagen zich er niet aan, want die weten dat geen normaal persoon er 3000+ voor neer gaat leggen. Je kan dan wellicht nog een 2000 of 1000 euro batch maken en als de gekte ervan af is ga je naar de 500 euro. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod respecteren. Zie je bij TV's ook die beginnen ook veel hoger bij introductie. De meute wacht gewoon een half jaar.
Ja fuck man, normale prijzen voor consumentenproducten... Nee, scalpers zijn het schuim der aarde en kunnen echt jeuk met korte armpjes krijgen, en consumenten zouden zich eens in kunnen houden.
Scalpers doen gewoon datgene wat iedereen je zal vertellen na een les economie. De wet van vraag en aanbod. Als je zou doen wat ik opteer dan heeft niemand nergens last van. Scalpers hebben geen kans consumenten kunnen een maand later voor de gewone prijs een product kopen. Het is gewoon de vreemde kronkel van consolebouwers om hun product direct voor de op dat moment te lage prijs aan te bieden. Sony verdient meer aan rijkere mensen, ipv de scalpers.
Vraag creëren is geen vraag.
Hoe bedoel je? Er is toch gewoon enorme vraag naar een console tijdens de release?
Denk even iets langer na en lees even terug.
Je spreekt in extreem korte zinnen, zonder gedegen uitleg.

Waar zit je pijnpunt exact in wat ik voorstel?

PS6 komt uit (prijzen en tijden zijn maar een voorbeeld)

Dag 1 prijs = 100.000 (Want de vraag is hoog en het aantal geproduceerde consoles laag, dit is GEEN gecreëerde vraag, maar een werkelijke vraag)

Dag 14 = 20.000

Dag 30 = 5000

....

Dag 60 (of wat dan ook de tijd wordt voor de vraag laag wordt) = 500 (of wat de bedachte vraagprijs normaliter is)

1.Je stelt alle scalpers buitenspel, immers scalpers zullen geen 100.000/20.000/5000 euro neerleggen voor een console als ze weten dat de waarde vrij snel zal vallen.

2.Sony heeft extra inkomsten van rijke mensen.

3.De normale man moet alleen 2 maanden of een half jaar langer wachten. OF meer betalen (early adaptor tax EN nog steeds gaat dan de winst naar Sony(die weer kan inversteren in first party games) en niet naar scalpers).

Kan je een zin pakken en zeggen, "Precies dat lijkt me vervelend" OF "Daar geloof ik niet in want..."

Ik kan niet echt veel met je reacties tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 16 mei 2026 14:34]

Snap in deze niet helemaal waarom Valve dit niet gelijk heeft gedaan. Dit zag iedereen natuurlijk aankomen. Hopelijk doen ze dit wel gelijk met de aankomende Steam PC en VR-bril. €100 voor een controller gaat 'm voor mij in ieder geval niet worden. Ergonomisch gezien heb ik wel mijn twijfels bij de form factor, zeker voor de gebruikers met kleinere handen.
Ik denk dat ze niet hadden verwacht dat er stalpers zouden toeslaan op een controller. Ik namelijk niet.

Bij de Steamdeck hadden ze volgens mij ook een antiscalpsysteem en ik verwacht dat ze hierna bij de aankomende releases hetzelfde zullen toepassen.

Als de controller gelijkend is aan de steamdeck dan is die zeer fijn, ik heb juist grotere handen en kan bijv niet op een Switch Lite gamen en met moeite op een Switch. De overstap naar de Steamdeck is een van de beste keuze die ik heb gemaakt
Ik denk ook niet dat ze het verwacht hadden. De reacties hier op Tweakers waren mijns inziens nogal aan de negatieve kant, dus ik achtte de vraag naar de Steam Controller klein.
Wat ik me afvraag is hoe het zit met garantie.

Ik zat te denken van ik heb twee van deze dingen nodig als mijn kinderen tegen elkaar gaan spelen. Dat lijk ik te kunnen vergeten. Je ziet ook op de pagina twee mannen tegen elkaar spelen. Zelfde huishouden lijk je te kunnen vergeten.
Zodra de voorraad aangevuld wordt, vervallen die beperkingen. Nog even geduld.
As je hem voor de normale verkoopprijs al te duur vindt en niet koopt hoef je je ook niet druk te maken om de scalpers.
Over paar maanden overgewaaid. Hype voor niets. Early adopters betalen jackpot. Wil je dat niet, stop er dan ook geen moeite in en wacht op verzadiging, maw. Paar maanden tot halfjaar na release.
Je moet gewoon even wachten. Waarom is dat zo erg? Verder is het aan de verkoper om dit soort beperkingen op te leggen. Met concertkaarten is het moeilijker omdat de tijd korter is. Maar dan is het ook een kwestie van tijdvoorkeur, als je langer voorbereid hoef je minder te betalen.
Het probleem is dat door scalpers je dus niet bij Steam hem zomaar kan kopen. Die kopen de hele handel op, om zo een (gedeeltelijk) kunstmatige schaarste te veroorzaken, zodat ze het voor meer kunnen doorverkopen.

En lukt dat niet? Dan zijn ze zielige consumenten die natuurlijk wel moeten kunnen retourneren en alle kosten terug krijgen.
Je kon er bij release maximaal twee kopen per account. Dus het zal niet heel grootschalig zijn.
Even een hele zut nieuwe accounts maken en dan per account 2 kopen... Door te zeggen dat je account al moest bestaan, voorkomen ze dat dit gebeurt.
Dit idd, denk dat ze met dit en de aankomende Steam Box degenen die de beste reputatie hebben een "right to first refusal" moeten geven, dwz dat ze bovenaan de wachtlijst komen.

Moet natuurlijk op basis van activiteit, niet puur leeftijd aangezien er vast genoeg "sluimer-accounts" zijn die niet gebruikt worden maar puur leeftijd opbouwen.
Het gaat niet om het feit dat je het niet hoeft te kopen, maar dat mensen die veel plezier aan zo’n controller kan hebben worden benadeeld en mensen die veel vermogende zijn alsnog het van de scalper gaan kopen.

Dat is onnodig in mijn ogen.
Er zit een verschil tussen YouTubers/etc die hem unboxen en scalpers die dingen juist 100% nieuw en ongeopend doorschuiven, he? :+
Het gaat er om dat mensen die iets willen kopen dat niet kunnen omdat het uitverkocht is doordat scalpers alles hebben opgekocht omdat ze zien dat er meer vraag dan aanbod is en daar zwaar misbruik van maken. De enige keuze die je dan nog hebt om het effectief te kunnen kopen is dan van een scalper.

Hetzelfde is al jaren met tickets bezig en dat hebben ze ook nog niet kunnen oplossen, dus hoe nobel dit ook bedoeld is vrees ik dat er ook hier alweer op geanticipeerd is, aangezien je meerdere steam-accounts kan hebben.
De vraag gaat sowieso omhoog omdat scalpers de voorraad opkopen. Zo creëer je een kunstmatige schaarste en drijf je (onnodig) de prijs op.
Scalpers zijn walgelijk maar uiteindelijk ligt het probleem bij de consument. Schijnbaar hebben veel mensen zo weinig vermogen om hun impulsen te beheersen dat ze veel te veel geld voor iets betalen wat ze eigenlijk niet nodig hebben.

Als je een paar maanden geduld hebt kan je een controller, console of wat dan ook vaak gewoon voor de advies prijs kopen.
De PlayStation 5 duurde toch wel twee jaar.
Lekker makkelijk om te zeggen wacht maar even. Hoe lang dan want dat kan echt wel langer duren dan wat maandjes?

En wat als het om iets gaat wat je op een bepaalde datum moet hebben? Dan maar niet naar dat concert kunnen die eenmalig bij jou in de buurt is?

Of je hebt een nieuwe werklaptop nodig maar je loopt tegen de ram prijzen aan? Ook maar ff wachten tot ergens na 2028? Waarschijnlijk koop je er alsnog een omdat wachten duurder is door verminderde efficiëntie.

Dit soort acties zijn gewoon pure marktbeinvloeding die mensen met veel kapitaal kunnen doen en mensen zonder kapitaal zijn er vrij kansloos tegen.
Een controller is geen werklaptop en er zijn tig alternatieven. Als je niet kan wachten op een nieuwe lading vanuit steam, maar zelf koopt bij een scalper dan hou je het probleem in stand.

Dan maar ff door zonder, dat is de afgelopen jaren ook gelukt, toch? Wachten is vervelend als je je ergens op hebt verheugd, maar niet het einde van de wereld. En als je dat niet wil dan betaal je dus een vette premium (en zorg je dat het systeem blijft bestaan).
Zolang het systeem zo is opgezet dat scalpers ermee wegkomen blijft dit gebeuren. Je kan nog zo hard zeggen dat men niet moet kopen maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Verander de regels en dan kom je wel van scalpers af. Heeft geen zin om de slachtoffers te beschuldigen hiervan.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 10 mei 2026 09:03]

Er zijn twee partijen die wat aan scalping kunnen doen. De verkoper kan de verkoop zo inrichten dat bulkaankopen of bots/scripts/tools geen kans krijgen. Dat is een race van beveiliging tegen misbruik, zal soms goed gaan, soms niet. Valve doet dat nu, prima, hopelijk helpt het. Opmerkelijk dat ze het niet bij wave 1 deden, is dat een gevalletje "goh, we zijn verrast dat dit is gebeurd" of "met deze berichtgeving gaat wave 2 ook als een speer want iedereen leest over de schaarste"? Niemand buiten Valve die het zeker zal weten.

En dan zijn er de kopers zelf natuurlijk. Maar er zullen altijd mensen zijn die de hogere prijs kunnen en willen betalen. Die mensen houden de scalping markt in stand, maar dar zullen ze zelf schijt aan hebben want ze hebben wat ze willen voor een voor hen acceptabele prijs. Dat die prijs niet in verhouding staat tot de adviesprijs is daarbij niet relevant. Zij willen het betalen dus er is een markt voor.

Zie ook telefoons. De verkoopprijs van het gemiddelde Galaxy S toestel daalt met honderden euro's in een half jaar, ook in de losse verkoop. Is Belsimpel dan een scalper omdat het blijkbaar ook met winst verkocht kan worden voor een lager bedrag, of verdienen ze gewoon omdat sommige mensen niet willen wachten?

Hiet vissen anderen dus tijdelijk achter het net. Teleurgesteld zijn, sure. Maar iemands leven is met moeten wachten op (of zelfs helemaal zonder) steam controller / PS5 / concertkaar voor je favoriete artiest echt niet ineens anders. De term 'slachtoffer' vind ik zwaar overdreven en de parallel die je in een post hierboven maakt met victim blaming bij seksueel misbruik vind ik ronduit walgelijk. Alsof even moeten wachten op een niet-essentieel apparaat daar ook maar een klein beetje mee te vergelijken is.
Een van de slechte eigenschappen van onze kapitalistische systeem helaas.
Dat ligt niet aan kapitalisme maar aan FOMO / mensen die niet kunnen wachten. Laat die scalpers lekker met hun onverkochte product zitten, en wacht tot Steam hem zelf op voorraad heeft.
Scalpers zijn een resultaat van het feit dat voor velen een normale 8-5 baan gewoon niet genoeg geld in het laatje brengt om van te leven. Zeker in de VS is dat het geval, waar het hebben van een tweede baan en/of side-hustle de meest normale zaak van de wereld is. Het heeft echt niets meer met vraag en aanbod te maken, al kan je wel stellen dat fabrikanten bewust lage productie draaien bij een launch om zodoende interesse (nieuwsartikelen, reacties, hype videos op socials) te blijven creëren. Nintendo wordt daar toch altijd wel van beschuldigd. Ja, het is een direct resultaat van kapitalisme. Maar het is ook gewoon slechte distributie en productie ketens.
Scalpers zijn een resultaat van het feit dat voor velen een normale 8-5 baan gewoon niet genoeg geld in het laatje brengt om van te leven.
Denk eerder dat het ligt aan het feit dat er steeds meer mensen alleen maar dollar tekens in hun ogen hebben en geld verdienen het enige belangrijke vinden in de wereld. Alles moet wijken voor deze personen met de "get rich fast" mentaliteit. Alle normen en waarden gaan overboord. Vandaar dat er ook zo veel influencers zijn die volledig draaien op misinformatie en het verkopen van "snakeoil" producten. Ze gooien zoveel misinformatie de ether in dat ze zelf niet eens meer consistent zijn in wat ze roepen.

Vooral de hoeveelheid accounts die angst voor voeding proberen uit te stralen, is al schrikbarend.
Oh zeker. Personen zoals Logan Paul zijn zeker onderdeel en aanstichters van deze ketens. Vanaf 's ochtends vroeg voor de deur van de winkel staan om de nieuwste lading Pokémon in te slaan, bot nets die de Lego website leegkopen. Om vervolgens 2-3-4 maanden later op een verzamellaarsbeurs te staan om te verkopen. En ik weet uit ervaring dat veel van dat soort beurzen (ook omdat ze zich niet als beurs aanprijzen, maar meer eerder een event of een ontmoetingsplek) echt niet controleren of je een KvK hebt en je spullen netjes via de distributeur krijgt.
Absoluut geen excuus, er zijn zat sidehustles of bijbaantjes die je kan nemen die niet zo onethisch zijn.
Ik zal niet gaan vragen om hard bewijs. Maar heb je ook maar iets om je stelling te onderbouwen dat scalpers mensen zijn die anders niet genoeg geld verdienen om van te leven? Zeker gezien de hoeveelheid scalpers die het behoorlijk grootschalig doen? Eg hier een video over een scalper die 72 GPUs in een enkele batch verkocht had: YouTube: HOW do SCALPERS get 72x GPUs and MAKE $45K Profit on ONE sale?. Is dat iemand die simpelweg het wel moet doen omdat diegene anders niet genoeg verdient om eten te kunnen kopen?
Gewoon slim van Valve. Hiermee wekken ze de indruk dat het een groot succes wordt, je eigenlijk maar 1 mogelijkheid om er een normaal te kopen.

Ik weet zeker dat mensen hier ook snel eentje gereserveerd hebben, er straks een kopen met het idee: ‘ik heb er 1’, zonder dat ze goed nagedacht hebben of ze er daadwerkelijk één nodig hebben.

Deze actie van Valve klinkt vriendelijk, maar wekt ook een (misplaatst?) gevoel van schaarste op waardoor mensen minder goed nadenken over hun aankoop.

Dat heet marketing en is ook een vieze kant van het kapitalisme!
Bijna ieder ander bedrijf: terechte opmerkingen
Valve: naaahhhh, niet mee eens.

De hardware die ze maken
- word over het algemeen onder of voor de productie kosten verkocht (lees: je krijgt altijd waar voor je geld)
- word altijd super goed gereviewed (lees: zelfs de steam link was een top device, sindsdien alleen maar beter geworden)
- worden altijd in beperkte oplagen geproduceerd (ze willen na het verhaal HTC zelf volledige controle over productie, en ze testen ALLES, en dat gaat traag)

Als je intresse in het onderwerp hebt, zoek eens op hoe vaak de Valve Index niet op voorraad is, hoe vaak Steam Deck niet op voorraad is, hoe vaak de vorige Steam Controller (toen deze nog verkocht werd) niet op voorraad was, etc.

Is/was een constant terugkomend probleem, omdat ze simpelweg niet genoeg kunnen produceren, maar 3e partijen liever niet meer, wat ze zijn in hun ogen misbruikt door HTC (in het kort, die Vive had blijkbaar maar iets van 500-600 euro mogen kosten, kwam HTC opeens tijdens launch met 1000 euro prijs, Valve helemaal over de zeik gegaan, enigste reden dat het geen enorme rechtszaak is geworden was omdat mensen het gewoon betaalde, maar sindsdien doen ze dus liever dingen zelf & dat is ook waarom HTC met eigen VR software kwam, Valve heeft gewoon gezegd 'oprotten met je troep' & de samenwerking verbroken, daarom ook dat die Index een paar jaar later zo aanzienlijk veel beter was voor hetzelfde geld, ze hebben daar namelijk wel echt die 1000 euro besteed)

Dit lijkt me al met al dus toch echt een oprechte actie naar de achterban te zijn, niemand die zegt dat je MOET reserveren natuurlijk, maar wel terecht (en goed) dat ze de optie bieden volgens mij.
Kijk dat geeft een ander beeld moet ik zeggen. zie je niet vaak zo en inderdaad als je deze controller wil of nodig denkt te hebben is aan ieder zelf.
Alleen een beetje jammer dat je er dus maar één per account kunt kopen. Met een controller is couch co-op juist heel leuk, het zou dan fijn zijn om er op z'n minst twee te kunnen kopen.
Dat komt snel genoeg wel... Maar op dit moment van schaarste is het toch logisch dat ze even prioriteit geven aan mensen die er nog helemaal geen hebben.
Als je couchbuddy ook een Steam account heeft kan die dus zijn of haar eigen controller kopen :)
Ik snap je wel maar ik denk niet dat ik iets zou missen.

Zo zijn er bijvoorbeeld maar een paar indie games waar je met 2 muizen kan spelen, dus vallen de touchpads al weg. Het enige extra wat je dan nog hebt zijn de docking puck, de back buttons en de TMR joysticks. Die puck is niet echt een must, de back buttons heeft niet iedereen nodig en zijn waarschijnlijk overbodig voor couch games, en €22 euro voor een GameSir met Hall Effect joysticks tegenover de TMR joysticks is waarschijnlijk goed genoeg tot ze volledig in stock zijn.
Zo hoog is de nood toch niet voor controllers? Kan me niet voorstellen dat de scalpers hier winst op zouden maken, misschien is het gewoon trucje, om het populairder te laten lijken dan dat het eigenlijk is.
De steam controller is uniek in wat het doet, vooral met de touchpads er op. En hoe geïntegreerd het zit in Steam zelf. Dat is voor lang niet iedereen belangrijk, maar voor wie het dat wel is is er eigenlijk niet echt een alternatief.
Het is vooral de nieuwigheid en beperkte voorraad. Steam deck is ook al tijden niet te krijgen.
Het is de eerste controller die de vorige Steam Controller combineert met iets als een Playstation of XBox controller (lees: touch gyro grip etc etc, maar vooral alle nodige knoppen die we allemaal verwachten)

De vorige Steam Controller ging vooral over "oke hoe laten we mensen RTS etc games spelen met een controller, we moeten iets bedenken voor de muis" wat leidde tot die ronde touchpads, dit is de doorontwikkeling daarvan, met de nieuwere touch pads en alle andere inputs van de Steam Deck 🤷‍♂️

Het is voor Steam gebruikers (momenteel werkt de controller ALLEEN via Steam, dat zal in de toekomst wel veranderen maar is nu nog een verplichting) een hele goeie optie om letterlijk hun hele verzameling games mee te kunnen spelen, het hele punt is dat je de controller als "meer dan een controller" kunt gebruiken, maar voor de doorsnee console gamer is het verder absoluut niet relevant, dit ding werkt ook niet met consoles, sterker nog op dit moment werkt het niet eens met windows als je niet ook Steam hebt draaien... 🤷‍♂️

De "nood is hoog" enkel en alleen omdat ze beperkte productie hebben, wat dus ook betekend dat scalpers er zeer zeker wel wat aan kunnen verdienen.
Eerlijk gezegd zijn scalpers gewoon een logisch antwoord op de onbalans tussen vraag en aanbod. Probleem is de situatie waar er een groep mensen is die erg graag een steam controller willen en bereid zijn om daar meer voor te betalen. Als de vraag er niet is hebben de scalpers het moeilijk.

Een reserveringssysteem helpt, maar kan ook betekenen dat de scalpers die met een alternatief steamaccount er nog een reserveren die weer voor meer kunnen verkopen want minder aanbod.

Maar goed ik heb hem gewoon in huis, dacht nog even om hem voor het dubbele te verkopen, maar is het gedoe gewoon niet waard. (in mijn hoofd wil ik hem € 150 graag hebben, en kan hem verkopen voor iets van € 180) zouden ze voor € 300 gaan, dan zou ik best bereid zijn om dat te doen.
Dat is wat te simpel bedacht... Als de vraag en aanbod elkaar perfect zouden matchen dan kunnen scalpers dat alsnog flink verstoren. De meeste mensen zitten niet precies op het moment dat die dingen uitkomen klaar om te bestellen terwijl scalpers vaak zelfs geautomatiseerd met meerdere accounts zitten te bestellen. Ze kapen daarmee het aanbod weg voor de mensen met legitieme vraag en dan heb je dus toch weer onbalans. Als het aanbod zo groot is dat scalpers met de zooi zouden blijven zitten dan sturen ze alles terug, in ieder geval in een land als het onze waar ze zich voor kunnen doen als consumenten en de bescherming daarvan genieten. Dan jagen ze de verkopende partij weer op kosten. Hoe dan ook blijven ze verstorend optreden.

Overigens kun je momenteel alleen maar reserveren met een account dat al bestond en iets gekocht had voordat de controller aangekondigd werd, dus scalpers kunnen niet gewoon eindeloos nieuwe accounts maken om te reserveren of bestellen nu. Ook als je er al een besteld hebt dan kun je op dit moment niet opnieuw reserveren.
gekocht om te gebruiken of om te verkopen met winst is nogal een verschil.

Waarrom uberhaupt kopen als je dat ding niet gaan gebruiken. En fk scalpers.
Mja als je videos ziet van volwassenen die als een idioot een winkel binnen rennen om daar dozen aan Pokémon kaarten te kopen, dan denk ik niet dat er echt een onbalans tussen vraag en aanbod is maar dat ze die moedwillig creëren.
Dat is al jaren Nintendo's hele business strategy. Kunstmatig schaarste en FOMO creëren.
Niet alleen Nintendo, elke producent van dit soort dingen - voetbalplaatjes, Funko Pops, schoenen, lego, etc - doet precies dit.

Ik ben ervan overtuigd dat de makers van dit soort 'limited edition' gewoon warenhuizen vol van hun producten hebben en ze via verkopers doorverkopen voor een veel hogere winst. Maar daarbij concurreren ze natuurlijk bij de scalpers.

Maar idd, het is exact wat Nintendo en co wil - als ze dan niet wilden konden ze gewoon bijprinten totdat de markt verzadigd is.
Om een plek te kunnen reserveren, heb je een actief Steam-account nodig met een goede reputatie. Dat betekent dat je account niet gemarkeerd of geband mag zijn voor fraude of valsspelen.
Oef, daar gooit mijn ban VAC van 5097 dagen (13.9 jaar!) geleden toch weer roet in het eten. Voelt toch een beetje lullig, of ik na 14 jaar nog niet genoeg gestraft ben. Ik weet intussen echt wel beter dan toen 😅
Ik ben zelf niet geband of wat dan ook dus heb geen persoonlijke motivatie om het anders te willen, maar ik vind wel dat je een goed punt hebt. Het is best straf (pun intended) om mensen die zo lang geleden een ban hebben gekregen niet mee te nemen. Daar zouden ze best ook een limiet (van een jaar?) op kunnen stellen. Natuurlijk zullen er dan altijd mensen zijn die net aan de de verkeerde kant van de grens vallen, maar mensen die zo lang geleden een ban kregen en dan (ga ik even vanuit) sindsdien gewoon normale gebruikers zijn, mogen wel meegenomen worden in deze reserveringslijst naar mijn mening.
Goede zaak. Hopelijk gaan ze hetzelfde systeem gebruiken voor de Gabecube en de Frame.
Het werkte naar mijn ervaring prima voor de Steam Deck, dus ik denk dat ze het daar inderdaad ook gaan doen. Het zou me alleen niet verassen als de website weer plat ligt 5 minuten na de opening.
Ik heb iig een reservering aangemaakt :) .212eur voor een controller via ebay ?? die scalpers mogen de controller stoppen waar de zon niet schijnt , ik kan goed een paar maanden wachten :D dank je lord Gaben voor de reserverings mogelijkheid _/-\o_

Goed 99 euro is aan de hoge kant , maar voor die prijs krijg ik repareerbaarheid , magnetic thumbsticks , dus ik vindt die prijs wel gerechtvaardigd

[Reactie gewijzigd door Metallize op 9 mei 2026 12:45]

Ik heb op bepaalde fora gezien dat scalpers hun controllers nu niet meer wegkrijgen voor absurde prijzen. Lekker voor ze.
Dit is een beetje onzin toch? De eerste oplage is al geweest dus incentive voor de scalpers is er toch al ongeacht er een reserveringslijst is of niet. Valve had gewoon de voorraad moeten splitsen maar dat betekent winst mislopen, dit is mosterd na de maaltijd.
Hoe bedoel je dat? Een volgende lichting wordt anders ook gewoon opgekocht door scalpers, net zolang het het aanbod duidelijk de vraag overstijgt. Dat zagen we wel tijdens corona met de nieuwe consoles die niet aan te slepen waren en we een half tot heel jaar met de scalpers zaten.
Heeft zelfs 2 jaar geduurd voordat ik uiteindelijk toch maar een ps5 op marktplaats heb gekocht voor iets meer dan de markt prijs. En ik heb actief gekeken naar voorraden op de bekende sites. Echt een drama.
Ze verkopen voor een vaste prijs ook aan scalpers dus ze lopen niks mis aangezien je aan dezelfe hoeveelheid klanten verkoopt.
net gedaan! en fk scalpers :)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn