Uitgelekte review stelt dat Steam Controller 99 dollar gaat kosten

De Steam Controller kost wellicht meer dan honderd euro. Een inmiddels offline gehaalde review stelt dat de controller van Valve 99 dollar gaat kosten.

Valve Steam Controller Zwart

YouTube-kanaal TechyTalk lijkt per ongeluk een embargo te hebben gebroken en een videoreview van de Steam Controller online te hebben gezet. De video werd al snel verwijderd, maar is wel gecaptured en elders online gezet. In de review bekijkt het kanaal vier minuten lang hoe de controller presteert, maar aan het eind wordt ook de prijs van het apparaat bekendgemaakt: 99 dollar.

Dat is omgerekend zo'n 84 euro, maar bij Amerikaanse prijzen mag je daar ook nog btw bij optellen, waarmee het apparaat net iets meer dan 100 euro zou kunnen gaan kosten. Als de informatie klopt althans, want dat is op zichzelf vooral speculatie. Valve heeft de prijs van de controller niet officieel bekendgemaakt, al lijkt het onwaarschijnlijk dat een officiële review de prijs zo stellig noemt terwijl die niet zeker is.

Valve toonde de Steam Controller eind vorig jaar, in combinatie met de Steam Machine. Die apparaten hadden begin 2026 uit moeten komen, maar dat wordt waarschijnlijk later dit jaar. De grote vraag rondom die console wordt echter de prijs; vanwege de aanhoudende geheugentekorten deelt Valve die prijs nog niet.

De prijs van de Controller is natuurlijk niet direct gelinkt aan de prijs van de Steam Machine, maar dat de controller een dergelijke prijs krijgt, kan wel een indicatie zijn dat de Steam Machine ook niet goedkoop wordt. Ter vergelijking, andere controllers kosten op dit moment het volgende:

Controller Prijs
Steam Controller 99 dollar/101 euro
DualSense (PS5) € 60,-
DualSense Edge (PS5) € 200,-
Xbox-controller (standaard) € 60,-
Xbox Elite Wireless € 150,-
Switch 2 Joy-Con (paar) € 75,-
Switch 2 Pro-controller € 76,-

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-04-2026 • 11:15

179

Submitter: Mark_88

Reacties (179)

Sorteer op:

Weergave:

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 26 april 2026 11:16
Wauw, dat is behoorlijk aan de prijs voor een controller en behoorlijk boven bv de normale PS5 controller. Ik ben benieuwd of men zich niet uit de markt prijst met deze controller, de aangekondigde steam console etc.
Inderdaad, maar de controller kan geen stick drift oplopen door TMR. Hall effect en TMR zijn technieken waarbij geen stick drift opgelopen kan worden doordat het geen fysieke slijtage heeft die dat veroorzaakt.

Dus die 40 euro bovenop de normale gemiddelde prijs van controllers kan het waard zijn. Ik heb hier thuis 2 standaard Xbox controllers en die beginnen symptomen van stick drift te vertonen. Daar gaat je 2 x 60 = €120,- in een paar jaar. Ik heb liever een controller die zo lang mogelijk meegaat.
Sowieso heeft Valve inmiddels wel bewezen uitermate degelijke hardware te leveren. Dat is de meerprijs dus ook wel waard.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @TheVivaldi26 april 2026 11:56
Van deze controller is nog maar weinig bekend, inclusief over de build quality. Om dan op voorhand te zeggen dat een meerprijs het wel waard is lijkt mij erg voorbarig. Geldt daar ook de vergelijking met de concurrentie ook niet die ook prima controllers neerzet zoals bv Sony , 8BitDo etc?
Misschien wel goed om dan ook te vertellen dat alle merken als:
  • 8BitDo;
  • GameSir;
  • EasySMX;
  • Flydigi;
  • Guilikit;
  • Machenike;
  • NYXI;
  • Keychron;
  • etc.
(helaas) Chinees zijn
Maakt dat uit? Goed kans dat de Steam Controller ook gewoon daar gemaakt wordt hoor... Natuurlijk als je hun software gaat installeren daar zou je bedenkingen bij kunnen hebben, maar die software is op zich meestal niet nodig.
De kans dat de Steam Controller in China gemaakt wordt dat zit er inderdaad dik in. Maar waar gaat het grootste deel van de aanschafprijs/ winst heen...? Daar zit, in ieder geval voor mij, toch best een verschil in.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @nirvanaO26 april 2026 12:59
Als Valve inderdaad in China laat produceren, en die kans is zeer groot, dan zal in ieder geval een deel van de opbrengst daar heen gaan natuurlijk.

Ter vergelijking; de meeste Xbox controllers worden ook gewoon in China gemaakt.
Als ze het daar alleen laten produceren gaat er maar een heel klein deel van wat je als consument betaalt naar China. Per unit praat je over misschien een euro. De rest hangt er van af waar de componenten vandaan komen. Uiteindelijk worden de echte bedragen hoger in de value chain verdient. In Nederland is de overheid (wij dus) de grootverdiener: 17 euro winst als de winkelprijs 100 euro wordt (btw). Geen retailer of andere partij in de keten die er zoveel aan verdient.
Who cares. Het is een Bluetooth apparaat met een bijzonder beperkte API. Niet bepaald iets dat spionage kan uitvoeren.

Bovendien zal deze ook gewoon in China gemaakt worden.
Als iemand (helaas) China roept, dan kan dat meerdere redenen hebben waar je als consument, op zijn minst, bezwaar op kan hebben.

We hebben de "standaard" mogelijkheid tot dataverzameling door de CCP. Op dit vlak zou je voor dit product nog kunnen zeggen 'who cares".

Wanneer componenten/grondstoffen uit de regio Xinjiang komen, dan is de kans echter zeer groot dat dwangarbeid van toepassing is. Je weet wel, de onderdrukking en gruwelijkheden van en tegen de minderheden. En dan houd ik mij nog netjes. Of je daar ook 'who cares' tegen zegt, moet je zelf weten.

Bij een goed niet-Chinees merk, waarbij fabricage in China plaats vind, ga ik persoonlijk vanuit dat zijn hun due diligence op orde hebben.
Bij een goed niet-Chinees merk, waarbij fabricage in China plaats vind, ga ik persoonlijk vanuit dat zijn hun due diligence op orde hebben.
Ik niet. Dat is bijna onmogelijk omdat China de onderdrukking niet erkent. Ze gaan geen bewijs leveren dat er geen dwangarbeid gebruikt is omdat dat officieel niet eens bestaat. En iedereen is afhankelijk voor China dus die gaan ook niet moeilijk doen.

Ik denk niet dat het bij niet Chinese merken een haar beter is. Als ze daar om gegeven hadden, hadden ze productie nooit naar China verplaatst. Het gaat ze alleen maar om geld.

Zie ook hoe gerenommeerde hoofdtelefoons pas gepakt werden met veel te hoge waarden aan weekmakers. Controle over hun supply chain hebben ze nauwelijks.

En zoals anderen al zeiden, Amerika is geopolitiek een veel grotere tegenstander van ons tegenwoordig.
Ik ga er van uit, totdat het tegendeel is bewezen. Anders kan ik wel stoppen met het kopen van spulletjes. Ik blijf wel realistisch. Ik doe research van mijn kant en de rest van risico leg ik bij de fabrikant. Die lopen dan het risco dat ik nooit meer een product afneem mocht iets bewezen worden. Zo sta ik er in. Producten van Huawai zijn bijvoorbeeld al uit den boze voor mij.

En trouwens, wat is moeilijk aan het herleiden of onderdelen uit een bepaalde regio komen en daarop te acteren? Niets is waterdicht. Maar geen pogingen ondernemen staat gelijk aan schijt hebben. Who cares, remember?

Amerika staat zeker wat betreft controle en macht risico een stuk hoger in het lijstje, zeker voor overheid. En de praktijken van ICE zijn ook dubieus. Maar als consument moet je achter je oren krabben als je China op dit moment minder dreigend vind dan Amerika. Heeft Amerika strafkampen en geforceerd arbeid?
Hoezo, helaas? Uit China komt mooi spul en recent nog een fantastische Keychron gekocht. Beste keyboard tot nu toe. Niks mis mee.
Yep, heel blij met mijn Keychron Q6.
K1 Keychron ❤️
en Valve is Amerikaans. Tegenwoordig weet ik niet meer wat mijn voorkeur heeft. China of Amerika. China versneld tenminste nog de energietransitie.
Dan volgende keer gewoon een echte Battletron halen.
De vorige Steam Controller is ook heel degelijk. Heb er hier 2 van, relatief frequent in gebruik voor ~7-8 jaar nu. Werkt nog steeds goed met BLE etc.

Het beste van de Steam Controllers is dat ze nagenoeg voor alle spelletjes werken. Tenminste op de oude waren beide "primaire" aanraak-punten haptic touchpads. Dus je kon ze instellen als een XBox controller of een PS5 controller en het "voelde" ook goed klikken tov glijden en je had nog steeds knopjes voor andere acties.

Ik vind deze een beetje lelijker/groter, ik denk dat het wat wennen wordt, maar zolang het goed in de hand ligt...

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 26 april 2026 17:12]

Ik heb er een, maar ik kon nooit wennen aan die 2 trackpads en geen sticks... bij welke games heb je ze echt met plezier ingezet? Ik neem aan dat je op een bank zit dan en het games zijn die anders met keyboard & muis zou spelen?
Geven de Steam Deck en voorgaande Steam Controller niet een goed beeld van wat je kan verwachten dan?
Om dan op voorhand te zeggen dat een meerprijs het wel waard is lijkt mij erg voorbarig
Dat lijkt me niet, op basis van alle in het verleden door Valve uitgebrachte hardware is absoluut de aanname te maken dat het een premium product betreft met uitstekende duurzaamheid, garantie en reparatie mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 april 2026 23:26]

Ik snap niet zo goed waarom weinig bekend niet zo veel zegt. Bij Apple zou ook niemand zeggen “ja maar de iPhone 18 is nog niet uit, dus je kunt nog niks zeggen over de bouwkwaliteit”. Apple heeft een goede reputatie op dat gebied en Valve inmiddels ook, dus dan is de kans toch behoorlijk groot dat deze controller ook degelijk gaat zijn?
Omdat Apple eerst al 17+ verschillende modellen daarvoor heeft uitgebracht en niet compleet iets nieuws verzint. Wanneer Apple een nieuw product op de markt brengt, is men net zo kritisch.

En de originele Steam Controller van 10 jaar geleden telt niet mee.
Punt is daar natuurlijk wel dat Apple ieder jaar een nieuwe serie telefoons uit brengt en dat die reputatie daarop gebaseerd is, iedereen jaar een iteratie van 'hetzelfde' product. Valve doet het natuurlijk met bijv. de Steamdeck goed, echter kan je afvragen of die kwaliteit ook doorweegt in een apparaat dat Valve zeer waarschijnlijk bij een compleet andere leverancier gaat afnemen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @TheVivaldi27 april 2026 08:38
Valve heeft tot nu toe nog maar 1 controller gehad waarvan de productie relatief snel werd gestopt, o.a. door slechte verkoopcijfers. De vorige controller was relatief gezien een flop. Dat is wat anders dan de vergelijking die je maakt met Apple die een groot aantal zeer succesvolle producten levert. Daardoor heb je veel meer producten om mee te vergelijken / als referentie materiaal.
Je vergeet de Steam Deck, die een geïntegreerde controller heeft. De verschillende Steam Deck modellen staan bekend om de uitstekende buildkwaliteit en ergonomisch ontwerp (ondanks de omvang). Mijn Steam Deck van het eerste jaar doet het in ieder geval nog heel goed en speelt nog altijd comfortabel.

Overigens is/was er ook nog de Valve Index die VR-controllers heeft. Die heb ik zelf nooit gehad of getest, helaas.
Inderdaad, daarom ga ik het ook kopen :)

Ik heb ook een Steam Deck
Nou, zeg dat niet te hard, want die index controllers hadden toch regelmatog problemen, ook mijn steamcontroller heeft het niet lang vol gehouden (naast dat ik em niet echt fijn vond).
Sowieso heeft Valve inmiddels wel bewezen uitermate degelijke hardware te leveren. Dat is de meerprijs dus ook wel waard.
De Steam Deck is “uitermate degelijk”? Ding kraakt aan alle kanten
Er zijn genoeg controllers met tmr sticks voor de helft van de prijs. Het enige unieke deze controller zijn de touchpads.
Kijk bij 8bitdo. Hele prima controllers die alle technische al hebben zoals TMR, ingebouwde gyro, werkend met Switch, profielen, firmware deadzone configuration enz
Dat staat buiten kijf. Maar voor de Deck / PC hebben ze dus geen touchpads. En voor de Switch geen HD rumble en amibo ondersteuning.

De perfecte controller bestaat helaas niet, maar van 8bitdo is wel veel het overwegen waard!
Als ik een muis nodig heb dan pak ik liever de echte muis. Ik zou die touchpads meer in de weg vinden zitten. De meeste controllers zijn al aan de grote kant voor mij.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 27 april 2026 06:24]

Voor shooters sta ik er hetzelfde in. Maar ik speel ook graag builders, sims en turn based strategy. Zeker bij oudere titels is er simpelweg geen controller ondersteuning (denk aan de jaren 90 tot 2005).

Games als Dungeon Keeper, HOMM, maar ook van alles uit de stal van Paradox, uiteraard speelt het met MKB het beste, maar op de Deck speelt het ook gewoon super weg. Op het grote scherm vind ik het niks met een muis en toetsenbord op de bank te zitten. Daar is dit een oplossing voor. Voor PC releases van console games zoals 3rd person actie games of platformers zou ik van deze controller de meerwaarde ook niet inzien.
Hall effect sensors zijn ook niet zo duur. Je vindt ze al in degelijke controllers die in hun geheel maar 25 euro kosten.
De controllers van Sony, Microsoft en Nintendo zijn ook zwaar overpriced, dat zijn overduidelijk hun cashcows (en in ieder geval die van Microsoft gaan echt véél te makkelijk kapot en dan heb ik het niet eens over stickdrift maar bv dat de shoulderbuttons heel makkelijk kapot gaan omdat de vering daarvan afhangt van een flinterdun stukje plastic wat regelmatig breekt). Je kunt over het algemeen (veel) betere controllers voor een stuk minder kopen, bijvoorbeeld van 8bitdo en Gamesir.

Daarmee vergelijkend vind ik 99 dollar/euro voor de Steam Controller best wel duur... Ik zal hem er alsnog voor kopen hoor want het is wel erg fijn dat hij perfect integreert in Steam Input en dezelfde controls heeft als ik al gewend ben van de Steam Deck... maar puur op wat het technisch lijkt te zijn denk ik dat Valve er een royale winstmarge op heeft.
Nou, ook hall effect en trm zijn niet volledig vrij van stick drift, wel een heel stuk minder.
Die hall effect sticks kosten niet zoveel, je ziet ze al in controllers van 20 euro, misschien dat die touchpads redelijk duur zijn?
TMR kost geen 40 euro hé. Je kan zelf modules kopen van rond de 20 euro om je eigen PS of XBox controllers om te vormen. Je moet wel kunnen en willen solderen. Maar de kost voor Valve voor die sticks is waarschijnlijk nog niet eens €10 per controller.
Ja toch, iedereen heeft thuis de benodigdheden om te kunnen solderen en de gemiddelde man/vrouw kan ook daadwerkelijk solderen. Goeie grap 😂 /sarcasme
Voor ongeveer € 20,- (kan ook minder) kun je 2 tmr sticks kopen en deze in je bestaande controllers inbouwen. Heb ik zelf ook gedaan en scheelt weer een nieuwe kopen.
Het is toch raar dat mijn 1 van mijn PS2 controllers de hele levensduur van dat ding overleeft heeft, toch zo'n 5-6 jaar actief geweest met sommige jaren duizenden uren speeltijd. Nu waren de deadzones destijds groter, maar toch.

Die PS3 SIXAXIS deden het ook prima qua levensduur. Maar (alle) Xbox en PS4-5 controllers....meh. Mag je met geluk een paar duizend uur op spelen voordat je tegen stickdrift aanloopt.
het enige wat je hoeft te doen om stick drift te repareren is de controller openen en de sticks schoon te maken...
Tja en als je een beetje onhandig bent beschadig je intern iets(kabeltjes) en is de controller voor de vuilbak. De gemiddelde gebruiker heeft niet de kennis en kunde om dit te doen
Heb in mijn Xbox One S controller (Model 1709) TMR sticks geplaatst :)
Hmja maar voor 30€ heb je al een hele mooie 8bitdo controller met hall effect sticks dus daar zal het prijsverschil hem ook niet in kunnen zitten.
Er zijn controllers van 45 euro met een display + hall effect. Ben de naam even kwijt maar mijn neefje heeft blijkbaar zo een ding.

100 euro voor een steam controller is erg hoog. Controllers van €50+ is eigenlijk al absurd. Ik weet nog, de XBOX 360 controller was iets van €30 euro. En de controller technieken zijn nagenoeg niks veranderd. Dus zo'n meerprijs is gewoon onzin.
Dat 100 met TMR is absoluut zijn geld waard, ondertussen 3 PS5 versleten en zelf maar hall sensors ingebouwd, dat was geen eenvoudige klus.
Inderdaad, dat denk ik ook. Daarom ga ik het kopen. Iedereen zegt dat het te hoog is maar je kan op die controller ook muis gebruiken. Dat is een groot pluspunt.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 28 april 2026 15:38]

De PS5 controller is heerlijk om op PC te gamen, maar de kwaliteit is gewoon ruk. De rubbertjes van de thumbsticks scheuren, ze ontwikkelen stick drift, de buttons blijven na verloop van tijd steeds vaker hangen en de batterijduur is zeer matig. Dus als de Steam controller van betere kwaliteit gaat zijn (waar ik wel van uitga gezien de reputatie van andere Steam hardware) dan is dat wat mij betreft die 3 tientjes extra wel waard.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @johnbetonschaar26 april 2026 11:57
Ik heb meerdere PS5 controllers sinds de launch en heb zowel het scheuren als stickdrift nog niet meegemaakt. Ik hoor daar gamers om mij heen ook niet over moet ik zeggen. Laten we de termijn reviews van de Steam controller maar afwachten, tot nu toe is het niet meer dan giswerk wanneer het op kwaliteit aankomt.
Het is gewoon een feit dat stickdrift vroeg of laat op gaat treden bij de standaard controllers. Daarnaast is het ook een feit dat TMR en Hall Effect hier geen last van hebben. Over de kwaliteit van de rest kunnen we alleen maar gissen.
Her is geen feit dat hall effect/tmr controllers hier geen last van hebben, want dat hebben ze ook, door oa slijtage aan de gebruikte veertjes en andere onderdelen.
Dat is waar. Bij de Nintendo 64 ging het altijd mis door de veertjes (centering springs), die gingen maar een paar maanden mee 😢
Van mijn 6 PS4/PS5 controllers heb ik nog maar bij eentje drift gehad.
Valve's hele argumentatie waarom ze geen Hall effect sticks gebruiken voor de streamdeck was dat ze op langer termijn minder betrouwbaar zijn dan gewone dus vind wel bijzonder dat ze er nu wel voor kiezen.
Eerst zo'n 360 controller geprobeert, na half jaartje stickdrift, max paar 100 uur gametijd. Werd na een jaar gewoon vervelend. Vervolgens PS4 controller, zelfde verhaal behalve dat de stickdrift na een halfjaar en een paar 100 speeluur al donders hinderlijk werd. Xbox One controller, potverdorie weer hetzelfde rukverhaal, half jaartje verder, paar 100 uur speeltijd, stickdrift. Na +/- 1 jaar werd het onspeelbaar hinderlijk.

Vorig jaar maar eens PS5 controller gehaald, op zich best onder de indruk van dat ding qua specs. Potverdorie ondertussen al lichte stickdrift met net een paar 100 uur speeltijd.

2000 uur GTA3, 1000 uur GTA;VC en zo'n collectieve 4000 uur GTA:SA, plus duizenden uren Gran Turismo 3. Op 1 controller en pas in het laatste half jaar stickdrift.

Ja dikke koekoek, die (first party) controllers zijn waardeloos (geworden) qua levensduur. Technisch allemaal leuk en aardig, koop ik niets voor.

Als die Steam controller wel goed is, gaat dat wel een poging waard zijn.
Ik ben nog van het tijdperk dat third party juist garant stond voor ellende. Dat was dus in feite alles van voor de PS3.

Peripherals waren altijd al een cash cow, maar de huidige stand van zaken is wel echt heel triest wanneer men links en rechts is ingehaald door de concurrentie uit China en Hong Kong.
Ondertussen doen mijn Dreamcast controllers het nog als op dag 1.

Het voelt tegenwoordig allemaal als goedkoop speelgoed aan. De Steam Deck voelt daar dan echt als van een ander caliber. 100€, dag 1.
Grappig ik heb al 10 jaar een 360 controller op de PC (vind de xbone controller te groot)

Maar nooit stick drift gehad. Wel al twee keer de dopjes van de stick vervangen omdat die fysiek slijten.

Maar mijn 360 controller is eentje van de laatste generaties. Waarschijnlijk is er wat aan hardware verbeterd toen.
De draadloze variant? Want de 360 PC dongle heeft een zekering die het doodleuk na ~2 jaar begeeft. :O
Ja die heb ik, al zeker 10 jaar. Bij mij heeft hij het niet begeven. Het is de dongle met draad er aan.
Ik heb 3 van die dongles versleten voor ik het opgaf. Er was nog niet zo'n mooie ifixit guide.
Oh ja ik heb dat soort guides niet nodig. Ik fix het zelf wel als dat nodig is, maar dat was het niet. Maar er zullen wel meerdere revisies zijn geweest.
Dat zou goed kunnen, neemt niet weg dat er nu 2 prima technisch capabele 360 controllers op zolder liggen stof te happen tot ik een keer zin heb om die dongles te fixen.
Ja, vervelend :-( Helaas werken ze ook niet met de Xbone controllers. Die hebben weer een andere dongle. Typisch. Ik zou je wel willen helpen maar ik woon niet meer in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 27 april 2026 11:17]

XBO doet ook bluetooth gelukkig.

Bedankt :) staat al op mijn eigen todo lijstje om ooit eens mee bezig te gaan
Oh dat wist ik niet. Mijn desktop PC heeft helemaal geen bluetooth (of wifi), vandaar. Maar ik vind de Xbone controller ook te groot voor mijn handen (ik heb er wel een). De 360 ligt me het lekkerst in de hand.
Ah ja, de 360 controller is mijn favoriet voor RPG en meer actie games. Waar ik het Playstation design weer fijner vind voor racers en fighting/beat'm'up of retrogamen (voornamelijk door het meer symetrische ontwerp). De PS5 controller is een verassend fijne stap voorwaards, ligt wat beter in onze grote neerlandse klauwen dan de voorgangers.

De verwisselbare batterijen blijft een gemis.
Oh ja playstation controllers heb ik zelf helemaal niet. Vandaar.

De batterijen vind ik wel handig eigenlijk, want ik douw er 2 nieuwe oplaadbare in en ik kan gelijk verder. Hoef niet te wachten tot de interne accu weer is opgeladen. En als de 360 controller een lithium batterij had gehad was die in de laatste 10 jaar allang al een keer dood gegaan.

Het enige probleem ermee vind ik dat de batterijhouder te strak is voor Ni-MH batterijen. Erg irritant.
Zelfde verhaal met de Xbox controllers. Als ze langer meegaan dan is €100 goed te verantwoorden.
Nou, zoals ik hierboven ook al aangaf, index controllers hebben ook behoorlijk wat buildquality/problemen gehad, dus het is niet altijd perfect geweest bij Valve, ook mijn originele Steam controller heeft het niet heel lang volgehouden.
Ik vind het wel meevallen want hij is goedkoper dan de PS5 Pro controller. Zie je? Twee perspectieven. Misschien moeten we de specs afwachten voordat we het bestempelen als duur of goedkoop.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Netrunner26 april 2026 12:47
Je vergelijkt het daar met een extra luxe niet veel verkochte premium controller van een gevestigd merk op dit gebied. Geldt dat ook voor deze?

[Reactie gewijzigd door Bor op 26 april 2026 12:59]

De Dual Sense edge heeft geen trackpads, en is nog altijd geconstrueerd vroeg of laat te gaan driften.

Alleen al daarom lijkt me de prijs ten opzichte van de reguliere PS5 controller, voor PC gamers, geen probleem. Laat staan wanneer je het vergelijkt met de Edge.

Controllers zijn helaas best aan de prijs geraakt de laatste jaren, in ieder geval de first party controllers. Maar met de trackpads, en niet te vergeten hoe dit integreert met de user-made profielen in Steam, heeft Valve hier een USP waarmee een tientje of twee gewoon kattenpis is.

Zodra er concurrentie is kan je evalueren of het te veel is of niet. Voorlopig laat die nog op zich wachten.
Ik denk dat je het eerder met de DualSense Edge of de XBOX Eltie controller moet vergelijken.
Rip, dat is een veel te hoge prijs voor een controller. Sorry dat ik misschien negatief ben, maar dit zijn toch geen normale prijzen meer..

Edit: ik had verkeerd gelezen, dacht namelijk dat dit over de normale controller ging excusses!

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 26 april 2026 15:44]

Dit is geen instap controller, onderstaande is voor mij persoonlijk een grote upgrade ten opzichte van de goedkopere standaard controllers, en zelfs sommige duurdere "pro" controllers:
TMR thumbsticks: Kans op drift door slijtage is nagenoeg 0.
Capacitive Touch Joysticks & Grips: Biedt extra input mogelijkheden
Trackpads: Ideaal als je een RTS of iets dergelijks wilt spelen, maar ook de quick action menu's die je hieraan kan koppelen zijn iets wat ik persoonlijk mis aan elke andere controller.
IR Tracking voor VR: Dit is ook een unieke feature die ideaal is voor mensen die graag VR spelen.

Voor dit lek ging ik er van uit dat deze controller rond de 120 tot 150 euro zou gaan kosten. Dus 100 euro zou een hele nette prijs zijn voor een controller met deze features.
120-150 euro zou echt absurd zijn... Ten opzichte van een 8bitdo ultimate controller van €50 biedt hij alleen die capacitive sticks/grips, de touchpads en een paar IR lampjes aan. Dat is echt geen €70 to €100 meer. En de 8bitdo heeft een betere/mooiere dock.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 april 2026 12:25]

Leg je de prijs echter langs controllers van Sony en Microsoft in verhouding tot de specs valt het best wel mee. Dat prijsvechters zoals 8bitdo en anderen veelzijdigere controllers voor minder geld aanbieden is een feit, maar lang niet iedereen wil zich aan het onbekende wagen.
Sony en Microsoft hebben een veel grotere doelgroep die ongeacht de prijs het origineel koopt. De 8bitdo controllers bieden vaak dezelfde kwaliteit voor de helft en het is algemeen bekend dat de grote jongens niet verdienen op initiële verkoop maar juist op games en accessoires. Ik vraag mij af of Valve ook z’n sterke marktpositie heeft, ze zullen in ieder geval op de console zelf ook geld moeten verdienen omdat het met games niet gaat lukken.

Verder ben ik geen expert op gebied van controllers maar als deze controller kan tippen aan de “Pro” varianten dan is het een goede koop, als het vergelijkbaar is met 8bitdo dan gaat het geen succes worden.
Ehm whut? :?

Valve zwemt in het geld van Steam... Ok het is niet gegarandeerd dat elke Steam machine koper er meer games door op Steam gaat kopen, maar die garantie heeft niemand, ook Sony en Microsoft niet. Maar het is echt niet dat Valve het zich niet zou kunnen veroorloven om de Steam machine wat te subsidiëren. Ik denk niet dat ze de ambitie hebben om echt hard op prijs met de consoles te concurreren, maar ze zouden het wel kunnen.

Verder vraag ik me af wanneer jij voor het laatst een 8bitdo controller in handen gehad hebt. Ik ben zelf niet zo'n fan van de vorm, ik vond de grips iets te recht, maar qua bouwkwaliteit zijn hun ultimate controllers echt uitstekend en kunnen ze zich makkelijk met de duurdere varianten meten van de console fabrikanten. Die van Sony heb ik geen ervaring mee maar die van Microsoft gaan juist veel kapot... Ik heb zelf al 3 kapotte elite controllers gehad op een totaal van 4 (waarbij die wat nog geen defecten vertoond heeft die is wat ik onder garantie terug gekregen heb dus elke elite controller die ik gekocht heb is kapot gegaan). En het zijn de ENIGE controllers van mij ooit die kapot gegaan zijn, over het algemeen gaan ze bij mij juist voor eeuwig mee... Dus het is niet dat ik er bijzonder ruw mee omga of zo.
edit:
Ik ben het overigens wel met je eens dat Valve waarschijnlijk niet zo'n zelfde household brand effect heeft voor hun controller als een Sony of Xbox.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 april 2026 14:24]

biedt hij alleen die capacitive sticks/grips, de touchpads en een paar IR lampjes aan. Dat is echt geen €70 to €100 meer.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de meerwaarde is als je puur naar hardware kosten kijkt. Maar ik kijk dus naar de meerwaarde ten opzichte wat de markt op dit moment biedt, en alle dingen die jij "alleen maar ...." noemt zijn voor mij punt voor punt erg belangrijk in een controller, en puur omdat het exclusieve features zijn voor deze controller is dat meer geld waard.

Ik doe vaak Sudoku's vanaf de bank met mijn Steam Controller v1, dit is mogelijk vanwege de trackpads.
De capacitieve sticks en grips zijn echt wel een must als je gyro aiming wilt gebruiken.
Om je controller in VR te tracken moet je op dit moment een VR tracker aan je controller hangen (deze kosten in het oude SteamVR systeem zo'n 50-100 euro per stuk). Deze controller bespaart dit gedoe (en gewicht).
Je kunt het het alsnog waard vinden omdat jij die features graag wil hebben, en voor €99 bestel ik hem ook nog zodra dat kan hoor... maar dat wil niet zeggen dat het ook logisch zou zijn om 120-150 euro te vragen er voor.
Hoezo niet? Het zijn unieke features die niet op een andere controller te vinden zijn. Het is toch niet meer dan normaal dat een bedrijf daar een extra bedrag voor vraagt?
Nou ja, het zou kunnen natuurlijk, als ze meer de Apple kant op willen... Maar dat is volgens mij niet echt hoe Valve tot nu toe gewerkt heeft. Over het algemeen is er een redelijke relatie tussen wat hun producten fysiek kosten om te maken en de vraagprijs die ze er aan hangen. Het lijkt ook niet hun doel te zijn om rijk te worden van hardware verkoop, het is allemaal er op gericht om hun platform aantrekkelijker te maken en zo meer games te verkopen via Steam. Het staat volgens mij andere fabrikanten ook vrij om een controller te maken die op dezelfde manier met steam input werkt... Als ze meer geld zouden willen vragen voor die features dan zouden ze dat eerder ook exclusief houden.
Trackpads en capacitive touch op joysticks zijn niet nieuw, de concurrentie heeft ook zoiets. Kost je in totaal een tientje aan hardware, minder als je grootschalig inkoopt natuurlijk. Als ze deze prijzen vragen voor wat ze nu bieden, zullen ze wel verwachten niet veel van die dingen te verkopen.

Als pro-controller is het wellicht geen extreme prijs, maar als iemand die prima blij is met normale joysticks en weinig interesse heeft in VR, had Valve ook wel een niet-pro controller mogen maken wat mij betreft.
Trackpads en capacitive touch op joysticks zijn niet nieuw, de concurrentie heeft ook zoiets.
Welke controllers hebben dit dan? Ik zoek al ruim een jaar naar een controller met trackpads en capactive touch ter vervanging van de Steam Controller V1 die kapot is gegaan. Reddit zegt mij dat de enige optie de Steam Controller is voor degelijke trackpads. Ik heb eenmalig de Dualsense gehoord, maar deze ligt nu stof te happen omdat de trackpad totaal niet bruikbaar is op een vergelijkbare manier.
Hoezo is het een te hoge prijs? Veel pro-controllers zijn duurder. Natuurlijk zou die best wat goedkoper kunnen, maar als je het afzet tegenover de concurrentie, is dit gewoon een keurige midranger.
Veel pro-controllers zijn duurder
Mijn 8Bitdo Pro V2 wired met hall effect (Xbox en PC) kostte mij 50 bucks ! En doet het al jaren probleemloos, geen stick drift geen buttons die gaan plakken, niks nada noppes...

Mijn voorheen PS3 PS4 en Xbox controllers kregen allemaal al snel problemen.
[...]

Mijn 8Bitdo Pro V2 wired met hall effect (Xbox en PC) kostte mij 50 bucks ! En doet het al jaren probleemloos...
Jaren... Dat is dus nog voor de inflatiepiek en/of zelfs COVID?
Hun modernere controllers met hall effect joysticks (2c ultimate) kosten tegenwoordig 25 euro. Controller onderdelen zijn aardig in prijs gedaald de afgelopen jaren.
Echter als ik even snel rond kijk zijn die controllers vandaag de dag zelfs nog goedkoper dan €50, maar misschien zie ik het verkeerd
Die kost nog steeds rond de 50 euro, sterker nog is zelfs goedkoper nu: Kijk zelf maar.
zolang de gebruikte materialen de prijs een beetje reflecteren valt het nog wel mee.

kheb een 8bitdo U2 C die ik echt nooit gebruikt (geen fijne pasvorm voor mij, werkt wel prima goed voor het geld) mijn go2 nu is Gamesir Cyclone 2 (alles wat 8bitdo bied in de 360 pad pasvorm voor nagenoeg hetzelfde geld).

maar ze voelen alle 2 ook wel als een goedkopere controller aan (mogelijke bias na de elite 1 en 2), tis dat ze het vast veel langer vol houden want kwa "feel" vond ik de elite 1 en 2 toch nog de beste in de hand voelend...maar zijn peper duur en zijn vaak net na de 12 maanden garantie stickdriftend (uiteraard naar boven net als mortal kombat uit komt, success met je combo's >.> begint regelmatig gewoon wat random te springen. elite 2 begon na 2 jaar de behuizing uit elkaar te breken, accu was bijna rond ipv vierkant...not nice.
Dat is mooi en 8bitdo maakt goede controllers, maar mijn punt ging over *pro*-controllers. Bovendien zei ik er *veel* bij, dus er zijn uitzonderingen mogelijk. :)
8bitdo Pro 2 wired, zie het het woordje *pro* staan ? Ik heb trouwens de playstation build/vorm en niet de Xbox build/vorm. Maar goed iedereen moet lekker kopen wat ze zelf willen natuurlijk.
Ik heb nu al 4 jaar al PS5 controllers en nog nooit iets aan stick drift gehad. Daarvoor ook geen problemen gehad met ps4 controllers. Weet niet wat men er mee doet of je kan pech hebben uiteraard.
De meeste gingen bij mij stuk omdat ik bedraad speel, de PS3 controllers gingen daar allemaal van stuk omdat de accu dan kapot ging, is genoeg online over te vinden, 'dat probleem'.

Stikdrift was er sowieso bij de PS3 en 4 controllers, knoppen die al snel bleven plakken ook.
Tja, en op de rotte batterij na heb ik geen problemen met mn PS3 controllers, gebruik nog steeds de originele die bij de ps3 zaten (maar heb inmiddels wel de accu een keer vervangen, maar wired werkt die wel nog steeds).
Prijs van 4 controllers is gewoon nog duurder dan een console waar 1 controller is inbegrepen. Misschien alleen omdat er 2 touch pads op zitten. Knettergek.
En de prijs van 8 stuks is gewoon nog eens 2x meer :+
We nemen even aan dat die prijs van $99 klopt. Wie weet is het een manier om de console prijs (relatief) te verlagen. Dat de console €800 kost maar de bundel met een controller €875 is. Als een controller €60 zou zijn krijgen ze dan €15 extra. En bij iedere losse verkoop €40. Dat zou dan deels de extra RAM kosten kunnen compenseren terwijl het lijkt alsof ze de prijs van de console niet teveel verhogen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de prijs stabiel willen houden en $99 over 2 jaar een normale prijs is voor een $60 controller nu.
Ongenuanceerde mening. Je weet dat pas als de meerwaarde tegenover de basic controllers het effectief waard is. Dan kan je zeggen te duur, veel waar voor het geld etc. Nu is dat gewoon roeptoeteren.
Een Xbox Elite controller of DualSense edge is 150-200. Ik vind dit een koopje ten opzichte van die twee..

Ik weet ook wel zeker dat je met deze controller een windows of linux machine vrijwel perfect kunt navigeren (ik heb een deck en ben dus bekend met de touchpads). Waarschijnlijk zal deze controller net als de deck ook zeer eenvoudig te repareren zijn mocht dat ooit nodig zijn.

Verder heeft hij gyroscopisch richten, een stick die vrijwel niet kan driften, 32 uur batterijtijd (waar de dualsense alleen maar van kan dromen....), HD haptics triggers net als de dualsense, twee trackpads (wat ideaal is voor rts en navigeren in het OS).

Ik snap werkelijk niks van alle reacties die €. 100 te duur vinden. Ja het is veel geld maar als je kijkt naar de alternatieven krijg je wel heel veel waar. Een 8bitDo ultimate vind ik echt geen vergelijking, die heeft niet eens een trackpad of vergelijkbare haptics,.
Het mooie aan steam is, dat je elke controller mag gebruiken en dat dit optioneel is voor de mensen die het willen.
Zou voor mij ook te hoog zijn. Heb bij elke tv een controller liggen en 1 voor in de tas voor onderweg. Ik zou er gelijk 4 of 5 willen hebben want je wil je ervaring gelijk houden. En dan ga je niet 100euro betalen voor een fancy ding. 50 euro voor een standaard Xbox controller in de aanbieding is dan verstandiger.
Om een nieuw perspectief te bieden:

Zo'n 9 jaar geleden had mijn auto nieuwe koplampen nodig. Ik vond een setje bij een goedkope rommelwinkel voor €8,00. Prikkie. Gekocht en gemonteerd. 6 maanden later waren ze allebei kapot.

Toen heb ik toch maar voor een bekend merk gekozen. Philips. Prijs? €24,00. Oef, drie keer duurder dan die eerste set. Toch maar gekocht en gemonteerd. Zeven en een half JAAR later had ik die auto ingeruild voor mijn huidige en deden die Philips lampen het nog prima. 3 keer duurder, ging meer dan 15 keer langer mee, dus uiteindelijk bleken ze meer dan 5 keer goedkoper te zijn dan die set van €8,00 die ik elke 6 maanden had moeten vervangen.

We leven in een samenleving waar zo hard naar 'zo goedkoop mogelijk' gestreefd wordt dat kwaliteit weggefilterd wordt. Het verhaal van de koplampen was voor mij een eye-opener en een benchmark verhaal voor dat type product. Door altijd maar het goedkoopste te zoeken (ik zoek zelf altijd naar goede prijs-kwaliteit, en dat valt steeds vaker tegen tegenwoordig), filteren we kwaliteit uit producten weg.

Zijn er prima controllers voor 60 euro? Ongetwijfeld. Gaan die 3 jaar mee? 5 jaar? 10 jaar? Wat is een acceptabele levensduur voor 60 euro? We weten nog niet wat de kwaliteit zal zijn voor deze Steam controller. Voor hetzelfde geldt dat dit de nieuwe kwaliteitsbenchmark wordt. Of het blijkt te prijzig voor de kwaliteit die je krijgt. We weten het nog niet.

Lang verhaal kort: we zullen willen kijken naar de prijs-kwaliteit verkouding. Zoals we ALTIJD naar producten zouden moeten kijken. Zonder kwaliteit is een (goedkope) prijs gewoon duurkoop.
Dit ziet er niet erg ergonomisch uit.
Dat zegt iedereen, en iedereen die hem vast heeft gehouden zegt dat ze aangenaam verrast waren door de ergonomie. Zowel door mensen met kleine als grote handen wordt dit gezegd.

Valve kennende is de ergonomie stukken beter dan een standaard Dualshock/sense of Xbox controller, maar we zullen het zien.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @StefanJanssen26 april 2026 12:51
Valve kennende is de ergonomie stukken beter dan een standaard Dualshock/sense of Xbox controller, maar we zullen het zien.
Gebaseerd op wat? Dit is de eerste valve controller in de huidige generatie controllers toch? De ergonomie van de concurrentie is ook prima en ook daar staat de ontwikkeling niet stil.

[Reactie gewijzigd door Bor op 26 april 2026 12:53]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Yzord26 april 2026 13:07
Uh ja, de 2015 versie kan je natuurlijk niet meer tot de huidige generatie controllers rekenen.

De Steam Controller (2015) is sinds november 2019 niet meer in productie. Die moet je dus vergelijken met controllers uit die tijd.

[Reactie gewijzigd door Bor op 26 april 2026 13:08]

Heb je nu serieus je eerste vraag geedit zodat het lijkt alsof ik je vraag niet snapte en je mij nu even op zijn plek zet met je opmerking?

Want volgens jou was dit de eerste controller van Valve en dus niet te vergelijken.

Beetje lame niet?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Yzord26 april 2026 13:54
Nee. Daar is wat lang elkaar heen gelopen zo te zien.

Controllers vergelijk ik doorgaans binnen dezelfde generatie. Dat is in mijn ogen de meest eerlijke manier gezien bij de concurrentie de ontwikkeling ook niet stil staat. Op die manier kunnen we appels met appels vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Bor op 26 april 2026 14:01]

Maar dat is niet waar @StefanJanssen op doelde. Jouw antwoord gaf aan dat Valve geen ervaring zou hebben in de controller wereld en dus niet te vergelijken.
Gebaseerd op wat?
Gebaseerd op de orginele Steam Controller (was voor sommige mensen aan de grote kant, maar wel zeer ergonomisch), de Index Controller, de Steam Deck en op wat enkele mensen die de Steam Controller en/of Steam Frame al in handen hebben hebben kunnen zeggen.

Dat zegt mij dat Valve ergonomie hoog in het vaandel heeft staan. Daarnaast zegt kcRogue dat het er niet ergonomisch uitziet, maar dat ik dus hele sterke vermoedens heb dat het wel ergonomisch is, ondanks hoe het eruit ziet. Mijn vergelijking is in eerste instantie dus voornamelijk met hoe het eruit ziet en niet zozeer met hoe eventuele andere controllers zijn.
Inderdaad, ik vind de standaard Xbox controller iets te klein en het irriteert op een gegeven moment. Maar de Steam Deck kan ik gewoonweg uren gebruiken zonder irritatie.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @kcRogue26 april 2026 11:58
Ik maak mij vooral zorgen over de vraag of je niet (te) snel onbedoeld op die touchpads zit als ik eerlijk ben.
Welke controller is goed voor FPS-games? Ik heb echt van alles geprobeerd, maar richten met een controller is gewoonweg barreslecht in verhouding tot een muis.

Ik zie hier 2 touchpads, en dit werd er over de 2015-versie van de Steam Controller verteld:
(...) though the Steam controller has lived on in certain circles. Ridiculously customizable, it's the go-to peripheral for shooters for some. Though it comes with a major learning curve, its use of touchpads rather than analog sticks allows for unprecedented in-game accuracy.
Dus 100 euro of niet, deze wil ik proberen!
De 2015 versie is echt super fijn. En ook mijn meest favoriete input voor Civ 6. Fijner dan tobo+muis.
Ik ben vrij zeker dat het dezelfde trackpads zijn als die van de Steam Deck. In dat geval zijn ze uitstekend voor shooters. Een beetje wennen, het voelt anders dan zowel een muis als een stick, en het is per game even zoeken naar een comfortabele gevoeligheid. Eer dat de settings goed staan komt het véél dichter bij een muis dan een stick.
Heb de nieuwe natuurlijk nog niet in m'n handen gehad maar ik vind de vorige controller nog steeds beter vormgegeven, waarom is die nieuwe controller zo vierkant en lomp joh, zonde.

Er was volgens mij ook niet echt iets mis met het vorige design, ik snap ergens wel dat ze "extra" knoppen hebben toegevoegd omdat de overstap dan minder "eng" is voor console gamers of zo, maar was volgens mij nou niet echt nodig geweest, ze hadden ook een graphic op die circles kunnen zetten waarmee het duidelijker word dat je die zelf kunt configureren?

Maargoed ik ben dan ook een domme PC gamer die nauwelijks dingen met controller doet, ik vond die vorige controller juist een enorme verbetering tegenover de standaard controllers die iedere console heeft, eindelijk een controller waar je mee kan richten zonder ingebouwde aimbot nodig te hebben, maar blijkbaar denkt Valve daar tegenwoordig anders over.


- - -


Ik ben trouwens boven alles vooral geintresseerd in die Steam Frame, Index was tof maar heb mezelf in afgelopen paar jaar 2x in m'n voet geschoten, eerst door (na een GPU upgrade) die Index op 144hz in een paar simpele VR games te proberen (super tof en responsive! maar kan m'n pc voor de meeste VR games helaas niet echt aan..) en daarna door een Quest 3 Pro te proberen (ohhh, geen kabel kan al zo goed zijn?! waarom heb ik nog kabel?!..) dus door die 2 dingen heb ik al met al steeds minder VR gespeeld de laatste paar jaar, hoop dat de Steam Frame me weer terug in VR trekt omdat juist die 2 dingen aangepakt zijn (hogere framerates minder zwaar voor pc door dat foveated streaming & geen kabel maar wel verbonden met game pc, win-win!)
Ik denk dat het grootste kritiekpunt van de vorige Steam Controller het gebrek aan analoge sticks was, dus daar is duidelijk naar geluisterd.
De touchpads moeten nu eenmaal ergens heen. Wat me wel is opgevallen is dat er iets meer afstand is tussen de individuele delen, de sticks staan wat lager en wat verder van het dpad en de face buttons af, waardoor het touchpad ook weer wat lager is dan op bijvoorbeeld de Deck.

Vast gebaseerd op voortschrijdend inzicht, al had het van mij een 1 op 1 kopie van de Deck mogen zijn. Qua vorm ziet het er niet bepaald slick uit, doet me wat denken aan de controller van de Jaguar. Maar zolang de ergonomie goed is, maakt het wat uit? Kijken doe je naar het scherm.
"Maar zolang de ergonomie goed is, maakt het wat uit? Kijken doe je naar het scherm."

Daar heb je ook gelijk in natuurlijk, belangrijker hoe het voelt dan hoe het eruit ziet! 👍
Niet onverwachtte prijs. Voor een controller als deze lijkt het me een redelijke prijs. Het was te verwachten dat ie wat duurder zou zijn dan een reguliere controller.
Voor een controller als deze lijkt het me een redelijke prijs.
Op basis waarvan? Er zijn veel controllers die nog niet de helft kosten, die enkel de trackpads niet hebben, en dat is toch een gimmick die je na een paar dagen niet meer gebruikt.
Een gimmick? Dan onderschat je die dingen toch behoorlijk. Het is dankzij diezelfde trackpads op m'n Steam Deck dat ik er heel comfortabel games als Rimworld, Dwarf Fortress, Dawn of War en Rollercoaster Tycoon op kan spelen. Ik gebruik ze zowat meer dan de sticks. Met deze controller kan ik dat ook op m'n TV doen (met dank aan een dock en streaming over lan). Ik kijk er nu al naar uit om eindelijk niet meer achter m'n bureau te moeten zitten voor Europa Universalis 5 en Old World. Nee ze zijn alles behalve een gimmick, ze maken hele genres aan games opeens heel comfortabel om te spelen op een "console".
Dat is dan persoonlijk natuurlijk. Ik heb ze in het begin even gebruikt maar sindsdien heb ik die trackpads op de deck absoluut nooit meer aangeraakt.

Maar het hangt ook af wat voor spellen je speelt. RTS games speel ik op de PC, meer controller-games op de deck.
Er zijn pro-controllers die goedkoper en er zijn pro-controllers die duurder zijn. En in die laatste categorie zie je dat soort trackpads (waar anderen een hele andere mening over hebben dan jij) niet vaak. Het komt op mij dan over als een gepaste prijs.
Duurder dan de instapcontrollers. Goedkoper dan veel "pro"-modellen.

Ik heb op dit moment twee 8BitDo Ultimate 2c-exemplaren, wat prima instap-Xbox controllers zijn. Eén of twee exemplaren van deze controller komen daar mogelijk bij. Ik gebruik zelf de Steam Deck veel. Die controller voor de TV klinkt aantrekkelijk om veel spellen zonder directe controllerondersteuning mee te spelen. Dan heb ik een net totaal van vier controllers, wat leuk is voor lokale multiplayer. :)

Eerst even de reviews afwachten. Ik heb geen haast.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 april 2026 11:29]

Inderdaad, zelfde hier heb ook twee 8BitDo Ultimate 2c controllers aan een soort van zelfgekluste steammachine en steamdeck dock beneden in de woonkamer voor couch gaming. Ik denk dat ik je voorbeeld volg wanneer deze controllers uitkomen.

[Reactie gewijzigd door prop_dynamic op 26 april 2026 11:22]

Ik snap de hetze niet. Het ding is €25/€40 duurder dan andere instap controllers, maar €50/€100 goedkoper dan de pro controllers van de concurrentie. Klinkt als "gemiddeld".
Hmm, een hetze heb ik niet gezien... maar de 'standaard' controllers van de grote merken zijn tegenwoordig niet zo standaard meer. De tijd dat je een controller van de console fabrikanten zelf wilde hebben en je hooguit een goedkope madcatz voor je kleine broertje had of zo ligt echt ver achter ons. Controllers van bijvoorbeeld 8bitdo en Gamesir zijn vaak een stuk beter dan de first party controllers en een stuk goedkoper.

Mensen die geïnteresseerd zijn in de Steam Controller zullen dat veelal weten en die vergelijken dus niet met een Xbox of Playstation controller. Vergelijk je met de betere en goedkopere controllers, dan lijkt dit ineens een stuk duurder.

Verder maak ik me er niet echt druk om hoor en zal er alsnog graag een bestellen, maar goedkoop is het gewoon niet en zelfs niet gemiddeld.
Deze controller is zo'n 20-50 euro goedkoper dan ik had gedacht na de aankondiging. Ik denk dat de "hetze" komt vanuit mensen die de specsheet nog niet gezien hebben.
De controller ziet er vrij fors uit door knoppen en 2 trackpads. Weet niet of ik daar veel van zou merken bij het spelen maar een versie zonder trackpads zou ik mogelijk wel overwegen.
Die gedachtes waren er ook bij veel mensen over de Steam Deck, maar de meeste mensen die hem eenmaal in handen hebben vinden hem fantastisch. Dit is echt duidelijk een design wat gemaakt is door heel veel te itereren en niet te veel vast te houden aan traditionele ontwerpen (zie bv ook de vele steam deck prototype iteraties voor ze hierop uitkwamen). Een versie zonder trackpads zou ik me dan weer van afvragen wat die toevoegt in de markt...

@Techman je kunt echt van alles met die trackpads. Je kunt bv met een beetje oefening vrij goed typen er mee. Je ziet dan je twee duimen over het onscreen keyboard gaan, elk op een helft met een beetje overlap, en zo kun je veel makkelijker en sneller typen met de controller. Ook kun je er van alles en nog wat aan binden in steam input. Zo had ik bijvoorbeeld in Borderlands 3 op de Steam Deck de 4 wapens gebonden aan naar links, rechts, boven of onder swipen over het linker touch pad. Maar je kunt ook complete radial menu's maken en weet ik veel wat. Vaak heb je er niet per se twee nodig, maar het is alleen al handig dat je kunt kiezen met welke duim je hem wil gebruiken.
Waarom 2 trackpads eigenlijk? Waarom zit dat erop? Ik snap niet waarom. Ik had het er als addon bij verkocht die je er onderop inklikt.

[Reactie gewijzigd door Techman op 26 april 2026 11:57]

Net als de steam deck.
Wat ik niet begrijp is dat de verkoop van de oude Steam controller jaren terug gestopt werd. En steam nu weer een nieuwe controller op de markt brengt. What changed?
Wat ik niet begrijp is dat de verkoop van de oude Steam controller jaren terug gestopt werd. En steam nu weer een nieuwe controller op de markt brengt. What changed?
Nou leg de foto's eens naast elkaar en je ziet al heel snel "what changed".
ja, maar ik bedoel meer de markt. Als je de verkoop van iets stopt, is vaak omdat het niet goed verkoopt.

Dus wat er er vernieuwd aan het idee van een steam controller (los van het uiterlijk) dat steam nu opeens dacht dat dat het een goed moment is om een nieuwe (en duurdere) steam controller op de markt te brengen.
ja, maar ik bedoel meer de markt. Als je de verkoop van iets stopt, is vaak omdat het niet goed verkoopt.

Dus wat er er vernieuwd aan het idee van een steam controller (los van het uiterlijk) dat steam nu opeens dacht dat dat het een goed moment is om een nieuwe (en duurdere) steam controller op de markt te brengen.
De vorige controller voelde wat meer als een testje, een proof of concept zeg maar.

Deze controller had waarschijnlijk tegelijk met dd Steak Machine moeten uitkomen maar door de ramprijzen en de vertraging van dat ding releasen ze hem mogelijk eerder los. Met een veel traditionelere aanpak van de controller (dpad, thumbsticks) voelt dat niet als een verkeerde beslissing.
de komst van 2 nieuwe steam systemen die een controller nodig hebben.

goede ervaringen met de nieuwe controller layout op hun huidige handheld systeem.
Valve hoeft niet echt hardware te verkopen, het is niet dat ze verlegen zaten om winst uit de verkoop van een controller. Valve is veel meer bezig met waar ze echt iets nieuws kunnen doen, waar ze iets toe kunnen voegen, en waar ze echt marktgroei kunnen stimuleren (om meer games te verkopen via Steam vooral)... De eerste Steam controller was een experiment om games die niet bedoeld waren voor controllers toch in de huiskamer op de TV te kunnen spelen. En er waren aardig wat mensen die hun idee geweldig vonden, maar helaas niet genoeg. Op een gegeven moment heeft Valve hun resterende verkoop voor praktisch niks in de uitverkoop gedaan.

Hun motivatie zit er in om iets nieuws te brengen en aangezien de vorige geen groot succes was hadden ze weinig reden om direct met een andere controller te komen. Dat idee was 'mislukt' en een meer traditionele controller uitbrengen daar zagen ze het nut niet zo van in, dat voegde niks toe aan de markt.

Later kwamen ze met de Steam Deck en daar hebben ze wel weer voorgeborduurd op hun eerdere idee met die touch controls. Dit keer echter zorgden ze er voor dat alle traditionele controls van een controller wel aanwezig zijn zodat je niet iets wat bedoeld is voor een stick op een touch pad moet gaan doen. De touch pads waren meer als extra. Dat was een enorm succes. De Steam Deck heeft het heel goed gedaan en in feite een nieuw marktsegment gecreëerd (ja er waren wel al handhelds voor de Steam Deck maar die waren duur en zeer niche). Ook de controls hebben een grote schare fans gekregen.

Nu komen ze dan met de Steam Machine en Frame, waarbij ze vooral voor de Machine weer een controller nodig hadden. Daarnaast had het Steam Deck experiment aangetoond dat deze vorm van controls veel beter in de smaak viel. Dus nu kunnen ze wel weer echt iets toevoegen wat nog niet in de vorm van andere controllers op de markt is. Vandaar dus nu wel.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mrc4nl26 april 2026 13:09
Wat ik niet begrijp is dat de verkoop van de oude Steam controller jaren terug gestopt werd.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met tegenvallende verkoopcijfers en een patent zaak.
Valve stopped selling the Steam Controller in 2019 due to low sales, lukewarm consumer reception, and a successful $4 million patent infringement lawsuit filed by Ironburg Inventions regarding the rear-button design
Low Sales & Poor Adoption: By late 2019, only about 1.5 million units had been registered, making it a niche product.
Patent Infringement Lawsuit: In 2021, a jury found that Valve knowingly violated a patent owned by SCUF (Ironburg Inventions) regarding the rear paddle buttons, resulting in a $4 million damage penalty.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn