Microsoft verhoogt Xbox-prijzen met 50 euro in Europa, games worden ook duurder

Microsoft heeft de prijzen van zijn consoles verhoogd. Alle consoles kosten nu vanaf donderdag 50 euro meer dan voorheen. Daardoor kost een Xbox Series X nu 600 euro. Nieuwe firstparty-games krijgen vanaf komend najaar een hogere prijs.

Microsoft beroept zich op 'marktomstandigheden en ontwikkelkosten' voor de prijsverhogingen. Er zijn wereldwijd verhogingen, al verschilt het per continent hoe die precies uitvallen. Behalve de duurdere consoles zegt Microsoft dat het meer geld gaat rekenen voor bepaalde firstparty-games vanaf dit najaar. Die kosten dan 80 dollar. Hoeveel dat in euro's wordt, is onduidelijk.

De Xbox-maker volgt daarmee concurrent Sony, die de prijzen voor de versie van zijn PlayStation 5-console zonder disklade twee weken geleden omhoog gooide. Dat was toen ook met 50 euro. Sony verwees naar de 'gewijzigde economische omstandigheden'.

Product Oude prijs Nieuwe prijs
Series S 512GB 299,99 euro 349,99 euro
Series S 1TB 349,99 euro 399,99 euro
Series X Digital 499,99 euro 549,99 euro
Series X 549,99 euro 599,99 euro
Wireless Controller Core 59,99 euro 64,99 euro
Wireless Controller Color 64,99 euro 69,99 euro
Elite Wireless Controller Series 2 Core 139,99 euro 149,99 euro
Elite Wireless Controller Series 2 Full 179,99 euro 199,99 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-05-2025 • 15:23

184

Reacties (184)

184
183
65
2
0
102
Wijzig sortering
Ongekend deze verhogingen. Als je 4+ jaar geleden had gezegd dat je voor een console, die al ruim 4,5 jaar op de markt is, 20% meer betaald dan op release, dan zou je voor gek verklaard worden!

“Vroeger” zou de console, na 4,5 jaar op de markt te zijn, nog iets van €250-299 gekost hebben…
Tsja, als je vroeger zou zeggen dat games niet duurder gaan worden zou je ook voor gek worden verklaard.

Tuurlijk inflatie e.d.
Maar snes games gingen destijds ook voor 130 piek over de toonbank
Ik ben van de NES naar een Sega Megadrive gegaan, maar kan me dat soort prijzen niet herinneren. 130 gulden was toch niet de gemiddelde prijs voor een spel?
Gemiddeld zaten de megadrive spellen tussen de 130 en 170 euro. Soms uitschieters omlaag en soms een heel stuk hoger.

Alien 3 fl129 voor betaalt
Sonic 2 fl129 voor betaalt
Streets of rage 1 fl129,- voor betaalt
Streets of rage 2 fl 169,- voor betaalt.
Pit figher, fl220,- voor betaalt... i know i know vermoedelijk mijn domste game aankoop ooit :+
Mortal Kombat fl169,-

Allemaal gekocht tussen 92 en 96. Elk spel gekocht van mijn eigen spaarcenten.
Ik was toen 12-16 jaar. Elke week kreeg ik fl10 zakgeld en uiteraard geld voor verjaardag. Ik zette in mijn agenda hoeveel spaargeld ik elke week had en hoeveel ik moest hebben voor het spel wat ik wou hebben.
Daarom weet ik precies wat deze spellen kosten. Ik kon er hooguit 2 per jaar kopen.
Ik kan me herinneren dat Sonic 3 iets van 160 gulden was bij de Bart Smit in '94.
SNES games waren dacht ik rond 150 gulden en soms ging over 200 gulden. op mijn doosje van UMK3 staat nog 154 gulden.
Dat kwam ook vaak dat sommige games fysiek duurder waren om te produceren. Toevoeging van FX-chip of andere uitbreidingen zaten op de cartridge die je kocht.
Daarom waren en zijn Neo-Geo AES games zo duur. In die tijd maakten games nog wel eens reclame op de verpakking met hoeveel "meg" (Megabits) er wel niet op stond: 16meg, 32meg... Daar walste de gemiddelde Neo-Geo game overheen zoals bijvoorbeeld Garou: Mark of the Wolves met 688 megs.

180,- gulden voor Donkey Kong 2? 250,- voor Street Fighter? Peanuts, voor een game als Sengoku 2 moest je 500,- gulden ophoesten. Dat was ook het enige nadeel van de reviewer in de Power Unlimited, de prijs :P

(Ok Neo-Geo games waren in het begon nog vrij klein en Sengoku 2 had 'maar' 74 meg maar dat was nog steeds ongeveer het dubbele van de grootste Snes game)
(Ok Neo-Geo games waren in het begon nog vrij klein en Sengoku 2 had 'maar' 74 meg maar dat was nog steeds ongeveer het dubbele van de grootste Snes game)
De twee grootste SNES games waren 48 meg (Tales of Phantasia en Star Ocean), dus dat is eerder een factor anderhalf. :p
Maar MazeWing heeft het nu ook niet over de prijzen van de games maar over de consoles en dat is wel een goed punt.
Weet nog dat ik 249 gulden voor Street Fighter 2 heb betaald voor de snes.
Mijn ouders betaalden 180 gulden voor Donkey Kong Country 2. Was echt ongekend toen ik dat spel kreeg. Ik hapte naar adem.
Iedere keer weer deze discussie.
Laten we daarmee stoppen. Het gaat om de HUIDIGE markt en de HUIDIGE verhogingen.

Vroeger was peper onbetaalbaar, maar gaan we de prijzen van toen vergelijken met de inflatie op peper van nu?
We kunnen de vergelijking enkel maken aan de hand van recentere prijzen en markt. De markt van de jaren '90 was heel anders dan de markt van de afgelopen 15 / 20 jaar.
Elke keer moet het weer gezegd worden. Snes games kwamen op hele orintplaten net co processoren en grote rom chips.
"Tuurlijk inflatie".

In principe is er bijna elke consolegeneratie (m.u.v. een sterke recessie) wel sprake van inflatie binnen de verkoopperiode (bijvoorbeeld 1999 t.o.v. 1995, 2005 t.o.v. 2000, 2020 t.o.v. 2015 etc etc), maar normaliter werd na een aantal jaar alsnog de prijs verlaagd om afnemende vraag te compenseren. De zogenaamde "afroomstrategie".

In het geval van Microsoft kan ik me gewoon niet voorstellen dat dit positief gaat uitwerken. Ik denk dat ze er verstandiger aan hadden gedaan om de prijzen van hun games en abonnementen met 5 a 10 euro te verhogen. Voor de consoleverkoop lijkt dit me de doodsteek.
Dit houdt mij tegen om er één aan te schaffen. :+ Xbox 360 Arcade, PS3 Slim , PS4 Slim zijn allemaal de consoles toen ik instapte in de volgende generatie en vooral omdat ze toen gewoon scherp geprijsd waren. En nu is mijn nieuwste console nog steeds de PS4 Slim.

Ik denk dan ook dat ze zichzelf in de voet schieten want uiteindelijk heb ik toch wel zoon 30/40 games per console aanschaft en dat lopen ze nu mis maar niet dat ik dan helemaal geen games meer koop heb nu zoon 420 games op mijn steam account zitten en in plaats van TV kijken savonds start ik een spel op ^^
Game dan tegenwoordig ook meer achter de computer ;) heb zelfs een HDMI kabel getrokken naar de TV zodat ik toch op de bank kan gamen :P

En van Sony hoef je niet veel te verwachten die "winnen" deze generatie de console oorlog en Microsoft laat de bal nog meer vallen deze generatie :'(
Ongekend? Wacht maar tot de tarievenstrijd goed losbarst, dan kan de prijs, met name voor Amerikanen, wel heel wat meer omhoog: YouTube: The Death of Affordable Computing | Tariffs Impact & Investigation
Dat gaat een beetje zo: onderdelen uit China worden 2x zo duur voor Amerikanen. Ik denk dat Europa die dingen direct uit China krijgt, anders gaan daar - als het echt fout gaat - eerst de Amerikaanse tarieven voor China (145%) overheen en dan nog de Europese tarieven over Amerikaanse producten.
En dat voor een console die nu al nauwelijks gekocht wordt. Dit is de laatste nagel in de kist voor de Xbox hardware.
Heb het gevoel dat wij hier in Europa de kosten gaan betalen voor de tarifs in de VS
Bij Sony leek dat wel zo, maar als ik de Amerikaanse nieuwe prijzen vergelijk met de huidige in de Amerikaanse xbox shop (https://www.xbox.com/en-US/consoles/xbox-series-s), dan gaan de series-S daar $80 omhoog, en de series-X $100. Nieuwe prijzen voor daar: https://cms-assets.xboxse...60f-ad96-fc73efdbbeae.pdf

De prijzen zijn ook significant lager in Europa dan Amerika omgerekend:
Xbox series X: $600 --> €530 ex btw, €640 inclusief BTW
Series S 1TB: $430 --> €380 ex btw, €460 inclusief BTW

Dat zijn dus significant hogere bedragen dan wat we in Europa betalen.
Dat ze meer omhoog gaan, wil niet zeggen dat de kosten nu niet gewoon verspreid worden.
Prima, maar de originele stelling was: "Heb het gevoel dat wij hier in Europa de kosten gaan betalen voor de tarifs in de VS "

En die zwart witte conclusie klopt dus in ieder geval niet.
Dan klopt het toch nog steeds? Onze prijzen gaan omhoog en die van de VS ook, maar niet zo hard waardoor de conclusie vrij zwart-wit is over dat ze het uitsmeren over de hele markt ipv alleen de VS duurder te maken.
Als de enige reden dat het hier duurder is, de Amerikaanse importheffingen zijn, dan heb je inderdaad gelijk. Maar als er meerdere redenen zijn, zoals inflatie en importheffingen, dan zou het natuurlijk prima kunnen dat overal een verhoging van ~€50 is vanwege inflatie, en in Amerika een extra verhoging is vanwege de importheffingen.
Ware het niet dat de kosten van de importheffingen veel hoger zijn dan wat de verhoging aldaar nu wordt gedaan. Ze zouden met 107% omhoog moeten gaan, niet de 30 dollar die ze nu omhoog gaan bovenop jouw vermoedde inflatie
Maar de geadverteerde prijzen in de VS zijn altijd zonder de taxes (en dus importheffingen). Dat komt er dus nog bovenop.

Edit: klopt dus niet wat ik zeg. I stand corrected.

[Reactie gewijzigd door mastair op 2 mei 2025 18:10]

Inderdaad worden prijzen daar getoond zonder BTW, maar
Importheffingen worden niet ook nog eens door de consument afgerekend bij de kassa. Die zitten wel bij de prijs in.
Nee, prijzen in de VS zijn incl importheffingen, zou een mooie chaos worden anders. Btw (taxes) is een ander verhaal, die komt er afhankelijk van de staat wel bovenop.
Dat is niet hoe het werkt. US prijzen zijn altijd alleen zonder Sales Tax (BTW) omdat die staatafhankelijk is.
Importheffing wordt bij binnenkomst in het land betaald. Niet pas bij verkoop. ;) Waarschijnlijk is de partij die deze heffing betaalt niet eens de winkel waar je het product koopt. Daar zit meestal 1-3 partijen tussen.
In het verleden gingen prijzen van consoles door de jaren heen omlaag, desondanks de inflatie.
Inderdaad. En gezien dat de euro zoveel sterker staat nu, zou het logischer zijn de prijs hier te verlagen in plaats van te verhogen.

Ze financieren Trumps feestje door de rest van de wereld extra te pakken. Precies wat Trump wil zien.
Maar die tarrif is natuur veel meer dan de 80 en 100 dollar. Dus ergens verwacht ik dat wij met zijn alle betalen voor die tarrifs... en dan ben je als land je aan het verrijken over de rug van andere landen.... en daar ben ik geen voorstander van. Gewoon ex tarrif en inc tarrifs laten zien. En ja dat is een hostile act blijkbaar maar laat de mensen wel de waarheid zien(tot zover vrijheid van meningsuiting)
Dat mag de Euro Commissie gaan uitzoeken.
De klacht gaat hier vrijdag de deur uit voor SONY en Microsoft komt daar lekker bovenop.
Heb je dan een onderbouwing waarop je dit baseerd of is het onderbuik gevoel en vind je het stom dat alles duurder wordt.
Dan heb ik nieuws voor je, alles wordt ook duurder, dat heet inflatie. Gelukkig stijgen de lonen van de meeste mensen ook elk jaar een beetje.

Verder zou je dit beter bij de ACM kunnen melden. De Europese Commisie is niet voor individuele consumenten klachten maar voor Europese regelgeving.
tuurlijk wordt alles duurder helemaal prima. MAAR tarrifs uitsmeren over de hele wereld is een no go in mijn ogen anders gaan we in Europa een 200% import heffing toepassen. wij krijgen dat van de importeurs(aka Sony en MSFT) en zij verhogen met maar 30% effectief 170% winst over de rug van de rest van de wereld... en tuurlijk is de Europese Commissie niet voor individuele consument. maar ze kunnen bij genoeg klachten wel een onderzoek starten. @Haruhi hoeft ook zelf geen geld. maar vind wel dat Sony en Msft een halt toe mag roepen als ze te ver gaan. Maar doen moeten ze wel een tip krijgen.
Ik denk dat je je energie beter in andere zaken kunt steken.

Het is toch aan Microsoft om te bepalen hoeveel ze voor een xbox vragen. Al vragen ze er 10 duizend euro voor. Dan loopt iedereen over naar de playstation en verkopen ze niets meer. Is gewoon een commercieel bedrijf die de optimale prijs zoekt tussen de prijs en de omzet. Dat doet elk bedrijf.
Dat ben ik met je eens. Maar het is aan ieder om te bepalen waar hij zijn energie aan besteed toch?
Je kan niet zomaar de US prijs omrekenen en dan het NL BTW tarief daarbij optellen om tot een goede vergelijk te komen. Elke Staat hanteert haar eigen "Sales tax" en dat kan soms ook nog een verschillen binnen de Staat als de Staat een vloertarief heeft. Over het algemeen is de maximale Sales tax niet hoger dan 12%.

Dan ziet de vergelijking die je maakt er een anders uit en valt, afhankelijk van de versie, het verschil best mee (ik ben uitgegaan van jouw fx-rates). Ik ga voor het gemak uit van een sales tax van 12% (wat dus over het algemeen een maximum is)

Xbox series X: $600 --> €530 ex btwSales tax, €593640 inclusief BTW Sales tax
Series S 1TB: $430 --> €380 ex btwSales tax, €425460 inclusief BTW Sales tax
Voor de consument heb je gelijk, en moet je inderdaad de VAT per staat rekenen, die verschilt. Maar ik reken het vanuit Microsoft, en dus vergelijk ik exclusief belasting. Of nou ja, dan had ik eigenlijk de Nederlandse prijs exclusief BTW moeten berekenen, maar omdat het (imo) makkelijker te lezen is, heb ik de Amerikaanse ex-btw prijs omgerekend naar hoeveel dat in Nederland zou zijn inclusief BTW.

Dus om de prijzen te vergelijken die Microsoft zelf rekent tussen Amerika en Europa klopt mijn post. Om de prijzen te vergelijken die de consument uiteindelijk betaald heb je jouw post nodig.
De Xbox Series X 2TB Galaxy Special Edition gaat in de US zelfs met 130 dollar omhoog. van 599 naar 729. Dus ik denk dat we hier nog blij mogen zijn.

Bron: https://www.ign.com/artic...ed-to-hit-80-this-holiday

[Reactie gewijzigd door Zeror op 1 mei 2025 19:08]

maar met een tarrif van 125% zou hij eigenlijk 1347.75 moeten kosten:P dat zou fair zijn. maar bedrijven zijn allemaal bang voor hun eigen winst en draaien alle kanten op om mee te gaan met die oranjeblaaskaak. terwijl we eigenlijk als bedrijven een dikke vinger aan trump moeten geven en ze volledig negeren. of gewoon die tarrifs in rekening brengen. als dat is wat zij willen kunnen ze het krijgen.
vergeet niet dat bij de vorige prijsverhogingen de vs buitenschot gebleven is.
Lijkt er wel op ja. Dat ze de hogere prijzen daar subsidieren door hier extra te vragen.

Dat moeten we natuurlijk koste wat kost voorkomen. Europese alternatieven topic

Ook een beetje wrang dat Microsoft gisteren nog aan liep te pappen met de EU met hun 5 beloften: nieuws: Microsoft belooft toegang tot zijn diensten in EU te beschermen van o...

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 1 mei 2025 16:14]

Dat is simpel te voorkomen: stem met je portemonnee. Jouw uitgaven maken het verschil.
Ja vandaar die link ook voor alternatieven :)

Nou heb ik sowieso geen console en koop ik de games toch al op GOG als ze daar te krijgen zijn. Maar ik ga wel mijn email verhuizen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 1 mei 2025 16:15]

Maar de hele categorie spelconsoles komt daar niet voor. Plus het gaat daar slechts secundair over Europese alternatieven, en primair over niet Amerikaanse en Chinese opties. Dus dan is de logische optie een Playstation, waarbij Sony iig de Amerikanen subsidieren door hier de prijs te verhogen.

(Plus er zijn verder zover ik weet geen Europese alternatieven voor een Xbox).
Oh dat verbaast me dat die niet voorkomt. Op buy-european.net zie ik die categorie idd ook niet.

Maar met consoles zit je sowieso wel goed met twee grote Japanse merken natuurlijk. En de PS is deze generatie toch de favoriet over de Xbox, heb ik begrepen. Ik heb zelf geen console meer sinds de 360.
Bedoel je: YouTube no commentary walktrough
Interessant topic, maar wat betekent FAMAG?
Facebook, Apple, Microsoft, Amazon, Google :) De oude FAANG zeg maar, maar een beetje aangepast aan de moderne status van de techgiganten. Netflix is niet echt een top iets meer, en Microsoft heeft de plaats overgenomen. FAAMG klonk een beetje raar denk ik dus om die reden.

Ik moest zelf gelijk aan de FAMAS uit Counterstrike denken maar dat is toch weer wat anders :+

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 1 mei 2025 18:14]

Nouja, in de VS stijgt de prijs voor de X met $100 en de S met $80, en dat is dus VOOR tax, wat per staat verschilt. Maar kan verder goed zijn dat ze de EU ook mee willen laten betalen zodat de prijs in de VS niet bv $150/$130 erbij was gekomen.
Ik wás aan het sparen voor een nieuwe xbox maar op deze manier hoeft het niet zo nodig van mij..
Dan spaar je toch nog gewoon 2 jaar door en daarna nog 4 jaar en koop je de opvolger. :+
Ik ben wat meer van de principes :) Ik wacht even af hoe Sony hierop reageert
Die hebben de verhoging voor digital had gehad in april ;)
Die hebben toch exact hetzelfde gedaan? In de EU verhoogd, maar de VS werd zelfs helemaal ontzien.
nieuws: Sony verhoogt prijs PS5 Digital Edition met 50 euro in EU-landen - up...

Die maakt het nog bonter. Prijsverhoging voor meerdere landen maar niet de US.
Ofwel de tarieven en infrastructuur die de US wil mag de rest van de wereld voor opdraaien. Niet dat ik überhaupt iets van Sony koop maar die gaan uit principe voor mij op de zwarte lijst.
PC upgrade voor jou? Beide partijen doen geen exclusives meer dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Bedankt, dan dus ook geen PlayStation. Jammer maar ik ga hier écht niet aan meewerken.
Ja prachtig om te zien…. Not. Die achterlijke figuren in de VS komen met bizarre tariffs.

Wat gaat Sony vervolgens doen… de prijzen voor de rest van de wereld verhogen waar al deze onzin ten eerste niet van toepassing is om de VS te ontzien en te vriend te houden.

Flikker toch een eind op joh ben zo klaar met die circus lui aan de andere kant van de oceaan.
Je kan overwegen een 2e hands Xbox te kopen, ze zijn vrij goedkoop (350 voor een X op marktplaats).

Ik doe het vaker met consoles, die dingen staan een paar jaar stil op een tv meubel waardoor je weinig of geen gebruiksschade hebt. Een nieuwe controller kost de wereld niet.
De series X is nu nog te krijgen voor iets minder dan 500euro volgens de pricewatch, sla je slag.
In dit geval proberen ze dat in ieder geval wel. Toch maar naar Nintendo dan...
Nou, kom je van een koude kermis thuis. Nintendo lijkt met Switch 2 nog minder in prijs te differentiëren tussen regio's dan Microsoft of Sony.
Nintendo heeft in ieder geval de prijs aangekondigd voor de tarieven bekend werden, dus daar moeten we er nog achter komen hoe dat uitpakt.

Maar waren computers niet vrijgesteld van de tarieven?
Lang leve piracy weer dan. Dat is tegenwoordig weer in opmars. Direct oorzaak-gevolg wanneer de boel uit balans raakt.
Ieder land betaalt hun eigen tariffs. Voorlopig hebben de Amerikanen zelf het meeste last van de acties van Trump.
Dan koop je toch een playstation?

Heb je nog meer exclusives ook.
Dat noemen we in Nederland gewoon tarieven hoor, of heffingen zoals ze in de media genoemd worden :)
Nintendo begon met $80-90. Nu trekt Microsoft mee. Het wachten is op Sony.
Beetje hetzelfde als bij de ISP. Iemand geeft het startschot en opeens worden de prijzen overal verhoogd vanwege "inflatie".
Je moet denk ik ook niet vergeten dat we de afgelopen paar jaar ook best te maken hebben gehad met enorme inflatie en de prijzen van de consoles zijn toen niet verhoogd volgens mij. Je weet dan gewoon dat het er een keer aan gaat komen. Al is het ook wel zo dat productieproces van de huidige generatie toch ook op een gegeven moment goedkoper zou moeten worden en de prijzen daardoor zouden moeten dalen. Blijkbaar is dat nu niet het geval?
Consoles hebben altijd al hun geld moeten opbrengen door de verkoop van games.

Het gaat niet zo goed met Microsoft dat het verhogen van de prijs van de consoles een heel goed idee is. Zeker als Playstation niet volgt en alleen games duurder maakt. Dan gaan ze nog meer marktaandeel verliezen.

Vraag me af hoe microsoft het in de toekomst wil doen want het gaat niet bepaalt goed met de Xbox verkopen.
Sony heeft de prijzen echter al verhoogd. Die was voor Microsoft.
Sony kan het dat ook nog maken. Microsoft zit met xbox in een andere situatie.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo heel goed begrijp waarom de Xbox het (iig in Europa) altijd zo slecht doet, vraag me ook af of die prijs (of hij nu omhoog of omlaag gaat) uit zou maken. Valt me altijd op dat mensen alles wat Microsoft vaak wel af lopen te zeiken, niet perse op Tweakers hoor maar op meer plekken.

Maar goed, consoles worden inderdaad vaak mer verlies verkocht al is het richting het einde van de cyclus wel vaak zo dat er ook op de hardware nog wel wat verdiend kan worden.
Dat vraag ik mij ook af. Ik denk dat veel mensen al PS hadden en dan gaan vrienden ook voor een PS zodat je makkelijker samen kan spelen. Cross platform is lang niet altijd mogelijk dat maakt het lastiger. En je kan elkaar spellen uitlenen als je ze op disk gekocht hebt.

Ik heb zelf een Xbox 360 en een Series X maar die laatste gebruik ik 90% van de tijd als 4K blue ray speler. Gamen doen ik de laatste tijd veel op de PC. voorheen had ik de Xbox vooral voora DOA en Forza Motorsport.

Ik denk dat Gamepass en alle games die naar de PC gekomen zijn de Xbox ook minder uniek maakt. Ik zou in ieder geval niet snel een nieuwe kopen als ik die games toch op de PC kan spelen. Al moet ik wel zeggen dat PC gaming steeds duurder wordt en consoles dus steeds interessanter worden.
Snap ik, verschil is dus wel dat ik voor PC games toch vaak wel een dikke pc moet hebben en op de Xbox werkt het allemaal zonder elke paar jaar een nieuwe GPU te moeten kopen. Dat is ook de reden dat ik voornamelijk game op de Console, al moet ik zeggen dat ik sommige games toch ook graag op de PC speel.
Dat snap ik ook heel goed. En pc gaming wordt steeds maar duurder tov console gaming. Nu heb je daar wel wel booier beeld en veel hogere framerates als optie maar daar betaal je dan wel flink voor.

Ik speel zelf ook graag rts of 4x zoals stellaris. Dat soort games heb je bijna niet op consoles. En een snelle cpu met tot nu toe veel single threaded performance is daar erg prettig.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 3 mei 2025 10:24]

Moeten we hier ook niet meenemen dat normaal gesproken het productieproces efficienter wordt en de kosten daarmee omlaag gaan? Maar dit zie ik de afgelopen jaren niet meer gebeuren.
De series x is een tijd terug al gestegen van 499 naar 549 in europa want inflatie. Ik dacht de dat ps5 toen ongeveer ook 50 omhoog ging
Maar waar zijn de prijsverlagingen dan? Is het niet normaal dat een product goedkoper word? Volgens mij kon je altijd wel verwachten dat als je een paar jaar wacht dat het goedkoper kon krijgen. Dat zie ik niet meer. Gewoon vreemde ontwikkeling. Niet vergeten dat wel al 5 jaar in deze generatie zitten.

Maar goed misschien ook marketing. Adviesprijs 600 euro aanbiedingsprijs 400. 200 euro korting 😱

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 1 mei 2025 17:21]

Is het niet normaal dat een product goedkoper word?
Nou, nee, dat is bij een afroomprijsstrategie: je begint hoog en verlaagt geleidelijk de prijs. Of je verlaagt de prijs omdat de afzet tegenvalt.

Maar het is geen wet dat een product goedkoper wordt, puur omdat het een ouder product betreft.
Zeg ook niet dat het een wet is natuurlijk. Zou wat zijn hahaha. Maar vergeleken met de meeste producten is dat wel het geval dat iets goedkoper word na zoveel jaar.

Dit kan natuurlijk ook betekenen dat er een pro versie komt. Die geruchten zijn er al. Misschien willen ze het verschil qua prijs verkleinen. Als de xsx pro 800 gaat kosten.
Maar vergeleken met de meeste producten is dat wel het geval dat iets goedkoper word na zoveel jaar.
Kun je ook producten opnoemen die na zoveel jaar goedkoper worden, maar waarvan geen nieuwer model van is verschenen?
Telefoons, game handhelds. Steam Deck oled. Vast nog wel meer.

Je hebt ook nog iets zoals niet goedkoper of duurder worden van producten. Dat het niet goedkoper word kan ik nog enigszins inkomen maar ook nog eens duurder nadat het al een tijd op de markt is.
Het is inderdaad een flinke stap, maar we moeten ook eerlijk zijn, game prijzen zijn al jaren redelijk stabiel en hebben weinig last gehad van inflatie. De klap moest een keer komen. Ikzelf vind 80-90 euro of zelfs 100 euro voor bepaalde games niet overdreven, zeker niet als ik kijk hoeveel uren plezier ik er normaliter uit krijg. Juweeltjes zoals Red Dead Redemption, Cyberpunk of GTA zijn die prijs absoluut waard. 80 euro voor de volgende copy/paste iteratie van CoD of Fifa oid vind ik wel stevig, dat zijn games die sowieso al met een DLC afgedaan hadden kunnen worden.
Waarbij de prijzen van Nintendo vaak niet veel dalen. Als je naar RDR2 (2018) kijkt, dan koop je die voor 20euro op console en PC. Een Mario Kart 8 (2017) wordt nog altijd voor 47euro verkocht. Nu wordt dat dus verhoogd naar 80.

Je kunt ook zeggen dat Mario Kart copy+paste is, net zoals Fifa wat jij aangeeft. Speeltijd is per persoon verschillend, dus waarom zou Fifa, CoD en Maria Kart niet $200 kosten, het is oneindig lang speelbaar, dus kan net zo goed $100+$20p/m zijn.

Daarnaast zijn er voor Switch1 games nu upgrades voor Switch2 voor 10-20, waardoor een Zelda van 50euro uiteindelijk alsnog 70 heeft gekost. Mogen al lang blij zijn dat we alle spellen niet opnieuw mogen kopen. Net zoals Pokémon Gold/Silver voor elk medium weer voor het volle pond gerecycled wordt.

Save games kun je niet gratis backuppen, kost je een online membership (20-35 euro per jaar), net zoals online multiplayer. Setje controllers voor 89eurie met nog geen Hall-Effect sensors. Pro Controller ook 89.
Mario Kart vind ik dan weer geen goed voorbeeld in deze, er komt namelijk niet jaarlijks een nieuwe Mario Kart uit. Die ene MK game die ik voor 50 of dan in de toekomst voor 80 koop, speel ik ook zo'n 7-8 jaar (console cyclus). 80/8 is toch een stuk beter te behappen dan 80*8? Daarnaast vind ik de kwaliteit ook gewoon een stuk beter, waar ik het juist bij die andere yearly releases alleen maar achteruit vind gaan. Maar goed, dat is persoonlijk.

Dat de game nauwelijks afgeprijst wordt, dat is inderdaad niet fijn en dat bepaalde features achter een maandelijks abo zitten ook niet, dat ben ik met je eens.

De controllers zijn natuurlijk volledig optioneel. Ja, als je een dergelijke console koopt zal je er een aantal extra controllers bij halen, omdat het gewoon leuker is om met meerdere te gamen.
Nintendo begon..? Sony begon met $80 ganes in de VS. Er zijn geen $90 games aangekondigd.

Sony, Nintendo en MS komen nu op vergelijkbare prijzen terecht. Duidelijk is duidelijk, inflatie raakt ook de gaming industrie.
Nintendo begon..? Sony begon met $80 ganes in de VS. Er zijn geen $90 games aangekondigd.
De fysieke versie van Mario Kart World is toch $90 (exclusief sales tax) ?

[Reactie gewijzigd door Donstil op 1 mei 2025 16:21]

Wanneer ik op de US Nintendo Store ga kijken is dit $79.99 voor de fysieke versie.
Wanneer ik op de US Nintendo Store ga kijken is dit $79.99 voor de fysieke versie.
Ah nice, ik zie het idd.
Zijn ze er dan van terug gekomen? Want we hebben het er toch niet voor niets met zijn allen over zou je zeggen, zie ook link.
Nee dat was gewoon een broodje aap op het internet, je weet hoe dat gaat...

In Europa en Japan kost de fysieke versie wel meer - dat is waar dat idee vandaan kwam. Voor Europa maakt dat eigenlijk minder uit omdat competitie tussen winkels voor fysieke games die prijs veel variabeler maakt - in Frankrijk vind je bvb. Mario Kart voor 70 euro fysiek bij een heel bekende grote online retailer. Niks stopt ons om gewoon even in Italië of Spanje online te shoppen.
Jij weet ook wel dat er in eerste instantie 90 dollar op stond. Goed kans dat ze die verlaagd hebben na alle backlash die daar op gekomen is, want in eerste instantie waren fysieke exemplaren ook een tientje duurder als de digitale, en dat verschil is op die link ook weg.
Dat klopt niet, US heeft wekenlang geen fysieke prijs aangekondigd.

Edit: om dit wat te substantiëren en er niet gewoon een welles/nietes comment van te maken:
  • De persinformatie van 2 april in Amerika bevatte geen prijzen behalve de prijs van de console zelf
  • Op de Amerikaanse website van Mario Kart World stond onderaan al redelijk vroeg een MSRP van 79.99 aangekondigd, met geen verwijzing naar of het fysiek of digitaal was. Ik meen me te herinneren dat ik rond 3-4 april hier zelf gekeken heb omdat dat verhaal de ronde ging. Maar je moet me niet geloven, want The Wayback Machine heeft minstens één snapshot van 2 april.
  • De press release van 18 april kondigt prijzen aan na de impactanalyse van de tarieven - daar vind je opnieuw 79.99, zonder dat men verschil maakt in de prijs tussen een fysieke en digitale prijs.
Het lijkt toch echt zo dat in Europa die 90 euro prijs vrij snel bekend was - zie bvb. deze reddit post van 2 april - en dat de Amerikanen zonder enig bewijs de conclusie hebben getrokken dat dat ook de prijs zou zijn in de USA.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 2 mei 2025 08:43]

Sony heeft de console prijzen al verhoogd, en ook de prijzen zijn al van 70 naar 80 gegaan voor recente titels.
De adviesprijs van de First party spellen van Sony was vaak al 69,99 of zelfs soms 79,99. Dat we in de winkels een lagere prijs betaalde was geluk voor ons. Maar het was niet Nintendo die ermee begon, Sony en Microsoft waren met de start van de de huidige generatie eerder.
Ik hoop dat Mario Kart de uitzondering is ipv regel.
Mensen willen allemaal graag een hoger loon en in verschillende sectoren (gemiddeld particulier, overheid en semi) resulteerde dit na Corona tot loonstijgingen van 24% in 4 jaar tijd. Dat is best fors.

Dat producten vervolgens 10-20% duurder worden (zoals deze Xbox) wordt een heel stuk moeilijker geaccepteerd.
Ik weet niet welke beroepscategorieën dit zijn, maar ik ken niemand die sinds 2020 24% meer verdient. Als iedereen 24% meer zou verdienen, dan had nu niemand last van 2-4% inflatie per jaar en dan was de inflatie vast nog groter geweest als opeens iedereen 1/4 meer te besteden heeft.
Ik ken wel mensen die door inflatie (huur, elektra, boodschappen etc.) minder netto te besteden hebben.
Sony was volgens mij de eerste hoor die de prijzen verhoogde van spellen. Ik weet nog dat ik schrok van God of War Ragnarok en Last of Us Part 1. Allebei 80 euro. Menig Nintendo spel was toen nog 50/60 euro.
Grappig… ik raakte mijn XSX maar met moeite kwijt op MP. Had besloten hem weg te doen omdat MS hun games inmiddels toch ook op o.a. PS lijkt te gaan uitbrengen. Ik vermoed dat ze zich meer op games verkopen gaan richten en de volgende Xbox wel eens de laatste ‘console’ zal worden. Áls het niet gewoon een verkapte PC is die zich meer richt op gaming.

€600 voor een XSX… ben dan heel nieuwsgierig hoeveel ze straks voor de next gen gaan vragen. De Nintendo Switch 2 lijkt mij wat prijs meer en meer logisch (als in, valt meer mee na deze verhoging).
Maar de switch2 is wederom niet performant, logisch dat die goedkoper is. Nintendo moet het helemaal hebben van hun games, wat perfect oké is natuurlijk alleen had ik stiekem toch gehoopt op dat tikkeltje meer … de switch 2 voelt echt niet als een upgrade als je hem zoals ik steeds docked gebruikt

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 1 mei 2025 15:55]

Maar de switch2 is wederom niet performant, logisch dat die goedkoper is.
Dat is appels met peren vergelijken. De Switch 2 is een handheld device met andere hardware-eisen, zoals een ingebouwd scherm, speakers, etc. Gaming smartphones zijn ook niet zo performant als een PS5, maar toch zijn ze soms twee keer zo duur. Performance en prijs gaan niet langs elkaar op als je compleet verschillende apparaten vergelijkt.
Daarin heeft de switch dan weer een scherm en een kleinere vormfactor waar alles in zal moeten. En of het uiteindelijk als een upgrade aan gaat voelen ga je natuurlijk pas merken als je hem zelf hebt gezien/aangevoeld

Ik ga hem zelf niet halen. Heb de vorige switch pas gehaald toen de lite versie uitkwam en buitenom xenoblade en een beetje pokemon, was het toch niet mijn ding, maar de prijs valt wel in een ander daglicht als 5 jaar oude consoles voor 600euro over de toonbank moeten gaan.
Het ging mij puur over de prijs van hardware, niet het soort apparaat, de doelgroep of type games. Ik had ook een ander voorbeeld kunnen nemen, maar een Switch 2 is nu eenmaal redelijk vergelijkbaar en valt nog altijd in dezelfde categorie; Gameconsole.

Ik kan mij niet herinneren dat er ooit een andere gameconsole in zijn levensloop duurder is geworden in MSRP. Ik vrees dat die tijd weleens voorbij kan zijn (in ieder geval voor een aanzienlijke periode.
Als je ziet wat GPUs momenteel kosten is 600 voor een complete machine helemaal niet zo gek vrees ik. Mocht je toch gamepass gebruiken, zijn d kosten ergens nog te overzien.

Ik was van de PC, heb nog een computer met 3060 (die ook al meer dan 600 euro kostte, alleen die GPU), maar de Switch is waar ik 90% van mijn tijd doorbrengen tegenwoordig.
Die GPU's hebben ze gewoon een deal met AMD, daar betalen ze echt niet dezelfde prijs als jij en ik voor, die gaan voor fors minder over de toonbank. Daarbij komt ook dat die dingen RDNA2 zijn, en we intussen 2 generaties verder zijn (3 en 3.5) en dat ook Sony en Valve afnemers zijn van die GPU's.

De GPU is maar een klein onderdeel van de prijs van de consoles.
Ik kon de console ook niet op MP verkopen, dus met CEX een goede deal gesloten en uiteindelijk mijn aankoopbedrag terug kunnen verdienen. Weinig vraag naar deze consoles al helemaal in Europa. Ik wens M$ veel succes met hun game divisie. |:(

https://www.purexbox.com/...-almost-50percent-in-2024
https://www.notebookcheck...h-of-Europe.971096.0.html
Bedankt he Nintendo voor het nemen van het voortouw.

De afzetmarkt voor games wordt steeds groter dus dat zou toch moeten compenseren voor "hogere ontwikkelkosten"?

Vraag me af in hoeverre hogere ontwikkelkosten klopt. Game engines hebben steeds meer kant en klare features, processen die vroeger met de hand moeten zijn nu geautomatiseerd, quality control is tegenwoordig de speler zelf.
Volgensmij vooral meer geld naar hoge managers, aandeelhouders en marketing. De mensen die de spellen daadwerkelijk maken worden uitgebuit met relatief lage salarissen, veel overwerk en ontsag als het project voorbij is.

Dan nog niet gesproken over micro transacties, day 1 dlc, etc.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 1 mei 2025 15:54]

De afzetmarkt voor games wordt steeds groter dus dat zou toch moeten compenseren voor "hogere ontwikkelkosten"?
Ja en nee. De groei van die afzetmarkt is de laatste jaren afgenomen voor de meeste platformen. De markt groeit wel, maar minder snel dan voorheen. Gevolg is dat die oplopende ontwikkelingskosten (o.a. omdat games groter worden) nu worden ingehaald door inflatie, minder rooskleurige verkoopcijfers, enzovoort. In die ''driehoek'' (prijs, afzetmarkt, kosten) is prijs een variable waar publishers nu mee aan de haal moeten. Kosten zijn moeilijk terug te dringen, en op de afzetmarkt kun je weinig invloed uitoefenen.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 1 mei 2025 16:18]

De groei van die afzetmarkt is de laatste jaren afgenomen voor de meeste platformen.
Klopt, de vooruitzichten zijn dat de komende 5 jaar de wereldwijde opbrengst van games met 5% gaat dalen.
Daarnaast zie je dat het aantal games wat per jaar wordt uitgegeven gigantisch gegroeid is (Steam statistieken zeggen dat er vorig jaar 10x zoveel titels uitgebracht zijn als 10 jaar daarvoor). Nu zal daar ook wel veel goedkoop gemaakt indie spul tussen zitten, maar indie hitjes gaan wel ten koste van de AAA studio's. Je kan je geld maar 1x uitgeven...
Volgens mij is je punt niet helemaal waar voor wat Nintendo betreft eigenlijk. Ik meen dat de teams die daar aan de games werken vaak jaren en decennia blijven werken en vaak in dezelfde samenstelling.

Overwerk is in Japan en Amerika wel een serieus probleem, dat ben ik helemaal met je eens, en is gek genoeg best geaccepteerd in de brede gamewereld, omdat er te veel mensen in werken die echt te graag games willen maken.

En tja, ik betaalde vroeger ook best veel geld voor de nieuwe Mario (in 1987 waren games ook al wel omgerekend 85 euro, want 79,95 gulden) en ik heb laatst Super Mario Bros eens uitgespeeld, en het feest was met 45 minuten klaar.

Als ik dat afzet tegen 3D world van Mario of Odyssey, daar ben ik per stuk ruim 100 uur zoet mee geweest qua content.
Zit er een nieuwe video game crash aan te komen?
Er zit een nieuwe economische crisis aan te komen. En iedereen gaat het voelen.
Ik heb er al twee overleefd. Gelukkig is er altijd weer een periode van welvaart na de crisis.
blijft toch wel bijzondere tijden betreft gamen vergeleken met paar jaar terug.
Waarheen je vroeger kon zeggen ik wacht wel paar maanden / x jaar met het kopen van een nieuwe console voor fors minder geld wordt de huidige gen zelfs duurder dan bij launch ik vind dat een bijzondere ontwikkeling afgezien van de huidige belastingen vanuit de VS op dit moment, is een console prijs verhoging deze gen niet bijzonder als ik het mij goed herinner deed sony dat een lange geleden ook al eens.
Heb het te doen met de jongere generatie die graag hun eigen spel computer willen aanschaffen.. zoals boven genoemd ik had niet genoeg gespaard voor een ps3 tijdens launch echter na nog geen 2 jaar geloof ik kon ik een ps3 aanschaffen voor ruim minder met meer gb ook etc.
Inmiddels is deze gen al bijna 5 jaar en worden de prijzen als maar duurder.. bijzonder hoor maar goed
Dit dus zie paar mensen het goed praten maar het klopt gewoon niet. En al helemaal als Microsoft dit doet. Ik ben fan van beide en heb plezier gehad van de xsx maar nu ben ik ook een van die gamers die bijna geen nut meer ziet om een xbox te nemen vanwege xbox games die naar ps5 komen.
Hahaha Microsoft denkt na de abominabel slechte resultaten van de hardware sales van XBOX: Kom, we gooien er nog een schepje bovenop en we maken het kopen van een XBOX NOG onaantrekkelijker!

Serieus, ik speel al XBOX sinds begin 360 jaren en ben zelfs beetje fanboy geweest. Maar ik begrijp echt volkomen dat werkelijk niemand meer een XBOX koopt. Voor vrijwel hetzelfde geld koop je een PS5 met meer games, vaak betere performance (optimalisatie doen devs niet meer aan) en kan met je vrienden online spelen.

Voor Xbox is de enige appeal nog GamePass maar al die games speel je ook op PC, of komen tegenwoordig later alsnog ook uit op PS5. Dus waarom, WAAROM zou iemand nog een XBOX kopen?
Wat een flop console en nu verwachten ze dat Europeanen het beleid van domme amerikanen gaan bekostigen. Game over voor Microsoft.
Goeie tijd om mijn X te verkopen dus, haha. Ding staat al lang in de kast.
Net gedaan! Super overbodig apparaat als je als een PS5 en PC hebt. :Y)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn