Proximus heeft een kwart van België aangesloten op glasvezelnetwerk

Proximus heeft bijna 1,5 miljoen woningen en bedrijven aangesloten op zijn glasvezelnetwerk. Dit komt neer op een kwart van België. Van de aansluitingen zijn er 322.000 geactiveerd. De provider zag de omzet in het afgelopen kwartaal groeien, maar de nettowinst daalde.

De Belgische provider zegt zijn netwerk bij 1,483 miljoen woningen te hebben uitgerold, wat ruim 450.000 meer is dan een jaar geleden. Mede door de uitrol van glasvezel en het recente aanbod van een 8,5Gbit/s-abonnement, zegt Proximus een 'aanhoudend sterke omzetgroei' te zien op de thuismarkten. Die omzet was in het afgelopen kwartaal 2,98 miljard euro; 4,5 procent meer dan een jaar eerder.

Onder die thuismarkten vallen naast vastinternetdiensten ook tv- en telefonieabonnementen. Vooral het aantal prepaidklanten valt negatief op; dit daalde van 662.000 vorig jaar naar 583.000 in het afgelopen kwartaal. Het aantal vastinternet- en tv-klanten bleef relatief stabiel, met respectievelijk een stijging van 1,7 procent en een daling van 2,1 procent. Het aantal mobiele abonnementen nam met 2,8 procent toe tot 4,88 miljoen. Het aantal machine-to-machineabonnementen nam met 13 procent toe tot 4,18 miljoen.

De thuismarkt blijft voor Proximus de belangrijkste omzetbron, al steeg de omzet uit TeleSign met 19,2 procent tot 247 miljoen euro. TeleSign is een bedrijf dat de 'betrouwbaarheid' van telefoonnummers beoordeelt voor bedrijven als Microsoft, TikTok en Electronic Arts, en waar privacystichting noyb eerder een klacht over indiende.

De totale Proximus-omzet groeide tot 2,98 miljard euro, 4,9 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst was 188 miljoen euro, 22,5 procent minder in vergelijking met vorig jaar. Deze gedaalde winst komt volgens Proximus door kostenstijgingen door inflatie, waarbij vooral elektriciteitskosten en cumulatieve loonindexeringen worden genoemd.

Proximus kwartaalcijfers q2 2023

Door Hayte Hugo

Redacteur

28-07-2023 • 12:28

97

Lees meer

'Proximus+ komt volgend jaar uit'
'Proximus+ komt volgend jaar uit' Nieuws van 15 november 2023
Proximus stopt eind 2024 met 3G
Proximus stopt eind 2024 met 3G Nieuws van 30 november 2022

Reacties (97)

97
96
33
0
0
36
Wijzig sortering
Ik denk dat dat een vrij optimistische inschatting is.

Ja, er zijn veel werken in voorbereiding. Maar effectief aangesloten ? Fiber ligt hier al 6 maand in de straat, maar een aansluiting kan nog altijd niet. En als ik zo kijk naar hun eigen kaart. Dan is dat precies de tendens in veel gemeentes.Veel pre-order mogelijkheden, maar nog niet zo heel concreet.

https://www.proximus.be/n...mt-fiber-naar-je-toe.html
Hier ligt de glasvezel al meer dan een jaar in de straat. De blauwe wachtbuis ligt al sedert december naar binnen toe. Dan hebben ze ondertussen al zeker 5 keren de trottoir terug opengegraven om iets na te kijken, maar wanneer de glasvezel zelf naar binnen wordt getrokken, dat blijft een groot vraagteken...
Klopt, hier hetzelfde. Ze zijn al van voor corona bezig en heel de gemeente ligt continue open maar aansluitingen zijn voor ten vroegste eind dit jaar. De put voor mijn deur is al twee jaar gegraven...
We streven naar een dekking van 70% in 2028 en 95% in 2032
Bij ons wil fiberklaar niet komen!
Commercieel niet interessant genoeg zeggen ze. We wonen in een deelgemeente aan de rand van de stad (rond Brussel).
Triestig.
Dat is jammer. Aanleggen kost zo een 300euro/meter, als ze dan x-meter extra moeten trekken voor jou is dat nogal snel onrendabel. Dat is het nadeel van de vrije markt, er zijn plaatsen waar er 3 of meer fibers voor de deur liggen (stad) en plaatsen waar er nooit 1 zal komen wegens niet en nooit rendabel.
Momenteel niet rendabel omdat ze zich eerst op nieuwbouw en steden richten. Maar uiteindelijk gaan ze ook de landelijke gebieden moeten doen, want de regering is hiervoor een decreet op aan het stellen waaraan grote boetes vasthangen als ze tegen 20XX geen fiber aanbieden aan alle huizen in heel België.
ah ok, hopelijk heb je gelijk :*)
Anoniem: 454358 28 juli 2023 12:38
En hebben ze nog steeds een data limiet? Toen ik nog in Belgie woonde mocht ik geloof ik maar 10gb per maand gebruiken, maar dat is alweer een hele tijd geleden.
Die 10GB is (gelukkig) lang geleden. Bij de grote operatoren is het goedkoopste abonnement typisch nog met limiet (100GB bij Proximus en 150GB bij Telenet). Scarlet heeft ook nog een limiet van 50GB, maar dat is een abo voor €23 (en daarmee het goedkoopste internet in België dacht ik).

De andere abo hebben een FUP waarbij die bij Scarlet op 3TB zit. Geraak ik in de verste verte niet aan.
Edpnet adverteert dat ze geen limiet of FUP hanteren.

Ik roep op om te wisselen als je niet tevreden bent. Enkel maar online klagen maar dan gewoon verder doorbetalen zal het duopolie niet breken. Zelf al gaan naar Scarlet of Edpnet (ookal zijn deze van Proximus) is een boodschap dat die andere teveel vragen.
Wow, rip als je een game of iets gaat downloaden, of alle foto's etc. naar de cloud wil uploaden. Je moet dan soms gewoon wachten tot je limiet weer reset is....

Of begrijp ik dit verkeerd
Anoniem: 411179 @HJVDD28 juli 2023 13:59
Als je je ‘limiet’ hebt bereikt kan je in je accountinstellingen met een simpele klik gratis extra data activeren.

De 3TB fup maar met handmatig gratis bijvragen lijkt me iets om misbruik van goedkopere consumentenabbo’s door grote bedrijven te ontmoedigen.

Aanvulling: en bovendien moet de fup-limiet omhoog wanneer 10% van de klanten die limiet bereikt op maandelijkse basis. Dus het is sowieso voor de doorsnee gebruiker nooit een probleem.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 23 juli 2024 12:43]

Als je limiet is bereikt gaat je snelheid gewoon omlaag. Hoe laag, dat is afhankelijk van je provider. Denk aan een <5mbps snelheid. De reset ervan is bij dacht ikbij de eervolgende facturatiedatum (operatoren spreiden dit zodat niet iedereen dezelfde resetdag heeft).
Typisch kan je wel volume bijkopen. Ook helpdesk bellen en daar even smeken helpt soms ook wel (zeker als het eenmalig is zullen die misschien wel sneller je terug op volledige snelheid zetten).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 12:43]

Je kan bij Proximus nog voor de eerste GB verbruikt is onbeperkt data paketten activeren van 300 GB zonder dat je ze moet gebruiken.
Ik zit bij Telenet in Belgie en van 0u middernacht tot 17u kan ik zoveel downloaden als ik wil aan volle snelheid. Van 17u tot 23u59 is het max 3TB/maand , na die 3tb in de piekuren is het op verlaagde snelheid ; dwz snelheid om te surfen en mails na te kijken ed.

[Reactie gewijzigd door Azmodann op 23 juli 2024 12:43]

Ik weet dat Telenet dit vroeger had. Is dit nog steeds zo? Ik zie bij mij namelijk gewoon alle verbruik bij elkaar geteld worden ongeacht of het piek- of daluren zijn. Misschien dat het bij basic internet niet zo is?

Heb je daar ergens een linkje van waarin deze regeling staat gedocumenteerd?

[Reactie gewijzigd door Divino83 op 23 juli 2024 12:43]

Dat staat in je account 'mijn telenet'

Je ziet daar hoeveel je verbruikt in je daluren en piekuren. Ik heb OneUp abo
Hier zie je een screenshot https://ibb.co/0jdvTNQ
Voor de andere Telenet abonnementen kan je ook even hier kijken: https://www2.telenet.be/r...n-internetabonnement.html
Ja je begrijpt verkeerd …
Tenzij jij elke maand 3tb foto’s upload
Zo moeilijk is dat niet als je het werk van de dag synchroniseert naar iets off site.
doe er nog video bij en je zit wekelijk over 3TB
Reacties zoals deze snap ik niet.
Nieuwe PC, volledig Steam catalog gedownload, al m'n andere software pakketten, alsook volledig library van professioneel software pakketten.
Op geen enkel moment tegen de FUP aangelopen.
Toch een dik 8TB binnengehaald die eerste weken.
Hierbij nog niet streaming of normaal dagelijks verbruik meegerekend.
Hierbij ook niet de andere gebruikers meegerekend.
Ik woon niet in België, en dit concept was nieuw voor mij. Ik dacht uit die uitleg dat het zo werkte als een mobielabonnement van een aantal hoeveelheid Gb. Ondertussen snap ik nu wel wat de werkelijke situatie is.
Getest bij EDPNet, eens ge-experimenteerd met over 5 TB verbruik op een maand: nooit iets van gehoord of last van gehad op de snelheid. 10/10
EDPnet meet niet alles heb ik al gemerkt ;) of het komt niet voor in je maandelijks verbruik dat je kan zien.

Ik zit nl regelmatig aan >3TB en hoor er ook niets van maar dan gaan ik zien en heb ik maar 1TB verbruikt :/ ik klaag niet maar waarom heb je dan zo'n teller :+

https://tweakers.net/i/MB...65WYLlWM.png?f=user_large

[Reactie gewijzigd door Damic op 23 juli 2024 12:43]

Telenet heeft een datalimiet, Proximus een fair use policy van x TB maar indien je er over gaat kan je gratis pakketten bijvragen. Ikzelf ben al een jaar aan het wachten op fiber. Fiberklaar is hier in de buurt al een jaar bezig maar tot op heden nog geen aansluiting mogelijk.
Telenet heeft ook FUP op duurdere abonnementen.
Indien je over limiet gaat, zakt je download en upload snelheid gevoelig.
Oneup is 1 Gbit down naar 20 Mbit en 4 Mbit upload naar 2 Mbit.
En FUP limiet lig op 3 TB tijdens daluren (12:00 - 0:00 uur).

[Reactie gewijzigd door Ra_gdd op 23 juli 2024 12:43]

Sinds corona is niet enkel het limiet van 1 TB naar 3 TB gegaan, maar zijn ook de piekuren veranderd (17:00 - 0:00).
Thanks.
Wist dit niet en nooit een email of dergelijke van Telenet gekregen.
Dat telenet het een FUP/onbeperkt noemt wil nog niet zeggen dat het ook dat is.
Hun goedkoopste abonnement (easy internet) heeft hetzelfde princiepe van verlaagde snelheid en toch noemt het het daar wel een limiet of 'beperkt volume' van 150GB.
Het is 3 TB nu op het goedkoopste glasvezelabonnement, maar je kan het gratis verhogen met 500 GB per keer
Ja, men kent er nog datalimieten, maar extra datapakketten kosten dan tegenwoordig ook niets meer geloof ik in Belgie.
Proximus abonnementen wel.
Edpnet (zit op Proximus netwerk) heeft letterlijk unlimited.
Hun 'onbeperkt' vast internet heeft gewoon 3TB
nee dat is al lang niet meer... moeten we terug bij elk artikel over BE-internet dezelfde opmerkingen verwachten? ^_^

Misschien eens tijd om een T.net artikel over deze FUP/limieten (waar er zijn/geen zijn) te publiceren.

En zelf met 3TB FUP, is dat voor de meeste nog meer dan genoeg.

ik heb alvast geen enkele limiet (EDPnet).
nee dat is al lang niet meer...
En dat is gewoon foutieve informatie.
De limieten (bij telenet en proximus) zijn nooit weggeweest. Alleen bij de duurste abonnementen gaan ze door onder een andere naam (De in mijn ogen onterechte FUP benaming), en zijn ze gelukkig wel veel ruimer geworden dan vroeger.
Het is en blijft echter nog steeds een limiet.
Ik heb een business abonnement ... en heb nog altijd een limiet hoor. Ok het is niet het duurste. Maar om nu eerlijk te zijn, 3 terrabyte .... als je dat maandelijks verbruikt dan is het niet voor al die legale dingen. Uiteraard zal er commentaar komen, ja maar mijn steam library etc. Je gaat niet maandelijks je hele steam library opnieuw downloaden ... Ja maar blueray ... Streams. Sorry maar de gemiddelde gebruiker komt daar in de verste verte niet aan. Hier in de straat waar ik woon toch niemand ... 2 jaar geleden alles opnieuw aangelegd en de komende 7 jaar mogen er geen grote werken plaatsvinden. En zo ken ik gerust nog een paar straten. Had dat toen al aangegeven ... nee kon niet, et voila geen fiber voor mij de komende 7 jaar !
Aah kijk, daar komt het welbekende argument weer naar boven. Ik kan geen usecase bedenken dus dan zal er vast geen usecase zijn. En als er dan een is, zal het wel illegaal zijn.

Hoe je het ook went of keert, die FUP is echt een middeleeuws concept van de ISPs om zichzelf te beschermen.
Inderdaad.. Mijn situatie......


Als je een backup server thuis heb draaien en je draait voor een aantal servers volledige backups. dan kan je daar wel aan komen en dan is het niet illegaal !!!
Mee eens, heb thuis precies hetzelfde aan de hand. Ik heb mijn backup oplossing rond de upload limitatie heen moeten bouwen, jammer want ik het graag anders gewild.
Serieus dat krijgt dan +1. Wanneer gaan mensen hier eens snappen dat er meer mensen zijn dan tweakers. 99% van de mensen komt daar echt wel mee toe. Hoeveel mensen hebben thuis een server draaien etc ? Dat zijn de uitzonderingen hoor.

Ik zeg niet dat die FUP dom is, maar het is echt wel genoeg hoor voor het grote publiek
Serieus dat krijgt dan +1. Wanneer gaan mensen hier eens snappen dat er meer mensen zijn dan tweakers. 99% van de mensen komt daar echt wel mee toe. Hoeveel mensen hebben thuis een server draaien etc ? Dat zijn de uitzonderingen hoor.
Nergens heb ik toch gezegt dat iedereen deze usecase heeft? Of dat de meerderheid dat heeft? Jij beargumenteert dat er eigenlijk bijna geen legale usecases zijn. En ik zeg dat er meer usecases zijn dan dat jij en ik kunnen bedenken.

Dat de meeste mensen hier geen last van hebben, ben ik het met je eens. Maar dat kun je moeilijk een argument noemen.
zelfs Edpnet heeft een FUP ;)
Alle ongelimiteerde aanbiedingen zijn onderhevig aan een Fair Use Policy. Dit houdt in dat alle verbruik “fair” is zolang geen enkele andere klant/abonnee problemen ondervindt die te wijten zijn aan het zware verbruik van een enkele klant/abonnee. edpnet behoudt zich het recht voor de klant/abonnee te informeren van wie het verbruik regelmatig en aanzienlijk het gemiddelde verbruik van klanten/abonnees met hetzelfde internetabonnement overschrijdt. De klant/abonnee zal door edpnet schriftelijk en op naspeurbare wijze worden verzocht zijn verbruik te verminderen. Indien na drie (3) opeenvolgende schriftelijke verzoeken de klant/abonnee hieraan geen of onvoldoende gevolg blijkt te geven, behoudt edpnet zich het recht voor – om de stabiliteit van het netwerk en de kwaliteit van de dienstverleningen aan andere klanten/abonnees niet in het gedrang te brengen – om het profiel van de klant/abonnee neerwaarts aan te passen.
https://www.edpnet.be/nl/...liere-voorwaarden.html#p7
dat ze niet toepassen...
Nederland heeft ook FUB alleen de klanten weten het niet of komen er niet aan.
Voor vast internet? Dat is zo laag dat het bijna barbaars is. Dat zou toch wel opgeheven moeten zijn nu.
Voor vast internet zijn de limieten vastgelegd op minstens 3 TB indien men het onbeperkt noemt, pas na het overschrijden van die 3TB mag men limieten gaan opleggen (en dan enkel in de vorm van een verlaagde snelheid, extra kosten aanrekenen mag niet!).
Voor mobiel internet is de limiet gelegd op minstens 300 GB bij onbeperkt, en ook daar mag pas na het bereiken van die limiet de snelheid verlaagd worden.

Het BIPT - het orgaan dat bevoegd is hiervoor in België - geeft aan dat de limieten voor de overgrote meerderheid van de gebruikers voldoende moeten zijn. Men heeft deze limieten opgesteld op een moment dat 10% van de mobiele gebruikers regelmatig over hun "onbeperkte" limieten heen gingen.
Het BIPT benoemt het niet exact hoeveel, maar ze lijken er van uit te gaan dat 98% van de gebruikers moet toekomen met de onbeperkte limieten. Indien dat niet meer het geval is, zal het BIPT dit herzien en moeten de limieten verhoogd worden.

Er zijn nog steeds andere pakketten met een vaste datalimiet, maar dit zijn vaak de instapabonnementen.
Waarom mag het BIPT zoiets opleggen? Moeten afnemers tegen zichzelf beschermd worden of zo? Gaat zulk paternalisme niet in tegen het door de EU nagestreefde vrije marktdenken? Kortom: waarom accepteren Belgen zulk beleid eigenlijk?
waarom niet, wil niet terug naar een paar jaar geleden dat 20gb mobiel onbeperkt werd genoemd, of 750GB op kabel de term onbeperkt kreeg. Deftige minima erop plakken is net positief, maar dan wel op voorwaarde dat deze regelmatig geupdate worden
Het argument dat men u nu niet meer voorliegt is toch wel van het niveau van de laagste verwachting die men mag hebben. U heeft er vooralsnog geen verdergaand recht mee verkregen.
Heel simpel, het is de toezichthouder in België die er voor verantwoordelijk is. Als je gaat adverteren met onbeperkt, dan hangen daar nu eenmaal verwachtingen aan vast van de consument, die niet geheel duidelijk zijn.
Dat dan de toezichthouder dat duidelijk probeert te maken en aangeeft dat het pas vanaf 3 TB onbeperkt is, is hun goede recht. Het staat de operators ook vrij om een pakket te maken met 2.5TB en dat te verkopen, ze mogen het dan enkel niet onbeperkt noemen.

Heeft eerder te maken met verwachtingen dan met beschermen. Als 10% van de klanten over de limieten heen gaan, kan je het moeilijk onbeperkt gaan noemen.

Er is niets mis met vrijheden op een markt, maar er is nog minder fout met duidelijke verwachtingen en die verwachtingen duidelijk definiëren.
De toezichthouder is niet verantwoordelijk: die controleert enkel of men zich aan de regels houdt. De ISPs zijn zelf de verantwoordelijk te stellen marktpartijen. Dat doet Testaankoop (*) dan ook: marktpartijen aan hun beloften houden, BIPT attenderen op overtredingen, en de minister voor consumentenzaken desnoods vragen in te grijpen en aanvullende regelgeving te formuleren.

(*) De Belgische versie van de Nederlandse Consumentenbond.
Laag? Genoeg voor de meeste
Op de duurste abonnementen ja, op de goedkopere daarentegen...
Maar dat is de bedoeling natuurlijk om meer mensen naar de duurdere te pushen.
scarlet (wat budget proximus is): 34 euro onbeperkte download
3tb laag? Wat zeg jij nu
Even goed kijken. Ik reageerde op Automark die het had over 10gb per maand. Dat is tegenwoordig al weinig voor de telefoon.
Die 10gb datalimiet was ongeveer 20 jaar geleden …
Daar gaat het toch niet over? Lees nou eerst eens goed alles door voor je reageert.
Hier gaat het over
En hebben ze nog steeds een data limiet? Toen ik nog in Belgie woonde mocht ik geloof ik maar 10gb per maand gebruiken, maar dat is alweer een hele tijd geleden.
En ik zeg dan dat dat 20 jaar geleden was. Toen was er niet eens sprake van Windows 10 dus hoe zou je dan een Windows 10 update kunnen doen en over je data limiet komen??
Ik heb echt het idee dat je dingen door elkaar haalt nu. Ik heb het nooit over Windows 10 gehad. Ik snap ook helemaal niet wat je daarmee wilt zeggen. Daarnaast was ik natuurlijk niet geheel serieus in mijn reactie naar Automark toe. Vandaar ook dat ik 'barbaars' aanhaal om de sarcasme er dik op te leggen. Ik realiseer me heus wel dat er in België geen datalimiet van 10gb per maand meer is. Laten we het er hier ook maar bij laten.
Ja goed idee.
Want de limieten in België zijn al een tijdje weg hoor. Ja er is een FUP maar meesten weten niet wat FUP betekent. Als je een FUP van 3TB hebt en je haalt soms eens 4TB af kan dat allemaal geen kwaad, ik ga constant over men FUB en soms zwaar over men FUB. Nog nooit klachten of op smalband gekieperd geweest
10gb? Dat lijkt mij niet te doen.. een gemiddelde update voor Windows of PlayStation is vaak al 2gb
Anoniem: 454358 @AlphaWierie28 juli 2023 13:32
dat was nog uit de tijd dat je een game in de winkel kocht, en het ook gewoon deed als je die toen opstartte. Klinkt nu heel vreemd natuurlijk :D
Dit was anno 2005 zo
8,5GB download en 1,5GB upload.

Upload snelheid was 7-15KBps

Toen ik een game server had draaien was ik blij dat de upload naar 30Kbps ging _/-\o_
Die 10gb limiet was ongeveer 20jaar geleden …
.

[Reactie gewijzigd door Tr1pke op 23 juli 2024 12:43]

Ik weet niet of ze fiberklaar meetellen, maar daar zitten ook nog andere aanbieders op. Telenet en Proximus hebben een datalimiet (ik dacht 3 TB, dat is het minimum om in Belgie te mogen zeggen dat je geen datalimiet hebt :+ )
Een "aansluiting" betkent in deze een trekputje voor je deur waarvan als je een "activering" doet (een abbo neemt) men langskomt om een geul te graven naar je gevel en door de muur naar binnen te gaan.

Op ~2 dagen was onze toch wel lange straat "aangesloten", maar per "activering" hebben ze ook nog minstens een paar uur werk - aan de aansluiting :p
't is anders wel een te overwegen aanbod, want het abbo is niet duurder en de activering is (meestal) gratis.
Hier is héél de gemeente al aangesloten op glasvezel, voor maaaaaaaaaaaanden ...
Uitgezonderd 2 straten ! Dat gaat blijkbaar nog maaaaaaaaaaaanden duren.
En raad eens in welke straat ik woon ? juist ja :-(

Begint hier wel dringend te worden, nieuwe buur wilde aansluiting bij Mobile Vikings. (VDSL2)
Aansluiting is "mislukt", er was iets "mis" met de bekabeling, en sindsdien valt mijn internet ook meermaals per dag uit. (exact een kwartier na hun "poging" om hem aan te sluiten, zijn onze problemen begonnen)
Ik werk fulltime van thuis ! Woensdag komen ze de aansluiting nakijken, fingers crossed* !
Mijn buurman zit ondertussen bij Orange (via coax kabel dus) ...
Als ik een belangrijke meeting heb, schakel ik op voorhand over op zijn WiFi ...
Als je op zijn WiFi terecht kan, lijkt me dat juist een kostenbesparing :P
Zelfde verhaal hier. Alle gemeentes rondom ons hebben fiber. Wij nog niet. En een doodlopende straat is niet bepaald prioritair...
Hier zijn alle huizen voor rond en achter ons nieuwbouw, allemaal glasvezel. Alleen wij en onze buren (3 huizen dus) zijn nog huizen die er altijd gestaan hebben. “Glasvezel? Staat niet meer op de planning in die straat, meneer.”
Proximus glasvezel... :|
Ze leggen de glasvezel aan zonder beschermingskappen en vlak onder de straattegels.
Dat gaat ze nog zuur opbreken met kabelbreuken.
Twee jaar geleden heb ik me ingeschreven voor een fiberaansluiting via Fiberklaar (50% Proximus).
De fiberkabel moest toen nog gelegd worden, maar ligt ondertussen al meer dan een jaar in de straat.

Ik heb het afgelopen jaar Fiberklaar meermaals gecontacteerd, maar ze doen geen moeite om mijn huis aan te sluiten op die kabel.

Mijn ISP zegt dat ze geen invloed kunnen uitoefenen om die aansluiting te laten gebeuren.
Inderdaad, ik blijf ook maar tevergeefs wachten op de aansluiting naar binnen, want de "wachtbuis" (what's in a name?) hebben ze netjes onder mijn voortuin ingegraven tot aan mijn voorgevel. Het lijkt echt ondermaats georganiseerd dit deel van het werk. Ik kan niet meer bijhouden hoeveel keer Fiberklaar of de onderaannemer toen is komen kijken en fotograferen waar de mantelbuis moest komen. En een paar huizen verder, hebben ze bij twee buren, het voetpad wederom opengebroken omdat de wachtbuis bij hen niet juist gepositioneerd was. Ik contacteerde Mobile Vikings ook om er wat spoed achter te laten zetten, maar daar hebben zij totaal geen invloed op...
En ondanks het feit dat ze 1,5 jaar geleden al aankondigden dat er glasvezel in de straat ging komen ligd er dus nog helemaal niets op dit moment. Duq meldingen als "er word op plaats x glasvezel aangelegd" of "er zijn zoveel gebruikers" neem ik dus met een karrenvracht zout.
Daar kunnen politieke redenen achterzitten ongerelateerd aan bv. Proximus.

Bv. burgemeester in Brugge verzocht om eerst een bepaalde doelgroep ( sociale woningen, wijken ) aan te sluiten voor anderen ... Diegenen die het uitvoeren kiezen de prioriteit, in Brugge wordt dat uitbesteed aan een grotere groep ( die onderling zelfstandigen contacteert om de werken uit te voeren).

Achterliggende reden om een tussenpersoon te gebruiken was omdat Proximus een beursgenoteerd bedrijf is en zodoende mag men niet rechtstreeks factureren aan zelfstandigen of zo ( weet het precieze er niet meer van, maar de bron was wel betrouwbaar).

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 23 juli 2024 12:43]

Die politieke redenen (uitreiken van vergunningen en prioriteitsstellingen door gemeentebesturen om de zaak aan te leggen) zouden wel kunnen kloppen.

Dat verhaal van niet aan zelfstandigen te mogen faktureren klopt totaal niet, Proximus werkt met zelfstandige onderaannemers, en heeft ook tienduizenden zelfstandigen als klant waar ze aan faktureren
Jij hebt het over diensten die zij ( = Proximus) levert. Ik heb het over het omgekeerde, zelfstandigen die factureren aan Proximus.

Iets met onderaanneming of zo, niet zeker. Zou het moeten navragen.

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 23 juli 2024 12:43]

Ik heb het over beiden, je hebt mijn reaktie niet goed gelezen.
Zowel Proximus die aan zelfstandigen levert en faktureerd, en diensten die zelfstandigen aan Proximus leveren en faktureren.
En ik kan het als Proximus personeelslid best weten, want ik heb samengewerkt met zelfstandige onderaannemers.

Er is voor beursgenoteerde bedrijven trouwens niets dat hen belet om fakturen te aanvaarden van zelfstandigen, en evenmin om aan zelfstandigen te faktureren.

Het is wel zo dat bij grote projecten, het makkelijker samenwerken is met grote partij, die het grootste gedeelte van de werken op zich kan nemen, dan met een ganse hoop kleine bedrijfjes, waarvan je dan voor ieder bedrijfje apart, opvolging en controle moet gaan doen, en ik zie een kleine zelfstandige nog niet in staat om in een ganse stad fiber te gaan installeren in een aanvaardbare tijd.
Oké bedankt!

Ik had die info van een electricien die soms wat opdrachten doet, inderdaad via via voor fiber :)
Hier mobile vikings fiber. Geen downloadlimiet lijkt me.
Heel tevreden van.
Betaal nu 35 euro ( -3 euro omdat ik gsm abbo ook heb ) voor 100MB down en 40MB up.
Dat klinkt als VDSL snelheden. Geen fiber.
Klopt, voor pak em beet 55 euro heb je 1GB down en 500MB up.Nu betaal ik 35 euro.
Maar dat heb ik niet nodig. Ping is wel een pak lager dan bij mijn vorige providor :-).
Ik wacht hier al 10 jaar om mijn ADSL te kunnen upgraden naar VDSL2.. laat staan dat ik hier glasvezel binnen krijg. En het is nu ook niet dat ik helemaal in de far west woon.
Aangezien alle DSLAMs al lang zouden moeten zijn omgezet neem ik aan dat je te ver van de centrale zit en dan gaat het nooit meer gebeuren. Enige optie die je dan hebt, als hij er ligt, is de kabel.
Hier in Nederland heeft KPN dat met huitenringen opgelost toen ze nog in de ontkenningsfase zaten met hun glasvezeluitrol. Dat zouden ze in België ook kunnen doen, al zal dat wel de nodige investering vereisen (die mogelijk niet de investering waard is als op de lange termijn glasvezel ingepland staat).
Ik rekende er dan ook al niet meer op ;)
Momenteel heb ik geen keuze en ben ik sinds enkele jaren overgestapt naar Telenet (kabel).
Ik zit in dezelfde situatie, voor mij is de kabel de enige mogelijkheid om deftig internet te hebben.
Wel spijtig, want ik werk bij een telco, en in plaats van mijn telecom aan personeelsprijs te hebben, moet ik nu de volle prijs betalen bij Telenet of Orange.
Ik heb met de mensen van de planning gesproken, en die hebben me gezegd dat ik het kan vergeten om een goede aansluiting te krijgen, omdat er daarvoor een 5 km fiber traject moet aangelegd worden, en dat financieel niet te verantwoorden is wegens te weinig potentiële klanten op dat traject, omdat iedereen al op de kabel zit.

Het sterke in dit verhaal, is dat mijn buurman via een ander, korter net aangesloten is, en wel een goede kwaliteit heeft.
Ik heb dan gevraagd of ze dat andere net niet een paar meter tot bij mij zouden kunnen doortrekken, maar dat blijkt onmogelijk, omdat de kabelboekhoudingssoftware niet toelaat om privé personen een buitennet aansluiting te geven. Als ik een bedrijf zou zijn, zou dat wel mogelijk zijn, uit backup/redundantie oogpunt.
Met andere woorden, "computer says no"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.