Belgische toezichthouder blokkeert voorlopig Proximus' overname van edpnet

Proximus mag edpnet voorlopig niet inlijven, meldt de Belgische Mededingingsautoriteit. Het bedrijf moet de kleinere provider vooralsnog als een losstaand bedrijf beheren, tot de toezichthouder zijn onderzoek naar de overname heeft afgerond.

Volgens de autoriteit, ook wel bekend als BMA, is er op basis van voorlopig onderzoek sprake van 'misbruik van de machtspositie door Proximus als gevolg van de overname van edpnet'. Daardoor kan er volgens de toezichthouder een situatie ontstaan 'die het algemeen economisch belang zou kunnen schaden', als de overname onomkeerbaar wordt.

Om dit te voorkomen, krijgt Proximus drie maatregelen opgelegd. Het bedrijf moet de levensvatbaarheid en de concurrentiekracht van edpnet in stand houden, de activiteiten van de twee bedrijven moeten gescheiden blijven, en Proximus mag geen vertrouwelijke edpnet-informatie in handen krijgen. Deze maatregelen duren voorlopig vijftien maanden, al kunnen ze worden verlengd indien nodig. Ondertussen blijft de BMA de overname onderzoeken, waaruit een definitief oordeel over de overname moet komen.

Proximus maakte in maart bekend edpnet te willen overnemen. Edpnet biedt vaste en mobiele diensten aan op het netwerk van Proximus. De virtuele provider heeft 46.000 vaste klanten en 20.000 mobiele klanten; Proximus heeft miljoenen klanten. Edpnet zit echter in de schulden en moest daarom worden verkocht. Onder meer Orange wilde het bedrijf overnemen, maar Proximus bood met 20,5 miljoen het meest. Na de overname maakte de BMA bekend een onderzoek te starten. De toezichthouder sprak over 'ernstige aanwijzingen van aanzienlijke belemmeringen van de mededinging'.

Tegen De Tijd zegt Proximus de beslissing om de overname voorlopig te blokkeren, te betreuren en ervan overtuigd te zijn de mededingingsregels te hebben gevolgd. Het bedrijf zegt verder dat de voorlopige maatregelen van de BMA gelijk zijn aan de maatregelen die het zelf nam, toen BMA het onderzoek aankondigde.

Door Hayte Hugo

Redacteur

23-06-2023 • 10:23

64

Submitter: roeleboel

Lees meer

Reacties (64)

Sorteer op:

Weergave:

Je hebt gelijk dat er in België veel te hoge prijzen gevraagd worden voor veel digitale diensten, maar dat van die corruptie klopt gewoon feitelijk niet. Binnen West-Europa zitten we wel redelijk onderaan, maar we doen het beter dan Frankrijk en even goed als Groot-Brittannië (Corruption Perception Index 2022). En daar buiten doet België het zeker niet slecht.

De verklaring voor de hoge prijzen is veel complexer dan gewoon "corruptie". Het heeft bijvoorbeeld ook veel te maken met de onwil van Belgen om naar een andere provider over te stappen. Om een of andere reden zijn wij Belgen meer bevreesd om over te stappen dan mensen in het buitenland. En dan is er uiteraard weinig marktwerking.
Overstappen op een andere aanbieder heeft geen nut. Eens je overstapt is het goedkopere abonnement zo duur als het instap abonnement van de overige. Telenet verhoogt zijn prijs. Proximus springt ook op de kar. Alles gaat omhoog en het is gewoon uitstel van executie om van provider te wisselen. Hoeveel maanden heb je profijt tot je ook aan dat bedrag zit per maand. Ik ga alles niet om gooien voor een gekortwiekt product met compromissen omdat het op een ander goedkoper is. Langzame decoders, traag onstabiel mobiel en vast internet, themazenders die je mist op je tv. Een app die niet werkt. Voor die € uit te sparen. Je gaat met veel plezier terug naar je huidig abonnement bij je aanbieder. Het gras is echt niet groener op een ander en er zijn altijd haken en ogen bij de concurrentie. Telenet kost geld maar ik heb nog niets beters gehad. 2 keer eens in panne gelegen. Nooit een storing. Als ik de storingen pagina van Proximus en orange bekijk. 3 keer per week prul. Laat maar jongens.
Je moet natuurlijk wel overstappen naar een andere provider dan de twee duopolisten. EDPnet bijvoorbeeld had recent bijvoorbeeld slechts 1 prijsverhoging in meer dan 10 haar.

Telenet heeft tegenwoordig ook veel problemen: nieuws: Softwareproblemen Telenet leiden al maanden tot stortvloed aan klachten
Dat geldt voor nieuwe klanten. Ik kan mijn product naar eender wat wijzigen en ik kan ook bellen naar Telenet. Ben je een nieuwe klant kan het gaan rommelen met het nieuwe systeem om je gegevens en aangevraagd product wat je neemt op de rails te krijgen. Ik ben meer dan 15 jaar klant en ondervind geen problemen.
Dat jij geen klachten hebt als oude klant betekent dat toch niet dat dat bij iedereen zo is? Er wordt nergens over nieuwe klanten gesproken in het artikel. Het zou maar wat zijn moest iedereen de problemen ondervinden.
Telenet kampt wel degelijk al maanden met een stabiliteitsproblematiek. Van thuis uit werken en video vergaderen is gemiddeld 1 dag in de week een ware hel en enkel voor mijn collega's die Telenet hebben zoals ik.
Ik ben blij voor jou dat je niet 1 van de gedupeerden bent, maar er zijn veel mensen minder gelukkig.
Edpnet was ik zeer tevreden van, enkel spijtig dat we geen fiber (sneller internet) bij ons konden krijgen of ik had er nog bij gezeten.
Voor mij was de overstap van Telenet naar Proximus toch wel de moeite waard.
Lagere prijs, betere wifi in huis, en minder storingen dan wat ik bij Telenet had.
Terug naar Telenet zie ik helemaal niet zitten, ik vindt jaren na mijn overstap naar Orange, het gras wel degelijk groener dan bij Telenet.
Qua concurrentie ben ik wel beperkt in keuze tot Telenet en Orange, omdat ik voor DSL veel te ver van een ROP woon, waardoor de snelheid via DSL maximaal 2 Mbit/s is en ook nog regelmatig uitviel.

Onlangs ben ik voor mobiel wel overgestapt naar edpnet, omdat je bij Orange de voicemail niet kan uitschakelen, wat bij edpnet wel kan.
De helpdesk van edpnet heeft wel mensen die weten waarover ze praten, hopelijk wordt hun helpdesk na de overname niet geïntegreerd in de first line Proximus helpdesk, want ik denk dat de edpnet mensen dan wel snel naar 2nd line zullen migreren omdat ze technische kennis hebben en niet gewoon hun scriptje op hun scherm afdreunen.

[Reactie gewijzigd door mbbs1024 op 22 juli 2024 19:31]

Als je allerlei abonnementen in een pack neemt, zit je inderdaad handig opgesloten bij je provider. Maar ik en heel wat andere kabelknippers hebben tegenwoordig alleen maar een internetlijn nodig, soms in een pack met een mobiel abo. Voor consumenten met mijn profiel is het alleszins wél handig om eens over te stappen.
Dit is exact wat Glodenox aankaart. Het pessimisme van "het is overal iets", het "ik heb in 1934 eens iets anders geprobeerd, en het was niet goed", etc.

Ik ben ondertussen al een lange tijd bij edpnet, maar dat is voor mij altijd de goedkoopste optie geweest. Van zodra de fiber hier ligt schakel ik weer over, want dan zijn er andere bedrijven goedkoper en sneller zijn dan edpnet.

Geen verwijt trouwens, het gemak, moeiteloosheid en vertrouwen door gewoon te blijven waar je zit heeft ook een waarde.
Je moet inderdaad niet overstappen van Proximus naar Telenet of visa versa want dan heeft het inderdaad geen nut want ze volgen elkaar op vlak van prijszetting. Eigenlijk zouden we massaal moeten overstappen naar andere providers indien ze naar hier komen. Uit het verleden blijkt echter dat belgen zeer wantrouwig staan tegenover, al dan niet kleine, nieuwe spelers die ze niet kennen. Met als gevolg dat buitenlandse bedrijven natuurlijk niet staan te springen om naar Belgie te komen met hun diensten.Zelfs al bieden ze een betere prijs dan nog zijn er maar weinig belgen die overstag gaan om te switchen waardoor ze verlieslatend zijn.
Wat de kwaliteit betreft kun je moeilijk één partij aanduiden als beste. Er zijn zoveel factoren die de kwaliteit van een verbinding beïnvloeden. Zoals je locatie ten opzichte van een verdeelkast, hoeveel andere buren zitten bij dezelfde provider en dus dezelfde lijn, verbruiken deze veel of weinig, zijn de hoofdleidingen al vernieuwd door de provider, enz.. Allemaal dingen die een invloed hebben. In mijn vorige huis zowel proximus als telenet gehad en daar vond ik telenet het beste . Daarna verhuisd naar andere gemeente 20km verderop en hier werkte telenet dan weer voor geen meter en heb ik terug proximus genomen waarover we sindsdien tevreden zijn. Veel hangt af van je specifieke locatie.
De verklaring voor de hoge prijzen is veel complexer dan gewoon "corruptie". Het heeft bijvoorbeeld ook veel te maken met de onwil van Belgen om naar een andere provider over te stappen. Om een of andere reden zijn wij Belgen meer bevreesd om over te stappen dan mensen in het buitenland. En dan is er uiteraard weinig marktwerking.
Welke andere opties zijn er dan? Ik weet dat er (tegenwoordig) een boel providers zijn (of meer dan vroeger in elk geval), maar de meesten gaan toch echt via de netwerken van Proximus of Telenet. De providers die via Proximus lopen, worden uiteindelijk door Proximus opgekocht, waar de providers via Telenet door Telenet uiteindelijk opgekocht worden. Dat heeft dus niet echt veel te maken met dat klanten niet durven of willen overstappen, maar eerder met hoe de markt nu verdeeld is en dat is vooral in 2 veel te grote/machtige groepen.
In Nederland gaat men evengoed via de netwerken van KPN (koper) of de lokale kabelboer. Of fiber tegenwoordig. Er is bij mijn weten geen enkel Europees land waar de kabelinfrastructuur losgetrokken is van een provider, uitgezonderd enkele recente glasvezelprojecten.

[Reactie gewijzigd door vverbeke op 22 juli 2024 19:31]

In Nederland is het zeker niet meer of-of. Het glasvezel dat ik hier heb liggen thuis, is zeker niet alleen van KPN bijvoorbeeld, ik heb als het goed is althans, geen glazevel verbinding via het KPN netwerk. De provider die ik heb, Jonaz (een lokale ISP), heeft in elk geval een eigen netwerk, los van KPN. KPN heeft daarnaast het koper allang en breed vervangen voor glasvezel. ;)

De backbone voor zowel het DSL- als glasvezelnetwerk van KPN is dus dezelfde, alleen de manier waarop het bij jou thuis binnenkomt verschilt. Sinds de verglazing van het oude kopernetwerk voltooid is, is KPN veel meer gaan inzetten op glasvezel verbindingen. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 19:31]

Er is tot op heden maar 1 provider die via Telenet is gegaan, en dat is Orange. En ik heb nog altijd niets gehoord van een overname van Orange door Telenet...
Maar wel van een overname van Voo door Orange, iets waar Telenet ook op zat te azen. Telenet wil ook in Wallonië diensten kunnen aanbieden en dat zullen ze dan op het netwerk van Orange moeten doen, iets wat in Vlaanderen andersom gebeurt. Ze kunnen elkaar dus gaan beconcurreren :) .
Kan moeilijk, Orange is deel van een grote groep. Het omgekeerde kan wel maar zal nooit toegelaten worden door de BIPT en de EU
Corruptie in Belgie valt inderdaad heel goed mee, maar er is denk ik een ander probleem.

Geen idee hoe het in andere landen is maar de verwevenheid tussen politiek en bedrijven is in Belgie naar mijn mening veel te hoog. Als je kijkt naar het aantal politici met een extraatje als lid van de raad van bestuur van een bedrijf. Die worden daar niet in de raad van bestuur geplaatst omwille van hun capaciteiten (in de meeste gevallen hebben ze er geen }> ) maar omwille van hun contactenlijst en invloed op politieke beslissingen. Zelfs Proximus (1 van de 2 mono-/duopolisten) is voor een deel in handen van de overheid wat ook niet bevorderlijk is want een deel van de overheidsinkomsten komt van daar.

Ik zou liever hebben de de overheid de infrastructuur in handen heeft (koper, fiber, coax etc...) en deze verhuurt aan aanbieders. Waarom moeten zowel Telenet als Belgacom nu fiber gaan aanleggen. Dubbele kosten die uiteindelijk ook naar hun klanten worden doorgerekend.
Hoe kan je nu zeggen dat de corruptie wel meevalt terwijl je zelf inziet dat de verwevenheid tussen politiek en bedrijven veel te hoog is? oO
Verwevenheid tussen politiek en privaat wil niet zeggen dat er (wettelijk) sprake is van corruptie.

We spreken van corruptie als iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst. Corruptie is een probleem dat in alle landen voorkomt. https://justitie.belgium....n_criminaliteit/corruptie

Heb jij bewijs dat dit het geval is?
Een overstap kost je vaak vele euro's. Activatiekosten, installatiekosten, een modem... Als ik €5/maand kan besparen door over te stappen dan ben ik nog 2 jaar bezig eer ik er profijt uit haal.

En ja, vaak krijg je één van de drie cadeau, maar nooit alles...
da's niet waar...

overstappen naar EDPnet bijvoorbeeld, als je van Scarlet, Mobile Vikings, Proximus of andere aanbieder van VDSL2, was zo goed als kosteloos. Je kan je apparatuur gewoon hergebruiken. Inloggegevens veranderen en klaar.

De bbox3 werkt voor alle 3, net zoals een reeks Fritzboxen...

Nu in al deze gevallen, verdient sowieso Proximus (en zijn hoofdaandeelhouder de Belgische Staat) geld aan je.
Ik zit nu op coax bij Telenet, dus er is voor mij niks kostenloos aan.

Als je op de website van EDP gaat kijken staat er duidelijk €50 activatiekosten onder elk abo (welke als ik mij niet vergis allemaal te denken is aan Proximus die zo de kleine aanbieders een kl*** afdraait).
eenmaal 50eur idd voor EDPnet. Geen activatie, geen andere modem (indien je van VDSL komt). Die 50eur win je zo terug met het prijsverschil. Een modem koop je voor 10eur 2dehands (bbox3) of 30-40eur (fritzbox). Bij MV, krijg je zelf de modem gratis, en is er blijkbaar geen activatiekost.

yup de Telenetmodem werkt enkel bij Telenet, daar is de lockin veel groter. Ook is de telenetmodem een hatelijk ding dat je bijvoorbeeld geen DNS of port-forwarding kan instellen.

[Reactie gewijzigd door bjp op 22 juli 2024 19:31]

Nou niet bepaald. Ik heb nu een 100/10 aansluiting met een limiet van 150GB bij Telenet voor €32.
Gelijkaardig bij EDPnet is VDSL XL waarbij ik 100/40 onbeperkt krijg voor €36.

Dat is dus €4/maand éxtra voor meer upload en onbeperkt downloaden. Die €50 haal ik er dus nooit uit (zelfs met de huidige korting waardoor ik een jaar €32 moet betalen kom ik er niet uit).
voor 26 heb je nog de snelheidbeperkte (maar volume onbeperkt) VDSL XS.
De concurrentie is hier lager omdat het gewoon veel moeilijker werken is dan in Nederland. Wij hebben twee landstalen die je moet bedienen met elks hun eigen cultuur. Beide landsdelen hebben een beperkte inwonersaantal waardoor de markt gewoon veel kleiner is.

Er is een reden waarom Nederlandse bedrijven vaak niet in Belgie op de markt komen. Het is gewoon te klein en heeft een andere cultuur dan Nederland. De investering is daarom te zwaar en kan moeilijk renderen.

Met andere cultuur wil ik niets negatief bedoelen. Ben zelf Belg en heb (schoon)familie in Nederland. Er zijn wel wat dingen die totaal anders zijn in mentaliteit tussen beide landen. Zowel positief als negatief.
In feite 3 landstalen, hoewel de DE gemeenschap relatief klein is, hebben ze ook hun eigenheid.

Je hebt gelijk dat dit dingen -onnodig- compliceert, hoewel ik niet in telecom werk, ben ik webmaster voor een grote nationale non-profit organisatie die in alle3 de landstalen opereert en het is dus dubbel, soms driedubbel werk, enkel en alleen omdat er aan bepaalde zijde -kuchFranstaligenkuch- onwil is om in een Engelstalige digitale omgeving te werken, niet dat ze het niet kunnen, ze willen niet, punt.

Veel dingen kunnen geprogrammeerd worden om te werken in meerdere talen met een simpele switch voor de user, andere dingen -vooral in het werk dat de gebruiker nooit te zien krijgt- dan weer niet en moeten dus x2, soms x3 gedaan worden... en dan is men verrast dat alles hier in dit land zo lang duurt.

...in de praktijk is het werk voor de Duitstalige gemeenschap relatief aan hun grootte, dus miniem vergeleken met de rest, bijkomend zijn zij er over het algemeen best ok mee om hetzij in het Nederlands, hetzij in het Frans te werken, en/of inhoud te consumeren, maar ze zijn er wel en er moet ook rekening mee gehouden worden.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 19:31]

Dat en ook de alom aanwezige lintbebouwing welke het duurder maakt om een netwerk aan te leggen of te onderhouden.
Die miljoenen mensen hebben jarenlang de mogelijkheid gehad om aan veel lagere tarieven een abonnement af te nemen bij EDPnet. EDPnet had een 40 000tal klanten. Hadden ze miljoenen klanten waren ze veel levensvatbaarder geweest.
Maar edpnet is ook helemaal geen bedrijf dat zich op de massa richt, maar eerder op de poweruser. Een beetje zoals Freedom, maar dan niet zo extreem.

Het feit dat je een eigen modem moet kopen zal al veel mensen wegjagen. Voor iemand die verstand heeft van modems en het internet is het een perfecte provider, maar voor de gemiddelde vlaming is edpnet toch iets wat veraf staat. Er is geen televisie bijvoorbeeld en ze hebben ook geen deals met providers om dat toch aan te bieden.

Ik ben zelf al jaren klant, zonder serieuze issues. Enige issues die ik meegemaakt heb, werden mooi via Twitter gecommuniceerd. Ik heb zelfs nog nooit naar de klantendienst gebeld van edpnet, maar van wat ik weet is dat die ook gewoon goed technisch onderlegd is.

Edpnet is een provider die bewust kleiner blijft, ze maken nergens reclame en leven van de mond op mond, zoals origineel ook bij Mobile Vikings het geval was. Niets mis mee, in mijn ogen de beste provider van België (en dat is ook meermaals bevestigd geweest).
Het feit dat je een eigen modem moet kopen zal al veel mensen wegjagen. Voor iemand die verstand heeft van modems en het internet is het een perfecte provider, maar voor de gemiddelde vlaming is edpnet toch iets wat veraf staat.
Ja, maar niet omdat je verstand moet hebben van modems en internet. Edpnet heeft op hun site een lijstje met werkende (lees: gecertificeerde) modems en je hebt de mogelijkheid om via hun een fritzbox te kopen met korting. Je krijgt ook uitleg hoe je eraan begint.

Het wegjagen zit hem in het feit dat het een andere manier van werken is van wat men gewend is bij de grote spelers en dat de opstartkosten hoger liggen doordat je zo'n fritzbox nodig hebt (enkele jaren geleden nog €50 voor de 7360, nu €109 voor de 7530AX).

Mensen betalen blijkbaar liever meer per maand met een lagere eenmalige opstartkost. Onterecht mijn inziens want na 1 jaar heb je die terugverdiend en de fritzbox is mijn eigendom die ik op de 2dehandsmarkt kan gooien als ik wil overstappen.
Niets mis mee, inderdaad.

[Reactie gewijzigd door mbbs1024 op 22 juli 2024 19:31]

We zijn zelf tevreden klanten van EDPnet en hopen op een goede afloop.

Maar EDPNet biedt geen extra diensten die bij een internetaansluiting al eens worden afgenomen aan. Het is de internetaansluiting zonder iets van media (tv, streaming, ...) abonnement. Ik vermoed dat dit meespeelt bij het aantal klanten.
Voor zover ik er zicht op heb zit je bij de grote spelers vast aan hun internetaansluiting als je voor hun tv abonnement kiest.
Er zijn inderdaad niet veel tv aanbieders in België. Proximus, Scarlet, Telenet/Voo (afhankelijk van woonplaats), Orange en TV Vlaanderen (schotel, DVB-T2 en app) en dan ga je ze eigenlijk wel gehad hebben. Er zijn mensen die internet en tv gescheiden houden maar velen kiezen automatisch voor een gecombineerd pakket terwijl kleinere internet aanbieders geen tv bieden wat sommigen af schrikt. Dit gaat wel vanzelf veranderen, de jongere generatie kijkt al veel minder tv of gebruikt gratis streaming apps als VRTMax, VTMgo en sinds kort Goplay waarmee je de meest gangbare zenders in Vlaanderen gratis kunt kijken. RTBF biedt bij de Walen iets soortgelijks met Auvio.

Je kunt eventueel ook internet bij een goedkope aanbieder nemen en TV Vlaanderen via een app op je smart tv gebruiken voor 10-15 per maand, afhankelijk van het zenderpakket. Geen decoders nodig, meerdere tv's mogelijk en bespaart enorm veel geld op de pakketten van de grote aanbieders. Sommigen beginnen dit door te krijgen maar de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is. En dat is ergens gewoon jammer.
Voor ons is tv een box. Geen gepruts met apps en casten en streaming. Tv aan en decoder aan en afstandsbediening en geen gepruts met data en apps maar tv via de coax zoals het moet. Geen gepruts met smartphones, tablets en laptops met een ontvanger aan je tv om dat ene beeld 1000 keer opnieuw door te sturen wat 500 keer hangen blijft. Ook niet voor ieder programma een cast opstarten. Wie kijkt nu zo tv. Ik ben dan een half uur verder. Mijn tv start zo op en je hoeft maar gewoon een zender te kiezen en klaar. Je hoeft die tv ook niet te updaten. Scheelt ook weer wat afval. Geef mij maar een tv, lekker ouderwets en dom. Al dat modern gedoe is nergens een verbetering.
er is geen gepruts... je koopt iets zoals een Chromecast, zet er Netflix op, paar andere apps (VRTMax, ...) en voilà gesteld.

Je hebt 1 afstandsbediening en je hoeft met niets te prutsen.

Zoveel ondemand content als je wil, Youtube, noem maar op. Kost weinig (50eur 2dehands voor een 4k variant). Onder vrienden hier wordt dat wel stilaan de winning combo. Ook voor kinderen en zo. Bye bye TV-box en dure abonnementen.

Oh en je bespaart jezelf ook veel reclame. Kijk wanneer je wil naar ongeveer wat je wil :)
Geen bal op tv. Wat biedt vtmgo vrtmax go play je meer. Je mag je gans je leven telefoons, tablets, computers en smart tv s blijven kopen. Nieuwe update en je toestel is niet meer bij. Mag je een nieuwe. Het internet wat je per maand aan mobiel verstookt ongelimiteerd betaal je ook nog eens bij. WiFi ook een zwaar abonnement om die trafiek data wat jij verstookt aan streaming betaal je ook nog eens per maand. En de meesten zijn niet meer gelukkig met 720p maar moeten full HD of zelfs constant 4K of het gaat nergens nog over bij hun. Ik ben goedkoper af met mijn tv. Toestel is meer dan 8 jaar oud. Heeft nooit een update nodig gehad. Decoder is een vast kastje voor 7€ per maand met het basis pakket tv met al de zenders voor 10€ per maand. En daar houdt het op. Ik heb mijn internet als basis pakket. En dan heb jij ook nog een ganse portefeuille streamingsdiensten ook nog per maand. Ja de moderne tijd is zoveel beter en voordeliger. Geloof jij dat nu echt ?

[Reactie gewijzigd door Meiklokje op 22 juli 2024 19:31]

Of veel eerder overkop gegaan. Ik heb zelf voor een soortgelijk bedrijf gewerkt in België anno 2007+. Zij zijn ooit ook een partnership met Scarlet aangegaan om hun klanten basis uit te breiden en tegelijk meer mee te spelen in de Waalse kant van het land.

Niet lang daarna was er geen sprake meer van het bedrijf. En zeker niet in die vorm.

EDPNet is soortgelijk, geen exact idee hoeveel personeel er rond loopt maar het zullen er niet veel zijn. En schalen op korte termijn naar miljoenen klanten gaan ze niet kunnen. Ook de reden waarom ze geen grote campagnes opstarten. Meer personeel is minder winst en veel meer investering. Er is ergens een gulden middenlijn.
groter worden -> Proximus koopt je op (of ze duwen de prijs van koper naar boven).

Dus klein blijven was hun enige manier om te overleven. Van opschalen naar veel meer klanten was er geen sprake.
46+20k maar idd het is onvoorstelbaar hoe hokvast de Belgen zijn en hoe iedereen die je spreekt klaagt over service en kost maar nooit verder kijkt dan zijn neus. Hetzelfde zie je trouwens met banken.

Ik ben al meer dan 5j klant vna Edpnet zowel mobile als internet en ik kan het enkel aanraden. Service prijs/kwaliteit gewoon zeer goed. De problemen die er af en toe zijn komen allemaal vanuit het onderliggende shared Proximus netwerk 8)7

ivm corruptie in BE, we houden gewoon van alternatieve cash flows :) De overheid komt het toch op alle mogelijke manieren halen en wat we ook afgeven maakt niet uit, ze zullen altijd meer uitdelen, zelf claimen en verkwisten dan hetgeen ze binnenkrijgen.....

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 19:31]

Alleen was EDPnet gewoon levensvatbaar. Het waren de andere entiteiten van dezelfde eigenaar die dat niet waren, en hij heeft die uiteindelijk allemaal onder 1 koepel gebracht en EDPnet mee de afgrond in gesleurd. Misschien eerst even wat in de details inlezen?
gespuis? De haat voor anderen en dan zeker bedrijven word wel echt opgedreven door sommige.

Mischien wat besef van realiteit krijgen en je niet zo makkelijk voor iemand zijn kar laten spannen?
Wat is vrij hoog? Minst corrupt is Denemarken, gevolgd door Nieuw Zeeland en Denemarken. Nederland op plaats 8 en België op nummer 17 op een aantal van 180:
https://www.transparency.org/en/cpi/2019/index/bel
Je hebt corruptie dat je kan zien en dat je niet kan zien. Dit zijn de cijfers waarvan men weet dat er corruptie gebeurd is.

Tevens vind ik het enorm vreemd dat er cijfers zijn van corruptie. Hoe kan je zoiets meten? Artikel geeft ook niet bepaald een duidelijk uitleg.
Als op een van de links klikt kom je hier uit: https://www.transparency....cpi-scores-are-calculated

Let op: nog meer links, maar het belangrijkste staat in de tekst.
Ik woon er al 40 jaar en ik lees jouw reactie als "Persoonlijke mening en clichés - ik kom er af en toe en ik zie en hoor dingen dus het is zo, google maar."

...en wat je voelt als je over de grens rijdt is geen corruptie maar slecht beleid m.b.t. (o.a.) wegen en infrastructuurwerken, door een combinatie van ondoordachte investeringen van overheid in vaak onvoldoende doorgelichte bedrijven, een vééél te logge politieke beslissingsstructuur waar te veel te hoog betaalde mandatarissen dingen kunnen tegenhouden, 6(!) regeringen, te veel fragmentatie van belangrijke bevoegdheden naar steden en gemeenten en een besparingscultuur waar verkeerde prioriteiten gelegd worden...

...en natuurlijk is er "ook" in België corruptie, no sh** Sherlock.

"ik kom al jaren in [vul land in] en heb diverse corruptiezaken gezien en gehoord... meer info kan je googlen."

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 19:31]

Belangenvermenging en monopolies =/= corruptie
Grappig, want dat mens heeft wel duidelijk een Nederlands accent...
" levensvatbaarheid en de concurrentiekracht van edpnet in stand houden,": OK
" de activiteiten van de twee bedrijven moeten gescheiden blijven" OK, iets grijzere zone
"en Proximus mag geen vertrouwelijke edpnet-informatie in handen krijgen.": Hoe in hemelsnaam kan je als eigenaar géén info krijgen. Om het onderscheid te maken tussen wat vertrouwelijk is of niet, moet je het natuurlijk eerst inzien? Wat bedoelen ze juist? Klantgegevens? Technische gegevens?
Dat laatste snap ik ook niet en denk dat het hier ook al te laat voor is. Ook het feit dat Proximus voor de overname al de infrastructuur voorzag voor VDSL/glasvezel (en tot 2019 ook mobiel netwerk)
Als de activiteiten van de twee bedrijven gescheiden blijven, dan kan het bestuur van edpnet beslissen wat vertrouwelijk is of niet?
Lijkt me redelijk eenvoudig: edpnet moet niks van vertrouwelijke info doorsturen.

En ze doelen waarschijnlijk over de financieele toestand, klantenbestanden en hun kostenstructuur.
Eigenaar zijn wil niet zomaar betekenen dat je in de praktijk toegang hebt tot eigendom. Een voorbeeld is eigenaar van persoonsgegevens zijn, maar dat een ander er in de praktijk controle over heeft wie er werkelijk bij kan.
Een bedrijf kan rechtmatig eigenaar zijn, maar ook wettelijke beperkingen hebben om dat eigendom op bepaalde manieren niet te gebruiken. In dit geval zullen ze zichzelf dus waarschijnlijk maatregelen moeten opleggen om toegang tot die gegevens te beperken, om te controleren dat ze zich daar ook aan houden en om te controleren of de maatregelen voldoen. Of het bedrijf niet overnemen.

[Reactie gewijzigd door kodak op 22 juli 2024 19:31]

In de praktijk is dat niet afdwingbaar.

Hoe meet je levensvatbaarheid? Het bedrijf maakte trouwens verlies, de levensvatbaarheid "in stand houden" is een contradictie.

Idem voor vertrouwelijke informatie. Je zal maar in de directie van EDPNet zitten en iemand in je oor horen fluisteren dat er een mooi plekje voor je klaarstaat bij Proximus binnen 15 maanden, maar dat daar wel iets tegenover staat (zoals wat informatie delen).

Die voorwaarden zijn gewoon niet afdwingbaar.
Echt jammer dat ze overgenomen worden, want ik had gehoopt om bij hen over te stappen zodra ik FTTH zou krijgen.
Wat zou je tegenhouden om er alsnog naar over te stappen?
Over enkele maanden verhuis ik en de overname zou me niet echt stoppen om te kiezen voor Edpnet. Heb momenteel Scarlet en hoewel dat ook van Proximus is, merk ik geen problemen dat Proximus het als minderwaardig zou behandelen.
Waar ik ga wonen is er de optie voor fiber en Edpnet lijkt het beste abo op de markt te hebben van prijs / kwaliteit.

Had natuurlijk liever dat het zelfstandig bleef, maar als de zaken slecht gaan dan liever een stabiele overnemer dan te beginnen merken dat de service slecht begint te worden.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 22 juli 2024 19:31]

Hun klantenservice was geweldig toen ik ze belde met wat vragen. Ze waren goed op de hoogte toen ik ze wat technische vragen stelde. Ik hoop echt dat dat niet verandert.

Hoewel ik waarschijnlijk nog steeds voor hen kies, zou het toch geruststellend zijn geweest om te weten dat ik een kleiner bedrijf financieel steun in plaats van bij te dragen aan een groot duopolie.
Toch wel heel toevallig dat ik als edpnet klant word benaderd door scarlet salesdienst... toch maar eens verzoek van gegevens indienen
voor gsm stap ik wel eens over naar goedkopere aanbieders, omdat je GSM nr meegaat.
maar voor internet aanbieders ligt dat moeilijker voor mij. ik ben al klant bij Telenet sinds het begin bij Pandora. Men e-mail adressen en aliassen zijn dan ook al lang en zeer veel gebruikt. ook bij accounts waar het e-mail adres de accountnaam was.
en zolang e-mail adressen niet mee overgaan naar de andere provider kan ik niet overstappen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.