Twitter-alternatief Bluesky van Jack Dorsey is een miljoen keer geïnstalleerd

Bluesky, de Twitter-concurrent van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey, is geïnstalleerd op een miljoen apparaten. De app is vier à vijf maanden beschikbaar en gebruikers kunnen alleen een account aanmaken na een uitnodiging van een bestaande Bluesky-gebruiker.

Analyticsbedrijf data.ai schat in dat de app sinds eind juni 300.000 nieuwe installaties erbij heeft gekregen. Het bedrijf gaat niet in op de mogelijke oorzaak van deze sterke toename, maar in deze periode heeft Twitter twee ingrijpende, tijdelijke maatregelen getroffen. Ten eerste werden tweets ontoegankelijk gemaakt voor gebruikers die niet ingelogd zijn op het platform. Daarnaast kwam het platform kort geleden ook met rate limits om dataverzameling, zoals voor het trainen van AI, tegen te gaan.

Voor de context meldt data.ai dat Twitter in dezelfde periode, dus sinds de release van Bluesky in februari, in totaal 72 miljoen first-time installs erbij heeft gekregen. Ook Threads, de Twitter-concurrent van Meta, heeft in ongeveer 24 uur zo'n 70 miljoen nieuwe gebruikers verwelkomd.

In tegenstelling tot Twitter is Bluesky een decentraal sociaal netwerk. Eerst werd de app beschikbaar voor iOS en niet veel later ook voor Android. Het is vooralsnog niet bekend wanneer het platform wordt opengesteld voor een groter publiek. Eerder deze week maakte Bluesky ook bekend dat het 8 miljoen dollar aan financiering had geregeld. Hoe Bluesky verder geld moet verdienen, wordt nog over nagedacht. "We zullen experimenteren met verschillende strategieën en diensten om te zien wat onze gebruikers echte waarde biedt en we zullen blijven delen wat we leren terwijl we een duurzaam sociaal netwerk opbouwen", stelde het bedrijf bij die bekendmaking.

BlueskyBluesky

Screenshots van Bluesky voor Android, via Google Play

Door Mark Hendrikman

Redacteur

07-07-2023 • 20:31

63

Lees meer

Reacties (63)

Sorteer op:

Weergave:

Vind het raar dat Jack twitter kan verkopen en gelijk een concurrent op de markt brengt?
zijn er dan geen afspraken gemaakt?
Check hier hoe dat gegaan is (info van bluesky zelf)

https://blueskyweb.xyz/faq
Juist, mij lijkt ook dat hij in een contract heeft staan dat hij niet aan of voor een twitter concurrent mag werken.
Zullen we gewoon over een jaartje kijken wat er nog van over is? Denk dat we de komende weken/maanden nog wel meer van zulke 'X heeft Y gebruikers erbij'. Denk dat mastadon beetje 'mainstream' werd dat het weer tijd was voor een ander 'alternatief', kunnen we daar weer over schrijven.
Ik ben een Bluesky gebruiker en zie toch wel redelijk wat org. personen die ik volg op Twitter in ieder geval ook een Bluesky account hebben. Er wordt ook daadwerkelijk wat gepost en niet (na wat gekrijs en gepush om naar Mastodon over te stappen) maar ook een Mastodon account nemen en er dan vervolgens weinig mee te doen.

Het is nu nog invite only, nu met de threat van threads is het denk ik goed om dit werkelijke Twitter alternatief (in beta) snel open te stellen.
Can I haz invite?
Mastodon heeft zo ook zijn problemen.

De FAQ van BlueSky over het AT protocol wat ze gebruiken is interssant: https://atproto.com/guides/faq
De FAQ van BlueSky over het AT protocol wat ze gebruiken is interssant: https://atproto.com/guides/faq
Is allemaal grappig en al, maar het is nog steeds compleet closed source en er is geen manier om op dit moment er gebruik van te maken.

BlueSky praat constant heel leuk over federation, maar zo ver is dat nog op geen enkele manier mogelijk met ze. Beetje raar dan ook dat ze hier mee blijven pronken, net als dat Facebook dit doet met Threads maar die functionaliteit er nog niet eens in zit.
Zou federation op dit punt bijna een buzzword noemen, als het niet zo was dat er wel echt software bestond (zoals mastodon, misskey, pixelfed etc.) die het gewoon support. Het is eerder dat bedrijven op de hype willen mee liften, zonder het daadwerkelijk te implementeren.
Wat is juist closed source? Ik heb begrepen dat het open source is (sinds 15 mei dit jaar). Toch zeker het AT protocol.
Verwijderd @smiba9 juli 2023 16:44
Buiten buzzword is het ook gewoon simpelweg een term waar 9999/10000 gebruikers geen zak om geeft. Die willen gewoon hun mening naar zoveel mogelijk timelines pushen.
Jack Dorsey was vroeger ook niet vies van valse/bot accounts te maken, was het 30% van Twitter dat valse accounts waren? Facebook doet hetzelfde met Threads, zet alle Instagram accounts om en claim een winst van miljoenen accounts… die allemaal even dood zijn. Zo ook op Mastodon, miljoenen gebruikers erbij en er komt echt niets interessant of nieuw uit de bus.
"Hoe Bluesky verder geld moet verdienen..."

Dat is dus meteen het probleem en direct de ondergang als je het mij vraagt (dat doen jullie niet, maar dus om toch ;) )

Hoe klein maak je de kans om echt succesvol te worden als je zegt:

"We zullen experimenteren..."

Dat experimenteren is juist waarmee je je gebruikers mee tegen je in het harnas jaagt en kwijt gaat raken. Dat is toch het hele probleem met twitter en de oorzaak/aanleiding van de huidige situatie? En de tig andere online startups die de eerste jaren miljoenen/miljarden verlies draaien zie je vergelijkbare problemen. Hoeveel discussies over de hoeveelheid reclame op YouTube zien we hier voorbijkomen?

Volgens mij ligt de basis in het 2-vliegen-een-klap-slaan: betalende gebruikers zijn identificeerbaar, waarmee je direct de eerste grote klap toebrengt aan haters/trollers/bedreigers - het op-een-na-grootste probleem van social media, er vanuitgaande dat je geen anonieme prepaid card/crypto transacties accepteert, ten tweede je maak je gebruikers direct bewust van dat het geld kost en ten derde kun je met die inkomsten (een deel van) je kosten afdekken.

Mensen bereid zijn om bedragen van rond de €8 per maand - 10 cent per uur (Netflix basic abo, 1 gebruiker, 2,5 uur kijken per dag) te betalen. Waarom zouden 'actieve gebruikers' dan niet bereid zijn de helft daarvan voor sociale media te betalen?

Met een bijvoorbeeld een intro-korting van 75% zouden ze een euro per maand kunnen vragen voor het eerste jaar, maak er een tientje van als je een jaar vooruit betaald. Hoeveel van de 70 miljoen zou je dan overhouden? Als het ook maar iets meer dan 11% is heb je al meer geld dan de 8 miljoen die genoemd wordt in het artikel.

Dan was ik nog vergeten dat je op deze manier genoeg inkomsten hebt om adverteerders = tracking, compleet uit te kunnen sluiten. Is dat niet schaakmat?


Goed verhaal, lekker kort, ik weet het, maar in mijn 'vrijdag-nacht' toestand vraag ik me af: "ben ik nou zo slim of ...."

Anyway, welterusten en een fijn weekend allemaal

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 23 juli 2024 01:18]

We zullen zien. Ik hoor graag decentraal. Is ook open source, heb ik gelezen. Mss is het minder een probleem dat er geen of weinig geld mee kan verdiend worden. Als iemand later een wijziging zal proberen te forceren om meer geld proberen te verdienen: welke macht heeft die op iets decentraal dat open source gebruikt?
Alles dat het decentraal en open source maakt bestaat nog niet, staat letterlijk in de documentatie - account migratie, data blobs delen, hoe dit zal werken weten we niet.
Zoals gezegd, we zullen zien. Echter Threads daar ga ik zeker geen account aanmaken.
Vaak als iets erg populair is is het logisch dat er knock-offs/alternatieven worden gemaakt, dit zie je veel bij games, dating apps en nog veel meer soorten software.

Het probleem met deze 'alternatieven' is dat deze nooit zo populair kunnen worden als het 'origineel' dus zal het vaak snel na opstarten weer offline gehaald worden.

Wat hier anders is is natuurlijk dat Twitter zichzelf hier in zijn voeten schiet door alle nieuwe doorvoeringen. Twitter(eigenlijk Musk) probeert hier een capital aan te verdienen maar weet overduidelijk niet hoe social media werkt. Dus als er gratis alternatieven zijn waar je wel oneindig op mag scrollen dan wordt dit natuurlijk gedownload.

Toch neem ik aan dat grotendeels van deze mensen toch terug zullen keren naar Twitter. Het probleem is nu namelijk dat er te veel alternatieven zijn... De ene vriend zit op deze Twitter alternatief en de andere vriend op de ander... Hierdoor zal het zo een warboel worden dat meeste mensen het opgeven en zullen zeggen; weet je wat, we gaan wel weer naar Twitter.

Nu ligt dit natuurlijk ook aan wat Musk in de toekomst doet met Twitter maar ik neem aan dat deze alternatieven het maar tijdelijk zullen uithouden
Het lijkt erop dat Threads het zal winnen dankzij de influx van Instagram-gebruikers.

Jammer natuurlijk dat de EU Threads verbannen heeft en wij dus met Twitter opgescheept zitten...
Wat de EU betreft kun je prima ergens een Mastodon account aanmaken; daar kun je binnenkort prima Thread gebruikers mee volgen, zonder in te leveren op je privacy.
Vanwege het ActivityPub protocol. Zie het als e-mail, waarin servers met elkaar berichten kunnen uitwisselen. Je kunt met je privacy-vriendelijke Proton-adres prima e-mails sturen naar privacy-duivel Gmail. Zo zal het ook met Threads zijn zodra die het protocol ondersteund. Het protocol verstuurd tussen servers geen dingen als login data, alleen posts die je al als publiekelijk hebt ingesteld.
De EU heeft helemaal niks verbannen. Facebook heeft zelf besloten dat ze nog niet naar de EU komen omdat ze niet aan onze privacywetgeving voldoen, want dat is hun hele verdienmodel.
Want als die instagram-gebruikers hun rotzooi op een ander platform gaan spuien is het ineens wèl interessant?
Het probleem met deze 'alternatieven' is dat deze nooit zo populair kunnen worden als het 'origineel' dus zal het vaak snel na opstarten weer offline gehaald worden.
Fortnite is toch echt groter dan pubg
Fortnite is toch dat je allerelei dingen moet bouwen/craften? Zit die ellende ook in PUBG? Ik heb het wel eens gespeeld maar kan me niet herinneren iets anders te hoeven doen dan; a) Lopen. Veel lopen. b)Wachten. Heel veel en lang wachten. c) Dood gaan zonder iemand te raken of zien.
Dat is de PUBG die ik op mijn netvlies heb.
Fortnite was eerst een coop spel waarin je overdag je fort bouwt, en snachts moest je als team hordes zombies verslaan, die steeds sterker werden. Het was ook niet gratis.

Toen kwam punt op de markt en werd het razend populair, en Fortnite bouwde toen een nieuwe modus in die een exacte kopie is van pubg (100 spelers in een steeds kleinere arena), en die modus was gratis te spelen (voor het originele coop spel moest nog steeds betaald worden).

Wat nu dus bekend is als Fortnite is eigenlijk een alternatieve modus van een spel dat eerst heel anders bedoeld was, en de enige reden dat die modus bestaat was omdat pubg plots HEEL populair was.

Het is dus imo absoluut een voorbeeld van een kopie die populairder wordt dan het origineel*.


*: Ik weet overigens niet of pubg het eerste spel met deze modus was, maar het was wel het eerste spel van dit type dat zo snel zo ongelofelijk populair werd, en Fortnite heeft absoluut van pubg afgekeken.
Ja, zo met duiding snap ik het.
Ik vind het trouwens een vrij logische stap om je spelers op grote maps naar elkaar toe te dwingen en kan me niet voorstellen dat het al niet eerder in games of scifi boeken is gedaan.
Gebaseerd op Battle Royale, een Japans boek uit 1999 en film uit 2000.
Wat mij betreft een eervolle vermelding. Mag vaker gebeuren.
Ik wacht wel tot wat de media bedrijven straks oppakken, want nu duikelt de ene na de andere dienst opeens op en allemaal hebben ze tig gebruikers.
Die 'tig' gebruikers van Treads tellen in mijn ogen nauwelijks mee. Ik zie dat als een add-on, een nieuwe feature van YouTube (premium) wil ik ook meestal wel gewoon ff proberen om te kijken wat/of het wat is, zo niet dan deactiveer ik het wel weer...

Dikke LOL naar al diegenen die er dus vervolgens achter kwamen dat ze het niet op konden zeggen zonder hun hele Instagram te moeten cancellen. Dat laat de ware aard van Facebook/Meta direct weer eens overduidelijk zien.

Oh, ja daar kijken we naar... Hoeveel % (honderdduizenden) gebruikers raken in die korte tijd gewend/vertrouwd/verslaafd?!
Wie zijn al die mensen die twitter / een alternatief voor twitter nodig hebben? Lekker met zijn allen digitaal schreeuwen in de leegte.
(iets als) Twitter vind ik heel handig als centrale plek om korte nieuwsberichten te vinden. Wat er ook gebeurt in de wereld, het staat bijna altijd als eerste op Twitter. Tijdens een Formule 1 weekend zie je roddels, nieuwtjes, scoops ook veel op Twitter en later nemen andere (social) media deze over.

Een alternatief voor Twitter vind ik geen slecht idee met de vele bijzondere keuzes van de afgelopen tijd. Of het binnenkort iemand gaat lukken om genoeg gebruikers te krijgen om echt een alternatief te zijn valt te bezien.
Het probleem met Twitter (en ieder ander 'commercieel' platform) is dat ze op een gegeven moment een 'dictator' als Musk aan het roer kunnen hebben. Hoeveel journalisten/activisten/instanties zijn er zomaar geblokkeerd? Wat te denken over bijvoorbeeld zijn recente uitspraken dat 'cis' is een scheldwoord en leidt direct tot een ban?

Er zou een open standaard/platform moeten zijn waar overheid/organisaties/media hun berichten moeten kunnen delen binnen de wet, niet binnen de grillen van een niet democratisch verkozen raad/bestuur/CEO dat nooit of via een hele lange juridische weg, verantwoording hoeft af te leggen en aansprakelijk is.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 23 juli 2024 01:18]

Wat te denken over bijvoorbeeld zijn recente uitspraken dat 'cis' is een scheldwoord en leidt direct tot een ban?
Helemaal mee eens dat het een scheldwoord is, maar onzin dat het leidt tot een ban.
Zolang mensen wel andere scheldwoorden zonder consequenties kunnen gebruiken, gaat dit echt nergens over.
Ja al die arme kinderen op het schoolplein die worden uitgescholden en gepest alleen maar omdat ze cis zijn 8)7
Absoluut mee oneens.
Destijds (2008) was Twitter in combinatie met hashtags en 'backchannel' een oplossing die van onschatbare waarde bleek te zijn tijdens conferenties en presentaties. Opeens kon je tijdens een lezing meepraten, de Avant-Gardisten hadden daarvoor speciale schermen naast de presentatie staan. De spreker kon op die manier tijdens en vooral naderhand heel gemakkelijk de conversatie voortzetten.

Juist door veel early adopters op het platform te hebben, denkers, ontwerpers, ondernemers met een makkelijk te benaderen postbus ipv overgelopen en slecht gemanagede e-mailboxen. Berichten komen op een relevante manier binnen, asynchroon. Ook heel relevant voor klantenservice. Ter vergelijking: iets wat 5 jaar geleden per telefoonlijn of mail er gemiddeld 3 weken over doet om opgepikt te worden, kan nu in enkele uren geregeld of afgehandeld zijn.

En dan heb ik het nog niet over het gemak waarmee je met wetenschappers, onderzoekers, politici en andere mensen contact kan hebben. Zeker in mijn huidige levensfase is het zeer fijn om een centrale plek te hebben, die is nu al flink minder geworden.
Ik ben er 1 van. Wat wil je weten?
Iedereen zijn eigen twitter! :)
Lekker schreeuwen en niemand die er last van heeft.
Er is ontzettend veel kennis te vinden op twitter. Ik zit er voor UX bijvoorbeeld.
Daar had ik inderdaad voor gehoopt, dat iedereen die erover schreeuwde dat Musk een racist was (enkel omdat hij Zuid Afrikaans is, dus lekker racistische opmerking) ergens anders ging gaan en hun goed uitgedachte regeltjes implementeren. Echter veel van die Mastodon communities zijn ondertussen al geïmplodeerd en ze zijn allemaal terug op Twitter.
Aldus de Tweakers commenter. ;)
En we gaan weer naar het volgende Amerikaanse bedrijf, de cyclus begint overnieuw. Ze lokken mensen met een gratis dienst, en als de groei voorbij is word het platform kapot gemaakt om de laatste cent eruit te persen. Gebruikers gaan toch niet weg vanwege het community effect.

Doe jezelf een lol en leer hoe Mastodon werkt. Er zit zat volk op momenteel. Veelal oudere mensen die het trucje van deze Amerikaanse bedrijven iets te vaak gezien hebben.
In het merendeel van de berichtgeving wordt er te weinig aandacht besteedt aan de keuzes achter elk platform, zoals winstoogmerk of niet, etc. Ze worden veelal gereduceerd tot alternatief of kloon van Twitter. Tweakers zou bij dit soort berichten een herbruikbaar inzetje kunnen maken waarin het de alternatieven vergelijkt op bepaalde punten.

Er heerst ook een vreemd ongeduld, alsof het een redelijke verwachting is dat er een kritische massa overstapt binnen enkele weken of maanden.

Ik heb inderdaad geen zin in een herhaling van zetten, dat het vee moedwillig intrek neemt in de volgende slachterij.

Mastodon is op dit moment het beste alternatief, en biedt dankzij het onderliggende ActivityPub perspectief op een gezonder, beter internet in brede zin en op langere termijn: https://www.theverge.com/...l-standard-social-network
Ik kwam toevallig net ergens een vergelijking tegen van een aantal concurrenten. Voor wie geïnteresseerd is:
Twitter clones, ranked: Who’s worth the commitment? (polygon.com)

[Reactie gewijzigd door Bart R op 23 juli 2024 01:18]

Ik voel me aangesproken :-)
Weinig van de communities waarvoor ik op Twitter/Threads zit, zitten op Mastodon
Je kunt ook geen van beiden doen. Ik heb nog wel een Twitter account, maar ik doe er helemaal niets mee. Uiteindelijk vond ik er geen moer aan. Leuk voor een aantal nieuwsfeeds, maar ik verloor interesse. Facebook is eigenlijk het enige dat ik doe wat social media betreft, maar dat is ook maar bij vlagen. Er gaan dagen voorbij dat ik er niet naar kijk.
Het wordt denk ik tijd dat mensen leren om dergelijke apps en ecosystemen er omheen niet zo serieus te nemen. Vooral Twitter krijgt een soort officiële/belangrijke status omdat een aantal aandachtsgeile politici en zakenlui het als hun spreekbuis gebruiken. Nouja...lekker belangrijk. Als je zit te wachten op de zoveelste brainfart van Musk misschien, maar ik neem het allemaal niet zo serieus. Je kunt best zonder sociale media. En de naam sociaal verdienen ze sowieso niet, getuige de druk die velen voelen om er vooral maar elke scheet die ze laten op te publiceren. Hoezo sociaal? Neem er gewoon afstand van, zo belangrijk is het allemaal niet. De wereld draait gewoon door zonder Twitter of Matsodont. Vooral die laatste...ik krijg al hoofdpijn als ik ergens een uitleg moet gaan lezen hoe dat werkt en waar ik mij moet aanmelden. Veel te ingewikkeld. Waarschijnlijk bewust om er weer iets elitairs van te maken. Mensen die slim genoeg zijn om te snappen hoe het werkt en zij die dat niet zijn... :+
Goed zo nog meer versplintering op de markt, zo kan de user base flink spreiden en sneller overbodig worden zoals Hyves ooit en msn etc
Kan hyves niet gewoon als app terugkomen net als twitter ofzo?
Ik zie wel wat in een nederlandse "twitter" :P
Van wat ik heb gezien van Bluesky ziet het er erg netjes uit. Ik wacht nog steeds op de invite :)
Als je een invite code wil dm me.

[Reactie gewijzigd door Microwilly op 23 juli 2024 01:18]

Je zou gek zijn om nog iets van die "brave man" te installeren, na alles wat naar buiten is gekomen over Twitter, toe hij nog aan het roer stond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.