KPN sloot vorig jaar 544.000 huishoudens aan op glasvezel

KPN heeft vorig jaar een recordaantal van 544.000 huishoudens aangesloten op zijn glasvezelnetwerk. Dat meldt de telecomprovider bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Het bedrijf heeft er vorig jaar in totaal 163.000 glasvezelabonnees bij gekregen.

De telecomprovider spreekt, net als vorig jaar, over een recordaantal nieuwe glasvezelaansluitingen in 2022. In totaal zijn er volgens KPN 3,71 miljoen huishoudens aangesloten op het glasvezelnetwerk van het bedrijf en dat van Glaspoort, een joint venture van KPN en pensioenfonds APG. Dat betreft vooralsnog 47 procent van alle huishoudens in Nederland. Het bedrijf verwacht dat tegen het einde van 2026 ongeveer 80 procent van de Nederlandse huishoudens op zijn glasvezelnetwerk is aangesloten.

Eind 2022 waren er 1.863.000 geactiveerde glasvezelverbindingen op het netwerk van KPN. Dat is een toename van 219.000 ten opzichte van vorig jaar, toen het bedrijf 1.644.000 geactiveerde verbindingen noteerde. Volgens KPN heeft dat geresulteerd in 163.000 nieuwe glasvezelabonnementen in 2022. In totaal heeft de provider vorig jaar 377 miljoen euro geïnvesteerd in het uitrollen van glasvezel.

De jaaromzet van KPN kwam neer op 5,3 miljard euro. Dat is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2021. Volgens de NOS betreft dit de eerste stijging in de jaaromzet van KPN sinds 2008. De omzetgroei komt voornamelijk uit zakelijke klanten, waarvan de omzet in het afgelopen jaar met ruim 2 procent is gegroeid. Ook de omzet uit mobiele abonnementen is in 2022 gestegen.

De nettowinst van de provider is vorig jaar echter met 40 procent gedaald naar 766 miljoen euro. In 2021 viel de winst echter hoger uit vanwege een eenmalige boekwinst, afkomstig uit transacties rondom Glaspoort. Zonder die boekwinsten zou de winst vorig jaar 101 miljoen euro hoger zijn uitgevallen dan in 2021, claimt de provider.

KPN-glasvezel 2022KPN-glasvezel 2022

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

31-01-2023 • 11:01

214

Submitter: DeComponeur

Lees meer

Reacties (214)

214
214
82
0
0
115

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben echt enorm blij dat KPN en co. niet is langsgeweest. De kabel is geplaatst door E-fiber en betaal nu €41 p.m. als klant bij Tweak voor 1 gbit en een vast IP-adres. Bij andere providers ben je zover ik heb kunnen zien een stuk duurder uit..
Ik weet niet of je €52,50 (zonder vast ip) bij KPN écht een stuk duurder kunt noemen? Ik vind in ieder geval niet. En ja, als je er percentages van maakt lijkt het allemaal verschrikkelijk.

/Edit: zo dynamisch is dat ip-adres niet zoals je hieronder ziet. Daarnaast zou je toch wel een dynamisch ip moeten kunnen koppelen aan een domein als je een eigen webservers kunt draaien.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 23 juli 2024 10:09]

Zonder vast IP zou ik het niet willen. Ik maak daar veelvuldig gebruik van.
heb je toch dns voor?
Ja maar dan moet je wel dynamische DNS gaan instellen of dit via bijv. cloudflare gaan doen en dat is ook niet gratis.
Ik gebruik zelf al jaren http://www.duckdns.org/ en die werkt echt top.
DNS en dynamisch DNS is gratis bij Cloudflare.
Moet je ff goed kijken bij het aanmaken van een account en bij het overzetten van je domein.
De betaalde opties staan in koeienletters aangegeven, de gratis opties zijn niet duidelijk te zien.
Maar ze zijn er zeer zeker wel, en werken goed in mijn ervaring. :)
Ik heb nu een paar jaar glasvezel bij kpn en mijn ip-adres is al die jaren hetzelfde. Ik draai een redelijke hoeveelheid diensten thuis en die werken daardoor perfect. Kpn is desondanks nog steeds wat aan de dure kant inderdaad.
In mijn geval is kpn goedkoper, Delta welke nog steeds niet geleverd heeft en mij een afkoopsom wil laten betalen na 7 maanden nog steeds geen internet leveren.
Die rekenen per maand voor 1000/1000 52.50 euro
Daar komt bij " netwerk onderhoud " per maand 16.75

Dus hier is KPN de goedkoopste aanbieder met dezelfde snelheid op het moment.

het netwerk onderhoud is af te kopen, a 1700 inc btw?
Wtf. is dat zakelijk of privé?

Toch van de gekke dat je een dienst levert en daar nog “onderhoudskosten” bovenop rekent. Dat hoort een all-in prijs te zijn.

Beetje alsof je een treinabbonement neemt en ze je nog apart “railsonderhoud” in rekening gaan brengen.
Nee hoor, dit is een trucje van T-Mobile die ze via ODF voortzetten. Bij T-Mobile mag je zelf vooraf even 1700 afrekenen per aansluiting en als je op een aparte splitter zit dan moet iedereen waarvoor die splitter bedoelt is mee doen of je krijgt je verbinding niet. Hier in de buurt vraagt T-Mobile zonder blikken of blozen om even tussen de 70 en 120k over te maken voordat ze de aannemer bellen en dan heb je nog geen licht op je glas. Voor losse huizen proberen ze die extra maandelijkse toeslag, want anders had je maar moeten aansluiten als de monteur in de wijk was is hun antwoord. Alleen mensen in sociale huurwoningen lijken de dans te ontspringen met deze toeslag

T-Mobile is gewoon bezig om de boeken op te leuke om bij een verkoop meer te vangen voor de investeerders of om snel alles terug te verdienen. Hier in de wijk bij het overleg voor VvEs in de wijk kwamen we al op zeker 15 miljoen die T-Mobile op die manier probeert te verkrijgen zonder een dag een dienst te verlenen. Dat is een zeer mooi business model voor investeerders, maar we wachten hier wel op KPN.
Nee hoor, dit is een trucje van T-Mobile die ze via ODF voortzetten. Bij T-Mobile mag je zelf vooraf even 1700 afrekenen per aansluiting en als je op een aparte splitter zit dan moet iedereen waarvoor die splitter bedoelt is mee doen of je krijgt je verbinding niet. Hier in de buurt vraagt T-Mobile zonder blikken of blozen om even tussen de 70 en 120k over te maken voordat ze de aannemer bellen en dan heb je nog geen licht op je glas. Voor losse huizen proberen ze die extra maandelijkse toeslag, want anders had je maar moeten aansluiten als de monteur in de wijk was is hun antwoord. Alleen mensen in sociale huurwoningen lijken de dans te ontspringen met deze toeslag

T-Mobile is gewoon bezig om de boeken op te leuke om bij een verkoop meer te vangen voor de investeerders of om snel alles terug te verdienen. Hier in de wijk bij het overleg voor VvEs in de wijk kwamen we al op zeker 15 miljoen die T-Mobile op die manier probeert te verkrijgen zonder een dag een dienst te verlenen. Dat is een zeer mooi business model voor investeerders, maar we wachten hier wel op KPN.
T-Mobile is al lang verkocht, dus dat klinkt mij raar in de oren.

https://newsroom.t-mobile...n-apax-funds-is-afgerond/

Ze mogen voorlopig de naam T-Mobile nog voeren, maar Deutsche Telecom is geen eigenaar meer. De windowdressing is eerder al gedaan door nieuwe klanten met hoge kortingen te lokken voor unlimited en thuis abonnementen. Unlimited verkochten ze voor 25,- per maand, waarbij tegenwoordig ruim 50,- euro op je factuur staat met een maandelijkse korting van 25,- euro. Om ons alvast te laten wennen aan waar het straks naartoe gaat als de overname en fusie voorwaarden van T-Mobile en Tele2 en de aankoop door dezecnieuwe investeerder zijn afgerond.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 juli 2024 10:09]

Zakelijk en Prive, achteraf vond ik inderdaad dat ze dit als onderhoudskosten verkopen maar eigenlijk zoals hieronder geschreven is de kosten zijn voor aanleg netwerk.

Bij mij kwam Delta met een enquête dat was in 2019, het netwerk zou volledig werkend zijn in het 2e kwartaal 2022.
Kastjes kabels alles meerdere malen doorgemeten en KPN heeft toen zijn netwerk iets later in de grond gedrukt wat al sinds juni vorig jaar werkend is.

Delta geeft gewoon het standaard riedeltje vanwege omstandigheden, weer , etc etc kan het langer duren als maar er staat blijkbaar geen maximum voor.

Ondertussen vandaag via rechtsbijstand verlossing gekregen en opzeggen, hun nemen de kosten voor rekening maar Delta kan van mij aardig de ... krijgen natuurlijk.
De helpdesk is alles behalve behulpzaam, en een reactie krijgen via telefoon dan denk je einde gesprek dat je met een achterlijke gesproken hebt.
De "binnen 5 werkdagen kan u antwoord verwachten" word bij mij bijna nooit gehaald.

Nee Delta weet het leuk te spelen maar gelukkig ben ik van die ongein af.
Je bedoeld wellicht de vastrechtvergoeding? Wanneer je meedoed aan een glasvezelproject van Glasvezel Buitenaf (Delta Fiber) dan betaal je mee voor het aanleggen van het netwerk wanneer het project door gaat (animo check). Dat is ongeveer 10-15 euro per maand, voor een aantal jaar. Of eenmalig een groot bedrag betalen, wat uiteindelijk goedkoper is. De afgelopen paar jaar is Delta Fiber flink groter geworden, dus ik weet niet of deze constructie nog gebruikt wordt tegenwoordig.
Nee, tegenwoordig vragen ze geen vastrechtvergoeding meer
Mocht de hostname van KPN daadwerkelijk kloppen, lijkt het er tegenwoordig wel op dat je een vast IP krijgt.
Heb namelijk op mijn KPN verbinding thuis (was helaas de goedkoopste optie voor glasvezel thuis)
de fixed in de hostnaam duidt op een fixed aansluiting (vast adres) en geen mobile aansluiting. dus niet op fixed ip, dan had er waarschijnlijk static gestaan :)
Ik heb glasvezel van kpn al 1,5 jaar en mijn IP adres is nog steeds hetzelfde. Ook wanneer ik mijn modem uit en aanzet. Na een netwerk storing heb ik nog steeds hetzelfde IP adres.
Ik heb volgens mij inmiddels al 10 jaar hetzelfde ip adres bij KPN.
dat is de 'introductie' prijs; je weet hoe het bij kpn werkt "goedkoop" veel klantjes harken, en daarna periodiek de prijs omhoog gooien. dit hanteerd kpn al in de tijd van de ptt :+
Ik vind KPN ook veel te duur, maar eerlijk is eerlijk ze hebben juist de prijzen met € 5 verlaagd. (maar voor hoelang?)
Blijkbaar niet voor bestaande klanten. Ik moet zo te zien dus weer moeilijk gaan doen met de klantenservice om die prijs verlaging te krijgen...
Daar is T-Mobile ook een ster in :+ Service omlaag, prijs omhoog!
Kunnen ze niks aan doen, moet van de aandeelhouders: de winst moet nu eenmaal blijven stijgen.
En jij denkt dat alleen KPN dat doet?
11,50 per maand duurder is toch echt een flink verschil. Zoals @Turralyon hieronder al aangeeft is het een verschil van cirka 25%. Het vaste IP-adres is handig voor de verschillende webservers en andere diensten die ik draai. Een groot voordeel dus :D
Ik heb het gebrek aan statische IP-adressen maar "gemitigeerd" met een TTL van 600 ;)
Waarom zou dat helpen?
Dan hoef je maar maximaal 10 minuten in plaats van maximaal 24h te wachten (default TTL) voor je services weer benaderbaar zijn, nadat je zelf je DNS-records hebt gewijzigd :D
Volgens mij werkt dat niet zo. Al krijg je een TTL van een dag mee dan zal je router/computer al veel eerder een verzoek doen om deze te verlengen. En als er een storing is en je krijgt geen ip-adres gaat hij echt niet een dag staan wachten om een nieuw request te doen.
Nee. Een router/computer doet niet tussentijds een "verlengingsverzoek". Zo werkt DNS niet.

Een DNS server (in een router of computer) onthoud de DNS response voor de duur van de TTL waarde. Daarna vervalt de entry uit de cache. Komt er daarna een nieuwe vraag voor dat DNS-record dan gaat de DNS server die opnieuw opvragen en pas dan komt er het eventuele nieuwe IP-adres uit rollen.

Er wordt dus niet tussentijds een 'update' gevraagd. Er valt ook niets te 'verlengen'. Het is geen lease zoals met bv. DHCP.
Jij doelt op de TTL van je reverse DNS record. Dat maakte ik niet uit je post op.
Het werkt precies zoals @Tozz schrijft: je krijgt namelijk 'gewoon' een IP-adres maar eentje waar geen dienst meer achter zit -- in ieder geval niet mijn dienst, wanneer Ziggo besluit mij een nieuw IP-adres te geven.
Je zou ook je DNS cache kunnen flushen :)
Natuurlijk niet. Het gaat om (externe) bereikbaarheid van zooi die ik op mijn Ziggo IP heb draaien.
En tot zover de theorie. Ik weet uit mijn webbeheer verleden dat Windows zich vaak niets van TTL's aantrekt (en soms de DNS servers van providers die ertussen zitten) en het dan veel langer dan die 5 of 10 minuten duurt die je zelf instelt.

Maargoed, als het voor je eigen toegang is dan is het niet zo'n issue, dan kun je de DNS flushen. En anders misschien tijd om iets zakelijks af te sluiten met een vast ip-adres als je er echt last van zou hebben.
Theorie? Dit is voor mij dagelijkse kost -in de praktijk- en met normaal functionerende en fatsoenlijk geconfigureerde infrastructuur werkt 't op precies die manier. Ook de AD-servers die ik beheer functioneren op die manier (lees: normaal).

Ik begrijp ook niets van het zoveelste advies om mijn (local) DNS te flushen. En al helemaal niet om iets zakelijks af te sluiten. Begrijpen jullie wel waar dit over gaat? Een thuisservertje die voor anderen van buitenaf bereikbaar moet zijn, zonder getekende SLA.
Niet alleen daarvoor. Ook voor thuiswerken waarbij je inlogt op systemen die een IP whitelist hanteren ;)

Maar in alle eerlijkheid, sinds ik op KPN glas ben aangesloten (begin 2019) heb ik al hetzelfde IP adres dus "geen vast IP" is niet een heel erg groot issue wat dat betreft. Je hebt hooguit kans dat na een heel grote netwerk change een ander IP krijgt maar daar heb je dan waarschijnlijk wel van te voren een bericht over ontvangen dat dat kan gebeuren.
Glaspoort is toch open? Je kunt verschillende providers kiezen.
En gigabit verbinding is voor de meeste mensen volstrekt overkill.
Open wel ja, alleen allemaal gemiddeld een tientje duurder.
Dit drukt dus alles behalve de prijs.
KPN is een monopolist in dit gebied. Zodra de kabel door KPN hier ligt betaal je ruim 15 euro per maand meer bij een 3e partij aan (extra kosten)

Ze hebben dit goed geleerd van UPC/Ziggo van de kabel monopoly vroeger. Het liefst wil je echt niet door KPN aangesloten worden.

Tevens kan men slechts kiezen tussen 50mbit en 200mbit bij 3e partijen. De 1 Gbit optie mag alleen bij KPN direct.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 10:09]

Tsja, maar daaronder is ook al te duur en voor € 2,50 / maand dan maar maximaal is wel fijn. Zeker voor die keren dat je ff 10Gb weg moet duwen naar YT of een server.
Het is 57 euro here voor 1gb glasvezel van kpn.
Elke andere aanbieder ( zoals t-mobile ) enz is duurder.
Zoals freedome internet die vraagt 70 euro
Prijs van 57,50 is inmiddels verlaagd naar 52,50.
Wanneer is dat verlaagd dan? Ik betaal namelijk ook 57,50€ voor 1GB kpn glas.
Even klantenservice bellen en je wordt omgezet naar de nieuwe prijzen. Zit je er wel weer een jaar aan vast.
Klopt, als je al klant bent en je contractperiode is afgelopen (zoals bij mij het geval was) kun je opnieuw een jaarcontract afsluiten met de kortingsactie erbij. Ik betaal vanaf morgen die €52,50 per maand voor 1Gbit/s en heb nog een paar maanden actiekorting erbij gekregen.
vaste klanten zijn altijd de dupe, daarom wissel ik regelmatig en dat gaat vrij soepel.
niet voor bestaande klanten
Dat hangt van het glasvezel netwerk af waar je op bent aangesloten. Via ODF en Primevest is T-Mobile (en Freedom) goedkoper dan over het KPN netwerk.
T-mobile is veel goedkoper op plekken waar ze eigen apparatuur in de wijkcentrales hebben staan; 45 euro (zonder kortingen) voor gigabit symmetrisch.
En het ip is officieel misschien niet vast maar in alle tijd dat ik bij KPN zit +-(5jaar) is mijn ip 1x veranderd, en dat is toen ik ben verhuisd. Valt me wel op dat er op tweakers insane veel van dit soort reclame achtige dingen langs komen. Of dingen die gesponsord voelen ook al zijn ze het niet. Aan de andere kant, dat KPN ook echt mensen aansluit op glas is nieuws, normaal is dat niet vooruit te branden.

Alles gezegd hebbende, als ik tweak zou kunnen afnemen zou ik zo switchen.
Tweak levert meestal ook wel op KPN glas hoor. Is alleen wel een stuk duurder.
25% vind ik best wel een verschil
Het verschil is eens in de 10 jaar een gloednieuwe game pc. Dat vind ik een groot verschil.
Is het wel dynamisch? Ze zeggen dat misschien wel maar ze hebben in het overzicht ergens die adressen staan. Dat doe je niet echt als het echt verandert.
Heb nu KPN sinds Oktober en er is nog niks verandert terwijl dat met Ziggo wel regelmatig gebeurt. Vooral om dat ik nog wel eens speeltjes opgestuurd krijg. (Routers/modems) Bij Ziggo heb je meteen een ander IP als je MAC verandert en bij KPN is dat nog steeds niet gebeurt.

Zelfs dan zou het geen ramp zijn. Even het script draaien en alle DNS entries zijn weer geupdate.
Bij KPN heb je gewoon een "vast" ip. Bij een IP-wijziging krijg je gewoon een mailtje dat het IP-adres wijzigt, weken van te voren.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 10:09]

Ik heb 3 dagen geleden bij kpn een glas verbinding afgesloten en kreeg zojuist een email met daarin wat mijn ip adres zou worden.
Een IP dat niet lijkt te veranderen is nog geen "vast IP".
Als je IP nummer alleen "toevallig" steeds hetzelfde blijft kan je er niet alles mee dat je met een gegarandeerd vast IP nummer kan.
Voor sommige services kan dat van belang zijn, zoals wanneer je een eigen mail server wil draaien.
Blijf het mooi vinden dat men 41 euro goedkoper vind terwijl T-mobile een goeie slag heeft gemaakt om 1Giga aan te leggen voor 25 euro p.m. profiteer daar al sinds 2021 van.
Ik heb een KPN glasvezel en betaal voor 1 Gbit T-Mobile EUR 40.00 / maand. Dat is wel inclusief de 5 euro korting omdat ik ook een Tele2-mobiel abonnement heb.

Maar om te stellen dat KPN meteen veel duurder is, nee. Er zit wel verschil tussen of je via KPN wholesale gaat of als T-Mobile zelf iets in de wijkkast heeft qua netwerk-apparatuur. Ik maak enkel gebruik van de fysieke kabel van KPN, de rest is allemaal T-Mobile
Dat valt inderdaad mee, maar dan zit je (in mijn geval) alsnog zonder een vast IP-adres en je kunt minder snel wisselen qua mobiele/vaste provider omdat je korting anders verloopt. Zelf wordt mijn mobiele abonnement betaald door mijn werkgever.

Als je prima zit bij je huidige providers dan is het natuurlijk prima, de €40 p.m. die je betaald is in mijn ogen niet veel en ik denk dat een hoop mensen (o.a. Ziggo klanten) jaloers zijn op je maandelijkse kosten!
Tuurlijk is jouw abonnement beter, maarom nou "enorm blij" te zijn voor EUR 5 / maand gaat me wat te ver :)

Vast IP is uiteraard fijn, maar ik heb al jaren een de-facto vast IP. Mijn Ziggo-lijn voorheen had bijna 10 jaar hetzelfde IP-adres en deze T-mobile ook al een jaar. Met een dyndns-client is het ook niet onoverkomelijk om een dynamisch IP te hebben..
Ik weet dat ze geen vast IP garanderen maar het feit is wel dat ik al jaren hetzelfde IP adres heb bij KPN. Het is dus niet zo dat dit regelmatig veranderd, garantie is er helaas niet.
Voor Tmobile is dit geen winstgevende business. Ze doen dit vooral omdat ze een compleet pakket willen bieden, maar als je ziet wat de wholesaleprijzen zijn dan hebben de aandeelhouders diepe zakken nodig om dit vol te houden.
Zodra je naar T-Mobile met Wholesale-KPN gaat, gaat je abonnements-prijs omhoog. Afhankelijk van je postcode betaal je een ander maandbedrag bij T-mobile voor internet (!)
T-Mobile is belachelijk, waren 2 jaar geleden de goedkoopste hier, inmiddels betaal ik dik 70 euro voor 10MB wat ik toch niet haal. Gelijk opgezegd die gekken.

[Reactie gewijzigd door BroWohsEdis op 23 juli 2024 10:09]

10MB? Wat is er met 10MegaByte?
Ik zit ook bij T-mobile. Als je unlimited mobiel bij hun neemt en je accounts aan elkaar koppelt, krijg je 1000/1000mbit thuis voor €25.

Unlimited mobiel kost zelf ook €25 dus ik ben in totaal €50p.m. kwijt voor snel ongelimiteerd internet, mobiel en thuis.

Zeker even naar kijken! ;)
Die aanbieding is er al ruim een jaar niet meer. Als je die nog hebt, niet aanpassen.
Als je nu naar T-Mobile gaat geldt die aanbieding nog steeds. 1Gb/s voor 30 euro per maand in plaats van 45 als je niet combineert, en 25 per maand als je wel combineert.
Dit is echter wel voor de eerste 6 maanden, daarna wordt het 40 met combineren en 45 zonder.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 10:09]

Dat is een andere aanbieding dan die wordt genoemd. Dat is de oude 25/25euro aanbieding (voor 1Gbit glasvezel en unlimited mobiel) die ik ook nog heb. Zolang ik mijn abonnement niet aanpas heb ik voor 25euro (met inflatiecorrectie) 1Gbit. Niet voor 8 maanden maar voor zolang ik mijn abonnement niet verleng of aanpas.
Bedankt voor de correctie, heb even gekeken en je hebt volkomen gelijk.

Jammer dat het duurder is geworden :(
onzin vorig jaar november afgesloten voor een jaar 37,50 Euro incl. telefoon en tv tunner en 1 GB interternet
Hoezo onzin, is dit nieuwbericht dan ook onzin?
nieuws: T-Mobile verhoogt prijs 1Gbit/s-glasvezel en levert dat via KPN voor ...

Jij hebt blijkbaar een korting voor 1 jaar zoals je zelf zegt, daarna vervalt je actie/aanbieding. Ik heb een doorlopende prijs van 25euro voor 1Gbit per maand (totdat ik een wijzigingen doorvoer).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 10:09]

Mijn onzin op merking was als reactie op iemand die zei dat er helemaal geen aanbiedingen meer voorbij komen (onder de volgens mij was het 70 euro). Ik switch al jaren zonder veel problemen. En altijd 1GB met TV voor onder de 50 euro en nu dus 37,50 voor idd een jaar.

[Reactie gewijzigd door pkleingu2 op 23 juli 2024 10:09]

Dan moet je op de juiste persoon reageren en niet willekeurig op "Reageer" klikken.
Helaas net weer een nieuw Tele2 contract aangegaan, zal er de volgende keer naar kijken, want qua prijs zit ik dan ongeveer op hetzelfde, maar met "gratis" upgrade van 400 --> 1000 ;)
Klopt wellicht, maar je krijgt/kreeg 50% korting voor het eerste jaar bij KPN, daarna kun je natuurlijk switchen naar T-mobile voor nog eens 50% korting en begin je het jaar daarna weer bij KPN. Daarnaast heb je ook extra korting op mobiele abonnementen komt ongeveer op hetzelfde kosten niveau.

Wel extra gedoe

[Reactie gewijzigd door ELD op 23 juli 2024 10:09]

Of je belt afdeling opzeggingen en je krijgt elk jaar weer een fijne korting 😎

Dat doe ik al zo lang en het werkt altijd. Vroeger waren de kortingen zelfs absurd hoog. Maar nog steeds de moeite waard.

Ik ben net weer uit de korting voor mijn 1 GB abo maar heb elke jaar rond de 200€ korting. Toch leuk als je dat uitsmeert over een jaar.
Maar goed dat tweak alles zo snel uitrolt en kan leveren tegen die prijs he?
Ik ben echt enorm blij dat KPN en co. niet is langsgeweest. De kabel is geplaatst door E-fiber en betaal nu €41 p.m. als klant bij Tweak voor 1 gbit en een vast IP-adres. Bij andere providers ben je zover ik heb kunnen zien een stuk duurder uit..
Wat is nu je punt? Zoals ik eigenlijk al jaren zeg hier op Tweakers, de één zijn of haar ervaring is niet die van de ander. Overal kom je negatieve berichten tegen maar er zijn per provider ook genoeg klanten die positief zijn. Dat zelfde geldt ook voor de prijs, de één betaalt € 35,00 voor 1Gbit + TV, de ander betaalt € 43,75 voor 1Gbit Internet-Only, weer een ander betaalt € 30,00 per maand voor 1Gbit-Only en jij € 41,00 per maand voor 1Gbit Internet-Only.

Het is en blijft leuk dat 7 op de 10 reacties altijd weer gaan over de prijzen (lijkt tegenwoordig vaste prik, net als de bekende kroegenpraat vroeger (wie de grootste l** had).

Maar even kijkende naar het artikel ontbreekt het eraan hoe KPN aan zoveel klanten is gekomen, men lijkt even te vergeten dat in een groot deel van Nederland de koperlijn eruit gegooid wordt en klanten al sinds vorig jaar de mogelijkheid wordt geboden om over te stappen op glasvezel. Dat alleen al zorgt voor een aanzienlijke hoeveelheid overstappers (van DSL naar glasvezel) dus ergens is het te verklaren.
Bij ons in Zeist zou E-fiber gaan aanleggen, toen kwam KPN om de hoek. Helaas. Heb nu jaren later wel glas via KPN (werkt wel echt super) maar helaas wel een stuk duurder dan via E-fiber.
Bij ons is de glasvezel aansluiting (FttH) door KPN geplaatst, maar we hebben via T-Mobile een goede pakket af kunnen nemen. Voor €50,- per maand 400 Mbit synchroon + TV box. Voor €5,- meer kunnen we altijd overgaan naar 1 Gbit, maar die noodzaak ligt er op het moment er niet.
Vergeleken met Ziggo (Coax), zijn wij nu €20,- per maand goedkoper uit én kunnen we altijd eigen apparatuur aansluiten.

Je moet waarschijnlijk net het geluk hebben dat Tweak, Delta of een andere glasvezel ISP zelf de kabel heeft gelegd, als je het goedkoper wilt hebben.
KPN heeft de glasvezellijn open gezet voor andere providers, wat dan weer ten goede komt voor de consument. Want dan kunnen de providers concurreren met elkaar en dus ook de prijzen iets lager houden.

Glasvezel is de toekomst en als er voor goede kabels gekozen wordt, kan je straks waarschijnlijk zelfs 10 Gbit voor thuis krijgen.

Offtopic:
Je kan maar 2 x in een glasvezelkabel kijken, 1 x met je linkeroog en 1 x met je rechteroog :P
Officieel heb je bij kpn geen vast ip adres maar sinds aansluiting een jaar of 3 geleden heb ik nog steeds zelfde ip adres, ook na diverse router wissels.
Ik ben eind November klant geworden bij KPN Glasvezel en deze is in December opgeleverd, direct al na bestelling gaven ze in een e-mail een IPv4 adres en IPv6 /48 subnet door.

Als ik nu kijk in mijn KPN dan zie ik ook aan de linkerzijde onder Persoons- en betaalgegevens IP-adres waar inderdaad die IPv4 en IPv6 details worden weergegeven. Tegenwoordig krijg je inderdaad static IP's toegewezen (aldus KS, BO en Tech).
Wat ben ik toch blij dat ik kpn vezel heb laten leggen en daar nu voor 26 euro pm voor symmetrisch gigabit betaal via tmobile.

Zo erg is het allemaal niet om via kpn vezel te laten leggen.
Tja, maar goedkoop is ook niet zaligmakend. Ik wilde naar Tweak over eFiber, maar ben nog voor de aanleg afgehaakt omdat ik verkeerde orderbevestigingen kreeg (internet besteld, bevestiging voor het duurste all-in pakket) men niet wilde antwoorden op mails omdat ik van een ander mailadres mailde en toen was ik er al klaar mee. Bij de één gaat het goed, bij de ander niet. En dat is bij KPN en anderen ook zo. Ik betaal nu ook wat meer dan de goedkoopste, maar je wordt tenminste normaal te woord gestaan als er wat is. Dat is mij ook wat waard.
Toen ik KPN Glas heb aangevraagd kreeg ik een e-mail en brief met mijn IP-adres (IPv4 en IPv6). Ze communiceren het IP-adres dus actief naar de afnemer toe. Dat doet in ieder geval vermoeden dat het IP-adres statisch is.
Tweak is ook niet zaligmakend, als het werkt dan heb je geluk, anders heb je te maken met support die je in Kafkaiaanse proporties tot waanzin drijft, kijk anders even voor reviews van Tweak bij Trustpilot en waan jezelf in de gelukkigheid dat je fibertje werkt terwijl je de reviews leest.
Wat zijn de voordelen van een vaste ip?
Ik vraag me oprecht af hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. KPN laat glasvezel leggen door hun dochterbedrijf Glaspoort en dat gaat zó vaak fout, dat is echt niet grappig meer. In mijn woonwijk zijn ze grofweg een vijfde van de huizen vergeten glasvezel voor aan te leggen. En dan bedoel ik niet aaneengesloten blokken, nee, willekeurige huizen. Als je dan de recensies van het bedrijf er op naslaat zie je dat dit haast traditie is.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 23 juli 2024 10:09]

Dat zijn van mensen die glasvezel geweigerd hebben om vage redenen, KPN ofwel hun externe partijen leggen altijd compleet gebied aan.

Is mij ook nooit duidelijk waarom mensen dat doen, laat het aanleggen en neem de dienst dan niet af.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 10:09]

In dit geval dus niet, de kabel mist in z'n geheel.
De hele straat heeft geweigerd? dan laten ze de kabel liggen aan het begin van de straat, en in uitzonderlijke gevallen is voor die straat geen vergunning verleend om redenen waardoor het niet mag.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 10:09]

Nee, ook niet.

Ik ga ook niet de rest van de middag aannames beamen of tegenspreken. Glaspoort heeft kabels getrokken door de straat en hierbij meerdere huizen gemist. Niemand heeft geweigerd, ik zelf ook niet.

In de andere straten is dit ook het geval.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 23 juli 2024 10:09]

En de optie om het te vragen wat de reden hier achter is ipv op Tweakers aan te gaan ergeren is niet mogelijk?
Je vraagt er zelf om dat mensen erop gaan reageren hier.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 10:09]

Ook weer een aanname: ik weet wat de reden is, ze zijn het namelijk "vergeten".

En ik post het omdat ik de cijfers dus in twijfel trek. Als je in een doorsnee wijk met rijtjeshuizen klaarblijkelijk een op de vijf huizen kan 'vergeten', en deze mensen met geen mogelijkheid dat gecorrigeerd krijgen, dan vraag ik me af of deze mensen dan ook tellen als aansluiting.
Je lijkt echt te raaskallen. Men 'vergeet' niet eventjes wat aan te leggen... Zeker niet in de verhouding die jij hier beschrijft.
Aangezien hij zelf zegt ook niet geweigerd te hebben zal hij er zelf wel een van zijn. Aanleggen gaat doorgaans zeker niet van een leien dakje. Heb een collega die wel glasvezel in zijn tuin heeft liggen ondanks dat hij geweigerd, toch een briefje gehad dat hij niet thuis was voor de bezichtiging, geen telefoonnummer er op, en puntje bij paaltje ook nog een kabel in zijn tuin op de verkeerde plek. Dit was dan niet van KPN maar zullen wel dezelfde soort bedrijfjes zijn waar dit aan uit besteed word.
Een bouwplaats is tegenwoordig een scène uit de toren van Babel.
Als Nederlandse kinderen geen bouwvakker willen worden dan moeten arbeidsmigranten ingevlogen worden.
Ook letten we hier erg op de centjes dus de goedkoopste onderaannemer krijgt de opdracht.
Eind vorig jaar werd hier in de wijk glasvezel gelegd (ODF).

Vriendelijke kerels, maar zat geen woord Nederlands of Engels tussen, zelfs de opzichter niet.

Heb 1x-tje een bovenbaas gezien die Nederlands sprak. Wat hoorde ik hem zeggen “Ziet er goed uit, ik ga nu terug naar kantoor”

(En maar zeiken hier in Nederland over buitenlanders, terwijl ons halve land intussen op hun ruggen wordt gebouwd.)

Overigens was er vandaag dan een jongeman met Twentse tongval, die bezig was om de lokaties van de sprietjes in te meten. Die kon nog aardig vertellen over het hele proces. Wel fijn dat we konden communiceren, want mijn spriet was anders gemist (overgroeid door planten)
Jouw bubbel vertegenwoordigd niet de rest van Nederland, beetje vreemd om de cijfers in twijvel te nemen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 10:09]

Het topic in dit draadje is hoe betrouwbaar die getallen zijn en er onderbouwde redenen zijn om te twijfelen. Wat jij lijkt te doen is die onderbouwde redenen zomaar in twijfel trekken met aannames om dan te klagen dat een ander twijfels heeft.

Het punt is dat KPN hier geen onderbouwing geeft waar hun bewering uit blijkt. Aansluiten lijkt voor KPN nogal een ruim begrip wat ze wel als marketing gebruiken om te laten zien hoe goed ze bezig zouden zijn. Daar mag wel wat meer duidelijkheid over verwacht worden. Het kan prima verklaarbaar zijn, maar duidelijk niet door zomaar aannames te doen.
Mogelijk toch niet helemaal duidelijk voor jullie.
Aansluitingen bij KPN zijn alle aansluitingen waarbij de eigenaar een glasvezel dienst KAN afnemen.

Daar wordt niet over gelogen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 juli 2024 10:09]

Kpn is niet duidelijk hoe ze op dat aantal komen om het mee te rekenen. Dat is het te ruime. Kan afnemen heeft dus de ruime betekenis dat er een afmontage is of zelfs dat er een glasvezel zou moeten zijn maar niet perse is. Waaruit blijkt nu uit al je antwoorden hoe waar deze cijfers zijn? Wat is de foutmarge, waar blijkt die marge uit. Het blijkt niet uit iets beweren over wat het zou moeten zijn of hoe het meetellen goed kan gaan.
Dat komt omdat je geen antwoord geeft op de vraag of die mensen geweigerd hebben.
ou, mijn moeder heeft het wel afgewezen. Per ongeluk. Delta kwam met een abonnement, ineens. Even duur als Ziggo. Ze heeft dus alles geannuleerd. Later bleek dus dat Delta ook zonder abonnement aanlegt. Voor oudere mensen zijn ze dus vrij asociaal en niet transparant geweest.
Dat zijn van mensen die glasvezel geweigerd hebben om vage redenen, KPN ofwel hun externe partijen leggen altijd compleet gebied aan.

Is mij ook nooit duidelijk waarom mensen dat doen, laat het aanleggen en neem de dienst dan niet af.
Volgens mij is die keus er niet echt meer, mensen die nu weigeren krijgen op termijn te maken met het feit dat "zodra de aanleg volledig gerealiseerd is", de DSL meuk wordt uitgeschakeld en juist de weigeraars op den duur van een koude kermis thuiskomen en zich plots beseffen dat ze een wel hele grote fout hebben begaan. Wat je (ongeacht de infra) namelijk wel zo nu en dan ziet is dat juist wanneer die weigeraars wel over willen stappen naar glasvezel, er van alles misgaat.
Zover ik het begrijp is het zo dat Delta in principe bij iedereen gewoon de aansluiting gratis legt. Je bent niet verplicht een abonnement te nemen. Als je dat wel doet tijdens de aanleg, dan is dat dat relatief goedkoop/ betaal je verder niets en krijg je ook nog eens een paar maanden korting op je abonnement. Waar ik woon wordt nu ook door Delta glasvezel aangelegd en ik laat in elk geval de aansluiting maken. Daarna zie ik wel. Heb nu Ziggo en er is weinig prijsverschil. Snelheid kan ik moeilijk inschatten. Glasvezel is up en down dezelfde snelheid en mogelijk ook wat minder latency: maar merk je dat? Als er iemand ervaringen heeft Ziggo vs Delta hoor ik het graag.
zal even knippen en plakken uit mijn email want dit is niet juist, ik ben blij dat ik van ze af ben:

Wij zullen u uitleggen wat het verschil is met uw aansluiting en die van uw buren.

Uw aansluiting wordt volledig tot in uw huis aangesloten.

Die van uw buren alleen tot de hoofd meterkast als zij na dit schouw proces de aansluiting afgemonteerd willen hebben in uw woning moeten zij €650,- euro betalen.

U krijgt nu de gehele aansluiting gratis tot in uw woning aangelegd.


Vreemde is dat bij mij en mijn buurman alles binnen al ligt en zover aangesloten en doorgemeten is, de buurman had geen contract en ik wel, voelde me best in de maling genomen want er stond dat je aansluitkosten moest betalen als je later een contract zou afsluiten ? en vergeet de onderhoudskosten maandelijks van Delta niet a 16.75 € dacht ik dat komt van delta-netwerk af.
In mijn woonwijk zijn ze grofweg een vijfde van de huizen vergeten glasvezel voor aan te leggen. En dan bedoel ik niet aaneengesloten blokken, nee, willekeurige huizen. Als je dan de recensies van het bedrijf er op naslaat zie je dat dit haast traditie is.
Is dat niet een vijfde die glasvezel weigert, waardoor het sprietje voor specifieke woningen in de straat wordt afgewerkt totdat die ooit wel gewenst is?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 10:09]

Dat sprietje is er überhaupt niet, de missende kabels zijn in z'n geheel niet gelegd. Als Glaspoort/KPN dit wil corrigeren dan moet de straat weer van voor naar achter open.
Als Glaspoort/KPN dit wil corrigeren dan moet de straat weer van voor naar achter open.
Nôh, dat is waarschijnlijk niet nodig. Er liggen ongetwijfeld mogelijkheden in de buurt van de erfgrens.
Met GPON kunnen ze meerdere adressen op dezelfde glasvezel zetten en gebieden met iedereen een eigen kabeltje liggen meestal meervoudige toekomstbestendige mantelbuizen (voorbeeldje, er zijn er veel meer...)
Nu heb ik niet veel verstand van infrastructuur, maar in de tijd dat de straat open lag (werkzaamheden gebeurden gecombineerd met nieuwe bestrating) waren de kabels vanaf een centraal punt in bundels richting de huizen gelegd. Dus per huis een sliert glasvezel, de bundel werd dunner naarmate je verder de straat in liep. Inmiddels zijn ze doorgetrokken in de huizen die niet vergeten zijn, dus ik weet niet of dit dan nog een optie is. Ik weet eigenlijk ook niet of dit van invloed is op de doorvoer, dat zou namelijk zonde zijn. Ik wilde juist glasvezel hebben om van dat bokketrage (en dure) Ziggo af te komen, maar dat lijkt niet te gaan gebeuren.
Ik weet eigenlijk ook niet of dit van invloed is op de doorvoer, dat zou namelijk zonde zijn.
GPON en opvolger XGS-PON (zelfde bekabeling) schalen tot nu toe door tot 10 Gbit/sec symmetrisch. Toekomstige techniek zal dat wel verder verhogen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 10:09]

Yep, don't worry @nst6ldr
nieuws: KPN en Nokia testen 20Gbit/s op glasvezelnetwerk in Rotterdam
KPN heeft een test uitgevoerd op zijn glasvezelnetwerk in Rotterdam waarbij een snelheid van 20Gbit/s gehaald is. De telecomoperator werkte daarvoor samen met Nokia dat zijn 25G PON-technologie in kon zetten. KPN hoopt de technologie 'in de nabije toekomst' te kunnen uitrollen.
Ik vraag me oprecht af hoe betrouwbaar deze cijfers zijn. KPN laat glasvezel leggen door hun dochter bedrijf Glaspoort en dat gaat zó vaak fout, dat is echt niet grappig meer.
Je info klopt niet helemaal, dat doet kpn DEELS door Glaspoort
Klopt, het lijkt nogal afhankelijk te zijn van het bedrijf dat het zaakje aanlegt. In mijn Drentse plattelandsdorp zijn de kabels gelegd en huisaansluitingen gemaakt door Digitale Stad. Het duurde na de aankondiging dat er glasvezel zou komen nog een maand of negen voor we daadwerkelijk een aansluiting hadden, maar we werden door Digitale Stad netjes op de hoogte gehouden van de voortgang.

Een paar gemeentes verderop waren er twee bedrijven bezig die apart kabels aanlegden voor verschillende aanbieders en dat werd zo'n zooitje (twee keer de straat open en dat soort fratsen) dat de aanleg volledig is gestopt en de mensen daar nog steeds geen glasvezel hebben.
Helaas ben ik ook z'n willekeurig huis. Vorig jaar belde iemand bij mij aan (juni) die zei "kabel te kort". Ze zouden terug komen, ooit. Ik krijg geen contact met KPN, KPN network, met de lokale partij en de partij die hun weer inhuren. Inmiddels een half jaar geleden. Als ik op KPN mijn address invulde kreeg ik "yeey je krijgt glas in mei 2023", inmiddels is dat ook verdwenen.

Jammer dat niemand erkend dat hier in de straat glas ligt, mijn buren glas hebben, en ik niet aangesloten ben. Kastje, muur, heb uren en uren gebeld, kom er niet uit helaas.
Niet gek gezien de agressieve kortingsacties van KPN afgelopen jaar. Voor € 35 per maand Internet (1 Gbit/s) + TV was gewoon erg verleidelijk voor veel mensen.
Niet alleen agressief, vooral tijdelijk. Als genoeg mensen zijn overgestapt gaat de prijs flink omhoog. Daar kun je op wachten. Zeker als ze ook de concurrentie gaan uitkopen. Zelfde geintje heeft Ziggo ook gedaan toen ze veel mensen van ADSL/VDSL hebben weggesnoept en UPC en Multikabel hebben uitgekocht.

Desalniettemin hoe meer FTTH hoe beter. Zijn nog genoeg plekken in Nederland waar je enkel de keuze hebt tussen het veel te dure Ziggo of een (hele) trage koperlijn. Dat is hopelijk dan ook verleden tijd.
Ziggo heeft alleen UPC en Multikabel niet uitgekocht. Ziggo ontstond uit de fusie van Multikabel, @Home en Casema. Daarna werd Ziggo gekocht door Liberty Global, moedermaatschappij van UPC.
Die er dan na een jaar achter komen dat ze de hoofdprijs moeten betalen?
Dat moeten ze niet, na een jaar kun je weer weg. Er moet niets maar als je blijft betaal je inderdaad meer.
Het is eigenlijk TV plus TV want Bij veel acties gaven ze er nog gratis een TV bij.
Ik heb hetzelfde gedaan voor een jaar, en ik loop net zo makkelijk weer weg aan het einde van het jaar.
En dat zullen vele met mij doen, met die belachelijke prijzen tenzijn ze mij deze zelfde korting aan bieden om te blijven.
En ik denk dat ze mensen die overstappen van glasvezel naar glasvezel er bij rekenen. Want dat zijn "nieuwe" glasvezel gebruikers bij KPN.

[Reactie gewijzigd door pkleingu2 op 23 juli 2024 10:09]

Zeker doen. Mijn contract met KPN loopt in juni af. Switch dan weer naar Ziggo. Ook 1 Gbit/s met TV voor € 39,75 per maand. En nog een € 90 cashback via CashbackXL.
En na een jaartje Ziggo zoek ik weer de volgende voordelige deal. Elke jaar een stoelendans.
Positief: 544.000 nieuwe aanslutingen voor glasvezel
Negatief: de glasvezel is van KPN en daarmee duur.

De 1 gbit lijn kost me gewoon 30 euro in de maand meer vergeleken met de overige kabel aanbieders. De 100mbit lijn een tientje meer vergeleken met de gbit lijn.

Niet dat ik bij freedom vertrek, daar niet van. Ik heb liever de KPN glasvezel dan helemaal geen. Het is alleen zo zonde van die honderden euro's die je extra betaald door de jaren heen.
Ik was ook een van de nieuwe KPN glasvezel klanten. Gewoon het eerste jaar genomen om die lijn in huis te krijgen. Eerste 6 maanden 50% van de prijs betaald. Nu exact een jaar later geswitcht naar T-Mobile, weer eerste 6 maanden 50% van de prijs en goedkoper per maand erna vanwege de combinatie met mobile telefoons. Ik ga kijken wat er na dit jaar beschikbaar is, maar tegen deze tarieven blijft het dus nog steeds lucratief om ieder jaar te switchen.

Ze prijzen zichzelf uit de markt door welkomst bonussen.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 23 juli 2024 10:09]

Precies, als KPN nu die 1G/1G los internet aanbieden voor € 40/maand of zeg € 440 per jaar (in een keer betalen) dan zou ik niet meer overstappen. Nu ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet. Ik hoop wel als ik straks overstap van KPN naar T-Mobile dat het goed blijft werken.
Dat laatste is een gegronde angst, ik wilde ooit ADSL van T-Mobile dat bleek een ramp te zijn omdat de aansluiting niet werkende te krijgen was door een 'bridge tap' op een punt wat door hun monteur was aangelegd :X

Ik ga er vanuit dat de verbinding nu hetzelfde blijft en enkel het 'kastje' veranderd.
Wij hebben een KPN glasaansluiting met een T-mobile abonnement. Werkt prima. Heb mijn eigen router aan de converter gehangen, dus geen gedoe met vage Chinese kastjes.
Fijn om te horen. Heb mijn MikroTik hAP ax3 achter dat nt kastje hangen. Die modem/routers van ISP hoef ik niet. Neem aan dat instelling voor Pppoe niet heel veel verschilt van KPN.
Je hoeft toch geen KPN abonnement bij je glasaansluiting te nemen?
Dat hoeft niet, maar bij aansluiting kreeg ik korting wat gunstiger uit pakte dan mijn toenmalige ziggo abbo, dus dat volde wel logisch.
Als je meer wilt betalen mag je een andere aanbieder uitzoeken...
Het lijkt duur omdat andere vaak tegen een ongezond lage prijs leveren. Wat ook vaak de enige mogelijkheid is om klanten van de marktleider af te pakken.
Tja ongezonde lage prijs is zeer relatief. Providers weten echt wel wat ze doen... en ook dat is relatief :z
De internet/glasvezel concurrentie is moordend, nieuwe klanten binnenhalen is booming
Bij KPN kun/kon je bij een nieuwe abo een gratis Philips Smart TV t.w.v. €449 erbij krijgen. Inkoop zal dat ongetwijfeld de helft zijn, maar als de klant na een jaar opstapt wordt het schier onmogelijk om winst te maken. Aandeelhouders van alle providers gokken/vertrouwen erop dat hun bedrijf geld op gaat leveren. Stilzitten betekent het risico dat je links en rechts wordt ingehaald, dus glasvezel moet... Maar de kans is groot dat voor een aantal providers hun doorgang/voortbestaan op de lange duur niet (meer) haalbaar is.
Erg lastig om te voorspellen wat op dit moment verstandig investeren is. Ziggo doet niet mee met de glasvezelrage, maar of zij de lachende derde worden is ook twijfelachtig... wie het weet is de spekkoper ;)
gigabit kost 52.50 per maand bij KPN. Link mij ffe naar iets wat dit aanbied voor 52.50-30=22.50 euro per maand _/-\o_

edit: @CH4OS ik ben op de hoogte van andere aanbieders die goedkoper zijn, maar niet 30 euro per maand goedkoper :)

[Reactie gewijzigd door jaenster op 23 juli 2024 10:09]

De lokale provider waar ik bij zit, biedt 1Gbps aan voor 40,- per maand. ;)

EDIT:
@jaenster: Een gigabit verbinding voor 30 euro in de maand is voor het moment redelijk een utopie.

EDIT2:
At second thought @Verwijderd bedoelt dat hij voor een 1Gbps verbinding een meerprijs heeft van 30 euro p/m bovenop zijn huidige kosten (22.50). :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 10:09]

Ik betaal maar 25 euro per maand voor 1Gbps up en down. Heb een goede deal bij T-mobile een jaar of wat geleden afgenomen i.c.m met een mobiel sim-only abonnement.
Ja, gecombineerd betaal je dan iets van 50-60 euro totaal. :) Ik heb en wil dat niet, ik wil niet afhankelijk zijn van 1 partij, mede omdat ik alleen woon. :)
Totaal is dan 51 euro per maand idd. Was voor mij een dikke besparing toen ik Ziggo op had gezegd (ging toen naar 70 euro per maand) en mijn telefoonabonnement was ook al 25 euro per maand, dus die bleef gelijk.
Idd. Ik zit bij freedom, en dan betaal je extra voor de kpn lijn.

Ja er zijn goedkopere abonnementen beschikbaar. Maar niet bij een provider met de normen en waarden etc zoals bij freedom. En die meerprijs ligt aan kpn, niet freedom.
dus wel
Vorig jaar november afgesloten voor een jaar 37,50 Euro incl. telefoon en tv tuner en 1 GB interternet.
Gewoon de aanbiedingen in de gaten houden
Maar wel meer keuze welke provider je wilt gebruiken dan wanneer bijv Delta het komt aanleggen bij je ;)
De 1 gbit lijn kost me gewoon 30 euro in de maand meer vergeleken met de overige kabel aanbieders. De 100mbit lijn een tientje meer vergeleken met de gbit lijn.
Alleen is die € 30,00 in de maand niet voor iedereen mogelijk en ligt het eraan waar je woont, van welk netwerk men gebruik maakt etc. en helaas vergeet men dat over het algemeen nog wel eens.

Een beetje weldenkend mens heeft in de afgelopen 5 jaar wel gezien en vooral gemerkt dat toko's als T-Mobile, Freedom, Tweak etc. hele leuke tarieven hanteert maar dat deze (voor het grootste deel in het land) totaal niet relevant zijn voor iedereen.

Klanten die in gebieden woonachtig zijn waar een provider geen eigen netwerk (of eigen apparatuur) heeft liggen, betalen gemiddeld € 15,00 tot € 25,00 per maand meer voor dezelfde (of gelijkwaardige) diensten. Bij KPN worden alle regio's, plaatsen en gebieden als gelijkwaardig gezien en betaalt iedereen evenveel. Enerzijds oneerlijk, anderzijds weet iedereen wel meteen waar men aan toe is.
ze zijn hier in Amstelveen ook met de aanleg bezig.
ik ga gelijk over naar KPN en weg bij Ziggo.
wat een waardeloos bedrijf is dat, ik lees al jaren dat ze aan het testen testen testen zijn ... maar ze doen er niets mee.
het is gewoon mensen aan het lijntje houden.
upload blijft ver achter.

Zo even bij de PTT winkel geweest
Het project in Amstelveen loopt uit ivb
Ruzie met de aannemer en ze zijn nu op zoek naar een andere aannemer
Wat een janboel....

[Reactie gewijzigd door wim1928 op 23 juli 2024 10:09]

zelfde hier.
Zo blij dat ik van die ziggo meuk of ben.
Vooral dat modem yren lang elende mee gehad
Gewoon de helpdesk bellen en zeggen dat ze het in Bridge modus moeten zetten als je een oud modem hebt.
https://www.ziggo.nl/klan...tappenplan-bridge-modus#/
Dan gewoon via je eigen router (bijvoorbeeld ASUS Rapture GT-AX11000) alles regelen.
Dat doe ik ook, werkt perfect. Nooit gedoe met Ziggo.
Of gewoon een van de andere modems leven aan klanten die problemen hebben.
Als ik betaal voor de huur van die modem wil ik een goed werkende.
En niet een met package drops en ping spikes omdat de cpu in de modem defect is

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 23 juli 2024 10:09]

Ben nu maand of 8 over op eindelijk glas van KPN. Vind ze duur maar het werkt fantastisch. Hoop voor jouw dat je ook snel over kan.
Sinds een paar maanden hebben wij ook glas in de straat van KPN. Aangelegen door onderaannemer Circet. Na een hoop getouwtrek bij dat bedrijf hebben ze bij ons de glasaansluiting gisteren binnen aangelegen. Tot nu toe werkt het vlekkeloos! Maarja.. op 1 dag internet kun je natuurlijk niet echt een goeie mening baseren haha.
Bij mij heeft het 1 dag gewerkt (30 november), speedtestjes gedraaid, screenshots gemaakt, helemaal blij, maar de volgende dag klapte de verbinding er uit. Sindsdien is de verbinding nog steeds niet terug. Ik ben al 2 maanden bezig met bellen naar de klantenservice, tickets aanmaken, meerdere monteurs over de vloer, maar ze zeggen allemaal "ik kan je helaas niet verder helpen", en dan laten ze niks meer van zich horen en ik begin ik steeds weer opnieuw.
544.000 FttH erbij, per jaar!.

Daar konden we een paar jaar terug alleen maar van dromen in Nederland. Veel te laat alsnog, het had er al moeten liggen als je het mij vraagt. Maar wel fijn om te zien dat ze nu eindelijk snelheid maken.

2000 huizen aangesloten per werkdag is toch wel een indrukwekkende snelheid. Dus kudo's daarvoor!
Helaas niet per jaar, maar het afgelopen jaar. KPN heeft jarenlang de glasvezel uitrol ook gefrustreerd en de uitrol nagenoeg stil gelegd. Doordat de concurrentie groter is geworden met hogere snelheden, de rek uit VDSL is en KPN het oude koper netwerk eindelijk vervangen heeft voor glas en daarbij geen verplichting heeft tot het tegen kostprijs toestaan van 3rd party providers, kan de uitrol opeens een stuk sneller. ;)

Inderdaad een leuk aantal aansluitingen dat is gerealiseerd, maar nog niet alle huizen zijn aangesloten op FttH, helaas. De uitrol duurt nog wel een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 10:09]

Leuk inderdaad, maar waar is Ziggo met hun open en toegankelijk netwerk tot 3party? Daar mee haal ik je hele rant over KPN onderuit.
Jammere is alleen dat het geen rant is, maar echt gebeurd is. Daarnaast kan je best ook op het CAI netwerk zitten, in NL is er echter 1 aanbieder en die heeft net als KPN die plicht ook niet, wat KPN met een nieuw glasvezel netwerk wél had gemoeten, vervolgens is KPN het koper netwerk gaan 'verglazen' en wilde eerst nog het onderste uit de kan halen met VDSL. Maar hey, alles om 'de rant' onderuit te halen, want dat is zo "stoer"...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 10:09]

Sorry hoor, stoer op inet, ik had gehoopt dat je met wat onderbouwing kwam. Ik zie enkel een opsomming van wat jouw insziens fout is vanuit KPN. Maar zie geen oplossingen vanuit jouw kant die haalbaar zijn als bedrijf zijnde.

Waarom zou je als je misschien de investering nog niet - kan - doen om alles zsm verglazen? Omdat dat dat de beste bedrijfsvoering zou zijn waar ook geld verdient moet worden? Omdat jij klant dat wilt? Ik denk en weet dat het heel moeilijk is om een heel land te verglazen. Dat kan je niet op basis van een bestaand koper netwerk 'verkregen' vanuit oudsher de overheid/staat vingertje wijzen.

Dat de uitrolt van glas trager verloopt dan gehoopt prima, als er iemand anders is die die markt compleet had kunnen toe eigenen en Nederland zsm moet verglazen (wat duidelijk jouw wens was) waarom heeft niemand cq andere aanbieder dat gedaan? Precies ja, geld.

Je hebt het daarnaast over concurrentie, maar ik zie nog geen andere grote partij cq Ziggo netwerk die helemaal niets met netwerk openstellen te maken heeft. Maar er wordt nu geklaagd dat KPN Reggefiber overneemt en be sluit niets te doen? Lijkt me dat KPN even laat zien dat er geen progressie is als Ziggo eigenlijk PRECIES hetzelfde doet.

[Reactie gewijzigd door Asthaparhim op 23 juli 2024 10:09]

Dat is niet helemaal wat ik zeg, maar goed. Ik zeg dat KPN eea de nodige jaren vertraagd heeft, niet dat ze dat nu nog steeds doen. Doordat de directe concurrent (o.a. T-Mobile en e-Fiber) nu zelf ook glasvezel aanlegd, is KPN actie gaan ondernemen, niet omdat Ziggo hun eigen backbone ook verglaast heeft en daardoor ook gigabit downstream kan aanbieden. Eerdere berichten op Tweakers over aantallen nieuwe glasvezel aansluitingen laten nú zien dat de uitrol goed gaat, maar ook dat het in het verleden veel slechter was, met aantallen onder de 100.000 nieuwe aansluitingen.

Als je hoopte dat ik met onderbouwing kwam had je ook daar gewoon naar kunnen vragen, in plaats van met een oneliner te komen en af te sluiten met 'daarmee haal ik jouw hele rant onderuit', dat is niet zo constructief, zal ik maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 10:09]

Ik vraag me af hoe je dat aantal moet zien. Het zou kunnen zijn dat ze in 2021 al vrijwel alle kabels hadden getrokken maar niemand hadden aangesloten. Dan kun je in 2022 een enorme sprong maken met aansluitingen terwijl 90% van het werk al gedaan was. Als ze dit jaar weer zoveel aansluitingen kunnen realiseren dan ben ik pas geneigd te geloven dat dit werkelijk de arbeidsslag is die we willen zien.
Ik denk niet dat KPN enorm veel kabels gaat leggen en dan een jaar wachten met aansluiten om een jaar later te roepen dat ze zoveel adressen beschikbaar hebben gemaakt. Als de kabels in de grond zitten dan moeten deze adressen in principe zo snel mogelijk opgeleverd worden. Dan zijn namelijk ook de momenten dat er geld aan verdient kan worden.
Ik heb meerdere voorbeelden gehoord waarbij er kabels al weken of maanden voor het huis liggen maar niet afgemonteerd worden in de meterkast. Geen idee waarom dit is, maar het lijkt wel degelijk voor te komen. Misschien dat men het andere einde van de kabels eerst moet afmonteren maar ook dan zou je het effect krijgen dat je grote wijken in 1 keer oplevert terwijl de kabels er al langere tijd liggen.
Weken of maanden is logisch.

Vaak wordt er al in de straat aangelegd maar is de nog geen POP. Of eerst moet een ander deel gegraven (of ben je afhankelijk van een boring onder water, spoor etc.) worden omdat hier de voeding van deze straat/wijk doorheen loopt. Dan kan daarna de vezel daarna pas geblazen en gelast worden. Het kan soms zo zijn dat hier wel een klein half jaar tussen zit als je de eerste woning bent waar het civiele werk voor is gedaan.
De vraag is hoeveel van die 2000 fysiek en hoeveel administratief zijn. Bij ons in de buurt ligt vanaf de nieuwbouw zowel glas als coax en er zijn best nog wel veel mensen die bij Ziggo zitten vanwege de betere TV propositie. Die overhalen om klant te worden is relatief simpel.
De aanname is dat het allemaal FTTH is.

Zo'n 14 jaar geleden werd door KPN 'glasvezel' gelegd in een wijk van Hoorn (risdam).

Dat bleek echter allemaal fiber to the curb te zijn. Ik had dat toen ook niet gedaan, ondanks de verkoper aan de deur mij anders wilde vertellen. Daar dat ik toen bij KPN glasvezel werkte (ingehuurd bij de IT om het zooitje werkend te krijgen), wist ik er duidelijk meer van de de verkoper.

Ondertussen al lang verhuisd maar ik vraag me af of het ondertussen wel allemaal FTTH is, of dat ze dat geintje nog steeds uithalen.
Natuurlijk is het fiber to the home, anders is het XDSL (of coax maar dat doet KPN volgens mij zo geod als niet, behalve op vakantieparken van oa Centerparcs).
van ziggo over naar KPN, krijg een tv die ik als monitor ga inzetten en ik betaal 200+ euro minder per jaar. vind het prima.
Ik lees best veel negatieve comments hier over KPN. Maar ben zelf ook overgestapt van Ziggo (erg onstabiel in mijn wijk) naar KPN. Ik betaal nu per maand ook minder en heb meer TV zenders dan bij Ziggo.

Verder moet KPN natuurlijk ook de aanleg van het netwerk terugverdienen, maar dan nog is hun netwerk goedkoper voor mij als eindgebruiker dan Ziggo. Over de stabiele snelheden ben ik zeer tevreden, zowel upload als download. Voor mij nooit meer Ziggo!

Sinds ik lid ben heeft KPN al 1 keer de maandelijkse kosten verlaagd (waar Ziggo ze verhoogd) en ik las dat er binnenkort weer een verlaging komt in hun abonnementen. Ik kan dit alleen maar toe juichen eerlijk gezegd.
voor mij waren de triggers de zoveelste storing van Ziggo, de snelheden en dan met name de upload snelheid, de zoveelste prijsstijging, dat als je een keertje te laat betaald en miscommunicatie ontstaat je een boete krijgt van 25 euro, dat als je de helpdesk belt met een vraag ze je telefoonlijn afsluiten en je een gratis router en media box krijgt opgestuurd!!!!. telefoonlijn hebben ze opgelost maar toch het is een zakelijke lijn. het is niet die ene storm waar ik over val, maar al die kleine buitjes bij elkaar.

qua negatieve reacties. mensen die iets te klagen hebben hoor je vaker dan de groep tevreden klanten. we gaan het beleven. einde van de maand krijg ik mijn aansluiting.

die 200 euro besparing komt me goed uit.
Ik hoop voor je dat de snelheden net zo stabiel zijn als hier. Ik krijg ook altijd netjes SMS van KPN als ze aan het netwerk gaan werken (altijd 's nachts). Dan gaat vaak even het internet eruit, maar nooit zo heel lang. Verder hoef ik dan niet de modem etc volledig te resetten, internet doet het dan vaak vanzelf weer een uurtje later.
Dit was wel altijd het geval bij Ziggo, teveel onderhoud en te vaak modem moeten resetten. Werd er een beetje simpel van op een gegeven moment. Laat staan in het verleden de vele DNS storingen, waardoor in standaard voortaan maar open DNS ging draaien.

Verder heb ik een abo lopen bij Microsoft voor Office 365 en 1 Terabyte opslag. Family account, zodat ik deze kan delen met mijn vriendin die ook haar eigen 1 Terabyte opslag krijgt erbij gratis en voor niks. Dat voor 10 euro per maand.
Mooi is, met Ziggo moest ik mijn PC aan laten staan als ik ging slapen om backups te uploaden, nu duurt het max 2 uurtjes en ben ik klaar.

Ik snap niet waarom Ziggo niet overstapt naar volledig glas, want die upload snelheid van 1000 mbit is echt geweldig te noemen dat KPN mij geeft.
een van de redenen voor die snellere upload snelheid. ik heb ook M365 maar game ook. er lagen te veel argumenten om niet bij ziggo te blijven. moest van de week nog denken aan het verleden van dialup modems van 14k4 tot nu dan 1gb/1gb glas. die gratis tv gaat bij mij een monitor worden, ik kijk al jaren geen tv.
Er ligt hier bij mij al bijna 2 jaar een kabel voor de deur van de KPN, maar die is nog steeds niet de woning gebracht.

Inmiddels al 3 x een afspraak gemaakt voor het laatste stukje, maar iedere keer komen ze gewoon niet opdagen.

Ik heb de hoop op glas vezel inmiddels maar opgegeven en me berust in dat ik voorlopig, maar op de kabel blijf zitten.
Had het zelfde probleem.
Ik heb toen de aannemer gebelt.
Die heeft het bij mij binnen aangesloten.
Heb toen kpn gebelt en daar waaren ze verast want dit was niet de bedoeling.
Maar ze hebben me wel aangesloten :P
Hier inmiddels (sinds november) wel eindelijk in de woning, maar ze krijgen het niet aan de praat. Ook niet na herhaaldelijk bellen van de klantenservice, 3 verschillende tickets, 3 verschillende monteurs, en 1 extra servicemonteur gestuurd door de klantenservice.

Na elke gefaalde poging laten ze ook niks meer van zich horen, en moet ik er zelf opnieuw achter aan. Elke keer weer helemaal vanaf het begin en eindigen we weer zonder resultaat. Niet te vergeten dat ik hier zelf niet eens om heb gevraagd, het starten van het glasvezeltraject was hun eigen initiatief, en de fout ligt bij hun zelf (wat ze dan gelukkig wel toegeven).

Dit is geen pech meer, maar gewoon structurele incompetentie in alle lagen van hun bedrijf. Ik heb de hoop inmiddels op gegeven, ik kan gewoon niet meer doen dan af en toe bellen met de klantenservice.

Ik vraag me dan ook af hoeveel van die 544k aansluitingen daadwerkelijk naar behoren werken.

[Reactie gewijzigd door RPS13 op 23 juli 2024 10:09]

Ik heb precies dezelfde ervaring als jij.

Ben inmiddels wel een stapje verder, de kabel ligt inmiddels ruim 6 maanden binnen, de aansluiting zelf "hopen" ze Q4 2023 klaar te hebben.

In januari 2021 zou ik na meerdere keren uitstel volgens de plannen toch echt binnen 3 maanden glasvezel operatief hebben.

Ik ga nog uit van 2 jaartjes Hotspot internet.
Ik hoor er helaas niet bij. KPN Netwerk zou in augustus-september glas komen leggen. Dat werd na overzetten van de aanleg naar Glaspoort januari-februari, toen april-mei, en is nu al mei-juni. En dan is er pas een kabel in mijn meterkast, dan is er nog geen aansluiting gemaakt. Helaas komt het door het uitstel te laat voor dit jaar, ik ga nu eerst weer een jaartje Ziggo (50% korting over 12 maanden betekent voor 37,25 Euro 1000/75 internet, prima deal) en dan hoop ik dat e.e.a. zover is dat ik een jaartje glasvezel kan proeven.

Eerlijk is eerlijk, nu Ziggo de upload hoog genoeg heeft dat ik remote een Plex stream van zelfs een flinke kwaliteit 4K HDR film kan voorzien, is de noodzaak voor glasvezel ook een stuk lager geworden. De concurrentie is slechts aardig voor het onderhandelen met je bestaande ISP (Voor mijn bejaarde moeder die volgende week de glasvezel aansluiting krijgt aangelegd heb ik gisteren nog zes maanden 20 Euro p/m korting bedongen bij Ziggo).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.