Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IKEA richt divisie voor smarthome op

IKEA heeft een 'Home smart'-bedrijfsonderdeel opgericht dat onderdeel is van zijn hoofdkantoor in Zweden. De oprichting markeert volgens het bedrijf een strategische beslissing om meer te investeren in smarthometechnologie.

IKEA is al sinds 2012 bezig met zijn 'Home smart'-platform voor domotica, maar tot nu toe vielen de smarthomeactiviteiten onder de 'Lighting & Home smart'-divisie. Het Zweedse bedrijf denkt dat zakelijke activiteiten rond huisautomatisering nu groot genoeg zijn voor een eigen divisie, waarmee IKEA Zweden nu elf bedrijfsonderdelen kent.

Volgens Peter van der Poel, manager van het overkoepelende bedrijf IKEA Range & Supply, heeft het bedrijf besloten flink te gaan investeren in zijn smarthomeplatform om de ontwikkeling in een stroomversnelling te brengen. Het bedrijf spreekt onder andere het streven uit om een grotere diversiteit van zijn producten 'smart' te maken.

IKEA heeft in de afgelopen jaren zijn smarthomeplatform uitgebreid van verlichting naar onder andere stekkerdozen, rolgordijnen en speakers. Voor deze laatste productcategorie werkt IKEA samen met Sonos.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-08-2019 • 14:01

163 Linkedin

Reacties (163)

Wijzig sortering
Voor de volledigheid, productontwikkeling wordt gedaan bij IKEA of Sweden (AB) een Zweeds bedrijf gevestigd in Älmhult. IKEA Zweden refereert naar de landelijke organisatie in Zweden die de Zweedse winkels beheert. Als je over hoofdkantoren spreekt gaat het meestal over Leiden of Delft.

In Delft zit Inter IKEA Systems, eigenaren van het concept en moederbedrijf van o.a. Range & Supply (waaronder IKEA of Sweden). In Leiden zit het hoofdkantoor van de INGKA groep, veruit de grootste franchisee die zo'n 80% van de winkels wereldwijd runt.

Ik werk zelf bij IKEA of Sweden (niet met home smart), en hier zal inderdaad Home Smart opgetuigd worden als aparte tak van het bedrijf. Het is hier erg leuk maar een hoofdkantoor is het niet :)
Dat ze in Nederland zitten is ook alleen maar vanwege de belastingontwijking. Er zit geen enkele Nederlander in het topbestuur.

Op hun eigen site geven ze onder “organisatie” ook gewoon zelf aan dat het hart van de organisatie in Zweden ligt.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 16 augustus 2019 15:37]

Er zit een significante organisatie in zowel Leiden en Delft. Het lijkt mij geen vereiste voor zo'n groot bedrijf om Nederlanders in het topbestuur te hebben? Maar de genoemde Peter van der Poel zit in de raad van bestuur van Inter IKEA dus wat jij zegt is niet waar.

Als je vraagt waar het 'hart' van het bedrijf zit, ja dan is dat inderdaad de regio Småland. Hier worden de producten ontwikkelt wat uiteindelijk het gezicht van IKEA is. Maar bedrijfstechnisch gezien moet je toch echt in Nederland zijn.
Weet je waarom ze bedrijfstechnisch in Nederland zitten terwijl hun roots in Zweden liggen?
Omdat Delft en Leiden een grote groep hoogopgeleide ontwerpers en engineurs biedt, en deze groep elk jaar uit laat breiden?

Als je antwoord is dat ze het 'allemaal' doen om belastingtechnische redenen dan ga je echt te kort door de bocht. Natuurlijk zal er een groot deel via een sub-bedrijf of holding via Nederland vloeien omwille van belasting, maar dat zijn vaak lege hulzen met een postadres. Dat is heel wat anders dan de 13 woonwarenhuizen, Service Office en callcenter met ieder 300-550 medewerkers en de IKEA Systems en INGKA-holding die hierboven genoemd werden.
Als je het doet voor lokaal personeel dan open je een kantoor en verhuis je niet je bedrijf juridisch naar een ander land. Dat laatste is alleen gedaan voor de belastingen, of denk je dat Inter IKEA Holding S.A in Luxemburg en Inter IKEA Holding N.V. op Curacao zijn geregistreerd wegens de vele vaklui die daar ter beschikking staan?
Nee Ikea is een van de grootste belastingontduikers. Zo ook andere bedrijven in Nederland, zelfs shell en dergelijke, die ook gewoon NL als aandeelhouder heeft. Zo draait de wereld.
Ontduiken nog wel... Heb je daar bewijs van of roep je maar gewoon wat zonder de verschillende termen te kennen?
Ontwijken* wereld van verschil. Typfoutje
En in welke Luxemburgse kantoren werken al die mensen dan volgens jou? (Hint: Ze hebben er niet eens een winkel..)
Mijn reactie was bedoeld als tegenwicht tegen de opmerking dat Luxemburg geen vaklui zou hebben.
Als Nederland een gunstige belasting biedt, bovenop de voordelen die reeds werden opgesomd, dan is het toch niet vreemd dat ook IKEA hiervan wil meegenieten.

Deze praktijken moet men op Europees niveau aanpakken... zolang dat niet gebeurt, heeft IKEA groot gelijk.
Ik zeg dan ook nergens dat er ook maar iets fout is aan wat ze doen, ik zou hetzelfde doen.
Dan zijn we alvast eens :)
Hahaha :)

zelfde reden dat AC/DC bijvoorbeeld hun "hoofdzetel" in nederland heeft, voor de vele muzikale kennis in nederland :) :)

Laat me niet lachen,

Het is eigenlijk schandalig dat wij in een zogezegd "verenigd" europa nog steeds als landen elkaar zitten te klooten als het over belastingen en inkomsten gaat,

Als al die belasting , kosten en taxen zever wereldwijd echt overal hetzelfde zou zijn, je zou nog eens een verschil zien in waar al die "hoofdzetels" plots zouden zijn :)
ik zeg niet dat ze niet daarom het hoofdkantoor of wat dan ook hier hebben, maar ' ze zitten in nederland want belasting' is onzin. Genoeg andere redenen om OOK in Nederland te zitten (en voor de duidelijkheid: zie je die OOK? Dat betekent dat ze EN belastingredenen hebben, EN andere redenen kunnen hebben).
Er woont ook een bandlid in de achterhoek.
Ik doelde op het topbestuur, de Group.
Enig idee of zo ook komen met besturing voor Centrale Verwarming?
cfr https://www.eq-3.com/prod...-radiator-thermostat.html
Ben jij het mannetje achter de brievenbus dan? ;)
Ook woonachtig in Älmhult, of gekozen om iets buiten de stad te wonen? :)
Älmhult, maar om het een stad te noemen gaat natuurlijk wat ver als je geweest bent ;)
Hele kleine wereld spontaan op Tweakers. En 't is inderdaad eerder een veredeld dorp. ;)
Groeten vanuit wijk Klöxhult ! ;)
Eerlijk gezegd best raar dat ze dat nu pas doen.., de eerste Tradfri lampen waren immers al 2 jaar geleden op de markt.
Divisies worden niet per se opgericht als lege huls. Tradfri zal als afdeling binnen een andere divisie hebben bestaan, maar wordt nu afgesplitst omdat er inmiddels x mensen aan werken.
Klopt, maar de markt was er nog niet echt aan toe. Dat is zelfs nu nog twijfelachtig - maar als groot concern moet je de markt voor zijn! Het merendeel van de mensen vind domotica volstrekt onzinnig en heeft geen flauw idee wat een smart home überhaupt is... (dat is dus niét je lamp aanzetten met je Google Assistant). Nu dergelijke apparatuur, bijvoorbeeld via Ikea, meer toegankelijk en meer betaalbaar wordt zal de interesse ook toe gaan nemen, gaan prijzen zakken, raken mensen meer bekend met de werkelijke voordelen van een smart home, gaat men meer kopen, etcetera. Dus ik denk dat Ikea dit héél goed getimed heeft.
Het merendeel van de mensen vind domotica volstrekt onzinnig
Hier zo iemand :P
Vind het wel interessant maar vooralsnog zie ik vooral oplossingen voor luie mensen.
Dat is het hele idee van smart-spullen en überhaupt dingen uitvinden... De eerste graafmachine is bedacht door een luie grondwerker en de uitvinder van het wiel was te lui om te sjouwen :)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 16 augustus 2019 14:29]

Met het grote verschil dat je daardoor sneller huizen kon bouwen en daadwerkelijk rendement had. Het automatisch open en dicht gaan van gordijnen is niet vergelijkbaar.
Geen direct productie rendement, maar als ik niet thuis ben en de omstandigheden worden door wat sensoren goed bevonden gaan het zonnescherm zelf uit en de rolluiken omlaag. Geen airco nodig zelf niet met meerdere dagen 30+ graden, ik weet wel wat voor rendement dat is, honderden euro's!
Wat een onzin. Je verzint zelf een enorm fictief rendement. Je weet toch wat voor dag het wordt en dan denk je proactief een beetje na en doe je 's ochtends je luikjes dicht.

En mocht het echt die 3 dagen in het jaar 38 graden zijn dan heb je sowieso je luiken dicht. Geen sensoren die je dat moeten vertellen....
Het is zo fictief als de werkelijkheid bij mij thuis. Het draait om gemak van de temperatuur huishouding in een nieuwbouw woning die de eigenschap heeft meerdere dagen per jaar te oververhitten dankzij HR glas, er zijn veel vergelijkbare woning waarbij men uit heeft geweken naar een niet duurzame oplossingen zoals o.a. airconditioning eenheden of dure warmtewisselaars die ook de warmte weg kunnen werken. In dit 'moderne' woning scenario is het een vrij goedkope en gemakkelijke oplossingen voor wat actieve zonnewering.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf kan bepalen wat onzin is en wat niet. Los van het feit dat we jou niet nodig hebben voor advies hierover denk ik dat veel mensen het toch minder onzinnig vinden, als ik kijk naar het succes van Philips HUE, TRUST (ics2000), Google (het platform en de NEST producten) en Amazon. Ikea ziet kansen en na 2 jaar zien ze klaarblijkelijk ook dat het verkoopt. Ik heb zelf ook al diverse Tradfri onderdelen in huis.

Met alle liefde en geduld: van mij mag iedereen lichten, camera's, rook en Rook/CO melders handmatig aandoen of aflezen. Mijn moeder wil ook geen smartphone (hadden we vroeger ook niet). Maar of je met zo een houding op het juiste platform (we zitten hier bij TWEAKERS) zit vraag ik me oprecht af.
Ik stel gewoon een kritische vraag over een rendement en meteen wordt in twijfel getrokken of je wel een "echte" Tweaker bent... Schei toch uit. Hebben we een ballotage commissie waar ik moet laten zien hoeveel gadgets ik heb?

Tweakers website is heel breed, dus ik ga er even vanuit dat jij in elk gebied geïnteresseerd bent, anders ben je natuurlijk geen *echte* Tweaker.

P.s. Iedereen moet lekker kopen wat ie wil en als ze er blij mee zijn is het natuurlijk prima. Maar als men met redenen komen die als een tang op een varken slaan dat het zo veel duurzamer is mag je toch best kritisch reageren.

Daarnaast, het feit dat iets succesvol is wil natuurlijk totaal niet zeggen dat het zinnig is.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 16 augustus 2019 16:23]

Iedereen mag kritiek leveren op gadgets.

De ballotage commissie gaat hier niet over óf je kritiek levert, maar hóe. Jij valt iemand rechtstreeks aan (onzin, fictief, verzinnen). En dat blieven we op Tweakers niet. Tweakers is een forum / platform waarin hard zijn op de boodschap en zacht zijn op de persoon. Die houding mis ik bij jou.

En dat jij allemaal gadgets hebt in huis, maakt jou nog geen tweaker. "Tweaken" is gebruik maken van de nieuwste technologie om dingen te doen die anderen nog niet kunnen. Zover ik Tweakers ken / kende ging de discussie vooral daarover. Denk aan Ledlampen. Daar was 10 jaar geleden een leuk forum over die door Femme was gestart. Geen zure reacties die vertelden dat Ledlampen een fictief voordeeld hebben en gloeilampen ook prima werken en aan / uitschakelaars ook op werken. Een dergelijke reactie zou ook meteen afgevoerd zijn.

Je laatste opmerking is voer voor hele veldslagen en vele moorden in het verleden. Is de wereld er alleen voor nut (enigzins een gereformeerde opvatting) of mag je genieten van het leven en is "nut" minder hoog op de priolijst (rooms katholiek). Ik bedoel maar: niemand verwacht de Spaanse inquisitie ;)

[Reactie gewijzigd door oltk op 16 augustus 2019 21:23]

Mwa hier ben ik het niet mee eens. Als iemand jouw argumenten als onzin bestempeld, mag dat mijn insziens gezegd worden. En hij heeft ook een punt. Een graafmachine maakt graven ongeveer 100 keer productiever. Mijn gordijnen open ritsen kost mij een paar seconden.
En domotica is ook maar zeer peperkt handig vind ik. Het bestaat al tig jaar en bijna niemand heeft het in huis. Dat was na de iPhone 1 en de Samsung Galaxy S1 wel anders.
Je kan je boekhouding toch ook op een rekenmachine doen? Computers zijn toch niet bedoeld om spelletjes op te doen? Elektriciteit is sowieso overrated, petroleumlampen doen het ook prima.

Echter, we zitten hier op Tweakers, niet op het RefDag.nl-forum....
En een flinstone auto he :)
Zucht. Sinds wanneer mag je als Tweaker dan niet kritisch zijn? Of moeten we elke gadget maar als zoete koek slikken?
Ik snap jou vraag wel. Het argument dat een smart home een beter rendement oplevert heb ik vaker gehoord. Als je niet zelf je gordijnen dicht doet op een hete dag, niet de thermostaat uitdraait als je van huis gaat en niet altijd alle lichten uitzet, dan levert het zeker een rendement op als dit automatisch gebeurt. Dat argument is dus voor sommige mensen (die alles willen automatiseren) een valide argument. In mijn situatie doe ik al die zaken altijd zelf en ik heb daarom geen mogelijkheid tot een beter rendement met smart home spul.

Smart home en smart wearables zijn op dit moment echt nog voor de enthousiastelingen. Er zijn wel usecases voor te vinden, maar als die niet bestaan voor jou kan het lijken alsof er weinig practisch nut is.
Nope, dat moet helemaal niet. Niet elke gadget is een verrijking en meningen verschillen altijd.
Maar die systemen bestaan al 10 tallen jaren, dus da's niet echt nieuw en heette al helemaal niet 'slim' of ' domotica' maar gewoon ...euh ..'handig'?
Zelfde voor wind meters aan je zonnescherm, te veel vind, gaan ze omhoog..
Het wordt domotica op het moment dat je alle systemen in één integreert en op afstand uit kan lezen danwel kan beïnvloeden. Dus vanaf waar ook ter wereld in kan loggen en de threshold van die sensoren op je zonnescherm kan aanpassen bijvoorbeeld.
Precies dat. Er wordt ook energie verspild zodat de gebruiker op de bank kan blijven liggen.
Voor invaliden kan het handig zijn, voor anderen is die beweging juist zinvol.
Tja, maar met die redenatie kan je ook de (af)wasmachine uit de deur doen en gewoon weer met de hand gaan wassen, toch ken ik zeer weinig mensen die hun kleren met de hand wassen.
Een wasmachine heeft net als een vaatwasser een aantoonbaar lager water en energiegebruik.
Als ik het zo opzoek verbruikt een gemiddelde wasmachine zo'n 50-100 liter water per wasbeurt, daar kan ik wel een handwasje van doen hoor. En het energiegedeelte snap ik niet helemaal, aangezien een handwas geen stroom kost (behalve misschien voor het opwarmen van het water, maar dat moet een wasmachine ook). Tenzij je menselijke energie meerekent, maar in dat geval kost opstaan om een gordijn dicht te doen denk ik ook meer energie dan zo'n sensortje gebruikt (voor zover dat te vergelijken is).
Ik was 9KG met nog geen 50liter water, no way dat jij dat met de handwas ook kan, of je moet het al prima vinden dat je de zeepresten er niet voldoende uitspoelt.
Als je het hebt over het onderzoek van de TU Delft jaren geleden: toen was de handafwas alleen maar duurder dan de vaatwasser omdat TU Delft er van uit ging dat handafwassers met heet water voorspoelen. Dat was een aanname, dat was niet onderzocht. Er zijn hele volksstammen die de vaat voor de vaatwasser ook met heet water voorspoelen, dus bij dat onderzoek had ik indertijd mijn twijfels.

Mind you, ik heb tegenwoordig een vaatwasser en ben daar blij mee :-)
Er zijn hele volksstammen die de vaat voor de vaatwasser ook met heet water voorspoelen
Ik bespotte mijn vrouw ook toen ze dat deed, maar inmiddels doe ik het zelf ook. Al die etensresten lossen echt niet op en koeken aan.
Dan wat jij gebruikt blijkbaar wel, maar gemiddeld genomen niet:

Gemiddeld gebruikt een vaatwasser 1 á 1.5 liter water per keer minder dan afwassen met de hand. Wel is met de hand afwassen in de meeste gevallen beter voor het milieu. Tenminste, als je zuinig afwast. Gebruik je overmatig veel water of verwarm je het water met elektriciteit, dan is een zuinige vaatwasser een betere optie. De zuinigste vaatwasser versla je dus niet zomaar.

bron: https://www.vitens.com/nieuws/afwassen
Geloof er niks van....dat ding draait half uur lang(vaatwasser)

Ik ben sneller en gebruik echt wel minder water met de hand.
Hij pakt alleen niet voortdurend water. Hij doet vrij lang met het water dat gebruikt wordt.
Mijn vaatwasser gebruikt op de snelle stand (30 minuten) 12 liter water. Zonder met de hand voorspoelen alles glanzend schoon terwijl ik lekker niks doe. Succes met handwasjes doen.
". De eerste graafmachine is bedacht door een luie grondwerker en de uitvinder van het wiel was te lui om te sjouwen :)"

Ik denk dat het eerder gebeurde omdat het sneller moest.

En waarschijnlijk komt er een grote hoeveelheid nieuwsgierigheid bij.
Kán het anders/beter/sneller ?

Heeft helemaal niets met luiheid te maken volgens mij.

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 16 augustus 2019 16:17]

Vind het wel interessant maar vooralsnog zie ik vooral oplossingen voor luie mensen.
Er komen ook praktische dingen uit waar je nog steeds niet lui voor hoeft te zijn. Stel dat je bijvoorbeeld een oplossing zoekt voor verlichting waarbij je kan kiezen voor koud of warm licht en die je ook kan dimmen. Bij IKEA is de enige optie om dit nu te doen via 'smart' verlichting die niet 'smart' hoeft te zijn.

Je koopt één of meer lampen die in je bestaande fittingen passen of in een IKEA armatuur en gebruikt enkel de meegeleverde fysieke afstandsbediening om ze te bedienen. Die afstandsbediening kan je via de meegeleverde houder gewoon aan/tegen de muur plakken/schroeven.

Zo heb je enkel meer functionaliteit toegevoegd (te kiezen lichtkleur, dimbaar, en het is LED verlichting dat mogelijk oude lampen vervangt) zonder meteen de 'home automation' wereld in te duiken. Je moet nog steeds gewoon het lichtknop bedienen. Als je de afstandsbediening niet van de houder haalt dan moet je daarvoor nog steeds opstaan. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 augustus 2019 15:34]

De vraag is indeddaad waar gaat het heen en is het wel goed?

Anno 2100
Je komt thuis en ga op de bank zitten. Even tv kijken, je denkt aan voetbal en het gaat vanzelf aan. Honger? De keuken bereid de maaltijd. De muren draaien waardoor je je zonder te verplaatsen ineens in de eetkamer bevind. Je hoeft niet op te staan. De bank gaat wat omhoog en wordt een eetafel. Bedtijd? Je moet gapen. Alles veranderd weer en je ligd heerlijk tussen de lakens.
De volgende ochtend vertrek je volledig ontspannen en uitgerust weer naar je werk.

Ideaal toch?
Thuis aankomen en vertrekken? Wat ouderwets. Telewerken, als werken nog nodig is. De keuken die de maaltijd moet voorbereiden? Dat duurt te lang. Het eten moet klaar staan (en misschien geautomatiseerd toegediend worden) voordat honger optreed.
Nee...je gaat 10j eerder dood door niksen.
In beweging blijven is beter.
Koken en afwassen zelf doen....we worden lui gemaakt en te dik met alle rotzooi die wij binnen krijgen.
Wij hebben een lichtschakelaar achter de tv zitten, ding moet echt gekanteld worden om eraan te kunnen (zit ook half achter een kast)

Ben serieus aan het overwegen om het aan te schaffen :P
Zet er een sonoff wifi schakelaartje tussen en je bent klaar voor een paar euro. En oja, die werkt ook met google :)

[Reactie gewijzigd door ..Christiaan.. op 16 augustus 2019 14:42]

Totaal zal het niet veel schelen met een IKEA lamp + schakelaar voor €18. En dan is ie ook nog dimbaar.
Led lamp ikea: € 1,-
Sonoff schakelaar aliexpress: € 4,-

Het ging om het aan/uit principe hè. Sonoff kan overal tussen. Ikea niet.
Van jouw link:

Je hebt een van de stuureenheden uit de serie TRÅDFRI nodig (afstandsbediening, draadloze dimmer of draadloze bewegingssensor) om het draadloze plug-in stopcontact te kunnen koppelen met de verbindingshub en de app

Dus die kosten komen er ook nog bij.
Kijk, sonoff had ik nog niet in de smiezen. Prachtige schakelaars trouwens, fraaie upgrade voor die paar plaatsen waar al mijn lichtschakelaars nog niet zijn weggeautomatiseerd! (ik gebruik een combinatie van hue en tradfri met wat hue lichtsensoren). Toptip, wat mij betreft.
of je verzet de TV misschien ? :z
Dus jij gebruikt nog steeds een TV zonder afstandsbediening?
Ik roep naar mn tv, werkt prima :)

Mijn vader roept al jaren "zet em es op zender x" en vreemd genoeg is er altijd wel iemand met een afstandsbediening die dat ook effectief doet. Is ook een manier ;)

[Reactie gewijzigd door Andros op 16 augustus 2019 15:03]

Er zijn ook nuttige toepassingen hoor.

Praktijk voorbeelden uit mijn eigen huis:

Iedere PC / kast met apparatuur hier in huis, is aangesloten op een IKEA draadloos stopcontact (4 stuks). Deze stopcontacten hebben geen schakelaar hier in de woning, maar zijn alleen via de IKEA Home Smart aan / uit te zetten via Google Home. Bij slecht weer(Onweer) kan ik dan in één keer die stopcontacten uit zetten. (Na die stopcontacten zit ook nog een bliksembescherming, mocht ik niet op tijd zijn geweest of gewoon druk zijn bij een klant.)

Voor de kids(En ons zelf natuurlijk): Bij de trappen/hallen en de toiletten, gaan de lampen met een IKEA sensor aan en en vanzelf weer uit. Veel veiliger want de schakelaars zitten midden in de hal.

Ik ben zeer benieuwd wat er nu gaat komen, want tot nu toe zeer blij met al hun leuke spul. Makkelijk aan te sluiten en werkt perfect, naar mijn mening.
hoe wil je met een schakelaar bliksem tegenhouden? Slaat toch gewoon door die schakelaar heen? Alleen voldoende galvanisch gescheiden gaat je misschien redden en misschien zo'n bliksem beveiliging als die snel genoeg is.
Het is absoluut niet voor een directe inslag natuurlijk. Dit is toch tweakers.net ;)
Zie dat dit al tot een welles-nietes-discussie geleid heeft. Daar wil ik mij niet in mengen. Ieder mag een mening hebben en ieder mag zelf bepalen wat hij onzin vindt of niet!
Maar ik mis de argumenten... Domotica is interessant vanuit gemak (noem het luiheid), vanuit mogelijke energiebesparing en mogelijke veiligheid. Je huis kan autonoom bepalen wat nuttig is op ieder moment. Dus in de toekomst kan het zonnescherm gewoon uit als er teveel zon naar binnen schijnt en hoeft de eventuele airco niet hard te werken. Maar komt er dan plots een volstrekt niet voorspelde heftige bui langswaaien (KNMI zit er best vaak naast!) dan gaat het zonnescherm automatisch op tijd dicht. Ideaal....
Ben je niet thuis, gaat het licht toch aan en houdt je deurbel in de gaten of er geen inbrekers zijn.
En het belangrijkste verkoopargument is dus toch: gemak! (ja: luie mensen! Mensen zijn gewoon in basis lui....). Veel mensen vonden ooit de afstandsbediening bij de TV vast ook stompzinnig. Wat is nu de moeite om even op te staan en naar de TV te lopen?? Maar ja - toch heeft iedereen nu zo'n ding! Ooit hadden we geen elektriciteit, want ja - een kaarsje aansteken is toch ook geen moeite?? Maar ja - die gloeilamp met een knopje was toch wel gemakkelijker... en nog veiliger ook! Over een jaar of 10 a 20 zijn alle huizen voorzien van domotica en kan niemand zich nog voorstellen dat het er ooit niet was! Ik vind het nu al geweldig... Maar vooralsnog vooral wegens de gadgetwaarde. Want echt handig is het merendeel van de systemen nu nog niet!
dan moet je ook geen vaatwasser, alle vaat met de hand? Geen stofzuiger maar een goeie keerborstel en stofblik? Vaatwwasser, stofzuiger, allemaal voor luie mensen?
Eerlijk gezegd best raar dat ze dat nu pas doen.., de eerste Tradfri lampen waren immers al 2 jaar geleden op de markt.
Niet raar hoor. Eerst proberen of het aantrekt, zo ja; dan maak je kosten voor het oprichten van een aparte divisie met daarbij horende personeelsleden, manager, onderzoekslaboratorium en visie.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 16 augustus 2019 14:08]

Maar je gaat geen gehele divisie opzetten als de producten vrijwel niet verkopen.
Nu de vraag groot genoeg blijkt de zijn, gaat men extra investeren in producten voor home automatisering..
Moet zeggen, ik vind al dat smart home gedoe best duur, en het nut ontgaat me vaak... Voor mij heeft een hoog g33k gehalte, maar er zijn tal van meestal goedkopere/energiezuinigere oplossingen ...
Sja, de smartlights en op afstand schakelbare stopcontacten zijn voor mij een bron van besparing geweest. Toegegeven, vooral omdat ik te lam ben om van de bank af te komen om de ouwe stereoversterker handmatig uit te zetten, maargoed. Winst is winst, nu staat ie niet meer 24/7 aan.

Voor mij is het een gemaksding, dingen aan/uit kunnen zetten met een afstandsbediening of app. Tradfri is nu met licht/geluid/rolgordijnen/stopcontacten al best aardig uitgebreid. En ikea is toch best heel toegankelijk voor mensen die er anders misschien nooit van zouden horen.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 16 augustus 2019 14:20]

Al die smartlights *kosten* juist extra stroom. Er moet tenslotte 24/7 een wifi ontvanger aan blijven staan. Als ik met de schakelaar een lamp uitzet gebruikt ie ook echt 0,0 energie meer (de stroomkring is immers doorbroken). Dus hoe je het ook went of keert, luiigheid kost geld.

Ik heb schakelaars nooit ervaren als ongemakkelijk. De lichtschakelaar zit naast de deur, dus wanneer ik de kamer uit loop kun je met dezelfde moeite de lamp uit doen. Wat ik juist onhandig vind is m'n telefoon pakken, een app openen, binnen de app naar de juiste instelling navigeren, etc. Dat kost vele malen meer handelingen dan een lichtschakelaar. Plus dat ik niet m'n hele leven afhankelijk wil maken van zo'n telefoontje.
Smartlights zijn niet zozeer alleen met een app te besturen.

Ik heb bewust voor Hue gekozen vanwege de consolidatie van m'n lichtknoppen. Door het eenmalig toewijzen aan een afstandsbediening hoef ik niet alle hoeken van m'n huiskamer op te zoeken om apart m'n lampen aan te zetten.

Daar gezegd heb ik niet alle lampen nodig als ik tv kijk of als ik wil gamen op m'n computer. Die in een ander deel van m'n kamer staat.

Dan is de telefoon weer handig, aangezien m'n 'lichtknop' op de bank ligt. Met welgeteld twee swipes staan alle lampen aan die ik nodig heb voor m'n gaming experience.

De normale schakelaar is ook niet vervelend maar Hue brengt wel wat gebruiksgemak :)
ik heb de Hue light sensor, als het te donker wordt in de kamer gaan de lichten automatisch aan. Geen omkijken meer naar.
Exact, dat is wat ik ook al jaren doe. En in de keuken heb ik ook zo'n sensor. Naast de lamp op de bar en in het hoekje boven 't aanrecht, waar de lampen afgestemd op zonsopgang en zonsondergang aan- en uitgaan, gaan de tradfri spots aan het plafond aan als er beweging is en het te donker wordt bevonden. Ik gebruik de app sinds afstellen nooit. Schakelaars ook niet, for that matter. Mijn woonkamer is lang en heeft daardoor de neiging relatief snel donker te worden, wat ik dus opvang met de sensor en de hue lampen, die ook weer uitgaan als ze niet meer nodig zijn, tenzij het na zonsondergang is.
Haha, zo heb ik het precies zo maar dan via Home Assistant want Homekit en de Hue app accepteren het niet dat je je lichten wilt laten branden als het donker is en er geen beweging is (dus je bent bv niet thuis) dat je dan je lampen juist aan wilt.

Met Home Assistant kun je dat allemaal wel, ook met de outdoor sensor.
Voorheen had ik dat opgelost door een homewizard erbij te gebruiken, maar die heb ik inmiddels met pensioen gestuurd. Door de zonsondergang te gebruiken in de hue app, heb ik nu vrijwel hetzelfde effect.
Goede tip👍🏻
Lampen met je smartphone aan en uit doen heeft natuurlijk niet veel te maken met smarthome.

Bij mij kijkt het 'systeem' of er iemand in de kamer is, meet het lichtniveau en als dat te laag is gaan de lampen langzaam aan. Het lichtniveau blijft dus altijd gelijk. Gaat de TV aan dan gaat een deel van de lampen wat lager, ga ik aan tafel zitten gaat de lamp boven de tafel wat harder. In de avond zijn de lichtkleuren anders dan in de ochtend omdat dat aanwijsbaar beter voor mensen is.
Smarthome is in mijn ogen inderdaad veel meer dan veredelde afstandsbedieningen. Wat jij omschrijft vind ik goed voorbeeld van smart. Smart is ook leuk, hoeft niet altijd geld op te leveren.
Om jouw smart-voorbeeld voor elkaar te krijgen, moet je wel wat oplossingen combineren en beetje technisch ingesteld zijn (wie is dat niet op Tweakers). Waarmee heb je dit gedaan? (Hue, Domoticz, Xiaomi, enz.).
kijk dit is iets waar ik voordeel in zie maar dat bereik je niet eenvoudig... althans dat verhaal mis ik toch steeds
2 kleine opmerkingen hierbij:
- Ikea Trådfri, Phillips Hue, Innr, ... gebruiken ZigBee, geen WiFi. Dit is bewust om het stroomverbruik laag te houden.
- Er zijn dimmers en schakelaars voor slimme verlichting, die je plaatst waar je wilt, en waarvan je het gedrag ook volledig zelf kiest. Verder kan je de verlichting programmeren, zodat je altijd het licht kan hebben wat je wilt zonder iets aan te raken. Hue en Trådfri kunnen perfect zonder smartphone gebruikt worden als je gewoon een draadloos dimbare lamp wilt.
Zoals je het beschrijft heb je het over de hoofdverlichting van ruimtes, terwijl dingen als Hue juist voornamelijk gebruikt worden in het sfeerlampjes-gedeelte. Dat scheelt wel elke avond 2x een ronde langs alle lampschakelaartjes.

Voor de hoofdverlichting zie ik het nut inderdaad ook niet, behalve dat je de schakelaar kan plaatsen waar je wilt.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 16 augustus 2019 15:25]

Ja het kost wel wat extra stroom, maar het voordeel is ook dat je makkelijker kan schakelen en dus het licht vaker uit kan hebben als niemand aanwezig is. Bij mij boven in mijn vorige woning liet ik het licht boven 's avonds bijvoorbeeld vaak aan staan omdat ik anders in het donker de weg op de trap niet goed kon vinden (boven de trap was ook een lamp maar die zat op zo'n idioot slecht bereikbare plek dat ik hem niet kon vervangen).

Dat was dus het eerste waar ik een PIR trigger op gebouwd had. Verder kan je ook regels instellen dat je het hele huis uitzet als je de deur uit gaat, dus je kan niet meer vergeten dat het licht op zolder nog aan stond.

Verder biedt het ook veel extra mogelijkheden buiten alleen 'luiigheid'. 's avonds alle verlichting steeds een tandje meer oranje en wat donkerder zetten zodat je sneller moe wordt bijvoorbeeld. De telefoon app gebruik ik zelf eigenlijk nooit tenzij ik dingen wil instellen (bediengroepen, precieze kleuren). Ik heb wel een paar van die Ikea afstandsbedieningen.

Overigens heb ik hier nu 10 Tradfri lampen en ik gebruik per maand nog geen 15 euro aan stroom, voor alles, niet alleen de lampen. Draai ook 2 servers 24/7 (Atom NUCjes). Veel zuiniger kan het echt niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 augustus 2019 18:06]

Yep met een app is echt ronduit waardeloos. Ik heb een kubusje op tafel staan, kubus schudden is alle lichten in de woonkamer aan, kubus kantelen is alles uit. :) Makkelijker dan welke afstandsbediening dan ook. _/-\o_
"Ik heb schakelaars nooit ervaren als ongemakkelijk. "

"De lichtschakelaar zit naast de deur, dus wanneer ik de kamer uit loop kun je met dezelfde moeite de lamp uit doen"

Ik doe mijn schemerlampen niet aan als ik toevallig langs een deur kom!
Bovendien zitten de schakelaars van die schemerlampen bij mij niet naast de deur.

Hoeveel schakelaars heb jij in hemelsnaam naast je deur zitten? 🤔

Een aan/uit knop zit op je tv, toch gebruik ook jij de ab.

Het omslagpunt in ongemakkelijk/makkelijk heb je wat dat apparaat betreft in ieder geval doorgemaakt.

Misschien bereik je dat ook nog bij het openen van je autodeur en bedienen van je cd-speler.
En héél misschien nog voor het dimmen of aan en uit zetten van je lampen.

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 16 augustus 2019 16:47]

Oh wat mooi bedacht allemaal.
Wat een lang verhaal om aan te geven dat jij het niet nodig/ nuttig vind.

Maar als ik het over tv aan/uit zetten heb kom je met een flauw verhaal dat je de tv ab niet gebruikt.

Maar natuurlijk wel van ander apparaat om je keuze op tv af te spelen
En dat sla je maar maar over voor het gemak.
Goed dat er bespaard wordt op onnodig stroom verbruik. Maar..
Heb je al eens geteld aan de energiekosten van een extra schakelaar t.o.v. het "onnodig" aan laten staan van de versterker? Grondstof/Materiaal, Fabricage, Transport.

Voor het milieu hoef je die schakelaars niet te kopen, daar ben ik van overtuigd.
En hoe staat het er netto voor? Je hebt een x-bedrag geinvesteerd en daarmee bespaar je wat watt-uurtjes, omdat je, zelf gezegd, te lui ben om het handmatig uit te zetten.

Waar is het kantelpunt?
Dat is toch met alles? Vroegah had je een sleutel voor de deur van de auto, daarna op afstand en nu keyless als je perse wilt. Security vs gebruikersgemak vs kosten liet mij niet kiezen voor keyless.
Dat het makkelijker is, prima. Maar soms weegt het gemak niet op tegen de extra kosten.

Ik ben nu bezig met buitenverlichting. Kies ik dan voor Solar met bewegingssensor of alleen als het donker is maar constant? Wil ik nog een extra schakelaar? Of wil ik deze ook met een app kunnen bedienen.

Als je geld wilt besparen, moet je niet naar gemak kijken :)
Geen afstandbediening bij je TV? Dat is natuurlijk ook overbodig en kost energie, batterijen... Of lag daar jouw kantelpunt?
Ik heb geen TV.

Waar ik op reageer wordt de aanschaf gerationaliseerd vanuit energiebesparingsoogpunt. Dus is het kantelpunt nogal relevant dunkt me.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 16 augustus 2019 15:54]

best duur? In mijn nieuwbouw is alles smart. Hebt niks van kabels en leidingen moeten leggen voor schakelaars dus. Er kleven gewoon draadloze op de plaats die best uit komt. En die kosten 10 keer minder dan een klassieke schakelaar. Vraag me niet hoe lang de batterijen mee gaan, aangezien ze na 5 jaar nog niet plat zijn dus.
De hue schakelaars van Niko, geen batterij te vinden in dat ding.
Betaal je wel 50 euro voor... Kan je veel batterijen mee kopen :-) bij Ali betaal je 15 euro voor een zigbee schakelaar en nog geen 3 euro voor een 433mhz schakelaar
Normaal blijf je er wonen als zeker als we zelf bouwen.Maar hoe krijgt je het verkocht als je de woning wil verkopen geen licht knoppen?
Maar voor welk systeem heb je dan gekozen voor je home automation. btw wat heb je allemaal dan van home automation? Ik ben aan het zien voor rolgordijnen. Die van Ikea trekken op niets voor de ramen in de living.
Er zijn wel degelijk lichtknoppen. Maar draadloze...
Al lang geleden begonnen, en daardoor is het ondertussen wel een mengeling van alles door elkaar geworden helaas...
Begonnen met een oude klikaanklikuit die je via pc moest programmeren. Daarna overgegaan naar homewizard, daar een broadlink RM pro bij, dan nog een xiaomi gateway, een mi box,... en nu nog een homey ook. Heb nog ene rPi liggen waar ik wat mee geprutst heb, maar te complex en te weinig tijd voor.

Ik ga toch van die ikea gordijnen kopen voor de kleine ramen. Voor de grote wacht ik nog op de levering van mijn 'slide'. (kickstarter met weinig kick... )
ik ben aan het kijken voor luxafl€x of dan maar handmatige via leenbakker gezien de prijs. Ik ben onlangs gaan wonen in een nieuwbouw appartement.

Ik zie dat de slide al twee jaar klaar had moeten zijn. Als ikea er al zo lang over doet om simpele rolgordijnen met het geld wat ze hebben. Hoe kan een kickstarter het dan doen? Hopelijk vinden ze een partner met wie ze het kunnen uitbrengen.

Maar wel een mooi idee. Ja ik weet het niet voor Ikea, heb al hue en tado aan mijn router hangen misschien heeft luxaflex ook al een angel.
Er zijn best handige toepassingen. Als er niemand thuis is en de schemering valt in wordt er automatisch verlichting ingeschakeld. Als er beweging in huis is en we zijn niet thuis, krijg ik een berichtje toegestuurd, als er ‘s nachts beweging in huis gedetecteerd wordt, gaat op de slaapkamer het licht aan en gaan alle tradfri lampen aan op maximale felheid. Als ik de tv aanzet wordt de verlichting automatisch ingesteld volgens een bepaalde setting die aangenaam is om tv te kijken.
Eensgelijks hier. Mensen in mijn omgeving hebben praktisch hun hele huis vol met smart home spullen, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van in.
Het is een hobby toch.
Ik heb redelijk wat smart spul maar ik snap wel wat je bedoelt, van die mensen die hele domotica servers hebben draaien en verschillende systemen koppelen, flows instellen, continu de geautomatiseerde handelingen finetunen, etc etc.

Dan vind ik het ook niet echt smart meer nee en zeker niet gebruiksvriendelijk of behulpzaam. :)
Schrik niet. We zitten hier op een website voor "g33ks"

echt
Tot nu toe waren we afhankelijk van vooral Amerikaanse en Chinese bedrijven voor onze 'slimme' thuis apparaten. Betekent dit dat je een alternatief hebt waarbij je gedrag in ieder geval binnen de EU blijft, of is de IKEA oplossing uiteindelijk ook weer gewoon een schil om bestaande oplossingen?

Wel een logische en slimme stap: als je huis slimmer wordt met devices en je verkoopt de inhoud van huizen dan is het bijna raar als je deze stap niet zou zetten.
Ik heb een huis vol Tradfri. Wat research leverde mij op dat het gros van je data op je gateway blijft. Tenzij je een koppeling aangaat met bv Google Home of Alexa. Dan gaat er dus uiteindelijk data naar de buitenwereld.
Ja dit is inderdaad wel mooi van Ikea, die gateway doet niks met de cloud, behalve wat updates. Helemaal top.

Vind het wel een nadeeltje dat de app zijn gateway alleen vindt via autodetectie (broadcasts) op het lokale netwerk, als je gewoon een IP in kon stellen dan kon ik hem ook gebruiken via VPN.
Hue Essentials is dan misschien een optie voor je. :)
Bedankt, die app kende ik nog niet! Ziet er goed uit.
Misschien is homeassistant iets voor je
Ja ik zit er ook over te denken. Maar dat YAML staat me erg tegen. Vooral omdat je niet eens tab kan gebruiken :F, regelmatig als ik eens met YAML files moet werken ga ik daar weer de mist mee in omdat ik het zo gewend ben om inspringen met tab te doen (waar die toets dus ook gewoon voor is). Ik kan me ook totaal niet vinden in de argumenten om het niet te ondersteunen (wat boeit het dat het er in sommige editors anders uitziet). Maargoed...

Dus ik denk dat ik toch naar wat anders uit ga kijken. YAML is een niet los te denken onderdeel van Home Assistant.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 augustus 2019 01:06]

Ik gebruik node red in home assistant.
Veel makkelijker
Oh! Dat lijkt me ook ja, ik heb Node-RED wel eens gezien. Ziet er super handig uit.

Maar dit is niet standaard toch? Is het lastig te configureren?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 augustus 2019 16:42]

Nee was een kwestie van een addon installeren in HA (Hassio)
Super, bedankt!! Is precies wat ik zoek.
Zo ver ik weet is Philips Hue van Signify nog steeds een Nederlands bedrijf en tevens de grootste wat betreft aantal verkochte smart home producten!
Ik kan dit alleen maar toejuichen.
Ikea vult het medium segment onder Philips Hue erg goed aan en ze worden steeds breder. Ik ben benieuwd hoe ver ze gaan komen.
Hmm, oeh, dus dan kunnen we in de toekomst hopelijk wat meer sensoren tegemoet zien? Want zonder sensoren is je hele smarthome installatie niks waard. Dan is het niet meer dan een veredelde afstandsbediening voor je lampen en rolgordijnen.

Ben benieuwd wat het allemaal gaat brengen. Tradfri Sprinkler installatie voor de tuin? Yes please!
die dan gekoppeld is aan buienradar zodat ie niet aan gaat als het gaat regenen of een sensor in de grond die het vochtgehalte meet :)
Prachtig. Ik hoop alleen wel dat er "kruisbestuiving" tussen de diverse divisies is. Een IKEA kast is leuk, maar er moet wel een robotstofzuiger onderdoor kunnen..
De kast in elkaar laten zetten door een robot lijkt me ook wel wat
Als die robot dan gelijk stofzuigt en schoonmaakt....
Het hoofdkantoor zit niet meer in Zweden, die zit tegenwoodig in Delft.
Een beetje verbaasd over de vele negatieve reacties m.b.t. ‘slimme apparaten’. Het klinkt mij vooral als Hollandse zuinigheid, want concrete argumenten tegen ‘slimme apparaten’ hoor ik niet.

Los van ieders persoonlijke behoefte ben ik het niet eens met veel reacties die de plank volledig misslaan. Het kan zijn dat je het onzin vindt en het niet hoeft. Prima. Maar de argumenten die genoemd worden en soms zelfs de waardeoordelen die eraan worden gekoppeld zijn een beetje raar.

Er zijn inmiddels hele goede ‘slimme’ systemen te krijgen, die geweldig werken. In de eerste jaren (ca. 2008-2012) was het vaak nog kloten met dure apparaten, slechte apps en gekke toestanden. Nu kun je het jezelf makkelijk en vooral leuk maken.

Ik heb zo’n 25 Hue lampen, meerdere Hue sensoren, Tado slimme thermostaten door het hele huis, zelfs op zolder en in de badkamer. Verder gebruik ik HomeKit, meerdere HomePods, maar ook Alexa. Zo worden tv’s, geluidssystemen en de airco bediend op slimme manier. Dat wil zeggen: veelal geautomatiseerd of met spraakopdrachten. Ook veel Eve Energy apparaten, een Eve Room en Eve Degree in en rondom het huis.

Hoe dan ook: fijn dat Ikea zich serieus richt op deze markt. Ondanks dat ik niet bij Ikea kom. Meer spelers betekent meer mogelijkheden die meer aansluiten bij de behoeftes van de mensen. De markt is nog lang niet verzadigd (in tegendeel), maar de technieken zijn er wel klaar voor. Dus kom maar op.

[Reactie gewijzigd door Aerez op 16 augustus 2019 15:58]

Juist die apparaten die je nu aandraagt als voorbeeld zijn voor een hoop mensen niet betaalbaar. Als je wel de financiële ruimte hebt is het de vraag of je de meerprijs wilt betalen. En simpel GU10 spotje is vijftig euro. De lampen waren 20 euro in het begin.

Met Hollandse zuinigheid is niks mis mee.
Ze geven gas in de divisie. Zie dat de speakers nu te koop zijn..voor 99,95..

https://m2.ikea.com/nl/nl...lankspeaker-wit-30435204/
:)

Edit: kan het mis hebben met dit “primeurtje” want zie ze weliswaar nog niet geprijsd in pricewatch staan maar er zijn al wel reviews..excuus

[Reactie gewijzigd door erwlight op 16 augustus 2019 17:19]