Yeelight maakt slimme lampen compatibel met Apple HomeKit

Yeelight maakt zijn Smart LED-lampen en een ledstrip compatibel met Apple HomeKit. De Chinese fabrikant heeft een daarvoor een firmware-update uitgebracht. Gebruikers kunnen hun lampen via de bijbehorende apps updaten.

Yeelight meldt de komst van HomeKit-ondersteuning op Twitter en heeft een pagina met uitleg op zijn site gezet. De benodigde firmware-update is te installeren via de Yeelight-app en via de Mi Home- of Xiaomi Home-apps.

Drie producten krijgen HomeKit-ondersteuning. Het gaat om de Smart LED-lamp in rgb-uitvoering en de witte variant daarvan, en om de Yeelight Aurora Lightstrip Plus. De HomeKit-ondersteuning maakt het mogelijk om de lampen te bedienen met Siri vanaf een iOS-apparaat.

Yeelight HomeKit

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-08-2019 • 18:09

49

Submitter: kazz1980

Reacties (49)

49
49
30
3
0
18
Wijzig sortering
Ik heb deze meerdere van deze Yeelights, in mijn optiek een stuk betere optie dan Philips Hue.
  • Véél goedkoper
  • Geen Bridge, iedere lamp verbindt direct met je Wi-Fi
LTT heeft er een tijdje een mooie vergelijkingsvideo gemaakt tussen Hue, Yeelight, en LIFX.
Wat ik het grootste nadeel van Yeelights vind is dat ze veel meer stroom gebruiken wanneer ze uit staan, omdat ze wifi gebruiken. Wat ik ook jammer vind is dat hoe meer apparaten op de wifi hoe meer interferentie.
Dat laatste is volgens mij niet waar. Meer apparaten op wifi zorgt niet voor meer interferentie, meerdere access points die vechten om kanalen wel.
Dit zorgt zeker wel voor meer problemen, omdat er meerdere zenders op het kanaal zitten. Access points zijn berekend op een x aantal zenders, maar de capaciteit gaat zeker omlaag als er meer communicatie plaatsvindt. WiFi is geen low-energy protocol, maar blijft constant actief en dus bandbreedte en energie verstoken.
Voor IoT devices zoals dit is WiFi een snelle fix om producten werkend te krijgen, maar het is zeker niet de beste communicatie-methode.

Zie: http://www.revolutionwifi.net/capacity-planner
Jij hebt het over capaciteit en snelheid etc., Daar ben ik het volledig mee eens. Het ging echter over interferentie.
Okee, heel strict genomen zullen deze devices niet door elkaar gaan praten door CSMA/CA op het eigen netwerk. Eerst checken of het stil is, dan pas praten.
Echter, stel je voor dat er nog een paar netwerken zijn (allemaal lekker 2,4 GHz) die ook IoT spul hebben praten. Dan slingert dat opeens wel heel veel extra signalen de ether in. Die gaan zeker storing veroorzaken op andere netwerken op dezelfde kanalen. In die zin veroorzaakt het juist dus wel meer interferentie door meer radioverkeer.

Andere bandbreedtes zijn wat dat betreft geschikter, omdat deze nog niet zo vol zitten als de 2.4. Daarnaast is WiFi ook niet een handig protocol voor devices die maar weinig data overdracht nodig hebben. Die paar bitjes voor kleurcodes en aan/uit acties zijn beter besteed aan een ander type netwerk.
Absoluut mee eens, bedankt voor de toelichting.
Je access point werkt toestel per toestel af (MU-MIMO daar gelaten). Dus elke client in je wifi netwerk vraagt tijd van je access point. Zeker verouderde/trage of clients die aan de rand van je wifi netwerk zitten. Zoek ook airtime fairness, dit is een alternatieve manier om airtime toe te bedelen en gaat veel uitleg bieden.

Ik ben wat laat, hierboven is al redelijk wat aangehaald,

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 23 juli 2024 12:04]

Hoeveel stand-by gebruik hebben ze dan?
Ongeveer 1,2W standby, wat ongeveer 10Kwh per jaar waar zigbee lampen 0,4W zijn. Het zijn kleine cijfers maar als je meerdere lampen hebt loopt het toch op.
Maar houdt er wel rekening mee dat de bridge ook stroom kost. Dus wellicht is het op het einde van de rit niet zo veel verschil.
Nou ja, als je twee van dingen hebt telt de bridge zeker mee. Bij dozijnen lampen sensors etc... niet meer.

De Philips brug schijnt zo'n 2 W te verbruiken, dus zoveel als 5 Hue lampen. Tegenover de Yeelights ben je met >2 lampen duidelijk voordeliger uit, al haal je het prijsverschil pas na een jaar of 10-15 terug.
De lampen zouden zo lang mee moeten gaan, behalve dat er dan vast weer veel betere zijn....

Bij 25 Hue lampen plus bridge kom je aan standby kosten 12W, oftewel €20/jaar.
Voor de Yeelights wordt dat 30W, oftewel €52/jaar.
Alle twee je statements kloppen niet (helemaal). Yeelights verbruiken 0.5W in standby. Hue's verbruiken 0.4W. Dus "veel meer" is wat overdreven. (bron en bron). En je bewering van WiFi interventie is hieronder al ontkracht. (edit: typo)
Ik lees in jouw bron een standby verbruik van 1.3W in Standby voor de Yeelights: "Not understandable is the promised by the manufacturer, low ausfallende Power consumption in standby, which should have dropped from about 1.2 watts to 0.5 Watts. Several test measurements resulted in one increased power consumption of 1.3 watt in standby, When asked, Yeelight explains the increase in standby consumption by completely overhauling its internal architecture with the Apple HomeKit integration.
Quelle: https://en.techreviewer.de/yeelight-v2-led-yldp06yl/"
. Hoe kom jij aan 0.5W?
Wifi is voor verlichting niet echt de beste methode. Het maakt geen mesh (zoals zigbee) en is niet ingericht om met weinig data te werken. Een beetje als een glas water vullen bij de rivier. Daarnaast heb je een goede (liefst meerdere) router ('s) nodig voor goed bereik. Hue werkt goed, ook als wifi eruit ligt. Inmiddels zijn de alternatieven wel beter geworden
Yeelight heeft ook BT Mesh lampen, dus je kan een keuze maken. Echter nog geen HK support voor deze serie maar wat niet is kan nog komen.
Yeelights zijn 4x goedkoper, maar bieden ook 4x minder branduren. Dus netto kom je op hetzelfde uit.

Het gebruik van Wi-Fi i.p.v. een bridge betekent in mijn ogen vooral dat je je lokale netwerk meer belast en dat terugmerkt in je Wi-Fi-snelheid. Volgens mij is dat juist de reden dat die bridge er is en waarom Zigbee een ding is.

EDIT: blijkbaar is dit met de nieuwste generatie geen issue meer. Beiden bieden nu 25.000 branduren. Er staat mij bij dat een oudere generatie van Yeelight op 10,000 of zelfs minder zat, maar als dat al het geval was, is dat nu begraven onder de reviews van de huidige gen. Excuses!

[Reactie gewijzigd door supertanno op 23 juli 2024 12:04]

4 keer minder branduren? Heb je daar een bron voor?
Herstel: blijkbaar is dit met de nieuwste generatie geen issue meer. Beiden bieden nu 25.000 branduren. Er staat mij bij dat een oudere generatie van Yeelight op 10,000 of zelfs minder zat, maar als dat al het geval was, is dat nu begraven onder de reviews van de huidige gen. Excuses!
Veel Yeelight info ook op het Tweakers foum te vinden: https://gathering.tweaker...message/53774573#53774573

;)
Ik heb momenteel die nieuwe slimmer verlichting van de Action geplaatst (7 euro per lamp), dat is ook best mooi spul, maar nog geen HomeKit (native, heb dat wel via Homebridge voor elkaar gekregen).
Anoniem: 343919 @xoniq27 augustus 2019 18:24
Welk merk is dat dan?

De simpele van Ikea die alleen kunnen dimmen kosten ook slechts 6,99. Maar die zijn wel met HomeKit. In 2012 betaalde je nog grof geld voor een Philips Hue kit, in 2014 de enige met HomeKit en kijk waar we nu bij zitten. Ik weet niet precies wat Philips voor meerwaarde biedt. Moet wel iets zijn gezien de prijs.
Ik vermoed dat hij de nieuwe SmartConnect lijn van LSC bedoelt die bij de Action ligt.

Werken via WiFi, wist alleen niet dat ze al via Homebridge werkte.
Deze hebben geen bridge nodig, maar connecten stuk voor stuk met wifi.
Tja, die Hue werkt in mijn situatie gewoon goed. Ik heb er, naast wat dure Hue lampen, een paar Innr stopcontact-schakelaars en een zootje goedkope Ikea-lampen mee gekoppeld. Die Ikea-lampen zou ik nog wel in Homekit kunnen krijgen als ik de Ikea-bridge koop. Maar die Innr gaat zeker niet lukken. Kortom, ik blijf bij mijn Hue maar misschien dat ik die een keer vervang door een Homey of een Hubitat.
Dat is zo te zien tuya wel een goedwerkende homebridge plugin voor:
https://www.npmjs.com/package/homebridge-tuya-web
Die bridge gebruik ik op het moment, maar die is niet heel fantastisch, lampen reageren niet goed via die API. Ben nog aan het uitzoeken om deze aan te sturen direct via het netwerk, de web api gebruikt hun cloud systeem.
Ik zou willen dat HDL met homekit gaat samenwerken. Scheelt mij een hoop programmeren voor spraak besturing en scenes instellen.
Ik wacht nog steeds op de aurora lightstrip. veel over gehoord en gelezen maar nog nergens kunnen vinden? althans de nieuwere versie met EU plug ook.
Gekocht via Banggood, 2 setjes. Staat nu erop voor ~€31. Kies voor Fast-23 als Warehouse en je hebt geen gedoe met de douane omdat het vanuit een EU land wordt verzonden.

https://gearbest.app.link/P1AR6mn6uZ

Heb ze een paar maanden en werken perfect (heeft EU plug). Heb via AliExpress een extensie van 1m gehaald voor €6 om een set te verlengen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 12:04]

thanks voor de info. heb je een bridge nodig voor deze led strip? anyway ik dacht dat deze light strip anders is dan de aurora versie maar eveneens is dit een mooie prijs!
Aurora = Lightstrip Plus. Ze hebben gewoon de merknaam Aurora toegevoegd. De Lightstrip Plus is het meest recente model, dat is die ik heb gelinkt en die in het artikel genoemd wordt. Deze werken via wifi identiek als de Yeelight E27 lampen en kunnen ook via de Yeelight app worden bediend/beheerd. Ik heb ze zojuist geüpdatet en kan de strips toevoegen aan Homekit. Dit laatste doe ik echter niet omdat mn Homekit al via Homey verloopt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 12:04]

Merci. Alles helder. Deze ga ik bestellen, heb al een aantal E27 lampen van ze en tot zover te vrede!
Yeelight is volgens mij een verzamel naam voor licht met de merknaam Xiaomi.
Jammer genoeg is mijn Yeelight candela nog niet met de app op tijd te bedienen.
Yeelight is een apart bedrijf. Werkt wel nauw samen met Xiaomi (En als ik me niet vergis heeft Xiaomi wel geïnvesteerd in Yeelight, maar dat weet ik niet zeker)
Yeelight is een dochtermerk van Xiaomi. Het team werkt onafhankelijk van het Xiaomi team dat aan home IoT werkt.
Dat wordt vaak gezegd, maar is niet waar. Het zijn echt twee geheel onafhankelijke merken. Ze werken alleen dusdanig nauw samen dat de merken vaak als hetzelfde merk benoemd worden (sterker nog: Google op "Yeelight Wikipedia" en Google geeft je direct de Wikipedia van Xiaomi als zoekresultaat, waar Yeelight vervolgens niet eens op benoemd wordt!)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juli 2024 12:04]

Helaas nog steeds geen GU10 modellen van Yeelight :'(
Precies, ik snap dat niet. Prachtig product maar niet compatible met alle bekende fittingen. Als yeelight dat heeft zou ik zo overstappen.
Ik gebruik mi-light. Die hebben alle maten fittingen. Geen rechtstreekse homekit ondersteunig, maar wel middels een homey.
Stuk goedkoper dan hue. Grootste nadeel is wel dat wanneer je ze schakeld met een milight afstandsbediening, dat dat niet een de miligt bridge wordt ‘verteld’ en dat je maar een beperkt aantal zones per bridge in kan stellen
Heb ook de mi-lights in combinatie met een Homey. Werkt redelijk goed allemaal. Zolang je alles via de Homey blijft aansturen, dan weet Homey de huidige status van de lampen (het is slechts 1 weg verkeer naar de lampen)

Ze hebben inderdaad alle maten fittingen, maar dat wil niet helemaal zeggen dat het ook in alle armaturen voor die fitting past. Ik heb heel veel 5W GU10 spotjes in de kamer. Maar deze paste dus niet in de armaturen. Ik moest alle randen iets breder slijpen. Ik heb nog in diverse bouwmarkten gezocht naar een passende (inbouw) armatuur maar kon er geen vinden. De 4W GU10 mi-light past overigens wel overal in.
hier nog een; hebben veel Mi-light in huis hangen en ben daar tevreden over (2x4 downlights, 3 tafellampjes, 5 grote E27 lampen). Heb ze aan Domoticz toegevoegd en kan dan alles bedienen en programmeren.
Mijn dochter kwam vorige week thuis met 3 GU10 lampenvan de Action; leuk, dan kan ik behalve wit licht ook al die kleuren gebruiken in mijn kamer! Dat viel haar flink tegen; in het wit geven ze behoorlijk wat licht maar in kleur bleef daar heel weinig van over. Ik heb het niet naast elkaar vergeleken maar volgens mij geven de Mi-light RGBW lampen veel meer licht, ook in kleur. De lampen zijn weer terug naar de Action...
ik heb eigenlijk alleen de RGBWW (of RGB-CCT) die hebben ook warm wit. bevallen echt prima en werken altijd.
Enige wat mist is de terugkoppeling als de lamp direct met de mi-light afstandsbediening wordt bedient
ik heb eigenlijk alleen de RGBWW (of RGB-CCT) die hebben ook warm wit. bevallen echt prima en werken altijd.
Klopt, en die RGBWW heb ik ook. Dat voegt m.i. ook iets toe, overdag is kouder licht prettig, 's avonds is warm licht fijner (sfeervoller).
Enige wat mist is de terugkoppeling als de lamp direct met de mi-light afstandsbediening wordt bedient
Bij ons gaat de betreffende lamp Uit, of Aan, of Zachter branden; genoeg terugkoppeling voor mij ;)
Wat zijn jullie ervaringen met de lampen van IKEA?
Geen ervaringen mee, maar ik zag wel dat de lamp die het meest op de tweede generatie Yeelight lampen lijkt wat zwakker is qua licht, een stuk duurder qua prijs en de ondersteunde "kleuren" van alle IKEA lampen zijn op 1 tot enkele handen te tellen (net als lampen met meerdere kleuren van de vorige eeuw). Ook lijken ze een hub te vereisen, net als Philips Hue. Viel voor mij vrij snel af als optie.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juli 2024 12:04]

Opzich prima, maar zijn wel traag. Eerst had ik mi-lights in de garage, en die gaan aan zodra de deur open gaat (middels deursensor en homey). Gevolg was dat het leek alsof de lampen gewoon altijd aan stonden. Nu ikea lampen en pas na 2 stappen in de garage zijn de lampen aan (hoe erg is het, maar toch)

En mi-lights hebben een nachtmodus en ook met gewoon dimmen kunnen ze heel zwak (erg fijn => als ik overdag lampen aanzet gaan ze vel, na zonsondergang gaan ze gedimd aan) de ikea lampen kunnen in vergelijking met de mi-lights een stuk minder gedimd worden. Voordeel is weer dat ikea rechtstreeks aan de homey gekoppeld kunnen worden en dat de milights een bridge nodig hebben (1 brigde per 4 of 8 zones.... :| )
Yeelight e27 werkt echt super, ik ben al een tijdje aan het wachten tot de Yeelight E14 Color komt.. :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.