Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IKEA komt met twee 'slimme' badkamerlampen

IKEA blijkt te werken aan twee badkamerlampen met internetverbinding. Die zouden binnen de Trådfri-lijn vallen, en net als de lampen en andere verbonden accessoires met een app aan te sturen zijn.

De twee lampen zijn gesignaleerd in een Duitse catalogus van de Zweedse meubelgigant. Daar worden twee lampen met de naam Gunnarp getoond. IKEA was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Volgens de catalogus werken de lampen samen met het Trådfri-systeem en zijn ze dus ook te verbinden met andere 'slimme' apparaten in huis of met de Trådfri-afstandsbediening te bedienen. De lampen zijn dimbaar en de kleurtemperatuur kan in drie standen worden ingesteld. Er komen volgens de afbeeldingen en de tekst twee versies van de lampen uit: een ronde en een vierkante. Beide lampen kunnen zowel aan het plafond als aan de muur worden bevestigd.

IKEA vermeldt in de catalogus specifiek dat het om badkamerlampen gaat. In de folder wordt echter niet vermeld of de lampen een ip-rating hebben en dus bestand zijn tegen luchtvochtigheid en water. Wel verkoopt het bedrijf al inbouwspots voor de badkamer met ip44-rating.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

25-07-2019 • 16:13

283 Linkedin Google+

Reacties (283)

Wijzig sortering
Wat ik mis (en bij alle zo'n beetje alle "badkamer lampen") is bewegingsdetectie. Badkamers en WCs zijn uitgelezen plekken om automagisch aan/uit smart te regelen.

Heb nu Philips met een motion sensor hangen, dat werkt gelukkig prima, maar wat mij betreft zou de sensor gewoon ingebouwd moeten zijn.
Ja superhandig, als die lamp je niet meer detecteert als je onder de douche staat, of in bad zit/ligt. echt heel handig.
Hier opgelost met een deursensor/bewegingssensor combi. Beweging nadat de deur dicht is -> licht blijft aan. Beweging stopt kort nadat de deur dicht is -> licht uit. Niet 100% foolproof maar toch dicht genoeg erbij dat we de lichschakelaar niet meer gebruiken. Ook jouw usecase met onder de douche staan is hiermee opgelost.
Ze zouden een knop moeten uitvinden waar je op kan drukken zodat ie weet dat je licht nodig hebt en dan nog een keer drukken om te stoppen :+
LOL. Inderdaad ja.

Bij ons op 't werk moest het ook allemaal ineens smart.
Gevolg : lamp was niet meer uit te zetten wat problemen gaf bij gebruik beamer/presentaties.

Als je een rustig gesprek met collega of leverancier had ging het licht uit en moest je behoorlijk wild om je heen wuiven om de bewegingssensor(en) weer te triggeren.
Liep je dan kort daarna de kamer uit dan bleef de verlichting veel te lang nog na branden.

Tel uit je winst.... Meer frustratie, minder gebruiksgemak en meer stroomkosten.
Bij ons gaan alle lampen ook automatisch aan. Waar ik bij voorgaande werkgevers dan nog wel eens in het donker belande doordat ik als eerste aanwezig was, in een uithoek zat en de sensor mijn werk achter de computer niet registreerde als beweging, heb ik daar bij mijn huidige werkgever totaal geen last van. Het licht gaat automatisch aan en blijft ook aan. In spreekkamers kun je het licht handmatig dimmen en daarmee de bewegingssensor overrulen. Zodra het licht uit gaat (bewegingssensor detecteerde niemand) gaat de lichtsterkte terug naar default.

Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
}> Daar moet je patent op aanvragen _/-\o_
Als jij het niet doet, loop ik weg met je uitvinding :P
LOL https://www.gamma.nl/asso...laar-inbouw-wit/p/B460418

of stel nu dat je dat zelfs onder de douche zou kunnen;
https://www.gamma.nl/asso...akelaar-2-polig/p/B469491

:*) :+

Uiteraard werkt het ook via smart home features https://www.gamma.nl/asso...gst-8800-buiten/p/B562359 koopje :z

[Reactie gewijzigd door djwice op 25 juli 2019 20:19]

Gaat niet is niet minimaal ip67 8)7
Oh ok dacht plenswaterdicht - net als buitenlampen.

Minimaal ipv67: stofdicht en dompeldicht dus..

Ah ik zie het, schakelaar moet buiten de douchecabine https://www.letsleds.nl/b...led-spots-in-de-badkamer/


Deze is dus voor onder de douche of in bad: https://www.gamma.nl/asso...nspectie-camera/p/B106646 :+

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 juli 2019 19:50]

Denk dat 2-3jr geleden voor t laatst een schakelaar thuis ingedrukt heb.

Dominica/smartphone is zeker geen energiebesparing (zoals men graag zou zien), dingen hebben continue spanning en verbinding, het is 100% gemakzucht en luiheid, ideaal! :+

Benieuwd naar dit systeem (prijs in bijzonder), heb nu een hue lamp in de fitting op badkamer, werkt prima.
Denk dat 2-3jr geleden voor t laatst een schakelaar thuis ingedrukt heb.
Voor: Loop naar schakelaar; Klik

Na: Telefoon unlocken, app openen, scrollen in lijst aan lampen, drukken op klein knopje

Ik heb al zo lang mijn lichtschakelaars niet gebruikt!

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 30 juli 2019 09:22]

Beweging sensoren en spraak gestuurd ideaal
Heb ik thuis al. Koordje een keer naar beneden trekken als ik licht nodig heb en koordje een keer naar beneden trekken als ik het licht niet meer nodig heb. Echt superhandig.
Apple zou dit "Light by wire" noemen en €400,- extra rekenen :-)
En het kabeltje zou na 30 keer gebruik breken en dan kun je voor € 30 een nieuw kabeltje kopen dat ook weer 30 keer mee gaat.
Super smart inderdaad... :+

Is hier serieus een markt voor gezien de klimaatproblematiek? Als het nou energie zou besparen... |:(
Hebben we klimaatproblematiek? Enlighten me please
Deze is voor jou...
https://www.hier.nu/thema...leem-voor-dummies-klimaat

:+

And on a more serious note:
https://www.milieucentraa...aarde/klimaatverandering/

[Reactie gewijzigd door Flozem op 26 juli 2019 14:41]

Dude?

Really?
Ja, echt waar... |:(
Zooo! Deze antieke hangt nog steeds in de eerste fase van gedragsverandering. Daar zien we er anno 2019 niet veel meer van :o
? wie en wat bedoel je?
Hoi Adje, als je het boek “Hoe gaan we dit uitleggen” van Jelmer Mommers wil lenen mag je me je adres pm-en. Het boek bevat onder andere een uiteenzetting van wetenschappelijk bewijs voor klimaatverandering door menselijk toedoen en is heel toegankelijk. Dit zou je ook aanknopingspunten moeten geven voor wetenschappelijke literatuur.

Ook kan ik de rapporten van de IPCC aanraden (https://en.m.wikipedia.org/wiki/IPCC_Fifth_Assessment_Report en https://ipcc.ch) die op basis van een grote verzameling wetenschappelijke literatuur inschattingen maken van de omvang en impact van klimaatverandering en invloed van de mens daarop. De volgende komt pas in 2022 en de laatste is uit 2014. Alle onderdelen van het rapport uit 2014 inclusief wetenschappelijke onderbouwing staan hier: https://www.ipcc.ch/report/ar5/syr/
Een samenvatting van de conclusies staat hier: https://www.ipcc.ch/site/.../02/AR5_SYR_FINAL_SPM.pdf
Hoi Giant,

Bedankt voor je bericht.
Het spijt mij maar ik geloof liever echte wetenschappers als Richard Linzen en Piers Corbyn, Paul Reiter dan een journalist. Heer Mommers valt bij mij in hetzelfde rijtje als Bill Nye.

Wat betreft de IPCC, het verbaasd mij dat u waarde hecht aan een politiek instituut.
Kent u de docu "The Great Global Warming Swindle"?
57:30 - 1:01:36
De gehele docu is vrij helder maar vooral deze 4 minuten laten een beeld van IPCC zien.
Wat mij altijd verbaast, waarom kies je er voor om wel het handjevol wetenschappers te geloven die niet in de klimaatverandering 'geloven' en niet de overgrote meerderheid die er wel van overtuigd is en bewijs levert dat ook door andere wetenschappers gecontroleerd is?

"The Great Global Warming Swindle" ken ik nog niet, maar zo te zien heb ik daar ook weinig behoefte aan: https://nl.wikipedia.org/...l_Warming_Swindle#Kritiek
Wat mij altijd verbaasd is dat mensen niet lezen wat er geschreven wordt maar lezen wat ze willen lezen.

Ik ontken ook niet dat er klimaatverandering is, klimaat verandert constant, nooit is bewezen dat de mensheid daarvan de oorzaak is.

Bedankt voor uw Wikipedia pagina. Die zal ik vanavond editten zodat het in mijn straatje past....., ziet u wat ik bedoel?
nooit is bewezen dat de mensheid daarvan de oorzaak is
En daar is dus het merendeel van de wetenschappers (99% volgens de laatste cijfers https://www.theguardian.c...-global-warming-passes-99 ) het mee oneens.
Bedankt voor uw Wikipedia pagina. Die zal ik vanavond editten zodat het in mijn straatje past....., ziet u wat ik bedoel?
Het mooie van Wikipedia is dat het zo'n beetje hetzelfde werkt als in de wetenschap. Als je het wijzigt zodat het in jouw straatje past, zul je dat inhoudelijk moeten onderbouwen met voldoende feiten, want anders zal alles automatisch weer gecorrigeerd worden naar de feitelijk correcte weergave.

Als je nou eens die 7 kritiekpunten zou aanvullen met waarom deze volgens jou niet kloppen incl bewijs, dan komen we ergens. Maar ik vrees dat dat lastiger wordt, niet? Anders zou de tekst van dit artikel er al lang anders uit hebben gezien.
Grappig dat in dezelfde artikel d3 97% onderuit wordt gehaald en 99% gepresenteerd wordt als de nieuwe waarheid. Waarom zouden we het nu moeten vertrouwen?

Ja, Wikipedia aanpassen...., Ik kan het aanpassen en linkjes toevoegen van Piers Corbyn bijvoorbeeld. Prima onderbouwing?
Als je het artikel goed gelezen had, had je kunnen lezen dat het % wetenschappers dat overtuigd is van de menselijke invloed, gestegen is van 97% in 2013 naar 99% nu. Er is dus geen sprake van een nieuwe waarheid, er is alleen sprake van een nòg grotere consensus onder wetenschappers doordat de hoeveelheden bewijzen zich op blijven stapelen. Blijft bizar dat er nog mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat die laatste ene procent het bij het rechte eind heeft.

Als ik bij zijn wikipedia-pagina lees "Op 20 november 2007 berichtte Corbyn opnieuw over zware stormen. Deze zouden moeten plaatsvinden tussen 5 en 6 december en rond kerst. Nadat ook deze voorspelling niet was uitgekomen, verloor de weerman grotendeels zijn geloofwaardigheid" dan gok ik dat weinig mensen dat als een goede onderbouwing zien.

Maar goed, ik ben nu wel erg offtopic bezig besef ik nu (pas), dus ik laat het hierbij.
Hoi Adje,

Jelmer Mommers is ook geen wetenschapper, maar een journalist en schrijver. Hij doet zelf geen onderzoek, maar maakt in zijn boek onderzoek van talloze anderen heel toegankelijk. De bronnenlijst staat hier: https://dynamic.decorresp...dit-uitleggen-bronnen.pdf

Ook de IPCC rapporten zijn meta-onderzoek, ze vatten onderzoek van anderen samen in een uitgebreid rapport dat de omvang, oorzaken en gevolgen van klimaatverandering probeert in te schatten.

Ik zou het echt even proberen, je hoeft van mij je standpunt niet aan te passen maar wat meer Info kan geen kwaad toch?
"Ik zou het echt even proberen, je hoeft van mij je standpunt niet aan te passen maar wat meer Info kan geen kwaad toch?"

Je gaat er hier een beetje vanuit dat ik mij al niet ingelezen heb?
En veel minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld WannaCry!
Ik heb in de badkamer een trekkoord, dus geen knop. Kan wel, maar dan zit die knop op 2m hoogte. (Huur woning dus ik ga frezen)

Over 3 maanden heb ik een baby en wil ik niet met een kind in mn armen aan een touwtje moeten trekken. Beweging sensor is zo gek nog niet in zulke gevallen :+

Maar, toegegeven, een knop is - mits op een handige plek - vaak wel t handigst als je lang stil zit ergens.
Je wilt de deur van de badkamer ook niet open doen, met je hopelijke baby in je armen, dus ik raad je aan om, voor je naar de babykamer gaat, de badkamerdeur te openen en het licht aan te doen en vica versa.
Mocht je daar geen zin in hebben, dan zal een aan het plafond c.q. 2 metrer hoog gemonteerde bewegingssensor prima werken. Frezen lijkt mij niet nodig.
Deurklink kan je met je elleboog doen, een touwtje niet ;) en ik heb ook een beweging sensor, inderdaad op ±2 meter hoogte. Dat was ook wat ik bedoelde, daar had ik wat duidelijker in kunnen zijn zie ik.
Een baby kun je heel goed op één arm dragen...
Over 3 maanden heb ik een baby en wil ik niet met een kind in mn armen aan een touwtje moeten trekken. Beweging sensor is zo gek nog niet in zulke gevallen :+
Jeetje, hoe zullen al die mensen dat toch gedaan hebben voordat er bewegingsensors waren.
Oh wacht, je baby met één arm vasthouden natuurlijk 8)7

Misschien moet je hier even kijken de komende drie maanden
Inderdaad. Holy moly wat een oplossingen op zoek naar problemen hier en in het algemeen als het over "smart" gaat.

Bezigheudstherapie, dat is het. 'Voor de luiheid' ehm ja juist.

Gewoon een hufterproof knop. Werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 juli 2019 09:10]

Uiteraard, dat snap ik ook nog wel. Maar laten we eerlijk zijn, het is toch gewoon handiger als het licht vanzelf aan gaat?..

Ik weet prima dat je een kind op 1 arm kan dragen, maar ik zie niet in dat het zo gek is dat je graag hebt dat het licht automatisch gaat.
Het is inderdaad niet gek als je graag hebt dat het licht automatisch aan gaat, maar zoals jij het schrijft komt dat niet zo over
Gefeliciteerd alvast.
Gewoon alles zo doen als je het zelf zou willen doen. Het is jou leven en jou kind... Wat andere zeggen boeit niet.
Dankjewel! en zo is het maar net :)
Tja, er zijn echt wel use cases bedenkbaar, denk aan kleine kinderen of gehandicapte. Afhankelijk van de situatie zou dit dan best handig kunnen zijn.
Jij maakt op deze bloedhete avond mijn dag helemaal goed :)
Ja dat zou handig zijn, en dat je die dan op een vaste plaats op de muur kan plaatsen zodat je niet naar je telefoon hoeft te zoeken en steeds een app moet openen.
en dan direct gevoed zodat je ook niet steeds batterijen hoeft te vervangen, dat lijkt me helemaal top :Y)
Ik heb al vijftig jaar zo'n knop schakelaar heet dat!
Bij mij herkende hij beweging niet door het douchegordijn heen. Dus ging hij na een paar minuten uit. Heel irritant vond ik, en het is nu weer een domme lamp die het perfect doet :-)
Voor de douche zou je nog een 'slimme' watermeter kunnen installeren, speciaal voor de badkamer. Water stroomt naar badkamer? Ligt blijft aan. Een alternatief is een microfoon om de hoeveelheid geluid te meten. Douchen is immers 'luid'.

Dan is er nog het toilet. Dat wordt regelmatig doorspoelen of bewegen bij een grote boodschap. Of een druksensor in de toiletbril.

De badkuip is een uitdaging. Daar zit men vaak best wel stil in, geen doorlopend water, en niet veel geluid.

Ach, misschien toch maar gewoon een ouderwetse knop. Die heeft mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2019 17:45]

De badkuip is een uitdaging. Daar zit men vaak best wel stil in, geen doorlopend water, en niet veel geluid.
Easy, als ie "ziet" dat er water naar de badkamer gaat (zoals je zegt), dan gewoon combineren met een slim metertje hoeveel watrr er door de put verdwijnt }:O
Misschien een temperatuurmeter aan de onzichtbare kant van het bad. Of een gewichtsensor onder de poten ofzo. Best leuke oplossingen bied je aan, natuurlijk niet plug and play, maar voor een goede Tweaker wel te doen natuurlijk.
Haha ik moest lachen DRUKsensor op het toilet :)
Dan moet mijn vrouw zich opmaken en afmaken (?) met de kraan aan. Staat er zomaar 2,5 uur per dag een kraan zinloos open. :) ;)
Ik had een flood sensor met externe sensor gekocht om in de badkuip te plakken.
Dat ding is echter zo gevoelig dat het nog steeds contact geeft door de paar druppels die eraan hangen na bad/douche... :|
Dat is bij mijn oplossing dus ook niet nodig, als de domotica doorheeft dat je in de badkamer bent (beweging nadat je de deur dicht doet) blijft het licht aan tot je de ruimte verlaat (geen beweging nadat de deur is dichtgedaan). Bewegingssensor kijkt vanaf de deuropening naar binnen dus je moet echt wel een ninja zijn om dit systeem te omzeilen.
Gewoon een Bluetooth low energy of RFID implanteren. Kun je je zelf prima tracken in huis. En bezoek doe je mooi een bezoekerspasje om. Kun je ook bij houden wie het meeste toiletpapier gebruikt, want daar zit natuurlijk ook een slimme meter in, zodat je toilet rol houder dat meet en na 10 rollen automatisch je wc-papier bij de appie besteld.
Deur dicht, licht aan.
Deur half open, licht uit

Zou ook werken.
Waarom niet deur op slot = licht aanhouden? Lijkt me niet al te moeilijk?
Omdat je niet altijd de deur op slot doet? Zeker als ik als enige thuis ben, doe ik hem liever niet op slot. Nergens voor nodig en kan een eenzame opsluiting voorkomen.
Onze badkamer kan niet eens op slot. In mijn geval dus uitermate moeilijk.

Misschien werkt dit criterium dus bij jou, maar er zijn genoeg mensen die hun badkamer niet of niet altijd op slot doen.
Met kleine kinderen in huis wil je echt niet dat ze de deur op slot doen in een badkamer...
Dit inderdaad. Onze badkamerdeur heeft wel een draaiknop, maar het slot heb ik er uit gehaald. Dat leert meteen een beetje respect voor personal space aan.
Nog beter, een humidity sensor en bewegingssensor. Zodra er beweging is en de humidity gaat omhoog dan is de badkamer bezet.
Upgrade de PIR beweging sensor in een doppler log en het is helemaal perfect.
Eerst 50 situps in het donker zodat je lekker begint te zweten, dan tanden poetsen.
Het hele systeem faalt wel als je iemand de lichtschakelaar gebruikt. Want dan ben je je sensor ook meteen kwijt. Dus ik zou er ook een wisselschakeling in willen.
Klopt, daarom gebruik ik ook een z-wave inbouwdimmer die achter de lichtknop zit. Dan blijft de knop gewoon normaal werken en kan de domotica ook van alles doen. Heb deze door het hele huis heen, echt voor ieder lichtpunt. 's Avonds even roepen "ok google, goodnight!" en alle lampen door het hele huis heen gaan netjes uit. Bij het starten van series (kan ook door naar de home mini te schreeuwen) of films dimt de verlichting in de woonkamer en gaat de verlichting op de rest van de benedenverdieping uit (we kijken altijd samen tv/films dus dat werkt voor ons)
Ik gebruik zelf ook Hue en allerlei andere meuk dus begrijp me niet verkeerd - wat gruwelijk omslachtig. Ik zou een gewone lichtknop gebruiken.
Was even 10 minuten finetunen in Node Red (automation engine van mijn domotica) en het werkt perfect. Als ik geen klachten krijg van mijn vrouw is het een succes (en die is heel kritisch op "nutteloze" techniek).
Yep dik mee eens, hier in huis alles hue, alleen sensors in de trap hallen. Verlichting in de douche gaat geheid uit met de standaard hue sensor. Gevaarlijk.

[Reactie gewijzigd door widodepido op 25 juli 2019 20:39]

Ik doe het zo: deur open, licht aan als LUX te laag is en er echt licht nodig is, licht blijft aan tot de deur weer open/dicht gaat en er dan 10 sec geen beweging is. Dit gebruiken we ook voor de WC's. Bewegingsmelders zijn er niet voor om aanwezigheid te controleren.

[Reactie gewijzigd door KennyR op 26 juli 2019 02:50]

Waarom zou je zoveel moeite doen, om enkel en alleen die schakelaar niet meer hoeven in te drukken...
Het is idd niet 100% foolproof. Qua programmering zit je met race condities, die je apart zou moeten afvangen.

Wat ik zelf zou/ga doen is het volgende. Wanneer beweging is gedetecteerd, automatisch aanzetten. En erna moet je lekker handmatig uitzetten. Zodat je snel de wc in kan rennen zonder lichtknopjes te zoeken etc. Haha. De vraag is alleen if het wel echt zo effectief/nuttig is. Ik vind bewegingsensoren handiger bij binnenkomst en voordeuren/achterdeuren. Maar that's me :Y)
Of je stommelt midden in de nacht naar de WC. Bam, volle bak licht in je gezicht. Terug zie je dus niets meer.
En daar kun je dan weer een voorwaarde aanhangen als het tussen 23 en 07 uur is dat de verlichting op 10% gaat branden. (Of een bewegingssensor op de slaapkamer onder bed zodra de voeten buiten bed komen dat de verlichting op slaapkamer, overloop en badkamer op 10% gaat branden werkt hier prima. Hang hier weer een timer aan van 5 minuten.
Oplossing = aanwezigheid sensor ipv bewegingssensor. Is obv IR.
Je kunt een sensor gewoon zo instellen dat deze het licht enkel aanzet, maar niet uit. Of met een timer (een uur max lijkt me redelijk) of een knop het licht uitzetten.
FF de helicopter doen en de lamp is weer aan :)
Clap on clap off lijkt me veel leuker.
Alleen het risico dat mensen in je omgeving denken dat je wat anders doet. :+
Je kunt instellen hoe lang het duurt voordat de lamp(en) weer uitgaan als beweging niet meer wordt gedetecteerd. In mijn badkamer gaan mijn spotjes na 8 minuten weer uit. Ik heb een glazen wand voor mijn inloopdouche en daar detecteerde hij tot mijn verbazing geen beweging doorheen. Na 8 minuten douchen gaat dus het licht uit en moet ik even zwaaien om de wand heen. Mijn eerste gedachte was dat het onhandig was maar het helpt om niet te lang te douchen. ‘s nachts gaat alleen het spotje boven de wc aan op de laagste stand. Overdag bij voldoende licht blijven de lampen ook uit. Ik vind het briljant.
Inderdaad. Ik doe het nog gewoon op de ouderwetse manier. Ik woon in een appartement waar alle knoppen op de route liggen. Het is zo aan en uit.
Daarom stel je hem in dat het licht pas weer uit gaat na een uur. Ruim de tijd om te douchen.

Hier gebeurd hier vrij regelmatig dat de badkamerlamp een hele dag voor niks aanstaat.

Met een uur vertraging voorkom ik in elk geval dat de lamp weer een dag voor niks aanstaat.
Daarom zijn ze toch 'slim'? xD
Ze zouden de Panasonic Grid-EYE sensor moeten gebruiken. Een zeer goedkope thermische "camera" met een resolutie van 8x8. Hiermee kan je wel detecteren dat een persoon aanwezig is. Verder is het wel bij te stellen als de badkamer een stoomcabine wordt
Of je maakt/stelt het zo in dat wanneer er beweging wordt gedecteteerd dat hij dan van on/off state switcht. Dus wanneer je de badkamer binnenkomt en wanneer je hem weer verlaat.
Er moet gewoon een algemeen beter detectie systeem komen dat sensoren gecombineerd waardoor hij weet waar in je huis je bent. Een echt slim systeem dat automatisch zaken ingeschakeld per ruimte bijvoorbeeld. Persoonlijk denk ik aan iets als een aanwezig waarschijnlijkheid (in percentage?).

Als bijvoorbeeld de deur open is gegaan van de douche en er beweging in de ruimte is gedetecteerd moeten de lichten niet meer uitgaan tot de deur weer gebruikt wordt.

Daarom ben ik bezig met Home Assistant. Die kan verschillende systemen combineren om een indicatie te geven of je huis bent. Zo kan hij Owntrack, IOS en Android geofencing combineren met de aanwezigheid van het apparaat op het wifi netwerk. Dit geeft natuurlijk een grote waarschijnlijkheid dat je thuis bent.

Mijn hoop is dat men dit systeem steeds verder uitbouwt. Iets in de trend van Room Assistant:
https://github.com/mKeRix/room-assistant

Motion sensors for home automation pose an issue: they require constant motion to stay activated. This will inevitably lead to a lot of frantic hand waving in front of the sensors when you're working on something and the light goes out. This piece of software can help you by scanning for Bluetooth tags in each room that it is placed in and estimating their distance. Just throw on a compatible beacon or smart watch and Home Assistant will always know where you are in your home. You can even customize the light settings or thermostat preferences based on who is in the room.

[Reactie gewijzigd door dycell op 25 juli 2019 23:39]

Waarom zou je dat allemaal willen..
Als je wilt naar een echt slim huis, en dan bedoel ik niet dat je zaken met een app bedient, dan moet er per-kamer detectie zijn. Op dat moment kan er echt afscheid genomen worden van schakelaars.

Hoeveel moeite is het om een schakelaartje in te drukken zodra je hem nodig hebt...
Volgens mij zit je op de verkeerde website.. Sterker nog, waarom zit je achter een computer? Een krant is toch ook voldoende?

Daarbij hoeft het ligt toch niet ALTIJD aan zodra jij binnenkomt.?
Nee, enkel als het buiten donker is. Die functionaliteit biedt ieder domotica systeem. En dan moet ook de lichtsterkte worden afgesteld op de tijd van de nacht.
Ik zit achter mijn computer omdat ik moet werken. Zodra ik thuiskom ga ik weer lekker in de tuin aan het werk!
Liever aanwezigheid dan beweging :+

Maar je hebt gelijk. Dat zijn melders die vandaag te weinig worden gebruikt. Niemand in een kamer? Doe het licht dan uit. Bespaard vaak niet alleen een pak energie, maar met dit weer beperk je ook weer een beetje de opwarming in je huis.
vind het zo irritant als je nummer 2 aan het doen bent en dat je dan moet zwaaien om hem weer aan te slingeren
Ik heb een bewegingsdetector in de badkamer en bij het douchen gaat de lamp nog wel eens uit (timer = 3 minuten). Dan moet ik mn arm even naar boven steken zodat de sensor beweging ziet, niet zo’n probleem.

Maar tijdens t kakken even een klein beetje bewegen, anders zitten, rug ff rechten, desnoods ff je hand heen en weer doen, dat heb ik nog niet als vervelend ervaren. Als je 3 minuten volledig stil zit gaat t ook niet goed als je t mij vraagt. Je beweegt altijd net wel genoeg, of de sensor hangt verkeerd. Tijdens t douchen is lastig te verhelpen want de glazen wand beslaat of t douchegordijn beslaat/is ondoorzichtig.
https://www.ebay.nl/itm/2...7ec555:g:vwoAAOSwCU1YrWiB

Gaat dwars door gordijnen, glasplaten, hout en zelfs enkelsteens muren, gelukkig heb ik een oprit want als ik buiten op 1 meter van de deur kom gaat de verlichting in mijn hal aan, dus niet aanschaffen als je deur direct aan het trottoir grenst.
Zijn overigens meerdere unitvoeringen van, deze was gewoon even snel geselecteerd, heb er zelf eentje die wat meer instelmogelijkheden heeft.

[Reactie gewijzigd door OldButNotSoWise op 26 juli 2019 04:49]

Haha, als ik deze koop gaat de lamp continu aan als ik in de keuken of slaapkamer ben, dat schiet niet op, maar bedankt voor de tip! :)
Op mijn kunst academie hadden ze die sensor 30 minuten staan in de klaslokalen. Ik zat geregeld nog tot 10 uur op school te werken. Meestal aan het schilderen. Ieder half uur moest ik naar de deur lopen om Het licht weer aan te krijgen. Op zich weet je wel zeker dat je niet te lang in de zelfde houding blijft zitten op die manier maar wel erg hinderlijk als je in de flow zit.
De Philips sensor kun je met de app op gevoeligheid voor beweging (en licht) instellen. De gevoeligheid is best goed. Of dat je in het licht zou houden... :)

Hangt ook heel erg van de manier van detectie. De meeste sensors nu zijn PIR en die kijken eigenlijk niet naar licht maar naar warmte. Ik heb het met de Philips sensoren nog niet geprobeerd maar ik heb er 1 in de douche hangen die je niet in de maling kan nemen door stil te staan.
Als je wilt bezuinigen moet je led verlichting kopen dat verdien je sneller terug dan dit.
En als je al led verlichting hebt verwacht ik niet dat je het ooit terug verdient, of je moet we heel slordig zijn met het aan en uitschakelen van je verlichting.
Wij hebben thuis een toilet met bewegings-detectie lichten.
Jammer dat je halverwege het kakken moet dabben om de lichten weer aan te krijgen, want kort een armpje zwaaien werkt niet.
Maar vind je het dan nu nog steeds comfortabeler dan ouderwets het licht an doen als je het nodig hebt? Ik erger me altijd enorm aan bewegingsdetectie die te snel uit gaat.

PS, kun je de duur van aanstaan niet langer maken?
Yep vind ik wel. Ik heb die ikea sensoren op de plee, de bijkeuken, de hal beneden, bijna boven aan de trap en in de hal boven.
Erg fijn met een kindje op de arm of wanneer je handel vol hebt.

Wat ik nog mis is een ambient sensor zoals die van philips dat hebben. Zomers staan ze geregeld voor jan doedel aan.

Wat betreft je vraag van instellen hoe lang ie aan staat, dat kan. Achterop zit een draaidingetje die je van 1 tot 5 min kunt instellen. Niet voldoende wanneer je 15-20min aan het broeden bent op de plee :p
Gelukkig begint de Ikea timer iedere keer weer op nieuw als er beweging is.
Bij ons zit hij onder het wasbakje in het toilet, gericht op de WC. Zodra de deur open gaat, gaat het licht aan. En niemand zit zo stil dat hij uit gaat.
De normale lampschakelaar heb ik door verbonden zodat ook visite gewoon licht heeft en blijft houden.

De nieuwe variant van de Ikea heeft het draaiwiel niet meer, maar lijkt 1 vaste tijd te hebben. En hij werkt tot nu toe minder vlekkeloos dan de oude niet IP44 variant. (Sinds een week in de hal, en soms gaat hij uit terwijl ik nog in de hal was, waar de oude allang opnieuw begonnen was met aftellen)
En niemand zit zo stil dat hij uit gaat.
Hoe schijten jullie dan op de wc? Bij mij gaat dat ding echt gewoon uit van de ikea en reageert dan pas op nieuwe signalen. Dus als je beweegt bij 4 minuten van de 5, dan gaat hij nog steeds na 1 minuut gewoon weer uit.
iBeacon in de wc voor lange schijtsessies en die ook als présence laten gebruiken. Wat? Je neemt toch wel je telefoon/tablet mee?
Als je zo lang moet zitten kun je misschien beter even dit filmpje bekijken.

https://youtu.be/YbYWhdLO43Q

[Reactie gewijzigd door Spinozo op 26 juli 2019 08:01]

Persoonlijk doe ik liever handmatig het licht aan, wat ook de reden is dat ik meestal het andere toilet gebruik. Ik heb geen idee of de duur langer kan worden gemaakt, zal er eens naar vragen.
Mijn buitenlamp bij de voordeur kan dat wel.

Zowel de sterkte van de sensor als de duur van het branden van de lamp is in te stellen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juli 2019 17:49]

Of een tweede buiten de douche, die pas actief gaat als binnen geactiveerd word, en jouw "ziet" vertrekken :D
Weet al wel wat mijn kinderen dan gaan doen :+
Doen ze nu ook met het touwtje :o
Misschien een aanwezigheidsmelder plaatsen scheelt een hoop :P
pressureplaatje onder de toiletbril zou ook kunnen
BME680 erin bij veel zwavel lucht afzuiging op 100 🤣🤣
Lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet handig. Zit je even rustig op je kleine kantoor, gaat ineens de lamp uit. Of sta je onder de douche achter het douchegordijn/raam en werkt de sensor daar niet, sta je ook ineens in het donker.

Ik heb bij mij enkel in de doorloopruimtes lampen met bewegingsdetectie hangen. Dat is erg handig. Maar ik moet er niet aan denken om er ook een op m'n toilet of badkamer te hebben hangen.
Maar ook als je midden in de nacht naar de WC wilt? Dan wil ik die doorloopruimte echt 100% donker houden... En de badkamer of WC ook...
Dat dacht ik dus ook meteen. Zo vaak als ik de badkamer op loop zonder het licht aan te doen 's nachts. Als me dan ineens automatisch het licht aan schiet zie ik juist niks meer :P

[Reactie gewijzigd door Peleccotur op 25 juli 2019 18:59]

Ik heb Hue hangen, die kan je instellen op intensiviteit. In de nacht gaan de lampen aan op 20%. Je ziet precies genoeg...
Wat ik mis (en bij alle zo'n beetje alle "badkamer lampen") is bewegingsdetectie. Badkamers en WCs zijn uitgelezen plekken om automagisch aan/uit smart te regelen.

Heb nu Philips met een motion sensor hangen, dat werkt gelukkig prima, maar wat mij betreft zou de sensor gewoon ingebouwd moeten zijn.
Je zou ook voor een buitenlamp kunnen kiezen: goede ip rating en plenty met bewegings- en lichtsesor :)
IKEA heeft voor Tradfri ook bewegingssensoren hoor. Maar inderdaad, dat zou ingebouwd ook wel handig zijn ja.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 25 juli 2019 16:29]

Ik heb meerdere lampen in de badkamer en deze hoeven niet altijd allemaal tegelijk aan.

De spiegel heeft bijvoorbeeld 2 lampen. Die staan vaker uit dan aan.

Wellicht zou het aanbod aangevuld kunnen worden, maar ik wil weer niet gaan betalen voor een lamp met sensor als ik die sensor niet wil gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 25 juli 2019 16:32]

De lamp in mijn badkamer heeft al jaren bewegingsdetectie. Zodra ik aan het touwtje trekt gaat het licht aan of uit. Prima spul! :+
En daarom heeft Ikea een bewegingssensor. De plaatsing van de lamp is niet altijd de juiste plek voor de sensor.
Edit: dat Ikea spul is te koppelen aan de meeste Dominica systemen dus regels als ‘s nachts licht op 20% etc zijn makkelijk te maken

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 25 juli 2019 17:40]

Een ingebouwde sensor heeft weer als nadeel dat hij maar een beperkt deel van de badkamer meepakt. Anders zou de sensor bijna 180 graden moeten meepakken en dan precies in het midden moeten vallen.

Ik heb ook een philips motion sensor hangen, maar die hangt in de hoek waarbij hij de gehele badkamer kan zien. Dan springt het licht tenminste niet uit als ik aan het douchen ben en buiten het zicht van een sensor in de lamp zou vallen (al gebeurd dat nog steeds wel eens als ik veel te heet douche en het verschil in temperatuur te klein wordt om mij nog te zien)
Lijkt me dat die dingen wel te koop zijn. Zelfs in de kringloopwinkel zie ik ze weleens. Met een sensor dus en een instelbare timer zelfs.

Mooiste wat ik heb meegemaakt was een wc bij een tankstation waarbij de sensor voor de lampen in het halletje hing. Nadat ik er eens goed voor was gaan zitten ging natuurlijk het licht uit :P

[Reactie gewijzigd door stefanv op 25 juli 2019 20:56]

Praxis heeft zo actie gehad met plafon badkamer lampen met ingebouwde bewegingssensor.
Hangen hier in wc, trapkast, schuurtje en gannegtje bij de voordeur. Alleen de badkamer vindt ik niet handig omdat die ruimte te groot is voor de bewegings- sensor die er op zit.
Bytheway vind ik ook veel beter automateschering dan de hack en storingsgevoelige domotica.

[Reactie gewijzigd door JKen op 25 juli 2019 19:48]

Nou sorry, maar als ik s'nachts naar de wc ga in de badkamer wil ik dat het licht niet aangaat.
Dus voor mij geen motion sensor graag.
De badkamer lamp in mijn huis is het enige wat niet geautomatiseerd is, lijkt mij niet echt handig als ik douche, op de wc zit of wat dan ook en ik even wild moet bewegen of de deur even open en weer dicht doe.
Ik denk dat je een betere sensor nodig hebt. Die van mij gaat echt niet uit als ik zit te badderen. :) Ik moet echt wel heel lang niet bewegen voordat het licht uitgaat.

(ik noemde eerder al de PIR sensor, die op basis van warmte detecteert)
Ik wil midden in de nacht heel graag het licht uit houden. Dat is wellicht in te stellen in de app natuurlijk, dat hij na 12:00 tot 6:00 oid nooit aan mag gaan bij beweging, behalve als ik op de knop druk, maar dat zou ik vooraf wel zeker willen weten.
Als je de Tradfri bridge hebt moet je de lampen altijd koppelen via zo'n schakelkastje of een dimmer. Dat vind ik het enige nadeel. Bij HUE kun je de lampen wel direct koppelen ook die van Ikea. Maar Tradfri heeft bewegingssensors https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70429913/ nadeel van de sensor instelling is dat de lamp dan maximaal 10 minuten aanbleef en niet was in te stellen. In de nieuwe software kun je lampen ook aan 2 AB's of een AB en een sensor koppelen dus mogelijk kun je dan wel langer je licht aan laten.
Ik heb veel Hue en een enkele tradfri lamp, maar voor de bijkeuken zit er gewoon een "domme" LED lamp in met ingebouwde PIR sensor. Werkt perfect en daar is dus de meerwaarde van een slimme lamp nihil.
Voor de badkamer lijkt mij zoiets ook de handigste oplossing.

Buiten heb ik wel een losse PIR sensor (met een Wemos D1 mini) en die stuurt de tradfri lamp aan (via MQTT en Domoticz) als het donker is. Voordeel daar is dat ik met die PIR ook bewaking kan doen, ik kan de helderheid van de tradfri aanpassen, of ik kan het via software makkelijk disabelen of continue aanzetten.
Behalve als je doucht achter een douchedeur... En pir komt niet door glas dus als je lamp wat te ver van je deur af staat komt hij er niet doorheen en sta je in het donker.
Op mijn wc heb ik het inderdaad ook;)
Ik ben een warmte voorstander van domotica en netwerken, maar de badkamer is bij uitstek de plek waar het me geen donder interesseert. Als ik niet thuis ben voel ik niet de behoefte iets in de badkamer te schakelen, en als ik er wel ben dan heb ik prima dimmers en spiegels met touchbediening.
wat voor spiegels zijn dat? Klinkt als leuk speelgoed :)
Bij mij zijn het verwarmde spiegels en met verlichting ingebouwd. Gaat via handgebaar aan en uit, werkt perfect en zonder falen tot nu toe.
Waarom is jou spiegel verwarmt?
Het voorkomt/lost beslagen spiegels heel snel op :)
wat voor spiegels zijn dat? Klinkt als leuk speelgoed :)
In het geval van DIY kan het best een vergelijkbare insteek zijn als wat deze youtuber had gedaan; vond het zelf iig een interessant filmpje maar mij er niet toe weten te zetten hetzelfde te proberen :p

https://www.youtube.com/watch?v=LTuvAoSJZDY
Ik vind het wel fijn dat als ik snachts de badkamer in loop het licht gedimd wordt in plaats van vol aan. Een betaalbare, veilige en dimbare badkamer lamp is dan ideaal. Nu doe ik het met een Hue lamp, maar ik weet niet hoe goed die tegen vocht kan.
Wat doe je dan via die spiegels met touchscreen bediening? Is dat ook dan geen domotica toepassing.
Ik heb verwarming in de spiegels en de verlichting in de spiegels gaat met een handgebaar. Werk perfect.
In principe is dat ook domotica, in de puurste zin van het woord.. automatisering van je huis ;) dat dat niet perse via internet moet is natuurlijk een leuke extra.
Klopt. Het werkt altijd, ook zonder wifi. En nooit beslagen spiegels natuurlijk. Hele relaxte toevoeging geweest. Maar het samenwerken van allerlei dingen is natuurlijk ook heerlijk. En dat is net de meerwaarde van I ternet als je niet geweldig kunt programmeren en alles offline laat draaien.
Ik heb me al te pletter gezocht voor deze lampen (in belgië). Waar ik ze nog nergens gevonden heb.

Onlangs heb ik wel deze spots gevonden (die enkel nog maar bij ikea nederland te vinden zijn) die ook badkamer-proof zijn :D Hopleijk zijn deze ook te verbinden met de Hue bridge :*)

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50353513/

(edit: link bijgevoegd)

[Reactie gewijzigd door Zorius op 25 juli 2019 16:19]

Mooi spul. Jammer dat het alleen IP44 is wat niet genoeg is voor hele vochtige ruimtes in je badkamer zoals direct boven een open douche.
normaal mag je deze boven de douche hangen

"Tot 60 cm rond de badkuip of douche en aan de wand tot 2,25 m neemt u lampen met een IP44 bescherming, zodat ze spatwaterdicht zijn."

https://be.paulmann.com/n.../ip-bescherming-badkamer/

[Reactie gewijzigd door Zorius op 25 juli 2019 17:01]

Ik heb al een tijd de FLOALT in de badkamer hangen. Werkt perfect. Laatst open gemaakt om te kijken de binnenkant eruit ziet. Perfecto!
Ik heb 2 kastdeurtjes met Tradfri op de kop getikt (uitverkoophoek IKEA had ze liggen)... met een ijzerdraadje erachter kun je die ook aan de muur hangen, zonder scharnieren. Heb je ook LED-panelen maar dan een stuk goedkoper dan de echte muur/plafondpanelen ;)
Wat is de bron van dit soort 'nieuws'artikelen? Ikea zelf die zo aan product placement doet?
Het lijkt er onderhand wel op....Elke scheet die Ikea laat mbt 'smart' producten wordt breed uitgemeten....
De meeste bezoekers zijn denk ik zo onderhand casual technische enthousiastelingen, en ik word zelf eigenlijk wel warm van dit soort nieuws. Dit is redelijk goedkope IoT waar je weinig voor hoeft te doen, en bij problemen zitten de experts veelal om de hoek. Dat is een stuk fijner dan zooi uit China plukken of Amazon, en dan moeten omgaan met problemen/garantie.

Ik heb zelf een mix van Hue en Tradfri, en heb nu een Tradfri bulb in de badkamer die in een verkeerd omhulsel zit en kapot begint te gaan door de stoom. Dit is voor de juiste prijs dus zeker wel een product waar ik oren naar heb. Die extra Tradfri bulb kan ik elders wel kwijt.
In dit geval de duitse catalogus zoals aangegeven in het artikel. Als het een advertorial is zou het een .advertorial moeten hebben.
Heerlijk dit.

Ik heb al heel lang een LED paneel (FLOALT) van de Ikea in mijn badkamer hangen.
Heerlijk als je in bad gaat en het licht milder kan zetten in een warmere kleur.

In de winkel raden ze het af om deze lamp op te hangen in de badkamer, terwijl er amper tot geen vocht in kan komen.

Lamp zit gewoon op de lichtknop in de badkamer. Mocht ik de temperatuur of helderheid van het licht willen instellen, doe ik dat me de afstandbediening.
Ik doe het licht aan met een knopje. Noem me ouderwets maar al die Smart technologie vind ik richting de "lui worden omdat het kan" richting gaan. Straks krijgen we een Smart billen afveger omdat het kan :o
Ieder zijn smaak. De een koopt een luxe auto met alles erop, de ander een badkamer light system.

Bij mij brandt de badkamerlamp misschien 7 uur per week. Led lamp van 3 watt. Knopje bij de deur. Simpel, hackproof, bugfree, geen updates nodig, goedkoop te vervangen. Ik vermoed dat ik wel een paar jaar badkamerstroom kan kopen voor de prijs van het systeem.
Tja ik hou het wel bij een schakelaar of motion sensor.

Zie hier echt totaal geen meerwaarde in. alles meer als een motion sensor kost meer moeite of het nou in je handen klappen of spreken of via je telefoon is.