Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus komt met 21,6"-4k-oledmonitor

Asus heeft de ProArt PQ22UC aangekondigd, een 21,6"-oledmonitor met een resolutie van 3840x2160 pixels. Volgens Asus is het scherm bedoeld als draagbare monitor; hij weegt ongeveer een kilogram. Er zit geen accu in het scherm.

Het ProArt PQ22C-oledscherm kan hdr10-beelden weergeven, maar Asus vermeldt niet wat de piekhelderheid is van de monitor. Het scherm heeft een pixeldichtheid van 204 pixels per inch en biedt een 10bit-weergave. De monitor kan volgens Asus 99 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven en wordt gekalibreerd geleverd. Welke fabrikant het oledpaneel levert, is niet bekendgemaakt. Mogelijk gaat het om het geprinte 21,6"-paneel dat het Japanse consortium Joled onlangs heeft uitgebracht.

Het scherm kan videosignalen verwerken via usb-c of micro-hdmi. Bij het scherm zit een monitorstandaard die eenvoudig losgekoppeld kan worden en in een meegeleverde draagtas past, samen met de stroomadapter. Asus zet het oledscherm op de markt als een draagbare monitor voor gebruik in combinatie met laptops. Een adviesprijs is nog niet bekend, evenmin is duidelijk wanneer het scherm op de markt verschijnt.

Asus ProArt PQ22UC-oledmonitor

Monitoren met oledpanelen zijn er vrijwel niet. Er zijn enkele laptops uitgekomen met een oledscherm, waaronder de Lenovo ThinkPad X1 Yoga en de duurste uitvoering van de Dell Alienware 13. Dell kondigde begin 2016 een 30"-oledmonitor aan. Vervolgens werd de introductie geschrapt, maar een jaar later kwam het scherm toch nog op de markt.

Tegelijk met de oledmonitor heeft Asus de ZenScreen Go MB16AP aangekondigd. Dat is een variant van de vorig jaar uitgebrachte draagbare 15,6"-monitor met een ips-paneel en een full-hd-resolutie. Dit nieuwe model beschikt over een ingebouwde 7800mAh-accu. Volgens Asus werkt het scherm vier uur op een volle accu. Opladen en weergeven van beeld gaat via de usb-c-aansluiting.

Asus toont de oledmonitor en het scherm met ingebouwde accu op de CES-beurs, die volgende week dinsdag in Las Vegas begint.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-01-2018 • 14:24

104 Linkedin Google+

Submitter: Balance

Reacties (104)

Wijzig sortering
4K is wat mij betreft niet nodig maar OLED in meer laptops wel. En dan zonder touchscreen met alle vingervegen. Gewoon mat.
OLED wil je nu nog zeker niet hebben op een laptop. Niet geschikt voor tekstverwerking vanwege statische beelden en het inbranden ervan.
Ik heb de X1 Yoga met OLED scherm nu 7 maanden: nog niks van inbranden gemerkt. (werk er ongeveer 10 uur per dag mee)
Mijn kameraad zijn Samsung s6 kun je mooi op zien dat die veel YouTube kijkt helemaal rode gloed en status balk zijn ingebrand
Had hij hem 24 uur per dan daarop staan?

Ik heb heel veel Youtube gekeken op mijn samsung S6edge.
Ook veel gegamed met een statische hud in het spel.

Maar ik heb nog nooit inbranding gezien op mijn S6edge in die twee jaar dat ik hem had.
Als die nog garantie heeft kan hij die naar Samsung opsturen, die steken er gewoon een nieuw schermpje in.
Heeft nog garantie maar heeft hem laten vallen daarna waardoor het scherm gebarsten is
Idem voor de alienware 13r3. Nog steeds super beelden in gaming zonder inbranden :)
Ik wil zeker wel OLED hebben op mijn laptop. En ook op mijn monitor. Het inbranden ervan wordt erg overdreven. Bij mijn telefoons zijn de statusbalken etc ook niet ingebrand.

Stel de statusbalk zal wel inbranden, dan heb ik nog steeds veel liever een OLED scherm dan een IPS scherm.
zeg niet dat je ongelijk hebt maar op een telefoon is de status balk niet uren achterelkaar zichbaar meestal.

Op een PC monitor kan het wel zo zijn dat iets letterlijk de hele dag op dezelfde plek staat (bv startmenu) en het scherm de hele dag aan staat. dat is dus niet 1 op 1 vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 januari 2018 16:10]

Maar dan is het misschien ook minder erg als dat een beetje inbrandt, als het toch altijd op dezelfde plek aanstaat.

Je kunt natuurlijk donkere thema's gebruiken, de startbalk laten verdwijnen, en andere veiligheidsmaatregelen nemen.
Maar dan is het misschien ook minder erg als dat een beetje inbrandt, als het toch altijd op dezelfde plek aanstaat.

Je kunt natuurlijk donkere thema's gebruiken, de startbalk laten verdwijnen, en andere veiligheidsmaatregelen nemen.

Als je je laptop recreatief gebruikt en regelmatig films etc kijkt en hij gaat om die reden ook mee op vakantie ofzo: OLED biedt die mensen enorm gebruiksblijheid.

Als je hem 8 uur per dag gebruikt kun je natuurlijk ook een desktop overwegen die vaak een stuk ergonomischer is.
Op je tv is het zenderlogo toch ook gewoon uren in beeld als je veel tv kijkt? Dat was al een probleem in het CRT tijdperk, als ze dat opgelost hebben moeten dit soort dingen ook op te lossen zijn toch?
Dat is met CRT tv's opgelost doordat er meer zenders kwamen met andere logo's.

En LCD's hebben er geen last van omdat ze werken met een backlight en pixels dus niet slijten als ze aan staan.

bij oled slijten de pixels wel. en als ze slijten dan krijg je phenomenen als inbranden.
Dat is bij LCD weldegelijk een probleem, alleen veel minder snel en er zijn beeldtechnieken tegen. Ik heb in tal afgelegen herbergen in niet zulke rijke landen bezocht om te weten dat het kan. Vaak hangt daar een tv 24/7 op dezelfde zender en dat zijn toch echt LCD schermen, daar zie je ook gewoon burn-in. Bij LCD slijten pixels netzogoed, dat kan je hier ook prima zien, de kleurverschillen zijn groot tussen week 0 en week 16 voor bijvoorbeeld groen. LCD slijt zelfs sneller dan oled, alleen heeft oled veel sneller dat er patronen inbranden terwijl bij een LCD de pixels uniform vergaan. Na 1 week zie je al een gigantisch verschil in de groen kleur bij de samsung tv hier getest.
Ik gebruik een tweedehands Note 3. Ik kan Facebook van de vorige eigenaar zien.
Heb je daar een foto van, ik ben wel benieuwd.
Alstublieft.

https://www.mupload.nl/img/qtpjxhp.jpg

Je ziet het een stuk duidelijker in te echt. Foto gemaakt met een IPhone 5.
Inderdaad, pics or it didn't happen
Pfoe, dat is wel een heel erg geval. Deze man heeft waarschijnlijk gewoon pech gehad met de kwaliteit van het display, óf het is een oudje en hij heeft echt veel branduren gemaakt op dat ene scherm.
Je telefoon heef het display niet heel snel 8+ uur per dag aanstaan. Wat op desktops en laptops wat sneller het geval is. Dat zo'n taakbalk, titelbalk of andere statische objecten vele uren achter elkaar doorbranden op dezelfde piels. Op een smartphone komt dit echt amper voor dat de pixels langer dan 5-10 minuten stil blijven staan.
Ben ik het wel mee eens maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe je je apparaat gebruikt. Als je je veel op de weg bevindt kunnen navigatieapps potentieel ook inbranden. Hoe snel dit daadwerkelijk gebeurt weet ik niet...
Het ligt er maar net aan, op mijn S7 Edge zag je de klok echt duidelijk ingebrand staan in de statusbalk, al na 6 maanden.
Ik heb echt al tig jaar AMOLED schermen en dit nog nooit gezien. Heb jij de helderheid op 100% staan?
Nee altijd op auto.. Ik had waarschijnlijk gewoon een slecht model..
Het kan natuurlijk ook aan de ontwerpkeuze liggen. Gezien de enorme aantallen Samsung Galaxy die verkocht worden kan het natuurlijk zijn dat men min of minder gedwongen is om OLED panelen van mindere kwaliteit toch te gebruiken. Allicht dat de extra fabricagecapaciteit dan kosten-baten-technisch niet opweegt tegen een percentage telefoons met slechte kwaliteit OLED schermen.
Inbranden is 1 ding maar pixeldegradatie is een groter probleem. Een computerscherm hou je langer dan de gemiddelde telefoon dus pixeldegradatie over tijd zal na een tijdje zeker merkbaar zijn. IPS is dan een betere keuze als je van plan bent je monitor lang te houden.
Ik heb al een dik jaar een Alienware 13 OLED. Tot nu toe geen problemen. Het scherm staat soms uren op hetzelfde beeld.

Ik kan het alleen maar aanraden. De kleuren zijn woww. Games en films zijn zoveel beter.
hoe snel is de pixelresponse?
Heb geprobeerd te gamen op een 5 ms ips monitor, niet te doen, ben benieuwd hoe snel de pixels van zo'n oled zijn.
Bij een OLED heb je een response tijd van 0.1 ms. Persoonlijk had ik nooit verwacht dat OLED zo een verbetering was. Het was een beetje tasten in het duister. Maar ik wil niet meer terug.
Dat is interessant, ik heb nu een 144 hz tn scherm en durfde niet naar ips te gaan omdat gamen op mijn 4k ips scherm echt hell is, niet door de 60 hz refresh rate, maar door de trage pixels.
Vraag is dan alleen wanneer 24 inch oled 144 hz schermen betaalbaar worden.
Ik verwacht dat deze oled monitor tussen de 1000-1500 euro zal liggen. Een doorbraak voor oled op de pc markt zal pas na 2020 zijn. Best wel jammer, want wat je ook doet achter een pc, je benut voordurent je scherm.

Samsung heeft enkele Qled monitoren. Ik geloof dat Asus er ook met Qled (G-sync) ging uitbrengen. Qled is nog geen oled. Maar is wel een verbetering. Ze hebben rond de 1ms. Als jee een upgrade zoekt is dit misschien een oplossing. Nuja, op Qled is wel wat commentaar te geven. Voorzichtigheid geboden.

[Reactie gewijzigd door edmunt op 5 januari 2018 02:18]

Oke bedankt voor deze info, misschien dat zo'n qled wat wordt dan, die 144 hz ips monitoren gaan hun doel voorbij, snelle refresh rate heb je weinig aan als de pixels zo langzaam zijn naar mijn inzien.
Zodra je een touchscreen gaat gebruiken heb je er geen last van. Ik vind vingerafdrukken enorm irritant op beeldschermen waar ze niet op horen te zitten.
Hier ook zo ik heb echt geen last van vegen op mijn ips-touchscreen voor de zekerheid heb ik brillendoekjes mee om het scherm af te vegen maar in de drie weken die ik hem nu heb merk ik geen extra schoonmaakbeurten

edit:
* wat een typo 8)7

[Reactie gewijzigd door i-chat op 4 januari 2018 18:05]

Billen of brillendoekjes? 8)7
Ik hoop dat laatste. Dat eerste is er namelijk nog minder voor bedoelt ;). Heel slecht voor antireflectie coating.
Brillendoekjes zijn ook slecht voor de coating op monitors.
klopt, maar wel minder slecht dan billendoekjes ;)
Ik heb het nog nooit geprobeerd met van die natte billendoekjes. Ik maak mijn monitor ook gewoon schoon met brillendoekjes (als je dit niet elke week/maand doet, gaat je scherm meestal pas vlekken vertonen ver voorbij de normale levensduur van zo'n ding)
Ik heb een keer een onwijs duur beeldscherm gesloopt met brillendoekjes, allemaal krassen en vegen, dit was na de 3e keer schoonmaken. ik gebruik NOOIT meer brillen of billen doekjes of doekjes met een of andere alcohol houdende (oplos middel) ik kan het daarom ook iedereen bijzonder sterk afraden dit te gebruiken! Gewoon een zachte licht vochtige doek is Prima!
Water en Toilet papier, nog altijd meest veilig ;)
Ik had begrepen dat katoen het veiligst was(t), papier bevat houtvezels die kunnen krassen.
Dit probeerde ik ook een keer, maar dan komt heel me scherm onder de wc papier te zitten.
Ik werk nu zelf met een 4K (27") desktop monitor en wil niets anders meer. Tekst is tenminste scherp, terwijl bij gewone HD resolutie de tekst echt korrelig is.

Bizarre wereld toch: tv's zitten al een paar jaar op 4K maar er is amper content beschikbaar (behalve de games op nieuwere consoles misschien), terwijl je een monitor wel vlak voor je neus hebt staan. Daar zie je het verschil pas!
En bovendien zitten telefoons en tablets wél al jaren op >300PPI
Klopt ik heb een 4k 55 inch tv. Streams zijn zo lelijk soms! Maar met mijn apple tv en goede content via vimeo en youtube is het echt genieten. Jammer dat ze bij KPN die bitrate niet omhoog zetten voor 4k want zelfs met HD content zie je die bitrate verschillen enorm!
Bij de invoering 3D op de TV had W00fer natuurlijk wel gelijk dat het onzin was :-)
Klopt, die brilletjes zijn vrij irritant.
Bij de invoering 3D op de TV had W00fer natuurlijk wel gelijk dat het onzin was :-)
Okay, daar had W00fer inderdaad een puntje ;)
Woofer wordt wel heel hard aangepakt
W00fer staat dan ook wel meer symbolisch voor een hele groep mensen ;) De downvotes liegen er ook niet om :P

Het is echter opvallend hoe veel zaken die keer op keer als onzin of niet nodig bestempeld waren, nu heel gewoon zijn. Als we nu echt terug zouden moeten naar 50Mhz CPUs en ruizige super low resolutie VHS, dan zou iedereen toch echt wel stijl achterover slaan van hoe beperkt en van lage kwaliteit dat is.
Tuurlijk er worden best dingen op de markt gebracht die voor de één minder nuttig zijn dan voor de ander maar uiteindelijk komt daardoor weer een nieuwe iteratie die weer een verbetering is op het voorgaande.
Inderdaad, precies dat. Als er nu zeg maar een 8Ghz CPU op de markt zou komen, dan zou W00fer (sorry W00fer om jou weer als voorbeeld te gebruiken) waarschijnlijk meteen roepen het niet nodig is, want Windows en de browser draaien snel genoeg. Maar W00fer vergeet dan dat een 8Ghz CPU dingen mogelijk kan maken waar we nu nog niet aan denken wellicht.
heet grootste deel van die downvotes zullen wellicht toch zijn omdat het echt 'not done' is om zo erg op de man te spelen, vooral als die persoon zelf in feite niets verkeerds heeft gedaan.

maar om toch op het punt terug te komen. het heeft allemaal te maken met schaal met kosten en met WOW-factors.

ik heb nu op mijn 27inc pc scherm een 1440p scherm wat echt een verademing is tov mijn vorrige 23inc 1080p toch heb ik er voor mijn 15,6inc laptop geen moment aan getwijfeld om 5 a 600 euro extra neer te tellen voor diezelfde resolutie. en op mijn mobieltje met nog geen 6inc zou ik het al helemaal debiel vinden, ik zie al nauwelijks verschil tussen een goed 720p scherm en een scherm met FHD.

tegelijk moet ik zeggen dat ik op heel veel vlakken steeds minder het idee heb dat meer altijd beter is.
de 7th generation i3 in mijn nieuwe laptop is bijv naar mijn gebruikservaring nauwelijk sneller dan de celeron b830 in mijn vorrige. toegegeven. die vorrige draaide met 8gb ddr3, en deze met 4gb ddr4 aangezien ik nog een tijd en moeite heb gestoken in de geplande ram upgrade voor deze laptop.

het wil echter wel duidelijk maken dat er wel degelijk grenzen zijn waar opjectief gemeten verbeteringen er subjectief nauwelijks nog toe doen. en juist die factoren spelen vooral in consumenten-electronica zo'n essentiele rol.

daarom snap ik die reactie van flowerp wel, maar ben ik het er absoluut mee oneens
immers zodra die objectieve power ook een subjectief doel gaat vervullen, 'dat het de moeite, of de investering waard maakt', kun je zeggen dat er sprake is van innovatie. tot die tijd is het een race van getallen omwille van die getallen. net als de race naar de maan, niet heel nuttig, maar nog steeds beter dan 'total annihaltion'
tegelijk moet ik zeggen dat ik op heel veel vlakken steeds minder het idee heb dat meer altijd beter is.
de 7th generation i3 in mijn nieuwe laptop is bijv naar mijn gebruikservaring nauwelijk sneller dan de celeron b830 in mijn vorrige.
Dat heeft wellicht een andere reden, en dat is dat CPUs eigenlijk amper sneller meer worden. Je denkt wellicht dat sneller niet beter meer is, maar dat komt meer omdat sneller vaak neerkomt op zo'n 10% en dan ook nog eens 10% in ideale gevallen.

De tijd dat een CPU gewoon echt 3x sneller was, dus met dezelfde IPC etc van 7Mhz naar 21Mhz, of als je even wachtte zelfs 10x sneller naar rond de 70Mhz is absoluut voorbij. We hebben al heel lang geen CPU meer gehad die (effectief) opeens op 40Ghz draait.
daarom snap ik die reactie van flowerp wel, maar ben ik het er absoluut mee oneens
immers zodra die objectieve power ook een subjectief doel gaat vervullen, 'dat het de moeite, of de investering waard maakt', kun je zeggen dat er sprake is van innovatie.
Ik kijk ook naar de geschiedenis. Eigenlijk zou ik eens alle uitspraken van alleen al Tweakers moeten verzamelen. Maar enkele heb ik al genoemd. De 100Mhz CPU b.v. Die vond 'men' destijds ook niet nodig, en waarom niet? Omdat WP al snel genoeg draaide op 66Mhz. Hadden we toen inderdaad allemaal daarna geluisterd, dan zaten we dus nu daadwerkelijk nog op 66Mhz CPUS, want 100+ was toch onzin?

Recent en meer ontopic, "retina" (high PPI) voor mobiels was zogenaamd ook onzin. Je ogen zouden helemaal niet zoveel puntjes kunnen zien. Kwam men met allemaal (van Wikipedia gepakt, voornamelijk) wijsheid over booggraden etc.

Maar pak nu maar weer eens een non-retina/low-PPI mobiel. Het ziet er meteen veel korreliger uit. Toen was je die korreligheid gewent, nu ben je de hogere scherpte gewent.

En helemaal direct op W00fer's opmerking dat 4k op 21" niet hoeft; dat is eigenlijk ook onzin. Zoveel PPI is het nu ook weer niet (~200). Dit betekent dat je met name in hele schuine lijnen of hele fijne structuren nog steeds pixels ziet of de gevolgen van de te lage resolutie. Waar het om gaat is dat je juist geen enkele pixel meer ziet onder welke omstandigheid dan ook, en dan kun je wel tot 600 ppi gaan.

Natuurlijk houdt het een keer op, maar die grens is IMHO nog niet bereikt, ook al wil W00fer suggereren dat 4k op 21" eigenlijk onzin is.
Waarom wordt ik zo vaak aangehaald, ik voel mij niet aangesproken.
Gaat niet rap gebeuren denk ik. De oleds staan volledig aan als ze een witte kleur moeten weergeven zoals je bijv. hebt bij browsen en dan verbruiken ze meer dan een gewoon lcd-scherm wat natuurlijk nefast is voor een laptop.
Niet als je OLEDs hebt met witte pixel toch? Zijn verschillende OLED technieken.
Hoe zit het eigenlijk met burn-in bij OLED monitoren? Bij OLED televisies zijn statische logo's berucht vanwege het inbranden op termijn. Dan zou het Windows icon linksonder toch ook in no-time ingebrand moeten zijn bij een OLED monitor?
https://www.rtings.com/tv...etention-burn-in-lcd-oled

Pas na 5 weken (20 uur per dag aan, zelfde videoloop) zie je burn-in bij een oled.
Als ik het lees begin je het na twee weken al te zien:
Week 2 (09/14/2017): The B6 has received a firmware update (05.30.03). There are beginning to be signs of permanent image retention at the static logos in each corner.
Voor televisies wellicht geen probleem, maar als ze er geen garantie op geven dan zou ik het niet aandurven om een OLED monitor aan te schaffen.
En bij een LCD IPS paneel heb ik na enkele jaren werken nog steeds geen windows logo in het beeld staan als die er niet moet staan. “Pas” na 5 weken is erg kort.
Dat klopt want IPS brandt ook niet in. Heel andere techniek dan OLED.
Precies, maar het gebruik blijft hetzelfde. Als je dan na 5 weken al standaard een windows logo in beeld hebt vind ik dat eht niet chill.
Dat zal niet anders zijn, maar die Lenovo laptop met OLED scherm heeft software om het beeld regelmatig enkele pixels te verschuiven om het effect te verminderen.
Niet als je automatisch je taakbalk laat verbergen. doe ik zolang het al kan, toch weer wat extra werkruimte.
Ergens vind ik het wel een mooi scherm zo. Niet al te groot.

Verder zit dit scherm, qua aansluitingen, in de lijn met de Zenbook generatie: Micro HDMI wat de klok slaat. Beetje jammer, full hdmi kost echt niet zoveel ruimte en voorkomt ook het probleem van "oeps, converter thuis/kantoor/xxx/ laten liggen"
Mijn Zenbook bx410 heeft gewone HDMI hoor.
jammer, full hdmi kost echt niet zoveel ruimte en voorkomt ook het probleem van "oeps, converter thuis/kantoor/xxx/ laten liggen"
mja dat was mij ook al opgevallen de perfecte oplossing zou natuurlijk een oprolbare hdmi achter een klepje zijn eventueel wel vervangbaar, maar liever nog gewoon helemaal draadloos via WiDi
Ten tweede geen accu is gewoon nogo straks moet je eerst bij tweaker mux in de leer voordat je een ECHT portable scherm hebt
Ik ben wel geïnteresseerd van welke leverancier deze oled paneel komt.
Als het maar een eerste iteratie is van een bedrijf die voor het eerste keer oled panelen maakt, ben ik er wel sceptisch over in termen van hoe zij alle nadelen van Oled hebben aangepakt.

Langs andere kant kan ik niet wachten dat er meer oled monitoren beschikbaar komen. Beide in laptops als stand alone monitoren.
Mogelijk gaat het om het nieuwe paneel van JOLED Inc. Dat heeft in ieder geval hetzelfde formaat en specs als dit paneel: https://www.j-oled.com/ne...rst-rgb-printing-4k-oled/
Ik hoop het niet...nadeel van OLED met de RGB layout is dat de blauwe led bijv. een minder lange levensduur heeft en je binnen 2 jaar al kleurverschuiving kan gaan zien.
Nou dan heb je niet zoveel meer aan een monitor die natuurgetrouw claimt te zijn :S
De ontwikkeling staat niet stil he, wellicht hebben ze ondertussen de levensduur nog verder verbeterd.
Heb er aardig wat onderzoek naar gedaan, maar helaas niet..
Hetzelfde geldt voor bijv de AMOLED schermen van Samsung. Prachtige schermen, tot je 2 jaar later kijkt en dan vergelijkt met eentje nieuw uit de doos....dan is hij vooral minder blauw en raakt hij steeds meer verzadigd op groen en rood..

LG heeft die voor de OLED tv's opgelost om een speciaal filter over witte leds te plakken. Dit zorgt voor een grotere piekhelderheid en vooral een langere levensduur. Dat filter hebben ze over de jaren heen zo verbeterd dat je het verschil in kleur ook niet meer kan zien. Echter is deze techniek nog niet toepasbaar in kleinere schermen helaas...
Dat LG filter is dacht ik passief, puur alleen om de kleur van wit naar rood/groen/blauw om te zetten.
De piekhelderheid is mede hoger omdat LG ook nog een subpixel zonder filter erbij zit met alleen wit.

Wat zou de reden zijn waarom de techniek niet op een kleiner scherm toepasbaar is eigenlijk? Ik ging ervan uit dat de LG telefoon OLED schermen deze techniek ook zouden gebruiken (maar kan zo snel geen technisch bron vinden)
Dus het kan wel OLED op kleinere schermen, maar wanneer op TV's kleiner dan 55inch?
Waarschijnlijk bedoel je kleine desktop/laptop monitoren. Telefoons hebben al jaren (am-)oled schermen.
Nee TV's, vrouwlief wil absoluut geen 55" scherm in de woonkamer, 40 zou wel moeten lukken (we hebben nu 32" )
Dan wordt het een 65 incher in de hobbykamer.
4k heeft weinig zin op kleinere tv's. Juist bij grotere schermen heeft 4K en 8K zin. Dus, hoe groter het scherm, hoe hoger de resolutie.

Tussen full HD en 4K zien veel mensen al nauwelijks verschil op 3 meter afstand. Full HD en 8K is al groter maar dat ligt er dan ook weer aan hoe groot hets cherm is en hoe groot de pixels zijn.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 januari 2018 17:05]

Draagbaar zou ik hem niet noemen. Meeste rugzakken, schoudertassen en laptoptassen kunnen net een 15,6 inch laptop hebben, laat staan een 21,6 inch monitor.
Nu graag nog een grotere versie die 120Hz kan halen en ik ben helemaal happy :)
Geen informatie over refresh rates, input lag, response times, g/free-sync, ...
Vraag me af of er deftige alternatieven zijn voor TN-panelen met snelle refresh rates, met lage input lag, g/free-sync en nog eens deftige kleur (wat bij TN panelen vaak een beetje droevig is).
svp nu nog een 27" model en ik ben over.
"draagbare monitor voor gebruik in combinatie met laptops"

De combinatie met laptop is wel logisch want om wat aan zo'n hoge dpi te hebben moet je er met je neus bovenop zitten, maar hoeveel mensen zullen naast hun laptop ook nog met een monitor gaan sjouwen - twee draagtassen ipv één draagtas?

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 4 januari 2018 18:38]

maar hoeveel mensen zullen naast hun laptop ook nog met een monitor gaan sjouwen - twee draagtassen ipv één draagtas?
Ik denk dat een deel van de 'rolkoffers' geen toerist is maar zakenmens met ict-zooi. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True