Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eizo brengt 21,6"-oledmonitor in januari uit voor 4961 euro

Eizo brengt zijn Foris Nova-monitor met 21,6"-oledpaneel halverwege januari uit in Europa. Vorige maand kondigde de fabrikant het scherm al aan en in Japan is de monitor al te koop. Eerder bracht Asus al een monitor uit met hetzelfde paneel.

In een persbericht meldt Eizo dat er maar vijfhonderd exemplaren van de monitor op de markt komen 'voor de marktintroductie'. Daarmee lijkt de fabrikant aan te geven dat er later meer exemplaren uitkomen. Het is niet duidelijk wanneer dat is.

Eizo kondigde de Foris Nova-oledmonitor begin oktober aan en begon in november met de verkoop in Japan. Het scherm gebruikt hetzelfde 21,6"-oledpaneel van Joled, dat ook in de Asus ProArt PQ22UC zit. Die oledmonitor is al een tijdje te koop en kost ook ongeveer vijfduizend euro.

De monitor heeft een resolutie van 3840x2160 pixels, een verversingssnelheid van 60Hz en 10bit-kleurweergave. Het scherm kan 80 procent van de rec2020-kleurruimte weergeven en er is hdr10- en hlg-ondersteuning.

Joled, een samenwerkingsverband dat bestaat uit onder meer de voormalige oleddivisies van Sony en Panasonic, werkt al een aantal jaren aan oledpanelen op basis van een rgb-printtechniek die de productie goedkoper zou moeten maken. Tot nu toe is de prijs van monitoren met Joled-panelen echter erg hoog. Mogelijk dalen de prijzen volgend jaar, Joled begint dan met de massaproductie van oledpanelen van 10" tot 32".

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-11-2019 • 17:50

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Wat heb je hieraan als het 2.5x zo duur is als een vergelijkbaar 65" oled scherm?
Het past op je bureau maar je hebt toch net zo veel pixels en de geweldige kleuren van een oled scherm.
Ik vind de kleuren van een oled scherm soms helemaal niet eens zo kleurecht. Vaak wel erg contrastrijk.
De potentie voor kleurechtheid ligt een stuk hoger. Het lijkt erop dat je een scherm (schermen) hebt getroffen met een slechte afstelling.
Als iemand die monitor kan betalen kan er ook nog wel een goede colorimeter af, denk ik.
Het is geen rare prijs voor een Eizo of NEC scherm. Die dingen worden zakelijk gekocht zonder BTW, met een investeringsaftrek en vervolgens word het gebruikt om geld mee te verdienen in vakken waarin naar grote waarschijnlijkheid alle displays met grote regelmaat worden gekalibreerd. Is kleurechtheid cruciaal in je werk en wil je de komende 5 jaar zorgeloos het meest accurate beeld? Dan kom je bij deze merken uit. Totaal niet te vergelijken met de consumentenmarkt of OLED tv's.
Goede oled tv's kun je net zo goed kalibreren maar dat moet dan weer via een ISF kalibratie.
Er zijn al mensen die een 40 inch oled tv gebruiken voor fotobewerking bijv.
Je kunt een scherm alleen maar kalibreren binnen de limieten van het paneel. Vindt mij een TV die 80% rec2020 dekking heeft. Ik denk dat je al blij mag zijn met 85% DCI-P3 :>
De LG C8 doet full rgb op 4:4:4.

Wat wel een probleem blijft is de degradatie van de blauwe leds. Als blauw sneller degradeert dan rood en groen krijg je ook bij kalibratie kleurverschuiving. ;) :P

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 november 2019 17:13]

Chromasubsampling staat los van de kwaliteit van een display. Dat is slechts een compressiemethode om de bandbreedte over HDMI te verlagen. En het is 4:4:4:4 (in tegenstelling tot 4:2:2 of 4:2:0 het scherm waar je dit nu op leest zal ook geen gebruik maken van chromasubsampling. Dat is echt een video-dingetje.

Alle schermen degraderen en dienen met regelmaat gekalibreerd te worden. De dekkingsgraad van je gewenste profiel blijft dan hetzelfde, maar alle kleuren zullen in helderheid aangepast moeten worden aan de meest gedegradeerde kleur. Dat is ook bij IPS schermen het geval. Een Dell U2711 in mijn huishouden word elke maand gekalibreerd voor AdobeRGB, de dekking zit na 10 jaar nog altijd in de 96% maar de maximale helderheid na kalibratie is gekelderd van 400 nits naar 120 nits.
We hadden het toch over de LG c8, dat is een tv... ;)
Microled zou weer beter moeten zijn dan OLED maar helaas nog erg moeilijk te maken in de formaten die de consument zou willen hebben.
Jullie vergeten iets heel significant en dat is rgb print techniek. Is stukken beter dan die van lg maar ook stukken duurder omdat de yields niet zo efficiënt is als dat van lg.
Waarom is die stukken beter? IEDERE andere fabrikant van oledtelevisies gebruikt namelijk de panelen van LG. Laat het nu net zo zijn dat de LG-oledpanelen worden geroemd om hun kwaliteit. Als die niet goed zouden zijn, zouden alle reviewers dat opmerken en zouden de andere fabrikanten ze niet gebruiken.
Dat ben ik niet met je eens. Ja, ze zijn prima die schermen van LG en ja, alle andere fabrikanten gebruiken ze. Maar dat wil niet zeggen dat RGB print niet veel beter kan zijn. Die techniek komt net op de markt en kan nog niet in grote hoevelheden gemaakt worden. Dus zelfs als het beter is, zal nu nog iedereen een LG scherm gebruiken. Maar dat feit zegt dus niks over de kwaliteit van RGB print.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MIB75 op 5 november 2019 20:15]

Ik snap niet waarom de techniek van Joled beter is? LG-tv's zijn toch ook rgb(w)? Wat is het verschil?
Nee de LG Oled TV's gebruiken een wit oled backlight (die je per pixel aan en uit kan zetten) met een RGB kleuren filter. Dit heeft LG goed dicht gepatenteerd zodat concurrenten deze techniek niet kunnen/mogen kopiëren.

Deze monitoren hebben dus een RGB backlight ipv. wit wat je bij LG panelen ziet.

Hier een artikel hierover
https://www.cnet.com/news...led-whats-the-difference/
In kort, de kleuren zouden in principe dus beter kunnen zijn dan die van LG met witte leds en RGB filter.

LG heeft overigens geluk gehad dat KODAK in zwaar vaarwater zat en ze patenten moesten verkopen.
Het patent voor witte oleds met RGB filter komt van KODAK, die LG heeft overgekocht en zo dus goedkoper oleds kon produceren dan de RGB oleds.

Samsung en Sony hadden al werkende exemplaren met RGB oleds maar de levensduur van met name de blauwe oleds viel tegen. Die gingen 2 x zo snel kapot als die van rood en groen.
Tegenwoordig gebruiken ze ook wel dubbele blauwe oleds om dat vervroegd vervagen tegen te gaan.

Dus, op papier zouden deze RGB oleds beter moeten zijn dan die van LG met witte oleds en RGB filter.
Alleen op het bureau van de CEO past zo'n groot scherm
Haha, standaard maat van een kantoor bureau begint bij 160, daar past een 55 inch C9 al prima op. Kan je vertellen, nu ik het heb wil ik niet meer anders, wat een aanfluiting zijn al die andere monitoren vergeleken een C9.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 5 november 2019 20:23]

Dat is nog een flink prijskaartje.

Ik als gamer kijk voornamelijk naar pixels en Hz bij monitoren, daar springt deze niet in uit. Kan iemand vertellen waar dit soort monitoren voor gebruikt worden?
Kleur echtheid van fotograven bijvoorbeeld. Ik heb meerdere fotografen als klanten, en als ze met een Windows PC werken kiezen ze vrijwel allemaal voor Eizo. Ze staan echt bekend om de geweldige kleur echtheid, iets wat voor een fotograaf die zijn foto's bewerkt bijvoorbeeld enorm belangrijk is.

Tevens heb ik ze bij de grote bedrijven vaker gezien waarbij werd aangegeven dat Eizo schermen arbo-technisch het beste werden aangeraden qua rust voor de ogen van de medewerkers.

[Reactie gewijzigd door Raikkonen_WC op 5 november 2019 21:48]

En kopen die klanten van jou ook 21,6 inch schermen voor meer dan €4000? Er zullen er vast een paar verkocht worden hoor, maar de doorsnee professionele fotograaf zal het er toch niet aan uit geven.
Er worden er ook maar 500 gemaakt. De prijs en de productie aantallen laten ook gewoon zien dat de techniek nog erg nieuw is. Dit gaat waarschijnlijk erg snel dalen en dan is het voor meer mensen aantrekkelijk
Ook DELL en NEC maken prachtige monitoren die veel gebruikt worden in de grafische sector.
Beetje een open deur dit...

1) voor wie nauwkeurige kleurweergave/contrast/etc van pas komt, dus designers, fotografen enz.
2) dezelfde redenen waarvoor mensen oled in mobiele telefoons waarderen
Multipele professionele doeleinden. Videobewerking, fotografie zoals al benoemd. Maar Eizo produceert bijvoorbeeld ook displays voor medische toepassingen, radiologie. Nu is dit scherm hier niet direct op geëigend, maar ook binnen dat toepassingsgebied heb je specifieke eisen.

Certificeringen, onsite garantie, etc. schroeft de prijs op dit soort displays dan ook erg op. Maar ook de beperkte doelgroep helpt niet mee. R&D moet door een relatief kleine groep terug worden bekostigd. En natuurlijk is er ook nog altijd een belangrijke drijfveer, geld.
Eizo wordt voornamelijk gebruikt door (pro) foto- en videografen. Ze staan bekend om hun weergaloze kleurweergave. Tevens krijg je vrijwel altijd 5 jaar on-site garantie bij een Eizo monitor, wat dus voor pro's aantrekkelijk is.
Maar wat is precies het voordeel van OLED voor color grading?

Kleurechtheid is belangrijk, dus normaal pakt men een gecalibreerde high-end LCD. De kleurechtheid kan belangrijk zijn voor print. Indien het belangrijk is voor scherm output, wil je uiteindelijk toch dicht tegen sRGB aanzitten, want vrijwel iedereen ter wereld zal je content daarop bekijken.

Dus hoe is specifiek OLED superieur voor color grading. Oneindig contrast is leuk maar niet specifiek een voordeel voor color grading. Een ruimere color space ook niet, want dat is geen OLED voordeel.
Vind ik een beetje kortzichtig.
Dit is natuurlijk een nieuw en redelijk experimenteel product, vandaar het grote prijskaartje.

Een Eizo voor pro beeldbewerking begint rond de €1200,-, en de pro kan de BTW verrekenen en afschrijven over de 5 jaar waardoor het nog maar rond de €600,- kost.
Dus voor de pro kost een goede Eizo nog maar €120,- per jaar.
En daar krijg je ook nog on-site garantie voor 5 jaar bij, met vervangende monitor indien niet ter plekke gerepareerd kan worden.
Een no-brainer voor de pro.
Die 5 jaar is natuurlijk een sigaar uit eigen doos ;), dat zit bij de prijs in! Bij andere fabrikanten kan je deze optie nemen en kies je er zelf voor of je hiervoor wilt betalen (vaak ook minder).

kwalitatief prima monitoren, maar dit zie ik niet als pluspunt.
Tuurlijk, die service zit bij de prijs inbegrepen, daarom zijn ze ook een stuk duurder.
Dan is het toch een minpunt? Ik heb liever de keuze of ik 5 jaar wil, dan bepaal ik zelf of ik er voor wil betalen. Bij dit type monitor zou ik voor 5 jaar gaan, echter een standaard Eizo monitor krijgt ook die 5 jaar en daar zou ik het niet perse noodzakelijk vinden.
Dus omdat je hem mag afschrijven hoef je hem niet eerst vooraf te betalen? Hoe werkt dat, ik ben benieuwd. :)

En dan aub niet aankomen met te betalen met geld voor je winstberekening zodat je er geen belasting over betaalt. Dat werkt voor iedere andere monitor zo.

[Reactie gewijzigd door Nox op 5 november 2019 19:05]

Puur administratief...
Elk jaar 240€ dus 20€ per maand opzij zetten en dan kun je elke 5 jaar een nieuwe monitor kopen.
Bepaalde producten worden na x jaar gewoon afgeschreven en worden vervangen.
Dan blijft hij nog even duur, zelfs duurder tegenover degene die er 6 of 8 jaar mee doet.

Wat je in principe uitlegt is de kost per maand als je vooraf gaat sparen voor zo'n monitor.
Voor beeldbewerking en grafische toepassingen:
Asus PQ22UC

Voor content en gaming:
Eizo Foris Nova

Voor ons gewone stervelingen en peasants:
LCD monitors
Vreemde (en dure) keuze voor "content" en gaming. 8)7

Maargoed, geen punt. Ik neem gerust genoegen met een Hisense ULED LCD. ;)

Nu alleen nog aanbod.
Vreemd is het niet want ik vind het op zich wel een handige en leuke monitor design :P Kan ik tenminste de toetsenbord kabel verbergen onderin het scherm. En duur? Dat is enorm zacht uitgedrukt :P
Nou, nee, althans niet 21,6", dat is een postzegel.
Dat vraag ik me ook af. Ik neem toch aan dat je deze naast 2 fatsoenlijk grootte schermen gebruikt?
JOLED? Ik ben benieuwd naar de kwaliteit hiervan.

O.a. op deze forums al meermaals gezien dat men vol goede hoop bijbetaald voor een OLED scherm op hun HP/Lenovo/Dell laptop, maar deze binnen een week gewoon terugsturen, omdat die schermen van JOLED om te huilen zijn. Slechte zwartwaardes (!), ghosting bij donkere elementen, etc.

Er is vast wel iemand in de comments met hands-on ervaring.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 november 2019 18:05]

JOLED zijn gemaakt op basis van RGB strips. naar verluidt zouden deze goedkoper moeten zijn maar dat is tot heden niets dan een hoop gelul en leugens. Ik bedoel, je kan echt werkelijk het beste al die 5000 pegels in je zak steken en het besteden aan iets veel leukers en veel leuke dingen. En JOLED hebben idd geen 1.000.000:1 maar echt eerder 100.000:1, alhoewel is dat letterlijk 100 keer beter dan een conventioneel LCD paneel maar dit is false advertising. En binnen een week terugsturen? Ik heb het al terug gestuurd op de tweede dag. En ghosting bij donkeren elementen is niet waar, wel is dat wel heel erg goed zichtbaar op telefoons met oled schermen maar die zijn niet van JOLED. Alhoewel OLED monitors hartstikke geweldig zijn, zijn de genoemde issues die 5000 pegels absoluut niet het waard.

Hou er wel rekening mee dat de OLED paneel in die HP/Lenovo/Dell laptops hoogst waarschijnlijk AMOLED zijn.
Eizo staat bekend als het topmerk onder de monitoren (oa in gebruik bij professionals die veel met beeldbewerking doen), maar dit vind ik wel een erg pittig prijskaartje.
Eizo staat bekend als het topmerk onder de monitoren (oa in gebruik bij professionals die veel met beeldbewerking doen), maar dit vind ik wel een erg pittig prijskaartje.
Niet als je het afschildert tegen de prijs van de ASUS ROG Swift PG35VQ en je bedenkt dat die voor gamers is bedoeld, daar waar de Eizo voor professionals is bedoeld.
NEC ook hoor en DELL topmodellen worden ook vaak gebruikt.ASUS heeft sommige pro modellen ertussen zitten.

DELL EN NEC zijn niet veel minder hoor.
LOL, Eizo's beste monitor tot nu toe kostte een lieve 27.000 euro. Die had een kleurafwijking van slechts 0,5 procent in tegenstelling tot andere zeer goede monitoren die een afwijking hadden van 5% of meer.

"Eizo stellt 36,4 Zoll-Display mit 4.096 x 2.160 Pixeln vor
10.04.2012 um 18:46 Uhr von Andreas Spies - Mit dem FDH3601 stellt Eizo einen 36,4 Zoll großen Monitor vor, der eine maximale Auflösung von 4.096 x 2.160 Pixeln bietet. Das Großdisplay wurde für den Videoschnitt konzipiert.

Aufgrund steigender Auflösungen stellte Eizo, ein japanische Hersteller von Computermonitoren, nun ein neues Großdisplay vor. Das FDH3601 verfügt über ein 36,4 Zoll großes Display, das eine maximale Auflösung von 4.096 x 2.160 Pixeln bietet. Der Monitor wurde für den Videoschnitt konzipiert, da herkömmliche Modelle keine 4K-Videos in Originalgröße darstellen können.

Nach Angaben von Eizo liegt die Helligkeit des FDH3601 bei 700 Candela pro Quadratmeter, das Kontrastverhältnis bei 1.000:1. Die Reaktionszeit für den Grauwechsel soll hingegen acht Millisekunden betragen. Das Großdisplay verfügt über eine LED-Hintergrundbeleuchtung, die 100 Prozent des sRGB-Farbraums darstellen kann. Über die beiden Displayports kann das Bildmaterial mit zehn Bit Farbtiefe dargestellt werden, sofern die Grafikkarte und die eingesetzte Software dies unterstützen. Zudem verfügt der FDH3601 über zwei DVI-D-Anschlüsse.

Das Display soll von Eizo auf der diesjährigen Video- und Broadcasting-Messe NAB in Las Vegas vorgestellt werden, die von 14. bis 19. April 2012 stattfindet. Eizo hatte den FDH3601 bereits im September 2011 für Japan angekündigt. Dort soll der Preis bei bei 2,88 Millionen Yen liegen, was umgerechnet rund 27.000 Euro entspricht. Welcher Preis für die USA oder Europa aufgerufen wird, bleibt abzuwarten."
Bijzondere prijs. Ik snap dat professionele monitoren veel duurder zijn maar als je bedenkt dat de meerprijs voor 4K OLED tov FHD op een Lonovo P53 slechts iets van 350 euro is... Dat is dan 15" tov 21" maar dan nog...
Zou nooit het risico nemen met JOLED, klinkt al niet pluis...
Maar Oled, en inbranden en Os statische dingen... Dat is toch totaal niet logisch.
Dat is niet veel anders bij mobiele telefoons of tv's toch? De statusbalk bovenin, logo's van zenders, etc.

Maar het is tegenwoordig niet zo'n heel groot probleem meer.
Ik weet niet hoe lang jouw mobiele screentime is per dag, maar aan een monitor zit je doorgaans verschillende uren aan een stuk. Niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Maar wellicht hebben ze er wat op gevonden.
Aan een stuk maakt niet zo veel uit bij oled (en plasma). Als je maar vaak genoeg dezelfde pixels (ver) opgelicht hebt staan treedt het effect op, ook als daar afwisseling tussen zit.

Maar de afgelopen jaren worden er steeds slimmer trucjes uitgehaald om het effect flink te vertragen.
Op de meeste modellen telefoons hebben ze nu een soort screensaver die om de zoveel tijd wat verspringt.
Bij mijn s6 is de balk wel degelijk ingebrand.
Elke keer dat inbranden van OS statische en taakbalk. De taakbalk kan je automatisch verbergen en zwarte achtergrond nemen.
Deze monitor is gericht op (video) colorgrading. Dan heb je niet te maken met constanten in het beeld zoals taakbalken. Met name hdr grading is interessant op dit paneel.
en als je dat niet wilt neem je toch geen oled? Zo simpel is het wel als je het mij vraagt..
Lekker makkelijk om zoiets te zeggen of heb je het tegen de verkeerd? Ik vind het zelf absoluut geen probleem om de taakbalk automatisch te verbergen en een zwarte achtergrond te nemen.
Ik had het tegen jou, en ja het is makkelijk te zeggen, alleen wel de enige optie ben ik bang. Als je liever niet wil dat je taakbalk verdwijnt etc, kan je beter geen oled nemen. Het inbranden is minder, maar op termijn nog steeds een issue.
Ik vind dat overigens ook geen probleem, vandaar dat ik bedoel te zeggen, als je de instellingen aan taakbalk en de andere achtergrond zo storend vind moet je misschien geen oled nemen.
Ik was alleen wat kort af.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 5 november 2019 18:54]

Je bent idd kortaf want nog steeds geld wat ik zei:
Ik vind het zelf absoluut geen probleem om de taakbalk automatisch te verbergen en een zwarte achtergrond te nemen.
Een beetje fabrikant houdt bij hoeveel een led is gedegradeerd en zodra jij het scherm uit zet brengt hij alle leds naar hetzelfde degradatie niveau om het effect van inbranden tegen te gaan.
ah dat is wel tof, dus de led wordt zeg maar minder fel na verloop van tijd en hij past de LED's van de oled aan naar dezelfde felheid? Klinkt als een fatsoenlijke oplossing, maar word de schermhelderheid dan niet minder? Ik neem ook maar aan dat de LED's bij degradatie minder fel worden.
En voor een kwart van de prijs heb je een gigantische tv met nagenoeg dezelfde specs. Beetje overpriced?
Een 'gigantische TV' past niet op mijn bureau vrees ik ;)
Beetje overpriced?
Beetje ander doel.
Jammer dat er op Tweakers geen "-1 dom" moderatie is, want die zou erg van toepassing zijn op jou hier.

Je vergelijkt natuurlijk appelen met peren. OLED in kleine formaten is enorm veel moeilijker dan in grote formaten, en een gigantische TV als computer monitor gebruiken op 40cm van je neus werkt natuurlijk niet.
Waarom is dat kleiner moeilijker? (-1 bestaat hoor ;))
-

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 5 november 2019 20:37]

Ik begrijp de opmerking wel en vind 'm niet per definitie dom. Toen ik het artikel las vroeg ik me hetzelfde af. Wat is er zo bijzonder aan deze monitor en waarom is hij zo duur? Okee, het is 4K OLED op monitorformaat, maar waarom? Op de kijkafstand van een monitor heeft zo'n hoge resolutie toch helemaal geen zin?

Wie zou zo'n monitor kopen (en daadwerkelijk iets hebben aan deze specs)?
Ik heb al 4k oled schermen gezien in de videoproductie en cgi, waar kleurweergave ook belangrijk is.
Die grote productiebedrijven kijken niet op een paar duizend Euro/Dollar...

Denk dan aan animatiefilms en life action films e.d.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 november 2019 16:57]

Precies dat dus. En OLED tv's zijn ook heel anders dan OLED monitors gezien de complexe besturingen dan de kleuren, latency en nog meer andere zaken waarmee ze totaal van elkaar verschillen.
Om iemand die deze kennis niet heeft nou meteen dom te noemen.....
-1 voor ongemanierd hebben we wel ;)

Een stukje uitleg omtrent het productieproces en de prijs had netter geweest toch.
Als ik je reacties zo lees, begin ik steeds meer een beeld van je te vormen. Laat ik zeggen dat filosofisch, intelligent of fatsoen niet woorden zijn die het eerste in me opkomen. Jammer dat je het gevoel hebt dat je je tot dit soort reacties moet verlagen.

Gezien de moderatie op je comments ben ik volgens mij niet de enige die het zo ziet.
Kan je dan ook uitleggen wat iedereen zich afvraagt nu je toch bezig ben met intelligent reageren op de domme mensen. Ik zie nergens een uitleg

OLED in kleine formaten is enorm veel moeilijker dan in grote formaten, en een gigantische TV als computer monitor gebruiken op 40cm van je neus werkt natuurlijk niet.

OLED kan je vrij klein maken net als een telefoon is niet duur te maken, dus waar zit nou het verschil. Naast oled, wat heeft deze monitor nou daadwerkelijk te bieden voor 5k? Is het dan toch de print techniek en zoja wat is de meerwaarde hiervan dat je 5k daarvoor neertelt.

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 6 november 2019 08:49]

Nee sorry, ik snap het niet.
Je blijft ontzettend vernederend richting Kleaver.

Je blijft hem dom noemen en impliceert nu zelfs dat zijn domheid ons de kop gaat kosten.