Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Joled wil oledmonitoren voor e-sports ontwikkelen

Joled is een samenwerking aangegaan met een e-sportsteam en zegt oledmonitoren te willen ontwikkelen die optimaal zijn voor e-sports. De fabrikant maakt momenteel een 21,6"-4k-paneel met een rgb-printtechniek.

Joled zal volgens de aankondiging het e-sportsteam Burning Core voorzien van testexemplaren van de oledmonitoren. Details of specificaties geeft het bedrijf nog niet. Mogelijk gaat het om een monitor op basis van het bestaande 21,6"-paneel, dat sinds eind vorig jaar in productie is. Asus toonde begin dit jaar een oledmonitor met dat paneel, maar dat is geen gamingmonitor.

Joled is een Japanse fabrikant die in 2015 is opgericht en bestaat uit de oleddivisies van Sony en Panasonic. Het bedrijf gebruikt een rgb-printtechniek om oledpanelen te maken van gemiddelde grootte. Volgens Joled is het eenvoudiger om dergelijke panelen te maken met zijn techniek dan met de conventionele vapor deposition-methode.

Of en wanneer er daadwerkelijk gamingmonitoren beschikbaar komen voor consumenten, is nog niet duidelijk. Oledmonitoren zijn vooralsnog nauwelijks verkrijgbaar en erg duur. Dell bracht vorig jaar een 30"-oledmonitor uit voor 3499 dollar. Wat de 21,6"-variant van Asus gaat kosten, is nog niet bekend.

Asus ProArt PQ22UC-monitor met 21,6"-oledpaneel van Joled

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-08-2018 • 12:43

109 Linkedin Google+

Reacties (109)

Wijzig sortering
Ben benieuwd hoe dat gaat met het inbranden van statische menu's.

Bij telefoons is het een ramp, statusbar brandt in na een half jaar (met meerdere telefoons dit probleem gehad, S6, S7 Edge en S8+)
Vreemd... Op mijn S3, OPO en OP3 nóóit last van gehad.

Maar dit is weer geheel offtopic.

Volgens mij was de reden dat wij weinig OLED (game)monitoren zien de prijs. OLED televisies heb je eigenlijk in drie formaten: 55", 65" en 77". Volgens zou het snijden van kleinere panelen technisch lastig zijn en vooral te duur.
Ik maak me er eigenlijk ook niet zo druk om, maar juist voor een e-sports monitor lijkt het me wel eerder een issue. Een e-sporter zal relatief erg veel tijd in dezelfde game doorbrengen, dus heb je juist meer kans dat dingen inbranden dan bij iemand die zijn monitor wat meer voor verschillende dingen gebruikt.

Verder vraag ik me ook af wat het voordeel voor e-sports precies zou zijn. Gaat het on par zijn met TN qua snelheid en motion clarity? Ja dat OLED mooie kleuren en vooral mooi perfect zwart weer kan geven dat weten we, maar wat heeft een e-sporter daar precies aan? Daar gaat het om prestaties, niet om genieten van het mooie beeld.

Om dezelfde reden zal een e-sporter er mogelijk niet zo mee zitten als het wat inbrandt, maar dan moet het scherm wel bepaalde voordelen bieden. Maar goed, het hele e-sports gedoe is waarschijnlijk ook maar een marketing gimmick... Waarschijnlijk is het helemaal niet bedoeld voor e-sporters, maar voor mensen die e-sports cool vinden (een beetje zoiets als een personenauto marketen met een Formule 1 coureur).
Antwoord op die vraag is waarschijnlijk color-to-color contrast. Hoe groter het contrast des te makkelijker herkenen je hersenen overgangen/verschillen wat voor e-sporters wel van belang is want het verkleint de reactietijd.

Ik weet dat trouwens niet van de auto coureur personenauto reklame, ik vermoed dat Schumacher toch echt niet meer Multipla's aan de man gebracht heeft :+
OLED heeft heel erg goede response times. Als voorbeeld, Google stelt praktisch OLED verplicht voor Google Daydream, omdat het goede response times heeft. Nu is TN natuurlijk sneller dan de IPS panelen in veel smartphones, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat OLED een betere response time heeft dan TN.

Als je mij de keuze geeft tussen TN en OLED, waarbij de laatste betere beeldkwaliteit geeft en net iets sneller is, dan is de keuze snel gemaakt. Eventuele burn-in issues van de ingame HUD ben ik wel benieuwd naar.

Dit waren de eisen van Google:
The display latency on Gray-to-Gray, White-to-Black, and Black-to-White switching time MUST be ≤ 3 ms
The display MUST support a low-persistence mode with ≤5 ms persistence

....

Google doesn’t specifically demand an OLED display in the CDD, but the need for low latency and persistency probably means that only phones with OLED panels will make the cut.
Bron: https://www.androidauthor...eady-phones-specs-727780/

[Reactie gewijzigd door job_h op 20 augustus 2018 18:47]

Een Oled paneel werkt op basis van een koolwaterstoffen (C-H moleculen) die op een gegeven moment uitbranden. Een groot probleem is het inbranden van statische beelden waardoor de desbetreffende leds die steeds op dezelfde spanning werken zonder ''pauze'' het minder goed doen.

Tevens zijn er recent wat ontwikkelingen gaande die de levensduur van Oleds kan verlegen. Op Tweakers heeft hier een aantal jaar geleden nog een artikel over geschreven.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 20 augustus 2018 16:58]

Even een correctie: 2008 is niet pas geleden ;)
Pas geleden?? Dat is een post van 10 jaar geleden :+ :+ :+
Ik heb een S3 met een zeer subtiel ingebrande statusbar. Na 6 jaar mag dat.
Bij de mijne kan je het toetsenbord altijd zien.
De OP3 heeft er wel degelijk last van. Zet maar eens een full white scherm op, ik heb allemaal grijze icoontjes bovenin. Je moet erg goed kijken maar je kan ze zien zitten :)
Nog geen enkel issue gehad met oled inbranden op phones. Note1 note5 s8+, s9+ (die laatste is nog geen half jaar ofc)
Bij normaal gebruik bij normaal gebruik geen probleem, het scherm van je telefoon veranderd relatief veel, maar bij veel statisch beeld zoals een start balk, dan "brand" hij in.

Rtings heeft een test gedaan om het effect te zien in verschillende situaties bij OLED TV's:
https://www.youtube.com/watch?v=nX0AXzWm2cI
Heb op vooral de S7 Edge en S8+ dat de statusbar echt duidelijk ingebrand is, als je bijvoorbeeld fullscreen een wit scherm weergeeft dan zie je die balk gewoon in een andere tint wit, echt vreselijk.
Naast dat het de vraag is of het wel een ramp is, is het ook onvergelijkbaar, omdat het ene OLED-scherm het andere niet is. De WOLED-techniek die LG in televisies gebruikt is bijvoorbeeld veel robuuster tegen inbranden dan wat in telefoons gestopt worden. Op dezelfde manier mag je verwachten dat als JOLED monitoren gaat maken, ze panelen gaan gebruiken die een redelijke levensduur zullen bereiken.

Verder is voor inbranden naast het type OLED-techniek ook de helderheid van belang: Een monitor hoeft wellicht niet zo oogverblindend helder te zijn als een moderne televisie is. Een monitor die de helderheid heeft van een laptopscherm zal waarschijnlijk makkelijk tienduizenden uren meegaan.
Er is een meting gedaan met een OLED TV van LG. Deze TV vertoonde binnen 8 weken 20u/dag al burn-in op statische elementen in de video die afgespeeld werd.

D.w.z. dat de gemiddelde poweruser binnen 6 maanden zijn OLED monitor al ernstig aangetast kan hebben. Als fabrikant zou ik m'n handen er niet vuil aan willen maken...

Bron: https://www.rtings.com/tv...etention-burn-in-lcd-oled

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 13:45]

Maar hoe helder stond die TV en hoe helder zet de powerusert zijn monitor?
Dat kan je lezen in de bron :) De OLED TV stond op 63% helderheid.

OLED panelen staan al niet bekend om hun hoge maximale helderheid, dus reken er maar op dat de gemiddelde gebruiker de helderheid relatief gezien vrij hoog zal hebben staan. Het mooie van "de gemiddelde gebruiker" is dat de helft van die gebruikers de helderheid nog hoger zullen zetten en die dus nog veel eerder last krijgen van burn-in.

Ik heb mijn monitor helderheid in ieder geval op 100% staan, en dit is een 350cd/m2 monitor. Maar ik zit naast ramen en buitenlicht: Niet geheel ongebruikelijk.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 14:27]

Ik zelf heb een vergelijkbaar scenario maar als ik achter de pc zit verduister ik juist de kamer door de gordijnen te sluiten. Mijn Dell 2515 staat zelden op een helderheid hoger dan 15% (meestal 6-8%). Dat is deels om een niet te groot contrast te creëren met de rest van de ruimte maar anderzijds ook omdat het veel meer rust creëert voor de ogen. Het zal qua helderheid beduidend minder zijn dan 100cd. Voor mijn situatie/gebruik zou zo'n beeldscherm erg veel meerwaarde hebben daar ik eerder het 'zo donker mogelijk' op zoek, zonder dat ik veel op contrast moet inleveren. En laat daar OLED nu erg sterk in zijn. Daarnaast denk ik dat met een dergelijke lage helderheid zelfs het inbranden nihil wordt, zelfs met statische elementen.
In de avond staat mijn Dell 3214 ook op ~10%. De 2515 heb ik ook thuis staan, zeer vergelijkbaar qua helderheid. ~10% is bijna niets, zeker minder dan 100cd/m2 inderdaad.

OLED zal wellicht zeer weinig inbranden op dit niveau, inderdaad :) Maarja, het blijft gokken... Ook vraag ik me af of OLED goede prestaties behoud op lage helderheid. Ik kan me voorstellen dat helderheid een grotere impact op nauwkeurigheid heeft bij OLED dan bij LCD. Bij LCD blijven kleuren gelijk, alleen de helderheid wijzigt. Bij OLED moeten alle "lampjes" gedempt worden tot laag niveau, en dan alsnog 255 "helderheid-niveaus" daartussen interpoleren. Geen idee hoe dat in praktijk gaat :)
Natuurlijk heeft OLED super contrast, maar als je bij n LCD monitor alleen de backlight steeds donkerder zet, lijkt mij dat contrast ratio daar niet onder lijdt? Want die is afhankelijk van de LCD, niet van de backlight.
Alleen als je gaat spelen met de andere (brightness/contrast) instellingen die de LCD beinvloeden.

Voor jouw 2515 zie hier, je ziet dat contrast ratio hetzelfde is bij elke backlight helderheid.

Zo bekeken zou het ook volstaan om een LCD monitor te vinden die gewoon extra donker kan, zoals de Eizo EV2455. Maar je zet je huidige monitor niet eens op de laagste stand, dus dat is het probleem niet.
Ik gebruik mn Dell U2414H wel altijd op de laagste stand, 32cd/m2 (ook overdag met gordijnen open).
Als ie lager kon mss wel nog lager, vooral 's nachts.

Just wondering :)

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 20 augustus 2018 18:47]

Dat is ook de reden geweest voor de aanschaf er van ;) maar op het oog lijkt het contrast bij een helderheid lager dan 5 toch echt af te nemen. Allicht komt dit door de hoeveelheid restlicht in de kamer zelf.
Je zegt: binnen 8 weken met 20u per dag het scherm op statische elementen waarbij dan elementen zijn ingebrand. Nu kan ik mij echt geen scenario inbeelden waarin ik de tv (ik ga hier even uit van een oled-tv) dusdanig lang op hetzelfde scherm zou hebben staan waardoor ik ook maar in de buurt kom van deze getallen. Zelfs bij normaal tv-kijken staat de zender niet zó lang op. Hoe reëel is dan zo'n test?
Je hebt helemaal gelijk, alleen we hebben het over OLED monitor voor PC gebruik, dus... euh de windows taakbalk, chrome tabs-balk, bookmarks-balk, etc.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 22:36]

Ja in dat geval kan ik mij er iets meer bij voorstellen!
Ik heb overigens een vaag vermoeden dat JOLED zich niet zo druk maakt over levensduur. JOLED investeert namelijk in inktjetproductie, iets wat potentieel veel goedkoper is dan de opdamptechniek die LG en Samsung gebruiken. Ze zouden de eerste zijn en dat is één van de redenen waarom ze hun massaproduktie nog niet op order hebbben.

Maar, als ze hun massaproduktie op orde hebben, dan kunnen ze schermen gewoon uit de printer laten rollen: Lekker lage produktiekosten. En bij voldoende lage prijs, wordt de levensduur vanzelf minder een issue. Natuurlijk moet er een bepaalde kwaliteit geleverd kunnen worden dat een scherm niet na 3 maanden al versleten is en daar zullen ze ongetwijfeld naar kijken, maar of JOLED daadwerkelijk zo geinteresseerd is om levensduren van 10 jaar en hoger te bereiken? Mogelijk niet.
Zijn de productiekosten van printen wel lager dan van opdampen? Bij het printen met inkjet en het 3D-printen zijn ze alleen lager bij stukswerk, niet bij massaproductie.
Volgens dit artikel:

https://www.oled-info.com/oled-inkjet-printing

... heeft printen het voordeel dat het nauwkeuriger is, waardoor het aantal produktiefouten vermindert en de hoeveelheid materiaal die verspild wordt drastisch omlaag gaat.

Hoe één en ander in praktijk uitpakt, zal natuurlijk bewezen moeten worden.
Oh wow, ik hoor daar juist erg weinig van op dezelfde telefoons? Ik heb al 2 jaar dezelfde Samsung Galaxy S7 en die heeft nergens last van. Daarvoor op andere AMOLED toestellen ook niet echt.

Ook op mobiel is je scherm vaak niet uren achter elkaar statisch, zoals een filmpje of iets anders tussendoor. Of je achtergrond op het home screen, gekleurde balk tijdens apps, etc.
Gek verhaal, heb hier soortgelijke toestellen liggen en daar is niets op te zien. Ik had vaker white spots op LCD schermen dan inbrandpraktijken op OLED. En zeker niet na een half jaar. Laat jij je telefoon heel de dag aanstaan?
Hahah, dan ligt dit aan jou, of je trolt tegen samsung of je doet slecht omgaan met je phones..mijn note1 is nu nog steeds niet ingebrand of een groene waas..
Blijft jammer dat om een nieuwe techniek te kunnen gebruiken je terug moet naar beeldschermgroottes waar we al een jaar of 8 weinig meer van kopen. Volgens mij is 23.6/24 al een hele tijd de standaard
Lijkt mij dat voor het overzicht een kleiner scherm wellicht handiger is, bij een game als League of Legends hoef je echt geen 24 inch of groter te hebben, kan zelfs nadelig zijn als je telkens je hoofd moet draaien om de minimap te zien.
Je zou het scherm natuurlijk iets naar achteren kunnen zetten. ;)
Zover tot het gevoelsmatig net zo groot is als een 21 inch scherm? :+
Ook beter voor je ogen wellicht; minder gespannen focus-afstand?
Ik heb eerder de indruk dat er nauwelijks kleine monitors aangeboden worden en dat je welhaast gedwongen wordt om een grotere maat monitor te kopen. En die kleine monitors hebben ook nog eens slechtere specs.

Wat ik raar vind is dat bij laptops 15/16 inch de gangbare maat is (wat ik persoonlijk net iets te klein vind). En als je dan wilt overstappen op een monitors en gaat zoeken dan zie je vooral 10 inch grotere schermen te koop wat wel een erg grote sprong is dan (ik dacht dat voor groter aanbod je toch boven de 23/24 inch zit). Wat monitor maat betreft vind in 20 inch prima. Het gaat zich toch vooral om het lezen en een clipje her en der voor normale gebruikers. Ook de beeldkwaliteit van zowel laptop als monitor schermen laat sterk te wensen over. Het is een raar wereldje dat computerscherm wereldje.

Zo'n OLED heeft prima beeldkwaliteit, in tegenstelling tot LCD, maar is ongeschikt als monitor vanwege inbrandgevoeligheid. Sowieso mini LED in alle LCD maten komt er aan en zal een goed alternatief voor de OLED monitor zijn.
Tsja, inbrandgevoeligheid. Kijk naar je telefoon en oordeel zelf. Ik heb hier een Galaxy S3 uit 2012 en daar zie je opzich wel iets op, maar dat is wel na 6 jaar intensief gebruik. Mini LED in alle maten zal nog best wel een tijd duren, ik zou niet rekenen op de kleine maten voorlopig. En hoewel zo'n LED niet kan inbranden, kan er wel ongelijke slijtage tussen de kleuren optreden en de kans op dode pixels is misschien ook wat groter.
pricewatch: AOC M2060SWDA2 Zwart ?
pricewatch: BenQ GW2270H Zwart ?

20" is prima te koop. Maar waarom niet gewoon een 22" - 24" scherm?
Ook de beeldkwaliteit van zowel laptop als monitor schermen laat sterk te wensen over.
Wat is er mis dan?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 20 augustus 2018 14:15]

LOL ja. zoals die AOC alleen dvi en VGA..je wilt toch echt HDMI en Displayport neem ik aan? VGA is analoog..niet meer van deze tijd.. en bij DVI (digitaal) heb je een koppelstuk nodig waarbij de kleuren niet kloppen dan lijkt mij...zoals ik al zei slechtere specs bij kleinere maten. En als je nog kleiner gaat dan zul je zien dat de specs nog meer omlaag gaan. Ik heb een hele tijd liggen zoeken naar monitoren op internet naar vooral 20/ 23 inch. Hoe groter de maat hoe groter het aanbod was en groter aanbod was zoals gezegd boven de 24 inch. Maar dat was dus op internet.

Ik ben vooral een TV persoon en daar zie je dat ook. Voor 2010 waren de beste LCDs al vanaf 46 inch. Als je nu bijvoorbeeld naar de beste 2018 Sony LCDs kijkt dat is alleen in 65 inch en 75 inch te koop. En kleiner dan 55 inch ga je een Top LCD (LCD met beste beeldkwaliteit) niet krijgen..van niemand niet.

Bij goed contrast heb je natuurlijke diepte zoals in de echte wereld. En er zijn maar een paar monitors met goed contrast zelfs als je naar de laatste 8 jaar kijkt. Al die gaming monitors hebben matige beeldkwaliteit.
je wilt toch echt HDMI en Displayport neem ik aan?
Is een van de twee niet voldoende? De BenQ heeft gewoon HDMI.

pricewatch: Dell P2016 Zwart
pricewatch: Dell S2218H Zwart
pricewatch: Dell P2217H (met standaard) Grijs, Zwart
en bij DVI (digitaal) heb je een koppelstuk nodig waarbij de kleuren niet kloppen dan lijkt mij
Heb je geen DVI output? En niet-matchende kleuren? :p
Je kunt ook gewoon een HDMI - DVI kabel kopen als je allergisch ben voor een koppelstuk in onjuiste kleur.
Maar dat was dus op internet.
Volgens mij staat https://tweakers.net/pricewatch/ vol met monitoren die aan de eisen voldoen.
Al die gaming monitors hebben matige beeldkwaliteit.
Waarom koop je dan ook een gaming (TN) monitor?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 20 augustus 2018 15:53]

quote: Olaf van der Spek
Is een van de twee niet voldoende? De BenQ heeft gewoon HDMI.
Ik wil eigenlijk perse Displayport hebben. Ik vind dat bij een computer horen (en HDMI bij een TV). Natuurlijk kun je een voor het ander gebruiken maar ik wil perse Displayport bij computer/monitor en dat heb ik ook.
quote: Olaf van der Spek
quote: Olaf van der Spek
Heb je geen DVI output? En niet-matchende kleuren? :p
Je kunt ook gewoon een HDMI - DVI kabel kopen als je allergisch ben voor een koppelstuk in onjuiste kleur.
Het schijnt geen verschil te maken bij HDMI/DVI zie ik net, bij DVI is beeld en geluid wel los dacht ik. Mijn computer heeft trouwens drie HDMI imputs en geen DVI. Mijn monitor heeft HDMI en DVI.
[
quote: Olef van der Spek
Volgens mij staat https://tweakers.net/pricewatch/ vol met monitoren die aan de eisen voldoen.
Daar staat maar een enkele bij met goed contrast. Ik heb geen interesse in een monitor met matig contrast wat bij vrijwel alle monitor het geval is.
[...]
quote: Olaf van der Spek
Waarom koop je dan ook een gaming (TN) monitor?
Ik heb een MVA panel gaming monitor met goed contrast die ik voor van alles gebruik. Ik heb drie Eizo FG2421 afgelopen jaar gekocht, met redelijke uniformiteit, slecht off axis beeld maar we goed contrast. Maar er zijn dus maar een paar monitors met goed contrast afgezien van enkele haast ewperimentele OLEDs en enkele peperdure exemplaren die 30,000 euro of zo kosten

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 20 augustus 2018 20:00]

Wat versta je precies onder goed contrast, een VA paneel? Staan er genoeg van in de PW toch?
Zelf heb ik IPS schermen en ben daar niet ontevreden over.
Ik wil eigenlijk perse Displayport hebben.
Maar je computer heeft geen DP outputs?
bij DVI is beeld en geluid wel los dacht ik.
Een echte monitor heeft geen speakers. ;)
quote: Olaf van der Spek
Wat versta je precies onder goed contrast, een VA paneel? Staan er genoeg van in de PW toch?
Zelf heb ik IPS schermen en ben daar niet ontevreden over.
Er staan bijvoorbeeld twee monitors bij Tweakers met VA en Local Dimming. Hebben 2500:1 en 3000:1 contrast. De Eizo die ik heb gekocht heeft meer als 4000:1 contrast dat geeft een haast 3D achtige diepte, bij slecht contrast ziet het beeld plat uit. Je zult zien dat er maar een enkele monitor met vergelijkbaar contrast op Tweakers en marktplaats te koop is. De meeste monitors hebben 1000:1 contrast wat echt niet een geweldig plaatje oplevert. Ik moet erbij zeggen dat mini LED LCD monitors er aan komen en dat gaat veel beter contrast bij game monitors enzo opleveren.

Ik ben gewend aan goed contrast bij TV en wil dat ook bij monitor hebben. Zwart moet als het even kan zwart zijn in het donker en niet donker grijs. OLED is op dit moment het best wat dat betreft daarna komen VA LCDs met Local Dimming waar er nog mensen zijn die zeggen dat top Plasma's beter contrast dan de meeste LCD's hebben.
quote: Olaf van der Spek
Maar je computer heeft geen DP TVoutputs?
Mijn computer heeft DP en daar maak ik ook gebruik van.
monitor HDMI DVI en DP
computer 3 HDMI en 2 DP
quote: Olaf van der Spek
Een echte monitor heeft geen speakers. ;)
Nee. Maar als je DVI op je TV aansluit dan moet je geluid apart aansluiten.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 21 augustus 2018 00:55]

4000+:1 contrast is inderdaad en helaas zeldzaam, dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat je niet zoveel keus hebt.
Is VA een beetje uit of was die Eizo met het Sharp paneel toen ook al een zeldzaamheid?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 21 augustus 2018 21:49]

Voor aanschaf heb ik naar een lijst met monitors met beste zwartwaardes gekeken, op een review site waar dat bijgehouden werd, er waren maar een paar die bij de Eizo in de buurt kwamen en ik heb monitors die wat leken nader bekeken in reviews enzo. Op hoeveel VA panelen er waren heb ik niet zo gelet maar je krijgt wel mee dat er niet veel van zijn. Maar dat was een jaar geleden of zo. Ik heb intussen drie identieke Eizo's gekocht voor 750 euro ongeveer. Ik zit nog op laptops (Windows 8.1) maar ga langzamerhand overstappen op monitor en computer (en Windows10) wat eigenlijk al allemaal op de computer staat.

Het is nu zo dat de eerste miniLEDs op de markt gaan komen, eind dit jaar of volgend jaar. MiniLEDs dat zijn hele kleine ledjes vergeleken bij leds die nu in LCDs zitten. Dat willen ze toegaan passen in alle maten LCD van phones tot TVs..en dus ook (game) monitors. Die willen ze Full Array doen met een hoop zones voor goed contrast en HDR en voor een wat hoger bedrag dan gangbaar aanbieden. Dus ookal zijn er nu maar weinig monitors met goede zwartwaardes dat gaat als het goed is komende jaren veranderen.
Dus ookal zijn er nu maar weinig monitors met goede zwartwaardes dat gaat als het goed is komende jaren veranderen.
Eerst zien dan geloven.. zeker local dimming is volgens mij erg lastig goed te krijgen.

http://www.tftcentral.co.uk/ is ook een goede site voor reviews.

Maar ik begrijp nog niet waarom je liever 20" dan 24" of 27" hebt..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 augustus 2018 11:21]

Ik heb twee 16.4 laptops, k vond 15.6 wat ik ook gehad heb te klein. En wat monitor betreft hoeft het maar wat groter te zijn.

Voor wat gamen, docu's enz.. vind ik wat ik nu heb, 24 inch, prima, dan zit je ook iets verder weg, films kijk ik op een 50 inch Plasma wat toevallig een monitor is.

Ik merk dat als ik wat computer zaken doe dat ik dan tegen zo'n groot scherm, de eizo, aan zit te kijken wat ik maar deels gebruik, een beetje te veel van het goede voor mij. Ik heb het scherm wat beter geplaats en wat instellingen veranderd waardoor het wel meevalt toch heb ik liever een wat kleiner scherm.
Waarom zouden de kleuren niet kloppen als je van HDMI naar DVI gaat? Het zijn in principe compatibele standaarden, dus hooguit dat er iets mis is met je drivers of je instellingen.

Dat gamingmonitoren, zeker de goedkopere, soms matige beeldkwaliteit hebben, komt omdat ze geoptimaliseerd zijn op een snelle refresh. Vaak wordt er een variant van een TN of IPS paneel gebruikt. VA varianten kunnen vaak een beter contrast geven, maar zijn trager. Met OLED zou je dat op kunnen lossen en met wat duurdere LCD-panelen ook al enigszins. Maar dat kost geld, dus zal wat minder verkocht worden.
oke. Dat van die kleuren snap ik intussen. Ik zeg net in een andere post wat ik hier zal herhalen.

Het is nu zo dat de eerste miniLEDs op de markt gaan komen, eind dit jaar of volgend jaar. MiniLEDs dat zijn hele kleine ledjes vergeleken bij leds die nu in LCDs zitten. Dat willen ze toegaan passen in alle maten LCD van phones tot TVs..en dus ook (game) monitors. Die willen ze Full Array doen met een hoop zones, bij TVs hebben ze het over 10,000 zones achtige FALDs, voor goed contrast en HDR en voor een wat hoger bedrag dan gangbaar aanbieden. Dus ookal zijn er nu maar weinig monitors met goede zwartwaardes dat gaat als het goed is komende jaren veranderen. Ik weet dat ze zich oa op gamers die een betere beeldkwaliteit willen gaan richten.

Ik ben een videofiel dus voor zoiemand als mij is vrijwel alles wat er aan monitors wordt aangeboden qua beeldkwaliteit matig. Kijk bij voorbeeld naar Rtings wat een videfielen site is die tegenwoordig ook monitors reviewen en bij een monitor als de Acer Predator 27 zeggen
''Unfortunately, it has poor dark room performance due to its low contrast ratio even with local dimming''
En als je naar hun andere monitor reviews kijt zul je vergelijkbaar commentaar zien.
Dat van die Acer is wel logisch. Daar hebben ze als compromis een IPS paneel gebruikt. Snel genoeg voor gaming, goede kleurweergave, goede kijkhoek, minder goed contrast. Met mini-LED backlight kun je IPS wel een goed contrast geven vermoed ik en aan het IPS-principe zelf wordt ook nog steeds doorontwikkeld.

Overigens is Acer ook geen topmerk, dus misschien zit er niet het best beschikbare IPS-paneel in. Echte topmerken vind je trouwens niet meer in de mainstream, het is allemaal hogere of lagere middenklasse. Echte prutsmerken zijn ook zeldzaam geworden, gelukkig. Oorzaak hiervan is dat je een wereldwijde top 10 monitorenfabrikanten hebt waarvan de bovenste 3 of 4 samen een gigantisch marktaandeel hebben.

Opzich is IPS wel mijn favoriete compromis, vanwege de goede punten die ik hierboven noem. Mijn beeldbuistoestellen gebruikte ik ook nooit als lichtbakken (wat nodig is als je echt het volle contrastbereik wilt benutten).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 25 augustus 2018 20:45]

Heeft waarschijnlijk meer met de prijs te maken. Een scherm van dat formaat zal met huidige fabricage technieken zo'n vier- tot vijfhonderd Euro gaan kosten. Pas met technieken waarmee de fabricagetijd lager wordt, zullen we veel lagere prijzen gaan zien. Deze verwacht ik pas in 2021 als uitgerijpt proces zijn intrede te maken.
HD24/UHD27 is voor mij het minimum waar ik achter wil zitten, ik zou zo'n gedetailleerde postzegel maar niets vinden.
Ik denk persoonlijk niet dat OLED-monitors echt geschikt zullen zijn voor de pc-wereld. Gamen op een monitor is één ding (en zal hoogstwaarschijnlijk voor niet al teveel problemen zorgen) maar over het algemeen gebruik je een monitor vooral voor statische toepassingen. En ik denk toch wel dat na een verloop van tijd een taakbalk, een programma of de internetbrowser voor burn-ins kunnen zorgen.

Dan zou ik eigenlijk als fabrikant zijnde mijn focus verleggen op micro-led. Schijnt alle tekortkomingen van OLED aan te pakken. Het enige probleem is dat de pixels dermate groot zijn dat het produceren van gangbare schermen (zelfs op televisie sized yields) nog niet mogelijk is.
Daarom, microled heeft zijn eigen tekortkomingen, namelijk resolutie en prijs. Microledmonitoren zijn iets wat misschien ooit gaat gebeuren. Als je vandaag beter beeld wil maken, dan is OLED de beste optie en OLED is zeker nog niet uitontwikkeld.
Ik heb mij totaal niet verdiept in de technologie en had dat waarschijnlijk wel moeten doen voordat ik deze opmerking plaatste, maar:

Hoe is MICRO led dan micro, als de pixels te groot zijn...

Wellicht is het anders dan ik het zie, maar het is nogal tegenstrijdig.
microled pakt niet het burn in probleem aan, dat blijf je gewoon houden al zal het waarschijnlijk minder snel optreden. ledjes verslijten naarmaten ze meer branduren hebben, daar ontkom je gewoon niet aan.

[Reactie gewijzigd door t link op 20 augustus 2018 14:15]

Op micro-led is burn-in niet mogelijk. Theoretisch gezien kan alles inbranden. Maar ook op LCD tv is dat bijna onmogelijk. Dus dat lijkt me heel sterk.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 20 augustus 2018 14:19]

Op LCD is inbranden wel degelijk theoretisch onmogelijk omdat alle pixels door dezelfde lamp aangestuurd worden. Als de lamp slijt, dan heeft dat gevolgen voor alle pixels; misschien dat het scherm wat minder licht geeft, maar daar krijg je geen zichtbare patronen in het scherm mee.

Ieder scherm waarbij de pixels zelf licht geven, of dat nu beeldbuis, plasma, OLED of Microled is, heeft te maken met situaties waarbij pixels ongelijk kunnen slijten en dus "inbranden". Anorganische leds hebben evenwel een vrij hoge levensduur, waardoor inbranden enkele malen later zal beginnen dan bij organische leds.
Kan je vinden maar het is theoretisch gezien gewoon wel mogelijk precies om de reden die ik beschreef. individuele ledjes verslijten over tijd, als een ledje harder werkt dan de andere slijt die sneller en zie je dat in het beeld precies zoals met oled. het ligt er natuurlijk aan hoelang de levensduur van die ledjes is. en theoretisch gezien kan een LCD helemaal niet inbranden omdat een LCD geen individuele lichtbronnen heeft zoals plasma, CRT en Oled (en ook micro-led dus). LCD heeft een backlight die die last draagt, en die backlight kan wel inbranden maar daar zal je bijna niks van merken aangezien die geen per pixel kleurverlichting regelt.
Als ze maar goedkoop genoeg zijn (betaalbare vervangingswaarde) en de burn-in lang genoeg duurt, is dat niet zo'n groot probleem.

CRT's hadden destijds ook last van burn-in. En zelfs IPS LCD's hebben dit effect, 'image retention' genoemd. (Maar daar is het meestal niet permanent, niettemin kan de gebruiker er toch nog gewoon mee werken).

Ook op Android tablets, die ook vaste UI elementen hebben (de menubalk in het bijzonder) valt het behoorlijk mee. Ik heb zelf de Tab S en die is nog steeds niet ingebrand.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 augustus 2018 16:50]

IPS panelen hebben inderdaad ghosting. Maar dat is geen burn in, dat is gewoon omdat de wat oudere panelen gewoonweg niet snel genoeg kunnen schakelen tussen twee beelden, waardoor je dus ghosting krijgt. Is dus absoluut geen burn in.
Dat bedoel ik niet. Ze hebben ook een effect waarbij het beeld een tijdlang vaag zichtbaar blijft. Ziet er uit als burn-in. Dat is wat anders als ghosting bij bewegende beelden. Het wordt in de volksmond ook ghosting genoemd, of 'image retention' of 'image persistence'.

Bijvoorbeeld: Ik heb pas een dag of twee een grafiek op mijn scherm gehad voor een evenement, en daarna zag ik de grafiek nog steeds als een soort schaduw op mijn gewone desktopachtergrond. Het ziet er precies uit als burn-in. Maar na verloop van tijd gaat dit gelukkig wel weg.
Oled tv's worden ook statisch gebruikt en hebben dat niet, waarom denk jij dat t bij monitors wel zou gebeuren? bs
Jij hebt je duidelijk niet in OLED televisies verdiept. Burn-in kan zeker optreden. Vooral bij verkeerd gebruik zoals op een statische achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Koning-Admiraal op 20 augustus 2018 17:54]

Hah, oh zeker wel, als er iemand zich niet verdiept heeft ben jij het..
Burn in kan met elk soort scherm, bij oled alleen bij dagenlang statisch beeld en de helderheid op max, welke malloot doet dat?
En dan nog is het niet blijvend, een paar uur bewegende beelden en het is weg...


https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/reliability
Nee, de enige persoon die zich niet in de materie heeft verdiept ben jij. LCD televisies branden nagenoeg niet in. Micro-led hetzelfde geval. OLED daarentegen wel. Blijkbaar heb jij liggen slapen. Misschien is dit wat voor jou.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Inbranden op OLED kan zeer zeker. Tegelijkertijd zit er in de huidige generatie schermen software die dit voorkomt. Een automatische schermreiniging. Dit werkt bij ons in de winkel perfect. (Sony)
De enige die inbranden nog heel hard roepen zijn Samsung. Maar die marketingmachine moet blijven draaien aangezien ze geen OLED hebben. Bekijk ook de laatste reviews van Sim over OLED tv's.
OLED voor je computer klinkt als een heel leuk idee maar in praktijk denk ik dat burn-in een zeer groot probleem wordt. OLED monitoren zullen erg prijzig zijn, dus het zullen juist de power-gebruikers zijn die het zullen aanschaffen, en dat zullen tevens de gebruikers zijn die het scherm dus veel gebruiken en waarbij burn-in dus waarschijnlijk al binnen 6 maanden ernstig zichtbaar zou zijn.

Als fabrikant zou ik m'n handen er niet vuil aan willen maken om 6 maanden na release van mijn product een klachtenregen te krijgen over ingebrande monitoren.

OLED LG TV's hebben al burn-in over met name de rode pixels in onder de 1000 branduren. Fanatiek computergebruik van 50 uur in de week betekent dat je na 20 weken al burn-in zichtbaar hebt. Deze meting was gedaan met alle "beschermende" features van de TV ingeschakeld.

Relevant: https://www.rtings.com/tv...etention-burn-in-lcd-oled

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 13:41]

Ik gebruik al meer dan 2 jaar een OLED TV met een PC, power-gebruiker en ik heb 0 problemen. Je moet er gewoon slim mee omgaan, roterende wallpaper gebruiken en geen excel bestanden gaan bewerken. Als je het alleen voor E-sports gaat gebruiken zou het niet zo'n probleem moeten zijn.
Welke OLED TV?
Welke helderheid?
Mag ik een foto zien van fullscreen rood beeld, en fullscreen wit beeld? Handige website die je in Chrome fullscreen kan zetten: https://www.dodepixels.nl/test

Het is overigens niet dat ik je niet geloof; Je zal best gebruikers hebben waarbij het niet voorkomt... maar geloof jij dat de gemiddelde gebruiker net zo nauwkeurig bezig zou zijn met hun "monitor beschermen" als jij? Al heeft 10% van de gebruikers er last van, dan is het nog een enorm probleem.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 14:30]

De gemiddelde gebruiker niet nee, maar mensen in E-sports gaan wel voorzichter met hun spullen om (neem ik aan).

Ik heb de OLED55B6V met helderheid op 49.
Uitgezonderd de ragers [ }:O :Y) :+
Vind het raar dat oled niet geschikked is voor computer gebruik. miljoenen telefoons en tablets waar het in zit. en daar heb ik nog niet heel veel zien inbranden (Eigenlijk niet) . Somige mensen kijken meer op hun telefoon dan dat ze op een pc of tv kijken. Wat wel vaak voorkomt is degradatie van de oled en dat dit het effect geeft wat mensen vinden dat het op inbranden lijkt. maar als je goed is en je laat je panneel op standby staan gaan de oleds cyclen zodat ze even veel brand uren hebben. kan voorkomen dat je panneel 24/7 aan staat, ja dan heb je een probleem
OLED TVs branden al in na ~1000 uur schermtijd. Bij een fanatieke computer-gebruiker is dat in 20 weken met 50u/week. Binnen 6 maanden na aanschaf zal bij de meeste panelen dus al wel enige vorm van burn-in zichtbaar zijn, en velen zullen extreme vormen hebben van burn-in.

Als je zo'n OLED monitor voor degelijke prijs op de markt zet, heb je dus na 6 maanden een gigantische shitstorm van ingebrande monitoren en pissed-off klanten.

https://www.rtings.com/tv...etention-burn-in-lcd-oled
Dat is een test die gemaakt is om burn-in te creëren, dus met oogverblindende helderheid en zoveel mogelijk beveiligingsmaatregelen uitgeschakeld. Me dunkt dat alleen het automatisch terugschroeven van de helderheid wat OLED-televisies doen als het beeld enige tijd stil staat voor monitoren al een hele hoop helpt.

Bedenk verder dat niemand ooit een probleem bij inbranden van beeldbuizen heeft gemaakt.
Dit is onwaar. De helderheid stond op 63/100 en alle beveiligingsmaatregelen zoals PixelShift waren ingeschakeld. Als je het artikel had gelezen, had je dat zelf ook gezien.

Automatisch terugschroeven van helderheid doe je natuurlijk ook niet bij echt gebruik van een OLED monitor...

Maarja, dingen roepen zonder te lezen is makkelijker :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 17:45]

Ik blijf bij mijn standpunt: Die TV's worden gedwongen 20 uur per dag te werken en krijgen dus niet de kans om hun helderheid terug te schroeven. Ga je er een computer op aansluiten dan doen ze dat wel als het beeld te lang stil staan. Beweging (bijvoorbeeld het muispijltje) doet de TV realiseren dat de rust voorbij is en doet hem weer gas geven.

Ook een niet onbelangrijk detail: De link die je geeft is een B6. Daar is niets mis mee, maar het paneel daarvan gaat officieel 10000 uur mee, terwijl dat bij de 2017-series al 50000 is. Bij de 2018-series is de inbrandwerendheid weer verder verbeterd. Moraal van het verhaal is: OLED is in ontwikkeling en een algemene uitspraak dat OLED's binnen 1000 uur inbranden is heel lastig te maken.

Ook als er monitoren op de markt komen, dan mag je gerust verwachten dat de fabrikanten niet geheel achtelijk zijn. Inbranden zal zeker voorkomen, op dat punt zal LCD nooit overtroffen worden. Betekent evenwel niet dat OLED totaal ongeschikt voor monitoren is en LCD's tot het eind der tijden de enige monitortechniek zullen zijn. Je kunt inbranden beheersbaar maken en men slaagt daar steeds beter in.

Zoek verder maar eens op Youtube, er zijn mensen die een OLED-TV als monitor gebruiken en die zijn daar over het algemeen best over te spreken. Deze persoon neemt bijvoorbeeld inbrandeffecten waar, maar het is zo weinig dat het hem een rotzorg zal wezen:

https://www.youtube.com/watch?v=rLbB_IGvX3Q

Tot slot is alles zeer relatief: LCD's branden misschien niet in, maar de niet-uniforme helderheid is een typisch probleem bij LCD. Een OLED kan gerust een stukje inbranden waarbij hij nog steeds beter uniform beeld geeft dan een LCD. Pas op een bepaald moment wordt het beeld door inbranden slechter dan op de LCD. Maar de kans is groot dat je dan al lange tijd van beter beeld hebt genoten.
Goed punt, betreffende het oude model :) Maar zelfs met beweging heb je veel statische onderdelen op een pagina. Bureaublad onderdelen, kruisjes van je vensters, interface elementen van je favoriete game, etc. PC monitoren hebben doorgaans veel branduren en veel statische beelden, dus het grootste risico zit daarin.

Ik geloof overigens ook zeker wel dat er oplossingen komen die het probleem drastisch verminderen. LCD bestaat al een tijdje, OLED is net nieuw :)
Deze meneer is pro samsung, hij bestrijd oled omdat samsung dat niet heeft, beweerd straks dat qled beter beeld is, samsung troll.
Ten eerste: "Hij bestrijdt", "beweert" en "beter beeld heeft".

Verder, Al ben ik pro-samsung (ben ik niet... ik heb zelf een LG TV; ik heb niets van Samsung, behalve een koelkast), hoe is het relevant? Ik stuur een bron-artikel die alleen meetresultaten laat zien en verwerkt in grafieken, en in alle detail de meet-methodes omschrijft, samen met foto's.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 17:51]

Ik ken jou gebrabbel nl van hardware.info waar je gebanned bent, zelfde verhaal andere nick, oja en zelfde site waar je zgn je beweringen mee bewijst.
Een grote lariekoek, en ook nog grammarnazi spelen, zielig figuur.
Ik ken jou gebrabbel nl van hardware.info waar je gebanned bent
Ik kom nooit op hardware.info, ik heb daar geen account, ik heb daar nooit een account gehad en heb ook geen account-ban daar.
zelfde site waar je zgn je beweringen mee bewijst.
Niet zo gek, hè: Het is een vrij bekende site. Ik bewijs overigens helemaal niets, ik speculeer enkel op basis van andere experimenten en metingen.
Een grote lariekoek
Kan je dat eten?
en ook nog grammarnazi spelen
Altijd leuk :)
zielig figuur
Vingerwijzen blijft leuk, maar euh... jij begon hier met mij een "samsung troll" noemen terwijl ik zeer zelden tot nooit spreek over Samsung of hun QLED TVs. Ga je gang, lees mijn historie door; Veel kom je niet tegen over Samsung :) Of niet, whatever, je hebt wel wat beters te doen, zoals random mensen als "troll" en "zeilig figuur" uitmaken en andere gekke claims als een account ban op een site waar ik nooit kom en geen account heb.
Jaja ;) Daarom ontken je het honderd keer hier..Betrapt!
Inderdaad, hij praat alsof hij de exacte Samsung training heeft gehad die wij als winkel ook gehad hebben. Wellicht intern bij Samsung? Het lijkt er 1 op 1 op.
Ik vind het een beetje leeg nieuwtje. Ik wens ze veel succes hoor, maar ik ben pas geïnteresseerd als ze laten weten waarom hun monitoren zo goed zijn voor gamers. Het zal wel om schermen gaan met een lage latency en goed contrast, zoals we van OLED schermen gewend zijn.

(Het productieproces klinkt interessant, maar uit niks blijkt waarom dit beter is voor gamers.)
Dat roepen ze ieder jaar dat er binnenkort OLED monitoren gaan verschijnen
Verbazingwekkend hoe pc monitoren altijd achterblijven. Oled voor tv en telefoon zijn al jaren in de markt, maar iets er tussenin is ineens moeilijk. Misschien heeft het te maken met het inkoopbeleid van grote bedrijven die voor de schraalste TN panelen gaan en het grootste deel van de markt bepalen.
De marges in de monitorenmarkt liggen laag. Als jij een miljardje te besteden had, zou het investeren in een fabriek voor monitoren waarschijnlijk ook niet je eerste prioriteit zijn, je maakt er liever televisies van. Een paar smart-functies erbij en je maakt drie keer zoveel marge.

Het is een absurde situatie, ik zou zelf wel wat zien in een goede monitor zonder enige intelligentie als TV, maar het is wel waar.
De monitorenfabrikant hoeft niet te investeren, die koopt zijn panelen bij de panelenfabrikant. Het is maar de vraag of een monitorpaneel voor de panelenfabrikant minder oplevert dan een televisiepaneel. De productieuitval neemt fors (exponentieel neem ik aan) af naarmate de beeldmaat kleiner is. Grotere yield compenseert dan voor lagere marge.
Uiteraard kun je bij LG Display een 55" OLED-paneel kopen en daar een monitor van maken. Maar of dat een goede monitor oplevert... In een monitor wil je een ander, kleiner paneel, en die levert LG niet, ze bouwen geen fabrieken die die kleine panelen kunnen maken. JOLED mikt wel op deze markt, hun fabriek is geoptimaliseerd voor panelen van 21 inch.
Dat roept bij mij wel de vraag op waarom LG dan geen fabriek (om)bouwt voor kleinere panelen. Ik denk zoals geschreven dat een kleiner paneel relatief goedkoper is dus dat het daar niet aan zou kunnen liggen. Misschien verwachten ze dat de marktvraag te klein is? Je ziet opzich wel vaker dat bleeding edge technologie eerst in dure producten wordt ingezet (televisies in de grotere maten, en vreemd genoeg telefoons) en pas later in het wat goedkopere segment.
Waarschijnlijk ligt resolutie vast: De fabriek kan waarschijnlijk wel kleinere panelen gaan maken, maar met hetzelfde aantal pixels per vierkante meter als de panelen die hij nu maakt. Op het moment dat je de resolutie die de markt vraagt niet meer kan leveren, dan kan het commercieel wel eens een lastige zaak worden.

LG's nieuwe fabriek in China is een interessante: Het 88" 8K-paneel dat eerder dit jaar getoond werd komt daar vandaan. Maar als je 88" 8K kan maken, kan kan 44" 4K maken. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat die fabriek in China i.p.v. Korea is neergezet: De productiekosten moeten voor kleinere schermen terug. Het zou wel eens kunnen dat binnen enkele maanden kleinere schermen aangekondigd worden.
Oled is gewoon nog niet ready voor PC gebruik. Een variant op de Lenovo Carbon X laptops en de Alienware 13 series hadden Oled panelen, Deze zaten na amper 6 maanden al vol met burn in vlekken van icoontjes, vensters etc.
Cool :) 6 maanden komt overeen met mijn schatting o.b.v. metingen van OLED TVs: Gamebuster in 'nieuws: Joled wil oledmonitoren voor e-sports ontwikkelen'

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2018 13:46]

Thanks voor d elink, ben zelf altijd vrij skeptisch door ervaringen met oled. Helaas zie je weinig onderbowude bronnen waardoor dit nog niet echt heerst binnen de tech community en wordt Oled als de heilige graal gezien.
OLED is te duur in kleinere maten (kleiner dan 55 inch). Er wordt ook gesteld dat je eerder een 88 inch OLED dan een 49 inch OLED zult zien. OLED is ook nog eens inbrangevoelig en het is daarom feitelijk ook zeer riskant om een OLED als computerscherm te gebruiken.
OLED is te duur in kleinere maten (kleiner dan 55 inch).
Waarom is dat?
(gokje) weinig vraag, dus duurder te produceren per paneel?
Ik denk dat het te duur is om te maken en dat er dan te weinig winst wordt gemaakt. De verwachting is dat wanneer chinezen (goedkopere) OLED panelen gaat maken dat er dan vroeg of laat ook kleinere maten te koop zullen zijn maar dat gaat nog jaren duren.
"Te duur" is relatief: Op zich zijn kleinere OLED-schermen goedkoper te produceren dan grote. Er is echter een prijs die een consument voor een toestel van een bepaalde omvang wil betalen. Daar ligt meer het probleem: Ze een 32" HD-OLED-scherm naast een 55" 4K-LCD-scherm. Dikke kans is dat de consument de 55" inch kiest als er geen groot prijsverschil te maken valt.

Ik denk dat LG 4K als commerciële noodzaak ziet en pas met kleinere schermen gaat komen als 4K op kleinere schermen mogelijk is én de produktiekosten voldoende gezakt zijn.
Ze hebben van die ''sheets'' die worden gesneden waar ze 55'' enz..panelen van maken. Het schijnt zo te zijn dat ze veel weg moeten gooien bij kleinere maten, omdat ze dezelfde sheets gebruiken als bij grotere maten, en dat er daarom geen kleine maten OLEDs zijn.
als ze nu gewoon met een 27" model zonder poespas komen ben ik direct verkocht.
vreemde keuze om met een 21inch 4k te komen voor esport. ik zou eerder 1080p 240hz of meer verwachten.

never mind niet alle esport gaat om shooters of andere genres waar zeer hoge refresh rates echt belangrijk zijn. Voor het moba volk kan dit dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door qlum op 20 augustus 2018 18:37]