Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung komt met 21:9-monitor met quantum dots en Thunderbolt 3-aansluiting

Samsung heeft een monitor gepresenteerd met een 21:9-beeldverhouding en een Thunderbolt 3-aansluiting, de CJ791. Het gebogen beeldscherm beschikt over quantum dots, heeft een diagonaal van 34" en een resolutie van 3440 x 1440 pixels.

Volgens Samsung is de CJ791 de eerste gebogen monitor die Intels Thunderbolt 3-connectiviteit ondersteunt. De Thunderbolt-interface zou een snelheid van maximaal 40 Gbit/s ondersteunen en tot 85W aan vermogen om een laptop van stroom te voorzien.

Mede dankzij de aanwezigheid van een quantumdotlaag bedraagt de dekking van de sRGB-kleurruimte 125 procent. De monitor heeft een aanzienlijke kromming van 1500R, wat gelijkstaat aan die van een cirkel met een straal van 1,5 meter.

Samsung richt zich met deze monitor niet alleen op de zakelijke markt, maar ook op gamers. Zo beschikt de monitor over een game-modus met een dynamische gamma-instelling die de kleuren en het contrast per scène kan aanpassen. Verder beschikt de CJ791 over een responstijd van 4ms.

De fabrikant heeft verder geen specificaties, releasedata of prijzen bekendgemaakt. Wat betreft het ontwerp en het typenummer komt de CJ791 overeen met de bestaande C34F791-monitor. Deze monitor beschikt over een va-paneel, een hoge contrastwaarde, een verversingssnelheid van 100Hz en FreeSync-ondersteuning. Of dat ook voor de CJ791 geldt, zal mogelijk blijken tijdens de aankomende CES-beurs, waar de monitor waarschijnlijk wordt gepresenteerd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-01-2018 • 08:17

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik vroeg me al af wanneer de eerste Thunderbolt monitoren op de markt zouden komen. LG heeft een er eentje gehad met Thunderbolt 2 (wat echt een mooi scherm is) en that’s it.

Ik hoop wel dat dit ook direct docking is met ethernet en USB enzo. Dat heeft LG niet gedaan met 4 en 5K schermen en dat is echt jammer. Enige wat je hebt zijn 3 usb-C op 2.0 protocol. Geen daisychaining niks. Het hele voordeel van thunderbolt en een monitor als hub is dan weg. Ik heb zelf nu maar de thunderbolt display van Apple gekocht omdat die dit wel heeft. Gigabit ethernet, FW800, thunderbolt passthrough en usb 3x
Ik vind de techniek prachtig, power en data over een kabel en dan nog dingen als ethernet, usb en andere protocollen erbij.

Wat ik wel jammer vind is dat er dus een wildgroei is aan protocollen/standaarden. Het oude vga hebben we inmiddels afscheid van genomen. DVI heeft een wat grotere connector maar is nog zeker aanwezig bij veel monitoren. De gebruikelijkste standaarden zijn hdmi en displayport. Deze hebben mooie compacte aansluitingen en bieden veel opties zoals daisychaining en alle kwaliteit die je wilt hebben. Echter komt er nu wéér een standaard bij. USB-3.x zou overigens ook al beeld over een USB-C kabeltje kunnen laten lopen. Hebben we nu als gemeengoed hdmi én displayport, komen daar dus weer 2 standaarden bij.

Waarom kunnen deze technieken niet binnen de huidige standaarden ontwikkeld worden of als uitbreiding op? Ik vind het idee dat een Intel (als evil corporate overlord) haar standaard straks leidend wordt nou niet echt fijn.
die worden ook gewoon binnen de huidige standaarden ontwikkeld. USB-C gebruikt het displayport protocol voor monitoren en thundebrolt doet dat ook alleen dan met een losse chip die het displayport signaal feitelijk over PCIe gooit.

Maar als we het over HDMI en displayport gaan hebben, daar heb je ook 5 verschillende connectoren voor. Die zitten weliswaar niet allemaal op de monitoren (alleen full size), maar HDMI heeft nog een mini en micro variant en Displayport ook een mini. Daarnaast ondersteund Displayport vrijwel alle protocollen (VGA, DVI, DVI, HDMI en displayPort met multistream). USB-C voegt daar nog USB3.1 aan toe en met Thunderbolt heb je feitelijk de gehele stack maar dan ook met PCIe. Het zijn dus uitbreidingen op en niet vervangers van. Alleen de fysieke connector is soms anders (met TB1 en 2 is dat immers de mini displayport connector).
Inderdaad zonder ingebouwde hub voor ethernet en USB connectivity hou ik voorlopig liever mijn Thunderbolt Display.. zou deze best willen gaan vervangen maar dan moeten er dus wel eerst volwaardige alternatieven zijn.
Het enige alternatief op de markt is deze: pricewatch: LG 34UM95-P Zilver

Maar die wordt al tijden niet meer verkocht en is tweedehands slecht verkrijgbaar. @Omni had er eentje, maar die is binnen no time verkocht. Op marktplaats zag ik er nog 1, maar die stond voor 525. Beetje overdreven.
Hoezo enige alternatief? Je hebt de 97 en 98 lijn en volgens mij is daar zelfs nog een opvolger van, de 5K uitgezonderd. Zijn hartstikke goed verkrijgbaar. In tegenstelling tot deze Samsung hebben alle LG's, opnieuw met uitzondering van de recent geïntroduceerde 5K ultrawide, enkel Thunderbolt 2 en geen 3.

[Reactie gewijzigd door Vilscon op 3 januari 2018 09:45]

welke 97 en 98 lijn dan? Ik kan namelijk geen monitoren in die serie vinden die ook daadwerkelijk thunderbolt hebben. De monitor specs in de PW kloppen vaak niet met de product foto's en zijn gewoon mini displayport.

edit:

als ik de PW bekijk lijkt dit (pricewatch: LG 34UC98-W Wit, Zilver) de enige 98 series monitor te zijn die 1) nieuw beschikbaar is en 2) daadwerkelijk thunderbolt aansluitingen heeft. Helaas is deze curved en daar zit ik zelf niet op te wachten.
Deze lijkt op de fotos wel TB2 te hebben: pricewatch: LG 34UB88-B Zwart en de P variant heeft het volgens LG ook. De afgelopen maanden is er dan toch wat met de specs en productfotos gebeurt, aangezien ik er vorig jaar Augustus echt veel minder overhad die in het plaatje pasten.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 3 januari 2018 11:12]

Ik heb zelf een 34uc97s, dat was bij release de meest luxe versie van de 97 serie. Deze heeft gewoon 2 thunderbolt-2 aansluitingen (naast diverse andere). Ideaal en ruim voldoende voor hetgeen ik het gebruik. Ik denk inderdaad dat ie niet beschikbaar meer is. Geloof een 2015 model?

Volgens mij, zonder te kijken, zijn er toch 'voldoende' modellen met een Thunderbolt-2 aansluitingen? De betere uiteraard die van LG en Dell. Het aantal Thunderbolt-3 modellen op de markt is een stuk beperkter. Heb je het echt nodig, vraag ik mij wel af? Buiten Thunderbolt zijn er weinig veranderingen op gebied van monitoren/ultrawides, in mijn ogen.. Dus het 2015 model voldoet ruimschoots. :)

Update: mijn model wordt (enkel bij Azerty) nog steeds verkocht. Het model wat jij aankaart, de 98, is een top model. Ik weet je ervaring niet, maar voor iemand die curved TV'S verschrikkelijk vind, is curved bij een dergelijke maat ultrawide een echte luxe, bijna noodzaak. Het scheelt heel veel kijk moeite. Plat is op een dergelijke afstand een veel mindere ervaring.

[Reactie gewijzigd door Vilscon op 3 januari 2018 14:54]

De enige modellen met Thunderbolt 2 die in de Pricewatch staan zijn van LG en helaas stonden er tot voor kort erg veel die stiekem eigenlijk helemaal geen thunderbolt aansluiting hadden maar alleen een mini displayport. Gelukkig zijn er een aantal specs rechtgetrokken nadat daar melding van is gemaakt, maar staan er nog steeds fouten in die we zelf niet kunnen aanpassen. (zo heeft dit 4K scherm helemaal geen Thunderbolt aansluiting pricewatch: LG 31MU97Z-B Zwart).
pricewatch: LG 31MU97Z-B Zwart heeft weer geen 21:9 verhouding.
een 4K display heeft nooit een 21:9 verhouding want dan is het geen 4K meer.

Die link was ter illustratie dat de PW specs niet kloppen. Dit was voorheen met meerdere "Thunderbolt" monitoren het geval, maar een groot deel daarvan is hersteld of word niet meer verkocht.
Klopt. Maar ik ken de LG 34UM95-P Zilver en ben daar wel over te spreken. Daarom is deze samsung misschien een mooie "opvolger".
Ik hoop het. Als ze op zijn minst een 2e TB3 poort erop zetten (zoals het hoort) zou ik daar al heel blij me zijn. Extra USB-a is dan mooi meegenomen maar daar ga ik niet vanuit.
1) Voor mijn desktop is dat 100% nutteloos, en wat je noemt (een extreem uitgebreidde docking station) is relatief duur om in te bouwen. Ik wil niet voor iets betalen dat ik niet gebruik.

2) Als je dat wilt, kan je gewoon en kleine hub kopen die je naast de monitor legt, alles op aansluit, en done. Desnoods kleef je die hun achter de monitor zodat je hem niet ziet ;)

3) Die laatste aanpak voorkomt ook problemen naar de toekomst toe: wat bvb als je 10Gbps ethernet wilt? jammer, zit niet in je scherm, moet je toch weer een extra dongle kopen, of je scherm vervangen, ipv gewoon je hub.
1) Voor mijn desktop is dat 100% nutteloos, en wat je noemt (een extreem uitgebreidde docking station) is relatief duur om in te bouwen. Ik wil niet voor iets betalen dat ik niet gebruik.
Dan koop je geen thunderbolt monitor. Voor jouw desktop is HDMI immers ook genoeg.
2) Als je dat wilt, kan je gewoon en kleine hub kopen die je naast de monitor legt, alles op aansluit, en done. Desnoods kleef je die hun achter de monitor zodat je hem niet ziet ;)
nee want dat kan dus niet. Die mogelijkheden zijn er niet omdat daisychaining er niet op zit en dan heb je dus weer gezeik met extra kabels en kan je dus net zo goed (mini) displayport of HDMI (hell zelfs VGA) gebruiken
3) Die laatste aanpak voorkomt ook problemen naar de toekomst toe: wat bvb als je 10Gbps ethernet wilt? jammer, zit niet in je scherm, moet je toch weer een extra dongle kopen, of je scherm vervangen, ipv gewoon je hub.
De kans is vrij groot dat dit ook niet in je muur zit. Als je dergelijke toekomst plannen hebt dan moet je daar hoe dan ook rekening mee houden en dan dat doe ik liever door later dan een los adaptertje te kopen voor specifiek 10 Gbps (wat sowieso al een PCIe insteekkaart vereist), dan dat ik nu de eerst komende 5 jaar continu met zo'n adaptertje moet lopen klooien.

Thunderbolt monitoren zijn niet voor jou bedoelt dat is wel duidelijk. Anders had je nu niet met deze argumenten gekomen. Het voordeel van Thunderbolt is juist dat alles in 1 apparaat kan wat je met 1 kabel aansluit.
nee want dat kan dus niet. Die mogelijkheden zijn er niet omdat daisychaining er niet op zit en dan heb je dus weer gezeik met extra kabels en kan je dus net zo goed (mini) displayport of HDMI (hell zelfs VGA) gebruiken
PC -> hub -> monitor

Geen daisy chaining nodig.
De kans is vrij groot dat dit ook niet in je muur zit. Als je dergelijke toekomst plannen hebt dan moet je daar hoe dan ook rekening mee houden en dan dat doe ik liever door later dan een los adaptertje te kopen voor specifiek 10 Gbps (wat sowieso al een PCIe insteekkaart vereist), dan dat ik nu de eerst komende 5 jaar continu met zo'n adaptertje moet lopen klooien.
10Gbps ethernet was maar een voorbeeld. Een snelle kaartlezer (UFS3) is een ander voorbeeld. Nog een voorbeeld is: wat als deze monitor dan wel ethernet en USB3 heeft, maar geen firewire?

Het bundelen van ALLE features die iedereen maar zou willen is te duur, het bundelen van een subset zal een boel klanten teleurstellen.

De bundeling van een hub/docking station met een dure monitor is dus simpelweg een dom idee, tenzij je het ok vindt elke 3 jaar een nieuwe monitor te kopen. Voor de rest van ons is hub+monitor de beste optie.

[Reactie gewijzigd door kiang op 3 januari 2018 09:30]

De bundeling van een hub/docking station met een dure monitor is dus simpelweg een dom idee, tenzij je het ok vindt elke 3 jaar een nieuwe monitor te kopen. Voor de rest van ons is hub+monitor de beste optie.
Voor de rest van "ons" is een dergelijke monitor dan ook niet bedoelt. Jij hebt klaarblijkelijk geen zak aan thunderbolt en gaat de mogelijkheden ook niet benutten. Dat anderen dat wel willen en ook gaan doen staat daar los van. Je argumenten gaan nu mank op het feit dat je net zo goed op een VGA monitor kan inzetten, voor jou is het toch gelijk qua functionaliteit. Ik wil gewoon een monitor waar ik nog andere apparaten op aan kan sluiten zoals bedoeld in de spec van thunderbolt.

Firewire 800 hoeft van mij ook niet per se (is immers als vrij oude techniek), maar het niet hebben van USB3 poorten of kunnen doorlussen van thundervolt apparaten (waar ik er genoeg van heb en menig professioneel gebruiker ook) is in mijn optiek echt een groot minpunt en het niet waard om dan een thunderbolt scherm aan te schaffen.
Ik zie liever oled monitoren dan quantum dot. De quantum dots leveren alleen een groter kleurbereik en dat ziet er op de computer dan vaak erg overdreven uit. En als je hem goed kalibreert dan gebruik je de extra kleur ruimte niet.

Terwijl je aan het enorme oled contrast veel meer zou hebben. Toch gek dat dat zo lang duurt. Tv's en smartphones/tablets en zelfs laptops zijn er zat.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 januari 2018 08:52]

Ik heb ooit eens te horen gekregen dat alleen TV's profiteren van OLED, vanwege de grote diameter, wafers kunnen zo optimaal gebruikt worden. Wanneer er kleinere maten uit worden gehaald leverde het minder op.

Correct me if I'm wrong ;)
Moet ik dit dan niet lezen als: "dat de fabrikanten alleen profiteren van OLED TV's" omdat er dus blijkbaar meer waferoppervlak nuttig gebruikt wordt en het dus meer oplevert? De eigenschappen van OLED panelen (helderheid, contrast, stroomverbruik, etc.) lijken me ook erg praktisch in PC monitoren e.d.
Ik vermoed dat je dat wel als een uitgangspunt kunt zien, die fabrikanten willen immers ook verdienen ;)
Echter wanneer je in een PC monitor een OLED paneel stopt krijg je te maken met inbranding in verband met de statische afbeeldingen, denk hierbij aan de taakbalk etc..
In ieder OS zitten dingetjes ingebakken die inbranding tegen moeten gaan (denk eens aan alle tientallen mensen die nog naar een CRT zitten te turen), zo kan je die taakbalk automatisch laten verdwijnen na een tijdje en kan je screensavers op een lage timer zetten om inbranden vrij goed te voorkomen. Dat zou het probleem dus niet zo moeten zijn lijkt me ;)

[Reactie gewijzigd door KingFrogzz op 3 januari 2018 09:12]

Screensavers zijn echt iets uit de jaren 90, tegenwoordig gaat het scherm gewoon uit. Heb je echter niks aan tijdens normaal gebruik. Behalve de taakbalk is er nog veel meer, denk aan de titelbalk van maximized windows.
Een taakbalk die verdwijnt is daarnaast onhandig qua gebruik.

OLED is volgens mij ook veel gevoeliger voor inbranden dan CRTs.
En PC schermen zijn veel gevoeliger voor inbranden dan TVs.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 3 januari 2018 09:19]

Vreselijk onhandig in gebruik, heb het zelf ook eens geprobeerd, maar als je veel applicaties en dergelijke opent en de taakbalk intensief gebruikt is dit een no-go. Screensaver idem dito, wordt je gillend gek van als je dat ding op een aantal minuten zet en af en toe naar je scherm zit te staren :p

Ik denk meer dat de ontwikkeling van OLED op dit gebied nog lang niet klaar is. Wie weet zijn er over 5 jaar betaalbare panelen die niet inbranden.
Heel veel programma's hebben hun eigen taakbalk denk aan Excel, Maya of Adobe programma's. Dus als je een OLED scherm voor werk gebruikt is het scherm snel ingebrand. Ik heb het zelfs op m'n IPS scherm wanneer ik bijvoorbeeld Xcode lang aan heb staan dan zie ik ghost lijnen waar de afscheidingen van de verschillende vensters hebben gezeten. Die verdwijnen wel na een tijdje maar ik vraag me af of het bij OLED ook zo is.
Dat zou dan ook gelden voor telefoons, en de razer laptop die een oled paneel heeft. je vergelijkingen vliegen niet, anders was het niet gebeurd op die apparaten die juist ook veel statische beelden hebben en een nog veel kleiner formaat zijn terwijl de resolutie hoger is.
Zou wel raar zijn, wat dan met alle telefoons met OLED?
Hier heb ik een linkje, komt er op neer dat wanneer een telefoon display stuk gaat, het minder kost dan een 24 inch display ;)

Tevens wordt daar het inbranden ook benoemd.

http://www.pcgamer.com/wh...-expect-oled-pc-monitors/
Dat is niet de reden. ;)
Desktop monitors represent just a fraction of either of these, so PC gamers have had to wait in line behind more lucrative customers—although there are less cynical reasons for the desktop delay, too.
Zou heel goed kunnen.
Ik denk echter niet dat het de winst is van de fabrikant maar meer dat het schijnbaar de monitoren te duur maakt en het daardoor geen zin heeft om ze op de markt te brengen.
Toch ook wel een beetje twijfelachtig natuurlijk, het verschil moet dan wel erg groot zijn en nieuwe producten zijn meestal iets duurder maar zakken sneller als het een succes product is.

Verder vind ik het inbranden een beetje doorschieten. Inbranden is volgens mij enkel als je langdurig een zelfde plaatje met hoogcontrast op het scherm staat. Hoe lang "langdurig" dan is, is vers 2 maar zeker niet zo kort dat je als normale gebruiker daar rekening mee moet houden.
Er zijn enorme hoeveelheden kleine oled schermen (smartphones en andere kleine displays)

Inbranden is nog altijd het grootste probleem. En bij een computerscherm heb je daar de meeste kans op omdat vaak de menubalken altijd op dezelfde plek staan. Je hebt veel vaker een statisch beeld op een computer.
OLED op een computer scherm is niet handig ivm inbranden.
Ik hoor dat wel vaker, maar wat is dan het verschil met telefoons? Daar heb je immers ook vaak de notificatiebalk, maar daar hoor ik nooit verhalen van over inbranden.
Ik kan je gerust stellen: Op mijn vorige telefoon (met OLED display) kon je op het laatst prima de 'vaste visuals' van m'n navigatieprogramma zien staan als je een 'witte pagina' opende. Dus telefoons branden ook gewoon in.
Het 'geluk' van de beperkte batterijduur zorgt er echter voor dat we meestal bijzonder korte standby timers op onze telefoonschermpjes zetten, zodat je het bij normaal gebruik niet echt zal zien. Gebruik je je telefoon ook in een docking (zoals met navigatie) dan brandt het schermpje gewoon in!
Mijn anderhalf jaar oude Galaxy S7 had dit probleem niet. Ik denk dat het totaal ligt aan de telefoon/fabrikant. Google Pixel 2 heeft het probleem blijkbaar wel.
De S7 heeft dit ook gewoon. Alleen gebruik je die niet 8 uur per dag achter elkaar met een aantal dezelfde scherm elementen. Dit terwijl je dat op een PC monitor wel doet.

Nu weet ik alleen niet in hoeverre "zwart" kan inbranden op een OLED paneel, anders zou daarmee wel al een hoop geregeld kunnen worden.
Zwart kan niet inbranden op een OLED paneel. De pixels staan, bij het weergeven van zwart, namelijk gewoon uit.
Klopt inderdaad, maar tot hoever gaat dat? er zijn in windows bijvoorbeeld genoeg elementen die zwart lijken, maar stiekem toch grijs zijn, zoals de taakbalk in windows 7 met aero i.c.m. zwarte achtergrond. Hoever moet zwart ook echt zwart zijn cq. waar zit de grens dat inbranden een grote kans heeft? 50% helderheid?
Wat de drempelwaarde is om bij een bepaalde kleurtint die dicht tegen zwart aan zit weet ik niet. Maar je zou denken dat zwart gewoon zwart is, zodra het iets verschilt van zwart zullen de pixels gewoon aanstaan. Ik weet wel dat er voor inbranden 2 criteria zijn, namelijk een hoge helderheid en lange tijd hetzelfde beeld weergeven. Is 1 van die 2 niet aanwezig komt inbranding niet voor. Dus ik denk eerder dat die grens ergens vlak bij de 100% helderheid ligt. Hoewel dat natuurlijk per scherm verschilt, het ene scherm kan helderder dan de ander.

[Reactie gewijzigd door killerfreak op 3 januari 2018 11:52]

Om verder toe te voegen op Luxx hieronder waar ik het mee eens ben. Genoeg melding van inbranding op smartphones ook.
Heb je op een computer nog meer statische menu's dan op een smartphone en branden deze dus langer op dezelfde plek.
Zo zie je bij plasma tv's (geen idee van meldingen bij OLED omdat ik dat niet volg nog niet wegens te duur) vaak inbranding van logo's van zenders.

Daarboven duurt het vaak een tijd eer je het voor hebt en gebruiken mensen een computerscherm langer dan een smartphone. Je ziet wel mensen 5 jaar een smartphone gebruiken maar dat is toch eerder zeldzaam.
Als je een game speelt op de PC staan bepaalde UI elementen soms uren lang op dezelfde plek op het scherm. Dit is waar je juist burn-in van krijgt.

Op een telefoon word toch minder vaak uren lang hetzelfde gedaan zonder veranderende UI elementen. En als dat wel gebeurd krijg je daar idd ook burn-in.
telefoon vervang je meestal wel na 2 a 3 jaar, een monitor van deze prijsklasse hopelijk iets later ;-)
daarbij heb je bij prof gebruik (zoals bij mij als web dev) sommige programma's letterlijk de hele dag open op dezelfde positie/formaat terwijl je bij je telefoon meer wisselt van app (dus andere kleuren / beeld) en je scherm dus niet 6+ uur per dag op het zelfde beeld gefixeerd staat.
Een CRT kon ook inbranden, daar zijn de screensavers toch voor in het leven geroepen?
Omdat statische pc content erg veel burn in problemen leverd en mensen niet snel na 2 jaar hun monitor ontvangen. De techniek is gewoon nog niet volwassen.
Mijn persoonlijke mening is dat 'alles samsung' standaard erg last heeft van over saturatie tenzij je zelf enorm aan de knoppen gaat draaien. Leuk die 'warme' kleuren maar rood is vaak gewoon te aanwezig in de standaard instelling laat staan op settings als 'levendig' waardoor alles haast zuurstok zoet wordt.
Ligt dat ook niet aan de kleuruimte waarvoor je kalibreert?
Op OLED wil je geen statische beelden op hebben. Vooral pc werk is niet geschikt. Dit vanwege het inbranden. Dus nee liever meer VA panelen dan OLED op de monitoren markt.
Mooie monitor maar jammer van het gebogen scherm. Had gehoopt dat de hype betreffende gebogen schermen inmiddels al over zou zijn. Bij tv's lijkt dat namelijk wel het geval.
Bij de TV lijkt me dat anders dan bij een monitor ivm de verschillende kijkhoeken van de mensen die TV kijken. Als je alleen naar zo’n monitor kijkt, kan er meerwaarde zijn voor zo’n brede gebogen scherm.
Iedere keer dat er info komt over een nieuwe gebogen monitor komt deze comment wel eens langs...
Dit is een ultrawide en hierbij heeft die wel degelijk nut. Zo valt het gehele scherm mooi binnen je blikveld. Je zit hier ook veel dichter op het scherm en je kijkt ook vaak, zo niet altijd, alleen naar het scherm.
Dit is echt wel anders bij een monitor hoor.
Een 34" non curve wil je echt niet gebruiken. De zijkanten van je scherm voelen dan zo ver weg aan dat je denkt een verrekijker te moeten bovenhalen.

Ik heb een 29" non curve wide screen en ik had liever een curved gehad maar dit voegde gewoon teveel geld toe. Als ik naar iets aan de zijkanten van het scherm kijk voelt dit te ver aan in vergelijking met het midden.
De curve lost dit probleem op.
Het scherm plooit mooi in je gezichtsveld terwijl dit bij een tv niet zo is.

Ik zou dus nooit een non curve 34" widescreen kopen. Had ik de plaats voor een 34" had ik wel de extra stap gemaakt en het geld neergelegd voor de curve ineens.
Ik heb een oude versie van dit scherm (zelfde resolutie, afmeting en kromming), vind het echt een genot, bij een 34 inch dat ie licht gekromt is. Meer Hz (heb zelf 60) lijkt me wel fijner, had zelfs 120 of 144 mogen zijn, hoewel een 1080ti dat toch niet echt lekker trekt.

Hogere helderheid door QLED lijkt me dan wel wat overbodig, moet hem nu al op 25% zetten, op 100% vragen de buren wat voor planten ik aan het kweken ben 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 januari 2018 10:26]

Welke versie heb je nu dan? Misschien interessant om in de gaten te houden dat deze in prijs zou dalen wanneer ze deze uitbrengen?
Deze, kromming is wel wat minder dan ik dacht (maar 3000R en dus niet 1800R):
pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart

Ghosting is met sommige instellingen wel een issue, hoewel ik het prima vind gamen, kan het zeker beter!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 januari 2018 11:17]

Aangezien je recht voor een monitor zit en wat dichterbij, krijg je nu geen last van verminderde helderheid en kleurweergave in de hoeken. Dat gebeurt nogal eens bij schermen van deze grootte.
Licht dit nu aan mij, of is dit exact een Samsung CF791 Monitor, alleen ditmaal met de naam CJ791 en met een Thunderbolt 3 aansluiting, maar zonder FreeSync, waar deze CF791 monitor juist de Thunderbolt 3 mist, maar dan wel weer beschikt over FreeSync :/

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 januari 2018 09:52]

Er zit waarschijnlijk wel freesync op aangezien de CF791 dit ook heeft, is niet gespecificeerd maar elk scherm met 3440x1440 75+ Hz heeft een adaptive sync vorm. Dus het zou me vreemd lijken als het niet zo is, ik zet er geld op dat deze gewoon freesync krijgt.
De oosterburen van computerbase.de zijn er ook nog niet helemaal uit na al weer aardig wat zoekwerk kan ik melden.
Wel heel iets meer info tho, maar ook zij zitten helaas nog met dezelfde vraag als ik, gaat deze nu wel of geen FreeSync/G-Sync ondersteuning krijgen.
De monitor moet overigens over een ppi waarde van 110 beschikken.
En nu kan het aan mij liggen, maar is een ppi van 110 niet wat aan de lage kant voor een 34 inch gekromde monitor met zo'n hoge resolutie (3.440 × 1.440), had persoonlijk toch een hogere waarde verwacht namelijk.
Dat is de standaardwaarde voor 34” 1440p monitoren, 110ppi wordt gezien als sweetspot. 27” 16:9 1440p= 110ppi 24” 1080p= 110ppi 40-42” 4K= 110ppi.
Foutieve info, excuus.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 januari 2018 10:28]

Andere kromming dus niet identiek: 1500r vs 1800r
Scherp opgemerkt van je, was me zelf nog niet eens opgevallen.
Dacht overigens ook dat ik het antwoord op de vraag of deze Thunderbold en freesync gaat ondersteunen had gevonden, en wou in mijn vorige reactie dan ook al melden dat dit laatste (freesync) de niet het geval gaat zijn.
Alleen had ik hem net gepost, waarna ik erachter kwam dat het toch een andere monitor bleek te betreffen, ook lekker snugger van me, bah... Ik houd niet van foutieve info plaatsen.
Maar goed, ook ik ben maar een mens, en die maken nu eenmaal soms fouten.
|:(

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 januari 2018 11:05]

Don't worry :)

Kan de beste overkomen :Y)
Mede dankzij de aanwezigheid van een quantumdotlaag bedraagt de dekking van de sRGB-kleurruimte 125 procent.
Vind ik dit enigzins raar. Als de sRGB kleurruimte 100% is en de monitor 125% dekking geeft. Gaat het dan niet ruim de sRGB specificatie voorbij en zou dit dan binnen een andere specificatie moeten vallen?
Wat denk je dat marketingtechnisch interessanter klinkt:
-125% van kleurruimte x
-89% van kleurruimte y

Ik zou het wel weten waarmee ik zou adverteren.
Valt binnen een andere specificatie dan, zoals adobe rgb.
Gewoon standaard Samsung marketing onzin, net zoals "Qled" en "quantum dots". Geinflatteerde en misleidende termen.
Wat probeer je aan te tonen? Ik zei dat termen als QLED misleidend zijn. Niets van je bron toont aan dat dat niet zo is. Het is bewust een naam gelijkend op OLED terwijl het geen OLED is. Net zoals LED TVs ook neergezet worden als veel beter, terwijl het gewoon LCDs zijn.
Net zoals bij de LG vorige week wel weer geen vermelding van anders usb poorten of hdmi/display port poorten. Ik blijf hopen op een monitor met een combinatie van tb3 en de andere poorten zodat ik zowel mijn mbp als mijn werk laptop er direct op kan aansluiten.
Ik vraag me af wat de motion blur/input lag zal zijn op dit scherm... Ben heel benieuwd!
OLED heeft geen toekomst. HET grote probleem van OLED is dat er gebruik wordt gemaakt van een organisch materiaal met inbranden en relatief snelle achteruitgang in kwaliteit.

LG en OLED is prachtig, maar ook LG zal op den duur overstappen naar Quantum Dot tech.
Wat Samsung doet is een tussenstap van LCD met Quantum Dots naar straks LED met Quantom dots.

De toekomst is microLED of wellicht EQLD
http://4k.com/how-nanosys...vs-other-devices-22683-2/

Overigens wordt er door velen uiterst onterecht smalend over QLED gesproken.

16 februari 2017 - 11:30 CET (http://www.letsgodigital.org/nl/43131/samsung-qled-tv-test/)

QLED TV van Samsung komt als beste uit Duitse test
2017 Samsung QLED televisies gecertificeerd door Duits lab : De nieuwe 2017 QLED TV’s van Samsung Electronics krijgen erkenning van het Verband Deutscher Elektrotechniker (VDE), een gespecialiseerd testlab en certificeringsinstantie van wereldniveau. De Samsung QLED TV's zijn na een uitgebreide test in Duitsland als eerste in de TV-industrie gecertificeerd voor de weergave van 100% kleurvolume. Deze erkenning bevestigt dat QLED TV’s een constant beeld van hoge kwaliteit tonen aan kijkers. De QLED TV gebruikt een nieuw metalen Quantum dot materiaal, waardoor de televisie een verbeterde kleurenrange en maximale helderheid kan weergeven in meer detail dan normale toestellen. Samsung QLED beeldtechnologie levert de hoogste beeldkwaliteit met consistente kleuren en kwaliteit vanuit iedere kijkhoek.