Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG komt in 2018 met nieuwe beeldprocessors en ai-ondersteuning voor televisies

LG heeft bekendgemaakt dat het nieuwe tv-modellen in 2018 gaat voorzien van de ThinQ-technologie, waarmee kunstmatige intelligentie zoals Google Assistant wordt ondersteund. Ook komt de fabrikant met nieuwe beeldprocessors, waardoor nieuwe oled-modellen high frame rate zullen ondersteunen.

De nieuwe Alpha 9-processor zal worden ge´ntegreerd in de LG oled-modellen van 2018. Deze chip zorgt ervoor dat hfr wordt ondersteund en dus 120 beelden per seconden mogelijk zijn. De processor zou beschikken over een proces met speciale algoritmes om ruis te onderdrukken. Ook zou de Alpha 9 de kleurweergave verbeteren.

LG komt ook met de Alpha 7-processor, die zal worden ingebouwd in nieuwe 4k-lcd-televisies van de Zuid-Koreaanse fabrikant. De chip ondersteunt fald-backlight en LG's Nano Cell-technologie. De laatstgenoemde technologie, die begin januari 2017 in uhdtv's van LG werd ge´ntroduceerd, is in feite een quantumdotlaag die voor nog levendigere kleuren moet zorgen, ook als er wordt gekeken vanuit een hoek van 60 graden. De 2018 lcd-topmodellen hebben volgens LG ook diepere zwartwaarden en een verbeterde beeldverwerking.

De ThinQ-technologie wordt ge´ntegreerd in de nieuwste tv's van LG, zowel in de oled-modellen als in de nieuwe 4k-lcd-modellen. Smart home-integratie wordt via ThinQ ondersteund. Verder kunnen gebruikers verschillende spraakcommando's en zoekopdrachten geven die door de afstandbediening worden opgevangen. Via deze stemassistent van LG kunnen gebruikers bijvoorbeeld vragen om alle films van de getoonde acteur weer te geven. Ook moeten gebruikers via spraakcommando's snel verbinding kunnen maken met bijvoorbeeld aangesloten gameconsoles of soundbars.

Gebruikers in sommige landen krijgen ook de beschikking over Google Assistant om bijvoorbeeld smarthome-apparaten of diensten van derden te bedienen, al is niet duidelijk om welke landen en specifieke toestellen het gaat. Meer informatie zal beschikbaar komen op de CES-beurs die volgende week van start gaat.

Door

Nieuwsredacteur

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Komt er dus op neer dat LG WebOs voorziet van Google modules Home en Assistant. Heb zelf een LG Oled en deze bevalt prima juist ook vanwege WebOS. Zit niet te wachten op deze Google uitbreidingen, hoop dat ze uitgezet kunnen worden of dat ze tegen de tijd dat ik een nieuwe Tv koop er nog steeds Google vrije Tv’s zijn. Horrorscenario zou zijn als dit een opmaat is naar vervanging van WebOs door AndroidTv. Het wordt telkens lastiger om Google buiten de deur te houden.
Uberhaupt een niet smart apparaat (met DHCP 2.2 en veel verschillende standaarden ondersteund) krijgen tegenwoordig is een hell. laats hebben mijn ouders hun hele thuisinstallatie vervangen. nu heeft de uhd bluray speler smart functionaliteit, de home cinema set smart functionaliteit en de TV smart functionaliteit. heb ik 3 veschillende apparaten waar spotify op gebruikt kan worden terwijl het geluid nogsteeds uit maar 1 apparaat gaat komen :+ Uiteraard allemaal draadloos en met een schaars update beleid en shady privacy policy. Het grootste voordeel vind ik nog dat de youtube app op de samsung tv echt bagger werkt en die op de sony UHD speler veel soepeler loopt, maarja ik heb liever gewoon een los smart kastje dan het verwerkt in elk apparaat, of als ze het zo nodig geintegreerd willen gewoon een soort insteek kaarten zoals die ziggo modules voor tv's. netzoals ik liever een losse bluray speler heb dan geintegreerd in de home cinema set.

[Reactie gewijzigd door t link op 3 januari 2018 11:20]

Ik vind webOs juist echt een drama. Vastlopers, traagheid, beperkt aantal apps, verwijderen van een heleboel apps niet mogelijk, cec implementatie bedroevend... AndroidTV heeft veruit mijn voorkeur.
Ik denk niet zo gauw dat jouw webOS wordt vervangen door android TV. Ik heb ook een LG en moet erbij zeggen dat er een aantal updates zijn voorbij gekomen waarvan ik niet eens weet wat er precies veranderd is, natuurlijk de basis dingen als apps erbij, apps eraf etc maar ik denk niet dat ze een gehele OS gaan vervangen voor bestaande televisies. Op moment heb ik mijn TV afgesloten van internet want er zit echt totaal geen meerwaarde aan vast als je andere media spelers hebt aangesloten.

edit: ik las iets te snel over jou post heen, zoals je zelf aangeeft google vrije tv's; dit is dus ook een van de belangrijkste redenen waarom ik geen internet gebruik op mijn tv, zoals eerder aangegeven.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 3 januari 2018 13:38]

Soms komen ook updates binnen voor de tv via internet.Ik heb zelf een samsung, en de samsung update kan je gewoon downloaden van internet, het is net zoals een firmware update van een apparaat wat je kan downloaden.Verder krijg ik ook nog updates binnen voor de modem maargoed dat heeft weinig te maken met je tv.
Ik heb m,n tv gewoon met de wifi verbonden, maar is niet meer zo geavanceerd als een moderner model waar meer mogelijk heden op kunt draaien.Maar alle mogelijkheden die deze tv heeft gebruikt ik ook nooit allemaal, maar heeft wel meer-waarde als het er wel opzit.
De "meerwaarde", in het geval van LG, is dat via de streaming diensten in theorie op hogere resolutie met een betere framerate content afgespeeld kan worden. Dit omdat je de HDMI poort omzeilt. Was het een dom scherm geweest met een deftige HDMI 2.1 poort zou je die beperking niet hebben gehad.

Ik ben het ermee eens dat die "Smart TV" beweging niet per se wenselijk is. Ik hoop dat een fabrikant met een modulaire opzet komt, waarbij de Smart TV module een optie is.
Zouden staten of de europese unie hier niet eens op moeten ingrijpen. Deze monopolisering van de tv wordt te gek voor woorden.
Ik hoef die google meuk niet in mijn tv, waarom wordt dit ons opgedrongen? Ik snap niet dat lg dit soort ongein in de tv stopt.
Ik verlang steeds meer naar een 65" monitor, waarbij ik zelf wel de hardware toevoeg voor content en interactie. Een Horizon box, Chromecast en eventueel een RPi/PC voor overige diensten en dan heb ik verder niets meer nodig.

Bij mijn huidige televisie heb ik ook de UTP stekker losgehaald en doe ik alles via externe apparaten. Heb je tenminste alles zelf een beetje in de hand.
Is dit niet wat voor je dan?

https://myhumax.info/humax-pure-vision-display/

Edit: helaas niet een top of The line oled maar wel een capabele tv zonder enig smartfunctionaliteit ;)

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 3 januari 2018 10:42]

Qua concept wel, maar ik zou wel een scherm willen hebben dat helemaal up-to-date is en niet meer kost dan een televisie waar alle smart-functionaliteit al in zit. Tot die tijd trek ik de UTP stekker er wel uit en dan is de televisie niet meer zo smart :)
Dat is ook hoe ik het doe ;)
Mijn xbox one vervult de smartfunctionaliteit. Al is het alleen al omdat de horizon box van ziggo zo langzaam is...

Het feit dat tv’s zonder smart functies duurder zijn dan met betekent al dat fabrikanten grof geld verdienen aan die smart functies...
Vergeet niet dat de aantallen bij LG, Samsung, Sony, ... vele malen groter zijn, waardoor ze ook veel goedkoper kunnen produceren en met lagere marges kunnen werken.
Dank voor de tip! Dit is zeker een interessante optie
43" is al uitverkocht.
LG ontvangt een vergoeding van google voor iedere verkochte TV waarop google assistent is ge´nstalleerd.
Klopt, zo gaat het met heel veel devices.

Ik ben gestopt met Google helemaal buiten de deur houden omdat ik een Sony TV wilde, ik heb een nieuw e-mailadres aangemaakt en de locatie, informatie delen etc. uitgezet. Niet ideaal, maar het helpt in ieder geval iets.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 3 januari 2018 12:40]

Of het ook echt een groot verschil maakt is dan altijd nog maar de vraag helaas :( de samsung tv van mn ouders heeft een microfoon in de afstandsbediening voor spraakbesturing, de privacy policy gelezen toen gevraagt werd of we het wouden gebruiken en gewoon uit gelaten. heb nu zelfs de neiging die microfoon uit de afstandsbediening te solderen voor de zekerheid want het gaat wel echt ver..
Waarom? Omdat veel gebruikers het willen en dus verkoopt LG extra TV`s.

Wil je het niet dan schakel je het uit, simpel.
Ja ja net als 3d, gebogen tv schermen. Dat wilden we allemaal heel graag.
Niet echt en vandaar dat je nu vrijwel geen nieuwe TV`s hebt met 3D en gebogen schermen zijn er een stuk minder.
Zo zal het straks ook gaan met die assistenten meuk op de tv.
Hogere framerates op OLED, dat is echt fantastisch; dan gaan we straks ook wellicht 120hz zoals op de Razer Phone (met een LCD) in meer telefoons terugvinden, maar dan met OLED.

Imo heeft Samsung de mooiste displays van alle fabrikanten; Apple volgt snel met de iPhone X (dus ook een OLED).

Edit: Apple gebruikt ook Samsung-schermen

Gooi hier een hoge refresh rate tegenaan en je kunt je geluk niet op.

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 3 januari 2018 09:19]

iPhone X OLED == Samsung OLED.

Schermen van iPhone X komen af van Samsung.
Oeps, inderdaad, even vergeten 8)7
Dat geeft maar weer aan dat Samsung voorop loopt.

Edit: lol, -1

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 3 januari 2018 12:07]

Op het vlak van OLED schermen voor TVs is het echter LG dat vooroploopt...
OLED schermen voor TV's en telefoon kun je eigenlijk niet vergelijken.

Het proces wat Samsung toepast voor de telefoons is veel te kostbaar bij oppervlakken van 55".
Ik had begrepen dat het verschil vooral in de duurzaamheid zit. Samsung kan OLED maken maar mag de witte pixel niet gebruiken ivm een patent van lg. Hierdoor moet bij wit zowel rood groen als blauw worden ingeschakeld on wit te krijgen. Lg OLED tv’s hebben ook een witte pixel die kan worden gebruikt naast rood groen en blauw. Samsungs schermen slijten hierdoor harder. Dat maakt niet uit bij een telefoon of tablet maar een tv moet wel 7 tot 10 jaar meegaan.

Correct me if Im wrong overigens!
I think you're wrong :+
Samsung gebruikt inderdaad RGB OLED'-subpixels. Het probleem is hiermee dat deze een verschillend tempo van slijten hebben, waardoor de kleuren gaan verschuiven. Bij TV's is dat blijkbaar een groter probleem dan bij telefoons en tablets (minder kijkuren?). LG gebruikt daarom witte OLED's met een kleurenfilter ervoor. Hierdoor slijten de subpixels even snel en heb je het probleem niet.
Bij telefoons kan de helderheid wat lager, wat de slijtage sterk vermindert, en ze gaan relatief kort mee, weinig mensen die 5 jaar met een telefoon doen.
Volgens mij heb je helemaal gelijk.

Samsung mag het White OLED concept niet toepassen door patenten. Dat leidt tot oneven veroudering bij de schermen van Samsung, wat ze compenseren door bepaalde kleuren groter of juist kleiner uit te voeren, afhankelijk van welke kleur sneller zal slijten.

LG kan in bulk witte OLED's op een plaat produceren, en daar een kleurenfilter overheen leggen.
Ik begreep juist dat ze het wel mogen toepassen maar niet competitief kunnen zijn met LG door de patentkosten
Samsung mag eigenlijk wel gebruik maken van de Witte oled.
Echter niet van een witte pixel met een kleurenfilter om kleuren te generen.
Ze staan vrij om een tv uit te brengen met 4 pixels (blauw, rood, groen en wit)

dit maakt het proces echter nog duurder en bied geen oplossing voor het snelle slijten van de blauwe pixels.
Waarom hebben LG POLED telefoons zoals de Pixel 2 XL en LG V30 dan zo veel meer burnin dan Samsung
Met dank aan een Kodak patent voor witte oleds dat LG heeft opgekocht. Ik vind het jammer dat Samsung hierdoor eigenlijk niet eens fatsoenlijk kan concurreren met LG op de oled TV markt en vervolgens met onzin komt als qled.
Op Oled na biedt de Qled TV serie van Samsung vooralsnog de beste beeldkwaliteit, maar zijn helaas ook aan de prijs :( Samsung doet het wat dat betreft nog altijd goed op de TV markt.
Ben ik het zeker niet met je eens, Qled is een tv met een quantom dot filter. Dit heeft Sony ook in zijn tv;s zitten (Triluminos display). Tevens komen de Sony tv's er vaak beter uit in de test qua beeldkwaliteit dan Samsung, dit heeft vooral te maken met de beeldprocessors die Sony gebruikt. Die zijn in de markt wel de beste, vandaar dat de OLED van Sony ook gewoon beter beeld geeft dan een LG OLED. (Terwijl Sony LG panelen gebruikt)
Je moet Samsung niet teveel eer geven met hun QLED: Het is oude LCD-wijn in nieuwe zakken. Het QLED noemen waardoor mensen het gaan vergelijken met OLED is niets minder dan boerenbedrog.
Echte quantum leds zijn wel competitief maar Samsung misbruikt de naam nu voor een andere technologie. Ik vermoed ook dat hierdoor de echte qled technologie nooit succesvol gaat worden omdat deze altijd geassocieerd gaat worden met de inferieure technologie die Samsung nu gebruikt
Dat wordt gewoon Full QLED. Werkte bij HD ook prima :)
Mjah, dat bedoelde ik ook eigenlijk, ze plakken de qled naam op iets dat het niet eens echt is.
Klopt Samsung op het gebied van kleine schermen zoals smartphones, zij krijgen nog niet Oled geproduceerd met grote schermen.
Daarom dat hun zo dat Qled promoten op tv's uiteraard.
Toch is het jammer dat er zo'n patent op zit, want daardoor blijven OLED schermen nog steeds erg duur. Er is gewoon geen concurrentie, want alle fabrikanten met OLED schermen moeten de panels van LG afnemen. Ondanks dat ze wel steeds goedkoper worden denk ik dat het een stuk voordeliger was geweest als Samsung ook dergelijke schermen had kunnen produceren.
De hoge prijs van LG OLED TVs maakt anderzijds dat het aantrekkelijk is voor concurrenten om te investeren in de ontwikkeling van concurrerende alternatieven.
Eens, maar die technologiŰn staan nog teveel in de kinderschoenen om op korte termijn (bijv. 3 jaar) een serieus alternatief te zijn. De echte quantum-dot (niet Samsung's QLED) of microled lijkt the next-big-thing te worden, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. De eerste prototypes komen wellicht met CES uit, maar het is nog absoluut niet klaar voor de massa.

OLED heeft volgens mij ook bijna 10 jaar geduurd voordat ik er voor het eerst van hoorde tot het moment dat het enigszins betaalbaar werd (dit jaar in mijn optiek).
Klopt niet helemaal. Samsung produceert het Oled display van de X op basis van een design door Apple. Vergelijk de A11 Bionic processor die door Apple gedesigned is maar geproduceerd wordt door TMSC.
Verkeerd vergelijking natuurlijk..
Het bakken van een processor is totaal iets anders dan het inkopen van een OLED display.
Natuurlijk stuurt Apple z'n specs op, want uiteindelijk moet hij wel passen op de iPhone X en uiteraard komt hier een sausje van Apple overeen (scherm calibratie, oftewel kleurprofiel).
Maar om te zeggen dat Apple z'n eigen R&D heeft voor het ontwerpen van een OLED tot op technische detail is niet waar. Wat in het geval van hun processor wel zo is.
Ik denk niet dat die vergelijking correct is. In een Ax processor gaat heel veel know-how van Apple zelf. Dat is bij het OLED-scherm maar in beperkte mate het geval. Het scherm is weliswaar op maat/volgens de eisen/specificaties van Apple gemaakt, maar met beperkte eigen know-how.
De A11 kan Apple bij vele leveranciers laten bakken, het OLED scherm van de iPhoneX kan alleen door Samsung gemaakt worden.
Een calibratie procedee? Je bedoelt een kleurenprofiel neem ik aan...
Ssst, laat de fanboys lekker in de waan dat ze voor die 1200 euro daadwerkelijke betere hardware kopen ;)
Ik vind hoge framerates niet per definitie een vooruitgang. Zo vond ik The Hobbit op 60fps 48fps niet mooi, leek op het soap opera effect.

[Reactie gewijzigd door westergas op 3 januari 2018 10:30]

Ik hoop dat we in de toekomst naar films op 60 fps of zelfs nog hoger gaan. Hoe meer fps hoe natuurlijker alles eruit ziet. Special effects zullen dan meer tijd en geld kosten maar voor de rest kan ik eigenlijk geen argument bedenken om niet voor hogere fps bij films te gaan.

Vind je alles in de echte wereld ook teveel soap opera effect hebben?

Volgens mij stamt die 24 fps nog uit een tijd dat we zo zuinig mogelijk om moesten gaan met de film die op de rol zat maar dat is al iets van 100 jaar geleden. Vind het heel erg vreemd dat we op dit gebied al zowat 100 jaar stil staan. Maar gelukkig hebben we James Cameron nog die niet bang is om nieuwe technieken te gebruiken :*)
Wordt de integratie van Alexa / Google Assistant de opvolger van 3D? Functionaliteit dit moet zitten op je TV anno 2018, om in 2020 weer te verdwijnen uit de specificaties?
Ik ben bang van niet. Dit soort voice assistents zijn uit commercieel oogpunt veel te waardevol voor de aanbieders.
Wie weet 3D inderdaad 1 hele keer gebruikt op mijn tv, daarna brilletjes in de kast gegooid om nooit meer te gebruiken.
Sowieso het hele 3D gebeuren vind ik niet zo heel spannend, ik kijk liever film in 2D goed groot scherp scherm dan 1 of ander brilletje(Met de toegevoegde 3d waarde wat bijna niks is).
Ik heb liever 3d dan een tv die mij afluistert.

Voor de bediening (wat tegenwoordig al minimaal is; voornamelijk volume en play/pauze) gebruik ik gewoon de afstandsbediening.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 3 januari 2018 12:09]

Ja ik ook van mij hoeft het ook niet heb liever geen van 2, maar liever 3D ja dan een afluister functie in de vorm van een assistent(Met functies die je zelf ook prima kan doen).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 3 januari 2018 10:17]

Op zich ben ik wel een voorstander van 3D.

Maar dan moet het wel een GOEDE 3D film zijn. De laatste film is dan ook weer een een hele tijd geleden.
Jammer dat de Google Home integratie beperkt wordt per land.

Nederland is niet zo interessant voor Google, dus zou dit betekenen dat LG hier dan modellen gaat leveren zonder smart assistent?
Van mij mag het ik zit niet te wachten op tv's met digitale assistenten, maar goed dat ben ik dan.
Het lijkt mij eigenlijk wel handig. Zelf gebruik ik de TV non-stop om muziek af te spelen en daarbij visueel te zien welk nummer / album momenteel afspeelt.

Stel dat ik snel een vraag tussendoor kan doen, de muziek blijft spelen en de Assistent tegelijk iets kan laten zien op de TV

Geeft een extra visueel tintje aan de Assistent ipv alleen audio zoals Google Home etc :)
Ik gebruik mijn tv nooit om muziek af te spelen, alleen even nieuws met avond eten en dan is het of netflix of de nas met een serie openen(En dat werkt prima met de afstandsbediening :) .
Een vraag stellen doe ik ook niet als ik iets wil weten pak ik mijn phone of tablet wel, ik maak ook totaal geen gebruik van digitale assistenten staat uit :) (heb dus ook geen google home of iets).
Google heeft recent een schrijver gerekruteerd voor de Nederlandse Google Assistent en dus ook de basis voor Home.
https://www.linkedin.com/...ivity:6315914534452363264

Dus binnenkort geeft je TV commentaar op je voorliefde voor Heel Holland Bakt ;)
Ik vind het persoonlijk een beetje raar om aan te geven dat een televisie "AI ondersteuning" krijgt. Als het om hardware zou gaan kan in principe kan vrijwel elke CPU "ondersteuning" bieden voor software zoals Google Home (de AI zit in die software). Wat betreft de software is het gebruik van de term "AI ondersteuning" weer veel te breed: het zou hier kunnen gaan om een evolutionary algorithm, maar ook om een "simpel" knowledge-based system. In mijn ogen was het beter geweest om de bewuste software te benoemen / beschrijven (bijv. speech recognition of smart home integration software) i.p.v. een buzzword te gebruiken in de titel: "LG komt in 2018 met nieuwe beeldprocessors en ondersteuning voor smart home integration." Dit zou beter weergeven wat LG aan gaat bieden komend jaar.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 3 januari 2018 09:41]

Vraagje... Ik ben fan van HFR filmmateriaal en top dat LG dit gaat ondersteunen, maar wat heb je hier dan aan als (bijvoorbeeld) Hollywood blijft vasthouden aan 24p? Gebruik maken van een soort frame upscaling wellicht..?

De Hobbit geschoten met HFR was in de bios een verademing vond ik, pan shots die scherp bleven, nice! :*)

Extra info:
https://en.wikipedia.org/wiki/24p
Digital cinema equipment is now capable of handling much higher frame rates, such as the 48p frame rate[citation needed], along with the traditional 24p. 48p has twice the motion resolution of 24p, but also requires more bandwidth, data storage, and potentially illumination level. Peter Jackson's three part film The Hobbit is a production that makes use of the 48p frame rate.[6]

Some current, best-of-breed professional video cameras provide 120 frame/s progressive capture, which is 5 times 24p and can be converted to 24p, 30p, 50i, and 60i/p with editing options and precision in motion shots
Volgens mij waren de reacties toen niet heel erg lovend over HFR, wel mooi met de overzichtshots maar met de gewone scenes niet(je zou bijv de kleurlenzen zien zitten bij Gandalf, al is mij dat niet opgevallen).
Het staat mij ook nog bij dat het te realistisch was en dat mensen daardoor niet echt in de '' film'' sfeer kwamen.

Persoonlijk vind ik het ook mooi hoor en ik had eigenlijk al meer films verwacht dan alleen de Hobbit.
Ik zit niet te wachten op al die rommel van Google op mijn TV. Ik maak nu ook geen gebruik van hun diensten en dat wil ik graag zo houden.
Wil je het niet dan schakel je het uit, simpel. Of je koopt een ander merk...
Simpel, een ander merk zonder dit soort features.
N.B. Wie garandeert dat als je het uitschakelt er niet nog steeds data naar Google gaat?

Off-topic:
Ik merk dat het steeds lastiger wordt om google (en andere data hongerige diensten) buiten de deur te houden. Ik blokkeer hun diensten zo veel als mogelijk al op mijn router maar dat vergt best wel wat tijd (onderhoud)

[Reactie gewijzigd door nomoreadds op 3 januari 2018 10:32]

Maar als je tv gewoon niet op het internet aansluit gebeurd er toch ook niks?
Hooguit af en toe ff aankoppelen voor een update en dan verwijder je de internet verbinding weer.
Waar wil je in godsnaam een goede oled tv vandaan halen zonder zaken te doen met LG? De enige andere fabrikanten die oled schermen van lg gebruiken zetten er Android tv op. Een nog grotere achteruitgang dan webos
Panasonic draait Firefox OS op hun OLEDs.
Wat is het nut van ruisonderdrukkende algoritmes nu nog als de meesten digitaal kijken?
Goeie vraag die zooi zit al vanaf 2007 in tv's en kijk al die 10 jaar al digitaal...

Compleet nutteloos lijkt mij. Op films met fake filmgrain werkt het duidelijk niet dus lijkt het echt een onzin feature.