Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple neemt buddybuild over en integreert functionaliteit in Xcode

Apple heeft het Canadese bedrijf buddybuild overgenomen. Met buddybuild kunnen ontwikkelaars iteraties van apps voor Android en iOS testen. De functionaliteit wordt ge´ntegreerd in Apples Xcode en vanaf maart sluit de dienst de omgeving voor Android.

Buddybuild meldt de overname op zijn website. Apple heeft tegenover TechChrunch de overname bevestigd. Zoals gebruikelijk meldt het bedrijf geen financiŰle details. Bestaande betalende gebruikers kunnen buddybuild blijven gebruiken voor het testen van iOS-apps; de functionaliteit om Android-apps te testen en die van gratis accounts vervallen per 1 maart. Ook neemt het bedrijf vanaf nu geen nieuwe klanten meer aan.

Het Canadese ontwikkelteam van buddybuild blijft gestationeerd in Vancouver, maar is voortaan onderdeel van het Xcode-team van Apple. Het bedrijf schrijft dat het binnen Apple aan ontwikkeltools voor de iOS-community gaat werken. De buddybuild-functionaliteit wordt ge´ntegreerd in Xcode, maar wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.

Buddybuild werd in 2015 opgericht door oud-medewerkers van Amazon en haalde volgens TechCrunch zo'n 8,8 miljoen dollar binnen aan investeringen. De dienst biedt ontwikkelaars een omgeving waarin ze apps kunnen maken en iteraties kunnen testen. Betaalde abonnementen varieerden in prijs van 71 tot 1037 dollar per maand.

In 2014 nam Apple al TestFlight over, ook dat is een dienst waarmee ontwikkelaars apps kunnen testen. Net als toen verdwijnt er nu met de overname een onderdeel van het ecosysteem voor het ontwikkelen van Android-apps.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-01-2018 • 09:15

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Jammer dat ze de dienst sluiten voor Android, logisch natuurlijk, maar wel jammer.
Dat dit eigenlijk geaccepteerd wordt door de gebruikers, ik blijf daar steeds weer versteld van te staan.
Net als de lifetime license op Apps en dan met een volledig nieuwe versie komen en de vorige versie niet meer updaten.
Je bedoelt zoals TomTom?

En dan trots zeggen dat ze een nieuwe app hebben en je er wel 3 jaar "gratis" gebruik van kan maken. Ik heb het gekocht, het is van mij. Met de belofte dat het geupdate wordt. Waarom zou ik nu weer niets nieuws kopen van een bedrijf dat tegen me heeft gelogen?
Ik als Android gebruiker accepteer dit niet meer, weet je wat? Ik ga buddybuild gewoon niet meer gebruiken en al zeker geen Apple producten meer! Oh wacht.. :+

Begrijpelijk dat Apple dit doet, wel jammer, maar er zal vast wel een andere dienst beschikbaar komen voor Android developers.
Nou, er zijn genoeg diensten voor CI. Maar BB was de eerste die ik gebruikte en de setup was enorm soepel verlopen. Ook onbeperkte minuten in free tier was fijn, maar je moest wel vaak 1 a 1,5 uur wachten voor de build startte.

Nu moet ik dus opnieuw gaan zoeken voor een CI die me snel op weg helpt.

Het probleem wat ik nu heb, is dat er zo veel zijn :) kies maar eens de juiste voor jou
Er zijn er inderdaad genoeg, maar voor mobiele apps zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar deze:

https://docs.microsoft.com/en-us/appcenter/
https://docs.microsoft.com/en-us/appcenter/general/pricing

ze timmeren aardig aan de weg en hebben een free tier.

De Microsoft documentatie heeft in 2017 ook een vlucht genomen. Ik vind het fijn om te zien dat ze hier XCode docs hebben bijvoorbeeld https://docs.microsoft.co...tting-up-your-first-build terwijl ze ook er voor kunnen kiezen om 100% te focussen op hun eigen (open source) producten: vs code, of vs for mac.
ja, dat is ook eentje die op m'n lijst staat om eventueel uit te proberen. Maar ik wil niet veel tijd kwijt zijn aan uitproberen.

Ik dacht mss voor Fastlane te gaan icm Fabric of CircleCI..
Wat kan je als gebruiker hier dan Řberhaupt tegen doen?
Wat kan je als gebruiker hier dan Řberhaupt tegen doen?
Ik had het met de Android app van TomTom, aangeschaft voor (volgens mij) een euro of 30 met de belofte levenslange updates. Na een jaar trokken ze de stekker eruit (maar ik kon wel korting krijgen op het abonnement voor de eerste twee jaar op hun nieuwe app).

Nooit meer iets van TomTom aangeschaft en ik raadt mensen als ze me erom vragen ook aan om met een grote boog om die meuk heen te lopen :r
Ingebrekestelling geld terug vragen + compensatie.

AVG had ultimate abonnement waarbij je onbeperkt andere mensen/devices kon uitbodigen met valide code. Na overname hebben ze daar stekker uit getrokken, oplossing die ze verstrekken om.je hoofd login+wachtwoord te gebruiken op elke device van elke vriend/familie lid. Onacceptabel.
Als een producent ermee op houdt ben je als gebruiker in geen enkele positie om eisen te stellen. Daar energie in stoppen is trekken aan een dood paard. Verstandiger is het dan om tevoren na te denken over het ecosysteem waarin je gaat werken. Windows of MacOS/iOS betekent simpel dat er voldoende te verdienen valt voor de concurrentie om met iets vergelijkbaars te komen als er onverhoopt een producent weg mocht vallen.
Dat heeft apple al eerder gedaan, zoals met Testflight wat ook voorheen Android ondersteunde tot het overgenomen werd door appels.

Edit: Staat ook gewoon in het artikel.

[Reactie gewijzigd door Gopher op 3 januari 2018 09:27]

Niet de eerste keer. Gebeurde met TestFlight ook. Notabene gelinkt door Tweakers bij "Lees meer".
Zelfde geintje flikten ze met TestFlight. fantastisch pakket totdat Apple er met zijn klauwen aan zat.

Als ontwikkellaar vecht ik al jaren met apple zijn ontwikkelomgeving. Xcode, testflight etc, het is af en toe echt niet te doen. Ik ben wellicht verwend met Microsoft ontwikkel tools, maar ik hoop echt dat apple eens wat serieuzer om gaat met Xcode.
Kan je mij uitleggen in welk opzicht je zo'n hekel hebt aan Apple zijn ontwikkelomgeving?
Testflight was een fantastisch test pakket voor ios en android, na overname alleen voor ios. Apple heeft het echt verneukt voor de gebruikers.

Xcode vind ik vrij instabiel, ik kan vrij moeilijk bv en dark theme instellen(best wel belangrijk als je een hele dag naar die witte meuk moet kijken), will nog wel eens in compile times van 60 seconden schieten( Any vs AnyObject. Alles wast VS is, is Xcode niet. Het pretendeert wel profi te zijn, maar bevat te weinig features om hieraan te voldoen. InterfaceBuilder crashed nog wel eens of raakt corrupt en dus mijn wijzigingen worden niet door gevoerd. Error meldingen kunnen je uren in beslag nemen om nou echt te achterhalen hoe dat zit. Het ios ontwikkel platform is sowieso al tergend wat betreft de instellingen, is altijd een gevecht, git is mijn vriend.

Hoe gebruiksvriendelijk apple zijn OS'sen zijn, het tegenovergestelde kan je zeggen van hun ontwikkelomgevingen.
Ik weet niet zeker of ik je helemaal goed begrijp. Ik herschrijf hier jouw standpunten in mijn eigen woorden. Verbeter me als ik er een van mis heb.
  • Testflight was fantastisch omdat je er niet alleen iOS mee kon testen maar ook Android.
    Nu je alleen iOS kan testen is het niet fantastisch meer.
  • Je kan moeilijk een donker thema instellen.
  • Je hebt soms compile times van 60 seconden.
  • Het pretendeert professonieel te zijn maar heeft daar te weinig features voor. (Zoals? Ik ben nieuwschierig welke dit zouden zijn.)
  • Interfacebuilder crasht wel eens waardoor wijzigingen niet worden doorgevoerd.
  • Error meldingen kunnen uren in beslag nemen omdat je ze onduidelijk vindt.
  • Instellingen voor het iOS platform zijn altijd een gevecht (geen idee over welke instellingen je het hebt - ben zelf geen iOS ontwikkelaar).
  • Je vindt het geen gebruiksvriendelijke ontwikkelomgeving.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 3 januari 2018 14:14]

Wat is nou precies je punt, waar wil je heen met je vraagstellingen? ik ben een beetje abuis hier. Het voelt als of ik met een Siri/Alexa aan het praten ben, wel response maar kan maar moeilijk de intentie inschatten.
Nou; ikzelf werk met Visual Studio, XCode en andere ontwikkel omgevingen. En soms hoor ik van ontwikkelaars dat ze een omgeving als heel erg goed ervaren en een andere ontwikkel omgeving als heel erg slecht.

Maar ikzelf kan me daar niet echt in vinden. In het geval van XCode en Visual Studio bijvoorbeeld heb ik voor C++ ontwikkeling een lichte voorkeur voor XCode maar vind ik het helemaal niet erg om in VS te werken. Het komt aan op kleine gemakken.

Aangezien mijn ervaring niet echt strookt vraag ik dit soort vragen wel eens in een poging de andere mening te begrijpen.
Je hebt op alle punten gelijk. Ik heb mijn codevelden wel donker nu maar de rest niet.

Buildtimes zijn langzaam beter aan het worden en er zijn wat trucs om de complexe functies te vinden maar je wil natuurlijk gewoon niet de menselijke compiler spelen waar dat bij C# wel normaal kan.

Ik herken nu de complexe stukken code wel en ik geef dan bij de declaratie al een type op zodat de compiler niet hoeft te gokken.

Swift zelf en de API's zijn wel best goed en snel, al zit je soms bij de oudere dingen wel te puzzelen met dicts als argumenten.
Ik vraag me af hoe nuttig dit soort overnames dan zijn als je direct daarna een USP van het platform wegneemt. Als ontwikkelaar zou ik nu op zoek gaan naar een andere tool waarmee ik nog wel multiplatform kan testen. En met de kleiner wordende market share van Apple ben ik ook niet zeker dat je hiermee wel gebruikers naar iOS toe pusht, in plaats van naar het dominante en veelzijdiger Android (veelzijdig = breed toepasbaar, zie bvb artikel over Chrome OS eerder vandaag).
Het doel is vermoedelijk ook niet om de huidige klanten van buddybuild over te nemen, of het product an sich. Het doel van deze overname is het opkopen van het developersteam en de expertise die daarin aanwezig was. En dat team wordt nu dus ingezet om Xcode beter te maken.
Het gaat Apple niet om de grootste te zijn in de markt qua absolute getallen. Het gaat ze erom het grootste te zijn in winstcijfers en een mooi product maken (of andersom :) ). Soms nemen ze daar bedrijven voor over en integreren ze die functionaliteit in bestaande of toekomstige producten/diensten. Dat zal hier waarschijnlijk ook het motief zijn.
Voor Xcode is ondersteuning van Android in een klein deel van de stack geen USP. Sterker nog, het zorgt alleen voor verwarring en extra code die niets doet.
Dat gedeelte is logisch. Het lijkt me alleen wel dat ontwikkelaars die voorheen Buddybuild gebruikten, nu alsnog uitwijken naar een andere tool. Dit wordt dus alleen nuttig voor mensen die al iOS-exclusief ontwikkelen. Dat is jammer, omdat je dan mogelijk mensen van je platform af zal stoten zodra je marktaandeel niet meer rendabel genoeg is om voor te ontwikkelen.
Apple koopt dit bedrijfje niet voor haar bestaande klantenbestand of de Android-ontwikkelaars. Deze Canadezen hebben een succesvolle methode gevonden om iOS apps te testen, die methode wil Apple voor zichzelf en betalende iOS-ontwikkelaars.

Als je tegelijkertijd de concurrentie (dwz Android-ontwikkelaars) die testmethode kunt ontzeggen, dan is die aankoop strategisch ook zinnig.
Haha ik programmeer al jaren voor iOS en ik heb echt nog nooit van BuddyBuild gehoord. Toen ik de titel las zat ik echt aan een Buddybuilding train app of zo te denken. 8)7

Maar goed voor de ontwikkelaars natuurlijk, die kunnen bij Apple aan de slag. Nu gebruik ik Xcode zonder problemen en vind het een zeer fijne IDE maar ze mogen het systeem om Apps te submotten van mij wel iets versimpelen eerlijk gezegd.
Dit is weer echt zo'n 'haha take that Android' actie. (Ik ben geen extreme Apple fan of een Android hater, ik waardeer en gebruik het allebei)

Natuurlijk wel slimme zet van Apple en je moet ook begrijpen als je dat bedrijf echt overneemt, waarom zou je de concurrentie laten profiteren, maarja dat kun je ook weer vanaf een ander aspect bekijken, misschien is het juist goed als je de concurrent er gebruik van laat maken.
Ze mogen dan eerst wel eens een fatsoenlijk werkende IDE maken van xcode. Nog nooit n IDE gehad die zo veel crashed en waar zoveel dingen slecht of niet werken...
Tip: bugreport indienen bij Apple. Dat heeft meer effect dan op een forum te klagen.
Behalve dat het al jarenlang super bagger is. Elke release weer.
exact, wordt met de release zelfs erger!
Ga eens met Visual Studio 2017 werken, die versie doet aardig zijn best om die eigenschappen van Xcode over te nemen.
Totaal geen last van, behalve dat hij soms wat traag opstart (maar dat ligt ook voor een groot deel aan ReSharper)
Onderbouw dat eens dan... Apple is momenteel een van de meeste waardevolle bedrijven ter wereld. De winstcijfers zijn groter dan de begrotingen van menig landen. Ze verkopen van elk telefoon model > 100 miljoen exemplaren.

Hoe is dit een zinkend schip? Zowel Google als Apple als Samsung boeken record winsten en zien hun omzet jaarlijks groeien, geen van deze 3 bedrijven zal spoedig ten onder gaan.

Dus lul aub niet zo uit je nek. Enkel omdat je fel tegen Apple bent en hoopt dat ze verdwijnen betekent niet dat er ook maar een hint is dat dat zal gebeuren. Ik word misselijk van je fanboy kreten...
dit is een bandje wat we nu al 10 jaar horen.
En verkeerde stappen, zoals jij aangeeft, is niet voor iedereen een verkeerde stap. Daarnaast moet een bedrijf af en toe ook fouten maken, een bedrijf dat geen fouten maakt , zit gewoon te niksen.
Wat je zegt zou kloppen als we doodgeslagen werden met innovaties door de concurrentie maar dat is niet het geval. Je reactie doet me een beetje denken aan de tijd toen Jobs nog leefde en hij net de iPhone had voorgesteld. Toen heerste er ook veel scepsis rond Apple, het was ondertussen al 6 jaar geleden dat Apple de iPod had gelanceerd en voor de rest was er toch niet zoveel interessants gebeurd. "kijk naar hun computers wat een flop, nog steeds amper 3% marktaandeel en dan al die failures zoals de G4 Cube die zich zelf uitschakelde als je er een blad op papier op legde". En dat bedrijf ging dan met een telefoon komen op een markt die al verzadigd is. "En het heeft zelfs geen toetsenbord" (sorry kon het niet laten) :)

Ik snap dat je het niet eens bent met de beslissingen die Apple neemt maar daarom zijn het nog geen foutieve beslissingen. Als je denkt dat Apple zich plots niet meer gaat dood staren op 0,01mm dikte van een telefoon of het verwijderen van jack plugs omdat Ive terug is dan denk ik dat je nog hard gaat schrikken. Ive heeft meer met het verdwijnen van die plug te maken dan al de redenen die Apple al heeft opgegeven. Jony Ive is het soort persoon dat zichzelf kastijd omdat de iPhone nog steeds een simtray heeft. Jony Ive zal binnen 5 jaar de nano jack voorstellen. Een minuscuul stekkertje dat je met het blote oog niet kan zien maar we zullen eindelijk verlost zijn van dat grote gapende gat in de iPhone dat vandaag een Lightning plug heet :+
IBM is nog altijd heel groot, maar heeft hun focus verlegd naar de zakelijke kant in plaats van de consumentenmarkt. Dat jij er niet veel meer van ziet betekent niet dat het bedrijf nog altijd heel groot is.
:') je realiseert je dat er welgeteld 310.000 mensen bij IBM werken en 124.000 bij Microsoft ?
Dat jij de details niet ziet en weet, betekend niet dat het zinkende schepen zijn, net als dat Apple schip, dat vaart prima door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True