Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG onthult transparante 55"-oledtelevisie

LG gaat tijdens de aankomende Integrated Systeems Europe-beurs, die van 6 tot 9 februari plaatsvindt in Amsterdam, een transparante oledtelevisie tonen met een beelddiagonaal van 55 inch.

Waarschijnlijk is alle elektronica in de voet verwerkt, aangezien het scherm transparant is. Volgens LG beschikt de televisie over dunne schermranden en een transparant oledpaneel. Op de afbeelding is te zien dat het scherm niet volledig doorzichtig is. De fabrikant zegt dat de oledtelevisie vooral interessant is voor winkels en kunstgalerijen om producten op te tonen.

LG heeft verder weinig details over de televisie of het paneel bekendgemaakt. Zo is onduidelijk of de televisie is gebaseerd op de oledtelevisies die LG in 2018 op de markt brengt. Het is ook onbekend of de televisie voor consumenten beschikbaar komt en wat de prijs zal worden.

Vorig jaar toonde LG al een flexibel, transparant 4k-oledscherm met een beelddiagonaal van 77 inch. Dit scherm had een transparantie van 40 procent en een resolutie van 3840 x 2160 pixels.

Door

Nieuwsredacteur

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
nog even en het word onderdeel van een raam. Als je de tv aanzet gaat rest van het raam in blindeer stand (ook oled, maar dan simpele vorm)
Dan nog naar een toekomst waar game graphics niet meer te zijn onderscheiden van echt, en... https://i.imgur.com/27Zzr8c.png
Doet mij meteen weer denken aan de toekomst volgens de films van Back To The Future waarin dat raam ook gepresenteerd werd... :)
De Nike zelfstrikkende schoenen zijn ook uitgekomen.
Nu de vliegende auto's nog :p
Qua hooverboards zijn we er nog lang niet.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 6 februari 2018 07:01]

Hmmm, dat is meer een jetpack voor onder je voeten, dit lijkt er meer op : https://youtu.be/ZwSwZ2Y0Ops
Voorlopig blijft de mensheid voornamelijk hun benen breken op fake hooverboards met wieltjes, wat eerder een Segway is dan dat het ook maar iets met Back to the Future te maken heeft.

Back on topic:
Ik weet niet of een doorzichtig display nou zo snel een huiskamer tv gaat vervangen maar er zijn zeker commerciele toepassingen te verzinnen voor deze techniek.
In etalages of als info displays op beurzen zijn genoeg toepassingen te bedenken voor zo'n eye catcher.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 6 februari 2018 07:00]

Hoverboard, niet Hoover.

Een Hoover is een stofzuiger.

[Reactie gewijzigd door mace op 6 februari 2018 00:35]

Dan zou een hooverboard een zuigplank zijn, dat bedoel ik idd niet, scherp!
Dank voor de correctie.
Als we dan toch bezig zijn, terug of vooruit in de tijd.
Ik heb net Stein's Gate gekeken...
Nee time-travel hoeft van mij opeens niet meer zo nodig :+
In Total recall hadden ze ook een raam/scherm geloof ik
Wat ik met van lang geleden kan herinneren battlestar galatica had ook al zulke schermen.
En dan opeens een bluescreen krijgen 8)7
Maar dat is juist wat waarschijnlijk niet gaat. De hele reden dat tv's zwart weergeven is omdat ze niet transparant zijn. Als je compleet zwart gaat dan volgens mij niet lukken.
Je zou een tv kunnen maken met pixels de zwart zijn in de aan-stand en kleur hebben in de uit-stand. Kwestie van een van je polarisers 90 graden draaien :)
Ik heb het idee dat in het scherm gewoon enorm kleine leds zitten waardoor het voor het menselijk oog lijkt alsof het zo'n 40 procent transparant is. Leds kunnen helaas geen zwart uitzenden. Zwart is geen kleur.

Wat wel zou kunnen is een soort gepolariseerd glas erachter zodat je wanneer gewenst de achtergrond kleur zwart kunt maken.
Glas dat schakelt tussen transparant en zwart = LCD scherm zonder backlight en zonder de RGB kleurfiltertjes erop ;)
Dit dus, dit is ook precies hoe standaard beamers werken. gewoon een LCD paneel met een lamp erachter. je kan ook zelf een beamer maken op die manier in een middagje. Wel interresant zn hybrid tussen lcd en oled, maar denk dat je het slechste van beide werelden gaat krijgen. niet diepe zwarten en snelle burn in.

[Reactie gewijzigd door t link op 6 februari 2018 11:01]

Behalve dat beamers meestal geen normale polarisers gebruiken maar polariserende prisma's/spiegels. Een normale polariser zou het veel te warm krijgen in een beamer omdat die lamp zo fel is.

Ik denk dat je met een combinatie van LCD en OLED best een capabel doorzichtig scherm kan maken. kleuren en licht van de OLED, zwart/donkere kleuren van de LCD (of evt. een LCD die een pixel zwart maakt en de OLED die een klein kleurtje toevoegt zodat donkerrood ook echt donker is en niet flauw roze oid.)
Dat doet er niks af aan dat het gewoon een LCD paneel is, ips is ook een gewoon LCD paneel maar toch een andere techniek dan VA of TN, de techniek achter LCD blijft hetzelfde ;)

Misschien dat je het nog best goed kan maken inderdaad, ik had er nog niet aan gedacht dat de reden dat LCD schermen vaak licht bloeden is omdat er miniscule scheurtjes tussen zitten waar licht doorheen sijpelt. als het toch alleen zwart hoeft te zijn zou dat al veel minder kunnen zijn en zou je nog wel de goeie kleuren van oled houden
Het verschil tussen VA, TN, ips etc. is de manier waarop het LC in je scherm draait wanneer het geschakeld wordt. Al die schermen maken gebruik van een polariser, dan een LC laag die de polarisatierichting van het licht al-dan-niet draait en dan nog een polariser die voor het contrast zorgt. Als je VA pixel aan staat, heeft die de polarisatierichting van het licht gedraaid waardoor het langs de tweede polariser komt (ervan uitgaande dat die 90 graden gedraaid is t.o.v. de eerste, zoals in veruit de meeste VA schermen), als het niet gedraaid is wordt het dus tegen gehouden en is je pixel zwart. Die backlight bleeding komt omdat geen enkele polariser perfect is, en je LC laag je licht altijd wel een heel klein beetje doet verstrooien, waardoor er altijd wel iets langs die tweede polariser komt, ook als je geen kleurenfiltertjes toevoegt.

Echter, wanneer je geen backlight hebt en je je LCD paneel gebruikt om als schakelende donkere achterwand voor je OLED te fungeren kan je daar een heel hoog contrast uit halen lijkt me, omdat het licht dat wordt uitgezonden door je OLED ruim compenseert voor het beetje achtergrondlicht dat toch nog door je LCD heen weet te komen.
Klopt.
Dat zijn vloeibare kristallen, die wanneer ze onder spanning worden gezet, zwart worden.
Vroeger had ik op school zo'n LCD-rekenmachientje van Casio die ik had gesloopt om te kijken hoe het er van binnen uitzag (zat in een technisch onderzoekende fase zeg maar.. ;)). Ik zag dat er een transparante folie voor het LCD-schermpje zat. Ik dacht dat het een beschermlaag was voor het LCD paneeltje. Toen ik dat stripje folie (per ongeluk) omgekeerd weer in het rekenmachientje had gezet, had ik plots een zwarte achtergrond met witte cijfers i.p.v. blanke achtergrond met zwarte cijfers. Ik vond dat toen wel cool...

Later zag je ook LCD-quartzhorloges (ook van Casio) verschijnen met een zwarte achtergrond en witte cijfers. Voor transparante schermen die zwart nodig hebben wanneer ze aan staan lijkt me dit principe prima toepasbaar.
(zie ook mijn andere reactie)

Het zijn niet de kristallen zelf die van kleur veranderen wanneer er een stroompje overheen gezet wordt, het is de draaiing van het licht die je dan aanpast.

Dit voorbeeld geldt voor een backlit TN paneel, dus niet voor een reflective casio LCD schermpje zonder backlight (ervan uitgaande dat je er zo een bedoelt):
Vergelijk het met een muntje dat je door een gleuf wil duwen: Twee gleuven loodrecht op elkaar met je LC laag ertussen. Muntje gaat door de eerste gleuf heen (de kant van de backlight), en wordt door de LC laag (die geen stroom ondervindt) 90 graden gedraaid. Muntje komt tweede gleuf tegen, en kan er doorheen omdat ie onderweg gedraaid is: pixel geeft licht. Als je pixel aan staat (elektrisch veld over de LC laag, waardoor ie geschakeld wordt) wordt je muntje niet meer gedraaid door de LC laag, en kan hij dus niet meer door je tweede gleuf heen: pixel is zwart.

Afbeelding die dit goed weergeeft
Je verandert met de spanning inderdaad de polarisatie, dus van verticaal naar horizontaal of. v.v.
Hoewel dat filtertje wat ik in dat rekenmachientje omdraaide gewoon een soort polafiltertje moet zijn geweest was de lichtdoorlaat deed reversen zonder spanningsverschil.

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 8 februari 2018 12:47]

De richting van de bovenste polariser (die wat jij hebt omgedraaid) zorgt ervoor of je een "normal bright" (= helder in de uit-stand, donker in de aan-stand) of een "normal dark" (=donker in de uit-stand, helder in de aan-stand) scherm krijgt. Wanneer je die dus omdraait maak je er inderdaad een negatief van, omdat zo'n scherm binair is (e.g. alleen aan en uit, zonder grijswaarden)
Het zijn geen LEDS, het is OLED. Wat ze gedaan hebben is gewoon de achterkant weg gelaten. Je kunt dat ook met LCDs doen. Zie bijvoorbeeld de hololens.

Die heeft het zelfde probleem. Hoe donkerder de kleur hoe meer transparant het word, want er is geen achterkant die het licht absorbeert.

Volgens mij is de truck hier dan ook niet dat hij transparant is (want dat zijn alle schermen in principe), maar dat hij zo vrij staat.

Het voordeel ten opzichte van LCD is dan weer dat OLED zelf licht uitstraalt, daardoor is het beeld enorm helder. Bij een LCD verlies je de backlight en ziet het er allemaal wat meh uitzonder lichtbron achter je paneel.

Polarisatie is een optie, maar dan ga je denk ik weer delfde weg in als met LCDs. Je moet genoeg plekken hebben om te schakelen zoals nu met de backlights. Dus het liefst 1 per pixel. Anders kun je alleen de transparantie aan of uit zetten.

Edit: Beetje scheef gelezen, dacht dat er op LED tv gedoeld werd. t link heeft het bij het juiste eind.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 6 februari 2018 11:52]

OLEDs zijn gewoon LEDs. dat is waar OLED voor staat, organic light emitting diode, LED staat voor light emitting diode. het is gewoon een subcatogorie van LED. Het enige verschil is de lichtgevende stof tussen de anode en de cathode, het blijft een light emiting diode.

[Reactie gewijzigd door t link op 6 februari 2018 11:49]

In combinatie met e-ink zou het misschien wel weer kunnen - maar echt uitblinken in zwart zal dit niet verwacht ik. Maar zeker voor winkels en in de toekomst auto's, huizen, spiegels, etcetera geweldige techniek.
Met een spiegel krijg je het zelfde probleem tenzij je het oppervlak kunt ontspiegelen op de plek van het scherm, anders gaat je spiegel namelijk alle licht terug kaatsen en dat is niet zwart.

Voor HUDs is het dan weer wel mooi geschikt en in winkels als marketing tool zie ik het ook wel zitten.

Je moet het vooral als overlay gebruiken, dan werkt het goed (wel lichte kleuren gebruiken in je applicaties).
E-ink zou niet werken denk ik omdat met e-ink zwart niet daadwerkelijk verdwijnt, het word gewoon naar de achterkant van het scherm gezogen en wit wordt weer naar de voorkant gezogen, dat kan je dus niet doorzichtig maken.
zie hier een diagram

[Reactie gewijzigd door t link op 6 februari 2018 11:52]

Geen oled maar LCD, maar werkt ook prima.
Alleen de Black lights even uit schakelen en het beeld op zwart zetten, wanneer je je ruim geblindeerd wil hebben.
Klik = EVM Glass

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 5 februari 2018 22:14]

Alleen jammer dat deze ramen nog altijd behoorlijk melkachtig zijn wanneer ze op standje transparant staan. Denk dat wanneer je hier een scherm uit gaat maken je een best wazig beeld krijgt...
Ja, en als aan vink optie voor meerwerk wanneer je je huis laat bouwen ;)
Maar wacht, laten we dan de hele gevel voorzien van een Oled-raam. Scheelt een hoop decoratie ophangen en het is buiten altijd goed weer :+
Erg cool. Langzaam gaat de TV weer uit het centrale zicht in de huiskamer, niet door deze te verkleinen, maar door deze in te blenden met het interieur. Ik denk dat hier vast wel mensen thuis ook op zitten te wachten.

Met oprolbare tv's en nu een transparant scherm is het wel erg tof. Ook als je klein woont, kan je deze TV dus voor een raam plaatsen en heb je netjes daglicht wanneer de TV niet aan staat en kan je toch genieten van een grote TV in een kleine ruimte.
Deze TV zal echter zelf geen zwart tonen, maar tijdens het afspelen transparant blijven daar waar zwart is. Niet bruikbaar in een woonomgeving, of je moet er een zwart gordijn achter zetten. Dan nog denk ik niet dat de kwaliteit goed zal zijn, aangezien het scherm ook naar achter licht uitstraalt en dus het zwart doet verbleken.
Leuk voor productpresentaties en als aandachttrekker in een winkel, maar geen consumenten TV.
En jij denkt dat LG daar niet aan gedacht heeft? Er zijn genoeg technische mogelijkheden om dit te bereiken. Je zou voor de zwarte partijen dezelfde techniek kunnen gebruiken als voor die standaard grijzen LCD schermpjes. Die zijn ook gewoon doorzichtig en worden zwart gemaakt als er iets op moet verschijnen. Daarvoor maak je dan een laag OLED o.i.d.
Zo'n extra laag zou het transparante deel alleen maar nog donkerder maken wanneer je dat juist niet wil en echt zwart is het ook niet als je geen achtergrond hebt. Ook zouden ze het wel vermeld hebben in het persbericht als dit het geval was, maar dat is dus niet zo. Ook op de foto zijn de donkere delen doorzichtig. Alles wijst er dus op dat dit in dit model dus niet is toegepast en 'zwart' in dit geval doorzichtig blijft, waardoor het voor consumenten niet echt bruikbaar is.
Klopt, maar dat staat dan wl weer in het artikel - LG geeft aan dat dit scherm vooral interessant is voor winkels en zo, om hun spullen te laten zien. Niet voor consumenten, waarschijnlijk juist door die beperking.
Het is misschien wel op te lossen maar zoals friend al zegt verlaagt dat de transparantie verder. Nou zouden ze dat op zich alsnog wel doen misschien, ware het niet dat ze al aan een betere oplossing voor de huiskamer hebben, namelijk de oprol tv.
Ten opzichte van deze heeft die het voordeel dat het absolute zwart van oled behouden blijft en als hij opgerold is zie je hem uiteraard nog minder dan deze. Bovendien zijn er andere leuke dingen nodig zoals een klein stukje uitrollen om alleen zaken als de weersverwachting en andere alerts te tonen, of zover uitrollen dat het beeld exact overeen komt met de verhouding van je beeldmateriaal (geen zwarte balken meer).
Of gewoon voor een behangde/geschilderde muur. Ik heb er geen last van, maar er zijn behoorlijk wat
mensen die een grote tv een te groot zwart vlak vinden als hij uit staat.
Of gewoon voor een behangde/geschilderde muur.
Een zwarte behangen muur lijkt mij wel wat. Van dat behang waar het patroon glimt en de rest mat is.
ik zit nog altijd te wachten op transparant e-ink display dat ingewerkt wordt in een TV.
staat de TV uit, zelfs zonder stroom dan wordt er een mooi schilderij/foto weergegeven.
en dat hoeft heus geen snel e-ink display te zijn, zelfs al duurt het een paar minuten.
Al is het wel best dat het tijdens de power-down van de TV kan gebeuren, of met de rest capaciteit van de condensators.

Zwart vlak probleem opgelost.

*edit*
Denk er net aan, of het e-ink nu transparant is, of het LCD/OLED, maakt niets uit.
hangt maar af van wat je als buitenste laag gebruikt.
Je zou dit dus misschien ook kunnen gebruiken met bovenstaand paneel en de e-ink erachter.
bij TV weergave maak je dan dat het e-ink gedeelte zwart toont.
Staat de TV uit, dan is de oled transparant en de e-ink er achter een (flets?) schilderij.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 6 februari 2018 11:29]

Met vloeibare kristallen bereik je precies hetzelfde. Kost ook haast geen stroom. Hoelang doet een quartzhorloge of LCD-rekenmachine op een minuscuul batterijtje?
Niet zeker of de buitenwereld wilt kunnen zien wat ik op mijn tv kijk :+
Gordijnen aan de buitenkant?

Oh wacht. Zoiets heet een rolluik.
In hippe huizen noemen ze dat screens :)
Juist ja, want een transparante tv is heerlijk om films en series op te kijken..... NOT... transparante tv is alleen interessant voor zaken zoals reclames te tonen etc. of voor een soort van 3d weergave waarbij iedereen dus rondom kan kijken.
What's next?

Ik zie nog (in de tussentijd van de zelfdrijdende auto's) wel toepassingen in gps-schermen boven het stuur of zelfs volledige voorruiten met zo'n mogelijkheden.

Ferm dat dit kan!
Zal in die gevalleen een heads-up display niet makkelijker zijn?
Het “probleem” met head up displays is dat ze werken dmv reflectie en dankzij de dikte van een vooruit en het feit dat deze met plastic ertussen verlijmd is (zodat je niet duizend miljoen stukken glas in je gezicht krijgt bij een ongeval) zorgt ervoor dat je vaak meerdere reflecties krijgt waardoor het beeld onscherp is. Ik heb nu zo’n app op mn telefoon om het eens te proberen, maar je ziet echt behoorlijk veel dubbele reflecties. Op zich zorgt dit er wel voor dat je er niet direct naar kijkt maar altijd met scherpte op oneindig waardoor je het weer wel scherp ziet, maar ook kunt focussen op de weg die erachter ligt.
Een transparante telefoon!! Of iig deels transparant op een stuk glas, zoals in de films :*)
Nog belangrijker om niets op de achterkant te hebben maar in de voet :)
Erg vet mooie innovatie :) voorlopig nog wat te duur waarschijnlijk.

Maar zoals met het meeste van dit soort dingen flink wat jaren er tegenaan en zelfs de budgetmodellen hebben dit :P
Dat is de vraag. Ik vermoed dat transparante en niet-transparante modellen uiteindelijk naast elkaar zullen bestaan omdat het beeld minder is op een transparant scherm en dit voorlopig ook wel zo zal blijven. Tenzij ze dat dimmen / zwart maken weten te perfectioneren. Voor een raam zal het lastig blijken al het daglicht buiten te houden als het scherm aan staat vermoed ik.
Kun je dat niet combineren met een raam die je naar gelang ondoorzichtig kunt maken door er stroom op te zetten? Iets als dit: http://www.smarttint.com/
In dat geval heb je meer aan LCD met het buitenlicht als letterlijke backlight
LG is de laatste jaren super goed en innovatief bezig.
na de wallpaper TV , en de oprolbare tv nu weer een leuk nieuw model
Jammer dat het nog niet te betalen is voor normale mensen
Tsss dat is niks nieuws, ik heb een transparante tv als jaren in me woonkamer staan:
https://img0.etsystatic.c..._570xN.792982168_r07k.jpg
hahahahahahahhahah !!
Mooi modelletje! Waar heb je die gekocht? :9
Had ik al voorspeld, nu nog met een lcd quartz paneel erachter zodat je de achtergrond zwart kan maken.
Kwarts heeft niks met vloeibare kristallen (LCD) te maken. Kwarts is een kristal dat wordt gebruikt om uurwerken aan te sturen.. ;)
Ziet er vet uit, alleen erg prijzig.Hopelijk wordt het nieuwe trend over paar jaar.
Mooi apparaat. Niet alleen mooi techniek, maar ook mooi afgewerkt. :-)
als ik het goed zie staat ie aan met en plaatje van een maquette erop. ben toch benieuwd hoe een niet transparant plaatje eruit ziet, aan beide zijden zichtbaar? en gewoon als een normale tv verder?
Ik denk dat de achterste laag een zwart LCD laag wordt. Anders kan je geen zwarte partijen laten zien.

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 5 februari 2018 20:02]

zodat als ie aangaat er een zwarte achtergrond is, en dus niet van twee kanten zichtbaar is?
Waarom hebben ze het dan over een displayfunctie in winkels en kunstgalerijen? Want als ie bij aan nzijdig beeld heeft is ie nou weer niet zo bijzonder toch? Met tweezijdig beeld heb je geen ambilight meer nodig om de achtergrond op kleur te verlichten :-)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8