Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung presenteert gebogen 16:9-gamingmonitoren met 144Hz-va-paneel

Samsung kondigt twee monitoren aan in de CJG5-serie. Het gaat om een 27"-exemplaar en een 32"-variant. Het zijn 16:9-monitoren met een va-paneel met een resolutie van 2560x1440 pixels en een verversingssnelheid van 144Hz.

Samsung presenteert de monitoren tijdens de Gamescom en mikt dan ook op gamers. De specificaties van de C32JG5 en de C27JG5 zijn gelijk, alleen het formaat van het paneel wijkt af. De monitoren hebben een kromming van 1800R, dat staat gelijk aan de kromming van een cirkel met een radius van 1,8 meter.

De maximale helderheid is 300cd/m2 en de contrastverhouding zou 3000:1 bedragen. Verder geeft Samsung een grijs-naar-grijsresponstijd op van 4ms. In de aankondiging maakt Samsung geen melding van Nvidia G-Sync- of FreeSync-ondersteuning. Het ontbreken daarvan is opvallend voor een gamingmonitor.

Volgens de Zuid-Koreaanse fabrikant gaat het om betaalbare modellen, maar europrijzen zijn nog niet bekend. In het Verenigd Koninkrijk worden prijzen van 310 pond en 360 pond genoemd voor respectievelijk de 27"- en 32"-uitvoering. Dat is omgerekend ongeveer 345 en 401 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2018 • 19:01

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Wat is het verschil met de CHG70 series?
Volgens mij heeft CHG70 wel HDR en de bovenstaande niet. Verder heeft de CHG70 wel een verstelbare voet.
Nouja de CHG70 heeft ook maar "fake-HDR".. zie niet echt heel veel verschil

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 21 augustus 2018 19:20]

Niet? Kijk je wel HDR content? Het verschil is zeer duidelijk zichtbaar op mijn exemplaar
HDR valt gelukkig te certificeren: DisplayHDR600 en DisplayHDR1000. Gaat niet alleen om peak brightness maar ook kleurweergave etc.

Helaas wordt haast elke TV wel HDR genoemd en wordt met HDR10 en Dolby Vision ondersteuning gesmeten ongeacht of het scherm het überhaupt kan weergeven.

Bij monitoren helaas net zo. Marketingmachine.
Goed om te weten. Waaruit kan je wel zien dat het een 'goede' HDR is?
Ten eerst een 10-bit paneel.
De CHG70 heeft een 10Bit paneel en 600Nits. Voor "echt" HDR dient een scherm 1000Nits te kunnen weergeven.

Dat neemt niet weg dat het scherm HDR ondersteunt en ook overtuigend weergeeft, vooral als je in een niet al de lichte ruimte zit.

Tip :
DisplayPort 1.2 / HDMI 2.0 hebben te weinig bandbreedte voor 2560X1440 op 10Bit en 144Hz. Soms is de optie 10Bit daarom niet beschikbaar in je control panel. Schakel dan de refresh rate terug naar 100Hz of 120Hz. In veel gevallen kan je dan overschakelen op 10Bit kleur en in Windows de HDR modus inschakelen.

Daarna kan je hier mooi HDR filmpjes kijken.

Het is een erg mooi scherm, alleen de Quantum Dot technologie zorgt voor zichtbare horizontale witte strepen in egale oppervlakken.
Door dus te kijken of het scherm DisplayHDR600 of DisplayHDR1000 gecertificeerd is.
Als dat niet zo is, kijk dan of het wel aan de DisplayHDR600 eisen voldoet: https://displayhdr.org/

Op die site staat ook nog DisplayHDR400 genoemd maar die certificering wordt niet meer gedaan voor nieuwe modellen.

Wat ook helpt is een (M)VA paneel (wat deze Samsung heeft) met een kleine hoeveelheid dimbare zones, dat is veel beter dan IPS paneel met heel veel dimbare zones. Zie ook deze review van het enige >32"<49" scherm dat HDR goed kan weergeven (voor mij de ideale tv als je geen monster in huis wil halen).
The lack of pronounced ‘halo effect’ in general was rather impressive in this more constrained HDR setting, and better in many respects than the 384 dimming zone IPS implementations we’ve used. With their inferior light blocking capabilities, even with many more dimming zones, IPS-type models struggle to convincingly mix together very bright and dark shades (see ASUS PA32UC HDR section). With the Philips, there’s less of a disconnect between ‘bright’ and ‘dark’ elements, with mixed but predominantly dark content having good depth and structural detail even if it is quite close to significantly brighter shades. The higher native contrast, superior light blocking capabilities and excellent strong black depth really come into their own, even though a mere 32 dimming zones were used rather than 384. Furthermore, there is no danger of ‘IPS glow’ creeping in if bright and dark shades intertwine near the periphery of the screen.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 augustus 2018 11:23]

Waarschijnlijk doelt hij op de peak brightness.. Veel mensen vinden het pas echt HDR als de peak brightness minimaal 1000cd/m2 is. De CHG70 heeft een peak van 575cd/m2.
600cd/m2 en hij heeft een Vesa Display HDR certificaat, dus best prima. Je moet je ook afvragen of je 1000CD/M2 voor je gezicht wil hebben als je er op minder dan een meter op zit.
Ik schrijf momenteel een review over de 43 inch 1211 nits Philips momentum en ik kan wel zeggen dat als ik er 80cm vanaf zit er geen last van heb. Daarnaast doe ik de Brightness gewoon omlaag als het nodig is. Ze hebben daar een plus en een min knop op bedacht voor op de afstandsbediening die ze mee leveren.
1000nits is te doen als je maar niet te veel in felle omstandigheden hoeft te spelen. Spellen zoals Destiny 2, Cod en maffia gaan wel goed maar bij fortnite met al dat licht moet het wel wat omlaag.
Goed om te weten! Ik heb zelf de CHG70, en ik zit vooral met witte vlakken echt met mijn ogen te knipperen. Heb nu ook de helderheid op 75 gezet, dat gaat al een stuk beter. Ben benieuwd naar je review!
Dingen als "de felheid is te doen", "ik heb er geen last van" en "ik doe de brightness omlaag" zijn in mijn ogen niet echt bewoordingen die de noodzaak van een hoge helderheid beargumenteren. Dit zouden eerder argumenten zijn om negatieve aspecten minder sterk mee te laten wegen.
Misschien betere verwoording naar jou mening?
Hulp is altijd welkom.
Hdr gaat naar mijn idee toch met name om contrast. Dat wordt wel degelijk heel veel hoger in hdr modus, mits goed aangestuurd natuurlijk
Mijn BenQ heeft ook 2000:1 contrast en kan HDR content afspelen... maar is toch echt geen echt HDR scherm.
Deze samsung heeft 3000:1 met local dimming.
Jaja, zoek maar eens een review met metingen... die 3000;1 gaat ie echt niet halen.

En hij heeft 8 local dimming zones, daar heb je dus helemaal niks aan, behalve als 1/8 van het beeld precies donker is.

http://www.tftcentral.co....ung_c32hg70/hdr_zones.jpg
Average Static Contrast Ratio

2026:1
Dan nog, is het verschil heel groot als je het in-game aan en uit zet, of vergelijkt met een niet hdr monitor.
8 local dimming zones is natuurlijk niks als je kijkt naar sommige HDR TV's van tegenwoordig die meer dan 100 zones hebben.

Persoonlijk vind ik het kwalijker dat deze displays geen G-Sync of Freesync hebben maar wél een 144hz display.
Kan iemand vertellen hoe de ervaringen met een high-refresh rate display zijn + (adaptive)Vsync?
Inderdaad, en m.b.t. aantal local dimming zones
Zoals gezegd in mijn vorige comment. Hdr 1000 kan je pas goed zien in een verlichte kamer.
Hdr 400(of 600) is meer fake hdr omdat het wordt weeg gegeven als sdr of je moet in een donkere kamer gaan zitten.

Check me review van de ch70 maar.
Volgende week staat doe van mijn 1000nits (eigenlijk 1211) Philips momentum er ook op met zijn hdr 1000.
HDR 600 met 8-dimbare zones is imho geen fake-HDR. Verschil is in HDR games ook goed te zien en een leuke toevoeging, echter niet meer dan dat.

On-topic: een gaming scherm zonder freesync dan wel g-sync lijkt mij toch echt een gemiste kans, mocht het niet geïmplementeerd zijn?

bron: ik kijk nu naar een CHG70

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 21 augustus 2018 21:24]

Als iemand die de ch70 zelf heeft gehad, gereviewd en nu de 1000nits momentum in zijn kamer heeft staan. Die wel hdr 1000 ondersteund kan ik met al me kennis en ervaring zeggen dat de momentum het velemalen beter doet kwa hdr.

Ch70 is leuk, maar als je hdr aan hebt staan in een goed verlichte kamer dan is nauwelijks wat te zien.
Check me review als je het wilt lezen.
Over 1 week staat ook die van de momentum er en laat ik het verschil zien.
De CHG70 monitor 27 inch heeft 1MS, 350cd/m2 . Zover het enige verschil dat ik zie.
Die is dan ook op het moment 540 euro tegenover de prijs van 345 die ze de CJG5 willen geven.

Deze monitor zoals vermeld wordt in het artikel gaat dan ook om betaalbare modellen.

Als we de volgende specificaties(2560x1440,144 hertz, VA) zoeken met pricewatch onder de 400 euro, is er geen vergelijkbare model aanwezig. Toekomstig model die uitkomt is de LG32GK650F-B (5MS en 350cd/m2)

Beste prijs voor hopelijk een redelijk goede kwaliteit VA scherm

[Reactie gewijzigd door Erazher op 21 augustus 2018 19:20]

- Freesync 2 HDR 48-144hz
- DisplayHDR 600 Certificatie
- Backlight op de achterkant (led ring)
- In hoogte verstelbare voet + draaibaar
- Gekalibreerd display met individuele setting in het menu met dat profiel.
Tenzij je met je neus op het scherm zit zie ik het nut niet van een gebogen 16:9 scherm. 21:9 wel, maar hier lijkt me dat niet fijn kijken.
In de aankondiging maakt Samsung geen melding van Nvidia G-Sync- of FreeSync-ondersteuning.
Waarschijnlijk omdat het er simpelweg niet op zit. Freesync over HDMI is vanaf 2.1, DP vanaf 1.2a. Deze monitor ondersteund 2.0 en 1.2 resp. G-sync geeft een meerprijs van 250 euro.
Ik heb een gelijkaardige monitor gekocht, en het is het ultieme voorbeeld van 'baat het niet, schaadt het niet'. Je merkt er niets van, maar het voegt ook niets toe. Maarja, vind maar eens iets vergelijkbaars voor de zelfde prijs, maar dan plat
Dat nut is er zeker. VA schermen hebben nog steeds stukken slechtere horizontale kijkhoeken dan IPS (en natuurlijk ook vergeleken met oled). Deze schermen zijn 27 inch en 32 inch groot. Dat levert altijd een enorme kijkhoek op, tenzij de monitor opvallend ver weg staat. De kromming in het scherm vermindert het beruchte "had ik maar een dieper bureau probleem". "Met een dieper bureau was het best een mooie monitor geweest, maar hier is het beeld richting de zijkanten helaas sterk vervormd".

Met de VA techniek in een érg groot scherm is zonder kromming namelijk de afleesbaarheid van het scherm richting de zijkanten slecht. Mensen willen nu eenmaal niet op meerdere meters afstand zitten zoals bij een TV.

Indien een kromming niet gewenst is raad ik voor een 32 inch monitor sterk de IPS techniek aan.
Nu ben ik een beetje uit de running kwa scherm prijzen. En zit ik er ver naast. Maar dit lijken in eerste opzicht nette prijzen voor een curved 2560x1440 144Hz VA paneel.
Ik zou heel graag een Quantum Dot scherm van hun willen zien die g-sync ondersteund.
Liefst zonder HDR, 1440p.
Die quantum dot HDR 4K 144Hz schermen van asus en acer zijn nutteloos duur.
Er zijn amper games dat je kunt draaien op 4k 144Hz zelfs al heb je een 1080 ti. HDR is oké, maar ik betaal liever minder als het goedkoper uitkomt zonder HDR. En alsof dat neit genoeg is zijn die schermen nog eens actief gekoeld met een ventilator.
Heeft deze monitor trouwens speakers ?
Heb net een 1080ti gescoord voor 350 euro ( gloednieuw 0x gebruikt). En ik keek naar monitoren en de prijzen zijn hoog voor 1440p 144hz ips of VA. Het enige monitor wat onder de 400 euro was was de Acer XF270HUA op Amazon.de voor 379 euro. Alleen die is op en waren de laatste stuks. Kortom heel blij dat deze monitoren zijn aangekondigd precies on time !
Blijkbaar heb ik gisteren het laatste exemplaar gekocht van de XF270HUA. (Aan 379 EUR) :+
Hoop dat je geen blacklight bleed en IPS glow hebt. Was sas al afgehaakt wegens teveel klachten blb en IPS glow. Deze Samsung monitor komt precies op tijd. :) :)
Heb die klachten ook gelezen maar kon het voor die prijs niet laten. Ik zie wel wat het geeft.. :9
Het is weer beschikbaar op amazon.de
Ips glow is onderdeel van de kijkhoeken. En de horizontale kijkhoeken van hedendaagse ips monitoren zijn veel beter dan die van de nieuwste va-monitoren. De VA schermen vervormen de kleuren veel sneller. Ook verliezen ze veel sneller contrast. Vanaf normale kijkafstand is bij een 32 inch va-monitor het contrast in t midden van t scherm veel hoger dan richting de zijkant. Hetzelfde geldt voor de kleurprecisie. Dit samen leidt tot een slechte afleesbaarheid van de randen van t beeld, wat iets verminderd wordt door de kromming.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 22 augustus 2018 00:10]

De 1080ti bedoel je ? Nee joh hele aardige gozer op markplaats bood me aan om het te komen ophalen. Maar was te ver, hij kreeg het als een cadeau. denk niet dat hij veel over de prijzen weet. Hij zei nog is toch een kaart die bijna 500 euro kost. Lel
Mocht je nog een 1080Ti scoren, let me know. :+
Ik heb het product nog niet gekocht wilde ff nachtje overslapen. we hebben afgesproken dat ik 150 vooraf betaal en 200 euro nadat ik de kaart heb gekregen en getest.
dat geld ben je kwijt
Geen zuivere zaak, zeker weten. Niemand gaat akkoord met slechts de helft van het aankoop bedrag en dan alvast het product opsturen.

[Reactie gewijzigd door Henkus op 21 augustus 2018 22:11]

Haha, denk ik ook. Te mooi om waar te zijn.. 0 keer gebruikt: uhu.
Iedereen checkt toch even de marktwaarde van een nieuw product? Niet klagen als je bent opgelicht straks @A. Ben ;)

Curved lijkt me niet geweldig. Mijn tv wilde ik ook perse niet curved hebben, nieuwe monitor straks ook niet denk ik. Jammer dat G-sync zo duur is, zal voor mij gewoon 144hz/1ms worden.
Eh, sowieso ophalen dan. (ook als het niet kan, vragen of je het kan ophalen) :P
Heb het gecanceld moest vandaag betalen. Ik vertrouw het nu toch niet meer. Liever 1080ti voor 450 kopen en zeker van zijn dan 350.
Was de naam van deze persoon toevallig Remy?
Nee naam was Neymar.
Maar ik weet wie uw bedoelt, remy was eerst romy toen femke, dit is een grootschalige oplichter ben zelf ook opgelicht voor 700 euro en had aangifte gedaan na 2 maanden belde de politie opeens en zei dat het geld teruggestort was ( had heel erg geluk ).
Echt ongelofelijk dat mensen hier nog in trappen. Goed dat je bent afgehaakt want die 150 euro was je kwijt geweest. Ik snap sowieso niet waarom je zoiets zou doen, je hebt er uiteindelijk alleen jezelf mee. Ik neem aan dat je het bij marktplaats gemeld hebt?

[Reactie gewijzigd door ToWi1989 op 22 augustus 2018 08:09]

Tja.
Maar wel roepen dat ie de kaart al gescoord had. Als je je in die prijzen weet te verdiepen, dan weet je dat geen enkel normaal denkend persoon een gloednieuwe kaart voor die prijs en voorwaardes verkoopt. Maarja..

Sowieso, dit soort deals bij MP, inderdaad melden.
Had er een maandje mee gewacht, die kaarten zullen na september waarschijnlijk een stuk goedkoper worden i.v.m. de RTX 2080.
Al een tijdje op zoek naar een gebogen en betaalbare gamemonitor. dit bied perspectieven. dat is als de omrekenfactor stand houd.
ik zou er nog 21% bovenop rekenen en afronden.
Dus de €401 word €499 en €345 wordt €449
Ik weet het niet 100% zeker, ( ik hoop natuurlijk ook minder)
Maar hier ga ik meestal vanuit en dan word ik alsnog soms verrast met hoe duur het toch wordt..
Ik kijk al lang naar een monitor met dit soort specs. Een monitor voor video- en fotobewerking samen met gaming is lastig te vinden, maar Samsung heeft met zijn VA panel vaak een goede middenweg.

Toch ben ik benieuwd of er snel een techniek zal komen met de snelheid van een TN panel, maar de kleuren van IPS.
Leuk om te zien dat hij nu aangekondigd worden.
Ik heb deze monitor 15 augustus 'gepreorderd' op de britse amazon voor een schappelijke prijs.
Het gaat hier om de 32" variant.
Daar was hij destijds £262,16, wat onder de streep, dus incl. verzending/taxes, uitkomt op €313,94, mooie besparing gehad dus. :)

Volgens Amazon wordt hij 3 september geleverd, zal dan ook zeker hier een review achter laten dan.
Ik vind dit de perfecte resolutie voor een 27 inch scherm. Wil je hoger gaan dan ontkom je niet aan de dikste videokaart als je wil kunnen gamen op max settings.