Delta biedt ontvanger aan voor interactieve tv

De Zeeuwse kabelaar Delta is begonnen met het aanbieden van een ontvanger voor interactieve tv. Functies als opnemen en pauzeren worden daardoor mogelijk op tv. Dat kon tot nu toe alleen met de Delta-app op smartphones, laptops en tablets.

De functies die werken op de ontvanger, hangen af van het abonnement, zegt Delta. De Instap-abonnementen bieden live tv pauzeren en 'programma gemist', terwijl duurdere abonnementen functies als opnemen en 'begin gemist' toevoegen.

Klanten betalen, nadat het een half jaar kosteloos is geweest, 3,50 euro per maand per ontvanger. De Interactieve TV Ontvanger is daarnaast klaar voor het ontvangen van zenders in 4k-resolutie. Die biedt de kabelaar momenteel nog niet aan. De ontvanger werkt ook zonder coax, met wifi of een utp-kabel. Hij is ook bruikbaar bij andere providers in Nederland.

Veel concurrenten hebben de interactieve tv-functies die Delta biedt, al jaren in het assortiment. Onder meer Ziggo en KPN bieden begin gemist, opnemen en tv pauzeren al veel langer aan.

Update, 19:53: Extra details toegevoegd.

Delta Interactieve TV OntvangerDelta Interactieve TV OntvangerDelta Interactieve TV OntvangerDelta Interactieve TV Ontvanger

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-01-2018 • 15:15

128

Reacties (128)

128
123
73
6
0
31
Wijzig sortering
Waarom vinden we het allemaal maar normaal dat we een TV kopen met eigen Digitale TV tuner, perfecte functionaliteiten, ook interactieve mogelijkheden en in veel gevallen zelfs opnemen en pauzeren, maar we er vervolgens een matig en traag settop-boxje aan moeten hangen om TV te kijken?
Ik weet niet welke TV jij hebt maar mijn LG TV's smart capaciteiten zijn pijnlijk om te gebruiken. Ik heb net zo graag een TV met gewoon een handje vol inputs (displayport, HDMI, analoog geel tulpje), wat simpele settings en verder niets. Ook geen speakers.

Maargoed, TV (als in, "kabel TV") is sowieso pure bagger. Bangmakende sensatienieuws dat voor niemand relevant is, alle zenders bomvol reclames, en je moet er nog voor betalen ook. Je moet betalen om volgestouwd te worden met reclame... je zou mij moeten betalen om ernaar te kijken

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 12:30]

Ik heb een Rpi er tussen hangen . misschien ook niet het allersnelste maar toch kan nu nog wat anders bekijken als het moet /
Want 3 x in de maand dezelfde film ,is al onbegrijpelijk, maar om de 45 minuten 10 minuten reclame , daar wordt je helemaal niet blij van .
Eigenlijk zou er een add blocker voor de tv moeten zijn , of weer terug naar gewoon een blok voor de film en een blok na de film.
dat heet publieke omroep - die doen enkel voor en na het programma reclame.
Anoniem: 896479 @Mopperman4 januari 2018 19:57
Weet ook dat de NPO met hun 'Uitzending Gemist' app (wat de naam ook is), informatie over jouw kijkgedrag doorspeelt aan commerciële partijen. Dit was voor mij reden die app te verwijderen.
https://i.imgur.com/Lxj22vT.jpg
Dat is niets anders zoals op TV hoor. Daar worden reclames al jaren aangepast aan het programma.

Daarnaast worden er analyses losgelaten op persoon 1 kijkt naar programma X en Y, maar ook naar Z.
Persoon 2 kijkt naar X en Z, en op basis van deze analyses zie je dan ook reclame.

Simpel voorbeeld - Bij kinder series en films zie je meer reclame over speelgoed. Bij programmas over autos meer reclame gericht op mannen en ga zo maar door.
Anoniem: 896479 @Mopperman5 januari 2018 10:02
Reclames die op het programma worden aangepast is inderdaad niets nieuws.

Maar de NPO geeft met hun app het individuele kijkgedrag door aan reclame bedrijven, dat is wel nieuw.

EDIT: zie ook https://www.bof.nl/2018/0...t-tegen-de-tracking-wall/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 896479 op 23 juli 2024 12:30]

Klopt, goeie suggestie de NPO, heb je ook meteen overhypede popie jopie gedoe niet.

Met Ziggo Go kun je eenvoudig 10 sec terugspoelen of 30 sec vooruit spoelen. Voor mij werkt het heerlijk. Want als je met Replay TV gaat kijken bij NPO kan er inderdaad nog wel 'ns eerst reclame worden uitgezonden. En daar heb ik geen tijd/zin in.

Ook kun je kiezen om te downloaden (bijv via Usenet) en het in Emby/Kodi te plempen, of je gaat voor een all you can eat abo van bijv Netflix of HBO.
Anoniem: 692591 @hlubach4 januari 2018 16:19
Tja, als een adblocker voor Android kan waarom niet voor een smart-tv echter die decoder van je provider zal wel tegen werken.
Tja,een groot deel van wat jij betaald verdwijnt in de zakken van je provider...
Anoniem: 310408 @ManIkWeet4 januari 2018 17:47
Tja,een groot deel van wat jij betaald verdwijnt in de zakken van je provider...
En die zet het netwerk op, betaald de monteurs, koopt de rechten voor de zenders etc etc, allemaal uit die zakken. De kosten zijn ongeveer 50/50 tussen de rechten voor de content en de operationele kosten. De gemiddelde winst in de sector is rond de 4%. Niet abnormaal. En vergeet niet dat we nog steeds niet de werkelijke kosten voor veel content betalen. Nog steeds komt een goed deel van het geld dat nodig is van investeerders.

Je commentaar doet vermoeden dat je denkt dat je veel te veel betaald maar door het grote aanbod is de concurrentie moordend en stappen mensen makkelijk over. Die concurrentie heeft de prijzen de laatste tien jaar gedrukt waardoor slechts door enorme schaalvergroting de winstgevendheid weer terug kwam.
En als de 2 grootste spelers dan zeggen: Prima, maar RTL/SBS/etc zoek het lekker uit, dan trekken wij onze abonnees weg? Wie betaalt bepaalt. Toch?
Ik weet niet welke LG jij hebt, maar ik heb er eentje met webos 3.0 en ik vind het verre van pijnlijk om te gebruiken. Menu's draaien soepel, het werkt vlekkeloos met Ziggo On Demand (Movies & Series), goede apps (paar leuke spelletjes voor de kinderen, YouTube en Netflix, en beduidend sneller dan op de Ziggo Mediabox). Via een USB-stick kan ik live tv pauzeren en via de tweede tuner kan ik ook nog eens opnemen. De Mediabox is veroordeeld tot de slaapkamer tv, die wat minder smart is.

Dat de kwaliteit van de huidige TV programmering minder is, dat ben ik dan wel weer met je eens. Brrr.. maar daarvoor het we Netflix en Prime. :-)
Ja, klinkt mooi, totdat het binnen enkele jaren allemaal niet meer werkt en/of wordt ondersteund en wellicht zelfs een security risico is geworden. Daar zit je dan met je prachtige ex-smart TV.

Weet je nog recentelijk... Youtube app niet meer ondersteund op een bepaalde reeks TVs. Dat ga je vaker zien. Mark my words.

Nope, geef mij maar een dom scherm met prachtig beeld, zo min mogelijk input lag, genoeg inputs en verder niets. De software (media-box, apple-tv, gameconsole, etc) kun je dan gewoon vervangen wanneer deze aan vervanging toe is, zonder dat je weer moet betalen voor die grote glasplaat.
Daar ben ik het deels mee eens. Niet alle platformen lenen zich er voor. Tot nu toe is de LG-ondersteuning eigenlijk vrij goed en apps die op webos 1 werken, werken doorgaans ook op webos 3.5. Ook worden er nog geregeld veiligheidsupdates gepusht. Ik heb op zolder een vroege webos tv staan en die heeft ergens halverwege vorig jaar (3,5 jaar na aanschaf) nog een update gehad. Netflix, YouTube en nog een hele hoop andere apps werken nog steeds. Dat geeft mij vertrouwen voor de huidige tv. Daarnaast kun je het altijd nog goedkoop oplossen met een Chromecast. Maar op dit moment geniet ik ervan om alles met een gemakkelijke afstandbediening te doen waarmee ik alle functionaliteit van de tv kan gebruiken, in tegenstelling tot de afstandbediening van een Mediabox.
Dat is leuk maar dat werkt helaas alleen als.je Ziggo hebt.
Daarom winnen Netflix en andere varianten zoveel terrein.

Ik heb vernomen dat er daadwerkelijk nog personen naar rtl, sbs etc. kijken :)
Ik ben vanaf woensdag kabel tv vrij. Alleen nog interne via adsl en 4g, zelfs de ‘vaste’ lijn er uit.
Hear hear 🙋🏼‍♂️

Off-topic; Volgens mij gaan steeds meer mensen over naar een internet-only line en kijken ze veel meer a-la-carte.
Oftewel; wat vind ik leuk en waar wil ik evt. wel voor betalen....
Voorzichtig weer on-topic: en waar mensen hopelijk niet meer voor willen betalen zijn die prut kastjes van je provider, waar je ook nog eens geen of weinig controle over hebt.
Maar ja, ik vrees dat veel kijkers het niet boeit en gewoon blind betalen voor de meuk die ze voorgeschoteld krijgen (lees reclame, prut programma's en matige hardware)
Ik krijg 2 kastjes, 1 experia box voor adsl, en een 4g router. Die 4 G router zou dan dual wan moeten combineren, maar ik heb de neiging om ze beide in bridge modus te zetten en dan mijn router met dual wan in te stellen, dan werkt de asus dDNS service hopelijk ook nog...

Liefst zou ik een 4G dongel in de router stoppen en die gebruiken, kpn kon me alleen niet vertellen of dat zou gaan werken/mogen ..

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen... en of ik zonder tv kan. Telefoon gebruik ik eigenlijk al jaren niet meer. Uitzending gemist zou prima moeten zijn voor het jeugdjournaal bijv.

[Reactie gewijzigd door mjl op 23 juli 2024 12:30]

Is die 4g dan als backup of wil je echt de lijnen combineren?
Combineren, heb het net aangesloten en haal nu 30mbit ongeveer met de kpn hardware (3 Mbit adsl only, 30 gecombineerd).

Ik moet nog even uitzoeken hoe dit werkt, de 4g modem is aangesloten op de lan switch van de experio box v10, zal wel iets met vlans en routing zijn...
Misschien beetje offtopic:

Zou je dan niet liever overstappen op 4G only? Scheelt weer een abonnement. Dat geld kan je wellicht inzetten op je 4G abo.

Of is een redundant line een must? Want dan snap ik je wel 👍😁
4G is gratis bij het adsl abonnement. En het 4G modem werkt alleen icm een experiabox v10 (zal eens testen als ik de tel lijn er uit trek of ik verbinding houd...

[Reactie gewijzigd door mjl op 23 juli 2024 12:30]

Ow ok, dan heb jij dat KPN buitengebied abonnement vermoed ik....
Ik weet niet welke TV jij hebt maar mijn LG TV's smart capaciteiten zijn pijnlijk om te gebruiken. Ik heb net zo graag een TV met gewoon een handje vol inputs (displayport, HDMI, analoog geel tulpje), wat simpele settings en verder niets. Ook geen speakers.
Precies dit. 't is dat mijn Philips het nog goed doet (smart ellende daargelaten), maar anders had ik nu een Humax PureVision Ik hoop zó dat dat aanslaat!
De Humax heb ik nu een paar maanden. Idd, sec een beeldscherm. Met een mooi beeld (ook 4k), geen smartgedoe, voldoende hdmi aansluitingen. Kijk usenet downloads via Google Chromecast Ultra, kijk ook via Raspberry Pi3 met Openelec en Kodi en heb nog de Ziggo Mediabox. Kan dus alle kanten op en de praktijk zal wel uitwijzen of en wat er misschien ooit afvalt.
Dan heb je geen tv maar een beeldscherm
Wat je in het bericht van Tweakers.net helaas niet terug kan vinden is dat dit apparaat werkt ZONDER coaxkabels. Anders dan de Humax decoders of CI+ modules waarmee je naar dtv kan kijken moet je voor dit apparaat dus geen kabels meer trekken door het huis, dus geen verlies meer van het signaal door dempende splitters, geen coax kabels meer trekken door het huis en geen gedoe meer met huisversterkers. Nee, dit apparaat werkt geheel via internet - UTP of Wifi en is gekoppeld aan je huidige abonnement. Bijkomend voordeel daarvan is dat als je bijvoorbeeld een Film1 abo heeft je dit op deze ontvanger ook krijgt en je hem overal in Nederland (geolocking) kan plaatsen waar maar Internet is - dus ook op de camping.

Het huidige aanbod op het apparaat lijkt mager - uitzending gemist, live kijken, begin gemist etc. etc. maar Delta is voornemens er veel meer in te planten. Zo is het apparaat al reeds geschikt voor 4k en zijn de mogelijkheden door de hardware en gekozen OS zo ruim dat we er in de toekomst nog best een hoop meer van kunnen verwachten. De ontvanger is alles behalve traag en matig al geeft Delta ook toe dat het nog niet de perfectie heeft die ze graag zouden willen zien: dit is dan ook de reden dat men het apparaat het eerste half jaar gratis krijgt, want Delta wilt nog geen geld rekenen voor iets dat zij niet als perfect beschouwen.
De Android TV box, die Youfone bij het Alles-in-1 pakket levert, kan ook via Wi-Fi met de Experiabox worden verbonden. Wil je echter naar een storingsvrij beeld kijken, dan ontkom je er niet aan om het bedraad aan te sluiten. Dat werkt trouwens goed en inclusief opnemen / pauzeren, kost het nog geen drie tientjes per maand, het eerste jaar.
Mijn ervaring met smart tv's is juist het tegenovergestelde. Het kastje van KPN is vele malen sneller met de gids, zappen, terugkijken, zoeken etc. dan direct via de tv, een Sony uit 2016. Heb beide mogelijkheden maar kies eigenlijk altijd voor het externe kastje vanwege de snelheid.
Een Smart TV van Samsung uit 2012 heeft een snellere interface dan een Ziggo Horizon Box. Het is gewoon schandalig hoe langzaam en slecht die dingen werken. Hangt ook regelmatig vast bij het opstarten en bij het te lang pauzeren van een programma kun je het niet meer afspelen. Misschien moet hier eens een review/test over komen, hopelijk worden providers dan eens wakker en bieden ze betere apparaten aan.

edit: zinsbouw

[Reactie gewijzigd door joeri1 op 23 juli 2024 12:30]

Bijzonder is dan dat een Samsung tv uit 2016 trager is dan een horizon box.
Ziggo spul is inderdaad zo traag als stront. De KPN tv box is vele malen sneller en werkt gewoon soepel. Het was voor mij een verademing toen ik van Ziggo naar KPN ben overgestapt.
Je vergeet te vermelden dat de KPN kastje maar 7 Watt verbruiken en dat je over je eigen netwerk een twee top setbox kan gebruiken.
En de veel betere witte Ruwido afstandsbediening. Sony, Samsung en Lucky Goldstar hebben slechte AB's.
Ik heb de digitale tuner in mijn televisie geprobeerd, maar was er al snel klaar mee.
Inferieure beeldkwaliteit, geen radio en dus niet de functionaliteiten die ik verwacht en een niet werkende ARC verbinding. De bijgeleverde settop-box van Telfort (glasvezel alles in één) werkt snel en goed.
Omdat de TV bouwers op 1 of andere manier niet eens de moeite nemen om er een beetje fatsoenlijke hardware voor het smartgedeelte in te stoppen.

Op 1000+ euro is een tientje extra voor een betere ARM soc en 5 euro meer voor een verdubbeling van het geheugen op 1 of andere manier "te duur".

Als ze een paar jaar geleden gewoon een paar TV's hadden uitgebracht met een fatsoenlijke high end soc, was de haat voor smart TV's er nooit gekomen.

Zelf op TV's van afgelopen jaar vraag ik me af waarom alles zo sloom en log aanvoelt. Alsof je met een low end budget android uit 2015 aan het kloten bent.
Support vanuit de ISP is veel gemakkelijker, 1 apparaat ipv 1001 merken, modellen, etc.

En dan natuurlijk nog de DRM-mogelijkheden en afspraken met de contentmaffiaproviders.
Ik heb geen TV abonnement, dus geen kabel of IPTV.

Maar zelfs voor de smartTV gedeelte, gebruik ik graag mijn Chromecast, want de software van Samsung gewoon extreem langzaam is.

Nou ik hoor heel veel mensen klagen over de settopbox voor interactieve TV, maar destijds toen ik Ziggo had (2009) was het niet zo slecht.
Die van KPN werkt anders gewoon soepel. Die van Ziggo is inderdaad niet vooruit te branden... |:(
Ik vind het vreemd dat je zulke kastjes altijd moet huren, waarom kan je er niet gewoon één kopen?
Wat niet is kan nog komen? Door een nieuwe wet moet het dadelijk mogelijk zijn om zelf baas te worden van je eigen apparatuur, dus ook de digitale ontvanger voor TV. Bron: https://www.rijksoverheid...regel-netwerkaansluitpunt
Dan koop je het kastje en moet je alsnog per maand betalen voor de content.
Je bent baas over het kastje, niet over wat er door Delta's servers beschikbaar wordt gesteld.
Omdat Delta graag geld wil verdienen. Zo'n kastje zal inkoop misschien €20 kosten, dus met het verkopen er van valt nauwelijks winst te halen. Die €3,50/maand tot in het einde der tijden tikt echter lekker aan.
Waarschijnlijk voor bescherming van de belangen van de provider.
Een kastje wat je koopt hebben zij minder controle over terwijl een gehuurd kastje ieder moment door hen gewijzigd kan worden als zij dit noodzakelijk achten.
Verschillende redenen. Ten eerste geld, het blijft gewoon cashen. Voordeel is wel dat ze vervangen worden met nieuwe technieken. Het verhuren van smartcards door bv Ziggo vind ik veel kwalijker, die dingen kosten letterlijk geen hol.

Ten tweede ligt dit ook aan de roepende consument. Die kocht vroeger een decoder, na 3,5 jaar biedt de provider meer functies/beter beeld etc aan. Die consument roept van "ik wil dat ook" en provider zegt "uw kastje is te oud". Het gesprek wordt vervolgens een gejammer van "ik betaal er toch voor", "u heeft maar twee jaar garantie" "kutprovider ik ben weg" etc, vul maar in.

Het komt er in het kort op neer dat de consument niet leek te begrijpen dat er een verschil zit in dienstverlening waar maandelijks voor betaald wordt en eigendom van apparatuur. De providers zijn het getouwtrek en de niet ontvangende consument beu en hebben dan besloten, "prima, huur alles maar dan ligt de verantwoording bij ons". En ergens snap ik dat wel, op die smartcards na :)
Ik zie geen coax op de TV ontvanger. Impliceert dit voor Delta de stap naar lineaire tv over the top distributie (c.f. broadcast/dvb-c streams)?

Een ontvanger waarmee je niet live, maar alleen mee kan terugkijken lijkt mij namelijk niet interessant. Ik ga er vanuit dat "normaal" kijken ook kan.
Het lijkt mij dat deze inhaakt op de streams die ze al aanbieden via https://tv.delta.nl. Het is onnodig om een coax aansluiting te voorzien lijkt mij.

Wat ik mij afvraag is of het apparaat is voorzien van WiFi?
Ja, je kan de settopbox via wifi aansluiten op je modem.
Dat bedoelt hij niet. Hij bedoelt of je de Extra MediaboxXL via wifi op de hoofd-MediaboxXL/Horizon box kunt aansluiten in plaats van bedraad.

Ja, dat kan, maar ze prefereren MoCA of UTP: https://www.ziggo.nl/klan...diabox-xl/extra-mediabox/
Waar heb jij het over? Dit gaat over Delta, niet over Ziggo.

De vraag is waarom er geen gebruik gemaakt wordt van de DVB-C streams die al aanwezig zijn in elk huishouden. Hier bovenop wordt er nu voor elke ontvanger een stream naar je huis gestart als je een zender kijkt. In de backend natuurlijk een multicast, maar zodra er iemand op pauze drukt en weer verder kijkt is het een unieke stream geworden en kost dus extra bandbreedte. Ten opzichte van Ziggo waar het lokaal op de ingebouwde hardeschijf de DVB-C stream wordt gebufferd (ook voor de extra mediabox XL).
Ik vind het een grote stap in de strategie, het wisselen van muxes dmv DVB-C als primair distributiekanaal voor TV naar internet TV streams als primaire vorm.

WiFi lijkt mij tricky. Het kan werken maar bij leken werkt het waarschijnlijk niet. De Horizon box ondersteunde dit in principe voor verbindingen met extra horizon boxes maar ik weet niet of dit uitgerold is.
Je hebt kennelijk nog nooit een ontvanger met interactive-TV functies gezien of gebruikt :?

'Live TV' oftewel de gewone TV stream blijft altijd de standaard. Daarnaast krij je mogelijkheden als 'begin gemist' (terug naar begin zolang uitzending nog loopt), uitzending gemist (uitzending terugkijken, meestal tot 1 week) en 'opnemen' (een vantevoren gemarkeerderde uitzending terugkijken, meestal tot 1 jaar).

Bij vrijwel alle andere TV aanbieders kan dit ook allemaal, al dan niet met een aantal van deze functies tegen extra betalling.
Bedankt voor de constructieve verwoording en de respectvolle reactie…

Bij EOF gaat TV over the top (zowel bij interactieve als niet-interactieve ontvangers).
Bij kabelbedrijven gaat TV vooralsnog over Coax - en dat ontbreekt hier :)
Delta bied ook glasvezel diensten, en mijn vermoeden is dan ook dat dit voornamelijk bedoeld gaat zijn om de oude coax aansluitingen uit te bannen voor radio/tv.

Zodra radio/tv signaal van de coax af is krijgt men ook meer ruimte voor docsis, en hierdoor is een hogere snelheid op het kabel (coax) internet mogelijk. Dat je dan vervolgens een deel van die snelheid in interactieve tv moet afgeven is dan nog tot daar aan toe :)

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 23 juli 2024 12:30]

En je kan DOCSIS 3.1 op een praktisch manier uitrollen wanneer je van die legacy streams af bent. Zeker wanneer je een kleiner aantal aansluitingen van CMTS toe gaat is de kans dat er veel zenders nodig zijn steeds kleiner.

Dan bespaar je die ruimte ook daadwerkelijk. Als alle zenders bekeken worden heb je in het slechtste geval de huidige situatie ("alle zenders nemen ruimte in").

Toch blijft het een grote stap in mijn ogen :)
Ik heb geen Delta maar wel Ziggo gehad dus ik vermoed dat het schema zo gaat:

Coax -> Router -> UTP of Wifi -> TV Ontvanger
Jammer dat er een apart kastje voor nodig is. Ik zou het prettig vinden als ik een kaart of hoe het ook heet in de TV kan schuiven en alsnog al deze functionaliteiten kan gebruiken i.p.v. extra kast en extra afstand :-(
In principe is dat ook mogelijk. Een CI+ module zit bij ons in de tv. We hebben zelfs een stukje interactieve TV (al werkt dat niet super omdat ze er niet zo mee bezig zijn) als je naar kanaal 12 zapt en je tv het ondersteund. Daarnaast kan je met een Google Cast compatibele tv of Chromecast deze functies ook al krijgen.
We hebben zelf al die functies al jaren met Delta en een Humax kastje + ext. HDD. Lang voor de smart TV kon je daar al mee opnemen, pauzeren, TV gids etc. Ik zou dus niet weten wat voor mij de meerwaarde is.
Humax kastje: https://myhumax.info/irhd-5100c/

[Reactie gewijzigd door Carni op 23 juli 2024 12:30]

Voor jouw niets, maar voor Delta des te meer (zie het voorbeeld van eigen kastje t.o.v. huurkastje). Ik heb hetzelfde bij Ziggo; 2 eigen Humax'en met eigen kaartjes (huur zou zijn: 4 euro voor de eerste mediabox, 5 euro voor de tweede en dan nog 2 euro per smartcard en dan kun je de opname nog niet op je eigen PC zetten)
Herstart TV en terugkijken heb je niet via een Humax.
Tja, als je het opneemt kan je het in principe zo vaak herstarten en terugkijken als je wilt. Daarnaast hebben we ook een PC aan de TV hangen waarmee we via internet i.c.m. Delta portaal eigenlijk nog een keer al die functies hebben zonder €3,50/maand. Dit kan b.v. ook via een Chromecast i.p.v. een PC zonder verdere abonnements kosten.
Kunnen we die markt niet ook gewoon opengooien? Providers implementeren dan fatsoenlijke encryptie (niet 1 sleutel voor al je klanten, opgesloten in een doosje) en iedere partij mag zijn eigen decoderdoos aanbieden, en de klant kan zelf aan de slag met IPTV op een thuisserver.

We hadden daar op Tweakers zo'n mooi draadje voor, maar Verimatrix begon met advocaten te dreigen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 23 juli 2024 12:30]

Is er indirect ook, Caiway laat je redelijk vrij welke decoder je gebruikt (of CI+ module), maar mag je per maand aftikken voor extra smartcards (eerste gratis). Dus of je dit nu via de decoder betaalt of via de smartcards, het zal altijd een afgeschermd gebied blijven.
bij caiway is het standaard pakket zonder smartcard te kijken, alleen als je extra zenders betaald heb je de smartcard nodig om deze te zien (en dus meerdere als je er meer wilt zien)
Het komende jaar hoort er meer bekend te worden over de eigen apparaatkeuze voor de internet en televisie diensten. Waar ik bang voor ben is dat de isp's een voorwaarde gaan aflobbyen dat bepaalde functies alleen bij de eigen stb's/modem's geimplementeerd mogen worden.
Vergeet niet dat het wel zo gebruiksvriendelijk mogelijk moet blijven, sommige mensen hebben helemaal geen zin in zelf alles instellen, customizen etc. en willen gwn meteen na het aansluiten TV kunnen kijken.
Anoniem: 200498 4 januari 2018 15:17
Haha, alweer extra betalen?
Want to lose customers much? (je kunt niet zonder als je nog een analoge tv hebt; analoge signaal stoppen ze straks mee)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 200498 op 23 juli 2024 12:30]

Ik heb geen ervaringen met Delta als provider, maar ze zijn in ieder geval gewoon open en eerlijk.
De ontvanger met deze features, kost je €3,50 per maand.
Wil je de ontvanger niet, dan kijk je maar lekker op een tablet of telefoon programma gemist.

Daarnaast vind ik het niet zo'n schokkend bedrag. Bij Ziggo en KPN(-dochters) betaal je ook voor de 1e ontvanger (alleen zit dit gewoon in de abonnementskosten) en een tweede ontvanger betaal je ook maandelijks geld voor.
De Delta app heeft ook ondersteuning voor Google Cast, dus je kan met een Chromecast gewoon een programma op je TV terugkijken. En mocht je een nieuwe Sony/Philips TV met Android TV hebben dan heb je zelfs geen losse Chromecast meer nodig :)
Kijk, dat is dan weer netjes gedaan.
Dus is de ontvanger alleen voor mensen die het bestaan van de Chromecast niet kennen.

Wel jammer dat er geen Windows Store App is van Delta TV voor de verstokte Microsoft gebruikers zoals ik (want dan zou Miracast of Continuum ook prima werken), maar wel begrijpelijk.
Ach, wat loop ik te klagen, ik woon niet in het gebied waar Delta hun diensten levert ;).

[Reactie gewijzigd door walteij op 23 juli 2024 12:30]

https://tv.delta.nl/html5/#/home

Werkt gewoon via internet.
Wel een abbo nodig natuurlijk.
Nou kijk, mócht ik dan ooit naar Zeeland verhuizen, kan ik gewoon met mijn Windows Devices naar mijn TV streamen :D.
Lees de reacties op de Delta app, die krijgt een zeer slechte beoordeling
Dan bof ik misschien maar de Delta App doet het bij mij perfect. Binnenkort wil ik een Android tv aanschaffen; hoop dat het daar ook zo goed werkt, dan hoor je mij niet klagen.
Anoniem: 200498 @walteij4 januari 2018 15:21
Maar dan moeten ze wel het analoge signaal behouden!
Nee, gewoon met digitale tuner kan toch ook, meestal mits een smartcard.
Wie genoeg heeft aan de analoge zenders kan deze allemaal zonder smartcard bekijken. Je hoeft DELTA er geen cent voor te spekken. (Al blijf ik het afschaffen van analoge radio een slecht idee vinden.)
zonder smartcard kun je bij Delta ook een flink aantal zenders bekijken. Zelfs in HD.
Kan gewoon bij Ziggo via DVB-C.
https://www.ziggo.nl/klan...-tv/kijken-zonder-kastje/

Analoge TV is niet meer van deze tijd.
Ja, maar de meeste ouderen zijn ook niet bij de tijd, wat dat betreft.
En ook anderen, die het vertikken een nieuwe tv te kopen en nog tevreden zijn.
Alle analoge zenders zijn ook ongecodeerd over DVB-C te ontvangen bij DELTA (maar ook niet veel meer). Vrij weinig ervaring met Ziggo, maar iig NPO, RTL, SBS.

[Reactie gewijzigd door Gymnasiast op 23 juli 2024 12:30]

Misschien even de FAQ lezen in die link. ;)
Meer zenders dan analoog en in betere kwaliteit.
Beter is een relatief begrip 8-)
Ze komen hier een beetje te laat mee naar mijn mening. Verder zijn ze naar mijn mening te duur voor wat ze aanbieden, en maken ze misbruik van hun positie op de Zeeuwse kabelmarkt.

Mijn vriendin zat al ongeveer 8 jaar bij Delta voor tv en internet. Door Delta zijn destijds Humax ontvangers met afstandsbediening geleverd. Nu dat de afstandsbediening het had begeven moesten we maar zelf naar leverancier er van bellen om te kijken of het garantie was, dat Delta ze had geleverd kreeg ik er niet in, moest bij de leverancier zijn die ze aan Delta levert. Hier natuurlijk ook nul op rekest gekregen. Alles geheel klantonvriendelijk naar mijn mening. Ze moest maar een nieuwe afstandsbediening voor 40 euro kopen.

Meteen maar gekeken naar KPN. Internet wat trager dan Delta (van 50 Mbit/s naar 40 Mbit/s), maar dan wel interactieve tv, en geen kosten voor kabel meer (want via telefoonlijn): alles bij elkaar een 27,50 euro per maand goedkoper uit.
Digitale HD TV, bellen en internet (50mbit), tv kijken op zoveel schermen als je wil, tv via internet kost je 47 euro per maand. Zit nog een gratis CI+ module bij ook.

Dit alles heb je bij KPN ook? Dit zou je volgens jou '27,50 goedkoper per maand' uitkomen op 19,50 dan?
Nope, maar mijn vriendin had dan ook een oud abonnement. Zij betaalde € 56,95 per maand. Natuurlijk zou je naar een nieuw abonnement kunnen overstappen, maar dat is iets wat Delta zelf ook had mogen aanbieden als alternatief. Iets wat KPN bij mij wel heeft gedaan in het verleden.

Verder betaal je € 19,- per maand voor gebruik van kabel, los van je tv en internet. Dus deze kosten mag je bij je maandkosten optellen. En deze kosten komen sowieso te vervallen.

Als ik dan kijk naar de Delta 50 Mbit variant van € 47,- + € 19,- = € 66,- per maand, ten opzichte van de KPN Basis variant voor € 49,- per maand zonder kabelkosten, ben je nog € 17,- per maand goedkoper uit.
Dat is dus fout, de kabelkosten zitten in de prijs. Wij hadden ook een oud abonnement en we hebben een aantal brieven erover gehad dat we het beste naar alles-in-1 konden overstappen. Delta is dus nog steeds goedkoper.
Nee hoor, kabelkosten worden alleen apart op de gas, water en licht nota vermeld.

Toen ik destijds bij mij thuis Delta opzegde dachten ze slim te zijn om mij deze door te laten betalen via de gas, water en licht nota.

Of dit bij nieuwe abonnementen wel of niet wordt gedaan weet ik niet. Echter vonden ze het desondanks niet nodig om dit te vermelden toen ik ze aan de lijn had en hierover belde.
Toen was dat inderdaad zo, nu niet meer. Zodra je voor alles-in-1 gaat heb je dat niet meer. Dat was inderdaad zo toen je via ZeelandNet je internet regelde en via delta je tv
En toen ik ze vorige week uitvoerig aan de lijn had hebben ze hier geen woord over gerept, toen ik ook verduidelijking over de kosten vroeg.

Mijn ervaring bij Delta is dat ze je simpelweg teveel willen laten betalen. Snap dat het allemaal extra inkomsten zijn, maar eigenlijk zijn het boeven praktijken van de bovenste plank.

Want stel als deze kosten sinds circa 2 jaar bespaard konden worden, dan heeft mijn vriendin eigenlijk de afgelopen 2 jaar een 24 x ( € 75,95 - € 47 ) = € 694,80 teveel betaald.
Wat verwacht je na 8 jaar na een eenmalige betaling?
Dat ik niet onvriendelijk behandeld word na 8 jaar netjes klant te zijn van ze.
Jullie zijn wel verwend met de provinciale telco in Zeeland :) Geen andere telco levert dingen uit die 8 jaar werken. Dat zie je ook in de hoge klant tevredenheid die Delta altijd had.

Dat gaat nu ze verkocht zijn aan een marktpartij wel veranderen...
Anoniem: 798783 4 januari 2018 16:23
Weet iemand waarom Delta ervoor kiest de interactieve TV-functionaliteit niet via haar CI+-modules aan te bieden, maar via een aparte settopbox?
Doorgaans vanwege ondersteuning. Delta heeft gewoon geen zin in een helpdesk die overspoeld wordt door mensen met 1000 merken tv's waarvan de helft niet werkt.
Overigens is er nog steeds een deel die nog niet geüpgraded heeft naar een Smart-TV met Ci+ 1.3.
Voor deze mensen is deze set-topbox ideaal.
Het zou best kunnen dat ze hierna de interactieve tv functionaliteit zullen overbrengen naar Smart-TVs met Hbbtv ondersteuning.
Hebben ze hem ook in andere kleuren? Zwart bijvoorbeeld.. :*)
Vooralsnog niet, maar je kunt er wel een externe IR-ontvanger op aansluiten zodat je hem kunt verstoppen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.