Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Het Solar Team Eindhoven van de TU Eindhoven heeft een gezinszonneauto gepresenteerd: de Stella Lux. De auto op zonne-energie is in Nederland bij gemiddeld gebruik energiepositief, wat betekent dat de auto meer energie oplevert dan gebruikt.

Dat laatste geldt zelfs op een sombere winterdag, zegt Tommie Perenboom van de TU/e tegen Tweakers: "Een gemiddelde Nederlander rijdt 37 kilometer per dag. Op een donkere winterdag laadt de auto voldoende om 40 kilometer mee te rijden, wat dus voldoende is. In de zomer kun je op de zon 310 kilometer afleggen. De auto zit daarmee dus twaalf maanden per jaar boven het gemiddelde dat een Nederlander rijdt op de zon." Het is in theorie mogelijk om duizend kilometer te halen op een dag. Perenboom: "Dat red je als je begint met een volle batterij op een zonnige dag."

De vorige versie van Stella, waar Tweakers een videoreport over maakte, was nog tien maanden per jaar energiepositief. Stella Lux moet net als de eerste versie meedoen aan de Australische Bridgestone World Solar Challenge die start op 18 oktober dit jaar. De auto doet mee in de Cruiser Class, een klasse voor gezinsauto's. De nadruk ligt op praktische en gebruiksvriendelijke zonneauto's en niet op snelheid, al weegt dit aspect nu wel zwaarder mee. Dat laatste heeft het team niet verleid om een lichtere auto te maken met minder zitplaatsen, omdat de TU/e een realistisch toekomstscenario wil laten zien met een gezinsauto. In 2013 was het team winnaar van de competitie.

De World Solar Challenge vindt elke twee jaar plaats en gaat over een afstand van 3000 kilometer. De Universiteit Twente en de TUDelft zijn ook vertegenwoordigd, maar dan in de Challenger Class waar alleen snelheid belangrijk is.

Stella LuxStella LuxStella LuxStella Lux

Foto's TU Eindhoven / Bart van Overbeeke

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Hier een video van de presentatie van Stella Lux:
http://ed.bbvms.com/view/default/2473205.html

Daarnaast nog wat specificaties:
De zonnewagen van de TU/e biedt ruimte aan vier inzittenden, telt 5 deuren en heeft 381 zonnecellen die voldoende energie opwekken om de auto voort te bewegen. Energie die Stella Lux niet direct kan gebruiken, wordt opgeslagen in accu’s met een capaciteit van 15 kWh. De auto is circa 4,5 m lang, 1,8 m breed en 1,1 m hoog en weegt 375 kg. De topsnelheid van Stella Lux ligt op 125 km/h.

Bron:
http://www.technischweekb...gezinszonnewagen/item7690

[Reactie gewijzigd door demokert op 2 juli 2015 16:41]

Ik lees een aantal reacties over 'zal niet over een drempel kunnen gaan'. De foto's die op tweakers staan geven misschien een vertekend perspectief. Hier is goed te zien dat ze (Stella Lux) wel degelijk bodemvrijheid heeft! :) (en dus makkelijk over een drempel kan!)

Ook lees ik een aantal reacties over 'niet praktisch genoeg, heeft hij wel gordels, airbags en kreukelzone's?'/ Als je deze auto, die gemaakt is voor de wedstrijd in AustraliŽ, vergelijkt met de race zonneauto's van TU Delft en Twente, dan is deze Stelle Lux wel echt al een flinke stap in de praktische richting!

Ze hebben er zelfs voor gekozen om de auto nog praktischer te maken en iets op snelheid inleveren, hierdoor zullen ze minder punten gaan scoren in AustraliŽ maar ze vinden het een zo belangrijke ontwikkeling voor de samenleving dat ze hiervoor gekozen hebben. :D

Hier is de livestream van de autopresentatie terug te kijken van vanmiddag. vanaf 1:09:00

[Reactie gewijzigd door maykoga op 2 juli 2015 21:06]

De link van de live stream wordt hier pas relevant: https://youtu.be/V9UMo0LsWIw?t=1h14m25s

Dit combineren met de technieken van de Google Zelf rijdende auto en je hebt zelf geen auto meer nodig. Je fietst naar de supermarkt, bij de kassa wordt de auto op geroepen, daar gaan je boodschappen in, en jij fiets naar huis, terwijl de auto je boodschappen netjes gekoeld voor je deur brengt. En waarna hij netjes weer een andere taak gaat doen.

Hmm... wat zou er gebeuren als deze auto + google zelf rijdende techniek samen energie efficiŽnter er goedkoper wordt dan de trein (/tram/metro/bus/taxi)?

En met de tank stations in de buurt? Verdwijnen die net zoals telefooncellen? Grappig draadloos aan het elektriciteitsnet, dat is zeer handig voor zelf rijdende apparaten, een robot stofzuiger doet dat ook. Dus ik denk dat dat een blijvende feature zal zijn.

15kWh accu, dat is ongeveer 9 reguliere zonnepanelen op een mooie voorjaarsdag.

[Reactie gewijzigd door djwice op 2 juli 2015 21:13]

Waarom zou ik naar de supermarkt fietsen?
Omdat het lekker weer is, en je de wind door je haren wilt voelen, of de regen je wilt laten zegenen.
Tja, ik vind fietsen gewoon lekker, maar jij kunt natuurlijk ook gaan lopen of met je https://www.google.nl/search?q=self+balancing+wheel :)

[Reactie gewijzigd door djwice op 2 juli 2015 21:40]

ik geloof dat het punt was;
waarom naar de supermaakt fietsen/lopen/ťťn-wieleren, als deelektrische auto toch al heen en weer rijd, dan kan je toch net zo goed gewoon aangeven wat je wilt hebben, dan kost het je verder geen tijd.
Oh op die fiets, tja ik bedenk dat eigenlijk altijd ter plaatse. Alleen bananen en wortels zijn vast stramien :)

Tja op die toer kun je eigenlijk veel beter gewoon direct een container bestellen bij plantlab, dan hoeft die auto uberhaupt niet meer naar de supermarkt. :)
Maar ik heb dan toch een auto, dan wil ik er ook inzitten
Waarom? Ik loop graag naar de supermarkt, maar ik heb een hekel aan het sjouwen van zware boodschappentassen of kratjes bier naar huis...
Daar heb je veel goedkopere oplossingen voor dan speciaal een zelfrijdende auto aan te schaffen:

http://www.ah.nl/over-ah/online-bestellen/bezorgservice
En dat wordt dan een zelf rijdende auto die energie levert. Scheeld wellicht een hoop gevaarlijke races, nu stuiteren ze letterlijk over de drampels in de straat.

Zo goedkoop zijn kinderlevens niet

[Reactie gewijzigd door djwice op 3 juli 2015 16:54]

Felicitaties aan het Solar Team Eindhoven zijn wel op zijn plaats dacht ik. Bij deze! Knap staaltje werk jongens en meiden! :Y)

Motoren bij de wielen zal ongetwijfeld toepassing gaan vinden. Niet alleen vanwege geringer rendementsverlies maar tevens vanwege vergroting nuttig besteedbare ruimte.

Benieuwd hoe hij het zal gaan doen in AustraliŽ. Gaarne berichten daaromtrent plaatsen op o.a. Tweeakters.net.
De Elektrische Volvo V60, waar er vorig jaar zo'n 7000 van verkocht zijn, heeft ook de motoren in de wielen zitten.
De techniek is dus al productie rijp voor een comfortabele auto.
4,5 m lang en weegt 375 kg.
Oppassen dat ie niet wegwaait. :P

Dat is wel echt licht voor zo'n grote auto.
haha ja hun maken altijd leuke dingen, ze noemen het een gezinsauto, ik noem het een grote onveilige blik.

375kg met een beetje wind in NL en dat ding vliegt inderdaad van zijn weghelft. Ik heb ooit eens een starlet a 700 kg gereden, compact, licht voor zijn doen (oude auto van mijn vrouwtje), en toen de snelweg op met regen en wind, je merkt dan al dat een lichte auto gewoon onveilig is aangezien die schud en kan verplaatsen vanaf je rijstrook.

Laat staan met deze oppervlakte en dit gewicht, is gewoonweg zelfmoord, en erger een groot gevaar voor andere.

Waarom het een gezinsauto genoemd word vraag ik me sterk af, qua zitplaatsen wel misschien, maar niemand wilt zijn gezin op het spel zetten met zo'n machine. Mij lijkt als het een naam gezins auto zou verdienen, dat die op zijn minst veilig zou moeten zijn, en dat is deze 100% niet. Kamikazeeee solaree

Leuke bak, maar niet bestemd voor een gezin, tenzij je ervanaf wilt maar dat zal niemand willen.

PS. ik ben 100% ontopic, maar nog een score alsof ik offtopic praat? come on guys.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 2 juli 2015 19:39]

Stella Lux is vrij laag, heeft een breede wiel basis, en het gewicht ligt ook vrij laag. Dus omwaaien is geen probleem. Verder zit de rolkooi verwerkt in het carbon (verplicht voor zowel WSC als RDW keuring). De buitenkant is tevens de structurele stijfheid van de auto (monocoque). Ook komen er gordels in die aan de eisen van de RDW voldoen (gemiddelde auto is een pannekoek voordat die los schieten). Alhoewel het niet getest kan worden, is er ook aan gedacht dat de passagiers bij een botsing veilig zitten ivm loskomende onderdelen. De auto is dus weldegelijk veilig.
Waarom zou je de auto niet kunnen testen? TU/e kan toch vast wel een extern bedrijf inhuren? Of mis ik iets? Sterker nog, is testen niet verplicht voordat een dergelijk vaartuig op de Nederlandse markt verkocht mag worden? Als gezin zou ik bijvoorbeeld wel willen weten of dat de kreukelzone van tenminste de voorkant wel capabel is. Ik denk dat je te gemakkelijk aan de hand van wat specificaties stelt dat de auto 'veilig' (breed begrip) is, zonder het te kunnen bevestigen met harde data gegenereerd door crashtests e.d..
Waarom zou je de auto niet kunnen testen? TU/e kan toch vast wel een extern bedrijf inhuren? Of mis ik iets?
Er is nog maar 1 examplaar van deze auto, daar ga je natuurlijk niet mee crash testen.
Punt gemaakt, maar vooral dan klopt er niets aan als je de auto als "veilig" kan verklaren. Mijn put was meer dat we nog niet weten hoe veilig de auto werkelijk is.
Tegenwoordig is er zoiets als crashsimulaties.

Sterker nog de computer berekeningen zijn vaak beter dan de echte crashtest, aangezien je op de computer wel EXACT dezelfde crash 400x kunt uitvoeren en in het echt maar 1x. De andere 399x lijken erop, maar er zullen altijd minimale afwijkingen zijn die de resultaten beÔnvloeden.

Uiteraard blijft de uiteindelijke praktijk crash wel nodig, maar die doe je pas nadat duizenden computer simulaties succesvol afgerond zijn.
400x dezelfde crash simuleren op een computer geeft je.... 400x precies hetzelfde antwoord. :+
Is niet echt logisch kerel, nee de computer is juist handig omdat je 400x afwijkende crashes kunt simuleren met afwijkende omstandigheden (van impact snelheid, hoek, etc tot hoe de wind waait, hoeveel inzittenden en hoe zwaar ze wegen etc etc.. je kunt het zo gek niet bedenken of je kan er een physics simulatie overheen gooien) ;)
Natuurlijk is het logisch. Je begrijp alleen mijn redenering niet.

Je noemt nu precies de parameters welke in een fysieke test juist niet iedere crash 100% gelijk zijn.

De auto een mm anders positioneren zorgt voor een andere crash hoek en zo zijn er nog duizenden parameters te bedenken die de crash iedere keer net iets anders maken.

Je wilt natuurlijk weten hoe een bepaalde verandering aan je VOERTUIG van invloed is op de crashbestendigheid.
Oftewel je laat de parameters voor de crash simulatie gelijk, je past alleen die van je voertuig aan.
Dit gebeurd net zo lang tot je het ultieme compromis tussen veiligheid, design en "kostenbesparing" hebt gevonden.
Volgens mij is dat nog altijd makkelijker op de PC te simuleren hoor?
Voorbumper 5mm dikker of dunner maken gaat een stuk sneller en goedkoper op de PC dan dat je je prototype moet aanpassen/opnieuw moet maken. :+
Dit is dan ook een prototype van het type 'gezinswagen'.
Het is niet alsof je deze morgen in de garage kan gaan bestellen natuurlijk. :)
Gewicht ligt veel lager bij deze auto he. Die accu's liggen op de bodem. Daarbij zal hij veel aerodynamischer zijn
aerodynamische is hij zeker dat zie je al terug op de foto's, zoals de voorkant. Dus met wind van voor of achter presteert dit zeer zeker goed op gebied van aerodynamica.
De zijkant vraagt erom om omgeklapt te worden, en dit is ook te zien op de foto's van de voorzijde. Zie de uitsteeksels bovenaan (links en rechts), normaal gaat de wind vanaf de zijkant over de auto heen, bij deze klapt de wind van onder tegen dat uitsteeksel = omkieperen of van baan verplaatsen + dat die zeer vierkant is +dat die extreem licht is.
Als halen ze die uitsteeksels weg dan nog is het zwaar onveilig.
Daarbij die mooie punten achteraan zien eruit om iemand in de achteruit mooi mee dood te prikken als ze niet opletten, en jij niets ziet....

Daarbij laat het esthetisch design van de TUE ook te wensen over, erger dan dit design word het niet, zelfs de Fiat Multipla ziet er nog beter uit dan dit gedrocht.
Gelukkig passen er genoeg mensen in om dat gewicht weer te compenseren :+

Vier maal 75kg is 300kg...kom je op 675kg, als nog licht idd.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 2 juli 2015 22:55]

Mja, en dan zit je er alleen in naar het werk, en de wind komt van pal rechts met een gewichtsverschil van ongeveer 20% tussen links en rechts.........
In AustraliŽ gaan we er 3000km mee rijden door barre omstandigheden, ook etappes met 1 persoon. Dan moet Nederland ook wel lukken lijkt me. In 2013 ging het in ieder geval goed ;)
Hopelijk niet ondersteboven.. Dat ie ligt dan..
Het ding is bijna volledig carbon fiber, dus dat scheelt nogal voor het gewicht. Qua veiligheid bij een crash mis je natuurlijk ook wel een boel, wat het ook weer lichter maakt. Het is ook op kenteken geen auto, maar een gemotoriseerde vierwieler, een zogenaamd type L7e voertuig (zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Motorised_quadricycle ).
Verder is hij ook een stuk lager dan je zou verwachten en zit hij ook absoluut niet comfortabel vond ik (dat laatste gaat over de eerste Stella, maar ik verwacht niet dat ze daar veel aan veranderd hebben).
Volgens dat wikipedia artikel mag een L7e net meer dan 200kg aan passagiers meenemen. Gezien dit een vier-zitter is, is het geen L7e meer (50kg per persoon is nogal optimistisch ingeschat). Valt het dan onder de auto's, of moet er een nieuwe categorie L8e bedacht worden?
Die categorie L7e is mij door een van de jongens die werkt aan het project verteld toen ik vroeg waarom hij geen kentekenplaat aan de voorkant had.
Indien ze zo'n auto voor een leuke prijs op de markt kunnen zetten zou ik wel interesse hebben! Ik woon op zo'n 12 km afstand van mijn werk en fiets vaak. Dit omdat ik het de benzine niet waard vind!

Ben benieuwd hoe we er over zeg 10-15 jaar voorstaan :)
Maar wat er mist is of die cijfers op gebaseerd zijn op gangbare snelheden en realistische verkeerssituaties. Is dat bij gebruik in de bebouwde kom? Is dat met 80 km/u op de snelweg met cruisecontrol? Of kunnen we er gewoon 100 tot 130 mee zonder dat het verbruik explosief toe neemt?
Dat niet alleen, ze maken de berekeningen misschien wel heel positief.
"Een gemiddelde Nederlander rijdt 37 kilometer per dag"
wat als dit in de praktijk eerder 3 x in de week 86 km is...? of 6 x 5 km en 1 x 229 km
Dan sta je al een stuk sneller langs de kant met een lege accu. (dit is een voorbeeld om aan te geven dat een gemiddelde niet zo geschikt is om dit soort berekeningen mee te doen)

Ik neem aan dat er geen backup in zit, zodat je toch verder kan rijden, wellicht wel inpluggen om sneller te laden.

is toch jammer als je moet zeggen, "het is vandaag slecht weer, ik ga maar met de fiets" ;)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 2 juli 2015 16:54]

Er wordt ook helemaal niets genoemd over het gewicht van de personen, is die afstand te halen bij ŤŤn persoon of bij een gezin (vader, moeder, kind). Hoe zit het als we met het gezin boodschappen doen? past er nog iets van bagage in?

De auto staat erg laag op de grond, dus drempels worden een probleem.

Ik snap dat ze het graag en gezinsauto willen noemen want dat staat mooi, maar dit is denk ik verre van een gezinsauto. Het is een mooie concept car, maar nog niet bruikbaar genoeg voor in het dagelijks verkeer.

Hoe zit het trouwens met de veiligheid? zitten er airbags in? zit er een vorm van kooiconstructie in (gezien het allemaal vast kunstof / carbon zal zin). Zitten er zelfs gordels in? radio? speakers?

Ik verwacht persoonlijk dat het wat krakkemikkige stoelen heeft om gewicht te besparen, geen bagage ruimte, geen veiligheid opties, en nog veel meer niet.
Beste Ronald,

Alle berekeningen zijn gedaan met gemiddelden. Men rijdt in Nederland gemiddeld met 1,3 personen in de auto. We hebben aangenomen dat een persoon gemiddeld 80 kilo weegt.

Drempels kun je gewoon overheen, hebben we zelfs al geprobeerd!

Het is inderdaad nog een concept car. Wij bouwen nu een auto die aan de ene kant mee doet aan een wedstrijd maar aan de andere kant ook praktisch moet zijn. Door mee te doen aan die wedstrijd moeten we soms gekke sprongen maken, zoals bijvoorbeeld de tunnel. Dit zorgt er weer voor dat de auto efficiŽnter is.

Wanneer we die wedstrijd helemaal los zouden laten kunnen we de auto bijvoorbeeld ook hoger maken, waardoor je makkelijker kunt instappen. Wat ik probeer te zeggen is dat de huidige auto een combinatie is van een wedstrijd auto en een familie auto, niet hoe de uiteindelijke familie auto op zonne energie zal zijn.

Qua veiligheid: We hebben een monocoque ontwikkeld, die is volledig uit carbon vervaardigd. Dit betekent dat we een rolkooi hebben geÔntegreerd met de buitenkant van de auto. We hebben er voor gezorgd dat de bestuurders veilig zitten, de monocoque kan een botsing van zo'n 5g krijgen en heeft geen schrammetje. Airbags mogen we niet plaatsen, daarvoor moeten we eerst een crashtest uitvoeren, dat gaat lastig met 1 voertuig. Gordels check, radio; ja internet radio, speakers check. Oh en trouwens ook: navigatie die rekening houdt met de weersvoorspelling, waarschuwing wanneer er een ambulance aan komt, zo kan ik nog even door gaan :).

Stoelen zijn inderdaad zeer licht! Ze zijn echter niet krakkemikkig en zijn ontwikkeld samen met vanBerlo; ontwerper van de Maxi Cosi. Ze zitten erg lekker al zeg ik het zelf!

Bagage ruimte hebben we ook, achter de laatste 2 personsn is er ontzettend veel ruimte onder het aflopende zonnedak.
Ik snap dat ze het graag en gezinsauto willen noemen want dat staat mooi, maar dit is denk ik verre van een gezinsauto. Het is een mooie concept car, maar nog niet bruikbaar genoeg voor in het dagelijks verkeer.
Pfff hoop dat the TU meeleest want hadden ze bijna een enorme vergissing gemaakt!

Denk dat je even iets over het hoofd zag bij het lezen van het artikel want er is werkelijk niemand die dit ziet als een verkoopbaar vervoersmiddel.
De titel is letterlijk:

"TU Eindhoven presenteert nieuwe gezinszonneauto"

Als je het een gezinsauto noemt dan moet het natuurlijk wel een gezinsauto zijn. Anders kan ik ook stellen dat een kart een cabrio is of een tractor een off-road terein wagen.
Het is een gezinsauto omdat je er met 4 personen in kan zitten. Andere auto's op zonne-energie zijn geschikt voor 1 enkele persoon in een kleine cabine zonder luxe.
Ik lees dat je ruim 600 kilometer kunt rijden op een volle accu:
In de zomer kun je op de zon 310 kilometer afleggen.
<snip>
Het is in theorie mogelijk om duizend kilometer te halen op een dag. Perenboom: "Dat redt je als je begint met een volle batterij op een zonnige dag."
Dus jouw ongelijke verdeling binnen de week lijkt me geen probleem. Zolang je niet op dag ťťn 229 kilometer wilt rijden.
De cijfers zijn gehaald van het CBS. De auto heeft een batterij van 60kg die ongeveer 15 kWh kan opslaan. Dit zorgt voor een flinke buffer waarmee je dus ook energie kan opslaan!

Op een volle accu in de nacht kun je zo'n 600 kilometer rijden.
Als ik me niet vergis werd meestal uitgegaan van een snelheid van 70 km/h, tenminste bij die snelheid kreeg ik een tijdje terug het verbruik te horen (dacht 1.5kW, maar dat kan alweer van de oude Stella zijn).
Er is bij de berekingen gebruik gemaakt van een drive cycle. Dit houdt is dat de auto verschillende snelheden rijdt en remt en optrekt tussendoor.
Natuurlijk is dat gebruik in de bebouwde kom... Bij hogere snelheden gaat luchtweerstand meespelen, en daarmee gaat je verbruik per definitie explosief omhoog. Luchtweerstand schaalt namelijk met het kwadraat van de snelheid. Maar voor velen is bebouwde kom natuurlijk best een typische rit naar het werk. En files zijn ook op lage snelheid.
De cijfers zijn berekend aan de hand van de NEDC cyclus. Dit is al jaren de standaard en wordt eigenlijk bij alle auto's gebruikt om het verbruik en de range te berekenen.
Hehe, als iedereen die nu fiets overstapt op elektrische auto's heb je er qua milieu ook niks aan he ;) Het gaat erom dat de benzine en dieselauto's vervangen worden door elektrische auto's.
Je gaat wat milieu er zelfs op achteruit als fietsers overstappen, want het kost ook heel wat energie om die auto en al zijn onderdelen te maken. En als ie zijn einde heeft bereikt, moet ie weer gerecycled worden, wat ook weer energie kost....
Tja zo kan je wel even doorgaan. Er gaat ook heel veel energie zitten in de voedselindustrie. Je zult wel even extra calorieŽn nodig hebben om dagelijks naar je werk te trappen.
Je moet toch eten, en dat fietsen kost maar een beetje extra. Bovendien, fietsen houd je gezond, wat weer ziektekosten scheelt. Gemiddeld gezien hebben fitte mensen minder kosten dan mensen die niet fit zijn.
En toch zijn er machines en energie nodig om je fiets onderdelen te maken. Ketting moet geolied worden met olie die is gewonnen uit de grond en verwerkt, wat ook enorm veel energie kost. Enz enz enz.
Euh, dat lijkt me enorm veel minder energie dan bij de productie en onderhoud van een elektrische auto, toch?
Ik had het niet over het milieu ;).
We hebben nu maar 1 auto, wanneer mijn vrouw de auto nodig heeft fiets ik door weer en wind. Stel dat er een auto is die voor vergelijkbaar bedrag dan een normale auto zou zijn waarbij ik geen brandstof nodig heb... Alleen aanschaf + onderhoud + verzekering. Daar doelde ik op. Het kost verder niets wanneer ik dan in de auto stap. En fietsen is altijd goedkoper natuurlijk. Dergelijk vervoer zou mij wel aanspreken. Liever nog een snorbrommer op zonne energie, al zal dan gezien de afmetingen er voorlopig niet inzitten.

Edit: Om vreemde gedachtes voor te zijn.... "maar" 1 auto bedoel ik overigens mee dat de meeste, in mijn omgeving althans, 2 auto's hebben als 2 verdieners. Word vaak voor "gek" uitgemaakt omdat ik dan maar fiets... Vandaar "maar 1 auto"

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 2 juli 2015 16:51]

Zekers! Ik wil wel zo'n frappant uitziende wagen. Ik gebruik mijn huidige auto alleen om in het weekend naar vrienden te gaan die wel wat verder zitten dan 37km maar ja, laadtijd zat door de week.

Betekent dit nu ook dat de originele Stella te koop is? ;)
Ja, hij stond een poosje geleden op een veilingsite.
De inham in het midden van de auto is een interessante manier van de luchtweerstand omlaag brengen. Moet wel zeggen dat ik ze liever nog praktischer zie denken. Die lage wielbasis is totaal niet bruikbaar wanneer je een drempel tegenkomt.
De inham in het midden van de auto is een interessante manier van de luchtweerstand omlaag brengen. Moet wel zeggen dat ik ze liever nog praktischer zie denken. Die lage wielbasis is totaal niet bruikbaar wanneer je een drempel tegenkomt.
Drempels zijn IMO samen met wegversmallingen/poortjes/sluizen een zinloze oplossing die de veiligheid en milieu niet ten goede komen. Beide zorgen voor veel wisselende snelheden en zijn slecht voor de doorstroming.
Als de snelheid reŽel is, is het IMO veel beter om deze te handhaven door permanente flitsers.

Als ik zie hoe achterlijk snel sommige mensen binnen de bebouwde kom rijden sta ik helemaal niet negatief tegenover permanente flitsers.
Met permanente flitsers gebeurt er precies het zelfde als met drempels. Auto's jumpen met warpspeed van drempel tot drempel om dan vervolgens vol in de remmen te gaan zodat ze met de toegestane snelheid langs de flitspaal/over de drempel kunnen en dan vervolgens weer vol in het gas.
Dan hebben we nog traject controle, voor in de bebouwde kom :+
Doorstroming is nog wel het minst grote probleem. Afremmen en optrekken is een hele vervuilende activiteit midden in een woonwijk.
Elektronische snelheidsbeheersing en alle drempels uitgraven. Zo opgelost.
Yup, zie je in 2025!
Dat is wel een mooie bijkomstigheid van zelfrijdende auto's ja, nergens meer drempels nodig omdat iedereen zich aan de snelheid houdt :D
ik ben meer benieuws naar de veiligheid.
Dit soort onderzoek is heel belangrijk en baant de weg voor toekomstige toepassing op de weg.

Het probleem in Nederland is dat we vaak geen zon hebben. Een ingebouwde accu zal dus een noodzaak blijven. Ik zie dan ook meer in een combinatie van die twee. Opladen via het stopcontact en extra kilometers door onderweg opladen in het zonnetje.
Er hoeft geen blauwe lucht te zijn om energie op te wekken, zoals je kunt lezen wordt er op een donkere winterdag zelfs nog voldoende stroom opgewekt om de gemiddelde afstand te rijden.