Zonneauto Nuon Solar Team bevat concentrators

De Nuna7-zonneauto van het Nuon Solar Team blijkt in de vorm van concentrators een geheim wapen aan boord te hebben. In combinatie met een klein paneel van galliumarsenide kan de Nuna7 tijdens stilstand extra zonne-energie opwekken.

De Nuna7 wordt samen met de zonneauto's van andere deelnemers momenteel gekeurd voor de World Solar Challenge, een race van noord naar zuid door de outback van Australië. Tijdens de zogeheten scrutineering werd duidelijk dat de Nuna7 van het team van de TU Delft gebruikmaakt van concentrators. Deze lenssystemen zijn geplaatst op een klein deel van de zonneauto dat 'overbleef' bij het plaatsen van de 6m² aan zonnepanelen met relatief grote cellen.

Keuringsofficials bekijken de concentrators

Via de concentrators kan zonlicht door middel van een aantal lenzen sterk gefocust worden. Het zonlicht wordt gebundeld en op een compact plaatje van galliumarsenide gericht. Dit materiaal, met zonnecellen van slechts 0,6x0,6mm, wordt met name in de ruimtevaart gebruikt om energie op te wekken omdat het een zeer hoog rendement heeft. Volgens berekeningen wordt op de cellen van een plaatje van galliumarsenide met een oppervlak van slechts 12cm², een hoeveelheid licht gefocust, vergelijkbaar met een hoeveelheid die op een oppervlak dat 1100 keer groter is invalt. Hierdoor zou een 'extra' zonnecel van 6m² gecreëerd worden.

Om de concentrators goed te kunnen focussen op de zon, moet de Nuna7 wel stilstaan; het richten werkt niet tijdens het rijden. Desondanks kan de Nuna7 tijdens bijvoorbeeld verplichte pitstops en tussen etappes aanzienlijk 'bijtanken'. Nadelen van de implementatie zijn een hoger gewicht van de zonneauto. Bovendien is het noodzakelijk dat het zonnig weer wordt.

Presentatie van de Nuna7 in juli

Het Nuon Solar Team heeft eerder nog laten weten dat het veel moeite heeft gestoken in het bemachtigen van een speciaal laminaat van de firma SunCat, Deze afdeklaag die de zonnecellen moet beschermen is gemaakt van een materiaal met een nanopiramide-structuur. Hierdoor wordt ook bij een laagstaande zon veel licht afgebogen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Inmiddels heeft ook de RED Engine van de Universiteit Twente de technische keuring voor de zonnerace, die op 6 oktober zal starten, doorstaan. Dit jaar heeft de organisatie opnieuw de veiligheidseisen verscherpt. Zo is er gecontroleerd op de verlichting, de aanwezigheid van een claxon en de kwaliteit van de veiligheidsriemen. Aanstaande zaterdag zal tijdens een tweede keuringsronde duidelijk worden welke startposities de deelnemers zullen krijgen. De Stella-zonneauto van Solar Team Eindhoven gaat donderdag door de keuring.

Keuring van de RED Engine

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

02-10-2013 • 14:04

62

Lees meer

Scrutineering van Nuna7
Scrutineering van Nuna7 Video van 2 oktober 2013

Reacties (62)

62
61
51
13
1
0
Wijzig sortering
Anoniem: 80466 2 oktober 2013 16:24
Voor de liefhebber die de race wil volgen is de volgende site aan te raden:
http://www.solarracing.org/
Op die site kunnen we bijvoorbeeld zien dat Nuna niet de enige is maar dat ook een ander team concentrators gebruikt naast een conventioneel paneel:
http://www.solarracing.or.../colombian-concentrators/

Hier de twitterpagina en officiele site van de race:
https://twitter.com/WorldSolarChlg
http://www.worldsolarchallenge.org/
Anoniem: 80466 2 oktober 2013 17:26
12 vierkante cm is geen 1100 keer maar eerder 3300 keer zo groot als cellen van 0,6 mm bij 0,6 mm. Die tekst klopt dus niet.

Ik hereken op basis van info van de Nuna site:

Er zijn volgens het nuonsolarteam 660 kleine celletje van 0,36 mm2 en dat is een totaal oppervlak van iets minder dan 2,4 cm2 aan extra zonnecellen.
Omdat ze zonlicht 1100 keer concentreren is er dus ongeveer 2600 cm2 aan oppervlak nodig om ze volledig te belasten. Dat is ongeveer een kwart vierkante meter.
Dat suggereert dat die genoemde 660 cellen maar 1 bak zijn en dat ze dus 6 bakken aan boord van de Nuna 7 meehebben en dat betekent dus ongeveer 1,6 m2 aan extra oppervlak om zon op te vangen.
De concentrater cellen kunnen naar schatting in potentieel in goede zonomstandigheden en goed uitgericht daarvan 40% efficient omzetten in electrische energie.
De hele goede siliciumcellen op de wagen zijn ongeveer 24% efficient
De 6 bakken met geconcentreerde cellen zijn is dus equivalent aan 40/24 * 1,6 m2 ofwel 2 2/3 m2 silicium cellen.
Er is dus geen extra capaciteit equivalent aan 6m2 maar aan twee tweederde m2 en die extra celcapaciteit werkt alleen goed onder bijna optimale zonneomstandigheden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 22 juli 2024 20:44]

Dank voor de uitleg, nu wel helemaal helder.

Wat ik dan nog niet helemaal goed begrijp is verwachte tijdwinst met deze 6 extra concentrator lichtbakken van "slechts" 1 uur op de hele race. Dit lijkt me een zeer conservatie schatting anders kun je die bakken wellicht beter niet meezeulen en zo gewicht besparen en daarmee meer zekere tijdwinst..... :?
De race is maar iets meer als 30 race uren. Een uur is dus best veel.
Dat is vergelijkbaar met dat je bij een grandprix F1 op twee rondjes bent gereden.
De solar wagen rijden ongeveer 90km gemiddelde. Om een uur goed te maken moet je dus gemiddeld 3 km/uur harder rijden.
Dat is sowieso lastig omdat de wagens vaak ook op de snelheidslimiet van de weg zitten. Dus op de andere stukken moeten ze zelfs nog harder
Vergelijkbare concentrators zijn volgens mij al eerder gebruikt in de zonneauto's.
Citaat: Daarnaast is de Twente One voorzien van concentrators, zogenaamde Fresnel lenzen die zonlicht van een groot naar een kleiner oppervlak projecteren. Hierdoor is meer dan 7,5 m2 zonlicht op te vangen op het toegestane zonneceloppervlak van 6m2. Daarnaast is er een translatiemechanisme ontwikkeld wat er voor zorgt dat de cellen heen en weer kunnen schuiven onder de lenzen.Hierdoor kan de verplaatsing van de bundel zonlicht door de verplaatsing van de zon worden ondervangen. Op dit systeem is door Solar Team Twente een patent verkregen. http://www.solarteam.nl/auto/geschiedenis/#twenteone

Moet wel zeggen dat de concentratie wel flink vergroot is door Nuon Solar Team
Toch weer jammer dat het Twente team niet of nauwelijks genoemd word in de media, ondanks dat ze erg inventief bezig zijn. Zal wel een kwestie van geld zijn... Ik snap het anders niet.
Het Twente-team vind ik al jaren het innovatievere team*, althans: het gaat daar met wat spectaculairdere, grote stappen. Ze hadden op een gegeven moment ook een kantelbaar zonnepaneel, maar ik moest ook meteen aan de Twentse fresnel-auto van een paar jaar geleden denken inderdaad. Het principe is hetzelfde.

* Maar daarmee nemen ze ook meer risico's.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 20:44]

Anoniem: 80466 @gjmi2 oktober 2013 16:26
Nuna is een 4 voudig winnaar van de race. Dat telt heel zwaar bij het krijgen van publiciteit. Ook zijn ze nu weer een medefavoriet voor de overwinning. Twente heeft geen prijzen en is meer een outsider voor de wedstrijd en die krijgen altijd minder coverage.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 22 juli 2024 20:44]

Ja, herinner me nog was bij de presentatie. Dat waren lineaire fresnel lenzen (die overigens wel functioneerden tijdens het rijden herinner ik me).

Deze 'vondst' werd toen tot op het laatste moment geheim gehouden en ik geloof dat ze toen ook nog ergens patent op hadden aangevraagd.
De wegen zijn behoorlijk recht-toe recht-aan in Australië, waarom zou dat richten niet werken tijdens het rijden? Nou goed, niet tijdens het rijden, maar er zijn een paar pitstops (bestuurder-wissels etc), dan is het toch een kleine moeite om even de lenzen beter richten voor de gemiddelde stand van de zon voor de komende etappe?
12cm2 is zoiets als 3cm x 4cm. Ik kan mij voorstellen dat het minste of geringste hobbeltje/steentje/oneffenheid op de weg de focus van dit 3x4 plaatje afhalen. Daarbij, je moet zonlicht zien te richten op dit plaatje via spiegels (die er niet parallel aan staan). en tegelijk de auto aerodynamisch houden. Ik weet niet hoe makkelijk dat gaat.

Voor een eerste poging is dit een logische benadering. Het is nog niet duidelijk of dit winst gaat opleveren, dus je kunt beter niet teveel moeite in de integratie steken voordat je weet of je er iets aan gaat hebben. Misschien volgend jaar, als het dit jaar een succes is.
Staat ook in de blog van de TU:
Precisie-richten
Mocht je je afvragen waarom ze dat dan niet ook met het gewone zonnepaneel doen: je moet een concentrator-paneel heel erg precies op de zon richten, anders is de opbrengst nul. Het is net als het in de fik steken van een papiertje met een vergrootglas (voor de pyromanen onder u): je moet ‘m heel erg stil houden op precieze dezelfde plek. Op een rijdende auto lukt dat niet, maar op de momenten dat je stil staat (’s ochtends en ’s avonds, en tijdens de verplichte pitstops) kan het heul veel opleveren.

Mooie quote: ‘Oh shit. I know what that is…’.
Het Nuon Solar Team had een verrassing in petto: in de wagen liggen netjes passend zes koolstofbakken. Toen ze voor het eerst werden omgedraaid en de ware aard van die mysterieuze bakken zichtbaar werd, was het op het balkon naast me even stil. Daarna sprak het teamlid van concurrent Michigan tegen zijn buurman ‘Oh shit. I know what that is…’.

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 22 juli 2024 20:44]

en wat is het? je maakt me nu wel nieuwschierig

de concentrators dus....

[Reactie gewijzigd door Waah op 22 juli 2024 20:44]

Anoniem: 415197 @tmfh2 oktober 2013 16:04
Wat ik mij afvraag: de zon levert een bepaalde hoeveelheid energie per seconde per oppervlakte-eenheid. Hoe kan een plaatje van 12cm2 dan ineens evenveel energie opvangen als een plaat van 6m2? Dan moet de lens toch ook minstens 6m2 groot zijn? Anders "vang" je die energie toch niet?
Pfoe, bedankt, ik dacht even dat ik iets gemist had bij natuurkunde :)
Anoniem: 475754 @tmfh2 oktober 2013 19:45
ideetje misschien ?...

Klik
De concentrators liggen in de wagen.
Bij de pitstops halen ze ze eruit.
dat zou alleen werken als de weg zo vlak als een blijart. Dat zijn ze vooral niet, dus hobbelt de auto waardoor de lenzen niet werken zoals je zou willen.
Anoniem: 83718 2 oktober 2013 14:45
Is dit niet in strijd met de regels?
Of 6m2 gewone panelen, of 3m2 hi-tech panelen.
Lijkt net of het extra is, maar het is gebruiken van loze ruimte:
Max 6 m2
Op zonnewagen Nuna7 mag volgens de reglementen maximaal 6 vierkante meter zonnepaneel. De cellen zijn vrij groot, dus dan lukt het natuurlijk niet om precies 6 m2 te benutten, ze hielden een halve cel aan extra ruimte over. En omdat je halve cellen niet kunt gebruiken, bedachten ze iets slims: je kunt het resterende kleine beetje oppervlak gebruiken voor ‘concentrators’. Dat zijn lenssystemen waarmee je het licht van een groter oppervlak kunt concentreren op hele kleine zonnecelletjes.
Meer info: http://michelvanbaal.webl...S=yes&TUD-USE-COOKIES=yes
Wat Jip_86 zegt en een combinatie van zonnecellen is ook toegestaan.
Teams wishing to use a mixture of photovoltaic cell types should propose a configuration to the Organisers for approval. It is reasonable to propose a configuration such that if the proposed area of silicon cells is As then the maximum allowable area of GaAs cells is Ag = 3 x (1-As/6)
Ik begin steeds minder het nut van deze race in te zien. Zeker nu er dit soort trucs worden uitgehaald om te winnen door de regels te omzeilen.

De technieken van die cellen komen dus uit de ruimtevaart en bestaan dus al. De auto's zelf zijn vrij nutteloos omdat ze enkel in zeer zonnige gebieden voor één licht persoon vervoer kunnen beteken, zonder bagage, dat wel. Een alternatief voor de nomale verbrandings motoren kunnen we het amper noemen daar de winnaar vooral de auto is die het minst op een praktische auto lijkt.

Welke innovatie levert deze race nog op voor het dagelijks leven? Ik denk dat de formule 1 meer heeft betekent voor de otwikkeling van zuinigere auto's op de snelweg dan dit soort wedstijden.
Er zijn meerdere classes in de worldsolarchallenge.
Een ervan is de "Cruizer" classe.
Hierbij is niet de snelheid, maar het practisch gebruik het belangrijkste.

De wagen van Solar Team EIndhoven zit in deze klasse.
Formule 1 zou ik ook kunnen bestempelen als net zo nutteloos, onnodig hoge brandstof verbruik, bandenslijtage en herrie, en ook maar 1 persoon vervoeren... Juist deze trucs zijn de interessante stukjes innovatie. Bovendien heeft de solar race er ook een meer normale klasse bij gekregen dus aan dat punt van kritiek wordt ook zeker gewerkt.

Bedenk dat de studenten die hier nu aan die auto's werken, later in dienst zijn van automerken of toelveranciers en daar hun kennis gaan bijdragen in nieuwe producten of ontwikkelingen.

Ook met het oog op ruimtevaart ontwikkelende technologieen vinden pas na na jaren soms ergens een nuttig gebruik voor consumenten.
Saillant verschil is dat in de formule 1 vele miljoenen aan onderzoek en verbeteringen wordt besteed. Deze studentenraces zijn vooral het samenbrengen van bestaande producten. Ze kiezen de beste zonnecellen en elektromotor die op de markt verkrijgbaar en brengen die samen in één auto maar daar worden die onderdelen niet beter van. Veel technischeinnovatie uit de F1 vloeit daarentegen ook door naar de burgerauto's en hebben veel meer effect.

Het zal zeker de 'kosten' terugverdienen in de vorm van publiciteit en is zeker niet nutteloos maar in deze klasse (1-persoon) lijkt me weinig maatschappelijke winst te halen. Ik heb dan meer verwachtingen van de 'praktische' 4-persoons auto klasse waar de TU/e aan mee doet.
Op zich heb je gelijk maar MClaren's en Ferrari's zijn natuurlijk niet echt burgerauto's. Want opties zoals launchcontrole en k.e.r.s zie ik alleen bij deze merken terug. Alsook bij de duurdere AMG modellen Etc.
Toyota Yaris & Auris & Prius, Honda Jazz & Insight & Civic, Renault Fluence & Zoe & Kangoo ze, Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev & Outlander PH-EV
zomaar een greep uit auto's die KERS gebruiken.

Launchcontrol heeft geen plek in het normale verkeer naar mijn bescheiden mening.
Zo heel veel verbeelding kost dat niet hoor. Launch control heeft als doel zo'n hoog mogelijke efficiency te behalen in snelheid. Met een paar aanpassingen kun je 'snelheid' omzetten in 'brandstofverbruik'. M.a.w. hoe kan ik zo efficiënt mogelijk optrekken zonder dat de brandstof uit mijn uitlaat lekt. Dit is een toepassing die zeeer gewild is aangezien optrekken, het op snelheid brengen, nog steeds de grootste verbruiksactiviteit is in de acties van autovervoer.
Ik weet niet wat het budget is van het Nuon Solar Team maar Solar Team Twente moet rondkomen van een miljoen euro. Het is niet verbazingwekkend dat een groep studenten met een budget dat een factor tweehonderd lager is dan van een top Formule 1-team minder eigen ontwikkeling doet. Die studenten mogen trots zijn op wat ze bereikt hebben en doen ervaringen op die later van pas komen in hun carriere.

Het is twijfelachtig of direct door zonne-energie aangedreven auto's ooit werkelijkheid zullen worden (er wordt nu eenmaal niet zoveel energie geleverd door de zon op de beperkte oppervlakte van een personenauto) maar de innovaties kunnen wel op andere manieren een nuttige toepassing vinden, bijvoorbeeld bij het lichter en aerodynamischer maken van voertuigen. Wellicht is de concentrator van Nuon Solar Team in een stationair object wel goed bruikbaar.
Het is uiteraard erg leuk en leerzaam voor de studenten maar de maatschappij zal er weinig van gaan toepassen in andere technieken. Die concentrator bestaat dus al en wordt hier enkel toegepast, die techniek had toch ook kunnen worden gebruikt zónder dat de TU Delft deze in de auto verwerkte?

Wellicht kunnen ze beter hun budget en mankracht op andere wedstrijden richten waarnog wel veel winst valt te behalen. Bijvoorbeeld die andere klasse voor meer pracktische auto's
Als je denkt dat die Nuna7 in elkaar zit met onderdelen die je zo bij RS uit de catalogus kan bestellen zit je er er toch aardig naast. Je hebt gelijk dat er waarschijnlijk geen wereldveranderende innovaties uit voortkomen, maar deze studenten proberen technieken die cutting-edge zijn voor hun eigen toepassing aan te passen en te implementeren. 'Concentrators', bestaan dan misschien al, maar voor de Nuna is lichtgewicht en vorm van groot belang. Op die manieren wordt er met een andere kijk gekeken op techniek.

Daarbij krijgen deze studenten een enorme ervaring die hun collega's die de vrije tijd voor bier drinken gebruiken mislopen.
Ik denk dat deze race meer te vergelijken valt met een Parijs-Dakar dan een F1 of zels een LeMans

Die hadden in het begin misschien niet zoveel innovatie op individuele deelnemers, maar over-all geven ze een goed beeld over de duurzaamheid

Als die 100 teams dus met 5 soorten zonnepanelen rijden kun je die vergelijken op vervuiling, invalshoek en schokbestendigheid.
En daarvoor is zijn de volume diversiteit en kosten in de ruimtevaart toch anders.

(Overigens zou Parijs-Dakar een mooie race voor de volgende generatie electrice auto's kunnen worden)

[Reactie gewijzigd door mbb op 22 juli 2024 20:44]

Misschien ooit gehoord van dingen als ABS, Traction Control, of Power steering. Banden, remmen, motoren, versnellingsbakken, etc. zijn allemaal verbeterd dankzij de Formule 1. Zelfs hybride systemen zijn aanzienlijk verbeterd door de KERS systemen die in de Formule 1 systemen worden gebruikt.

Het is een beetje te makkelijk om Formule 1 nu weg te zetten als brandstofslurpend. Neem dan ook de 60 jaar aan geschiedenis mee en de daaruit voortgekomen technieken en innovatie mee in je oordeel.
Alle vormen van technolgische ontwikkelingen voor de wedstrijdsport (of ook ruimtevaart) heeft uiteindelijk ook gevolgen voor huis-, tuin- en keukentoepassingen...

bij zulke wedstrijden heeft een zeer klein detail een mogelijk doorslaggevende invloed en kan men ermee testen, waarbij, als dit succesvol blijkt te zijn het snel genoeg navolging verdient.

Maar als het niet nuttig blijkt te zijn en enkel resources kost, dit terzijde geworpen kan worden (Ietsd dat óók onderdeel van innovatie is, het soms 'doodlopen' van toepassingen en testen).

In dit geval genereren dit soort wedstrijden ook gewoon leuke en makkelijk begrijpbare publiciteit, voor wetenschappelijk onderzoek, dat de brede massamedia meestal niet 'toegankelijk' genoeg is (Of te makkelijk verkeerd begrepen kan worden of in de media snel uitgenut wordt door bv een politieke lobby voor bepaalde energievormen)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 22 juli 2024 20:44]

Ik zie dit meer als een methode om het maximale te halen uit wat de spelregels te bieden hebben. Zoals aangegeven betekent dit wel meer gewicht en kan het alleen op de rustpunten ingezet worden.

Het hele doel van de race is om technologische ontwikkelingen te bespoedigen, en dus om te kijken wie er, binnen de regels, het beste een auto kan bouwen. In tegenstelling tot vele andere competities (sporten) gaat het hierbij niet primair om de coureur/schaatser/wielrenner maar om het voertuig.
In deze auto's zullen wel vaker technieken toegepast worden die al bestaan (zoals het vormen van plexiglas voor de koepel, composiet materialen etc.), en nergens staat dat dit niet mag.

Dergelijke uitdagingen leveren nooit direct innovativeit op voor het dagelijkse leven (zo ook de wedstrijd "hoe ver kan je komen met 1 liter benzine"), maar het pionierswerk van het samenvoegen en laten werken zal later wel terug te vinden zijn in alledaagse dingen. Zo was de eerst stoom machine ook helemaal niet van praktisch nut, maar het was wel het begin van een lange ontwikkeling (die overigens nog steeds gaande is, in de vorm van turbines). De technische ontwikkeling/optimalisatie beperkt zich overigens niet alleen tot de zonnepanelen maar is ook in de elektromotoren, opslag en aansturing.

Er is ook een aparte categorie voor een meer praktische auto (daar waar de Technische Universiteit Eindhoven in mee doet).
Door deze race word er vooruitgang gemaakt in de technologie achter zonnewagens. Word bewezen welke technieken werken en welke falen. Daarnaast, en dat is zeker ook niet onbelangrijk, doen deze studenten een enorme ervaring op waarmee ze later nog jaren aan de slag kunnen gaan.
altijd nog nuttiger dan voetbal of sharkskin pakken met zwemmen...
SharkSkin pakken zijn niet nuttig op zich, maar voor schepen is hetzelfde effect enorm nuttig. Schepen verstoken duizenden euro's brandstof per uur!.
computergestuurd richten i.c.m. gyroscoop?
dacht ik ook al ja, maar mischien dat de cpu die dat moet berekenen weer meer kost dan oplevert?
Neu dat zou het probleem niet moeten zijn. In principe zijn die berekeningen redelijk simpel, waarschijnlijk trekt een arduino het wel, en anders een 32-bit microcontroller zou het makkelijk moeten trekken, en die verbruiken niet veel.

Ik verwacht dat eerder het probleem is hem mechanisch snel genoeg te richten, aan de andere kant zijn daar ook wel opties voor die heel snel kunnen werken.
Anoniem: 415197 @Sissors2 oktober 2013 16:06
Wat ze ook kunnen doen is vanuit de volgauto een laserstraal richten op het plaatje, en zo extra energie overdragen }>

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 415197 op 22 juli 2024 20:44]

Zou dat niet te zwaar worden?
Ik hoop dat er (weer) uitgebreid verslag gedaan wordt van deze race. Altijd leuk om de vorderingen te volgen.
en dan met het richten van de lenzen alle gewonnen energie opvreten...
Gewicht vd wagen is een belangrijke issue!!!! Gyroscopen wegen ook weer wat he?
Volgens berekeningen wordt op de cellen van een plaatje van galliumarsenide met een oppervlak van slechts 12cm², een hoeveelheid licht gefocust, vergelijkbaar met een hoeveelheid die op een oppervlak dat 1100 keer groter is invalt. Hierdoor zou een 'extra' zonnecel van 6m² gecreeerd.
Ik ben bijzonder benieuwd naar de kosten hiervan. In de bron wordt nog gezegd ''tel uit je winst'', ik snap dat ik het nu wat uit de context trek. Maar ik ben erg benieuwd of het winstgevend is wanneer dit naar de particuliere markt zou komen. Iemand die hier meer van weet?
Anoniem: 176826 @Perkouw2 oktober 2013 14:16
Als je gaat kijken naar de huidige kosten en de mogelijkheden om daarmee de particuliere markt te bestormen, dan ben je heel snel klaar. Voorlopig is dat (in deze toepassingsrichting) gewoon nog helemaal niet aan de orde.

Maakt dat uit? Nou, volgens mij eigenlijk niet. Het doel van deze wedstrijd (en daarmee van dit soort auto's) is het bevorderen van de innovatie en het bevorderen van de acceptatie van het idee dat we wellicht ooit met dit soort dingen echt rond gaan rijden.
In dat opzicht is "tel uit je winst" denk ik wel degelijk van toepassing.
Of ik heb het niet duidelijk omschreven of je begrijpt mijn post gewoon verkeerd. Ik snap dat het in dit geval opgaat ''tel uit je winst'', maar ik ben gewoon erg benieuwd wat de kosten van iets dergelijks zijn. Als zo'n klein oppervlak al gelijk staat aan 6m² dan heb je als particulier niet erg veel nodig en dan doel ik ook op de benodigde oppervlakte. Immers niet iedereen heeft ruimte voor zonnepanelen.

Ongetwijfeld is het te duur. Maar ik ben gewoon erg benieuwd naar de kosten that's all. :)
Je zal toch de hele 6m² nodig hebben om de zon op te vangen die je op die 12cm² wil concentreren.
nee dat hoeft niet.
Als het rendement een factor 4 hoger is heb je nog maar 6m2 / 4 = 1,25 M2 nodig.
het idee is dus dat je met lenzen het licht opvangt en dat naar een kleine, maar zeer effectieve zonnecel stuurt.

12 cm^2 maal 1100 is 1,32 m^2 dus volgens mij is dat de oppervlakte van de gebruikte lenzen. Door de hoge efficientie van deze cel staat de totale opbrengst van deze opstelling (blijkbaar) gelijk aan 6m^2 van normale zonnecellen.
Die kosten zijn astronomisch. 't Is vooralsnog een one-off product, waarvan de praktische toepassing van de technologie nog niet bewezen is. Als dat bewijs er is - en daar is o.m. deze test voor - gaat men pas nadenken over serie-productie.
De uiteindelijke kostprijs is dan voor de afdeling marketing...
Ik denk dat hiermee de energiewinst wordt bedoeld :+
Idd ja, het lijkt me dat dit ook bruikbaar zou moeten zijn voor op bijvoorbeeld een huis. Een kleine microcontroller die i.c.m. sensoren de stand van de zon weten en zo de concentrator altijd goed heeft staan. Dan kan je met een kleine oppervlak toch een enorme hoeveelheid zonnepaneel creëren.
De reacties van de jappanners en de amerikanen waren mooi om te zien, met open mond stonden ze te kijken toen de concentrators werden laten zien
Anoniem: 80466 2 oktober 2013 15:52
Het is ook een risico.
Je hebt stops in de ochtend, avond en korte stops op tussenpunten
Als er tijdens de ochtend en avond weinig zon is dan is het effect beperkt.
Vroeger was de solar race in de zomer in een zonnige periode waarin er al vroeg zon was en tot heel laat zon maar nu is deze in het australische voorjaar en is de hoeveelheid zon in de ochtend en avond beperkt en is het weer ook wisselvalliger.
Bij weinig zonlicht werken de concentrators heel slecht en leveren ze haast geen extra energie.
Het is dus afwachten of de 10% extra gewicht aan boord gecompenseerd word door de extra stroom opbrengsten van deze concentrators.

Het geeft wel de interresante strategie mogelijkheid om aan het einde van de racedag de batterijen meer uit te putten zeker als de zon dan nog flink schijnt en je zeker weet dat je dus ook extra kan opladen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.