Coolblue en Bol.com gaan op maandag bezorgen - update 2

Coolblue en Bol.com hebben aangekondigd voortaan ook op maandag bestellingen te gaan leveren. Deze wijziging is mogelijk doordat PostNL ook op zondag gaat sorteren en de pakketten de volgende dag al uitgeleverd kunnen worden.

Bol.com en Coolblue hebben beide tegenover Emerce bevestigd dat vanaf volgende maand bestellingen ook op maandag worden bezorgd. Coolblue schrijft dat klanten tot zondagavond twaalf uur hun bestelling kunnen plaatsen om deze nog de volgende dag thuisbezorgd te krijgen. Bol.com kan nog niet aangeven wat de uiterlijke ordertijd moet zijn voor levering op maandag.

Om de bezorging op maandag mogelijk te maken gaan de sorteercentra van PostNL ook op zondag diensten draaien. PostNL kondigde deze wijziging aan op de bijeenkomst voor webwinkels, de zogeheten Webshop Wednesday in Rotterdam van vorige week. Het draaien van zondagdiensten heeft voor de postbezorger ook voordelen; de werkdruk wordt zo beter over de week verdeeld.

De conversies van Coolblue zijn in het weekend lager dan doordeweeks, wat betekent dat er minder producten in de webwinkel gekocht worden. De webshop hoopt met deze wijziging dat er zo op zondag meer besteld zal worden en wil die klanten zo ook beter bedienen. Bestellingen in het weekend worden vaak op zondag of op maandag gereedgemaakt, waardoor ze tot dusver pas op dinsdag bezorgd worden.

Update, donderdag 10.30: Ook Alternate gaat op maandag bezorgen, zo laat de webwinkel aan Tweakers weten.

Update 2, donderdag 15.30: 4Launch maakt eveneens bekend op maandag te gaan leveren.

Door Jochem de Goede

02-10-2013 • 12:04

199

Reacties (199)

199
196
161
8
0
6
Wijzig sortering
Aan de ene kant heb ik bij berichten als deze zoiets van waar gaat het heen. Zo is het bij CoolBlue ook al mogelijk om op dezelfde dag te laten bezorgen. Alleen waar gaat het heen, ik merk aan mezelf al dat ik naar een andere shop uitwijk als deze niet de volgende dag kan leveren.

Aan de andere kant is het dus ook weer een mooie ontwikkeling dat je nu sneller over je product(en) kan beschikken.
Een vorm van (een betere) klantvriendelijkheid is dat de klant kan kiezen of het bestelde pakketje overdag / 's avonds / dezelfde dag of over een week verstuurd kan worden. Daarbij hort een prijs natuurlijk. Zo kunnen alle kopers zelf beslissen met welke transporteur hun waren bezorgd worden.

Voor een bedrijf zal dit een logistieke uidaging worden, maar bedrijven die dit proces nu al goed op orde hebben (zoals Bol.com), zal dit geen probleem zijn.

Persoonlijk vind ik het erg irritant, wanneer pakketjes meerdere keren worden aangeboden, terwijl ik al weet dat ik op een bepaald tijdstip niet thuis ben. Ik zou graag willen "aanvinken", dat dit alleen 's avonds komt. (En neen, pakketjes mogen niet bij de buren afgegeven worden, daar heb ik hele slechte ervaringen mee.) Ik juig dit dan ook toe.
Misschien die briefjes eens lezen wat voor acties je zelf kan ondernemen. Kan tegen woordig bij pakket al inloggen en aangeven dat deze naar ander adres moet of toch gewoon op het postkantoor kom ophalen. Rijd die bezorger ook net voor niets naar je toe
Die methode ken ik. Een groot pluspunt. Nadeel is dat je geen ander adres mag opgeven indien je toevallig die week niet of minder vaak thuis bent. Laat staan dat je na 19.00u kan laten bezorgen. Wel handig is het feit dat je het pakket rechtstreeks naar het postkantoor (of gelijkwaardig) kan laten sturen.

Dan nog wil ik als klant uit kunnen maken door wie mijn pakket wordt verzonden.
Ja ik vind het zelf ga ook altijd voor een winkel die het de zsm kan bezorgen. Ik denk dat de kleine winkels dit gaan voelen, die kunnen denk ik niet van dit soort deals regelen.

Overigens is mijn ervaring dat het vaak toch nog een dag langer duurt...
Toch zijn er al veel winkels die een beleid van "voor 16:00 besteld, morgen in huis" hanteren. Kennelijk kan dat prima, en niet alleen voor de grote jongens.

Laatstbij CameraNU besteld, en die hanteren zelfs "voor 22:30 besteld, morgen in huis". En reken maar dat dat werkte.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 18:33]

Coolblue doet dit als je voor 23:59 besteld .
Vraag en aanbod. Als er genoeg vraag is naar levering binnen een uur en de klant wil voor de kosten opdraaien, dan zal dat er komen. Zo simpel is het. Of het allemaal even zinnig is en of we er als maatschappij beter van worden is natuurlijk de vraag.

Persoonlijk denk ik dat we er als mens niet perse beter van worden als alles wat we willen ook steeds maar op afroep beschikbaar is. Daarbij kosten dit soort voorzieningen ook geld, het zou best een tandje minder mogen als we daarmee de capaciteiten in onze samenleving wat beter in zouden zetten.
Je brengt het alsof het een probleem is dat je pakket de volgende dag bezorgd wordt (of nog eerder). Ik zie alleen maar voordelen.
Anoniem: 516878 @Perkouw2 oktober 2013 12:57
Richting Amazon Yesterday Shipping? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=HA_gwzx39LQ
in de toekomst zullen we zelf onze producten uitprinten met een apparaat wat we replicator noemen

[Reactie gewijzigd door amatoer op 25 juli 2024 18:33]

Maar wie levert dan je niet printbare onderdelen van de reprap? :+
http://reprap.org/wiki/RepRap
En hoe print je de printbare onderdelen als je geen printer hebt? Lastig, lastig...
Waarschijnlijk print je in de toekomst je printer dan zelf, oeps kip en het ei verhaal ;-)
Kun je daar ook melk en eieren mee printen? Want die kun je ook online kopen ;)
Nice! Dat er niet op maandag werd bezorgd was super lastig en irritant.
Want? Het is al jaar en dag zo dat er op maandag geen post komt...

En met al die reorganisatie verhalen rond PostNL/TNT vind ik het maar een vaag verhaal dat ze een extra dag gaan werken...
Eh... nee. Gewone post komt juist nog wel op maandag, al wil PostNL daar graag vanaf en mogen ze dat binnenkort (vanaf 1 januari 2014) ook gewoon. Tot nu toe is PostNL wettelijk verplicht om 6 dagen per week post te bezorgen. Maar dat geldt dus niet voor pakketjes. Interessant om te zien dat gewone post terugloopt naar minder service, terwijl pakketpost juist wordt uitgebreid naar meer service.
Best wel logisch ergens. Mensen bestellen vaker online (meer pakketjes) en daar kan je dus meer winst uit halen. Post gaat steeds vaker via de digitale manier tegenwoordig dus daar maak je verlies op. Ben zelf ook werkzaam bij PostNL en zie echt veel meer pakketjes dus het is een goede zet!
Er zit een groot verschil tussen de ouderwetse postbode en de pakketbezorger.. er wordt steeds minder post bezorgd, maar steeds meer pakketjes. De reorganisaties zijn bij de post bezorgers. Zo kunnen ze misschien blijven werken in een andere functie, daar is iedereen mee geholpen.
Het feit dat het al jaren zo is, maakt het natuurlijk niet minder irritant ;)
Hoe zo irritant??? Als dat al jaar en dag zo is ben je dat gewend dat hoeft toch niet irritant te zijn. Het is toch ook voor die medewerkers prettig dat ze weekend hadden nu dus niet meer.

Zijn we nu allemaal zo verdraaid ongeduldig en veel eisend dat we niet eens een dagje langer kunnen wachten?. Je had het ook vrijdag kunnen bestellen komt het zaterdag nog binnen was je niet thuis komen ze maandag. En is iedereen die in het weekend dacht wat te moeten bestellen omdat hij het de week er voor was vergeten maandag thuis? Of zijn we allemaal zo impulsief dat een aankoop opkomt zetten als dat je moet poepen?? :) Je kunt het al op 6 dagen in de week zo plannen dat je aankoop komt op de dag dat je thuis bent.

Best handig maar noodzakelijk absoluut niet.
Hoe zo irritant??? Als dat al jaar en dag zo is ben je dat gewend dat hoeft toch niet irritant te zijn.
Dat iets al sinds jaar en dag zo is wil niet zeggen dat het niet irritant is.

Ik wordt al sinds jaar en dag in de zomer iedere nacht geprikt door muggen. Dat maakt muggen niet opeens minder irritant.

Als ik naar mijzelf kijk, in het weekend doe ik minder 'impuls' aankopen dan doordeweeks. Als ik op zaterdag of zondag iets zie wat ik wil kopen stel ik het regelmatig uit omdat ik het net zo goed op maandag kan bestellen omdat het toch op zijn vroegst op dinsdag gebracht wordt. Dan ga ik er nog even over na denken. Soms met het gevolg dat ik het helemaal niet koop.

Doordeweeks koop ik ondanks dat ik minder tijd heb vaker iets dan in het weekend. Maar goed, je hebt ook meer doordeweekse dagen dan weekend dagen in een week zitten :)

Desondanks, Coolblue ziet in het weekend lagere conversie dan doordeweeks. Dit kan komen door relatief meer bezoek van mensen die alleen maar beetje rond aan het kijken zijn en niet de intentie hebben om iets te kopen. Immers in het weekend hebben mensen meer tijd om beetje door webshops te struinen.

Of er is mogelijk een correlatie met dat mensen het daadwerkelijk bestellen uitstellen omdat het pakketje toch niet op zondag of maandag binnen zal komen. Dus zoals ik het zelf ervaar/doe.

Laatste wat ik kan bedenken m.b.t. lagere conversie is dat doordat mensen in het weekend meer tijd hebben ze eerder naar een fysieke winkel gaan. Eerst even op internet rondkijken, iets vinden wat je wil hebben en besluiten dat je niet tot dinsdag wil wachten en het direct in een fysieke winkel gaat kopen. En/of in fysieke winkel gaan kijken hoe het product er in het echt uitziet.
Of er is mogelijk een correlatie met dat mensen het daadwerkelijk bestellen uitstellen omdat het pakketje toch niet op zondag of maandag binnen zal komen. Dus zoals ik het zelf ervaar/doe.
Dat vind ik dat de grootste onzin die er maar te verzinnen zou zijn. Alsof je een online aankoop niet zou doen omdat het op zondag en maandag niet bezorgt zou worden. Alsof de mensen thuis denken 'ik laat die 200 euro nog even 2 dagen op mijn spaarrekening staan voor de extra rente'

Dat Bol.com en Coolblue een dergelijke 'aktie' opstarten kan naar mijn idee echt nooit zijn ontstaan uit de gedachte dat men een bestelling zou uitstellen (en anders toch wel koopt) 'omdat het niet op maandag geleverd wordt'... het is niet alsof je een andere keus hebt, behalve 20 euro meer te betalen in een winkel waar je niet naartoe kunt omdat je een baan hebt van 9 tot 5.

Ik bestel redelijk veel en de pakketjes man staat soms dagen achter elkaar aan de deur, maar ik heb nog nooit gedacht "Oh, wat zou ik toch graag willen dat mijn pakketjes op maandag geleverd worden".

Het heeft niks met gemak te maken, maar enkel met geld voor die 2 webwinkels. Mensen hebben nu eindelijk een keus om producten al op maandag te hebben, maar dan moet je het wel bestellen bij die 2 shops (Want als ik nu een doosje aflever bij het postloket op zaterdag wordt dat echt niet op een maandag bezorgt).

Als het iets is dat algemeen wordt ingevoerd dan hebben die 2 shops er niks mee van doen, maar het ligt er nu wel erg dik op.

Dit artikel is niks meer dat een advertorial...
Ik baal zeer regelmatig dat mijn pakketjes niet op maandag bezorgd worden. Ik hoop dat er vele webshops ook op maandag zullen gaan leveren, dan zal ik zeker nog meer online aankopen gaan doen..
In die laatste regel kan ik me niet inleven.... alsof je nu aan het eind van de maand 100 euro over houd of je bestelling helemaal niet zou doen omdat je op zondag geen bestelling kon plaatsen omdat het de volgende dag niet geleverd word.

Straks willen we nog dat het ook op zondag geleverd wordt, maar dan horen we iedereen weer dat het een schande is, 'maar oh oh oh wat zou het toch prettig zijn... kan ik op zaterdag ook allemaal dingen bestellen'.....
Zijn we het grotendeels eens want dat is ook wat ik in de reactie van 15:04 had staan. PS sorry voor de late reactie maar zit niet de hele tijd de reacties af te wachten ;)
Hoe zo irritant??? Als dat al jaar en dag zo is ben je dat gewend dat hoeft toch niet irritant te zijn. Het is toch ook voor die medewerkers prettig dat ze weekend hadden nu dus niet meer.....Zijn we nu allemaal zo verdraaid ongeduldig en veel eisend dat we niet eens een dagje langer kunnen wachten?.
Euhhh Ik ben ongeduldig?. Als ik iets bestel wil ik het gisteren in huis hebben.Die mensen bij de post krijgen gewoon extra betaald voor een extra dag. Is dat nu zo erg?
Als je niet weet wat de voorwaarden van het wel/niet draaien van een zondagsdienst zijn, kun je ook niet bepalen of dat erg is.
Is dat niet iets waar de opdrachtgever zich druk om moet maken, niet de klant?
Ja en nee uit eindelijk betaald de klant de kosten en dat zijn wij dus. Direct of indirect wordt het doorbelast.
Daarnaast is het vanuit zakelijk oogpunt ook erg prettig. Iets wat op vrijdag besteld is, kwam dinsdag pas aan. Ook als je als particulier de zaterdag aanbieding gemist hebt, hoef je niet meer te wachten tot dinsdag.
Niet helemaal waar, iets wat op vrijdag werd besteld werd op zaterdag geleverd. Iets wat op zaterdag - zondag of maandag werd besteld pas op dinsdag.
Anoniem: 415197 @vavoem2 oktober 2013 14:48
Maar zondag is juist de dag dat je vaak online zit te shoppen, omdat je dan vrij bent en ook omdat dan de gewone winkels vaak dicht zijn...
Je kunt ook gezellig bij iemand langs gaan ipv shoppen we zitten met z'n alle toch al te veel online. Voordeel is nu dat als je wel wat wilt je weet dat het niet eerder dan maandag word afgehandeld geeft je 24 uur extra de bedenktijd hebt of je het wel nodig hebt of dat het de zoveelste impuls aankoop gaat worden. Wat ik online koop daar heb ik doorgaans al heel lang over gewikt en gewogen en reviews na geplozen dan kan dat extra dagje er dus nog wel bij. En dan blijft de vraag als het maandag word geleverd ben je dan ook thuis?? En als tekenen niet nodig is zijn je buren thuis en wil je wel dat het bij je buren geleverd word? Ik heb daar geen probleem mee want ik ken ze maar er zijn zat mensen die niet eens weten wie hun buren zijn. Ik plan mijn bestellingen op dagen die 1 van 2 thuis is en dat is nooit op maandag. Overigens op maandag is hier de wijk het rustigst het overgrote deel is te werk.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 juli 2024 18:33]

Ja, maar we zijn niet allemaal zo geduldig:P Sommige willen 't nu bestellen en gister in huis hebben.
Je kunt ook gezellig bij iemand langs gaan ipv shoppen we zitten met z'n alle toch al te veel online.
Dank je voor deze wijze les ....

Ken je deze ?

http://www.youtube.com/watch?v=aya5FOSP4jM

trek er je les uit, niet iedereen WIL bij anderen op bezoek, of bezoek ontvangen op hun vrije dag.
teveel online ?
verbeter de wereld, begin bij jezelf !
Bij iemand langsgaan? Hallo, we zitten hier op Tweakers, niet bij een bejaardensoos van GroenLinks ....

Ik zou ook graag willen dat er 's avonds iemand door de straten liep om de straatlantaarns met de hand aan te steken. En toch gebeurd dat niet. Vind het al hopeloos stomvervelend dat de meeste winkels (hier althans) op zondag gewoon dicht zijn.
Je reageert wel erg fel, ik maak je alleen duidelijk dat er een fout zit in de beredenering van BLACKfm. Persoonlijk zal het mij een worst wezen wanneer ze die pakketjes bezorgen. Ik woon niet eens in nederland.
Wat een vreemde reactie. Alsof ik het dan minder irritant moet gaan vinden?

Ik vind het nog steeds belachelijk dat er op maandag geen normale post komt. Niet dat ik veel post verwacht, maar als ik iets bestel op zaterdag, kan dat best op maandag geleverd worden.
Goh, je zou maar een dag langer moeten wachten op een pakketje ;)
Vind het fijn hoor, dat ze dat nu doen, maar om het nou irritant te noemen. Kom dan van je luie stoel af en ga het ophalen op de zaterdag in de winkel zelf :)
En als die winkel het niet heeft? Beetje kortzichting al die reacties hier...
Nest als B00st3r verbaas ik mij over de kortzichtige reacties hier "Dan wacht je maar een dagje langer", wtf? Bepaal jij dat?

Dit is niet alleen voor de huismoeder die een rokje besteld op Wehkamp.nl, wat dacht je van de zakelijke markt?
Nest als B00st3r verbaas ik mij over de kortzichtige reacties hier "Dan wacht je maar een dagje langer", wtf? Bepaal jij dat?

Dit is niet alleen voor de huismoeder die een rokje besteld op Wehkamp.nl, wat dacht je van de zakelijke markt?
Regelmatig bij Coolblue de "vandaag bezorgen" optie gebruikt.
betaal je wel 20€ meer, maar is het in de avond er al ( ook op maandag )

Zakelijk kan het zo uitkomen dat je het snel moet hebben, dan wil je idd niet wachten op de dinsdag.
Ik zou liever zien, zaterdag besteld zondag in huis :) Doordeweeks werk ik namelijk. Maar zondag bezorgen zal wel utopie zijn....
en de postbezorger werkt ook 'gewoon' door de weeks en koestert waarschijnlijk ook zijn weekend met zijn familie…
Dus van mij mogen ze het zo houden!
Als je zondag iets nodig hebt bestel je het maar op vrijdagavond, wordt het zaterdagochtend nog bezorgd...
Gewoon roosters bijhouden? Restaurants, benzinestations, Politie, ziekenhuizen, allerlei winkels (iig in de randstad) etc etc zijn toch ook 7 dagen in de week open?

Ik ben van mening dat er 7 dagen in de week bezorgd zou moeten worden.
^^ dit.

We leven in 2013. Zondag alles dichtgooien is middeleeuws, en veel hoogontwikkelde landen doen dit dan ook niet (meer). Als je op zondag moet werken, ben je toch lekker op vrijdag en zaterdag vrij? Ik zie het probleem niet.

In Japan bijvoorbeeld. Zo goed als alles is 7 dagen in de week open. Alleen kleine winkels zijn een "willekeurige" dag in de week gesloten, maar dat kan net zo goed een dinsdag als een zondag zijn. In veel steden zijn de winkels van +/- 8:00-22:00 uur open, of iets in die richting. Kan ook 9:00-20:00 zijn, maar echt niet minder dan dat. Ook op zaterdag. Ook op zondag. En ook banken en loketten op stations.

En ook het postkantoor. Sterker nog, de grote postkantoren hebben zelfs een loket dat 24/7 open is, waar je kunt afhalen en versturen. Om nog maar te zwijgen van 24/7 convenience stores, waar je ook je pakketjes naartoe kunt laten sturen.

En moet je Nederland dan zien. Krampachtig op zaterdag alles om 17:00 dicht gooien en op zondag niet eens open gaan. Waarom? Waarom in godsnaam?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 18:33]

Je hebt zojuist antwoordt op je eigen vraag gegeven: "In godsnaam".
Ik wist dat die er zou komen :+
Zelfde in Turkije. Daar zijn grote winkelcentra 7 dagen in de week tot 22.00 uur open. Supermarkten zijn zelfs tot 23.00 uur open. Hier in Nederland mag je in je handjes wrijven als je ergens een verdwaalde AH XL tegenkomt die tot 22.00 uur open is.

Niet dat men dit verkeerd opvat maar de autochtone Nederlandse bevolking heeft over het algemeen een 9 tot 5 mentaliteit terwijl niet westerse allochtonen daarin veel flexibeler zijn. Bijna elke eenmans supermarkt dat gerund wordt door een Turk of Marokkaan is hier in Nederland 08.00 tot 23/24.00 open en dat zeven dagen in de week. Nederlandse eenmans supermarkten heb ik nooit open gezien na 18.00 uur. Dat komt ook wel natuurlijk door het feit dat in verhouding veel meer "buitenlandse" supermarkten zijn dan "Nederlandse". Maar ik denk dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt.
Dit zijn de openingstijden van de AH bij mij in de buurt...


maandag 30-09-2013 08:00 - 22:00 07-10-2013 08:00 - 22:00
dinsdag 01-10-2013 08:00 - 22:00 08-10-2013 08:00 - 22:00
woensdag 02-10-2013 08:00 - 22:00 09-10-2013 08:00 - 22:00
donderdag 03-10-2013 08:00 - 22:00 10-10-2013 08:00 - 22:00
vrijdag 04-10-2013 08:00 - 22:00 11-10-2013 08:00 - 22:00
zaterdag 05-10-2013 08:00 - 22:00 12-10-2013 08:00 - 22:00
zondag 06-10-2013 08:00 - 22:00 13-10-2013 08:00 - 22:00
De mijne is maar tot 20.00 uur open. En die ligt om de hoek. Tja, rij ik verder dan is er wel een AH die tot 22.00 uur open is.

Stomme is dat mijn AH vroeger ook dat 22.00 uur open was. Helaas is dat later weer teruggebracht.

Het feit is dat je in landen zoals Turkije na het avondeten uitgebreid kunt winkelen, 7 dagen in de week. In Nederland kan dat alleen op de donderdag. Als ik zie dat elke donderdag erg druk is in de stad denk ik dat er wel vraag is naar langere openingstijden.

[Reactie gewijzigd door magnifor op 25 juli 2024 18:33]

De ene AH is de andere niet. Niet alleen zijn ze verschrikkelijk verschillen qua aanbod, ook zijn hun openingstijden niet consistent. Goed gedaan AH. Nu nog ff écht goed.
Als ik het goed heb dan vat ik je reactie goed samen door te zeggen dat zondags niet open zijn Middeleeuws is en getuigd van lage ontwikkeling. Wel op zondag open zijn wordt gemotiveerd met 'Ik ziet het probleem niet.' Daarnaast vind ik het hinderlijk dat uitdrukking als 'in godsnaam' worden gebruikt. Een beetje respect voor gelovigen kan geen kwaad. Op een dergelijke manier discussiëren vind ik erg zwak. Houdt het graag inhoudelijk.

En wat de inhoud betreft vind ik dit een slechte ontwikkeling. Een duidelijke rustdag is heel natuurlijk voor mensen. Naast gewenning door traditie zijn de hersenen van de mens hier ook op ingesteld. (Zie bijvoorbeeld 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab) Vooral voor kleinere ondernemers is zondagsopening niet positief. Ze moeten haast wel mee en dat betekent meer dagen werk terwijl er echt niet meer omzet gedraaid wordt (geld kan maar een keer uitgegeven worden). Voor werknemers, zoals nu bij de post is dit ook een grote wijziging in hun sociale leven. Laat ze lekker hun zondag vrij houden; de dag waarop half Nederland en dus waarschijnlijk ook hun familie vrij heeft.
vergelijk de levenstijl met die landen ook even met de onze.
Hier is alles nog best relaxed, niet zo enorm gehaast en vind men het normalitair niet zo erg als we enkele dagen moeten wachten op iets.

Daar in japan en die kut landen met een 24 uurs economie is alles gehaast, de hele stad is 24 uur per dag druk en in de weer.

Ik hou er persoonlijk wel van dat we in ieder geval 1 dag hebben waar het hele land even een beetje tot rust komt, we hebben allemaal al stress genoeg. En dit wil jij meer maken?

Ga lekker naar Tokyo als je dat zo graag wilt, en kijk of je zo'n samenleving graag wilt hebben.
Duidelijk heb jij geen flauw benul van hoe beter dingen daar zijn dan hier... Maar helaas HELAAS is verhuizen niet zo 1-2-3 geregeld. Maar just so you know: het staat wel degelijk op de agenda.
Portugal net hetzelfde, was op vakantie daar deze zomer en de Lidl in een klein dorp was gewoon 7/7 dagen open van 7uur-23uur, dus ook op zondag en ruime uren.

Hier in België pakte ze het laatst er groot mee uit dat ze nu tot 20.00uur open zijn...
Wij gaan later tegen onze (klein)kinderen zeggen dat toen wij jong waren de zaterdag en zondag weekend waren.
Als jij niet wilt werken op zaterdag en zondag prima. Zat mensen die dat wel willen.
Zo bedoel ik het niet. Onze generatie kent het nog dat de meeste bedrijven (winkels uitgezonderd) zaterdag en zeker zondag gesloten waren.

Onze (klein)kinderen zullen waarschijnlijk dat niet meer meemaken. De bedrijven zijn dan 7 dagen per week geopend.
Jammer dat als je dat niet wilt en je baas wel dat je dan een andere baan kan gaan zoeken

Eventueel niet per direct, maar toch. Veel mensen werken tegenwoordig onder een tijdelijk contract, die verlengd moet worden (als je bevalt bij de baas).
Het is ook weekend. Maar dan alleen nog letterlijk. Einde van de week. Betekent dus niet dat je per definitie vrij bent.
Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar dit creeërt banen. En er zijn zat mensen die dit nodig hebben ;)
dan wordt je lekker op zondagochtend wakker gebeld door de bezorger
Als je dat niet wilt, dan geef je dat aan bij de verzender: "niet op zondag bezorgen".
Pssst, je kan ook je pakketje op je werk laten afleveren. En in het geval van bol.com kan je tegenwoordig ook afhalen bij een Albert Heijn winkel.
Op het werk word niet overal gewardeerd. Stel bedrijf 100+ medewerkers allemaal wat bestellen is de postkamer een halve dag kwijt aan prive pakketten rond brengen.
Of je laat privépakketten ophalen door de medewerkers i.p.v. rond te brengen.

Een nadeel: hoe weet je als postkamer of een pakket privé of zakelijk is. :+
Zakelijk naam van bedrijf boven persoon. en T.A..V.

Prive zonder bedrijfsnaam erop en geen T.A.V.
Bezorgers willen wel altijd een bedrijfsnaam op een pakje hebben. Is handiger voor ze als ze moeten bezorgen in een pand waar meerdere bedrijven zitten.
hier werken 600 man. Je krijgt een mailtje als het er is...
Daarom belde de postkamer ons, kon je het zelf lekker ophalen ;)
Op het werk laten afleveren betekent hier dat de koerier verdwaalt en een half uur moet zoeken voor ie mij kan vinden. Is dus geen optie ;)
Psstt... en hoe doe je dat dan als je altijd onderweg bent voor je werk?
Dit is inderdaad een heel groot manco.
Scenario: Woensdagochtend besteld, Donderdag wordt als je geluk hebt de eerste aflevering gedaan en als je niet thuis bent (en ook je buren werken gewoon) probeert men het op vrijdag nog een keer. Ben je die vrijdag ook niet thuis, dan wordt ie afgeleverd op het afhaalpunt, waar je hem de volgende werkdag pas kan afhalen (Maandag 's avonds na je werk).

Dan ben je dus al bijna een week verder. Dat is niet echt meer van deze tijd. Die aflevertijden zijn volgens mij ook nog een beetje vanuit de tijd dat de huisvrouw altijd thuis zat en er was om de pakketjes aan te nemen.
Ik stond toch echt een keer op zaterdag in het postkantoor om een pakje op te halen. Het was er. De man zei nog "u heeft geluk", waarom ik vroeg waarom dat zo was. Hij zei "vandaag is geen werkdag".

Dus mannetje, zaterdag is geen werkdag, maar je werkt vandaag wel?
Hoe zie je dat precies? :? :?
als je er genoeg voor betaald staat er een koerier om 4u 's nachts bij de verzender om rechtstreeks naar jou te rijden.
Zal wel de volgende stap worden. Alles gaat steeds meer digitaal en 24/7. De fysieke winkels zijn nu al zo'n beetje permanent open (kun je dus wel op zaterdag/zondag je spullen al in huis hebben). Kwestie van tijd voordat de digitale winkels ook volgen op dat vlak.

Helemaal met postnl etc die naar nieuwe inkomsten op zoek zijn, is dat ook weer een extra markt.
Nou, ik denk het eigenlijk niet. Het is een bekend feit dat het beroep van de postbode langzaam uitsterft omdat post gemaild wordt. Pakketten zijn echter levendiger dan ooit (mede door dit soort ontwikkelingen), en het zou mij niet verbazen als de reguliere postbode van vandaag uiteindelijk verdwijnt en bedrijven zich gaan richten op het direct afleveren van pakketten (dat is immers het nieuwste concurrentiemiddel in deze branche).
Daarom biedt Coolblue/Bol meerdere alternatieven:

1. Op vrijdag bestellen, zaterdag in huis
2. Laten bezorgen bij een afhaalpunt
3. 's Avonds laten bezorgen tegen een meerprijs (heeft alleen Coolblue geloof ik)
Is toch niet nodig? Ik ben absoluut niet gelovig maar één dag in de week dat niet alles open is/door draait heeft zo ook wel z'n charme, toch? We willen immers altijd alles maar meer en sneller. Ik zou ook het liefst iets in mijn virtuele winkelwagen kunnen gooien om het vervolgens een uur later te laten bezorgen, maar je kunt ook gaan overdrijven. En hoe vaak gebeurd het nou werkelijk dat als je iets voor de opgegeven tijd van een webwinkel besteld dat het de volgende dag ook echt geleverd wordt? Bij mij vaak niet, en ik woon niet in een gehucht.
Natuurlijk wordt ik gelijk gemind maar is het zo erg om een dagje extra te wachten? Het is een mooie ontwikkeling maar ik vind het overdreven.

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 25 juli 2024 18:33]

Stiekem ben ik het er ook wel een beetje mee eens. Zondag/rustdag heeft wel wat :)
Ik ben het volledig met je eens. Ik wacht vaak toch al enkele dagen met bestellen omdat ik eerst elders vergelijk. Die ene dag kan er ook nog wel bij.

Wat mij meer stoort zijn webwinkels die hun claims niet nakomen. In 50% van alle bestellingen afgelopen jaar (richting de 100 bij circa 10 verschillende shops) is niet bezorgd conform de claim van de webshops. In een enkel geval is dat de schuld van de bezorgdienst maar bijna altijd is de webshop zelf de oorzaak.
Klopt, dat is ook echt een groot probleem. Ik kan natuurlijk uit eigen ervaring, maar ook omdat ik er zelf werk, dat er altijd op tijd bezorgd wordt bij Coolblue :). Ik kan/mag er verder ook niet teveel over zegen qua processen, maar ik weet dat er alles aan gedaan wordt om de belofte na te komen. Merken vaak dat bijvoorbeeld Bol dat niet kan. Heeft niet per se met Bol te maken, maar met de aangesloten webshops bijvoorbeeld. Als je zelf dat niet in de hand meer hebt, is het moeiliker die dingen te beloven.
Ik ken de problematiek. Ben zelf programmeur bij een shop met 150k orders per jaar. :) Nu gaat er bij ons ook wel eens iets mis maar niet zo vaak als bij de grote retailers.

Een websitevermelding met "op voorraad" en na 24 uur pas een mail met "sorry niet leverbaar, gaat 2 weken duren" en geen opties om te annuleren....

Sorry maar dat is én slechte uitvoering van het proces én klantonvriendelijk. Met coolblue overigens goede ervaringen (met uitzondering van ingestuurde productreviews, een iets te negatieve review wordt al heel snel "afgekeurd" om allerhande vage regeltjes)
Klinkt interessant :) iets met bookings? ;)

Helemaal gelijk. Is ook zwaar irritant als je het echt nodig hebt, en ook niet in de winkel meer te krijgen is. Op voorraad (en dan kan je nog een op vorraad check doen). En dan vervolgens er nog 5 dagen over doen. En dan de pay off is: op voorraad is ook echt op voorraad" oid ;-) Dikke faal natuurlijk!

Productreviews weet ik niet teveel vanaf overigens :)
Mee eens. Economisch gezien kan het beter zijn om de zondag als gewone dag te beschouwen; maar de vraag is of er alleen maar economische kanten aan het leven zitten.
Op zich merkwaardig dat er maar heel weinig aandacht is voor de positieve kanten van een wekelijkse rustdag, ook in de reacties onder dit artikel.
Dat is mijn punt. Natuurlijk is het economisch interessant. Maar dit is niet altijd goed. Net als met autovrije zondagen waar men voor blijft pleiten. Ik zou ook balen als ik dan een keer op die zondag ergens heen zou moeten/willen, maar een beetje nostalgie/rust kan geen kwaad en doet meer goed dan kwaad ;)

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 25 juli 2024 18:33]

Op zich merkwaardig dat er maar heel weinig aandacht is voor de positieve kanten van een wekelijkse rustdag, ook in de reacties onder dit artikel.
Je mist daarbij het punt van een aantal reacties.
Een rustdag is prima, maar niet een door de overheid opgelegde dag (=zondag). Laat de keuze van de rustdag over aan de winkel/ondernemer/werknemer.
Ik wil graag boodschappen doen op het moment dat het mij uitkomt, niet op het moment dat het de winkel uit komt. Je wilt niet weten hoe vaak het voorkomt dat ik nog even bij de benzinepomp ($$$) boodschappen moet doen, omdat tegen de tijd dat ik van mijn werk thuis kom de supermarkt al dicht is (20:00 bij mij in het dorp). De enigste dagen dat ik uberhaupt nog iets kan doen met winkels is in het weekend. Dus wat mij betreft alle winkels open op zaterdag en zondag, en ook bezorgen op beide dagen.

Dat is klantgericht denken. En dat is precies wat ze bij Coolblue best goed snappen. Maandag bezorgen is voor mij geen toevoeging (ben dan aan het werk), maar voor anderen wel.
Klinkt eerder als een gebrek aan planning aan jouw kant. Of werk jij 6 dagen per week, 12 uur per dag?
Ik zou graag keus hebben, net zoals die mensen die wel door de week kunnen shoppen. Juist zodat ik zelf mijn weekeinden kan plannen zoals ik dat wil, ipv geforceerd te worden in de grillen van anderen. Ik zie niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.
Omdat supermarkten vaak 7 dagen per week op en zijn en vaak van 8 tot 20. Het is een beetje onvoorstelbaar dat je tussendoor geen winkel tegenkomt om je boodschappen te doen.

Wil je dat niet, dan kan bv. albert.nl je boodschappen ook thuisbezorgen.

Wat ik nog liever heb, is dat ze gewoon na 18.00 o.i.d. bezorgen, wat PTT post vroeger deed toen ze incidenteel een pakketje hadden. :P
Helaas, zondag alles dicht. Die moderne rariteiten kan niet bij ons in de polder hoor. Zondag is rustdag. Twee keer naar de kerk, dat mag. Al het andere, nah. :+

En dat in de randstad... Nederland op zijn smalst.
Ik begrijp het wel, maar snap het niet helemaal. Je gaat in de polder wonen en klaagt vervolgens dat je geen Randstedelijke voorzieningen hebt. Dat vind ik raar.

Of ben je ook zo iemand die gaat klagen dat het soms stinkt als boeren aan het gieren zijn en dat je last hebt van het lawaai?
Ik geef je gelijk. Een vriendin van mij bestelde iets op zondag, en kreeg enkele uren later een mail van Coolblue dat haar bestelling klaar was voor verzending. Haar reactie: 'Amaj, wie wordt daarvoor uitgebuit?'.
Ook dat ja. En ligt het dan ook niet aan de planning van PostNL? Waarom zou alles wat op zondag besteld wordt, maandag direct worden uitgeleverd? Als iets zaterdag besteld wordt kunnen ze het misschien wel plannen om bepaalde bestellingen op maandag te leveren, maar om 24/7 door te gaan, voor een elektronica winkel?
Ik klink nu net als een gepensioneerde 65+-er die geen verandering of vooruitgang wil maar dat is dus niet zo.
Bij Bol.com is de beloofde levertijd gewoon 100%.(zoals ik eerder al zei, 1x een misser in 12jaar)

Maar ook bv. Coolblue en aanverwante webshops of Drogisterij.net hebben bij mij tot nog toe altijd nog geleverd op de dag na het "bestellen voor een bepaalde tijd".
Ik heb dat niet bezorgen op maandag altijd al een vreemd iets gevonden aangezien ze dat bij mij in 35 jaar nog nooit gedaan hebben, maar het wel wettelijk verplicht is tot januari 2014.
PostNL hoeft vanaf januari 2014 nog maar 5 dagen per week post te bezorgen. Minister Kamp (Economische Zaken) schrapt de maandag als verplichte bezorgdag.
http://www.ad.nl/ad/nl/55...-op-maandag-vervalt.dhtml

En dan hoeven ze niet wettelijk niet meer op maandag te bezorgen en dan gaan ze daar mee beginnen?
Post versus pakketten is wel een heel andere tak.
Anoniem: 178824 @Anonyymm2 oktober 2013 13:14
Zeker. En dat bespaart kosten in de bezorging en daarom gaat de prijs van een postzegel opnieuw met 10% omhoog. Het moet ergens van betaald worden |:(
Post hoeft niet meer. Maar bedrijven postten toch al geen facturen op zaterdag, die kreeg je dus niet op maandag. Maar pakketjes is toch heel wat anders dan facturen, ik ontvang veel liever pakketjes dan facturen ;)
Niet verkeerd.

Maakt hier echter weinig uit. Ik woon in zo'n klein gehucht. Daar komt post niet op maandag. Niet dat dat nou zo erg is.

Ik hoop wel dat als ik iets heel snel nodig heb dat ik het op maandag bij een AH kan laten afleveren
De post in je brievenbus is niet hetzelfde als de koerier die pakketjes rondbrengt... dit geldt dus ook voor jou dat je op maandag je pakketten bezorgd kan krijgen :)

@maartend... omdat het nu ook pas mogelijk wordt om pakketten op maandag te laten bezorgen, dat heeft dus niets te maken met in de polder wonen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 juli 2024 18:33]

Is me nog niet voorgekomen hier. Geloof me.

Is de consequentie van ver weg in de polders wonen.

[Reactie gewijzigd door maartend op 25 juli 2024 18:33]

Je mag er van uitgaan dat de pakketpost jouw zeker moet gaan bezorgen op maandag. Anders komen ze hun afspraken niet na ;-)
Omdat het net nieuw is.... Dus vanaf nu krijg je ook pakketjes op Maandag..
De post in je brievenbus is niet hetzelfde als de koerier die pakketjes rondbrengt... dit geldt dus ook voor jou dat je op maandag je pakketten bezorgd kan krijgen :)
doorgaans worden alleen de pakketten die zaterdag niet bezorgd konden worden op maandag aangeboden, vaak ook nog eens alleen bij bedrijven..

tenzij een zaak met een koeriersdienst (UPS/DHL/FedEx e.d.) werkt, dan kan maandag wel..
Wat dacht je toen je deze post uit je toetsenbord kreeg? :/

Nieuwsbericht (geparafraseerd): "vanaf nu komt de post ook op maandag."
Jij: "maakt voor mij niet uit, want de post komt hier niet op maandag."

8)7

Jawel, de post komt wel op maandag, dat is juist het nieuws! Dat de post nu niet op maandag komt heeft *niks* te maken met jouw woonplaats, want ook in Amsterdam centrum komt 'de post' niet op maandag.
Vanaf nu komt pakketpost ook op maandag.
Ik krijg geen eens gewone post op maandag
Nu Belgie nog...
Hier leveren ze gewoon zaterdag + zondag niet -_-
PostNL levert hier wel gewoon op zaterdag hoor, Bpost jammer genoeg niet nee.
Idd dat bedoel ik :) hier leveren ze zowel zondag als zaterdag niet xD
Nice dat dit eindelijk ook kan. Merkte dat ik deze week wachtte met bestellen op zaterdag tot het maandag was omdat ik wist dat het niet voor dinsdag wordt bezorgd. En het feit dat je tot 23:59 is ook een prima service.

Ik neem aan dat andere webwinkels hier ook gebruik van kunnen maken? Dus zaterdag besteld is maandag in huis.
Het heeft te maken met hoe snel alles in de logistiek gaat. Op sich technisch gezien kan het. Maar je moet als bedrijf een hoop voorwerk doen. Uiteraard moet je ook als webwinkel genoeg kunnen aanleveren wil het ook voor een transportbedrijf interessant genoeg blijven. Er is een dunne lijn wanneer het wat oplevert. Uiteindelijk zijn dit soort dingen erg duur. Veel mankracht en organisatie en vooral IT voor nodig. De benodigde capaciteit verdient zichzelf terug tov positie van de concurrentie. Een bedrijf welke geen voorraad/beschikbaar magazijn heeft zal het gewoon nooit gaan lukken.
Goede zaak!! Ik bestelde al geen goederen op Zaterdag..Die werden toch pas op de Dinsdag bezorgt..
(Heb het ook nooit goed begrepen we leven in een 24 uurs economie, maar voor de post gelden andere regels).
Ben wel benieuwd of de andere (kleinere) spelers ook mee gaan/kunnen doen.
Waarschijnlijk degene die ook van hetzelfde magazijn gebruik maken (v&d, wehkamp, etc).
Gaat PostNL nu specifiek voor Bol.com en Coolblue op maandag bezorgen, of in het algemeen? Ofwel, de pakketjes van marktplaats die zaterdagmiddag worden aangeleverd, komen die nu ook op maandag aan?
Het is een algemene wijziging, enkel hebben Bol.com en Coolblue het handig gespeeld via een persbericht waardoor ze weer gratis genoemd worden op diverse websites.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.