Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

De twee Nederlandse teams in de Challenger-klasse liggen slechts drie minuten uit elkaar op de vierde dag van de World Solar Challenge. De Leuvenaren zijn gezakt naar de vijfde plaats, mede door een straftijd van een uur. Stella Lux uit Eindhoven is nog steeds tweede in de Cruiser-klasse.

De beide Nederlandse Challenger-teams liggen nek-aan-nek. Het Twentse team kwam nog 23 seconden eerder aan bij het checkpoint Glendambo, maar bij het checkpoint Port Augusta waren de rollen ineens omgedraaid en kwam het Nuon Solar Team drie minuten en vijf seconden eerder aan, na 33u 33min 43s. Twente klokte in Port Augusta 33u 36min 48s, zo twitterden beide teams. Met nog slechts een paar honderd kilometer te gaan naar het Vicotoria Square in Adelaide is het voor beide teams zeer spannend. Het Leuvense team kreeg na de derde etappe een straftijd van een uur te verwerken. Het team kreeg de straftijd omdat een volgauto van het team een andere zonnewagen te 'bruusk' ingehaald zou hebben, aldus het blog van het Punch Powertrain Solar Team

Solar Team Eindhoven vertrok voor de vierde dag in de Cruiser-klasse vanuit Alice Springs op weg naar Kulgera. Bij het checkpoint in Kulgera klokte het team wederom als tweede in. Op de eerste plaats in de Cruiser-klasse staat nog steeds Kogakuin University uit Japan, die een kleine drie kwartier eerder geklokt werden in Kulgera.

Het grote verschil is dat in de Cruiser-klasse niet alleen snelheid beoordeeld wordt, maar ook het aantal vervoerde personen, hoe praktisch de auto is en of er gebruik gemaakt wordt van opladen via het elektriciteitsnet. Al die punten worden meegeteld in de eindscores, waarbij snelheid 70 procent voor haar rekening neemt, personen 5 procent, praktische auto 10 procent en opladen via elektriciteitsnet 15 procent.

Kogakuin ligt nu qua snelheid nog steeds voor, maar de Eindhovenaren rijden met de Stella Lux met twee personen en de Japanners met een. Ook denkt het team van TU/e meer punten te scoren op hoe praktisch de auto in elkaar zit, omdat er veel tijd en aandacht is besteed aan het interieur.

Tijdens de race bepaalt de strategieauto van Eindhoven aan de hand van weerdata en route-omstandigheden wat de optimale snelheid is en hoeveel mensen er in de auto meerijden per etappe. Tot nu toe zaten twee man in de auto, maar dat kunnen er maximaal vier zijn.

De specificaties van de Stella Lux:

  Solar Team Eindhoven
Naam Auto Stella Lux
 Afmetingen (l×b×h in mm) 4523×1756×1122
 Gewicht 375kg
 Deuren
 Zitplaatsen
 Zonnepaneel 5,8m², 381 monokristallijn silicium zonnecellen 
Accu Lithium Ion, 1224 cellen, 15kWh (≈390km/l)
Efficiëntie motor 97%
Maximale afstand 1 lading overdag NL: ongeveer 1000km, AU: ongeveer 1100km (1500km gehaald 20 oktober)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik mis informatie van plaats 3 en 4 van de Challenger class, maar die liggen nu respectievelijk 60 en 80 km achter de twee nederlandse teams.

Volgens de kaart staan de Eindhovenaren in de Cruiser class nu wel op de eerste plaats (op slechts een paar km); http://www.worldsolarchallenge.org/dashboard/map . Dat rijmt niet met het artikel.
De leaderboards geven anders aan, maar ik denk dat je kaart het beter weergeeft. Zie hier de leaderboards:

http://www.worldsolarchal...oard/timing?class=6&day=4

Zoals ik al zei: als er officiële bronnen zijn die anders bevestigen, update ik de boel ;)
Houdt er rekening mee dat het leaderboard eigenlijk altijd oude informatie geeft. Deze wordt namelijk alleen bij de control stop geupdatet, in dit geval Kulgera. De koplopers zijn nu aan het einde van dag 4 gestopt net voor Coober Pedy (dit klopt niet, dit was dag 3) en hebben dus een flink stuk gereden wat niet in het leaderboard is opgenomen.

Overigens lijkt het er op dat Nuna is uitgelopen op Twente. Op dit moment 12km afstand tussen de teams maar het kan zijn dat Twente eerder is gestopt dan Nuna dus dit zegt niet alles.

[Reactie gewijzigd door woytek op 21 oktober 2015 13:37]

Klopt, daarom is betrouwbare informatie lastig. Het laatste wat ik weet, is wat ik via twitter en de veel later binnengekomen persberichten doorkreeg. Die laatste houden het ook op 'een paar minuten', dus vooralsnog hou ik het daarop...
De leaderboard geeft 'Event time', waar de map gewoon GPS locaties geeft. Wat ik uit een vorig bericht begreep wordt de event time berekend uit daadwerkelijke tijd, tijdspenalties (zoals het uur waarover in dit nieuwsartikel gesproken wordt), etc. Ik dénk dat dat een deel van de discrepantie tussen de map en de leaderboard verklaart.

Uiteindelijk is de event time hetgene waarop de einduitslag bepaald wordt, dus hoewel die misschien minder up-to-date is t.o.v. de GPS locaties, is ie wel belangrijk om naar te kijken...

Edit: zie nu pas dat je auteur bent van 't artikel... waarschijnlijk weet jij e.e.a. toch beter dan ik :+

[Reactie gewijzigd door casparvl op 21 oktober 2015 14:16]

onderlinge afstanden en tijdverschillen zijn op deze site het beste te zien https://scientificgems.wordpress.com/
De afstand tussen de 6 en 8 km (op basis van 2 verscchillende GPS trackers).

Je kan hier ook zien dat Twente tussen Dunmara en Barrow Creek een stuk sneller dan Nuon gereden hebben maar dat ze daarna een minder tempo konden aanhouden. Misschien hebben ze daar te veel van hun accu's gevergd.
https://scientificgems.fi...m/2015/10/timeseries2.png

Hopelijk weet Twente alsnog de overwinning te pakken want het zou zonde zijn als dit hun laatste deelname zou zijn.
Volgens de tracker staat Eindhoven nu inderdaad iets voor het andere team en de data lijkt van het einde van de racedag te zijn. Vergeet echter niet dat Kogakuin in de eerste stage iets eerder aangekomen is in Alice Springs en dus minder racetijd had. Hoe dan ook is in de cruiser class moeilijk te zeggen wie er daadwerkelijk voor staat in het puntenklassement.
Echt heel leuk voor de Nederlandse teams. Jammer dat de belgen terug zijn gezakt naar plek 5. Ik had graag een NL/BE feestje gezien!
Even opzoeken waarom die straftijd gegeven is;

Hier te vinden:
'Volgens de organisatie heeft een van onze volgwagens een andere zonnewagen te bruusk ingehaald.'
http://www.solarteam.be/nl/blog/straftijd

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 21 oktober 2015 10:39]

Te bruusk inhalen... wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen?!
Dat ze rijden als rode duivels?
Pfffff dat betekent dat ze lomper rijden dan een RoadTrain.
Lijkt me welhaast onmogelijk om dat te kunnen realiseren.

Mij kan het gevoel niet bekruipen dat ze 'geflessed' worden down-under
Pfffff dat betekent dat ze lomper rijden dan een RoadTrain.
Dat lijkt me niet.
Als de organisatie aan roadtrains een penalty kon geven stond het vrachtverkeer op de Stuart Highway compleet stil.
1) Abrupt 2) Bars 3) Eensklaps 4) Grof 5) Kortaangebonden 6) Kort 7) Kort aangebonden 8) Kortaf 9) Nors 10) Onzacht 11) Opeens 12) Onvriendelijk 13) Onverwacht 14) Onverhoeds 15) Plots 16) Plotseling 17) Plotsklaps 18) Ruw tewerk gaande 19) Ruw 20) Schielijk 21) Wars
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/BRUUSK/1

trek zelf je conclusie:)
Dan kies ik voor nors. Ja, nors inhalen, dat zal het geweest zijn! :P
Jouw opmerking is echt serieus +1 en maakt mijn dag weer goed!:)
Wel, die karretjes zijn heel fragiel en licht en vaak met een smalle wielbasis. Als je daar dan met een minibus of terreinwagen rakelings voorbij vlamt, kunnen er brokken van komen.

Als Belg kan ik alvast zeggen dat een zonne-auto te veel lijkt op een ligfiets en dat je hier meer punten krijgt als je dichter bij een fietser passeert.
Op dit moment kon ik niet veel meer vinden dan het blog van de Leuvenaren zelf:
http://www.solarteam.be/nl/blog/straftijd

Mocht er meer informatie deze kant opkomen, dan doen we een update!
Er staat daar niet veel meer, alleen dat de volgwagen niet weet waarom ze het hebben gekregen. Toch wel jammer dat er niet een stukje berichtgeving over is vanuit de race, ook omdat het schijnbaar toch wel ongebruikelijk is.
Het aantal personen telt voor 5% mee? Vind ik een beetje weinig. Het belangrijkste onderdeel van een auto vind ik "wie en wat kun je meenemen?"

De snelheid telt dan voor 70% mee. Dat vind ik veel voor de klasse waar het niet een tijdsrace is. Ik vind het wel belangrijk dat de maximaal toegestane snelheid op de weg gehaald (en vastgehouden) kan worden, maar ik ga liever met 120km/u met 4 mensen dan 150 in mijn eentje.
Vond die 5% ook meer weinig klinken, maar op de 30 uur totale reistijd waar ze nu op zitten maakt 5% wel 1.5 uur verschil, wat dus net genoeg zou moeten zijn om het verschil te maken!

Nu weet ik natuurlijk niet hoe deze 5% uiteindelijk verwerkt wordt, en hoeveel nadeel ze er van ondervinden om met 2 personen te rijden, maar ik denk dat het strategische team van Eindhoven daar ook wel overnagedacht heeft.
Als ze zelfs al een uur vooruit rijden met de 'volgauto' om te kijken hoe de bewolking daar is om in te plannen hoe hard ze kunnen rijden, dan zal dit vast ook tot in de details uitgezocht zijn.
Even een simpel sommetje: Rolweerstand is rond de 30% van de totale weerstand en direct afhankelijk van het gewicht. Deze auto weegt 375kg en 1 passagier weegt 80kg. Dit is dus 455kg met 1 persoon en 535kg met 2 personen.

Bij een auto met 2 personen is de rolweerstand door de extra tweede persoon dus 80/535 = 14,95%. Als we uitgaan van 30% rolweerstand dan is dus de bijdrage aan de totale weerstand 14,95% * 30% = 4,5%. Het lijkt er dus op dat het net gunstig is maar deze berekening is vrij grof dus het zou beide kanten op kunnen...
Het aantal personen telt voor 5% mee? Vind ik een beetje weinig. Het belangrijkste onderdeel van een auto vind ik "wie en wat kun je meenemen?"

De snelheid telt dan voor 70% mee. Dat vind ik veel voor de klasse waar het niet een tijdsrace is. Ik vind het wel belangrijk dat de maximaal toegestane snelheid op de weg gehaald (en vastgehouden) kan worden, maar ik ga liever met 120km/u met 4 mensen dan 150 in mijn eentje.
het is een 'race' op de openbare weg volgens mij mogen ze niet eens harder dan de max toegestane snelheid, het zijn immers ook geen race-auto's.

maar je punt snap ik, liever 100km/h met 1 en 80 met 4, dan 120met 1 en 70 met 2

in het eerste geval zou je namelijk kunnen spreken van een gezins auto, in het 2e hooguit een stadsautotje,
Je wil niet dat een trage bus wint, dat is ook weer zo suf.
Erg spannend, knap van alle Nederlandse teams. Als tukker hoop ik toch wel dat Twente morgen toch nog weer Delft voorbij gaat ;)
Met zo'n race zou het jammer zijn dat mocht Twente tweede worden, ze er over twee jaar niet meer bij zouden zijn.. De Auto's van Delft en Twente zijn erg aan elkaar gewaagd en de tukkers hebben de eerste 3 dagen zelfs op de eerste positie gestaan. Het is gewoon een nek-aan-nek race en dat zorgt ook voor een hoop publiciteit..

Daarbij heeft Twente alsnog vooruitgang geboekt mochten ze tweede worden nadat ze twee jaar geleden nog derde waren. Als de verschillen zo klein zijn met Delft zouden ze over twee jaar alsnog kunnen winnen.. in 2011 waren ze zelfs nog vijfde.

Daarbij denk ik dat Twente gewoon op zoek moet naar andere sponsors, want als sponsors afhaken puur omdat je eerste wordt, bestaat die kans ook als ze nu wel weten te winnen en in 2017 ineens weer tweede zouden worden.. Van 5 naar 3 naar 2 (of misschien wel 1) is nog steeds een zeer goede progressie en dan als sponsors afhaken is gewoon not done..
Als ik het goed begrepen heb is het de universiteit zelf die er dan mee stopt.
Die sponsort naast met geld ook met studiepunten, zie daar maar eens een vervanger voor te vinden :P
Dan snap ik het nog steeds niet. De studenten uit Twente blijven voortgang boeken en leren daarnaast veel over praktische real-world problemen en hoe zij hun studiestof daarvoor kunnen gebruiken. Dat lijkt mij trouwens het voornaamste doel van een universiteit, leerlingen voorbereiden op een baan met toekomst met enige praktijk ervaring..

We hebben in Nederland drie technische universiteiten en alle drie doen ze het bijzonder goed op internationaal niveau. We pretenderen dat we een kennisland zijn, maar als je blijkbaar als universiteit niet binnen een paar jaar de race weet te winnen, trekken we de stekker er uit.. Ik snap zo'n instelling een beetje van sponsors, want winnaars krijgen nou eenmaal meer exposure. Maar voor de universiteit zou de 1,9 jaar voorafgaand aan de race moeten tellen, niet het resultaat.

Daarbij sta je als universiteit wereldwijd voor paal als je stopt omdat je 'maar' tweede bent geworden. Winnen hoort nooit het doel van een universiteit te zijn, wel het streven!
Bekijk het eens vanuit marketing perspectief. Hoe slim is het om dit statement te maken? Je kunt er ontzettend veel sponsoring mee binnen halen. Want niemand wil toch dat die arme, enthousiaste, hardwerkende studenten geen ondersteuning krijgen als ze niet 1e worden, toch?

Ik durf er bijna op te wedden dat er over een paar weken een statement komt hoe trots Universiteit Twente is op de enorme prestaties, het hun statement heeft heroverwogen en hoe het heeft besloten om nog een jaar door te gaan.

Het is net als die actie van een oude zonne auto op Marktplaats zetten. Publiciteit. Volg je de teams op FB? Twente plaatst 10x meer updates dan Delft.

Ik kom zelf uit Delft, heb zelf dit jaar aan een soortgelijke competitie meegedaan (zie filmpje: rondje met elektrische race auto TU Delft) en zelfs ik gunde Twente een wellicht eerste plek. Ze hebben een goed jaar gedraaid, zowel technisch als qua PR.

Wat ze misten is de ervaring die Delft al put uit een lange, succesvolle geschiedenis. En ze zitten al zo dichtbij! Mijn broer heeft in 2009 meegedaan met het Twentse team. Het was toen een puinhoop. Een slecht concept, geen duidelijk team doel, geen ervaring om uit te putten. Kijk wat een wereld van verschil het nu is! Met een beetje meer geluk had het prima kunnen gebeuren dat er te veel verkeer was en Delft niet meer in had kunnen halen. Het verschil gisteren (die 10 seconden) komt neer op 0.012% verschil!

Herhalend: het zal me niks verbazen als Twente hun statement terugtrekt en gewoon doorgaat.

[Reactie gewijzigd door Stidge op 21 oktober 2015 15:40]

Volg je de teams op FB? Twente plaatst 10x meer updates dan Delft.
In andere jaren was de publiciteit van Delft beter verzorgd. Het laat wat te wensen over vind ik deze editie als we er vanuit gaan dat ze elke keer naarverbetering streven.
Wel interessant is de Live stream van Delft (als die werkt) maar de website en ook de media updates vlak voor en tijdens de race zijn echt minder dan andere editties.

Twente heeft beter het redelijk hoge media niveau van vorige keren volgehouden en zijn zijn zeker tijdens de race actiever in hun mediauitingen. Dat gecombineerd met hun prestaties creert ook een meer positieve vibe rond dit team dit jaar vind ik zelf.
[...]
Twente heeft beter het redelijk hoge media niveau van vorige keren volgehouden en zijn zijn zeker tijdens de race actiever in hun mediauitingen. Dat gecombineerd met hun prestaties creert ook een meer positieve vibe rond dit team dit jaar vind ik zelf.
Daar ben ik het mee eens. En ik zat een jaar lang in het kantoor tegenover Nuna. Toch wel gek, of niet? :p
De livestream van Delft... jammer genoeg is 99% ruis.
Ik zag trouwens dat ook Tokai een paar aardige video's heeft gemaakt terwijl ze nogal mediaschuw waren in voorgaande jaren.

https://www.youtube.com/channel/UCrmc6h7qw2Jw2aFf1tTT3mw

Zonder tekst wat me doet vermoeden dat niemand Engels durft te spreken voor de camera.
Op dag 3 is goed te zien hoe de Japanners 1 of zelfs twee lekke banden hebben.
Vermoedelijk veroorzaakt door de zware windcondities waardoor de racebanden veel zijwaartse druk krijgen en snel slijten.
Daarbij sta je als universiteit wereldwijd voor paal als je stopt omdat je 'maar' tweede bent geworden. Winnen hoort nooit het doel van een universiteit te zijn, wel het streven!
Eens allemaal inschrijven in Eindhoven en Delft dus. Tweede worden wanneer alle belangrijke technische universiteiten meestrijden is eigenlijk een hele goede uitslag. Sommige teams zullen vast meer geld hebben, staan hoger op de wereldranking van universiteiten of hebben een sponsor (zoals Panasonic) die over potentieel beter materiaal beschikt.
Spannend!

Wordt dan ook het gewicht van de personen meegenomen in de uitslag? Kleine Japanners vs lompe Nederlanders...? (Hoewel; "ielige nerds" zijn natuurlijk ook vedergewichten ;) )
3.10.6 The mass of each Solar EV driver or passenger, with helmet and driving clothes, will be determined at scrutineering. If the mass of a driver or passenger is less than 80 kg, ballast provided by the Organiser will be added to make up the difference. No credit will be given if a driver or passenger weighs more than 80 kg.

http://www.worldsolarchal...nge_event_regulations.pdf
Overigens eten en vooral drinken de bestuurders zich vlak voor de weging zo'n twee dagen voor de race helemaal vol zodat ze 2 of 3 kilo zwaarder wegen tijdens de weging en minder balast mee moeten nemen.
Ze kunnen op ieder moment gecheckt worden of ze niet te veel afwijken van het geregistreerde gewicht.
Deliberate consumption of excessive food and drink prior to weigh-in is not in keeping with the spirit of the
competition and may be hazardous to the health of the individual.
3.10.7 Drivers and passengers may be weighed at any time during the Event. Changes in weight considered
unreasonable by the Chief Medical Officer will be referred to the Clerk of the Course.
Ik had volgens mij ergens gelezen dat wordt uitgegaan van 80kg p.p. Als dat niet wordt gehaald wordt het gewicht aangevuld (geen idee hoe :P).
Lood, word gedaan bij karten, duiken etc. het is niet zo heel spannend.
Als oud student uit Delft hoop ik toch wel dat zij met de overwinning naar huis gaan. Maar eerlijk is eerlijk, moge de beste (en degene met de minste pech) winnen. Het blijft toch leuk om deze race te volgen. Nu maar hopen dat niet beide teams met pech kampen. Een overwinning voor een team uit Nederland is altijd leuk.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij "bruusk inhalen"? Wellicht dat de australiërs niet gewend zijn aan de rijstijl hier in +31. :+
Misschien zat die race coureur van hen op dat moment achter het stuur? Die hebben wat andere standaarden dan normale weggebruikers qua inhalen... :)
Belgen houden zich over het algemeen niet al te strikt aan (verkeers)regels; ze rijden gewoon wat voorzichtiger en doen niet moeilijk om een ander voor te laten. Is mijn ervaring als fietser in Antwerpen. Wellicht viel z'n koffiekoek net toen 'ie wilde terugsturen. :P

Het was een mooie week voor Delft; eerst met de Stratos en nu op kop met de zonnewagen. Leuk om te zien wat onze ingenieurs allemaal bouwen. :)
/offtopic:
Relatief veel Belgen rijden levensgevaarlijk naar mijn ervaring: regelmatig maak ik volkomen idiote acties mee in België en Frankrijk en blijf daarom tegenwoordig liever uit hun buurt op de weg.

/ontopic:
We hebben gewonnen, en dik verdiend ook. Sterk staaltje toegepaste wetenschap dit, bewijst dat Nederlandse ingenieurs second-to-none zijn.
Zeker, de bestuurde moet minstens 80 kilo wegen. De rest wordt aangevuld met ballast.
Beter kan de bestuurder minder wegen: het gewicht wordt dan aangevuld tot 80Kg. Bij een overschrijding van de 80Kg is er geen compensatie opgenomen in het reglement.
Het is zelfs zo dat het juist voordeliger is als de bestuurder lichter dan 80kg is ipv een bestuurder die exact 80kg weegt. De ballast kan je namelijk plaatsen waar je wilt, en zal dus voor een lager zwaartepunt zorgen wat het bochtenwerk (voor zover van toepassing) beter maakt.

Alhoewel je ook weer kunt valsspelen door op het moment van weging zwaarder te zijn dan tijdens het racen.
F1 coureurs moeten daarom meteen na de race gewogen worden.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 21 oktober 2015 12:03]

In de WSC worden alle coureurs gewogen bij de static scrutineering (technische keuring). Aan de hand van de lichtste coureur wordt het toe te voegen gewicht bepaald. Althans zo begreep ik het uit één van de video's die Solar Team Twente had geproduceerd over de voorbereiding (die ik helaas zo snel niet kan vinden) :)
Het ballast moet wel binnen 300mm van de zitplaats geplaatst worden.
3.25.2 When driving, the correct driver and passenger ballast must be carried in the Solar EV and be placed
within 300 mm of the corresponding seating position.
Heb je gelijk in. Slordig verwoord van me.
Zeer spijtig voor de mannen/vrouwen van Leuven. Daar gaat de hoop op een podiumplaats :( . Laat ons hopen dat de nederlandse teams op de laatste dag van pech gespaard gaan blijven.
Wie weet als de straftijd wordt ingetrokken. Kunnen zij alsnog een podiumplaats vieren. Laten we het hopen.
Zonder straftijd scoren ze nog steeds geen podium plaats hoor ;-) Zonder straftijd zouden ze namelijk 4de staan en nog steeds 11 minuten achter de derde zitten. Natuurlijk niet onmogelijk om in te halen, maar toch redelijk kleine kans.
Correct, De bestuurders van de volgwagen zaten waarschijnlijk met hun hoofd reeds in Frankrijk.
Volgens de blog van Solar Team Eindhoven hebben ze een aardige inhaalslag gemaakt vandaag!
Het verschil is teruggebracht tot 5 minuten achterstand, dit gecombineerd met het rijden met 2 personen zorgt er voor dat ze nek aan nek gaan met de Japanners! (72,77 vs. 72.50 punten)

Voor meer info, en een erg leuke blog: http://www.solarteameindhoven.nl/dag-4-kat-en-muis-spel/
Heel mooi. Ook goed om te zien dat de stabiliteit en veiligheid goed op orde is bij het Nederlandse design. Door wel met snelheden van 80 km/u te kunnen blijven rijden zal de Stella Lux kunnen blijven uitlopen op de Japanners. En dat met een extra passagier.
Terwijl wij met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur over de Stuart Highway reden, kachelde Kogakuin maar met 70 km/uur voor ons uit. De voorsprong werd dus snel kleiner. Later hoorden we dat ze waarschijnlijk maar maximaal 70 mogen rijden vanwege veiligheidsredenen. We constateerden zelf al dat hun auto bij hoge snelheid erg instabiel is met harde windstoten. Het kwam een aantal keren voor dat de auto deels op de andere weghelft belandde, in tegenstelling tot Stella Lux, die zeer solide op de Australische weg ligt.
bron: http://www.solarteameindhoven.nl/dag-4-kat-en-muis-spel/
Eindhoven moet duidelijk winnen. Die Japanners rijden dus maar met één persoon. Het design is gejat van Eindhoven en ze zijn veel te ver doorgeschoten met het catamaran ontwerp. Volgens mij kun je nu alleen mini Japanners kwijt in die auto.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True