Team uit Delft wint Solar Challenge 2015 nipt van Twente

Het Nuon Solar Team van de TU Delft heeft met de Nuna 8-zonnewagen de World Solar Challenge 2015 gewonnen. Het Solar Team Twente finishte vlak daarachter en werd tweede. Het team uit België heeft de vijfde plek in de wacht gesleept.

Het is de zesde keer dat het team uit Delft de race in Australië wint. Ook in 2013 ging de toenmalige Nuna-auto als eerste over de streep. Het verschil met de Red One-zonneauto van het team uit Twente was dit jaar miniem: na 3022 kilometer kwam de wagen van Solar Team Twente slechts 3 minuten en 35 seconden later in Adelaide aan dan de Nuna 8 van het Nuon Solar Team. Het team wist de race vier uur sneller dan in 2013 af te ronden. De gemiddelde snelheid bedroeg 90 kilometer per uur, tegenover 79 in 2013.

In 2013 behaalde de zonnewagen van Twente de derde plek, na het Japanse Tokai-team. Dat team wist dit jaar op de laatste dag van de race de Michigan Solar Car in te halen, waarmee de Japanse en Amerikaanse auto respectievelijk de derde en vierde plek innamen. Het Belgische Punch Powertrain Solar Team uit Leuven behaalde als vijfde de eindstreep.

De Stella Lux-gezinszonneauto van het Solar Team Eindhoven van de Technische Universiteit Eindhoven is nog bezig met zijn race in de Cruiser Class van gezinsauto's. De Stella Lux bevindt zich op ongeveer een kwartier achter de koploper, team Kogakuin uit Japan.

Nuon Solar Team 2015

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-10-2015 • 09:23

130

Submitter: Japie07

Reacties (130)

130
130
109
4
0
0
Wijzig sortering
Blijft een prachtig mooie wedstrijd dit. Ook prachtig dat het dit jaar zo dicht op elkaar zit, minuten verschil. Wellicht had Twente zelfs gewonnen als ze niet hadden moeten remmen bij Delft's inhaalactie en daardoor wat energie uit de accu moesten gebruiken om weer te versnellen. Drieënhalve minuut is ook te verliezen bij stoplichten. De techniek is in ieder geval ongekend betrouwbaar en snel gebleken! Nu nog hopen dat de geldkraan voor team Twente niet dicht wordt gedraaid omdat ze niet gewonnen hebben, zoals aangekondigd was.

Nu nog hopen dat team Eindhoven in de Cruiser Class wint. In de race zelf staan ze tweede, maar aangezien ze met twee personen rijden en er nog meer dingen meetellen in die klasse dan de tijd is de kans aanzienlijk dat ze er met de winst vandoor gaan! :)
edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door Migrator op 24 juli 2024 07:45]

Delft volgde ons de hele dag al op de voet en nam met een spannende inhaalactie de koppositie over. Hierbij moest de coureur van Red One afremmen om een onveilige situatie te voorkomen.
Bron: SOLAR TEAM TWENTE OP POSITIE TWEE – DE STRIJD IS NOG ZEKER NIET GESTREDEN

Oh, daar wist ik helemaal niks van af.. :\ Had in dat geval Delft niet een straf (in tijd) moeten krijgen in verband met de inhaalactie? Ik heb namelijk gelezen dat een ander team (ook Nederlands geloof ik) een straftijd van een uur kreeg doordat een van de volgauto's de zonne-auto van een ander land/team de 'bruusk' had ingehaald.. In ieder geval hartstikke jammer! Maar nog altijd een eerste en tweede plek voor Nederland!

Wat betreft die stoplichten: dat vind ik érg jammer en allicht kwalijk aan het parcours. Dit zorgt er namelijk voor dat het niets meer met de auto te maken heeft (bij de stoplichten) maar met de hoeveelheid mazzel die je als team of coureur hebt op het moment dat je bij zo'n stoplicht aan komt..

edit:
bron.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 24 juli 2024 07:45]

Team dat de straf had gekregen was het team van Leuven, onze zuiderburen dus ;).
Er loopt as we speak een protest van Team Twente, organisatie heeft nog geen uitspraak gedaan. Bron: Een van de coureurs van de Red One, met wie ik bevriend ben :)

Verder met je eens over de stoplichten. Het is natuurlijk wel voor de eerste keer dat de stoplichten het verschil zouden maken tussen plek een of twee.
Ze rijden niet over een apart parcours, maar gewoon over de openbare weg. De auto's moeten dan ook gewoon aan de Australische verkeerseisen voldoen.
Dus verkeerslichten, wil overstekende kangoeroes, mensen etc. horen er gewoon bij.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 24 juli 2024 07:45]

Klopt, maar net zoals deTour de France een parcours probeert te maken met zo min mogelijk vluchtheuvels en spoorwegovergangen, en ook regels heeft voor als de spoorwegovergangen dicht zijn, mag je van de organisaties van de solar challange toch verwachten dat ze zich inspannen om het zo eerlijk mogelijk te houden.

Kangeroes (of ooit de overstekende paarden bij TdF) heb je weinig invloed op, parcours wel.
[...]
Wat betreft die stoplichten: dat vind ik érg jammer en allicht kwalijk aan het parcours. Dit zorgt er namelijk voor dat het niets meer met de auto te maken heeft (bij de stoplichten) maar met de hoeveelheid mazzel die je als team of coureur hebt op het moment dat je bij zo'n stoplicht aan komt..
Jep, ben ik met je eens. Zodra dat soort dingen gaan meetellen voor de eindklassering, dan moet je de race daarop aanpassen. Dat geldt dan niet alleen voor stoplichten, maar ook voor andere factoren in het verkeer (zoals de inhaalactie bijvoorbeeld).
In het begin waren de verschillen nog groot genoeg om dit niet uit te laten maken, maar inmiddels dus wel.
Anoniem: 334725 @Migrator22 oktober 2015 14:54
Vergeet niet dat dit een race is en geen benchmark. Als je het echt eerlijk wilt doen laat je de wagens 1 voor 1 rijden met lege wegen. Ben benieuwd wat de uitslag word.
Geweldig jongens!! Als een TU Delftenaar mag ik wel hier trots op zijn. Jammer voor Twente, ik hoop dat ze alsnog worden gesponsord voor de volgende keer, dit minimiem verschil zegt eigenlijk wel dat ze allebei even goed zijn maar misschien dat de delftenaren even wind mee hadden. ^^
Is er sprake van dat Twente na deze editie zou gaan stoppen?
Dat is correct.

"Meer geld Solarteam, maar subsidie stopt als team niet wint"
http://www.utnieuws.nl/ni..._stopt_als_team_niet_wint
Dat hoeft niet zo dramatisch te zijn als het klinkt. Dream Teams hier in Delft krijgen over het algemeen geen geld van de TU. Wij zoeken onze eigen sponsoren, iets wat Twente ook zou kunnen doen willen ze doorgaan met hun solar car.
Waar haal je die info vandaan? Ik heb vorig jaar de sponsoring van een dreamteam uit Delft geregeld en de TU was verantwoordelijk voor zo'n 15% van het budget. Laat staan de langstudeermaanden die vergoed worden (en dat is behoorlijk veel geld).

Los daarvan: idd, de rest van de (cash) sponsoring is zelf geregeld extern.
Inderdaad.

Daarnaast moeten de faciliteiten niet vergeten worden. Werkruimte en gebruik van alle tools en andere faciliteiten van de TU zijn waarschijnlijk een stuk meer waard dan de finianciele ondersteuning.

Het zou natuurlijk wel erg jammer zijn als dit het einde voor Solar Team Twente betekent, laten we hopen dat het meevalt.
Ik ben er vrij zeker van dat Twente doorgaat. Solar Team Twente heeft zo ontzettend veel voortgang geboekt afgelopen jaren. Als ze voortbouwen op deze ervaring, verwacht ik goede zaken van Twente. Ik denk dat de universiteit binnenkort besluit hun vorige statement terug te draaien en door te gaan met de support.

Ik denk dat het een goede marketingstunt is geweest. Alleen ze moeten het wel voorzichtig spelen om hun integriteit te waren.
Ik hoop dat Twente doorgaat met het Solar Team. Of de subsidie nu stopt of niet, ik hoop van harte dat het team voldoende sponsoren kan vinden om door te gaan. Zoals je zelf ook zegt: ze hebben zó veel ervaring opgedaan, het zou zonde zijn als dat niet doorgezet wordt!

Om nog maar te zwijgen over het visitekaartje dat het een universiteit oplevert als je met zo'n geweldige auto eerste, dan wel tweede wordt! ;).

Uiteraard ben ik bevooroordeeld, aangezien ik zelf uit Enschede kom, maar volgend jaar wederom Twente in Australië zien zou echt meer dan geweldig zijn! :)
Ze hebben als ik het goed begrijp verloren omdat ze gisteren, net als veel andere teams, een heel stuk vrij hard hebben gereden, waar Delft het wat rustiger aan deed. Ik snap de redenatie van Delft wel: hoe hoger de snelheid, hoe hoger de luchtweerstand. Ook al ben je nog zo gestroomlijnd, de luchtweerstand neemt nog altijd kwadratisch toe met de snelheid. Dus je kunt beter een heel eind een constante snelheid rijden dan gemiddeld dezelfde snelheid, maar dan met pieken en dalen.

Uiteindelijk moeten ze hiervan leren, want ik ben er wel van overtuigd dat Twente de beste auto had. Hoe dan ook: gefeliciteerd aan Delft en vooral niet op dit moment ophouden in Twente. Een verschil van nog geen 4 minuten op een race over duizenden kilometers is echt bizar klein. De variatie qua reistijd in mijn dagelijkse woon-werk verkeer is al groter. En dat is maar 20km :P
Dan heb jij dat mooi geregeld maar ik neem aan dat dat via faculteiten ging en niet direct van de TU. Nu kan je beargumenteren dat het wel van de TU is maargoed daar gaat het niet om. Waar ik meer op doelde was dat de TU niet hoofdsponsor is bij dream teams en als de universiteit stopt met het sponsoren van Twente dat dat niet het einde hoeft te betekenen.
Dat was inderdaad via de verschillende faculteiten. Voor zover ik weet is Nuna het enige team wat direct van de TU Delft iets krijgt.
Weer je toevallig welke budgetten er nodig zijn Om deel te nemen?

Ik zou zelf ook een team in het leven willen roepen om met bedrijven en studenten deel te nemen.
Voor de World Solar Challenge?
Ik heb daar niet zo'n goed idee van. Daarbij komt ook kijken hoeveel je bereid bent zelf met cash te betalen en hoeveel je geregeld kunt krijgen via in-kind sponsoring.

Ik kan veilig aannemen dat de budgetten van het Nuon Solar Team wel minimaal een paar ton zijn, maar hoeveel exact weet ik niet.

Ik weet dat de helft van de kosten van Nuna ongeveer logistiek zijn. Dus als je uitrekent hoeveel het kost om een groot team naar Australie te vliegen, ze daar allemaal in hotelkamers stopt, een konvooi regelt voor tijdens de race, een flight-case voor de auto, etc en je vermenigvuldigt al die kosten met 2 (om daadwerkelijke een auto te bouwen)... dan zit je rond het goede budget.

En dat is dan puur voor het project. Los van kantoorruimte en dergelijke faciliteiten.

[Reactie gewijzigd door Stidge op 24 juli 2024 07:45]

Nouja, nu er geen voetbal is kan er mooi reclame geld naar wedstrijden waar 'we' wel goed in zijn :)
NOS, zend eens ff wat wedstrijdbeelden uit tijdens studio sport want het is een wedstrijd.

Dikke disclaimer ik kiek geen televisie en al helemaal geen sport, misschien dat het wel is uitgezonden
Twente heeft ook vele partners natuurlijk, maar het wordt wel een tikje lastiger voor het team om door te gaan als een grote financiële supporter ermee stopt.

Ik hoop overigens dat met zo'n klein tijdverschil en zo'n goede prestatie (hogere plek dan twee jaar terug, sneller gereden) de geldkraan bij nader inzien toch niet dicht gaat ;)
Anoniem: 399807 @Ortixx22 oktober 2015 11:23
Ik hoop dat ze niet hoeven te stoppen. Ik vind het heerlijk wanneer amerikanen ergens niet in winnen. Ondanks hun MIT (ik weet niet waar hun team zetelt) en hi-tech lukt het ze gewoonweg niet.

Waarom eigenlijk niet? Wat ik hoop is dat de Nederlanders deze technologie kunnen omzetten in iets praktisch. Anders verliezen de amerikanen de races maar is er straks wel een bedrijf dat deze technologie op de markt brengt. En wat hebben wij dan nog? Gouden medailles?
Het CvB van de UT had (naar wat ik had begrepen) medegedeeld dat ze de steun voor het team zouden opzeggen als de resultaten niet beter zouden zijn dan vorig jaar (lees: ze geen eerste zouden worden). Ik hoop dat door dit resultaat ze terug komen van dat besluit.

Edit: Collegevoorzitter Victor van der Chijs meldt in het UTnieuws het volgende:
Uiteraard begrijpt Van der Chijs ondertussen maar al te goed dat er een uitstekende prestatie is neergezet in Australië. ‘Het is niet niks als je met twee minuten verschil de gedoodverfde winnaar op de hielen zit. Bovendien moet het Twentse team ook trots zijn op haar gehele aanpak. Zij hebben echt alles zelf gedaan. Dat is toch anders dan het Nuonteam, dat al start met een miljoen euro.’

‘We hebben altijd gezegd: we nemen geen genoegen meer met derde, vierde of vijfde plaatsen. We gaan voor een koppositie en ik vind dat het Solar Team Twente zich van zijn beste kant heeft laten zien. Mission accomplished, wat mij betreft’, aldus Van der Chijs.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 24 juli 2024 07:45]

Ik zie twee verbeteringen in de resultaten:
- tweede in plaats van derde.
- een veel betere tijd/veel hogere gemiddelde snelheid.

Die subsidie moet dus gewoon doorgaan!
- een veel betere tijd/veel hogere gemiddelde snelheid.
De snelheid is natuurlijk ook beinvloed door het betere weer.
Een paar jaar geleden finishde de race in de ragen en verloren sommige teams uren die regenachtige 5e dag
Utwente CvB-voorzitter Van der Chijs zinspeelt al dat Delft niet helemaal fair door een rood stoplicht is gecrost: http://www.wattisduurzaam...n-voor-solar-team-twente/

Mooie aanleiding om ondanks de stelligheid van mei 2014 en de tweede plek nu toch funding toe te kennen voor de volgende keer. ;)
Ik zie niks staan over een rood stoplicht in dat artikel.
Tweet van Van der Chijs:

Close to finish. #solarteamtwente still trailing Nuon closely. Nuon ignored red traffic light. What are consequences? #wsc15
Twente heeft het goed gedaan, door de helft van de race de Delftenaren achter zich te houden. Dat is een beter resultaat dan vorige keer. En zo nipt verliezen, dat betekent dat ze ook nipt kunnen winnen. Volgende keer gewoon meedoen, dit is een hele mooie race geweest.
En ik maar denken dat het bij een universiteit gaat om innovatieve vooruitgang en dat het winnen van wedstrijdjes om die innovatie te stimuleren leuk voor de prestige is maar uiteindelijke bijzaak.

De bestuursleden hadden zichzelf zeker een klopje op de schouder en bijbehorende bonus belooft als ze wonnen. :')

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 24 juli 2024 07:45]

Er is geen oneindige pot geld, dus er moeten keuzes gemaakt worden. Er zijn natuurlijk een hoop andere projecten waarin de UT investeert, zoals het vergelijkbare project https://www.greenteamtwente.nl/ . In andere projecten zien ze waarschijnlijk meer toekomst/nut.
We gaan met de meest prestigeuse zonne-auto race mee doen maar niet voor het prestige? Dat lijkt me ook niet heel logisch.

Tuurlijk gaat het niet alleen om de reclame die ervan uitgaat, maar het zou me niet verbazen als een (significant) gedeelte van wat de UT erin steekt uit een reclame budget/overweging komt. En laten we wel wezen, vaak ging het bij de normale media puur en alleen over Delft, met op het einde nog een zinnetje dat de UT ook mee deed.

En uiteindelijk kan dat geld maar één keer worden uitgegeven, en zijn er nog heel veel andere projecten die het met heel veel minder geld moeten doen.
De bestuursleden zijn vaak zelf geen wetenschappers... Onder het motto dat managers niet hoeven te begrijpen wat ze managen.
Kijk even naar de leden van het CvB. Dat zijn weldegelijk wetenschappers, in elk geval toch 2 van de 3. En die 2 UT alumni bovendien.
Hooi ik inderdaad maar al te vaak uit de mond van managers. Meestal een paar maanden voordat ze het gigantisch verkloten, om precies te zijn }>
Ik doe zelf af en toe management en ben van mening dat in de hedendaagse hyper-complexe wereld een manager zonder inhoudelijke kennis van wat hij managet garantie voor mislukken is. Een bestuur / stuurgroep die zo'n persoon aanstelt zou hiervoor verantwoordelijk gehouden moeten worden.
De wereld draait door, tijd dat zij dit ook doen.
Dat is toch anders dan het Nuonteam, dat al start met een miljoen euro.’
Haha :X
Een mooie prestatie, maar wordt er nu niet veel geld verspilt, om er een race van te maken.
Wat ik ermee bedoel, we weten wat externe factoren ervoor zorgen dat je soms verder of sneller dan de competitie de finish kan bereiken.
Zijn al die andere extra kosten, reizen, vervoer, onderdak etc. te verantwoorden om deze techniek te testen en te verbeteren?
Vet goed!
Kaartje; http://www.worldsolarchallenge.org/dashboard/map
Kunnen we Solar Team Eindhoven ook nog even volgen met de laatste KM en zo te zien hebben ze het Japanse team ingehaald!

[Reactie gewijzigd door Furinax op 24 juli 2024 07:45]

Wat is verschil tussen die Classes? Zoals het er naar uitziet staat eindhoven eerst in de "cruiser class" of zie ik dat verkeerd?
Bij de cruiser classe moeten ze een "gezinsauto" ontwerpen en is snelheid niet het enige dat meeteld.
De challenger class is de bekendste, waar oa Delft en Twente aan mee doen. De Challenger class gaat voor snelheid ten kosten van comfort.
De crusier class zijn de auto's die juist wel comfort hebben, maar alsnog zo zuinig mogenlijke zonneauto's zijn.
En dan heb je nog de adventure class.

"The Adventure Class allows cars built for previous editions of the event to run again, usually with new team members. It can also be used as a catchment for those who, while meeting the exacting safety standards, may not have quite made full compliance with the latest requirements."

http://www.worldsolarchallenge.org/team_info/2015_classes
Thnx.
Was al op zoek naar de resultaten van de TU/E maar die zijn dus nog even bezig :)
Nou ja, als je inzoomt lijkt het alsof ze beide bij een tankstation staan, maar Eindhoven staat 100m verder op ;) Op het moment van dat ik dit type natuurlijk ;)
Ik geloof dat de finish plaats/snelheid voor een 70% mee telt.
eindhoven rijd grotendeels met 2 personen waarbij Japan er consequent eentje minder in de auto schijnt te hebben, dit scheelt straks in de einduitslag nog, dus ook al zou Eindhoven als 2e binnen komen met een klein verschil (want afhankelijk van de tijd wisselen ze een beetje stuivertje volgens mij) zou eindhoven alsnog winnen.
Wat was er de laatste dag anders dat de auto uit Twente opeens ietsje minder presteerde dan die uit Delft
Presteerde die minder? Stoplichten kunnen hebben tegengezeten bijvoorbeeld, volgens mij zijn er geen tekenen dat de auto het minder deed.
Als ze gisteren gestopt zijn met een paar minuten voorsprong op Delft en nu verliezen ze met een paar minuten achterstand dan hebben ze dus minder gepresteerd dan Delft, en heeft Delft het gisteren OF beter gedaan dan de dagen ervoor OF Twente heeft het minder gedaan dan de dagen ervoor. Als de performance identiek was geweest dan was de voorsprong nog hetzelfde of zelfs iets groter.

Alhoewel ik idd een bericht las dat Delft door een rood stoplicht gereden is, wat dus niet mag.
Gisteren zijn ze al gestopt met een paar minuten achterstand. ;)
Na dag 3 stond Twente nog eerste, op dag vier werden ze ingehaald door Delft. De Red One moest remmen bij die inhaalactie waardoor ze wat accu-energie moesten gebruiken om weer op snelheid te komen. Op de rest van de dag hebben ze de achterstand teruggebracht tot (IIRC) twee minuten. Vandaag hebben ze die achterstand niet verder kunnen terugbrengen, hetzij door stoplichten, hetzij door minder resterende acculading. Moeilijk te zeggen. Slechter gedaan zou ik niet willen zeggen, maar ze hebben bij dag 4 wellicht net te snel gereden om vandaag de achterstand gelijk te hebben gehouden of om sneller te rijden dan Delft :)
op dag vier werden ze ingehaald door Delft. De Red One moest remmen bij die inhaalactie waardoor ze wat accu-energie moesten gebruiken om weer op snelheid te komen.
Ik heb beelden gezien van die inhaal actie en in zag nergens iemand remmen noch een noodzaak daartoe.
https://www.youtube.com/watch?v=ZO-BarCFXzQ

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 24 juli 2024 07:45]

Dit is niet de inhaalactie waarover gesproken wordt.

Edit; de aanwezige observer vond het ook een onbesuisde actie, benieuwd waarom er geen tijdstraf is gegeven terwijl de Belgen deze wel gekregen hebben. Zal wel nooit duidelijk worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 703227 op 24 juli 2024 07:45]

Van het blog van Michigan:
An incident between first- and second-place teams Nuon and Twente was much discussed after the race. The teams finished just minutes apart. Twente reports that its solar car driver had to slam on the brakes after Nuon’s car merged back into its lane after passing. The vehicles were approaching a no-passing zone.

“We had to brake to make it safe,” said Twente spokesperson Justine Wolters. “It didn’t feel right. We don’t want to look like bad losers, but it’s still a bit sad that it had to be like this.”

Passing opponents on the road is obviously fine, but it’s not supposed to require solar cars to brake. Accelerating back up to intended set speed uses more energy than maintaining speed, and these cars are playing to finish with empty batteries. They don’t have extra energy to burn.

Schloithe confirmed that it occurred, but he said GPS data shows Twente speeding up during the maneuver (which is a no-no), leaving the fault of the incident ambiguous. Ruling on the field: no penalty.
Kortom, beiden hebben zich niet 100% netjes gedragen. Dan vind ik dat Nuna wat beter uit de verf komen omdat ze ook Twente op dat stukje hadden kunnen aanspreken. Ach ja bad losers.
Toch meldt Twente dat er geremd is, en dat hoeft niet per se veroorzaakt te worden door de Nuna8, maar dat kan ook door een ander voertuig uit het konvooi van Delft zijn gebeurd ;).

Overigens is dit filmpje op 19 oktober geüpload, terwijl de gewraakte inhaalactie gisteren gebeurde.

Leuke beelden om te zien trouwens. De Red One lijkt een stuk stabieler op de weg te liggen dan de Nuna8!

[Reactie gewijzigd door Migrator op 24 juli 2024 07:45]

Ik heb het niet op de voet gevolgt. Maar ik hoorde dat de laatste dag bewolkt was of 's ochtends in ieder geval geen zon?
Dat zou het kunnen verklaren idd, de auto van Delft is misschien iets efficiënter bij minder zon.
Misschien strategie?
Daardoor iets meer energie over in de accu's?
Kun je er wat makkelijker voor gaan.
Ik hoorde dat Delft op een gegeven moment ingehaald heeft, en Twente lukte dat niet meer vanwege de drukte in het verkeer.
Wat ik begrepen heb van een vriend uit het Solar team Twente is dat het team van Delft gewoon kijhard aan het valsspelen is geweest.

Tijdens een inhaalpoging is Delft voor het twentse team op de rem gaan staan ( soort braketest ), met net geen botsing. Dit heeft er wel voor gezorgd dat er een boel energie verloren is gegaan voor het Twentse team, waardoor ze dus kostbare minuten hebben verloren. Daarnaast zijn ze bij een controlestop 20 seconde te vroeg weggereden.

Er ligt een officieele klacht bij de organisatie en zondag is de uitspraak. We zullen dus zien wat eruit komt.
Wel zielig van het team uit Delft... Ik ben voorstander van concurrentie, maar niet op deze manier
Vergeet niet dat informatie vanuit het team wat gecharcheerd kan zijn. Zij zijn hard getroffen en zullen zoiets ook negatiever ervaren. Maar het klopt dat Twente heeft moeten remmen bij Delft's inhaalactie. En schijnbaar heeft Delft ook een rood stoplicht genegeerd. Ik wacht met interesse de uitspraak af, want winst voor Delft is helemaal prima, maar wel eerlijk graag. :)

Zo ben ik overigens ook benieuwd wat er nou met de tijdstraf van een uur voor team Leuven is gebeurd, aangezien ze die volgens het team zelf volledig onterecht hebben gekregen.
Wel raar dat de organisatie ze al winnaar noemt op Twitter terwijl ze nog een tijdstraf kunnen krijgen dus als ze ander team gehinderd hebben (dat inderdaad strafbaar in zo'n situatie?)

Ook vreemd dat zo'n uitspraak zo lang op zich moet laten wachten. Eenmaal winnaar in de media is lastig terug te draaien.
Anoniem: 16328 @flessuh22 oktober 2015 12:12
Bij die Belgen waren ze actiever met het opleggen van een straf. Die kregen zomaar 1 uur tijdsstraf zonder dat zij zelf precies wisten waarvoor. Nu zou het gaan om het bewust onsportief gedrag en wordt er niet opgetreden. Misschien omdat het een gerenommeerd team betreft? De straf van 'bruusk' inhalen is 1 uur. Voor het bewust onsportief gedrag waardoor een concurrent snelheid verliest zou zeker in dat verlengde een straf van enkele uren opleveren.
Het is een race, blokken en verdedigen horen hierbij zolang het maar binnen de regels is en niemand in gwvaar wordt gebracht en dat is nu wel de issue
En je hebt natuurlijk ook bij Delft even de andere kant van het verhaal nagevraagd, want zo doen we dat. Toch?

De spanning zal zeker in de laatste kilometers flink opgelopen zijn, en het zou met niets verbazen als beide partijen keihard gepusht hebben.
klopt, maar dat neemt nog niet weg dat het een naaiactie is om voor iemand te gaan remmen... Tenzij het is om iets te ontwijken, maar zover ik weet is dit niet het geval geweest
"voorzover ik weet"

Dat vat het probleem wel een beetje samen he :) We kunnen niet anders dan speculeren en dat lijkt mij zelf niet zo nuttig. Laten we officiële uitspraak afwachten.
Op de website van Solar Team Twente komt het wat minder dramatisch over:

Delft volgde ons de hele dag al op de voet en nam met een spannende inhaalactie de koppositie over. Hierbij moest de coureur van Red One afremmen om een onveilige situatie te voorkomen.

http://www.solarteam.nl/b...nog-zeker-niet-gestreden/
Tijdens een inhaalpoging is Delft voor het twentse team op de rem gaan staan ( soort braketest ), met net geen botsing. Dit heeft er wel voor gezorgd dat er een boel energie verloren is gegaan voor het Twentse team, waardoor ze dus kostbare minuten hebben verloren. Daarnaast zijn ze bij een controlestop 20 seconde te vroeg weggereden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon op video kijken naar hoe het echt is gegaan voor je maar wat uitkraamt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZO-BarCFXzQ

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 24 juli 2024 07:45]

Kan iemand toelichten waar ik nu naar zit te kijken?
Ik zie namelijk twee zonnewagens die elkaar op ruime afstand passeren en heb nergens het idee dat hier een 'spannende' inhaalactie plaatsvind.
moet de onderlinge afstand tussen inhalende zonnewagens groter zijn dan die bij brandstofauto's in verband met turbulentie waardoor team Delft meer afstand had moeten houden?
Je kijkt naar de inhaalactie van Delft op 19 oktober, de tweede racedag. Een routine inhaalactie, waar niks fout gaat. Je kunt hooguit zien dat de Nuna8 wat meer zwabbert dan de Red One. De gewraakte inhaalactie was op de 21e.

[Reactie gewijzigd door Migrator op 24 juli 2024 07:45]

Als je dan toch gaat doen of je het allemaal beter weet dan moet je misschien ook naar de goede video linken (die er overigens niet is). Deze inhaalactie is van een aantal dagen eerder.

Hoe dan ook een mooie prestatie van beide teams, het zou het Delftse team sieren als de informatie van @lordprimoz niet klopt, maar dat mag de organisatie uitzoeken.
Dit filmpje bewijst toch helemaal niet dat het verhaal van lordprimoz onwaar is? Als het klopt wat lordprimoz zegt dan speelt dat zich af nadat dit youtube filmpje is afgelopen. }:O
Ruim nadat, want de video is van 19 oktober en de gewaakte inhaalactie van 21 oktober ;)
Wat een verschil in snelheid???
Ondanks dat het verhaal sowieso al BS is volgens andere reacties hier, wil ik toch even mijn vraag kwijt:

Hoe kunnen 2 teams op de rem trappen (ene trapt op de rem om de andere verplichten te remmen volgens jouw vehaal) maar heeft dat alleen aan het Twentse team energie gekost?
Als de auto voor je op de rem trapt rem je zelf toch altijd harder? Ook kan Delft de auto er kort voor hebben gegooid zonder zelf af te remmen maar toch zo de Red One tot remmen hebben gedwongen.
Anoniem: 100269 @Migrator22 oktober 2015 11:14
Op je vraag: Nee dat doe ik niet, zo ontstaan files.

Op je antwoord: Nu lijk je manieren aan het verzinnen te zijn dat het had kunnen gaan zodat je toch gelijk hebt, terwijl je het toch echt had over een remactie van beide partijen, niet over afsnijden of iets dergelijks.
Op je eerste antwoord: Je kunt nooit perfect remmen zodat je even snel blijft gaan als je voorganger. Het Solar Team Twente heeft het zelf over 'remmen om een onveilige situatie te voorkomen' wat kan betekenen dat je meer ruimte wil maken tussen twee auto's. Dan moet de achterste meer remmen.
Verder heb ik het nergens over een braketest, ik reageer gewoon op je reactie maar ben niet de auteur van de post waarop je eerst reageert.
Anoniem: 100269 @Migrator22 oktober 2015 12:02
Excuses, die brake test kwam inderdaad uit de reactie waar ik origineel op reageerde, en niet uit jouw reactie.

Toch kan ik het niet laten (call me a wise-ass, ex vrachtwagenchauffeur) om te reageren op het "perfect remmen":
Daarom hou je afstand, ik zie met regelmaat bestuurders even hard of harder remmen dan de auto 20 meter voor hen, omdat ze om een of andere onverklaarbare reden denken dat het gat van 20 meter op hun voorganger ook een gat van 20 meter moet blijven.
Als je genoeg afstand houdt is gas loslaten vaak al voldoende (en geeft je zeker genoeg tijd om in te schatten of je echt zo hard op de rem moet simpelweg omdat er iemand voor je zijn rempedaal aanraakt).
De auto achter je kan dan ook weer gas loslaten, en zo is het (bijna) nooit nodig om harder te remmen dan de auto voor je.

Niet perfect kunnen remmen is dus niet gelijk aan altijd harder remmen.
Als je simpelweg altijd harder moet remmen dan je voorganger ben ik bang dat je een dezer dagen een boete voor bumperkleven kan verwachten.
Ze rijden in een kolonne van drie auto's: een voertuig vóór de zonneauto, de zonneauto en een busje na de zonneauto en je moet met die gehele kolonne inhalen. Als de volgauto van Delft geremd zou hebben heeft hun eigen zonneauto daar geen last van, maar die van Twente wel. Ik heb natuurlijk geen idee wat er van dit verhaal klopt, maar als het klopt is dit een verklaring voor het gebrek aan energieverlies voor de Delftse zonneauto.
Zo dat wat een verbetering van 79 naar 90 KM/H (15/20% improvement?) erg knap en zo zie je nogmaals hoe snel de technologie gaat.
Of hoe gunstiger de wind stond.... ;-)
Zal zo een kaasplank nou echt veel wind vangen? laten we uitgaan van windkracht 3 (vrij algemeen in Nederland) dat zou betekenen dat er een windje aanwezig is van 4 a 5 km/h die gaat die 20% improvement niet halen.
Nee, die dingen vangen weinig wind. Ze moeten natuurlijk zo aerodynamisch mogelijk zijn om überhaupt in de buurt van het podium te kunnen komen. Maar toch maakt het voor de kracht die de luchtweerstand uitoefent uit welke kant de wind op waait, want met 5 km/u wind tegen en 90 km/u rijsnelheid "voel" je voor 95 km/u aan luchtweerstand, bij meewind 85 ;).
En die relatie is kwadratisch met de relatieve snelheid. Er komt 24% bij als de wind van 5 km/u tegen is in plaats van mee.
De vorige keer was het weeer een stuk slechter en eindigde de race in een flinke regendag.
Sommige teams kwamen zelfs compleet stil te staan door gebrek aan zonlicht.
Heb je het verschil in weer tussen 2013 en 2015 gezien? ;)
Aardig bizar ja, actieradius over 5 jaar wil ik niet eens weten.
Ik was niet duidelijk, sorry daarvoor.

In 2013 was het weer tijdens de WSC bizar slecht. Bewolking, regen, keiharde tegenwind. Daardoor was de gemiddelde snelheid van alle teams dat jaar erg laag. Dit jaar prachtig zonnig weer, behalve de laatste dag (en dat was voor nuon/twente maar 2 uur of zo). Vooral daarom is de gemiddelde snelheid dit jaar zoveel hoger dan de vorige keer.

De technologie is tussen 2013 en nu echt niet zo spectaculair verbeterd. Dat gaat incrementeel, niet exponentieel.
Eigenlijk is het jammer dat Twente niet gewonnen heeft. Nu trekt de sponsorvan Twente zich terug en is de kans klein dat Twente er in de volgende editie bij is.

Blijft natuurlijk goed prestatie van Delft en alle Nederlandse teams.
Ik ben benieuwd wat er precies met Solar Team Twente gaat gebeuren. Het is natuurlijk mogelijk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij is opgediend, en dat de universiteit het team blijft steunen.

En zelfs als dat toch zo is, het vinden van een nieuwe (hoofd)sponsor is niet onmogelijk natuurlijk. Wel moeilijk, maar niet onmogelijk.
Ik ben benieuwd wat er precies met Solar Team Twente gaat gebeuren. Het is natuurlijk mogelijk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij is opgediend, en dat de universiteit het team blijft steunen.

En zelfs als dat toch zo is, het vinden van een nieuwe (hoofd)sponsor is niet onmogelijk natuurlijk. Wel moeilijk, maar niet onmogelijk.
Dat team moet natuurlijk blijven! Delft en Twente hebben wederzijds belang bij competitie.
Desnoods moeten ze elkaar maar steunen met middelen.

Maar het is natuurlijk niet verkeerd als Twente wat harder aan sponsors gaat trekken.
Ze hebben daar een mooi biermerk wat lokaal veel emotie oproept: Grolsch.
Het moederbedrijf van Grolsch fuseert binnenkort tot de grootste bierbrouwer ter wereld. Als dàt op zo'n top-zonnewagen staat dan mag dat wat kosten voor de sponsor.
Hetzelfde geldt voor Shell, dat zich graag als een verantwoordelijke en milieubewuste energiespeler wil profileren.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 07:45]

Als er EEN ding is wat je absoluut moet voorkomen als je zo'n studenten team bent die niet onder doet voor een hoog technologisch bedrijf: jezelf associëren met bier. Trust me.(bron: media training TU Delft van press officer van TU Delft.).
Als er EEN ding is wat je absoluut moet voorkomen als je zo'n studenten team bent die niet onder doet voor een hoog technologisch bedrijf: jezelf associëren met bier. Trust me.(bron: media training TU Delft van press officer van TU Delft.).
Hmm, ja als je het bier zelf in beeld brengt. Maar er bestaat ook 'elitair' bier, zoals Trappist. Voor fijnproevers of vlinderstrikdragers. Daar wordt niet bij geboert, en er wordt een servetje en witte handschoen bij gebruikt.
En je kan ook enkel de naam erop plakken, da's ook heel veel waard.
Grolsch / AB Inbev als goed-doel-supporter, verder niets.
Het kan ze een allerbeste kwaliteits imago opleveren, want daar gaat het bij deze auto's om.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 07:45]

Zelfs dan. Geloof me. Elke eerste vraag van elke verslaggever ooit gaat zijn: "Oh, ik zie dat Grolsch jullie sponsort. Geven die jullie elke dag bier?" En daarmee is de toon van het interview al gezet.
Journalisten zijn doorgaans op zoek naar cliches. Het laatste wat je moet doen is to hand it to them on a silver platter. :)
Dan weet je nu dus dat hoe je zo iemand kunt onderwijzen in smakelijk, in plaats van veel drinken.
Zoals bij wijn.

Als ik brouwer was zou ik enorm blij zijn met €10/fles.
Als journalist zou ik snel van mijn vooroordeel af zijn.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 07:45]

Precies. Er is een reden dat de TU Delft auto (Nuna) gesponsord wordt door Nuon. Het imago (hi tech, schone elektrische energie) klopt met wat Nuon wil uitstralen.

Voor Twente ligt Eneco dus voor de hand, die streven hetzelfde imago na. Maar Tesla zou natuurlijk ook een mooie sponsor zijn :)
Eneco zou kunnen. Mooi rood logo voor een rode auto.
Tesla sponsort vrij weinig. Ze verkopen genoeg, genoeg mensen willen bij ze werken, hun image is goed. Ze hebben het niet eens nodig. Er is genoeg hype.
"Collegevoorzitter Victor van der Chijs was bij de finish van de Red One in het Australische Adelaide, sprong samen met de studenten in de fontein en dronk een ijskoude Grolsch met ze."

Aldus UT nieuws.
Sponsoring is voor zonneautoteams erg lastig. Het is een niche-wereld, het spreekt de nerds natuurlijk wel aan, maar we zijn niet met zo ontzettend veel ;) Een merk als Grolsch is bij uitstek mainstream, die zijn echt niet bij voorbaat geneigd geld te steken in zoiets specifieks.

Aan de andere kant gaat er heel veel geld zitten in het runnen van een topteam. Hoeveel precies is niet te zeggen omdat een flink deel van de sponsoring in natura gaat (carbonvezels, zonnecellen, elektronica, logistiek, etc. etc. etc.) maar tussen een half miljoen en één miljoen ligt het in totaal wel.
Sponsoring is voor zonneautoteams erg lastig. Het is een niche-wereld, het spreekt de nerds natuurlijk wel aan, maar we zijn niet met zo ontzettend veel ;) Een merk als Grolsch is bij uitstek mainstream, die echt niet bij voorbaat geneigd geld te steken in zoiets specifieks.
Sorry Jeroen! Ik ben weliswaar ook techneut en maar geen nerd.
Ik vind het teamwerk rond zo'n auto schitterend, heel inspirerend en motiverend.
Elke techneut krijgt dan het gevoel goed bezig te zijn.
Iedereen die niet technisch is zou wat graag deel uitmaken van zo'n mooi team.
(Daar past bier bij om te vieren, net als bij voetbal.)
In reclame raakt dat een gevoelige snaar. Bingo!
Wat denk je wat dat doet met Shell medewerkers, beleggende pensioenfondsen, Greenpeace?
Ik bang dat het in de echte wereld niet zo werkt als je denkt. Ik heb veel contact gehad met de teams (niet alleen de NL teams) en ze hebben allemaal - zonder uitzondering - problemen om hun sponsoring rond te krijgen. Teams die in eerste instantie aangeven met een evenement mee te doen, maar op een gegeven moment opgeven, doen dat bijna zonder uitzondering omdat ze niet voldoende sponsors kunnen vinden.

Dat gezegd hebbende hoop ik echt dat het Twente lukt om te blijven bestaan. Nederland loopt mee in de absolute top van het zonneautoracen (waar ik apetrots op ben), en het zou echt ontzettend jammer zijn als één van de teams wegvalt.
Ik vind 500.000 of 1 miljoen echt een belachelijk laag bedrag.

Als je ziet met wat voor bakken geld politici allerlei dure flauwekul onderzoekjes sponsoren (enquentes, rapportje zus, rapportje zo, meer geld voor onderwijs).

Dan moeten ze zich in DenHaag schamen als ze zeggen zoek het zelf maar uit.

Ik vind zo'n zonneauto project een must, gezien het minieme geldbedrag: het gaat om participatie en serieuze innovatie. Als NL burger wil ik graag meer van deze soort.
Ga dus maar eens lobbyen bij de politiek!

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 24 juli 2024 07:45]

Wensen hoe iets zou moeten gaan en hoe het daadwerkelijk in de praktijk gaat zijn helaas twee aparte dingen.

Ik heb uitgelegd hoe het in de praktijk gaat, aan die feiten kan ik niets veranderen.
Inderdaad ze hebben dan wel niet gewonnen maar het was super close. Er zit zeker potentie in het team. Zonde om dan nu te stoppen.
Fantastische prestatie. Wat heerlijk om te zien dat technische innovativiteit en kunde op dit gebied goed voor mekaar is in Nederland en Belgie.
Wat wel opvallend is, is dat Nederland en België eigenlijk de enige Europeese landen zijn die meedoen*. Ik denk dat de aard van deze competitie, twee jaar lang een auto ontwikkelen, het lastig maakt voor studenten in landen waar je niet zo makkelijk studievertraging kan oplopen.

* 3 van de 3 TU's in NL bijv.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 24 juli 2024 07:45]

Duitsland doet ook mee, in de Cruiser klasse. En de UK heeft ook 2 teams, 1 in de challenge klasse en 1 in de cruiser klasse.
Een kleine hogeschool uit Bochum en drie uni's uit de UK aldus http://www.worldsolarchallenge.org/team_info/2015_team_list
Terwijl er tientalle top uni's zijn in Europa die niet meedoen (ETH, KIT, KTH, RWTH, TUM etc., etc.)
Doet natuurlijk niets af aan de fantastische prestatie van mijn eigen uni uit Delft ;) Maar concurentie van genoemde universiteiten zou het wel een mooie uitdaging zijn.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 24 juli 2024 07:45]

Anoniem: 16328 @fsfikke22 oktober 2015 12:20
Ze winnen sowieso nu van MIT en Stanford :). MIT wordt vaak gezien als de beste technische universiteit van de wereld.
Ik zie dat het Belgische team uiteindelijk een uur en 11 minuten achter nummer 4 zat, dat is mooi want dan heeft dat uur straftijd dus geen invloed op de plek waar ze op uitgekomen zijn gehad...
http://www.worldsolarchal...oard/timing?class=5&day=5
Ik denk dat je dit even verkeert ziet. Zonder dat uur straftijd waren ze los 3de, op 15min van de Red One van Twente...
Huh? Inderdaad... geen idee of ik nou zo scheel gekeken heb of dat er iets veranderd zou kunnen zijn op die pagina...
Dat is wel zuur dan :(
Ten eerste gefeliciteerd met de overwinning !
Ik hoop dat ze met de technologie die ze nu gebruiken nog verder uitwerken en dat het wordt gebruikt in auto's en evt. ook als bouwpakketten.

Ten tweede, is het niet misschien een idee om TU Delft en Twente te combineren zodat ze samen een auto maken? Dan kan elk hun sterkste kant uitvoeren en wie weet maken ze dan wel iets wat de concurrentie ver achter laat.

Alternatieve energie komt steeds meer op en het is ook best interessant om daarmee te expirimenteren en te werken. Misschien wordt er over x jaar een combinatie gebruikt van zonne- en windenergie of zelfs op waterstof.

En ik denk niet dat ik de enige ben die in zo'n auto wil zitten puur om te voelen hoe het is om in zo'n ding te rijden
Combineren?
Het is juist mooi om hier een competite van te maken, in competities kunnen verschillende team verschillende technieken proberen en elkaar uit blijven dagen.
Kijk maar naar de 'Space Race' tussen de USA en Rusland, toen deze een competitie hadden (race to the moon) zat de ruimtevaart in een stroomversnelling. Nadat dit doel bereikt was zakte het tempo weer in. Kun je na gaan hoe ver we nu zouden zijn met de verkenning van de ruimte als de race niet gestopt was.
Dat kan ik nagaan en ik begrijp het ook wel :P beetje competitie is niet erg maar als je teams gaat combineren combineer je van beiden de sterke kanten maar ook de zwakke. Maar wat voor een team een zwakke punt is, is voor de andere team juist de sterkste

De 'Koude Oorlog' heeft eigenlijk ook wel iets goeds gedaan, naast de bekende gezegde: ik heb de grootste en beste wapen, nee ik.
Is hetzelfde in de ruimte gebeurd en ook op de weg gebeurd.

Zulke wedlopen zijn altijd van toepassing mits ze goed worden uitgevoerd en ook goed worden gebruikt.

Sommige mensen willen alleen winnen en de rest maakt niks uit, als je bijv. 2e plek met de Solar Challenge hebt behaald dan vind ik dat zelf ook een goede plek. Bekijk het dan positief en probeer de wagen voor de volgende keer te verbeteren waar het dit keer fout ging. Zo blijf je in de race en je verbeterd je eindproduct nog meer.

En natuurlijk competities houden is altijd leuk, heb zelf meegedaan met Skills Talents in 2013. Strijden tegen andere teams en hopen maar dat je goed werk levert. Daarnaast komt er ook een soort vuur binnenin jezelf vrij die alleen wilt winnen.

Als je alleen al meedoet aan de Solar Challenge vind ik al een knappe prestatie ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.