Hoofdcategorieën
Device Settings

Google kondigt Android 2.2 Froyo aan

Door Bauke Schievink, donderdag 20 mei 2010 18:35, views: 47.756

Google heeft op zijn ontwikkelaarsevenement I/O 2010 een nieuwe versie van zijn mobiele OS aangekondigd. Android 2.2 biedt onder meer betere prestaties, ondersteuning voor Flash en het streamen van muziek van pc naar smartphone.

Android 2.2 moet vooral meer snelheid bieden aan smartphones. Een jit-compiler voor de Dalvik Virtual Machine moet applicaties sneller laten draaien: tijdens de presentatie werd een demo getoond van een spel waarbij een Nexus One met Android 2.2 ongeveer 60 procent meer frames per seconde haalde. Ook zou Javascript twee tot driemaal sneller moeten zijn in de nieuwe versie van Android. Daarnaast zou de browser beter moeten presteren in 2.2.

Voor ontwikkelaars zijn in Android 2.2 nieuwe api's aanwezig. Zo is er een api waarmee data die geassocieerd is met een bepaalde applicatie gebackupt kan worden. Ook is er een api aanwezig waarmee zogenaamde intents verstuurd kunnen worden naar Android-telefoons. Zo kan er op de computer in Google Maps een adres gezocht worden, waarna deze met een intent naar de telefoon gestuurd kan worden; de Android-smartphone laadt vervolgens automatisch de route in. Ook websites kunnen naar de telefoon gepusht worden met de cloud to device-api, waarna deze automatisch geopend worden.

Gebruikers kunnen vanaf versie 2.2 applicaties op de SD-kaart opslaan, iets wat in verscheidene custom Android-roms al eerder ingebouwd was. Daarnaast is de zoekfunctie uitgebreid waardoor er naar applicaties gezocht kan worden, en kan er binnen een applicatie naar data worden gezocht.

Applicaties die vanuit de Android Market gedownload zijn kunnen automatisch van updates voorzien worden; per app kan de gebruiker toestemming geven om de software automatisch bij te werken. Ook kunnen handmatig alle applicaties worden bijgewerkt. Applicaties zijn vanaf Android 2.2 ook via de computer te downloaden, waarna deze automatisch naar de smartphone worden gestuurd.

Wanneer een applicatie crasht hebben gebruikers de mogelijkheid om dit te rapporteren aan de ontwikkelaar. De benodigde data die bij de crash verkregen werd zal bij een report automatisch worden meegestuurd, waarna de maker van de applicatie hiervan op de hoogte wordt gesteld.

Muziek kan met de nieuwe versie van Android in de cloud opgeslagen worden, waarna het via de internetverbinding naar de telefoon kan worden gestreamd. Dat gebeurt middels de door Google gekochte dienst van Simplify Media. Onlangs introduceerde Mspot een soortgelijke dienst.

Met een Android 2.2-telefoon is het mogelijk om de smartphone als mobiele hotspot in te stellen. Hiermee kan de internetverbinding via wifi gedeeld worden met andere apparaten.

De spraak-functie op Android-telefoons is vanaf Android 2.2 uitgebreid waardoor het intenties van de gebruiker kan herkennen. Zo kan de smartphone bijvoorbeeld herkennen wanneer er gevraagd wordt om iemand op te bellen, waardoor automatisch de telefoon-functie opgestart wordt. Ook de vertaalservice is met spraak uitgebreid: wanneer een zin wordt ingesproken vertaalt een Android-telefoon deze automatisch naar de gekozen taal.

Veel van de nieuwe features doken al eerder op. Zo bleek vorige week al dat de JIT-compiler toegevoegd zou zijn aan Android 2.2, waardoor de Dalvik Virtual Machine, waarin veel applicaties draaien, sneller zijn werk zou doen. Ook kwam naar buiten dat de gebruiker kan kiezen voor automatische updates van applicaties. Daarnaast zouden delen van het besturingssysteem afzonderlijk downloadbaar moeten zijn, maar hier werd door Google niets over verteld tijdens de presentatie.

Android 2.2 is de vijfde update voor Android binnen dertien maanden. In april vorig jaar kwam Android 1.5 uit, dat onder meer een virtueel toetsenbord toevoegde aan Googles mobiele besturingssysteem. Google presenteerde versie 1.6 in september, met ondersteuning voor cdma-netwerken en meerdere schermresoluties.

De 'tussenversie' 2.0, die alleen heeft gedraaid op de Motorola Droid en Milestone en in oktober is gepresenteerd, bood als nieuwigheden beperkte native Exchange-ondersteuning, multitouch en een browser die elementen ondersteunt van de toekomstige standaard html5. Versie 2.1, tegelijk met de Nexus One gepresenteerd in januari, bracht enkele kleine updates, waaronder spraakondersteuning en live wallpapers.

De volgende versie zal 3.0 Gingerbread worden. Die staat gepland voor het vierde kwartaal van 2010, staat in de faq van Googles nieuwe videoformaat WebM. Gingerbread zal WebM-video ondersteunen.

Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie Android 2.2 presentatie
Bron: Engadget
Volgende 21:48 Google presenteert eigen webtv-platform
Vorige 17:47 Asus maakt quad-sli op Rampage mogelijk met expansiebord
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Waarom kondigen ze nu al 2.2 aan? 2.1 staat er bij de meeste telefoon nog maar pas op.
Je zou denken dat ze deze verbeteringen ook al in 2.1 hadden kunnen stoppen.?

De meeste telefoons hebben pas 1.5.

Dat is niet waar, de meeste Android-telefoons draaien op 2.1 en dit percentage zal alleen maar groeien wanneer de HTC Hero begin Juni een update krijgt naar 2.1.

Bron: http://www.androidplanet....gebruikte-android-versie/

Het gaat snel, heb nog recent gelezen dat 1.5 het meest gebruikt was. Blijft een feit dat meer dan de helft nog op 1.x zit.

En die 1.x is het eindstation voor veel Android gebruikers omdat providers geen updates pushen. Lekker hoor...

Met cyanogen mod 5 kan je nu al 2.1 gebruiken op de G1 (testversie). Volgens mij is er voor het merendeel van de toestellen wel een mod beschikbaar.
Ben benieuwd hoe dat met 2.2 zal gaan. Deze is nu beschikbaar en zal ongetwijfeld snel zijn weg naar de devs vinden.

Veel van de telefoons zal inderdaad niet worden ge upgrade in android versie, simpelweg om meer geld binnen te halen, en omdat merken veel rechten moeten verkrijgen via google, google zelf zal hier net zoals apple met haar iphone in 't voordeel zijn.

Maar wees niet bang, als je een bekendere telefoon als Desire, of de Hero hebt, zullen er genoeg tweakers zijn die dezelfde telefoon hebben, en zal de telefoon vast wel goede roms krijgen.

ontopic:

die muziek cloud service lijkt me interresant, mits er een android uitkomt welk goed geluid heeft, upload je dan je files gewoon naar een server en kan je ze dan beluisteren zonder het op je telefoon te hebben opgeslagen?,
voor mij scheelt dat toch heel wat gepruts met MicroSDs en het geld wat ik daaraan moet uitgeven , wil ik mijn gehele verzameling op zak hebben

het is niet alleen zo dat de meeste toestellen al op 2.1 zijn aanbeland.
maar google wil android binnenkort op delen in onderdelen zodat elk toestel updatebaar blijft ook als de fabrikant geen nieuwere versie uitbrengt. dit zijn welliswaar de verhalen die de ronde doen. laten we hopen dat dat zo is dan zijn mensen verzekerd van updates als hun toestel de des betreffende versie heeft vanaf waar dit ondersteunt wordt.

Ik verwacht/hoop toch dat je op je pc thuis een app kan draaien om je muziek collectie te delen dan. Op een server ergens uploaden zal of geld moeten kosten of je kunt nooit je complete mp3 collectie er op zetten, en als dat dan niet kan dan kun je net zo goed het op een SD kaartje zetten. Ook moet je het dataverbruik denk ik niet onderschatten, stel dat het op 64 Kbit verstuurd wordt en je luistert elke dag een half uurtje (erg conservatief geschat denk ik), dan zit je al aan ruim 400 MB per maand verbruik. Met ander gebruik er bij zit je dan toch al vlot op een niveau dat providers beginnen te morrelen over fair use. Uiteraard hoe meer mensen het gaan gebruiken hoe hoger het gemiddelde verbruik wordt en hoe meer je dus mag verbruiken, maar als early adopter moet je er wel voor waken denk ik.

Volgens mij kun je al lang muziek streamen via o.a. Grooveshark, last.fm en spotify . Ik gebruik Grooveshark, ondanks dat het een betaalde dienst is, mag je je eigen mp3's er naar uploaden, maar ook gebruik maken van andere uploads.
Ik heb geen last met mijn 9,95 euro fair use policy bij Vodafone, en dan luister ik dagelijks stream muziek, en kijk ik YouTube. Het enige wat er minder aan is, is dat de accu snel leeg is.

[Reactie gewijzigd door Jurjen de Vries op donderdag 20 mei 2010 22:15]


Typisch een prutser.net excuus: Is een mod voor. Ik wil niks modden, ik heb mijn stoommachine ook niet gemod naar een auto - ik kocht gewoon een auto die het deed...

Ik wil geen telefoon die ik moet modden...

je android 1.5 toestel doet het dan ook gewoon prima!!

En daarom is het NIET zo dat Andriod 2.2 of 2.1 of 2.x het goed doet overal en altijd en voor iedereen, om dat het simpelweg gewoon niet standaard beschikbaar is.

Alleen voorgeinstalleerd kan je er van uit gaan dat iemand het heeft. Bijna geen enkele echte upgrade mogelijk is beschikbaar, en ook geen enkele doorsnee telefonist zal gaan updaten als het niet gemeld wordt. En dat wordt het niet. De paar mensen die hun telefoon wel updaten, en dan dat honderdtal mensen dat een mod gebruikt maakt nog steeds 1.5 of 1.6 de meestgebruikte versie.

Dus de mensen die niet eens weten dat er versies zijn zullen zich er druk om maken dat ze niet de laatste hebben?

@trat je hoeft niet te modden een Android telefoon is net zo goed een telefoon met 1.5 als 2.1, met beide kan je bellen en 95% van de mogelijke activiteiten zijn hetzelfde helemaal voor de gem. gebruiker :) Dus nee 1.5 is geen stoommachine en 2.1/2.2 is geen auto, beide zijn auto's waarvan 2.2 een wat betere/snellere auto is als de versies er voor.... Ineens is het verschil niet zo overdreven als jij schets :D

Ik bedoel me huisgenoot heeft een golf 4 is dat nu geen auto omdat de golf 5 en 6 al beschikbaar zijn? Zou die die 5 of 6 willen hebben? Zeker (ik ook ;))! Maar heeft ie het nodig om te doen wat je moet doen? Niet echt, deze auto kan die mee naar ze werk rijden en met een golf 5/6 kan dat ook :) Hooguit dat die nieuwere er beter uit zien, iets getuned zijn onder de kap en dat je misschien iets lekkerder kan rijden (comfort) maar that's it!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 21 mei 2010 07:14]


Dan hou je toch gewoon je huidige versie, dan moet je ook niet zeuren..

EENS!
Wat is er gebeurd met "Ik koop een product wat door de fabrikant af is gemaakt en waar niet meer aan gesleuteld hoeft te worden."

Het is hier dan wel tweakers.net, maar dat rechtvaardigt niet dat je een toestel koopt van €300 + dat niet af is. Maar blijkbaar als je tweaker bent is dat anders...

UPDATE: Hero update waarschijnlijk uitgesteld! http://www.androidworld.n...te-afgekeurd-door-google/

T-Mobile weet te melden middels Twitter, dat Google de ROM voor de Hero heeft afgekeurd.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op donderdag 20 mei 2010 20:39]


@michiel93: je bron zegt dat bijna eenderde 1.5 gebruikt, bijna eenderde 1.6, en iets meer dan eenderde 2.1. 2.1 heeft dan een meerderheid, maar 1.x is dus ver in de meerdeheid tov 2.x ;)

[Reactie gewijzigd door R.ik op donderdag 20 mei 2010 22:34]


Maar het is dus niet zo dat de meeste telefoons 1.5 hebben. Ook zal het aandeel van 2.1 alleen maar stijgen omdat oudere telefoons worden vervangen en een aantal telefoons nu en binnenkort overgaan naar 2.1 (Amerikaanse Hero, Europese Hero, Droid Eris).

Vervangen? Zo oud zijn ze nog niet. Een beetje telefoon gaat redelijk lang mee.. Behalve als je ze natuurlijk consumeert, maar dan maakt het sowieso niet uit om welke telefoon het gaat, dat soort gebruik telt niet echt mee.. (wel in de harde cijfers, maar niet in de kwantiteit-om-kwaliteit)

Onzin je betaald voor die telefoons gewoon (relatief) weinig, het is geen high end, maar mid end, op de X10 na is alle high end up to date met 2.1! Dus nee ookal doen ze het vast 2 jaar, goedkope telefoons zijn altijd voordeliger bij een 1jarig abo... Dus die zullen zeker eerder overstappen, dat mensen met een iphone nou persee een 2-jarig abo moeten nemen om hem betaalbaar te kunnen maken is wat anders ;) Wij betalen per maand wat zei betalen maar wij maar 12 maanden en hun 24 maanden, ja dan wil je wel dat je toestel in die 2 jaar minimaal nog een update krijgt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 21 mei 2010 09:53]


Misschien omdat dit een aankondiging is en geen daadwerkelijke release.

2.1 bestaat al sinds februari. Dat fabrikanten zo traag zijn met updaten kun je google niet verwijten. En zonder een officiele release kun je smartphones niet van 2.2 voorzien, dus ben je genoodzaakt 2.1 te gebruiken.

Met een beetje denkwerk had je dit zelf ook kunnen bedenken.

Ik vraag me vooral bij Android toch af waarom het zolang duurd voordat telefoons ge-update worden.

In de tijd dat Android uitgebracht werd was het al een algemene verwachting dat telefoons goed up te daten waren (en te houden). Waarom hebben telefoon makers dan zo'n moeite met het uitbrengen van update's?

Dat een eigenschil wat extra tijd kan kosten kan ik begrijpen maar dan nog zou dit niet zo moeilijk moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door jupjup op donderdag 20 mei 2010 21:02]


Google is niet verantwoordelijk voor updates dat zijn de fabrikanten van de telefoons (of soms providoers)
Als je een geroot toestel hebt zijn er vaak wel mods beschikbaar met de nieuwste updates. Een beetje tweaker draait daar zijn handen niet voor om natuurlijk.
Vanaf 2.2 zal het updaten van delen van Android ook een stuk eenvoudiger worden en hoef je niet meer te wachten op de nieuwste volledige update.

[Reactie gewijzigd door Thlinx op donderdag 20 mei 2010 20:23]


De twee toestellen die als eerste de beschikking krijgen over Flash zijn de (Amerikaanse) Motorola Droid en de Nexus One.

Daarna volgen de HTC Desire, Motorola Milestone, Samsung Galaxy S, HTC Evo, HTC Incredible en andere toestellen via een over the air update. De timing daarvan moet nog worden bekendgemaakt. Dat de Nexus One en Droid als eerste aan de beurt zijn heeft te maken met het feit dat het ‘Google Experience’-toestellen zijn. Google regelt hiervoor de updates. Bij OEM-toestellen waarbij Android is aangepast, is meer werk nodig en zal het van de toestelmaker afhangen hoe snel de update beschikbaar komt. Bij de HTC Desire (met Sense-interface) en Galaxy S (met TouchWiz-interface) is dat bijvoorbeeld het geval.


Daarom dus. Bron: http://www.androidplanet....android-2-2-alle-details/

Helaas gaat dat niet altijd op. Het duurde namelijk idioot lang voordat de Magic (with google) 1.6 kreeg, hoewel dit waarschijnlijk ook met Vodafone en het implementeren van hun bloatware te maken (1 app, die vodafone live in de browser opent).

ja, dat is echt jammerlijk. Er is ergens door iemand van vodafone beloofd dat de magic naar 2.0.1 zou gaan via OTA update, maar dat is wel heel erg stil geworden sinds dat eerste bericht.

volgens mij is het echte probleem niet zozeer de bloatware (wat zoals je zegt, ook werkelijk niets voorstelt) maar eerder de drivers voor de specifieke hardware in de betreffende toestellen.

Op zich doet 1.6 zonder sense het prima op de magic 32B (dat is de codenaam van de 'with google' versie) maar als updates beloofd worden en vervolgens niet waargemaakt... tja dan ga je toch twijfelen of de toestellen die nu nieuw aangeboden worden met het updatebaar imago wel zo geloofwaardig zijn?

Fijn dat ze zo snel met nieuwe aanpassingen komen! ;)

Ja, ik ben alleen echt heel benieuwd hoeveel ROM/flash ruimte dit extra gaat kosten op telefoons. Als ik namelijk naar mijn Desire kijk is er voor het OS nog 30.1MB uit de 250MB over is op /system. Dat is dus wel aardig krap als je bedenkt dat HTC er ook Sense bij moet doen.
En zelfs als 2.2 wel mogelijk is, hoe zit het dan met Gingerbread?

FroYo 2.2 schijnt een lichter OS te zijn dan 2.1. Dit zou dus eigenlijk meer ruimte moeten creëren op je mobiel of meer Mhz uitsparen natuurlijk. Afhankelijk met wat ze onder lichter verstaan,.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op donderdag 20 mei 2010 20:43]


Ik heb net de ASOP (kale android zonder g-apps en nisk er op) en dat is maar 53MB :) Ik neem trouwens stiekem aan dat het geheel als het klaar is toch wel rond de 2.1 zal liggen, het zijn meer aanpassingen dan toevoegingen namelijk!

http://www.youtube.com/watch?v=B8mKIFFBkTg

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 21 mei 2010 13:12]


Tja, het is juist prima dat ze door blijven werken, de hardware verdubbelt elke 1,5 jaar in snelheid dus de mogelijkheden kunnen dit natuurlijk ook doen!

2.1 is ook al prima en op alle huidige toestellen zeer snel en efficient. 2.2 is weer een mooie verbetering daarop. Ik verwacht ook wel dat telefoon fabrikanten uiteindelijk ook een stuk sneller meegaan met de updates, als de dat niet doen zullen consumenten gaan wachten op nieuwe toestellen wat voor hun niet wenselijk is. Ik ga in ieder geval wachten op het volgende toestel met 2.2, ik mag nu al verlengen maar wacht toch liever even.

Tja, dat werkt twee kanten op natuurlijk. Er wordt ook vaak genoeg gespeculeerd dat HTC de update voor de Hero bv tegenhoudt zodat meer mensen al over zullen stappen op de legend. Als de hero namelijk eenmaal 2.1 heeft dan is er een stuk minder verschil tussen de twee toestellen dan nu het geval is.

Prima die 2 kanten toch op zich? Is gewoon marktwerking. De mensen die hun toestel 2 jaar houden krijgen toch een update, nou duurt wel even wat langer dan de nieuwe toestellen maar krijgen doen ze het wel. Ik die maar 1 jaar met een toestel doe kan een mooie nieuwe aanschaffen.

HTC doet het over het algemeen prima want mijn Galaxy heeft nog totaal geen zicht op een officiele release. Een leek die zijn toestel met een slechte firmware versie gekocht heeft zit gewoon met een erg slecht toestel. Ik heb onofficiele rom's moeten mixen om een beetje normale performance en batterijduur te krijgen. En dit pas mogelijk bijna 10 maanden na aankoop.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op donderdag 20 mei 2010 21:13]


Op zich doet HTC het inderdaad wel goed, maar wat steekt is dat ze van alles beloven en het niet waar maken. Oorsprokelijk was er een 2.0 update beloofd die rond kerstmis uit zou komen, toen gingen ze meteen voor 2.1 maar zou hij pas in maart komen, ondertussen zitten we in mei en moeten we nog maar afwachten wanneer de update nou echt uitgebracht wordt.
Dat het beter is dan samsung, dat klopt, maar ik zal dan ook nooit van mijn leven een samsung kopen... werkelijk elke samsung die ik ooit in handen gehad heb sta ik van te kijken hoe ze het voor elkaar krijgen om de interface zo te verzieken (al heb ik geen android samsung in handen gehad).

Waarom kondigen ze nu al 2.2 aan? 2.1 staat er bij de meeste telefoon nog maar pas op.
Je zou denken dat ze deze verbeteringen ook al in 2.1 hadden kunnen stoppen.?
Ja, en daarvoor hadden ze het ook al in 2.0 kunnen stoppen, en daarvoor in 1.6...zo kun je wel aan de gang blijven.
Niks mis mee, laat Google de stoomtrein maar voort razen. Dat toestelfabrikanten nu zo nodig hun eigen meuk eroverheen willen gooien en daardoor achterop raken is geen reden voor Google om gas terug te nemen imo.

De aankondiging en release is voornamelijk voor developers die dan hun sofware kunnen aanpassen of ontwikkelen voor deze versie.
Het zal de gemiddelde klant ook niet zoveel schelen wat voor een versie er opzit, dat is alleen interessant voor lezers van sites als deze.

Nu maar hopen dat er snel een ROM lekt naar XDA-developers :). Zo'n JIT compiler lijkt me erg handig met mijn HTC Hero. Ik heb er nu een 2.1 ROM opstaan en vooral het laden van bijvoorbeeld Mail kan dan zeker een snelheidsverhoging gebruiken. Vraag me wel af hoeveel zin het heeft voor de Desire, misschien mensen die zwaar willen gamen op hun telefoon?

[Reactie gewijzigd door timleferink op donderdag 20 mei 2010 18:39]


Precies ja! Quake3 draait echt voor geen meter op mijn Desire ....

* player-x is confused :?

Gewoon een vraagje, waarom zou de update voor de Hero meer nuttig zijn dan voor de Desire?

De Hero is op hardware niveau minder krachtig dan de Desire (CPU en geheugen).
En aangezien 2.2 de performance verbeterd zal de zwakkere Hero hier waarschijnlijk meer profijt van hebben dan de krachtigere Desire.

zoals dit stuk zegt:

tijdens de prestentatie werd een demo getoond van een spel waarbij een Nexus One met Android 2.2 ongeveer 60 procent meer frames per seconde haalde. Ook zou Javascript twee tot driemaal sneller moeten zijn in de nieuwe versie van Android.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op donderdag 20 mei 2010 19:16]


Dat lijken mij cijfers waar je op je Desire toch aardig wat aan hebt. Twee tot drie maal sneller is niks om je neus voor op te halen.

Het idee is dus, de desire is al snel zat... Als het toestel gevoelsmatig alles al instant doet dan valt er weinig winst te behalen. Het zal wellicht wel wat vloeiender worden allemaal maar vergeleken met de hero waar je af en toe best even 1 of 2 tellen moet wachten voor het toestel reageert, in zo'n situatie zal een verdubbeling of verdrievoudiging van de snelheid veel meer impact hebben.
Ik denk overigens dat de desire er ook inderdaad best wel wat aan zal hebben, domweg omdat je dan zwaardere apps kunt schrijven zonder dat het log wordt, maar op de hero kan de directe impact hoger zijn.

[Reactie gewijzigd door finraziel op donderdag 20 mei 2010 21:10]


Als de CPU minder hoeft te doen dan kan dat wel degelijk betekenen dat je bijvoorbeeld een uurtje extra batterij hebt. De ervaring is misschien even snel, maar er is meer dan dat.

Als ik me niet vergis is de JIT compiler in de meeste Custom ROMs al geïntegreerd en dus ook beschikbaar voor de Hero, middels custom ROMs

JIT is er al een poos.

Nu maar hopen dat er snel een ROM lekt naar XDA-developers
Het mooie van Android is dat er niets hoeft te lekken: Het is gewoon te downloaden op Google Code. Het enige wat moet gebeuren, is dat die code geport moet worden naar het platform waarop wij willen draaien. In mijn geval dus een TyTN II :P

Op een aantal roms is al de JIT versie gezet. Echter bij de meeste applicaties merk je het niet. Alleen CPU intensieve applicaties merk je het. Maar opstarten wordt meestal niet sneller (dan moet hij immers de code nog analyseren en compileren, kost ook performance) , alleen als er veel code moet worden uitgevoerd, zolas een benchmark zie je het terug.

Aankondigen is 1 ding, releasen is wat anders, ik denk dat het nog wel even duurt voor 2.2 uitkomt. En dan moeten fabrikanten deze software nog aanpassen voor hun device... Al met al kan het nog wel even duren

Dat vind ik wel erg nadelig aan Android, dat updates niet snel beschikbaar zijn voor alle telefoons. Bijvoorbeeld de HTC Hero.
Ik denk dat voor fabrikanten daar een USP kan liggen, snel de updates beschikbaar stellen voor je devices.

Fabrikanten gebruiken juist nieuwe versies als selling point voor nieuwe telefoons (helaas) en hebben dus weinig redenen om zelf updates te leveren.
Pas als android (bij 2.2 en verder) zelf het onderliggende system OTA kan updaten kan die lock in worden doorbroken (kan al via custom roms maar daar is de drempel nog te hoog voor)

Nadelig aan android t.o.v. wat? Iphone? Tja, dat is maar 1 lijn telefoons, niet zo gek... Voor de rest, bij winmo en symbian is de situatie niet echt anders en dan heb je het grootste deel van het smartphone landschap wel gehad.

Google heeft al eerder aangekondigd dat de onderdelen individueel te downloaden zullen zijn, met andere woorden: je hoeft niet op de fabrikant te wachten.

Gaaf, ben benieuwd wanneer deze naar de Desire komt.

Hoe zit het trouwens met het "OS in verschillende delen splitsen, waardoor updates sneller beschikbaar kunnen komen"? Ik dacht dat dat ook bij 2.2. zou worden geïmplementeerd? Of is dit ook gebeurd en lees ik er overheen?

Dat waren allemaal geruchten en de 1 voorspelde het voor 2.2 en de ander voor 3.0.

We kunnen ervan uitgaan dat het dus 3.0 zal zijn als het hier niet erbij staat.

Van het OS zelf weet ik het niet, maar wat ik wel begreep - kan de bron nu even niet vinden en staat ook die in de announcement - is dat de standaard geinstalleerde applicaties ook via de market geupdate konden worden.

Daarnaast zouden delen van het besturingssysteem afzonderlijk downloadbaar moeten zijn, maar hier werd door Google niets over verteld tijdens de presentatie.
Hoe je hier overheen leest snap ik niet echt, tenzij je het artikel eigenlijk niet zo goed leest.

Android, met 2.2 bijna perfect :) Gebruik het al sinds 1.5 op een G1. Alle major minpunten worden zo langzaam aan weggewerkt. Erg fijn.

precies, alles waarvan ik denk dat het beter kan zit in 2.2 :)

ik verwacht wel dat je in de toekomst direct de nieuwe androids kan installen zoals je dat nu ook doet op je pc met bijv. een nieuwe ubuntu.

Kijk eens aan, dat zijn nog eens interessante features en performance increase die in 2.2 toegevoegd zijn. JE zou eigenlijk verwachten dat Google van de 2.2 een 3.0 versie had mogen maken. Zitten best wel veel nieuwigheden voor een x.2 release.

Of krijgen we voor 3.0 revolutionaire nieuwe dingen op de android?

Ja eigelijk wel he, :D

Dit is echt een super reeks aan verbeteringen, kan niet wachten totdat mijn legend een update krijgt, :D maar dit zal wel even duren...

2.2 aankondigen, maar op sommige telefoons staat nog 1.6?!? Mis ik iets of loopt de distributie ervan niet helemaal soepel?

Tja dat fabrikanten zo traag zijn, kan Google weinig aandoen. Misschien dat Google bij fabrikanten kan aandringen om hun telefoons wat sneller te upgraden.

Maar ik denk dat dit zal veranderne, omdat je vaak ziet dat bedrijven met de eerste modellen android uittesten en dan later met modellen komen die sneller geupgrade worden.

Tjonge jonge lees eens even verder ipv gelijk wat posten, dat ligt allemaal aan de makers van de telefoons. Als je gewoon een telefoon hebt die de updates ondersteunt en niet van die wazige sense dingen op staan enzo zou je nu al op 2.1 kunnen zitten en elke release gelijk hebben.


Nou, als je die zekerheid wilt kan je ook een N1 kopen, die is vergelijkbaar met een iPhone omdat de software en het apparaat van de zelfde leverancier komen, daar ligt dan ook al een update voor klaar.

[Reactie gewijzigd door The_Double op donderdag 20 mei 2010 21:07]


Dat is inderdaad prettig, als er een update is kan je hem direct voor elk toestel binnenhalen wat niet ouder is dan 3 jaar. Dat lijkt in ieder geval de uitfasering die Apple nu toe past.

Na 1 jaar - volledige update
Na 2 jaar - 75% update
Na 3 jaar - geen update (iphone 2G krijgt geen 4.0 software)

Ik vind dat wel redelijk. Ik merk gewoon dat mijn 3G (2G is even zo snel) soms toch traag aan begint te voelen. Dat Apple daar geen multi-tasking op ziet gebeuren verbaasd met dan ook niet.
Ik heb 1 video gezien waarop de 3G wel in staat zou zijn te multi-tasken met OS 4.0 beta, maar volgens mij werd daar eigenlijk een 3GS vastgehouden gezien de snelheid van alles.

Voor dat er iemand over begint, via jailbreak kun je al langer multi-tasken, maar kijk niet hoe en kijk ook niet hoe snel je batterij er door leeg raakt.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op donderdag 20 mei 2010 19:52]


iPhone OS 4.0 heeft geen "echte" multitasking. Applicaties blijven niet door draaien maar worden soort van suspended naar disk. Vergelijkbaar wanneer je een Virtuele Machine (VMWare/Virtual PC/Etc) suspend. Wanneer je de applicatie weer opent wordt de state gewoon weer opgehaald en kun je verder gaan waar je gebleven bent. Het voelt dus als een soort van multitasking maar het is niet hetzelfde als bv bij een Desktop OS.

Voordeel hiervan is dat het snel blijft en het volledige geheugen beschikbaar is voor alle applicaties.

Zo werkt het helemaal niet in iPhone OS 4, zo werkt het al sinds iPhone OS 1.0. En wat je zegt heeft ook nog eens niks met multitasking te maken, wat je beschrijft is 'gewoon' het save-state mechanisme dat al ik weet niet hoe lang gebruikt wordt.

De multitasking features in OS 4 zijn inderdaad niet 'volledig' in de zin dat niet heel je applicatie op de achtergrond door loopt als deze niet actief is (waarom zou je dat ook willen), maar applicaties kunnen wel degelijk 'echte' achtergrond taken laten doorlopen terwijl ze niet actief zijn. Zoals zooi binnen blijven halen van het netwerk, audio laten spelen, gps locatie etc. Een soort van uitgeklede multitasking dus, die precies die paar toepassingen ondersteunt die zinvol zijn op een telefoon.

Er is een verschil tussen het notificeren van een app zodat deze zijn gegevens weg kan schrijven en het opslaan van zijn state. Dat doet de iphone namelijk niet. Je komt immers bij een spel niet terug waar je was toen je het afsloot.

Naast de state saving optie die nieuw is in 4.0 komen er ook extra multitasking api's bij die het mogelijk maken om zaken in de achtergrond te laten draaien zoals audio.

Gelukkig niet: vreet anders je batterij net zo leeg als een Android telefoon. En succes ook met flash 10.1 filmpjes kijken: de eerste berichten beloven veel goeds voor mensen die willen kamperen en hun 4" HTC als bakplaat willen gebruiken...

dat is echt onzin, als je op een iphone veel doet en elke 3 minuten alles update is hij ook zo leeg.

Verder werkt flash heel goed op mijn hero.

Je doet of de iphone zo makkelijk en goed is, dat ben ik gewoon niet met je eens.

Als ik bijv op mijn laptop via mobiel wil internetten is het usb-kabel aansluiten, mobiel vraagt of ik internet wil delen en klaar. Voor je met een iphone het tetheren (icm tmobile) werkend heb ben je wel even bezig.

En ook andere hele basic dingen, toevallig vroeg mijn oom vandaag nog of je bluetooth op zijn iphone via een icon kon uitzetten/aanzetten. Blijkt gewoon niet mogelijk zonder jailbreaks.

Apple heeft ooit een leuke telefoon gemaakt, maar ze zijn gewoon keihard ingehaald door google zowel in mogelijkheden als in gebruiksgemak.

Ik zie verschillende post van je die android bashen, maar geen enkel goed argument. Heb je ooit wel eens echt een android telefoon gebruikt (en dan bedoel ik langer dan 5 min.)?

Er zijn genoeg nadelen aan android. Zo liep ik deze week tegen het probleem aan dat mijn milestone geen ad hoc wifi connecties aan kan... Ook gaat de batterij van mijn milestone gewoon minder lang mee dan mijn oude iPhone 3G. En ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Nu zitten er ook voordelen aan Android maar niet alles is perfect en sommige zaken (taalkeuze toetsenbord) zijn gewoon irritant.

mee eens, dat is een van de redenen waarom android faalt.

er zijn teveel toestellen en elke fabrikant moet zijn eigen update aanpassen en pushen naar de gebruikers.

ik hou het ook maar gewoon bij mijn iphone :)

mee eens, dat is een van de redenen waarom android faalt.

er zijn teveel toestellen en elke fabrikant moet zijn eigen update aanpassen en pushen naar de gebruikers.

ik hou het ook maar gewoon bij mijn iphone :)
Hoezo faalt? Volgens mij stijgen de verkopen nog steeds, komen er steeds meer modellen uit (jij wilt blijkbaar geen keuze) en is iedere update weer bomvol verbeteringen.

Volgens van Dale:

"fa·len faalde, h gefaald 1 tekortschieten 2 mislukken 3 fouten begaan; zijn doel niet bereiken"



jah android pwns apple anytime!
maar ff offtopic:
Welke drugs gebruik jij? die wil ik ook!

Noem jij dan eens een telefoon naast de Nexus One die gelijk elke release heeft...

Zelfs de G1 heeft tot nu toe alleen nog 1.6, en dat was voor de Nexus One de algemene android developers phone

De G1 krijgt ook geen upgrade meer, vind je het gek dat hij op 1.6 blijft zitten.

dus volgens jou is een willekeurige HTC telefoon zonder sense al helemaal up to date te brengen? not so (helaas)

Nou als je bv naar Sony en HTC kijkt dan hebben ze in principe gelijktijdig toegang tot de nieuwste versie. Maar blijkbaar introduceert HTC de nieuwste versie sneller dan bv Sony.
Neem bv de Legend en Desire van HTC tov de X10 van Sony Ericsson.
Dus je zou eerder afvragen waarom er NU juist nog toestellen uitgebracht worden met 1.6 terwijl 2.1 al tijden beschikbaar is ;)

Niet alle telefoon fabrikanten zijn even snel met updates, sommige weigeren dit ook gewoon. Voor operator branded toestellen is het helemaal een drama; als de fabrikant een update uit brengt, moet eerst de operator deze nog even aanpassen voordat die gereleased kan worden.

Hoe moeilijk is het nou om te begrijpen dat tussen de lopende band aan het eind van de softwarefabriek waar Android releases van af rollen, en de toestellen helemaal aan de andere kant waar de software uiteindelijk op moet belanden, gewoon nog een hele rits aan taken zitten die moeten gebeuren?

Mobiele providers customizen Android en passen het aan aan hun specifieke toestellen en diensten. Ze zetten bepaalde specifieke interfaces er op, 'branden' het (zetten hun eigen merknaam en ringtones etc er op) et cetera et cetera. Dat moet allemaal weer getest en voor je het weet ben je maanden verder.

En dan heb je natuurlijk nog 'luie' providers die eerst een paar maanden 'zitten te slapen' voordat ze weer eens iets gaan doen met die release. Of die gewoon een vooraf ingeplande release cyclus hebben en daar niet van afwijken. Of die het hele toestel überhaupt niet updaten (hallo HTC).

Draai het eens om. Als Google langer zou wachten met het uitbrengen van nieuwe releases zou het nog veel langer duren voordat het eindelijk op de toestellen zou belanden. En wellicht kunnen providers nu releases overslaan en ineens van 1.5 naar 2.1 of 2.2 gaan bijvoorbeeld.

Nog geen datum? Kwaad kan het op de desire vast niet, vooral apps op sd opslaan. Het interne geheugen van de desire is aan de krappe kant

Wat me wel verbaasd is waarom bedrijven geen paar GB inbouwen in telefoons. Alleen samsung en nokia hebben dit tot nu toe gedaan.

Ik lees dit op een telefoon met 32 GB intern ;)

Goed dat android zich goed ontwikkeld maar wel jammer dat de fabrikanten zo lang wachten met updates. Vooral sony!

Ik ben erg benieuwt hoe flash gaat werken. Streamen van muziek is ook een leuke optie. Maar voorlopig heb ik nog genoeg geheugen.

Logische verklaring, de extra GB maken het toestel duurder, waardoor het meer mensen van de koop afhoudt. Door middel van geheugenkaartjes kunnen mensen zelf bepalen hoeveel geheugen zij erin stoppen (Maximum is 32 GB). Met dit stukje software van Google wordt de telefoon uiteindelijk goedkoper, terwijl je er precies hetzelfde mee kunt als een ingebouwde 16GB telefoon.

Ik vraag me alleen af of de snelheid van het geheugenkaartje veel invloed zal hebben op de prestaties van sommige apps (lees: Need for Speed)

Hoeveel zou het nog echt duurder maken? Die 8gb kost geen drol en de meeste mensen nemen een abonnement.

Jij denkt aan de Nederlandse markt. Helaas bouwen de meeste fabrikanten toestellen voor de wereldmarkt waar kortingen bij abonnementen niet standaard zijn.

Sinds wanneer is 24x 30 euro betalen voor een toestel van 400 euro korting? :P
Voor niets gaat de zon op.

Nou, ik betaal toch echt maar 15 euro per maand :)

Wel nice new features erin, hoop dat HTC opschiet met een update voor de Desire (of Google als ze het telefoon afhangelijk updaten mogelijk maken).

Ik vind het interne geheugen prima op de Desire. Ik begrijp niet waarom zoveel mensen zoveel rommel dan op hun telefoon zetten.

Wat ik belangrijker vind is dat back-uppen van je apps makkelijker word met het installeren op de sd-kaart. Of heb ik dat mis? Heb namelijk nog niet van de back-up gebruik hoeven maken.

Haha rommel? Ik had Google Earth op mn Legend gezet (ok, beetje zinloze app) en meteen zattie vol. Het is gewoon niet erg handig, maar ik vind HTC daar meer schuldig aan, ze hadden er gewoon meer geheugen in moeten gooien. Kloten met een SD kaart is ook niet alles.

Nu nog directe ondersteuning voor Bluetooth Voice Actuated Dialing, vCard en iCal bestanden en ik ben helemaal heppie!

iCal is supported, je moet het alleen op je pc in calendar laden 8)7

Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Je gaat bij calendar rechts boven naar opties, daar naar agenda's, en dan agenda importeren.

Het is dus niet supported want het kan alleen met een PC.

Met een Android 2.2-telefoon is het mogelijk om de smartphone als mobiele hotspot in te stellen. Hiermee kan de internetverbinding via wifi gedeeld worden met andere apparaten.
Ik ben benieuwd hoe telecom providers hier op gaan reageren. De meeste smartphone gebruikers hebben een internet abbo, maar deze mag je niet voor bijvoorbeeld je laptop gebruiken...
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:48 Google presenteert eigen webtv-platform
Vorige 17:47 Asus maakt quad-sli op Rampage mogelijk met expansiebord
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011