Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Google-topman Andy Rubin heeft gezegd dat het Android-besturingssysteem voortaan nog maar één keer per jaar een update krijgt. Google zou onder andere ontwikkelaars de kans willen geven om de updates van het OS bij te benen.

Andy RubinHet veelvuldig updaten van het Android-besturingssysteem zou ervoor kunnen zorgen dat software-ontwikkelaars moeite hebben om hun apps compatibel te houden met de nieuwste versie van Googles mobiele besturingssysteem. Door slechts één keer per jaar het OS een update te geven moet dit worden voorkomen. Op dit moment bezit nog geen enkele telefoon de nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem, Android 2.2. Populaire toestellen zoals de HTC Hero en de Sony Ericsson Xperia X10 draaien nog op een oudere versie. Wel krijgen verscheidene toestellen in de toekomst een update naar een nieuwere versie van Android.

Daarnaast vertelde Rubin in het interview dat een van de redenen om het Android-besturingssysteem te ontwikkelen is dat het bedrijf zo zijn mobiele applicaties beter kan distribueren; Google levert bij de meeste Android-telefoons zijn eigen mobiele apps. Daarnaast zorgt het gebruik van Android voor advertentie-inkomsten.

Google bracht onlangs versie 2.2 van Android uit. De volgende versie, 3.0 Gingerbread, moet in het vierde kwartaal van dit jaar uitkomen. Waarschijnlijk gaat daarna de jaarlijke update-cyclus van start. Google bracht in de afgelopen dertien maanden vijf versies van Android uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Dit lijkt me een denkfout. Volgens mij verliest Microsoft juist terrein aan andere browserbowers vanwege de trage upgradecyclus. Zeker in een markt waarin ook de hardwareontwikkelingen niet stilstaan zijn iteratieve upgrades juist goed. Je zou wel met minor en major versions kunnen werken, waarbij de bestaande functionaleit bij de minor versions wordt gegarandeerd terwijl extra functionaliteit wordt toegevoegd. Alleen bij de major versions zou je dan verlopen architectuur kunnen laten vervallen waardoor oude apps niet meer werken. Dit doen we bij drupal en dat werkt erg goed. Ubuntu doet iets dergelijks met de .04 versies (5 jaar ondersteuning) en de .10 versies (1 jaar ondersteuning). Maar een freeze van een jaar is echt te lang, zeker gezien de ontwikkelingen op het gebied van webapp-integratie. Je loopt zo het gevaar dat een lobby ontstaat van developers die niet de capaciteit hebben om hun apps snel aan te passen omdat ze bijvoorbeeld geen gebruik maken van een dvcs, agile development of een fatsoenlijk trackingsysteem (nee, trac is geen fatsoenlijk trackingsysteem). 5 upgrades in 13 maanden is natuurlijk extreem maar met gaten van een jaar slaat google een beetje door naar de andere kant en geeft het concurrenten als apple de kans om weer achterover te leunen. Uiteindelijk levert een cyclus van 6 maanden je een voorsprong op op je concurrenten en krijg je betere apps omdat de nieuwste technieken kunnen worden toegepast.
Zover ik heb begrepen is dat het onderliggende OS eens in het jaar geüpdate worden en dar de app's die daar boven op draaien (browser, sms, market, enz.) per onderdeel ieder moment van de dag geupdate kunnen worden.
dat de Hero een update krijgt roept HTC al een jaar.. constant uitstellen.. word je niet echt vrolijk van :(
Dat heeft niet alleen met HTC te maken, ook Google zorgt daarvoor:

nieuws: HTC stelt Hero-update uit vanwege Google-goedkeuring
De afwezigheid van de goedkeuring is natuurlijk veroorzaakt doordat de update zelf niet goed genoeg was voor Google. Als HTC gewoon een goed werkende update had aangeleverd zou Google die gewoon hebben goedgekeurd. Google wint niets met het afkeuren van updates en wil het liefste dat iedereen op de laatste versie zit....
Toch klinkt dit allemaal als enorm bureaucratisch!
Lijkt me dat HTC toch een goede Android partner van Google is. Ze zouden in een geval als dit toch wel iets moeten kunnen regelen dat google hun matst, mits ze het in de toekomst wel goed doen. Even contractje van opstellen en klaar!
Blijkbaar werken de wielen van Google in ontwikkeling heel snel, maar in administratie heel traag....
Dus jij vind dat Google HTC zou moeten matsen, zodat HTC een brakke update mag uitbrengen? Lijkt me een kwalijke zaak!
Ehhh, het is niet dat ze een brakke update mogen uitbrengen, het is gewoon dat ze hem voor elk land waarin ze hem uitbrengen een aparte goedkeuring nodig hebben(en ja, dat is hun eigen fout, maar dat zouden ze wel kunnen matsen voor 1 keer)
heb je het artikel wel gelezen? de update is al goedgekeurd, maar omdat HTC bij de hero een verschillende SKU per land heeft, moet voor elk land opnieuw een goedkeuring komen.... en dat duurt gewoon heel erg lang....

het is dus niet zo dat het niet goed genoeg is, want de amerikaanse versie van de Hero (Droid Eris) die is wel goedgekeurd.
Inderdaad het is Google ze schuld dat de Hero per land een andere SKU heeft ;) Die voorwaarden van het releasen van een update waren van te voren toch duidelijk en willens en wetens heeft HTC blijkbaar toch wat doms gedaan, dat het dan langer duurt door de voorwaarde van Google is waar maar is zeker niet op Google af te schuiven ;)

Een botsing met auto's zijn ook 2 mensen die er mee te maken hebben maar 1 is toch meestal maar de schuldige ;) Maar zonder die 2de op de weg was het wel anders gelopen, dus eigenlijk is het dus ook zijn schuld of toch niet?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 11:00]

Nee, de aanwezigheid van de tweede maakt hem nog niet schuldig. Anders zou je het slachtoffer van een misdrijf net zo goed als medeschuldige kunnen aanwijzen.
Ja, dat niet alleen, zodra de update voor de Hero er is, is hij alweer out-dated en kan je op 2.3 gaan wachten ;)

Ik denk dat Google eerder wat meer energie moet stoppen in er voor te zorgen dat er een algemene versie is voor alle smartphones! Bijvoorbeeld alle oudere en low end modellen 1.6 geven, 2.1 voor de nieuwere midrange toestellen en 2.2 voor high end modellen met flash. Op zich is dit al overdreven, maar hoeveel versies er nu zijn en hoe veel toestellen op een update zitten te wachten kan eigenlijk niet.
Google hoeft nergens voor te zorgen, die maken een OS wat door andere (bedrijven) te gebruiken is...

Je moet gewoon geen telefoon kopen waar een ouder OS op zit ;) Dus nu een toestel met 1.5/1.6/2.0/2.1 is gewoon dom (tenzij de update er 100% komt) :P
2.1 is nog wel te doen, maar 1.6 mist gewoon belangrijke functionaliteit.
Hmm.. Ik dacht juist dat er plannen waren om de stack meer modulair te maken en zo gedeeltes van het OS upgradeable te maken zonder dat je daarbij allerlei aanpassingen hoeft te doen aan de rest van de software?

Dit bericht gaat daar weer redelijk tegen in...
Inderdaad.. als dit dus binnen afzienbare tijd mogelijk zou worden gemaakt, is het een beetje useless om maar 1x per jaar te upgraden - met als rede natuurlijk dat software incompatible wordt.. beetje tegenstrijdig.
Meer als geruchten zijn dat niet geweest, ik heb nergens een officieel woord erover van Google zelf gehoord!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 11:22]

die zijn er ook, de onderdelen van het OS worden los update baar, een hele nieuwe verzie van het OS moet nog steeds door de fabrikant geleverd worden.

vergelijk het zo:
Jij kunt gewoon Windows update uitvoeren en de updates komen binnen rollen.
- Zo word het dus ook bij de volgende verzie van Android.

Echter wil jij er nu Windows 8 opzetten dan gaat dat niet via een update via Windows update. Dan moet jij drivers van je componenten in je pc voor Windows 8 downloaden en Windows zelf installeren.

-En dat gaat dus ook met Andoid één keer per jaar gebeuren, enige verschil is dat je de drivers en software niet zelf kan maken maar moet wachten totdat de fabrikant een hele nieuwe firmware beschikbaar stelt. (waar dus de drivers en OS in zitten ;) )
Mooi want om het half jaar een update is wel erg veel van het goede,
trouwens volgens mij is er wel al een smartphone die 2.2 draait. Namelijk de N1 van google zelf. Dus dat klopt niet of ik lees het fout :+
Klopt wel die (uitgelekte) update is niet officieel, onofficieel kan elk toestel al bijna 2.2 draaien (met de nadruk op draaien)... Officieel is er dus nog geen toestel met 2.2 ;)
De officiële update 2.2 komt komende week pas uit op de Nexus One...

[Reactie gewijzigd door Opperclowntje op 2 juni 2010 11:38]

Erg jammer, google deed het net goed en het ziet er naar uit dat Android steeds dichterbij iPhone OS komt, of misschien wel ingehaald heeft! Nu gaan ze Apple ruimte geven, iets wat ze dus niet moeten doen! Dit kan ze geld gaan kosten, gewoon doorontwikkelen en met vele updates komen, iPhone OS komt eens in de zoveel tijd met een nieuwe firmware update, als google die wachttijden overschrijd zijn ze binnen!
Ik denk juist dat Google dit slim heeft afgekeken van Apple: zoveel mogelijk één OS bieden aan ontwikkelaars zodat de nieuwste features gebruikt kunnen worden en de software voor dat OS op een heel groot aantal toestellen werkt.

Luxepositie van Apple is natuurlijk dat ze maar 2 of 3 type toestellen tegelijk ondersteunen, makkelijker om één OS versie aan te houden (en via iTunes te pushen).

Luxepositie van Google is dat Andriod een erg aantrekkelijk OS is om voor te ontwikkelen omdat er zoveel toestellen (en niet alleen telefoons) gebruik van maken en gaan maken en de markt daarom groter is of wordt dan die voor iPhone OS apps.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 2 juni 2010 14:07]

de discussies en commentaren lopen ATM vrij hoog op door de hoeveelheid versies,

Deze oplossing is juist om te voorkomen dat mensen die fan zijn van alternatieven roepen dat je 100 android versies hebt, en dat ontwikkelen onmogelijk is met zoveel versies

Daarnaast blijft de software vol op in ontwikkeling, maar word de kernel zelf maar 1x per jaar geüpdatet IPV 2 a 3 keer.
Het is dubbel. Aan de ene kant is dit voor de ontwikkelaars prettig dat ze meer de tijd hebben, aan de andere kant wil ik als gebruiker continue het laatste hebben en zo snel mogelijk.

Hopelijk maakt Google het ook eenvoudiger voor de makers van de telefoons met het accorderen van van ROMS. Zelf heb ik HTC Hero en draai nog op 1.5. De ROM is al lang klaar van HTC alleen Google nog niet. Hopelijk gaan ze hier soepeler mee om.

Verders ben ik heel tevreden met de ontwikkeling van Android. Een mooi product.
Je wil helemaal niet altijd het laatste hebben. Je wilt de laatste grondig geteste versie hebben. Niet de versie met een nieuwe feature die nog niet goed werkt en waar allerlei andere features zijn uitgeschakeld....
Daar ben ik het niet mee eens. Geef mij maar de allerlaatste versie met nieuwe features die wel/niet goed werken. Dat houdt het tenminste interessant. Een toestel waarbij alles gelijk al goed werkt is zo saai. Bughunten is veel leuker :)
Je wilt de laatste grondig geteste versie hebben.
Daarvoor ben ik lid bij XDA-devs. Voor de stabiele roms ;) Niet dus. Ieder zijn wensen
Xperia X10 mag ook wel geupdate worden! gelukkig wel aangekondigt, maar hopelijk niet net zoals HTC dat het ook een jaar gaat duren.
Net als de Hero bedoel je, HTC is altijd redelijk vlot (voor zover dat kan met eigen interface over je product heen)... Hero is gewoon een (grote) fout maar meer ook niet, ze zeggen zelf al dat de Desire veel sneller updates gaat krijgen als de hero!
Deze discussie loopt al een tijdje, HTC heeft voor de hero voor iedere taal een aparte versie, deze aparte versie moet dus iedere keer opnieuw gecontroleerd worden door Google. Dit neemt uiteraard onwijs veel tijd in beslag. Bij de Legend en de Desire heeft HTC geleerd en gewoon 1 versie uitgebracht met verschillende talen paketten.

Het is dus niet de fout van google, maar een beetje de dommigheid van HTC. Wat dan weer heel netjes is van HTC, dat ze het wel proberen want ze hebben voor iedere versie apart moeten ontwikkelen.

(Zo dit was de meest eenvoudige uitleg die ik er van kon maken)
Hopelijk snapt iedereen het..

Mijn idee van HTC is dan ook positief, ze leren van hun fouten en blijven support bieden voor hun toestellen. Een goede bedrijfs stratigie die mij lang aan het merk zal blijven binden.
Klinkt verstandig: rustig de tijd nemen, om dan eens per jaar een grote update te doen.
Fijn voor de gebruikers dat er vaak nieuwe zaken aan toegevoegd worden, maar de fabrikanten kunnen het nauwelijks bijhouden (HTC, SE...), aangezien ze hun eigen software ook iedere keer moeten aanpassen.
En dat doen ze dan ook niet: ik moet maar afwachten of SE mijn X10 dit jaar nog gaat updaten naar 2.2...

Alleen, krijgen we dan wel zoiets als "Android Security Updates" (zoals Windows?), bij kleine bugs en eventuele veiligheidslekken? Zou toch mogelijk moeten zijn, als het met 3.0 mogelijk wordt om het OS via de Market te updaten O-)
Als software schrijver vind ik het niet erg als er nieuwe dingen aan het OS worden toegevoegd. Voor mij en anderen is het veel belangrijker dat alle bestaande API-calls en de hele interface naar het OS exact gelijk blijft, want dan weet je zeker dat het programma blijft draaien.

Het grote nadeel van API calls gelijk houden is dat je dan erg snel Legacy-Meuk op bouwd en voor elke verbetering weer een API functie zal moeten worden toegevoegd. Waardoor dus veel functies bijna het zelfde zullen doen.

Dus verstandig dat ze nu elk jaar een Major update doen, dan kunnen ze niet handige API dingen vervangen. Kan een Fabrikant gewoon zeggen het is ontwikkeld voor Andriod 3 en 4. En weet de consument als hij upgrade naar Andriod 5, dat er een kans bestaat dat hij een nieuwe versie van de applicatie moet aanschaffen.
Die deprecated meuk kan je er makkelijk in laten in een soort compatibility layer. Een VM zoals de dalvik VM, kan dat makkelijk aan, en met de toekomstige JIT zal dat extra compatibility layertje geen impact hebben.

Dalvik is nu al volledig backwords compatible en ik zie niet in waarom klanten dus iets opnieuw zouden moeten downloaden/aanschaffen

Deze techniek gebruikt de Java VM al vele jaren, en daar heb ik ook nog nooit backwards compatibility problemen ondervonden.
Deze techniek gebruikt de Java VM al vele jaren, en daar heb ik ook nog nooit backwards compatibility problemen ondervonden.
Heeft dat dan ooit gewerkt met JavaVM?? Wij hebben altijd ellende ondervonden met het werken van meerdere installaties van VM.
Meerdere installaties van een VM is iets anders dan backwards compatible zijn met een oude versie.

Je kan makkelijk met een java5 JRE een java2 applicatie draaien. Daar heb je geen 2 jre's voor nodig. Dit zou je ook niet willen op een mobiel toestel om dat 2x een JRE toch wel zonde is van de schijfruimte.
Zal vast wel door de telefoon leveranciers ook afgedwongen zijn. ze krijgen VEEL gezeur van klanten dat ze "achter" loper. Neem bijvoorbeeld SE met hun x10. Iedereen wil naar de nieuwere versie. Zelf ben ik best te spreken over Android 1.6 doet wat hij moet doen.

Klanten zullen echter sneller een Desire of iets dergelijks kiezen omdat dat de "nieuwste" versie is.
Inderdaad dat is de reden. Google wil zijn alliantie in stand houden. De reden is dat Meego ook een heel attractief platform aan het worden is en Google niet wil dat fabrikanten naar Meego gaan omdat ze het tempo van Android niet kunnen bijhouden. De fabrikanten willen allemaal tegelijkertijd de nieuwste versies kunnen uitbrengen, juist omdat de nieuwe versies zoveel attratieve vernieuwingen bieden.

Dat wil echter niet zeggen dat het ontwikkelingstempo nu lager wordt, alleen dat de nieuwe versies nu minder vaak uitkomen. Mogelijk dat er de mogelijkheid in komt dat gebruikers zelf de update kunnen doen (door delen te vernieuwen). Dat heeft google al eerder aangekondigd. Voor Google is het belangrijk dat de gebruikers updaten, maar de fabirkanten willen niet met dat gedoe zitten. Voor de meesten hoeft dat updaten helemaal al niet.

In Linux systemen kan dat gemakkelijker dan onder Windows omdat bestanden in gebruik gewoon gewist kunnen worden en niet gelocked zijn. Je kan de hele harde schijf wissen en een kopie laten terugkopieren. De kunst zal er vooral in zitten dat de optimalisaties van het specifieke apparaat behouden blijven of vernieuwd worden.

Ze hebben nu een compromis gevonden, snelle innovatie en toch bij kunnen blijven. Die innovatie is van groot belang want in deze markt wordt op het scherpst van de snede gevochten. Reden waarom ik ook geloof dat MS met zijn WM7 volkomen kansloos is al geven ze geld toe. bedrijven als Palm die zich lieten verleiden door MS gingen er aan tenonder. De Palm Pre is een heel goed toestel maar kwam te laat om het tijd te keren. Je kan je niet permiteren om de verkeerde beslissingen te nemen. MS is all weer jaren over tijd met zijn WM7 en gezien de ontslagen loopt het er alles behalve lekker. Een van de top ontwikkelaars van de Palm is overgelopen naar Android en er was zelfs speculatie dat de ontslagen MS mensen het gat bij HP zouden kunnen opvullen, want die lui zijn echt niet slecht. Ze hebben alleen de pech om een onmogelijke taak op hun bord te krijgen die het gevolg is van de verkeerde strategische keuzes van Keizer Balmer zelf. HP heeft nog steeds een goed team maar zal alle zeilen bij moeten zetten, ook geen makkelijke opdracht. Als ik hun was, was ik liever met Android of Meego gegaan, dan de kar helemaal zelf te trekken, maar misschien dat ze die optie nog open houden. MS zullen ze niet op hun rug nemen want ze moeten al een berg opklimmen.

Met de jaarlijkse updates lopen ze opvallend in de pas met Apple die ook eenmaal per jaar de Iphone uitbrengt. Dat zal wel afgestemd gaan worden op de grote beurzen. Dat vertelt ook iets over de enorme kracht van Ubuntu dat elk half jaar een serieuze updates uitbrengt. Wat een tempo! En probeer je voor te stellen wat een rush de uitbraak van code zal veroorzaken voor de open source wereld. Want dit is kruisbestuiving. En open source programmeurs zullen meer gaan profiteren van hun kennis. Canonical huurt bijv, zijn mensen uit voor Android projecten en dat stelt Canonical weer in staat meer mensen op een vaste basis aan Ubuntu te laten werken. We hebben hier niet te maken met een bedrijf Google, we hebben hier te maken met een bont gezelschap die als een onweerstaanbare tsunami de fortificaties van MS aan alle kanten omspoelt en straks overspoelt.

Emperor Balmer heeft twee van zijn edelen in het openbaar gexecuteerd omdat hij twijfelde aan hun trouw omdat ze zijn orders niet konden uitvoeren, maar horden schepen omringen zijn Death Star en het aantal zwelt aan en aan. Het is een bont gezelschap maar vastberaden om hun vrijheid te herwinnen. Master Yoda zegt: "Great the Power of the Force is".

[Reactie gewijzigd door degener op 3 juni 2010 09:55]

Haha ja en maar zeuren (niet jij specifiek maar de X10 gebruikers in het algemeen) dat ze een update willen, maar ondertussen wel een toestel met Andorid 1.6 kopen terwijl 2.1 al uit is 8)7

He Volkswagen waarom heb ik maar een 1.6L motor en niet 2.0L? Ow stom die kocht ik zelf :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 juni 2010 11:07]

Op dit moment bezit nog geen enkele telefoon de nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem, Android 2.2.
Google's eigen telefoon, de Nexus One, draait al wel op 2.2..
Officieel niet hoor, dat gaat deze week gebeuren (en ja ik heb de unofficial al wel anderhalve week draaien, rock solid die zooi!)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True