Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Druk op XBOX neemt toe: wat gaat Microsoft doen?

17-06-2026 • 17:00

120

Xboxxxx

De Red Ring of Death was een van de duidelijkste tekenen in de geschiedenis van gameconsoles. De knop op de XBOX 360 lichtte rood op en dan wist je als eigenaar: dit is einde verhaal. Het waren hardwaredefecten, vaak soldeerverbindingen die loslieten. Als de gamingdivisie van Microsoft een ring had, had die nu rood opgelicht.

Xbox 360 - Red Ring of Death
Red Ring of Death van de XBOX 360

Want de rode vlaggen die wapperen boven de XBOX-divisie stapelen zich in hoog tempo op. De console die Microsoft alleen met grote verliezen kan verkopen, gamestudio's die zouden moeten sluiten, Microsoft dat het verdienmodel wil herzien en geruchten over het afstoten van de hele bedrijfstak: het is nogal wat.

Wat er precies gaat gebeuren met XBOX binnen Microsoft, is nu nog niet bekend. Maar vaak is het van buitenaf al prima te zien dat er iets groots staat te gebeuren. In het geval van een bedrijf of divisie gloeit de ring al rood voordat de soldeerverbinding verbreekt. Microsoft heeft al een kwart eeuw de XBOX-divisie, hoe kon het zover komen en wat is er nu aan de hand?

Tekenen aan de wand

Een duidelijk teken van onrust in een bedrijf is het vertrek van topmensen. Verloop is logisch, maar groot verloop wijst vaak op iets meer dan dat. Phil Spencer ging weg begin dit jaar en een paar maanden later vertrokken er nog meer topmensen.

De strategie ging op de schop en Microsoft zou zich meer gaan richten op exclusives. Het was niet alléén slecht nieuws. De stap om AI uit XBOX te slopen kon rekenen op veel steun en ook de prijsverlaging voor Game Pass bleek welkom. Microsoft had miljoenen abonnees verloren door de prijsverhoging vorig jaar.

Asha Sharma
Asha Sharma werd in februari 2026 officieel de nieuwe ceo van XBOX.

Het goede nieuws was als een bloemetjesgeur die de geur van een stinkende wc maar tijdelijk kon tegenhouden. Het bleek dat Microsoft honderden dollars verlies maakt per verkochte console door de gestegen geheugenprijzen.

Meerdere gamestudio's zouden moeten sluiten, waaronder Ninja Theory, dat onlangs nog een nieuwe Hellblade-game presenteerde. Dat is een rare gang van zaken. Microsoft had de presentatie van de game even kunnen uitstellen, maar koos er bewust voor om de aankondiging door te laten gaan. Op dat moment moet namelijk al bekend zijn geweest dat de studio de game onder Microsoft niet zou kunnen afmaken.

De geruchten begonnen aan te zwellen: Microsoft zou een joint venture of hele afsplitsing van XBOX overwegen. Dat zou een heel heftig besluit zijn, want XBOX was geen aankoop. Vanaf het begin was het een project vanuit Microsoft zelf.

XBOX: het begon met verlies

Microsoft werkte al in de vorige eeuw aan een gameconsole en daar berichtte Tweakers in 1999 al over. Microsoft ontkende dat eerst, maar zelfs de naam X-Box deed toen al de ronde. De verwachtingen waren hooggespannen. Microsoft was toen een gigant met Windows en Office en een console is niets meer dan een pc voor onder je tv om games op te spelen. De console kwam uit in november 2001.

Microsoft XBox (officieel)
Microsoft XBOX uit 2001

De eerste XBOX heeft altijd alleen maar geld gekost. Het duurde tot 2008 voor Microsoft voor het eerst winst noteerde voor de gamingdivisie waar XBOX onder valt. In die eerste jaren was het voor Microsoft vooral belangrijk om marktaandeel te halen en dat gebeurde door de console ver onder kostprijs te verkopen. Het hielp ook niet dat de Red Ring of Death het bedrijf veel geld kostte: meer dan een miljard dollar. Naar schatting viel van de eerste batch 30 tot 50 procent van de consoles uit met hardwaredefecten. Au.

Het verkopen van consoles onder kostprijs is daarna ook nog lang blijven bestaan. Dat was om de strijd met onder meer Sony PlayStation aan te kunnen gaan en vervolgens geld te verdienen met de verkoop van games en abonnementsdiensten. Die strategie werkte vanaf 2009 best aardig. In de jaren erna maakte het bedrijf winst.

XBOX is geen kernactiviteit

Toch waren er ook in de succesvollere jaren tien geluiden om niet langer door te gaan met XBOX. Want terwijl Microsoft in die jaren onder meer Windows en cloud zag als winstgevende takken en kernactiviteiten van het bedrijf, bleef XBOX meer een bijzaak.

Een invloedrijke aandeelhouder, verbonden met Microsoft-oprichter Paul Allen, riep daarom op om de gamingdivisie te verkopen. Het zou alleen maar afleiden van de kerntaken, zo was de gedachte. Toenmalig directeur Steve Ballmer ging dat niet meer doen. Hij had zijn vertrek al aangekondigd en hij breidde Microsoft juist nog uit met de aankoop van de telefoontak van Nokia.

Xbox One
XBOX One

Toen Satya Nadella aantrad in 2014, was het dus de vraag of hij naar de aandeelhouders zou luisteren. Nadella bleek niet bang om pijnlijke knopen door te hakken. Hij schreef de overname van Nokia's telefoontak af en richtte Microsoft heel anders in.

XBOX was volgens hem geen kernactiviteit, maar mocht toch wel blijven. "Als groot bedrijf vind ik het cruciaal om de kernactiviteiten te definiëren, maar het is ook belangrijk om slimme keuzes te maken op andere gebieden waar we een fundamentele impact en succes kunnen hebben. De grootste categorie in het digitale leven, gemeten in zowel tijd als geld, in een wereld waarin mobiele apparaten de boventoon voeren, is gaming. We hebben het geluk dat XBOX deel uitmaakt van onze familie, waardoor we deze kans kunnen grijpen met unieke en gedurfde innovatie. Microsoft zal met XBOX blijven innoveren en gamers blijven verrassen."

De reden om XBOX te houden was ook omdat het ten goede kwam aan andere onderdelen van het bedrijf. "We profiteren ook van veel technologieën die vanuit onze gamingactiviteiten worden toegepast op onze productiviteitsinspanningen – kerngraphics en nui in Windows, spraakherkenning in Skype, cameratechnologie in Kinect voor Windows, Azure-cloudverbeteringen voor gpu-simulatie en nog veel meer. Kortom, we zullen blijven innoveren en onze fanbase met XBOX laten groeien, terwijl we tegelijkertijd toegevoegde waarde creëren voor Microsoft."

Het succes van de XBOX 360 zou het grootste succes blijven van Microsoft. Bij de introductie van de XBOX One ging het mis. De visie van Microsoft om van de XBOX One een entertainmentmachine te maken in plaats van een gameconsole viel slecht bij gamers. Dat games drm zouden krijgen en consoles altijd online moesten zijn, riep de vraag op of Microsoft zich wel echt richtte op gamers.

Een XBOX One-game uitlenen aan een vriend zorgde voor veel gedoe met beide accounts en Microsoft kwam al snel op dit systeem terug. Maar de schade was al aangericht. Toen Sony in zijn marketing Microsoft daarop aanviel met video's als deze, misten die hun uitwerking niet. In combinatie met de meer aansprekende exclusieve games voor de PlayStation 4 verloor Microsoft die generatie van de consoleoorlog dik.

Ook bij de volgende generatie, van de XBOX Series en PlayStation 5, trok Sony tot nu toe aan het langste eind, maar Microsoft gooide het over een andere boeg. Het probeerde zijn aanbod aantrekkelijk te maken met XBOX Game Pass, een abonnement waarbinnen gamers onbeperkt kunnen spelen. Dat leek een nieuw hoofdstuk en werkte in eerste instantie goed. Tientallen miljoenen gamers sloten zo'n abonnement af.

Het aantal klanten met abonnementen bleef groeien tot het najaar van 2025, toen Microsoft de prijs verhoogde. Het gevolg laat zich raden: miljoenen gamers zegden op en Microsoft voelde zich genoodzaakt de prijsverhoging grotendeels terug te draaien. Daardoor daalde de omzet uit de gamingdivisie, en die kwam toen al enorm onder druk te staan.

Een overname van 68,7 miljard dollar

Microsoft deed grote uitgaven voor zijn gamingtak in de jaren twintig. Het nam Activision Blizzard over voor het gigantische bedrag van 68,7 miljard dollar. Om het in perspectief te zetten: de gamingdivisie heeft zelfs na de overname een omzet van rond de 23,5 miljard dollar per jaar. De marge is volgens XBOX-hoofd Asha Sharma 3 procent. Microsoft houdt in een jaar tijd onder aan de streep rond de 700 miljoen dollar over aan de gamingdivisie.

Activision Blizzard-overname Microsoft

Een marge van 3 procent is binnen een groot bedrijf hoe dan ook problematisch. Dat zit dicht tegen een verlies aan en dat verlies komt steeds dichterbij. Sharma zegt dat de prijzen van componenten voor consoles binnen een paar jaar vijf keer zo hoog kunnen zijn door de gestegen geheugenprijzen als gevolg van de AI-bubbel. De prijs van de console vervijfvoudigen is desastreus. Het zou de XBOX Series X in een klap 3500 euro maken en dat gaat niemand ervoor betalen.

Sharma en Microsoft-directeur Satya Nadella begonnen te praten over dat er een nieuwe manier van geld verdienen voor XBOX nodig was, omdat het geen houdbare situatie is. De gestegen geheugenprijzen, het verlies van abonnees door de prijsverhoging in Game Pass en het niet kunnen draaien van een goede winst op de gamingdivisie hebben de druk op XBOX afgelopen jaar steeds verder laten stijgen. Het moest wel tot dit punt komen.

Ooit was de Red Ring of Death een teken dat een console nooit meer zou functioneren. Wat al deze tekenen aan de wand betekenen, zal moeten blijken. Maar dat er voor XBOX de komende tijd veel zal veranderen, lijkt wel zeker.

Redactie: Arnoud Wokke • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (120)

Sorteer op:

Weergave:

Een andere belangrijke reden dat Microsoft terrein heeft verloren is dat in de vorige generatie consoles gamers hun digitale libraries begonnen op te bouwen. Steeds meer mensen gingen toen digitale games kopen. Als jij op het platform van jouw keuze een library hebt van 100+ games, zul je niet snel meer overlopen naar de concurrent. Dat verklaart ook mede het succes van de PS5.
De switch kon prima een start maken naar wii u en de gemiddelde consument koopt gewoon de nieuwe fifa, call of duty of Fortnite. Die zijn niet echt geïnteresseerd om oude games te spelen.
Misschien ga ik die oude games niet snel meer spelen, en koop ik toch wel weer de nieuwste Fifa, maar uiteindelijk is het voor mij toch zeker zo dat ik niet zomaar afscheid wil nemen van mijn game library.

Als ik immers een niet compatible nieuwe console koop begin ik dus met 0 games op het nieuwe platform. Ik heb geen zin om een 2e console voor oude games te laten staan.

Microsoft moet dan met iets heel bijzonders komen om mij te verleiden om niet voor de PS6 te gaan, maar over te stappen naar de volgende XBOX

En ik denk dat ik daar niet de enige in ben. De Switch is denk ik een uitzondering omdat Nintendo in veel gevallen sowieso al 'een console voor erbij' was. Bovendien is ook Nintendo op de 'backwards compatible trein' gestapt met Dr Switch 2

[Reactie gewijzigd door Robbaman op 17 juni 2026 19:28]

De Wii U heeft maar 13,5 miljoen exemplaren verkocht, wat nauwelijks meer dan niks is voor een console... Dus zoveel mensen waren er helemaal niet die zo'n ding hadden waar ze backwards compatibility van hadden willen hebben (al was ik er zelf wel een en was ik best pissig over Mario Kart 8 Deluxe en heb ik die nooit opnieuw willen kopen, maar ik was dus een van de weinigen). De Wii had een veel grotere install base natuurlijk maar komt nog duidelijk uit de tijd dat backwards compatibility geen ding was (Sony heeft ook geen bc met PS3 games). Bovendien kwam de switch uit midden in die generatie waar mensen die digitale libraries op aan het bouwen waren, niet daarna. Nu is het voor Nintendo ook wat belangrijker geworden om compatible te blijven en dat is de Switch 2 dan ook.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 17 juni 2026 22:56]

dat PS3 spellen niet werken op een PS4 is puur omdat ze van x86 naar x64 zijn gestapt en het té moeilijk was om dat speelbaar te maken. zelfs emulated.

als dat niet het geval was, hadden ze het wel gedaan.
Je bedoelt van cell naar x86-64... X86-32 code is gewoon nog te draaien op een X86-64 cpu, maar Sony is juist pas met de PS4 naar de X86 architectuur gegaan.

Maar daar gaat het verder ook helemaal niet zo om. In die tijd was het ook veel normaler dat een nieuwe console generatie niet alle games van de vorige mee kon nemen. Soms kon dat maar dat was dan een bonus, niet iets wat echt verwacht werd. In de Xbox One en PS4 generatie is dat veranderd. Games zijn ook veel meer digitaal verkocht terwijl daarvoor de meeste games nog fysiek verkocht werden. Microsoft heeft het in die generatie ook veel normaler gemaakt door veel games uit de twee generaties daarvoor speelbaar te maken, maar helaas voor hun was Sony ook overgestapt op de meer 'off the shelf' Intel compatibele chips van AMD. Off the shelf in de zin dat het wel custom chips waren maar geen custom architectuur. Daardoor werd het voor Sony ook makkelijk om bij de stap naar de PS5 alles compatibel te houden zonder de zeer dure manier hoe Sony het eerder deed door simpelweg de vorige console in de nieuwe in te bouwen (wat dan later verdween om de boel goedkoper te maken).
Dat werkt dan toch ook andersom? Ik heb dat namelijk met de XBOX opgebouwd.
Klopt, maar meer mensen kochten na de E3 van 2013 een PS4 in plaats van een Xbox One.
Ze zouden zich moeten richten op cloud gaming a la Nvidia. Als de AI bubbel barst heb je heel veel datacenters vol met GPU's die je kunt gebruiken om dat aan te bieden. En als het niet barst, heb je over x jaar heel veel GPU's die nog prima zijn voor gamen maar te traag / te weinig ram voor de toekomstige modellen.
Zoals Stadia en Luna? Want dat loopt ook niet echt.
Nu niet nee. Maar als je ja a la de voorspelling in dit artikel straks €3500 voor een console kwijt bent of €5000+ voor een pc, wordt het natuurlijk wel weer interessant.
Ik denk dat over 2 jaar de prijzen zich weer normaliseren... daar zit je dan met je hardware park. De gedachte geen PC te kopen is best goed, uiteindelijk gebruiken de meeste gebruikers die < 10 uur per week, diegenen die het meer gebruiken kopen dan waarschijnlijk toch een PC. Maar ja, er moet ook winst gemaakt worden en ik vermoed dat een abo relatief snel te duur wordt, b.v. €50 per maand. Voeg daar technische problemen als latencies aan toe en e.e.a. wordt toch snel minder leuk. Ook kan iemand die 400 fps bij 4K wil een zware PC kopen en iemnd die 1080 bij 60 fps ook genoeg vind een PC voor een fractie van de prijs. We gaan het zien...

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 18 juni 2026 14:02]

Als die GPU's overdag LLMs draaien en 's avonds games voor gamers zou dat interessant voor MS kunnen zijn. Maar als ik het goed begrijp zijn die niet onderling inwisselbaar.

Verder kan lag een probleem zijn en weet ik niet of gamers dit zien zitten.

Meest waarschijnlijk lijkt mij dat games een pak meer lightweight gaan worden, met meer cartooneske graphics en minder fotorealistisch.
Cloud gaming mogen ze wat mij betreft zelfs afstoten.

Latency is altijd net niet. En ja menig tweaker heeft z'n zaakjes goed voor elkaar en alles met cat6/7 aangesloten (en dan nog ervaar je latency). Maar de gemiddelde consument heeft wifi en dan ga je helemaal nat.
Ik weet serieus niet eens hoe de consoles heten sinds de 360. En waar Nintendo en Sony een lading aan exclusives hadden, bleef het bij de XBOX bij Halo en Forza. Natuurlijk waren er nog een paar, maar Gears of War is nou niet echt even imposant als Mario, God of War, Ratchet and Clank, Uncharted, Zelda, etc etc etc.

En tegenwoordig speel je de exclusives van Microsoft ook op PC. Nog minder reden voor de console.
Ik weet serieus niet eens hoe de consoles heten sinds de 360
Na de "360" kwam de "One", wat de 3e generatie is.
Niet raar dat mensen zo de tel kwijtraken. Playstation 1-5 is dan toch wat makkelijker voor de buitenstaander.
Mensen bekritiseerde de Wii U voor een slechte naam maar Xbox is nog veel erger.

Xbox (origina), 360, one, one s, one x, series s, series x. Zonder voorkennis zou je geen idee hebben welke apparaat er beter of slechter is.
Zelfs nu nog als ik met iemand een gesprek heb over een Xbox console moet ik altijd twee keer nadenken welk model het ook alweer is. Zo slecht gekozen die namen.

De persoon die de namen goedgekeurd heeft moeten ze direct de laan uitsturen als hij/zij er nog zit.
Ik vertelde een oudere collega over Xbox One. Hij dacht bij one aan eerste generatie. Er gingen vroeger ook geruchten dat het de xbox 720 zou gaan heten. Windows die plots na Win 8.X , Windows 10 werd. Apple heeft recent ook een sprong gemaakt in versienummers
Zijn ze alweer bij PS5? Voor mijn gevoel was de PS3 pas net gereleased :X
En ook op PlayStation, zoals Halo en hoorde ook Flight Simulator.
Ik denk dat ze anders gewoon eens moeten kijken naar een gloednieuwe definitie van XBOX of XBOX gewoon vaarwel zeggen en rebranden naar iets nieuws en fris. Nieuwe naam, nieuw OS, nieuwe "box" dat zich echt op console activiteiten richt, nieuwe hardware nieuwigheden etc etc.

Ik geloof best dat gamers wereldwijd vergevingsgezind genoeg zijn om iets compleet nieuws van Microsoft te proberen.
Zelfs voor mij als tweaker is de naam Xbox vermoeiend geworden. Xbox Series One XS :? Ik zou bij het lezen van de naam op de doos niet weten of het een console van 15 jaar terug betreft of dat het de nieuwste is. Of wat het concrete verschil is tussen de huidige modellen.

En bij alle casuals is “Xbox versus PlayStation” blijven hangen met de conclusie dat PlayStation heeft gewonnen. Xbox is tegenwoordig “geen PlayStation”. En niemand buiten mensen op game- en tech-websites heeft het nog over een console kopen, je hebt het over het kopen van bijvoorbeeld een Nintendo Switch of van een PlayStation, niks “console” waarbij Xbox dan een optie zou kunnen zijn.

Verder is de naam gewoon vergiftigd, met Xbox Game Bar of zo in Windows bijvoorbeeld. Elke keer dat een casual de naam “Xbox” zag dachten ze, hoe kom ik zo snel mogelijk van Xbox af?

Ik ben het dus met je eens: nieuwe definitie & nieuwe naam is broodnodig. Alleen weet ik niet of dat nog gaat lukken. Voorbeeld van een nieuwe definitie had een game-streaming-apparaat kunnen zijn, maar wie kan nu nog vertrouwen op de prijzen van Game Pass… Ze hebben het gewoon op alle mogelijke manieren voor zichzelf verpest.

Hoop wel dat MS ‘in the game’ blijft, want concurrentie is doorgaans goed voor consumenten en ik vind de controllers oneindig veel lekkerder in de hand liggen dan die van PlayStation. Maar eerlijk is eerlijk: ik denk niet dat er ooit een Xbox in huis komt.
Even voor de zekerheid mbt de Xbox controller; vergelijk je deze met de PS4 of de PS5 controller?

Een vriend van mij zei laatst ook dat hij die van de Xbox een stuk prettiger vond aanvoelen, naderhand bleek dat hij nog altijd de PS4 controller voor ogen had. En die is, toegegeven, inderdaad een stuk minder ergonomisch, zeker als je wat grotere handen hebt.
Zelfs voor mij als tweaker is de naam Xbox vermoeiend geworden. Xbox Series One XS :? Ik zou bij het lezen van de naam op de doos niet weten of het een console van 15 jaar terug betreft of dat het de nieuwste is. Of wat het concrete verschil is tussen de huidige modellen.
Tja, als je gewoon zelf dingen gaat verzinnen ben je niet echt serieus te nemen he... Dat komt niet eens in de buurt van hoe de consoles heten. De naamgeving kan absoluut beter, maar zo ingewikkeld is het echt niet. De series is de huidige console. De X is de sterkere en de S de zwakkere. Klaar. En wat jij er bij verzint slaat dus nergens op.

Verder is er ook nauwelijks kans op verwarring met oudere consoles want die zijn al lang niet meer nieuw te krijgen.

Een nieuwe naam lijkt mij juist een heel slecht idee, het was ook juist een heel slecht idee om Xbox te vervangen door Microsoft gaming (en dat hebben ze dus ook teruggedraaid). Xbox mag misschien niet meer zo'n sterk merk zijn maar het is in ieder geval niet zo gehaat als Microsoft. Dat mensen een volledig nieuw platform van Microsoft wel weer een kans zouden willen geven maar Xbox niet vind ik een heel vreemd idee... Volgens mij moeten ze juist zo min mogelijk benadrukken dat ze Microsoft zijn.
Tja, als je gewoon zelf dingen gaat verzinnen ben je niet echt serieus te nemen he... Dat komt niet eens in de buurt van hoe de consoles heten.
Niet in de buurt? Het enige verschil is ''One'' en één letter.
De naamgeving kan absoluut beter, maar zo ingewikkeld is het echt niet. De series is de huidige console. De X is de sterkere en de S de zwakkere.
Hoe kun je aan de naam zien dat ''Series'' de huidige consolereeks is? Nou, niet. Waarom zou Series X recenter zijn dan One X? Waarom zou X krachtiger zijn dan S? Je overschat de gemiddelde consument behoorlijk. Als de naam van je product al voor verwarring zorgt en niet glashelder is, ben je gewoon niet goed bezig. Daarentegen is PlayStation een stuk duidelijker met 1 t/m 5. Het is geen raadsel hoe de volgende PlayStation zal heten. Sony is zeker niet perfect, maar ik vind termen zoals Slim, Digital en Pro een stuk duidelijker dan wat Microsoft doet. De Xbox Series S is bijvoorbeeld digital-only, maar zie je dat aan de naam? Nope.

Ik kan me diverse Reddit posts nog goed herinneren van 2020-2021. Personen waarvan de (groot)ouders de Xbox One X hadden gekocht als cadeau in plaats van de Xbox Series X.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 18 juni 2026 08:49]

Ja, ik zeg toch ook dat de naamgeving absoluut beter kan? Maar overdrijven is een zwakke manier van argumenteren. Als je punt is dat Xbox Series X een verwarrende naam is, waarom moet je hem dan nog eens extra lang en verwarrend maken om je punt te maken? Dat suggereert dat het eigenlijk niet verwarrend genoeg is als je gewoon de echte naam gebruikt.

Het zou inderdaad veel beter zijn als de Xbox ook gewoon een nummer zou gebruiken ja... Voor mijn part slaan ze er gewoon een over als ze niet een nummer achter willen lopen op Sony.
Er is inderdaad veel teleurstelling en desinteresse richting het merk. Tegelijk is er nog enige positieve merkwaarde over: veel kopers van de 360 hebben positieve herinneringen en hopen op een opleving. Zou een volgende console een duidelijke, korte naam krijgen en een goede set games, dan is de slechte smaak volgens mij snel weer weggespoeld.

Gezien de recente wijziging van Xbox / Microsoft Gaming naar XBOX, verwacht ik niet dat het merk beëindigd wordt; eerder een grote schoonmaak onder de ontwikkelteams en een aangepaste strategie.

Hoe dan ook zal het platform staan of vallen met het game-aanbod. De kwaliteit en kwantiteit moeten beter, ondanks de grote uitdagingen in de industrie. De mensen van ActivisionBlizzard en andere resterende teams zullen de juiste ideeën, middelen en aanpak moeten vinden om toptitels af te leveren, anders is het vóór 2030 misschien toch einde verhaal. De Microsoft-aandeelhouders blijven niet oneindig het voordeel van de twijfel geven.
Nouja ik heb zelf de 360 gehad en op een gegeven moment ook de Xbox One. Uiteindelijk heb ik de Xbox One weggegeven aan buurjongen en ben ik terug gegaan naar Playstation door PS5 te kopen. En ik heb nooit meer omgekeken.

En de gehele XBOX naming scheme gaat nergens over.

Ik ben ervan overtuigd, dat als MS gewoon echt terug naar de basis gaat. Dus een nieuwe doos, compleet nieuw OS zonder alle Windows NT troep wat er van onder nog inzit en zich werkelijk op games gaan richten, dat ze oprecht een cool en goed product neer kunnen zetten.

Maarja, ik las laatst al een gerucht dat MS over wilt gaan van verkoop naar verhuur of XBOX as a subscription service. Dus verwacht er weinig van.

[Reactie gewijzigd door Exodai op 17 juni 2026 20:55]

Groot gelijk dat consumenten massaal zijn weggelopen toen Game Pass zo idioot duur werd. Dat Sharma die prijsverhoging nu halsoverkop heeft teruggedraaid, zegt eigenlijk alles. Het 'Netflix van gaming'-model werkt gewoon niet als je ondertussen honderden dollars verliest per console en de productiekosten van AAA-games door het dak gaan.
Je gaat ook niet even een avondje games "bingen" zoals je dat met films of series doet. De meeste games vragen een enorme investering van tijd en de meeste mensen gaan niet even halverwege de 2e quest van baldurs gate de boel afkappen voor een potje Battletech. Gamepass was voor mij vooral leuk om met de beperkte tijd die ik heb games uit te proberen. De prijs was ook prima (ik meende dat ik omgerekend met prepaid een 10je in de maand betaalde). Voor die 120 euro per jaar maakte het me niet uit dat ik uiteindelijk misschien 1 of 2 games echt speel en de rest alleen als een soort demo uit probeer.

Voor 20 euro kan ik beter wat youtube filmpjes kijken en op basis daarvan bepalen of ik de game iets vind en dan op Steam kopen (of op mn console als daar de voorkeur naar uit gaat). Microsoft heeft compleet verkeerd ingeschat wat mensen voor gamepass over hebben en dat komt ze nu duur te staan. Want laat dat nou net één van de dingen zijn waar ze hun strategie "anything is an xbox" op gebaseerd hebben.
En toch heb ik best veel games gespeeld wat een verrassing was en waar ik heel blij mee was op GamePass. Ik speel altijd Battlefield en daarnaast 1 a 2 indie games in de beperkte tijd die ik heb. Daar zitten wel pareltjes tussen die ik anders niet gespeeld zou hebben. Ori of Mio om er maar eens twee te noemen.
Normaal kijk ik op netflix ook per serie en dan de volgende, niet twee of drie doorelkaar.

Net zoals ik game dus eigenlijk..
Ze hadden sterkere groei verwacht voor Game Pass. De reden dat het niet werkte is omdat de consoles zoveel slechter verkochten dan voorheen.
Ze hadden ook een veel sterkere groei gehad op PC maar dat is niet gebeurd. PC gamers houden sowieso niet van games huren en de absurd ondermaatse staat van hun store en app hielp ook al niet. Ik heb Game Pass jaren geleden al opgegeven omdat ik de grote games niet eens kon downloaden.
Dit is echt een bizarre tijd als Xbox gamer. Aan de ene kant kondigen ze de sterkste game lineup aan in jaren. Niet in de verre toekomst, maar gewoon met releasedatums.
En vervolgens laat Microsoft weten dat ze de hand op de knip houden en zo snel mogelijk resultaten willen zien.

Nouja, we gaan het meemaken. Ze zullen het wel overleven op de één of andere manier.
Die games zijn natuurlijk al langer in ontwikkeling. Ik kan mij goed voor mij zien dat Microsoft een slot offensief voor deze generatie op de roadmap had staan. Met sterke releases en een prijsverlaging van de consoles.

Door de ontwikkeling van de ram prijzen is dat dan helemaal in het water gevallen. Het verwachtte succes van de software releases was dan ook afhankelijk van de extra consoleverkopen die mede door de prijsverlaging kwamen en dan kom je op dit moment vanuit elke studio met nieuws intern dat de verkoopverwachting/omzetverwachting wordt bijgesteld naar beneden. Dat telt allemaal bij elkaar op tot een grote crisis bij Microsoft.
Als casual gamer heb ik nog altijd een One S aan de televisie hangen en heb de upgrade naar de current gen dus overgeslagen.

Met toch wel een groen hart, wil ik nog één keer upgraden naar een next gen console, bij voorkeur gelijktijdig met de GTA 6 release, maar ik vermoed steeds meer dat het wel eens een PlayStation kan gaan worden, wil zo'n upgrade nog een beetje toekomstbestendig zijn.

Vooralsnog heb ik echter goede hoop dat er nog één keer een krachtige Xbox uitkomt, waar we weer jaren met vooruit kunnen.
Ik zat in dezelfde positie. Maar ik had nog een ps4 er naast staan. Ik heb een paar weken geleden toch een XBOX series S gekocht (mede omdat die klein en licht is en makkelijk mee kan op reis). Echt geen spijt van.
MS heeft een fout gemaakt bij de introductie van de opvolger van de 360 door het woord “game” nauwelijks te noemen. Het hielp niet mee dat er geen wereldwijde release was waardoor je vanzelf veel mensen in de armen van Playstation drijft. De XBOX kwam onder andere in Nederland negen maanden later uit terwijl de PS4 kort na de XBOX One wereldwijd uitkwam.

Zou XBOX hardware verdwijnen, dan is dat slecht voor de gamewereld die op consoles gamen. De concurrentie voor Sony verdwijnt en dat gaat niet goed uitpakken. Dan gaan de fysieke games verdwijnen en wordt het allemaal digitaal.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 17 juni 2026 18:57]

Eens met je verhaal. Maar denk je niet dat zowel xbox als Playstation beide steeds meer aansturen op digital only?
wat moet microsoft doen?

Gaan zoals ze nu gaan, alle studio's die games maken voor de ""modern audience"" weg halen/sluiten en gewoon weer games maken voor de normale gamer. Zo zijn ze groot geworden en zo gaan ze vanzelf weer relevant worden.

[Reactie gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 17 juni 2026 17:25]

Precies!

"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden."

...en daar lijkt Asha een einde aan te maken, die pakt het heel hard aan door flink diep weg te snijden.
Asha Sharma heeft met MicroSoft eigenlijk maar twee opties.

Van de kant van Microsoft is de meest logische keuze om helemaal te stoppen met de Xbox. Zowel de hardware poot als de gamestudio's kan men proberen te verkopen, of anders gewoon sluiten.

Asha Sharma zal liever voor de andere keuze gaan. Dat is nieuwe hardware ontwikkelen (de huidige valt door "planned failure" langzaam weg, dus de vraag naar een nieuw model komt vanzelf op gang. De gamestudio's zullen in eerste instantie moeten krimpen en zich richten op een zeer beperkt aantal spellen om daar echt een goede game van te maken die iedereen gewoon moet hebben. Op één paard wedden is dan gevaarlijk, maar meer dan twee titels gaat te veel geld kosten.
Ik zie meer kans in Microsoft als brandend wrak achterlaten en al die studios als indie of gebundeld in een paar volledig nieuwe publishers verder.

Als ik in één van die studios zat die nu in de aanbieding gaan zou ik meteen kijken of er eensgezinden zijn bij de andere studios die de boel op willen blazen zodra Xbox wordt afgestoten...
Xbox is als merk dood. Het verkoopt niet, er is domweg geen winst te halen. Sony/Nintendo zijn domweg dé merken.

Enige reden MS er miljarden insteekt, is Sony en Nintendo dwarsbomen. Introductie XB1 is ooit gestart om te voorkomen dat Sony (en niet MS) het middelpunt van de huiskamer is.

En ze hebben ondanks oneindig diepte zakken, gefaald.
Ze hebben gewoon goede exclusieve spellen nodig. Zoals Halo 1, Gears of War 1, Star Wars KOTOR of Mass Effect 1.

Dus elke studio die prut maakt sluiten en de overgebleven studio's vertellen dat hun games zoveel mogelijk op die toppers moeten lijken. Huur eventueel oude ontwikkelaars in.
Dat was dus de verliezende xbox-strategie van de afgelopen 15 jaar. Betere suggesties?
Laat steam toe op je platform. Daarmee voorkom je dat steam straks ook de console markt onder je wegtrekt. Hou een verplichte maat betaalbaar abbo aan voor online games. Daarmee blijf je maandelijks geld binnen halen. En zit in op exclusives. Call of duty is alleen nog maar te spelen op Xbox en Windows.
Maak game pass weer betaalbaar.

Dan kunnen ze wel rechtop blijven staan.

Maar heel eerlijk. Ik ben gek op gaming met mijn kids. Laatst wilde ik met mijn zoon satisfactory spelen. Ik moet dan 2 online abonnementen afsluiten om samen te kunnen spelen. Ok ik hoef de game maar 1x te kopen. Maar die verplichte online abonnement als ik gewoon eigenlijk een LAN game wil doen bederft heel het concept. Dat betaal ik voor 1 maand en dan ben ik er principieel klaar mee. Mijn zoon zit ondertussen alleen nog maar op steam, mijn andere kids alleen op tablet. Xboxen staan stof te happen. Ik draai Linux met steam en moet zelf met een custom flatpak launcher minecraft (van Microsoft) bedrock aan de gang krijgen.

Ik zie het somber in voor xbox helaas.
die xbox 1 heb ik ook nog gehad ik had hem naar het stort gebracht,had ik hem maar bewaard misschien word hij nog iets waard ondanks dat hij gesoftmod was.


Maar ik denk idd dat xbox gewoon door moed gaan met consoles te maken ondanks dat ze misschien afgestoten worden van microsoft wantd aar was ook spraken van.of ze waren al afgestoten?

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 17 juni 2026 22:20]

Het werd tijd dat ze die studio's eindelijk eruit gooien. Die hebben tot nu toe niet veel bijzonders uitgebracht.
Sony is hier ook een beetje schuldig aan. En ik merk ook dat hun langzamerhand ook een hoop studio's eruit gooien. Al die rot moet eruit. Zodat we weer goeie games krijgen die voor de normale gamer is bedoeld en niet voor een groep die nooit komen opdagen.

Je merkt wel dat ze in Asia een hoop succesvolle games hebben uitgebracht. En daar blijken de character veel mooier eruit te zien vergeleken met de Amerikaanse studio's.
Het heeft weinig te maken met "rot" of westerse vs. Aziatische karakters, het is simpelweg een keiharde economische realiteit. Tijdens de pandemie waren softwarehuizen en gamestudio's veel te optimistisch. Ze dachten dat de gigantische stijging in gaming het "nieuwe normaal" was. Inmiddels draait de wereld weer gewoon door.

Het gevolg is dat die studio's veel te groot zijn geworden om hun projecten nog kosteneffectief te kunnen draaien. Tel daarbij op dat de portemonnee van de consument flink onder druk staat. Door inflatie is de koopkracht in de VS, Europa en grote delen van Azië gedaald, terwijl hardware en games alleen maar duurder worden.

Daarnaast heeft Xbox een specifiek hardwareprobleem: de verkopen van consoles zijn ingestort. Kijk naar de cijfers van de feestdagen in 2025, waar de Xbox in bepaalde regio's niet eens kon tippen aan de verkoopcijfers van simpel speelgoed of randapparatuur.

Voeg daar Game Pass aan toe, een model dat peperduur is om te voeden met content en je hebt als Xbox een gigantisch probleem als je winstmarges marginaal zijn. Voor een bedrijf als Microsoft is de rekensom dan snel gemaakt: ze kunnen dat geld letterlijk beter gebruiken om hun eigen aandelen in te kopen. Daar verdienen ze meer aan zonder dat ze er ook maar één game voor hoeven te ontwikkelen.
Als aanvulling op je post:

Kijk voor contrast naar Nintendo, die schaalde helemaal niet op en ging gewoon door als normaal.

0 ontslag rondes, 0 studios dicht.
Dat licht eraan als ze ineen keer een goede game make ala cod dan is het andere koek.
Wat jij nu noemt is zo ontzettend niche... dus nee, dat is geen primaire reden voor wat er nu gebeurd. Hoogstens is het een secundaire invloed, maar absoluut geen primaire reden.
Het Wordt zowat elke dag gediscussieerd op youtube. Dat jij het niet wil zien is een andere verhaal.
Maar de meerderheid van wat op YT dagelijks bediscussieerd wordt is flauwekul: wat vroeger mensen die dronken waren in de dorpskroeg brulden is nu een gelikte YT-er. Ik ben b.v. geïnteresseerd in Oekraïne en zie dagelijks YT videos waarin verteld wordt dat Poetin de strijd op alle fronten verliest maar het gewoon nog niet doorheeft... alhoewel ik wel denk dat het in sommige opzichten beter gaat voor Oekraïne dan 2 jaar geleden zie je toch zeker niet dat Rusland volledig verliest.


M.a.w. YT videos worden gemaakt om je te laten kijken en bevatten alleen toevallig misschien wel wat waarheid, meer is het niet.
Zolang er mensen op de aarde zijn blijven ze vechten. Daar gaat nooit veranderen.
Ik kijk er liever niet naar omdat ik alleen maar buikpijn van krijg dat onschuldige mensen worden afgeslacht...
Natuurlijk beschuldig ik niet alleen Sweet Baby Inc. De studio's en bedrijven die deze team ingehuurd heeft zijn ook schuldig. Dat ga ik niet ontkennen. Maar je merkt wel nadat ze deze team hadden ingehuurd dat de kwaliteit van deze games dik omlaag zijn gegaan.

En nu merk je langzamerhand dat de bedrijven toch wakker gaan worden. Maar wel 5 jaar te laat :/
Ze hadden dit makkelijk kunnen voorkomen.
Kan... we maken allemaal fouten! Achteraf is het altijd makkelijk aan te wijzen waar het misgegaan is, denk b.v. aan de ondergang van Philips. Persoonlijk, zonder al te veel kennis van de gaming wereld, zou ik wat huiverig zijn een extern team aan de vormgeving van een verhaal te laten werken, al zou ik wellichts eens proberen... eigenlijk zou het ook een goed experiment zijn dezelfde game in "classic" en "modern" uit te geven, waarbij je simpelweg van een hot babe naar een sikkeneurige 60-jaar oude lesbienne omschakelt en dan te zien welke versie populairder wordt. Is natuurlijk duurder, maar als je de game al hebt en alleen wat poppetjes en dialogen moet omwisselen is het goed te doen.
Zo bestaan er kennelijk ook reeksen stuiverromans waarbij het verhaal identiek is, maar de setting wisselt tussen een Drents dorpje uit de jaren vijftig naar een luxe jacht bij Hawaii.
Er zijn anders aardig wat games geflopt vanwege wokisme: Concord, Dustborn, Dragon Age: The Veilguard, Suicide Squad: Kill the Justice League, Star Wars Outlaws, Forspoken, Saints Row (2022 reboot), Flintlock: The Siege of Dawn, Mass Effect: Andromeda, Wolfenstein: Youngblood, Assassin's Creed Shadows, Avowed, The Last of Us Part II, Battlefield V, Unknown 9: Awakening, Tales of Kenzera: Zau, Perfect Dark reboot en Aphelion.
Je wordt flink gemind met je Sweet Baby Inc en non-binary commentaar. Dat minnen illustreert mooi hoe deze bedrijven kapot gaan. Iedereen die zegt dat gamers hier niet op zitten te wachten worden gecanceld, of in dit geval gemind. En vervolgens zijn ze verbaasd dat gamers het spel niet kochten.
Ik geef niks om die minnen. Als ze er niet mee eens zijn dat is aan hun.
Maar ik wil juist dat de gaming industrie het weer goed doet. Minder lay-offs en betere kwaliteit games.
Daarom doet de Aziatische markt het zo goed. Die weten wat gamers willen. De Amerikaanse markt doet letterlijk het tegenovergestelde. Gamers afzeiken, en dan onnodige politieke boodschappen door je strot heen douwen. Daar zit niemand op te wachten.

En dan vragen ze zich eigen af waarom de sales zo laag zijn. En naar zoveel jaar worden de bedrijven eindelijk wakker en kunnen ze niet constant geld in steken in iets wat niks oplevert.

De reden waarom we deze verhalen niet zo'n op de nieuwswebsites, omdat ze bang zijn dat ze dan geen toegang meer krijgen tot gratis review codes.

Terwijl er op Youtube volop aandacht aan wordt besteed.
Ik weet nu al dat sommige mensen gaan beweren dat ik uit mijn nek lul. En dat ik beter mijn mond moet houden
Maar de cijfers spreken voor zichzelf.
Als het goed is, corrigeert de markt vanzelf. Gamers herkennen de patronen en woke spellen falen en doen studio's sluiten. Het duurt wel lang moet ik zeggen, maar dat lijkt door financiering van Microsoft en Sony te komen. Gelukkig lijken die nu ook wakker te worden.

Laten we hopen dat woke figuren snel worden ontslagen en dat normale mensen weer aan het roer komen. Dit lijkt met Asha van Xbox al gebeurd te zijn. Nu nog binnen de studio's.
Ja uiteindelijk wel. Veel gamers zijn er klaar mee.
Nou, maar even gegoogeld "Sweet Baby Inc is an award-winning team of writers and narrative designers who help make stories better".

OK dus die club kan je inhuren en maken dan, als ik je verhaal geloof je game kapot door alle mogelijke rassen, seksuele geaardheden, godsdiensten e.d. erin te gooien? Ten eerste lijkt me dat als ze echt zo slecht waren voor de kwaliteit van de games als op YT gesuggereerd wordt, ze zelf al eerste failliet zouden gaan, daarnaast bestaat het wereldwijde publiek niet perse uit "elder grumpy white men": helden hoeven dus niet per se wit en mannelijk te zijn.

Maar vooral: als ik als studio merk dat mijn games minder verkopen als ik er Sweet baby Inc naar heb laten kijken, dan geef ik die toch nooit meer opdrachten: ongeacht hoe woke die game studios nu wel of niet zijn, winst maken staat hoog in het vaandel. Dus de beslissing Sweet baby inc wel of niet in te schakelen ligt bij de studios...
De YT-ers die kritiek leveren komen waarschijnlijk uit de non-woke "Trump" hoek en hoewel het geen enkel probleem is games te vinden die niet succesvol waren (namelijk de meerderheid) is het maar de vraag of de schuld schuiven op Sweet baby niet simpelweg politiek is ingegeven, door de PVV/JA21/FvD hoek en buitenlandse equivalenten: kijk er dus naar met je ogen open.
En tot op dag van vandaag huren ze deze team nog steeds in om hun games beter te maken.
Maar ik zie precies het tegenover gestelde. Slechte geschreven verhaal en character's. Vrouwen expres minder mooi gemaakt, of ze zijn zelfs overgewicht. Terwijl studio's zoals Capcom het wel goed voor elkaar moet normale uitziende vrouwen en mannen, en ook een goeie verhaal en characters neerzet.

Ik heb niks met Trump te maken. Die kerel is gestoord. Met zijn oorlog voeren en daardoor zijn de gas prijzen dik omhoog gegaan. Ik ben neutraal. Geen links of recht.

Ik wil gewoon dat deze bedrijven geen rotzooi meer uitbrengen. Maak games voor gamers en niet voor een groep mensen die niet bestaat.
Maak je wat dat betreft geen zorgen: als games slechter verkopen met Sweet baby saus eroverheen dan zonder, dan zullen alleen incapabele studios die nog inzetten: dat verdwijnt vanzelf.
Hopelijk heb je gelijk. Ik heb hierdoor zoveel games moeten overslaan.
En aan de andere kant ook weer een hoop geld bespaard.

Ik ben vooral bezig met mijn oude back-log weg te werken. Dus ergens heeft het wel geholpen.
Je merkt wel dat ze in Asia een hoop succesvolle games hebben uitgebracht. En daar blijken de character veel mooier eruit te zien vergeleken met de Amerikaanse studio's.

In Azië (niet 'Asia') - in dit geval vooral Japan, maar tegenwoordig spelen Korea en China ook een grote rol in de game-industrie - worden het gros van de vrouwen in media neergezet als perfecte poppen, net als Barbie dat vroeger was. Talloze voorbeelden van 'vrouwen' die nauwelijks lijken op hoe een echte vrouw eruit ziet. Dit is wat ik bedoel met 'topmodel'.

Daarbij; wat maakt het uit of jouw personage lelijk/niet conventioneel knap is? Persoonlijk vind ik het wel fijn dat een personage - afhankelijk van de stijl van de game natuurlijk - eruit ziet als een 'normaal persoon'. Dat staat echt totaal, maar dan ook totaal los van hoe de games spelen. Ik denk dat het voor jou het beste is om studios die andere bedrijven inhuren als Sweet Baby Inc. - wat gewoon een adviesbureau is, geen 'rot' in de westerse media' is - los te zien van de versimpeling van de games die wij voorgeschoteld krijgen.

Daarbij zijn er zat grote Europese studio's die 'gewoon voldoen' aan de eisen van de 'normale gamer'. Ik noem alleen al KCD2 en Baldurs Gate 3 als twee voorbeelden waar je al honderden uren in kunt stoppen.

Ja, er zijn de laatste jaren minder goede spellen uitgebracht met inderdaad de 'Genz-fication' van de personages. Dat heeft er domweg mee te maken dat developers zich willen richten op het jongere publiek en daar spectaculair in falen, net als dat teveel studio's trends chasen en daarom ook falen.
Ik wil absoluut niet spelen als een Barbie. Dat gaat mij ook te ver. Ik wil gewoon als iemand spelen die er normaal en cool eruit ziet, en niet als een opgeblazen walvis met mannelijke features.

En dankzij Sweet Baby Inc zie ik dit de laatste jaren veel tegenkomen. Het is letterlijk rot voor mij. Het bederft mijn pret in games.

Ik heb nooit gezegd dat er geen goeie games meer uitkomen. Natuurlijk gebeurd dat nog steeds. Maar je ziet het vooral uit komen uit Asia of Europa. En niet Amerika. Ook komen teveel live service troep uit.

En Games zoals Claire Obscure 33 en Crimson Desert speel je niet met barbie poppen, maar wel met goeie uitziende en coole character's. Zoiets wil ik meer zien in andere games.

En de studio's die Microsoft mogelijk gaat sluiten hebben ook niet echt veel bijzonders uitgebracht.
Het is één van de reden waarom ze een hoop studio's moeten sluiten. Je gaat geen product maken voor een groep mensen die niet bestaan. Dat is simpel weg niet mogelijk.

Ik blijf bij mijn mening. Minder rot in de video game industrie.

Ik ben ook geen fan van Live Service troep. Van mij mag dat failliet gaan.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Bijna elk spel dat SBI aanraakt is woke slop en faalt financieel. Die studio's blijven open vanwege geld van Microsoft of Sony. Die voelen nu echter de bui hangen na de vele financiële flops en de hoge geheugenprijzen. Het geld is op en de studio's worden gesloten. Ik zie ze nog niet het tij keren, wat ook uiterst moeilijk is als de helft van je werknemers activisten zijn. Nieuwe studio's lijken het antwoord. Zoals de lui achter Expedition 33 en Dawnwalker. Die zijn ex-ubisoft en ex-cdpr.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 18 juni 2026 23:00]

Wat is volgens jou een "normale" gamer?

De laatste tijd zien we dat creatieve games zoals Claire Obscure het fantastisch goed doen, terwijl de zoveelste live-service games en open world games floppen.
Ik heb eigenlijk geen idee waar deze reactie zich op doelt. Modern audience? Normale gamer?
Als je wil weten hoe het zover is gekomen met de Xbox moet je Don Mattrick, Kinect en Phil Spencer uitnodigen voor een gesprek….

Microsoft had nooit zoveel dure aankopen moeten doen. Aankopen die ze nooit binnen afzienbare tijd terug kunnen verdienen zonder dat heel de wereld aan de Xbox zit. De schaalvergroting van game pass is een fiasco geworden en nu zit men met de gebakken peren. En dat allemaal door een opeenstapeling van foute keuzes van Don Mattrick (Kinect en de dramatische launch van de Xbox One) en Phill Spencer en z’n compleet verkeerde keuzes planner gebied van overnames, game pass en “everything is an Xbox” waardoor er van exclusives ook geen sprake meer was en je eigenlijk nog maar zeer weinig redenen had om een Xbox te kopen.
Ik denk zelf dat de RROD uiteindelijk het begin van het einde is geweest. En dat klinkt misschien gek om te zeggen, want ze waren toen nog redelijk succesvol. Maar reden is dat de RROD MS gewoon veel heeft gekost. Dit is volgens mij een trigger geweest om studio's af te stoten en minder te investeren in 3rd party exclusives. Dit begon je pas goed te zien ten tijden van xbox one. Een snelle blik op metacritic (en ja dat is gekleurd) laat al zien dat de top 20 op PS4 voor de helft bestaat uit exclusives terwijl dat op de xbox one maar 1 kwart is. Totaal aantal games released voor die console is ook ongeveer de helft van wat er op de PS4 is uitgekomen. De controverse aan het begin van de generatie heeft zeker niet geholpen, maar ik denk dat dit effect niet zo sterk de hele generatie heeft doorgewerkt. Gamers willen toch vooral leuke games spelen. Tegen het einde van die generatie zie je dat MS eindelijk begint te realiseren dat dit een probleem zeker omdat ze steeds meer in Gaas (games as a service) lijken te gaan geloven als de plek waar het grote geld zit. Dat is een beetje de trigger geweest om weer studio's te gaan kopen. Alleen is het bij veel aankopen niet gelukt om de games snel genoeg te releasen. Dus begin series zaten ze weer met hetzelfde probleem dat de content er gewoon niet voldoende was. Voeg hierbij nog de andere van de velen fuckups en we staan waar we nu staan.
Eens, en ik denk ook dat veel mensen de RROD heeft afgeschrikt om een 360 later te kopen (betere revisies) en ook die daarom sceptisch waren met de Xbox One. Slechte beeldvorming blijft toch hangen, en idd het heeft MS veel geld gekost in die tijd.
Spencer is pas afgestapt van exclusiviteit nadat een aantal peperdure 1st party games ondermaats verkochten op de Xbox. Game pass is daar een grote oorzaak van, maar ook de matige kwaliteit van die games. Door te releasen op meerdere platformen kon Microsoft een groter deel van de ontwikkeling terugverdienen, terwijl game pass het unieke voordeel bleef van de Xbox. Ik betwijfel dan ook sterk of de exclusiviteit van Gears en Clockwork iets gaat veranderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn