Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Daily Radar

Daily Radar heeft een artikeltje gepost waarin een game developer vijf redenen noemt waarom de Playstation II zal worden overtroffen door de X-Box. Hoewel meneer de game developer z'n naam niet openbaar wil maken wordt door Daily Radar bevestigd dat het om iemand gaat met ervaring op meerdere platformen, PC's en next-generation consoles. Hier alvast één van de vijf argumenten:

2. The X-Box is Easier to Develop for Than PS2

Maybe to gamers this doesn't seem like a big deal. But believe me, it is. Writing games on the PC platform is a dream compared to writing games on other platforms. The bar has only gotten higher on the PlayStation2. Much like the Saturn and the Jaguar, the PS2 requires an exceptional amount of jumping through hoops to get titles running smoothly. The reality is that many developers are either lazy, stupid or really f**king busy, and don't get around to making the title's performance the best in can be on a system that is really hard.

I am sure the X-Box, in the beginning, is going to have a ton of ports. That's because to port a game to the X-Box and have it look great is easy. To port a game to a platform like the PS2 and have it look great is a big pain in the ass.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

En waarom lopen vergelijkbare games op consoles dan vaak heftiger dan op (vergelijkbare) PC's.. en zijn ze vaak zelfs eerder uit?!? Die consoles zijn toch speciaal gemaakt voor games! Dan moet die performance toch wel te halen zijn?

Kijk op een pentium1 kan je ook best heftige performance halen, als je zin hebt om allerlei nifty trucjes uit te halen, zeker wat betreft calculaties (3d, etc..) Zo'n psx hoort die zorg juist weg te nemen en dat verwacht je er toch ook van?

Nogal een Microsoft aanhanger ook lijkt het, niet?:

1. Microsoft is in the Business of Winning
en
4. Microsoft is Committed

En by the way, als er één processorfamilie ral te programmeren is, is het wel de x86... koop eens een leuk boek over assembly ofzoiets.. (maar dit terzijde).
'On the PC platform it is going to be a while until we see even many of the GeForce features used because developers need to write for the broadest possible market. On the X-Box, developers are going to be able to let it fly.'

Wat een bullshit, vergelijk dan ook een PSX2 met een Xbox en laat de PC er dan ook buiten :(
ge0gri0: Hij heeft het ook over de X-Box, want die heeft immers een NV25 als 3d chip. Die heeft dus ook GeForce-features (en natuurlijk nog een bak meer - en die kunnen dan ook makkelijk gebruikt worden, aangezien elke X-Box eigenaar DIE 3d chip heeft.)

Crusher: De truuk is dat je met die x86 nooit te maken hebt op Assembler niveau, omdat er fantastische tools als Visual C++ voor het x86/win-platform bestaan. Ik heb Dreamcast-developtools gezien en daar word je niet blij van. Bij de PS2 zal dat niet veel anders zijn.

En over punt 1 en 4: los van of je aanhanger bent van Microsoft, het is *wel* waar. Microsoft heeft in het verleden bewezen dat ze hun hand niet omdraaien om concurrenten helemaal weg te vagen (neem Netscape, die met een 70% marktaandeel de browseroorlog inging en het nu moet doen met 19%, tov de 80% van IE. Als je concurrent meer dan 4x zoveel marktaandeel heeft, dan ben je gewoon de grond in getrapt.) Dus het is goed te begrijpen dat ontwikkelaars vertrouwen in Microsoft.
Ik moet zeggen.. Ik heb gister even op een PSX2 gespeeld (jaja, ik ken een console freak die er een heeft laten overvliegen :) ).. Ridge racer 5 en een streetfighter achtig spel (mischien was het wel streetfighter). Het waren natuurlijk 1st generation spellen, maar ik vond het nogal tegenvallen.

Kastje zag er wel mooi uit :). Vooral het fel blauwe lampje op de power knop!
Maar de grote vraag is of de consument bereid is om nog anderhalf jaar te wachten op het X-Doosje van Microsoft. Logisch dat dat ding beter is als hij pas anderhalf jaar later uitkomt.
Het lijkt het verhaal nVidia - 3dfx wel. nVidia brengt een kaart uit die de standaard zet. 3dfx gaat vervolgens van alles beloven HOE SNEL hun kaart wel niet gaat worden maar tegelijkertijd duurt het ook tijden voordat hij uitkomt.
In dit geval zal de X-BoX best wel sneller zijn dan de PS2 maar voor hoe lang? Als dat ding pas eind 2001 uitkomt, dan zal de PS3 ook wel bijna uitkomen die vervolgens weer sneller is.
Neliz schreef:
</div><div class=b4>Volgens mij hadden ze binnen twee maanden al een werkende versie van Unreal op de PS2 ... RidgeRacer V is in zes maanden gemaakt, dat is dus echt niet veel voor een game, maar het ziet er gewoon tig malen beter uit dan de huidge generatie PC games... </div><div class=b1>

Tuurlijk hoeft dat niet veel tijd te hebben geduurt, want deze games bestonden al (in ieder geval Unreal, RidegeRacer ken ik niet, ben niet zo een game freak, sorry). Ze hebben (dus in ieder geval Unreal) alleen maar hoeven porten naar de PS/2, en dat heeft toch nog heel wat gekost. Want bij de X-Box zit je al bijna op hetzelfde platform als waarvoor Unreal is geschreven, tuurlijk hij zou dan natuurlijk worden geoptimaliseerd voor de X-Box, maar de stap ik vele malen kleiner.
De playstation 1 is niet moeilijk te programeren.. Je moet alleen de goede libraries hebben de echte van Sony zijn niet te betalen maar met b.v. Metrowerks Code warrior kan je al aardig de psx mee coden. En dan is het 'gewoon' C even de libraries uit je koppie leren en bijna klaar...
Die nieuwe development tool een aparte psx2 is helemaal grappig (linux) en duur maar ook nu weer 'gewoon' c en c++ met die dure libraries kom je dan weer een heel eind.

Vind het eigenlijk wel terecht dat die developer zijn naam niet noemt this blijkbaar een developer van nix....of van windows..

(als je een psx-explorer of zo hebt, zoek maar eens naar mijn demootje is errug simpel maar was ook zoooo klaar.. c rulez.. rogue.zip ofzo bij Napalm of Hitmen.)
Middleware

ooit wel eens van gehoord?
dit zijn de libaries voor de PS2

hiermee is het makkelijk porten van pc naar PS2
Deze libaries worden steeds beter dus het porten wordt ook steeds makkelijker.

het is alleen echt moeilijk om direct naar de hardware te programmeren maar dat is bij elk apparaat zo.

En dat doen merken als namco en konami , capcom dus altijd . Daarom zien de spellen er dus zo goed uit.

Maar die X-box wordt wel heel erg leuk om emulators op te draaien.

Stel je voor PSX, SNES, PC, SEGA ,NEO GEO, ARCADE kunnen allemaal goed op de x box worden geemuleerd

Doe mij maar een X-box naast mijn PS2 en PC
Ik denk dat het meer om de API van het besturingssysteem gaat dan om de processor. Een spel programmeer je toch niet in assembly, dus dat is minder van belang lijkt mij.
Sony zorgt er gewoon voor dat pc spellen niet of later uitkomen, zij zijn eigenlijk heel smerig bezig. Want een spel als Gran Turismo zou makkelijk op een doorsnee pc draaien, maar sony houdt dat gewoon tegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True