Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Thresh's Firingsquad

Thresh's Firingsquad heeft een brede preview van de Microsoft X-Box neer gemikt. In het artikel wordt de technische architectuur van het apparaat besproken alsmede de positie van de X-Box bij game developers en de technical demo's die op de Microsoft presentatie werden gegeven. De specificaties van de X-Box geven tevens een goede indruk van hetgeen we van de nVidia NV25 mogen verwachten. Deze krijgt volgens de informatie van Firingsquad een fillrate van maar liefst 4,8Gigapixels per seconde:

We see from the numbers that the X-Box will fill at a very impressive 4.8 gigapixels per second! This is about twice as much as the Playstation 2, 4 times higher than the Voodoo 5 6000's projected performance, and 6 or 7 times higher that what the NV15 is expected to output when it's released. And unlike the Playstation 2, the performance doesn't degrade after adding one or two textures; this gives the X-Box graphics processor almost a 10 gigatexel fill.

But wait a second - the clock speed is "only" 300MHz! 4.8 gigapixels/300MHz = 16 pixels per clock. Does this infer a monstrous 16 pixel pipeline? It sounds outrageous now, but with current top end video cards giving a quad pixel pipe, it's not totally out of the question. There is another thing to consider as well. A wider pixel pipeline means even greater importance placed on the clock speed of the graphics chip. A 50MHz drop in the clock speed of a GeForce card means a 200 megapixel loss in fill rate. The same drop in clock speed of the X-Box would spell a nearly gigapixel (800 megapixel) loss in fill rate though! This presents another pitfall of early numbers - if NVIDIA can't hit the projected clockspeed of 300MHz (remember, there's precedent here with the TNT and TNT2), then these fillrate numbers go straight down the tubes. Time will tell.

Thanks Vipertje voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

4,8GIGApixels!! DAMN!!

Dan zal die NV25 best snel worden! De PC-versie zal denk ik rond de 2Gpixels halen, omdat hij niet aan een perfect uitgebalanceerd systeem hangt, en veel tragere aanvoer van gegevens heeft (tenzij ze de AGP op fullFSB weten te krijgen).

Die Moore kan zijn wet eens flink gaan herschrijven, van 4,8Mpixels bnaar 2Gpixels is iets meer dan een verdubbeling :)
JaapvR: Sinds wanneer is de fillrate afhankelijk van de optimalisatie van de andere onderdelen? Fillrate wordt bepaald door de kloksnelheid van de grafische chip en het aantal pixel wat deze tegelijk kan berekenen.
Voorbeeld: De GeForce loopt (standaard) op 120 Mhz en kan 4 pixels tegelijk berekenen. De fillrate is dus 480 Mpixel.
De bandbreedte is op dit moment nog geen probleem, aangezien AGP 4x in de praktijk maar een paar procent sneller is dan AGP 2x. Of dit over anderhalf jaar (AGP 8x?) nog steeds genoeg is weet ik niet, maar waarschijnlijk gaat dat ook nog prima.

Wat ik me echter afvraag is waarom ze een dergelijk hoge fillrate in een doos stoppen, die bedoeld is om te gebruiken op een low-res TV. Of gaan ze bij MS uit van een hogere output (HDTV / VGA?) dan de standaard PAL of NTSC?
Inderdaad ejay, ze kunnen onmogelijk echte screenshots zijn, aangezien de componenten die in die doos komen nog niet eens totaal ontwikkeld zijn....
Op het FiringSquad messageboard las ik dat op de X-box site, www.xbox.com, de specs zijn veranderd!

Eerst stond er: Intel 600 mhz CPU of zoiets en nu staat er: X86 compatible 600 mhz CPU. Dat betekent dat de Athlon nog een kans heeft om erin te komen ipv een Intel chip.
chandler en valcon: dat is absoluut niet waar

de TV maakt een beeld wel wat wazig maar FSAA ziet er nog steeds veel beter uit.

Pak maar eens een PC met een goeie TV-Out (G400 in mijn geval) en draai eerst een spelletje in 640x480. Dit is ongeveer TV resolutie (met een zwart randje). Draai nu hetzelfde spel in 800x600 of 1024x768 als je TV out dat aankan, dat ziet er veel mooier uit! En dat komt omdat de TV out chip de te hoge resolutie downscaled naar TV resolutie maar daarmee een soort van FSAA effect behaalt.
Dat wordt dus overklokken }>
Hmmm :)
ziet er veelbelovend uit en als ik zo die review lees dan verheug ik me er nu al op. Maarrr wanneer komt hij uit? December 2001 ofzo?
Met eerdere specualaties over een TnT2 of Athlon 600 in deze pjoeter is het een beetje gedaan. Voor een verouderd bakkie tegen de tijd dat de X-Box uitkomt hoeven we niet bang te zijn denk ik zo.

ach we zien het well
maar komt ie ook in NL?
dat zou wel :P zijn
Hmm....nijs...

Maarre, ze gaan toch niet een spel schrijven waar je nu spontaan 2 Gpixels voor nodig hebt???!!?!??!?!
Voorlopig kan mijn Voodoo3 dan niet meedoen..
Metten, als je dit beweert:
</div><div class=b4>Sinds wanneer is de fillrate afhankelijk van de optimalisatie van de andere onderdelen? Fillrate wordt bepaald door de kloksnelheid van de grafische chip en het aantal pixel wat deze tegelijk kan berekenen.</div><div class=b1>
is dit
</div><div class=b4>aangezien AGP 4x in de praktijk maar een paar procent sneller is dan AGP 2x.</div><div class=b1>
bullshit.
Clash of the moderators... :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True