Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: XBox365.com

XBox365.com heeft de details gepost van de Xbox developer kit, die afgelopen week door Microsoft bij game developers werd neer gedropt. Uit het artikel blijkt dat het Xbox operating system gebaseerd zal zijn op een gemankeerde versie van Windows 2000. Deze Win2k variant is tot het absolute minimum afgeslankt en wordt tijdens de boot procedure vanuit ROM in het geheugen geladen. Opmerkelijk is dat de Xbox wl support heeft voor CD, DVD, CD-RW en DVD-R, maar niet voor CD-R's. De traditionele Windows GUI wordt vervangen door 'Dashboard'. Hier wat info over de game launch sequence:

Once the system software has determined that the media contains an Xbox game, it loads the game developer bitmaps, publisher bitmaps, license bitmaps, and so on. These will be stored in a predetermined location on the DVD, will contain no executable code, and will be identified with a predefined schema. The system software will display these bitmaps sequentially, after the boot graphic and sound have appeared, while the game itself is being streamed from the DVD into RAM. As the game image is streamed into memory, the system software checks the signatures of each section of the image on the fly.

Once the game image is in memory, the system software will start the game. At this point, the kernel is acting in conjunction with the Xbox Title Libraries to provide all of the basic services for the game itself.

The Xbox game image format is not compatible with other executable systems, such as Windows 2000 executable format. The Xbox game image must be loaded by the Xbox system software application, loading utilities directly into RAM in 64-megabyte (MB) blocks. Unlike standard Windows 2000 applications, there are no dynamic-link library (DLL) loads, no fixups, and so on.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

[quote] The system software will display these bitmaps sequentially [/qoute]

Ook lekker saai. Al die gamedevelopers proberen voor hun softwarehuis zo leuk mogelijk geanimeerd / bewegend logo te ontwerpen. Denken ze 'wow, die x-box daar gaan we ff een vet geanimeerd logo intro voor renderen. Ze willen ze zich dan een beetje onderscheiden van de rest begint MS met het tonen van BiTmapS :(

Is dit nu innovatie?

En wat dat van die CD-R's betreft zo'n X-box heeft heus wel een of andere snellle ingang waar een of andere japaner (of tweaker) een externe CD-R drive aanplant. Dat is gewoon een kwestie van tijd. Ik kan me geen een console herinderen waarvan de cardriges niet zijn gekraakt. In het begin zal het nog moeilijk zijn om een goedkoop kopie te maken van die DVD's maar wanneer de X-Box op de markt komt (eind 2001) dan zijn we al weer een tijd verder.

Weet iemand wat het developers kit kost? Meestal, zoals bij playstation, zijn die krengen ontzettend duur en heb je ook nog andere licenties nodig.
Ook lekker saai. Al die gamedevelopers proberen voor hun softwarehuis zo leuk mogelijk geanimeerd / bewegend logo te ontwerpen. Denken ze 'wow, die x-box daar gaan we ff een vet geanimeerd logo intro voor renderen. Ze willen ze zich dan een beetje onderscheiden van de rest begint MS met het tonen van BiTmapS

Is dit nu innovatie?
Waar maak je je druk om? Zo een intro heb je na 3 keer ook wel gezien! Het vergt alleen maar meer van het XBoxje met zo een uitgebreide intro...
Weet iemand wat het developers kit kost? Meestal, zoals bij playstation, zijn die krengen ontzettend duur en heb je ook nog andere licenties nodig.
Volgens mij zijn die dingen gratis. Je betaalt alleen een bepaald bedrag wanneer je een spel ermee uit wilt gaan geven. Dat is dus die licentie.
Jaren geleden heeft Bill Gates al gezegd dat de PC zou gaan samensmelten met allerlei media en consumenten electronica. Dat hield in dat er in alle huishoudens een apparaat zou staan waarmee men kon Internetten, TV kijken, het huis 'besturen', spelletjes spelen etc. De laatste jaren zijn PC's zo compleet geworden dat dit in principe allemaal al mogelijk is. De X-Box wordt op de markt gezet als een game console. Maar als je naar de features kijkt die 'm moeten onderscheiden van andere merken consoles, dan lijkt het NOG meer een veredelde PC. Ik vraag me dan ook af waarom we dit ding nodig hebben. Uiteindelijk worden zowel de PC als de X-Box steeds meer multimediaal en veelzijdig, waarschijnlijk totdat beide over een paar jaar weer samensmelten tot 1 machine: Een moderne PC variant :) En wat zijn we dan opgeschoten? Alles wat nu met de X-Box gedaan gaat worden is mogelijk met vergelijkbare PC techniek. Het is te hopen dat er over 2 jaar nogsteeds even goeie PC spellen worden ontwikkeld als nu, en niet alleen spellen voor de X-Box. Dat zou weer een nieuw monopolie betekenen... Ik hoop dat Microsoft zich met de X-Box in de vingers snijdt en dat het gigantische flop gaat worden. Anders komt misschien te technische innovatie op het PC gebied in gevaar.
Omdat het ding door massaproductie stukken goedkoper kan zijn dan een PC! Omdat ze allemaal dezelfde hardware hebben kunnen spellen precies voor die hardware ontworpen worden. Omdat een PC moeilijk te bedienen is, een console niet. Omdat een console over het algemeen toch meer 'spelplezier' geeft dan een pc.
'Tweakers' zouden zo'n ding nooit kopen, maar er zijn genoeg mensen die dat wel zouden doen. Niet zo snel naast een pc (alle spellen zullen wel makkelijk portable wezen), maar ipv, als je hem alleen maar voor spellen wilt gebruiken. Een oude pentium is nog prima voor word, waarom dan voor duizenden guldens nieuwe hardware kopen voor spellen als je ook een goedkope xbox kan kopen?
The Xbox game image format is not compatible with other executable systems, such as Windows 2000 executable format
Maar het blijft x86 assembly dus er is weinig voor nodig om een emulator te maken voor op de PC. Het is eigenlijk niet eens een emulator...
Inderdaad Pumpkin het is x86 machine code.

Maar toch zal het lastig worden om te emuleren. Vergeet niet dat er voor de X-Box maar 1 3D chip is en 1 audio chip. Je kunt er donder op zeggen dat de Programmers API direct de hardware aan gaat spreken en er niet eerst een HAL (Hardware Abstraction Layer) tussen zal zitten. Zodra er dus specifieke Hardware wordt aangesproken zal er (in het geval van X-Box games op de PC) toch een emulator moeten komen die dat afvangt en emuleert. En ik denk dat het emuleren van de NV25 en die Audio chip nog best wel eens zware kluif kan worden.
je vergeet iets, die 3d chip zal over een tijd waarschijnlijk gewoon op de PC markt komen in een iets andere vorm, en de audio chip waarschijnlijk ook en aangezien er een gestripte win2k versie op draait, zal directx ook wel in het plaatje zitten, dus moelijk wordt het niet, maar de pc die je ervoor nodig hebt.......
Zal de XBox geen DirectX gaan gebruiken. Maw. er is een tussenlaag.
Maar natuurlijk maken ze gebruik van DirectX.
Alleen zal dit denk ik wel een aangepaste versie zijn. Welke dus direct de Hardware aanspreekt.

Elke laag scheelt performance. En ze kunnen die HAL hier in principe weglaten.
Ben benieuwd hoe 'snel' dit alles gaat op onze systeempjes als er weer zo'n emulator voor wordt gemaakt (net zoals UltraHLE voor de N64) :D :D
Inderdaad, je heb waarschijnlijk alleen maar een driver of een speciale versie van DirectX ofzoiets nodig... }>
Geen support voor CD-R's. Lijkt me op zich een logische stap. Alle games die geperst worden zijn "normale" CD's. CD-R's worden zelf geperst, dus 99,99% procent illegaal.

Het lijkt me wel een probleem(pje) voor developers van games. Maar die zullen wel een soort XXBoxje hebben om alles rechtstreeks naar het geheugen te dumpen.
Geen support voor CD-R's? Dat is volgens mij vrijwel onmogelijk. Voor een cd speler ziet een goed gebrande CD-R er net zo uit als een gewone CD.
da's helemaal niet zo moeilijk.. Als je gewone CD-ROM spelers hebt van 2 speed ofzo die lezen ook geen CD-R's. Net zoals dat sommige 16 speed CD-ROM spelers nog geen CD-RW lezen.

Gewoon 'eisen' dat het signaal heel erg sterk reflecteerd ofzo.
Ik ben nog nooit een cd-speler tegengekomen, hoe oud ook, die geen correct geschreven cd-r's pakte. Natuurlijk heeft elke 2 speed speler problemen met multisessie-cd's (behalve dat ding van apple dan), maar dat is iets anders.

Daarnaast gebruik ik mitsui cd-r's, die vrijwel even sterk reflecteren als gewone cd's.
Oeps, ik had die CD-RW niet gezien. Jammerlijke zet voor M$. Lang leve de illegale shit! En als het spel niet bevalt, dan erase je de CD toch weer en zet er iets ander op. XBox heerst! :9
Waarom denkt niemand hier na? Er zit een DVD speler in. DVD wordt de toekomst en zeker over een jaar als dit ding uitkomt. Dan gaat echt niemand meer met CD-r's lopen sjouwen. Die zijn dan ook te klein voor de spellen. Nu kan er wel weer een DVD-brander gekocht worden, maar op dit moment kosten ze nog te veel. Dus dat zien we dan wel. Maar anywayz, illegaal kopieren is fout :P

<Mag ik een kopietje van jouw Tekken?>
<NEE!>
<Illegaal kopieren is strafbaar!>
<er worden mensen voor opgepakt, steeds vaker en steeds sneller>

maar ok :)

<weer ff tussendoor>
Ik zei het gisteren al, maar nu valt het me weer opdat jullie weer posten wat op gamers.nl al gestaan heeft. Is dat een soort van 'wraak-actie'?
</weer ff tussendoor>
Het is tegenwoordig gamers.nl. En als je het hele verhaal niet kent moet je niet gelijk gaan zeggen dat Gamers.nl 'het script gejat heeft'. Femme heeft namelijk ooit eens het script van gamers.nl geschreven, en daarbij zijn eigen script van t.net gebruikt. Nu er ruzie is eisde hij het ineens terug, wat uitiendelijk een paar weken geworden is na onderhandelen. En gamers.nl draait nu op eigen script. En eht valt me ook nogal op dat er op tweaerks een verkeerd beeld geschept wordt. Ik begrijp best dat Femme zijn scripts niet graag verkocht zien worden aan Gamepoint als hij er nix voor trugkrijgt, maar hij loopt gamers wel erg zwart te maken terwijl beide partijen net zo fout zitten. Ik heb van alle partijen verhalen gehoord en gelezen en ik weet best wel waar ik over praat, maar ik wordt een beetje ziek van die tweakers die het beter dneken te weten en gamers zwart lopen te maken.

<nee ik ben geen gamers infiltrant, ik heb een hoog karma, ben al bezoeker voor anderhalf jaar ofzo, en ben zelfs moder-eter, maar dit wilde ik toch recht zetten...>
aangezien de gamer headlines hier niet meer staan(om redenen die je zelf al weet) werkt tweakers alleen met het eigen nieuws. Dat nieuws wordt door de gebruikers gesubmit en dan door nieuwsposters beoordeeld of het geschikt is om te posten en dan wordt het gepost. Bij gamer werkt het hetzelfde aangezien ze de scripts van t.net gejat hebben(er staat zelfs bedankt voor het subben van nieuws voor tweakers.net). Dus het kan zijn dat het nieuw ook hier terecht komt. Maar nieuws word sowieso op verschillende sites gepost dus hoeft neit perse van gamer afkomstig te zijn.
Gratis ? .. die is gek ... Developer Kit + Hardware = duuur .... prob. 10 a 20.000 dollar
uhhhh, gamerS is al overgestapt op nieuwe scripts hoor die compleet opnieuw geschreven zijn, en nieuws uit de oude gamer submit kan nooit hier terechtkomen
tsss, leest niemand de artikelen? :) er staat duidelijk dat de Xbox een subset van DX8 ondersteund.

Nog lachen: standaard een ethernet kaart, OPTIONEEL een modem.. ze verwachten bij de release dus wereldwijd breedband internet... ahum, beetje optimistisch?

ok zie ik dat er geen mp3 ondersteund wordt.. wel mpeg video (mpeg1 of2? of4?). ook ondersteuning voor 'any possible USB devices' .. zou dit betekenen dat je ook een scanner aan de xbox kan hangen? :) Of een SCM St@rkey DVBMPEG receiver :)

En xbox games op je PC draaien kun je ook vergeten: 'The Xbox game image format is not compatible with other executable systems, such as Windows 2000 executable format'... jammerrrrrr :)
Ik dacht dat Microsoft beweerde dat voor games Win2k minder geschikt is, of is dit op het ding "futureproof" te maken?
Sommige games draaien inderdaad niet op Windows 2000, maar dit zijn de wat oudere dosgames en met openGL heeft W2K ook wat problemen. De XBox doet het moet Direct3D

Spellen zoals Q3 & UT draaien prima op Win2K (zelfs beter). Dus die XBox spellen zullen zich ook prima 'thuisvoelen' op de afgeslankte versie van Win2K
met openGL heeft W2K ook wat problemen. De XBox doet het moet Direct3D
Ik heb zelf meer problemen met Direct3D in win2k dan met OpenGL, OpenGL spellen/progs draaien perfect onder win2k.
En de XBox krijgt ook support voor OpenGL.
Geen cdr's??? Dus geen al uberhaupt geen copietjes meer kunnen lezen....
nah, komt toch wel een soort van mod-chippie voor :)
Als je de bovenstaande text goed leest, zie je dat DVD-R WEL ondersteund wordt. Dit is dus weer in het voordeel met de kopierende mensen. Er zijn al DVD-branders tekoop, alleen die kosten nog minimaal 800 piek. Deze prijs zal natuurlijk dalen, en tegen de tijd dat de X-Box echt veel games heeft, een stuk goedkoper zijn, zodat de software alsnog te kopieren is.

CDRW is denk ik niet vaak een optie, omdat de cd, als je hem formateerd, slechts 533 MB aan data kan bevatten, hierop zal dus waarschijnlijk geen game passen (ze gebruiken voor de games niet voor nix DVD's)
geen cd-r, maar wel cd-rw

een kopietje wordt dus een paar kwartjes duurder ;)
En dat is dan ook alleen nog maar op het begin. Na een half jaar ben je je eerste spelletjes zat en wis je gewoon je eerste cd-rwtjes :) Ze zouden slimmer zijn geweest als zowel cd-r als cd-rw gedisabled hadden. Nu wordt het uiteindelijk alleen maar nog goedkoper voor de consument }>
Ehm... Wekko?
Maar anywayz, illegaal kopieren is fout
Heb jij ooit gehoord van LEGAAL kopieren dan? Ik in ieder geval niet.... :)

Who cares dat de XBOX geen CD-R's ondersteund... Dan gebruik je gewoon je CD-RW's... Je moet er IETS meer moeite (lees: iets langer w8en) voor doen, maar ja... Als ik de specs van de XBOX lees, zullen de spellen het wel waard zijn...
Of we wachten tot er een chippie voor komt, zoals bij de PSX het geval was/is.

En gelukkig is de XBOX discussie van PC/console voorbij... FOR THE LAST TIME: Ook al maakt M$ het, dat wil NIET zeggen dat ut een PC is... ALLE consoles bestaan uit PC hardware die AANGEPAST zijn aan het apparaat. Dat lucht op...
Legaal kopieren: Een backup maken van de software? Mag in Nederland nog steeds namelijk, zolang de backup maar voor eigen gebruik is :)
Tegenwoordig heb je overigens cd-rw apparaten die op 10x kunnen rewriten (en 12x writen), dus dat langer wachten hoeft in de toekomst geen probleem meer te zijn. Nog wat extra snelheidontwikkeling op het gebied van cd-rw en de cd-r is verleden tijd.
Wat maken die Cd-r's nou uit? Brand je toch gewoon DVD-R's? Ik denk dat de meeste spellen voor de X-Box toch niet meer op Cd zullen passen... Alleen dan moeten ze nu toch echt wel ff opschiten met de DVD-Writers... Zucht...

--------------------------------------------------------------
Geld verdienen met internetten? Uitleg en overzicht op www.geldweb.net

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True