Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: C|NET

nVidia zal naast de grafische processor ook een derde chip ontwikkelen voor de Xbox console van Microsoft. Wat het precies gaat worden werd niet verteld, maar waarschijnlijk een chip voor extra video of audio effecten. Hieronder een hap uit dit artikel van C|NET:

Graphics chipmaker Nvidia, already selected to provide the graphics processor for Microsoft's Xbox, also is working on a second, unannounced chip for the gaming console.

Nvidia chief executive Jen Hsun Huang said recently that there are three main chips for the Xbox: the microprocessor, the graphics processor and an unannounced third chip Nvidia will provide, possibly handling advanced sound or video functions.

"Nvidia is developing two of the devices," Huang said during a presentation at the Robertson Stephens Semiconductor Conference in San Francisco last week. Intel's Pentium III has already been chosen as the microprocessor.

Microsoft would not comment on the mystery chip. The Xbox, slated to arrive next fall, offers game playing, Internet access and a DVD drive. Analysts said there are several possibilities for what Nvidia's other chip might do.

Microsoft has already listed a "custom 3D audio processor" in its list of specifications for the console.

If Nvidia were doing the audio, it would be a whole new area for the company and something it might not want to advertise to the industry. Analyst Peter Glaskowsky of MicroDesign Resources said it's within the company's ability level.

"It's supposed to require a whole lot of math," Glaskowsky said of the audio chip. "Nvidia certainly has a whole lot of know-how to do that."

Nvidia also is doing the core logic for the Xbox--the technology that allows the Pentium III microprocessor to talk to the graphics chip and other components--although Huang indicated that the unknown chip goes beyond that function. The chip might provide additional power for video processing, Glaskowsky hypothesized.

Bedankt Venator voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ik zie alweer een overname in mijn toekomstbol verschijnen met dit nieuws.
Als Microsoft zeker wil zijn dat de X-Box een succes word en ze willen de games-markt gaan veroveren, zou een overname van nvidia helemaal geen gek idee voor hen zijn.......
Maar Cameron DIaz, denk je niet dat Nvidia ondertussen iets te groot is geworden en dat er iets teveel belangenverstrengeling ontstaat?
Te groot zeker niet. nVidia is maar een heel klein bedrijfje, ze verdienen minder dan 100 miljoen dollar per jaar. De waarde van nVidia zou dus met een voorzichtige schatting op een paar miljard uitkomen. Pocket change voor MS.

En belangenverstrengeling? When has that ever stopped MS?
Pfff... Dat ding komt pas voor de kerst van 2001 uit toch? Dus we hebben nog een kleine 1,5 jaar te gaan. En 1,5 jaar in de computerwereld is een eeuwigheid, dus er kan nog vanalles veranderen. Dit soort vage geruchten of berichten hebben volgens mij dan ook amper waarde.
nVidia ging toch ook al geintegreerde chipsets maken? Ik denk dat nVidia de hele X-Box voor zijn rekening gaat nemen qua sound, graphics en chipset, Intel de processor, MS het OS en het geheel wordt door een Taiwanees bedrijfje in elkaar gezet, MS sticker er op, klaar.
Die tweede chipset zou wel eens een chipset kunnen zijn die het Mobo van de X-BOX aan zou kunnen gaan sturen. Aangezien NVIDIA al aangkomdigt heeft dat zij een DDR chipset voor de P3 en de Athlon gaan uitbrengen zou dit best een aangepaste versie kunnen zijn met waarschijnlijk een geintegreerde GF3 chip voor de XBOX. De mystery chips kunnen dan een north en een southbridge zijn, die de P3 cpu van de xbox met de gpu en de ethernetkaart laten praten.
hé Exirion! We hebben t hier wel over een game console.. in de gewone computer is dat misschien een eeuwigheid, maar in de console industrie niet, wanneer deze X-box uitkomt, is hij hoogstwaarschijnlijk de snelste op de markt! Daarna hoop ik voor Sony dat ze zelf nog wat betere chippies weten te regelen, anders....
Volgens mij kun je daar wel eens heel fout mee zitten. Nintendo komt nog met de dolphin. Volgend jaar moet ook al de ps3 van sony uitkomen.(heeft sony zelf verklaard) dit om de concurrentie met de x-box aan te gaan. Sony heeft niet voor niets de nieuwere ps2's van hd's en modems voorzien.

Wel verrassend dat nvidia dit gaat doen, je zou toch denken dat ze geluids chips beter door aureal of creative kunnen laten maken.
Het lijkt er nu wel op dat nvidia de complete chipmarkt gaat veroveren zoals 3dfx dat in het begin deed met videokaarten. Let hte game console wars begin!
DADJ : Opzich heb je gelijk, maar we hebben hier niet over zomaar een game console. Het is er eemtje die volledig op PC techniek is gebaseerd. En als er geroepen wordt dat er een PIII 600 in komt (zoals een paar maanden geleden het geval was) dan klinkt dat nogal belachelijk omdat er over 1,5 jaar niemand nog erg onder de indruk zal zijn van een dergelijke CPU. Snap je wat ik bedoel? Het feit dat dit ding op PC techniek is gebaseerd maakt 'm ook meteen afhankelijk van de snelheid waarmee het PC-wereldje zich ontwikkelt. En of je het nou over de CPU hebt of over de GPU, dat maakt denk ik weinig uit. De specs zullen voor de introductie nog talloze malen worden bijgesteld ;)
Het feit dat de XBox van binnen eigenlijk gewoon een veredelde PC is maakt het zeker wat lastiger allemaal voor Microsoft. Mensen zullen het apparaat zeker vergelijken met een normale PC, en zich afvragen waarom ze het apparaat zouden moeten kopen als ze toch al een PC hebben die misschien zelfs krachtiger is. Dit is dan ook een van de redenen waarom Microsoft ervoor moet zorgen dat ze developers achter zich krijgen, die games zo min mogelijk ook voor de "echte" PC uitbrengen. Software makes or breaks een console, maar voor de XBox geldt dit des te meer omdat ie, in tegenstelling tot bv de PS2, niet op 100% custom hardware is gebaseerd en dus direct wat van z'n charme verliest.
De X-Box wordt een geweldige console.
Maar nVidea mag dan wel 3 soorten chips ontwikkelen voor die X-Box (nVidea ontwikkelde ook de chips voor de geflopte Sega Saturn), de succes gaat afhangen van de spellen die daarop zullen uitkomen.
Sony Playstation2 heeft Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty als zijn grootste troef.
Nintendo kan met zijn Dolphin/StarCube vertrouwen op Mario, Zelda. spellen van Rare en natuurlijk de Pokkemonsters.
De X-Box heeft nog niks. Eerst afwachten wat al die spelontwikkelaars kunnen uithalen uit die 3 soorten chips.(geen PC conversions a.u.b.)

En de DreamCast redt het niet!
Nou, Metal Gear gaat ook naar de X-Box las ik laatst weer ergens.. :r ..Maargoed, ik betwijfel of die X-Box echt zoveel beter (of uberhaupt beter) gaat worden dan de ps2.. Ik heb al zoveel bizar mooie dingen gezien voor de ps2, en dat is pas het begin. Ik vraag me af wat die chip van nVidia voor speciaals gaat bieden.. Als het weer een standaard polygonen fabriek gaat worden, denk ik niet dat 't genoeg in huis zal hebben om die emotion engine van de ps2 te verslaan.. Het aantal polygonen p/s is dan niet de graadmeter die volstaat, want er komt veel meer bij kijken.. Nu al zeggen programeurs dat ze steeds nieuwe dingen aan die engine ontdekken, terwijl men met enkel polygonen plakken ondertussen al weet wat kan en niet kan..
Maargoed, voor een scherm van 700x500 (ofzo) op 25Hz (50/2), hoeveel polygonen p/s heb je nodig? Als je voor elk frame en dan elke pixel 1 polygon zou gebruiken, heb je aan 9M p/s al genoeg.. Hoeveel kon die ps2 aan zeiden ze? 30M MET effecten?
uhm.. yinks
ff over jou leuke theorie over polygonen..
als je voor elke pixel op het scherm 1 polygoon neemt.. dan heet dat gewoon een pixel, en dus ook gewoon 2D.. polygonen zijn 3D, en van die krengen kun je er nooit genoeg renderen... geloof me.
Is het je ooit opgevallen waarom alle FPS games als Quake (1/2/3), unreal (tournament), Halflife (counterstrike) allemaal binnen spelen of in kleine straatjes, en niet op grote velden zoals bijvoorbeeld DeltaForce (2), die een Voxel based en geen poly based engine hebben? gewoon simpelweg omdat als je een map als 1tje in deltaforce probeert te renderen in polygonen je een Geforce 2 DDR of voor mijn part een Geforce 3001 TDR (mocht ie er ooit komen) kan hebben.. je framerate zal niet boven de 10 uitkomen (ook niet in 700x500 mode).

Wat een echt vernieuwende stap zou zijn voor zo'n nieuwe console is bv een hardware accelerated voxel engine te hebben ofzo.. maar ja.. echte vernieuwing <-> microsoft ????? :P
Emotion engine is de CPU van de PS2 (en niet de GFX processor). De vector units zitten ook in de emotion engine, maar die bepalen niet hoeveel polygonen je per seconde kunt displayen.

Spellen maken over het algemeen geen gebruik van interlaced beeld, je hebt dus gewoon 50Hz (60Hz in Japan en USA).

Maar het gaat uiteraard allemaal om de spellen. Kijk maar hoe lang de PSX het al volhoudt met een 33MHz CPU en 2MB geheugen.
Ja, ik kwam daar ook later achter. Ik had in de specs gelezen dat de 'emotion engine' tot 66M poly's kon leveren, daar trok ik dus mijn conclusie uit :)
Als nVidia straks ook nog eens processors gaat uitbrengen vormen ze wel meteen een concurrent die producten op tijd levert en in grote aantallen. Niet dat ze altijd op tijd zijn, maar in ieder geval is de levering een stuk beter dan van Intel.
Waarop bezeer je dat. Inhell en AMD hebben elk veeeeeeel meer productie-capaciteit dan Nvidia.
Ik sta bij nVidia nergens meer van te kijken. In de tijd dat 3dfx koning van 3d-kaarten was (Voodoo en SLI Voodoo 2), was nVidia naar mijn weten ook niet echt het bedrijf waarvan je verwachtte dat ze de 3d-markt tot op de dag van vandaag (totdat ATI met dit superkaartje kwam) zou beheersen. En opeens kwamen ze met hun TNT's (I en II) en uiteindelijk de G-Forces (I en II). Het kan soms raar lopen, maar eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ze de CPU-Markt zullen gaan beheersen, maar dat ze een interessante concurrent gaan worden, die wij als tweakers wel kunnen waarderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True